PDA

View Full Version : Hoge pieptoon/fluittoon uit achterkant Fender Blues Junior



Sonny
9 september 2016, 21:49
Onlangs heb ik een nieuwe Fender blues junior gekocht. Deze bleek een behoorlijke brom te hebben, dus heb ik hem omgeruild voor een nieuw exemplaar.

Gisteren heb ik de nieuwe versterker ontvangen. Deze heeft precies hetzelfde probleem. Best een behoorlijke brom, zelfs als beide volumes helemaal uit staan.

Wat mij nu bij deze ook opvalt is dat er aan de achterkant een hoge pieptoon/fluittoon uitkomt. Deze pieptoon/fluittoon wordt aanzienlijk harder als ik aan de volumeknoppen draai.

Ik vraag me echt af of de pieptoon/fluittoon en de brom met een bepaalde mod te verhelpen zijn

jutter
9 september 2016, 21:54
Had die andere niet een fluittoon aan de achterkant? Al een geaard stopcontact elders geprobeert?

cluseau
9 september 2016, 22:06
Pieptoon lijkt op oscilleren van de eindtrap. Met andere woorden, deze is nog rotter dan de eerste. Maar wat ik me dan wel afvraag, komt de pieptoon niet uit de speaker?

Sonny
9 september 2016, 22:10
Had die andere niet een fluittoon aan de achterkant? Al een geaard stopcontact elders geprobeert?

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, want die heb ik alleen van de voorkant beluisterd. Bij deze nieuwe komt de pieptoon/fluittoon echt alleen uit de achterkant

Sonny
9 september 2016, 22:13
Pieptoon lijkt op oscilleren van de eindtrap. Met andere woorden, deze is nog rotter dan de eerste. Maar wat ik me dan wel afvraag, komt de pieptoon niet uit de speaker?


Wat houdt dat precies in oscilleren van de eindtrap?

En nee, de pieptoon/fluittoon is alleen hoorbaar aan de achterkant.

MikeD
10 september 2016, 08:46
ik heb er geen verstand van maar als het oscillatie is, zou ik m niet te vaak / te lang aan laten staan want het schijnt dat de boel dan kan overlijden.
Ook ergens opgepikt: oscillatie kan te maken hebben met niet goed gesoldeerde of anderszins ondeugdelijke keramische condensatoren...
Linksom of rechtsom: ook deze retourneren en geld terugvragen???

cluseau
10 september 2016, 15:24
Wat houdt dat precies in oscilleren van de eindtrap?

En nee, de pieptoon/fluittoon is alleen hoorbaar aan de achterkant.


Oscilleren wil zeggen dat een of meerdere versterkertrappen instabiel is. Vaak veroorzaakt door verkeerde bouw (wat je hier kan uitsluiten) of een probleem met de voeding. De amp gaat dan zelf een frequentie opwekken en raakt waarschijnlijk verder defect door overbelasting.

In eerste instantie zou ik zeggen dat je hem weer moet terugsturen maar wordt je daar wijzer van?
Als de amp zou oscilleren is dat zeker hoorbaar in de speaker, vandaar mijn vraag. Het is mij een raadsel waar die pieptoon dan vandaan komt en ben er dan ook heel nieuwsgierig naar. Ik zou het graag zelf willen waarnemen dus als je in de gelegenheid ben, ben je welkom. Kan het dan misschien ook voor je oplossen.

Plant
10 september 2016, 17:56
Een gitaarspeaker valt al af bij 5kHz. Als de frequentie een flink stuk daarboven zit en nog wel binnen je gehoorbereik valt hoor je misschien alleen de OT 'gillen'?

the sure thing
10 september 2016, 20:27
Cool! Ik heb daar gelijk beelden bij!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Frits van Mourik
10 september 2016, 23:22
't Is nogal een longshot, maar het zou zomaar kunnen zijn, dat er iets in je amp staat te "arcen".
Gezien de spanningen in zo'n amp is dat niet erg waarschijnlijk, maar zeg nooit ehh "nooit" (Appie Happie).
I.d.d. maar weer terugsturen, of met je amp naar de dokter!

Sonny
11 september 2016, 00:56
Ik heb vanavond ongeveer een uurtje de versterker aangehad, waarvan alleen het eerste half uur gespeeld op normaal volume. Het half uur daarna, zonder er op te spelen. Toen ik de versterker uitzette na dat uurtje, viel me op dat het chromen paneel (het is een laquered tweed uitvoering) behoorlijk warm was. Ik heb daarna aan de schroeven gevoeld aan de achterkant van de versterker en sommige daarvan waren gewoon echt heet. Vraag me af of dit wel normaal is.

Ik zal morgen trouwens nog wel even kijken of ik wat meer details over die piep/fluittoon kan achterhalen.

Gearjunkie
11 september 2016, 09:24
Een metalen chassis geleid de watme erg goed. Buizen, maar ook de voedingstrafo worden behoorlijk warm en het chassis dus ook.
Ik heb zelf wel eens gemeten en ontdekt dat een chassis van bijvoorbeeld 'slechts' 40 graden al aanvoelt als 'heet'.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sonny
12 september 2016, 21:13
Oscilleren wil zeggen dat een of meerdere versterkertrappen instabiel is. Vaak veroorzaakt door verkeerde bouw (wat je hier kan uitsluiten) of een probleem met de voeding. De amp gaat dan zelf een frequentie opwekken en raakt waarschijnlijk verder defect door overbelasting.

In eerste instantie zou ik zeggen dat je hem weer moet terugsturen maar wordt je daar wijzer van?
Als de amp zou oscilleren is dat zeker hoorbaar in de speaker, vandaar mijn vraag. Het is mij een raadsel waar die pieptoon dan vandaan komt en ben er dan ook heel nieuwsgierig naar. Ik zou het graag zelf willen waarnemen dus als je in de gelegenheid ben, ben je welkom. Kan het dan misschien ook voor je oplossen.

Ik heb me vergist, de piep/fluittoon is ook hoorbaar uit de speaker. Stel dat ik de versterker instel met beide volumes op 4, de treble, mids en bass allen op 6 en de reverb op 3, dan hoor je heel duidelijk de pieptoon rondom heel de versterker. Dit lijkt mij geen extreem harde setting waar je zoiets misschien zou kunnen verwachten

cluseau
12 september 2016, 22:06
We kunnen er lang over discussiëren maar gaan het zo toch niet voor je op kunnen lossen. Het komt er op neer dat hij onder het mes moet of je stuurt hem weer terug in de hoop op een derde dit keer goed exemplaar. Houd er wel rekening mee dat ook deze vervanger een brommetje zal hebben en buizen vreet. Dat is nu eenmaal de eigenschap van de fabrieksversie.

Sonny
13 september 2016, 16:15
We kunnen er lang over discussiëren maar gaan het zo toch niet voor je op kunnen lossen. Het komt er op neer dat hij onder het mes moet of je stuurt hem weer terug in de hoop op een derde dit keer goed exemplaar. Houd er wel rekening mee dat ook deze vervanger een brommetje zal hebben en buizen vreet. Dat is nu eenmaal de eigenschap van de fabrieksversie.

Ik heb zeker interesse om een keer bij je langs te komen. Ik wil namelijk sowieso van de brom af die blijkbaar standaard in een blues junior aanwezig is. Wat gaat zoiets me kosten?

cluseau
13 september 2016, 16:22
Wat gaat zoiets me kosten?

Daar gaan we het hier niet over hebben ;) forumregels. Mail me ff prive, adres op de site.

De oplossing gaan we hier naderhand natuurlijk wel bespreken.

Sonny
14 september 2016, 19:00
Daar gaan we het hier niet over hebben ;) forumregels. Mail me ff prive, adres op de site.

De oplossing gaan we hier naderhand natuurlijk wel bespreken.

Ik zal je vanavond wel even een berichtje sturen.

Ik heb contact met de winkel opgenomen en ze lieten me weten dat ik langs moet komen, omdat de fluit/pieptoon wellicht door een kapotte buis zou kunnen komen. Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn?

cluseau
14 september 2016, 19:47
Alles is mogelijk met zo'n fout. Zeker als hij per koerier vezonden is.

tmms
14 september 2016, 19:58
Ja. Laat dat ding gewoon even fixen, een slechte Fender klinkt nog erger dan een goede:D.

Dirk_Hendrik
14 september 2016, 22:15
Ik zal je vanavond wel even een berichtje sturen.

Ik heb contact met de winkel opgenomen en ze lieten me weten dat ik langs moet komen, omdat de fluit/pieptoon wellicht door een kapotte buis zou kunnen komen. Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn?

Ga nou gewoon men Cluseau aan de slag. Als je winkel al meteen begint met "kapotte buis" hebben ze keurig het laaghangend fruit benoemd. Chapeau, dat kan iedereen. Daarna is het tijd voor iemand die z'n pappenheimers écht kent.

Sonny
15 september 2016, 21:26
Hij is inderdaad door een koerier verzonden. Wat ik dus eigenlijk niet wilde, maar hij was al verzonden voordat ik kon laten weten dat ik hem liever zou komen ophalen in de winkel.

Wat me gisteren opviel is dat wanneer ik op mijn gitaar mijn sckakelaar snel van treble naar rhythm schakel of andersom, dat er dan echt een "space" geluid uit de versterker komt. Dit is echt heel goed hoorbaar. Is dit een herkenbaar probleem?

cluseau
16 september 2016, 10:45
Heeft niets met de amp te maken is mijn eerste indruk. Probeer hetzelfde eens op een andere amp, grote kans dat dan ook het space effect hoorbaar is.