PDA

View Full Version : Is der een speciale "D" snaar for Drop-D tuning op klassiek gitaar ?



Lacoste
9 september 2016, 14:34
bestaat der zoiets ?

Baker
9 september 2016, 15:51
Wat bedoel je?
Het idee van drop D is toch dat je gewoon de E-snaar wat lager(drop) draait?

Lacoste
9 september 2016, 16:05
Jamaar als je dat met een gewone E snaar doet wortie zo "wobbely" weetjewel

Misschien bestaat der een speciale dikkere snaar voor ofzo

Fabrieksinstellingen
9 september 2016, 16:18
Volgens mij is het makkelijk om je hele vinger te gebruiken als een barre akkoord, dan heb je er geen tot weinig last van. Tenminste als je powerchords wilt gebruiken.

iWishmaster
9 september 2016, 16:51
Je kunt altijd een zwaarder setje snaren nemen in zijn geheel. Dan staat alles wat strakker, inclusief de lage E (D). Voor elektrische gitaar bestaan er setjes met dikkere bas snaren, met name voor down tuning en strakkere bassen, zoals Erny Ball Skinny Top Heavy Bottom. Voor klassieke gitaar misschien ook wel? Anders wordt het setjes van verschillende pakjes combineren, maar dat wordt een stuk duurder.

Harald
9 september 2016, 18:10
Drop D zou geen probleem moeten zijn op een klassieke gitaar. Zelfs niet met een setje low tension. Maar goed, als je dat wel vindt, moet je een set met high tension gebruiken.

Lacoste
9 september 2016, 20:47
High tension snaar is misschien nog het beste idee...

Kan der op internet niks over vinden

DEA100MKIV
9 september 2016, 22:44
Ik gebruik zef basgitaarsnaren, daar haal ik strak lage tonen mee

Erik de Perik
9 september 2016, 22:49
Ik gebruik zef basgitaarsnaren, daar haal ik strak lage tonen mee

OK, maar jij bent dan ook een frikandel speciaal...!!

Harald
10 september 2016, 09:03
Een aantal merken biedt hun nylon snaren in verschillende sets aan. high low of medium tension is een vrij gangbare aanduiding. Ze werken niet met gauges, zoals bij stalen snaren.

Riny
11 september 2016, 13:18
Met zowel mijn staal- snarige als nylon strings (medium) is een Drop D zeer goed te doen.
Denk, maar weet dat niet zeker, dat het meer in de techniek van het spelen zit dan in de Drop D.

Zoek Vincent van Chet Atkins maar eens op op Youtube, hij speelt het in Drop D.
Zowel op een staal snarige als nylon strings (diverse versie van Vincent)

Baker
11 september 2016, 18:22
Met zowel mijn staal- snarige als nylon strings (medium) is een Drop D zeer goed te doen.
Denk, maar weet dat niet zeker, dat het meer in de techniek van het spelen zit dan in de Drop D.


Denk het ook. Drop D en dat "wobbely" zoals jij het noemt hoort er gewoon bij en maakt oa dat drop D klink als drop D.

Picker
12 september 2016, 18:24
"StringForce comes to the rescue...!"

OK, hieronder een voorbeeld voor als je bijna alle snaren anders draait, maar ik heb het even voor je uitgeprobeerd en in jouw geval zou je die lage E tussen de 6 en 12% dikker moeten nemen (of tussen de 10-20 % hogere spanning als die gespecificeerd is).

Als je een iPad/iPhone hebt kun je StringForce downloaden en er zelf mee spelen. Is weliswaar meer op steelstrings gericht, maar in principe maakt dat niets uit.

http://www.pegheadproductions.com/files/25439/products/11832906/screen_shot_2016-09-03_at_14_44_00.png

apekop
15 september 2016, 01:54
Leuke tool! Is dat de meest wenselijke dikte die hij aangeeft? Lijkt me lastig aangezien iedere gitarist andere voorkeuren heeft voor wat betreft dikte van snaren.

Als je veel met verschillende open stemmingen speelt (zoals ik) heb je sowieso een probleem dat het niet altijd optimaal is qua snaardikte en intonatie bij iedere stemming. Maar dat neem je dan op de koop toe, anders zou je bij iedere stemming weer een andere snaarset moeten gebruiken.

Over die ene lage E snaar naar D stemmen zou ik me trouwens niet te druk maken. Het is een beetje onzinnig en niet echt nodig om daar een andere snaar voor te gebruiken, tenzij je altijd in die zelfde stemming blijft.

Picker
15 september 2016, 23:31
Leuke tool! Is dat de meest wenselijke dikte die hij aangeeft? Lijkt me lastig aangezien iedere gitarist andere voorkeuren heeft voor wat betreft dikte van snaren.


Deze tool gaat uit van een standaardset (vrij te kiezen uit een stuk of tien typische commerciële sets) en geeft je dan bij elke alternatieve stemming de snaardiktes die er voor zorgen dat de spanning voor elke snaar gelijk blijft.

Gainman
19 september 2016, 02:33
Goede tool is dat ja.

Het is imo de moeite niet een andere dikte snaar te spannen daarvoor. Houd er rekening mee dat de intonatie van je gitaar er ook mee kan veranderen; ik speel graag met een unwound G snaar (voor bending tijdens soleren) en dat leverde me al problemen op met stemmen. Met een wound G snaar heb ik dat niet.

Kan ook aan Eastman liggen overigens ;)

Picker
20 september 2016, 20:18
Goede tool is dat ja.

Het is imo de moeite niet een andere dikte snaar te spannen daarvoor. Houd er rekening mee dat de intonatie van je gitaar er ook mee kan veranderen; ik speel graag met een unwound G snaar (voor bending tijdens soleren) en dat leverde me al problemen op met stemmen. Met een wound G snaar heb ik dat niet.

Kan ook aan Eastman liggen overigens ;)Wound versus unwound maakt in principe niet uit qua 'bending-makkelijkheid'. Alleen de spaarspanning is daarvoor relevant, en die hangt weer af van de dikte en het materiaal van de snaar, al of niet omwonden.

Wel is het zo dat een massieve G-snaar stugger is dan een omwonden snaar. En dat levert inderdaad intonatie problemen op. Dat is precies de reden dat snaren omwonden worden, anders zouden ze allemaal gewoon massief zijn.