PDA

View Full Version : welke effecten gebruikt gitarist Jasper Maekelberg



fideelski
9 september 2016, 08:46
Hallo gitaristen,

Ik heb me al enkele keren verwonderd over het gitaargeluid dat gitarist Jasper Maekelberg uit zijn instrument krijgt. Jasper Maekelberg is gitarist en producer bij Faces on TV, maar ook bij Warhaus en tal van andere projecten (Soldier's heart o.a.). Ik ben voornamelijk op zoek naar welke effecten hij gebruikt bij het nummer 'the good lie' van Warhaus (zie video hieronder). Wie kan me helpen?


https://www.youtube.com/watch?v=nBPqcF4TYq0

the sure thing
9 september 2016, 11:09
(Wat een vreselijk KUTNUMMER)

De gitarist is hier flink door de mengtafel gehaald en mijn vermoeden is dat via de mengtafel effecten zijn toegevoegd zoals reverb en delay. Dat "droge" geluid klinkt typisch als een gitaar direct in de mengtafel.
Heb je ook live-materiaal van hem? (Bovenstaande clip is NIET live)


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
9 september 2016, 11:19
Ik vermoed het ook, maar stop zo'n Danny in welke transistoramp en je kunt dezelfde geluiden maken. Ik vind het overigens niks bijzonders (geldt ook voor het nummer).

fideelski
9 september 2016, 11:30
https://www.youtube.com/watch?v=K9-b-Qn5C3E

Hier heb je zeker een liveversie. Ik vind het nummer trouwens best wel meevallen...

beruk
9 september 2016, 12:23
IMO gewoon die gitaar en crappy amp en dan flink palmuten. Dan kom je een heel end.

https://www.youtube.com/watch?v=m5Q5lRIAg-I


Wat een suffe shit overigens.

Fabrieksinstellingen
9 september 2016, 12:36
De drummer gebruikt in ieder geval een wc rol op een stokkie.

The Lo Lands
9 september 2016, 12:44
Ik denk een soort treble booster met daarbij veel galm/reverb. Verder zal zijn gitaar, pickups, versterker en zijn vingers het overgrote deel van zijn sound bepalen.

Pepe
9 september 2016, 12:53
Het klinkt helemaal niet zo beroerd hoor, tis alleen een beetje aanstellerig zelf getormenteerd.
Ik heb het idee dat de Studio Brussel wel live is maar er lopen andere dingen mee, pre recorded misschien?
Het gitaareffect is vooral, The Sure thing zei het al, shimmer reverb en delay, maakt van al uw solo's een instant background gordijntje.

Fusion
9 september 2016, 12:55
Vergeet vooral niet de verhouding van mossoorten op de stam van de boom gebruikt voor de toplaag!

the sure thing
9 september 2016, 14:29
Voor bands die live met clicktracks werken kan ik helaas geen waardering opbrengen.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

fideelski
9 september 2016, 15:37
Ik heb begrepen dat jullie die plaat werkelijk niet kunnen smaken...

Waarom precies?

the sure thing
9 september 2016, 15:56
Ik vind de sound van de band best uniek. En de muziek vind ik ook wel creatief. Een geheel eigen geluid.

Bij deze band heb ik persoonlijk het gevoel "waar gáát dit over?" . Maar mijn muzikale referentie is voornl de jaren '60, '70 en '80, dus dit zegt mss ook veel over mij.

De muziek van bovenstaande YT kan me niet boeien. Het pakt me niet. Gewauwel in de ruimte met wat effecten erachter. Ja sorry hoor...



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

barno
9 september 2016, 17:37
ik vind het nummer en de gitaar sounds super. zit ook ergens iets fuzz achtigs in een stuk

telerocker
9 september 2016, 17:59
Smaken verschillen. Dat mag toch?

barno
9 september 2016, 18:06
nee dat mag niet. mijn smaak is de universele norm! punt aan de lijn!

JanVrm
9 september 2016, 18:46
Na 20 seconden uitgezet. Zegt genoeg?
Dus geen antwoord op de vraag.

vlammie
9 september 2016, 19:26
Edit. Verkeerde jasper. :-)

the sure thing
9 september 2016, 20:29
worden we oud als we dit KLOTEMUZIEK vinden? Eerlijkheid gebiedt te zeggen: ik heb zelden op zo'n groot podium gestaan als de genoemde band/gitarist.

Swaag
9 september 2016, 20:43
Voor bands die live met clicktracks werken kan ik helaas geen waardering opbrengen....
Ik noem er één: The Who (Keith Moon) :soinnocent:

the sure thing
9 september 2016, 21:03
Tsja... In de jaren '60 gelukkig niet


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

vlammie
9 september 2016, 23:19
Ik snap niet goed waarom een vraag over een gitaarsound veranderd in een discussie over welke muziek je graag hoort.

Ik heb geen cd van warhaus, maar vind het zeker ok als het voorbij komt.

Met dingen als bv Joe bonamassa heb ik niks, maar ik voel ook niet de noodzaak om dat te gaan verkondigen in een topic dat over zijn sound gaat...

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

The Lo Lands
9 september 2016, 23:39
Ik snap niet goed waarom een vraag over een gitaarsound veranderd in een discussie over welke muziek je graag hoort.

Ik heb geen cd van warhaus, maar vind het zeker ok als het voorbij komt.

Met dingen als bv Joe bonamassa heb ik niks, maar ik voel ook niet de noodzaak om dat te gaan verkondigen in een topic dat over zijn sound gaat...

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Je hebt helemaal gelijk, ik verbaasde mij daar ook even over. Geeft meer iets aan over de algehele levensvatbaarheid van dit forum. Forumleden komen hier liever voor een theekransje dan inhoudelijk even 'moeite te doen' om iemand misschien verder op weg te helpen. Ik heb die neiging hier ook vaak dus zoek ik mijn muzikaal inhoudelijk vertier inmiddels op andere forums....

Verstuurd vanaf mijn RXD9005cALPHA4dd met Tepeltolk

telerocker
10 september 2016, 02:55
worden we oud als we dit KLOTEMUZIEK vinden? Eerlijkheid gebiedt te zeggen: ik heb zelden op zo'n groot podium gestaan als de genoemde band/gitarist.

Ja hallo, Koos Alberts en de Kermisklanten ook. Bij mij heeft het niks met leeftijd te maken, ik ben niet bij Led Zep blijven steken. Vanavond nog gerepeteerd met de band, want morgen optreden. Nieuwe songs: Kungs vs Cookin’ on 3 Burners - This Girl, Madcon - Don't Worry, Olly Murs - Wrapped Up en Troublemaker. Dat vinden mensen hier misschien ook drie keer niks, maar het zijn de hits van nu. Sommige nummers die we doen, zijn niet mijn kopje thee, maar ja, fractiediscipline... Smaken verschillen. Oh wacht, nee, er ligt een verbod van Barno.. :hide:

10us
10 september 2016, 07:50
Over de gitaarsound is het wel zo'n beetje gezegd: In de solo idd veel reverb met shimmer en nog wat verb.
Vindt 't plaatje wel aardig. Balthazar doet dit genre trouwens nog een stapje spannender/beter. Dat is toch echt wel een grote band dus ik speel de ouderdomkaart...

the sure thing
10 september 2016, 08:00
Nou de door jou genoemde Wrapped up en Troublemaker maken mij al spontaan blij!

Het depressieve richtingloze wauwelgehalte van Warhaus maak dat ik direct afhaak.

Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

vlammie
10 september 2016, 23:03
Over de gitaarsound is het wel zo'n beetje gezegd: In de solo idd veel reverb met shimmer en nog wat verb.
Vindt 't plaatje wel aardig. Balthazar doet dit genre trouwens nog een stapje spannender/beter. Dat is toch echt wel een grote band dus ik speel de ouderdomkaart...
De zanger en drummer zijn dezelfde als Balthazar, dit is een nevenproject... ;)

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

10us
10 september 2016, 23:10
De zanger en drummer zijn dezelfde als Balthazar, dit is een nevenproject... ;)

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Zo zie je maar weer, is de verhouding tussen main en side project ook in dit geval keurig wat hij moet zijn :)

Brad
11 september 2016, 11:14
Je hebt helemaal gelijk, ik verbaasde mij daar ook even over. Geeft meer iets aan over de algehele levensvatbaarheid van dit forum. Forumleden komen hier liever voor een theekransje dan inhoudelijk even 'moeite te doen' om iemand misschien verder op weg te helpen. Ik heb die neiging hier ook vaak dus zoek ik mijn muzikaal inhoudelijk vertier inmiddels op andere forums....

Verstuurd vanaf mijn RXD9005cALPHA4dd met Tepeltolk

Verbeter het forum begin bij jezelf

Wat die gitaarsound betreft lijk lijkt het sterk op een hoog afgestelde plate galm in combinatie met delay

The Lo Lands
11 september 2016, 12:36
Verbeter het forum begin bij jezelf

Bij post #7 binnen dit topic heb ik een poging gedaan. De neiging is niet goed inderdaad maar voor mij een teken dat ik verder moet. Als het ware jezelf even een spiegel voorhouden :-)

schizo910
11 september 2016, 14:04
Voor bands die live met clicktracks werken kan ik helaas geen waardering opbrengen.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Lekker kort door de bocht weer... In sommige bandsituaties / bezettingen kan ik me toch wel voorstellen dat een clicktrack een uitkomst is.

telerocker
11 september 2016, 16:10
Lekker kort door de bocht weer... In sommige bandsituaties / bezettingen kan ik me toch wel voorstellen dat een clicktrack een uitkomst is.

Wij doen in onze commerciële coverband alles met clicktrack omdat er soms samples meelopen in de Motif van de toetsenist. En met aftikken heb je altijd het goede tempo. Het nadeel is dat je altijd de vorm moet volgen en er geen improvisaties mogelijk zijn, tenminste als er samples meelopen.