PDA

View Full Version : Wie spelen er over een transistor versterker?



jutter
7 september 2016, 15:07
Ben wel benieuwd wie hier nog op transistor versterkers spelen in het oefenhok of op podium. En wat voor merk gebruik je en waarom speel je op transistor versterkers?

Pepe
7 september 2016, 15:48
Ik speel wel eens over een Banditt. In het oefenhok staan ook Engl's maar daar ben ik ook niet heel erg dol op.

Ash ketchum
7 september 2016, 16:09
Sinds februari speel ik op een DV Mark Micro 50, helaas zonder bijbehorende cab.
Ik had als eisen;
-2 kanalen
-reverb
-licht/compact
-goed clean

Omdat ik met enige regelmaat in de kerk speel had ik geen zin om pakezel te spelen. Mijn setup was daar altijd;
-gitaar naar keuze
-koch studiotone
-koffertje met effecten
-koffer met ipad, standaarden, snaren etct.

Vaak betekende dit 2 keer heen en weer lopen naar de auto. Mede doordat ik vader ben geworden is de beslissing gekomen om een makkelijkere setup te kiezen.
De micro 50 was toen nog niet zo lang uit en voorradig bij Kees Dee, dus op een druilerige zaterdagmiddag na een verplicht ochtendje Ikea met de vrouw kon ik hem mooi uit testen.
Over de bijbehorende cab was het clean meer dan acceptabel, niet zo zeer sparkling clean maar wel helder met genoeg punch. De reverb is digitaal en dat is wel merkbaar maar niet storend op lage settings. Het drive kanaal is eigenlijk geen apart kanaal maar meer een overdrivekanaal over het clean kanaal heen. De toneregeling van het cleane kanaal hebben dus ook effect op het drivekanaal en andersom.
De beslissing was snel gemaakt en ik maak er nog bijna elke week gebruik van. In de kerk staat nu een harley benton 1x12 met een celestion v30. Niet de beste combi, maar "it get's the job done". En voor 75 euro voor een multiplex cab hoor je mij niet klagen. (Lang leve Used Products)
De dv mark neem ik nu mee in een oude laptop tas, daarin zitten ook mijn ipad, snaren en kabels in. Samen met een koffertje effecten en een gitaar is het geen complete volksverhuizing meer.
Kortom, I'm one happy camper. Natuurlijk kan het nog compacter met in ear of via di naar het mengpaneel, maar ik hou van het geluid uit een cab/combo.

yavin
7 september 2016, 16:19
Ik plug thuis in deze. Houdt het volume een beetje binnen de perken. Kan er goed mee overweg hoor.

http://www.kajsguitarstore.nl/images/stories/virtuemart/product/britishinvasion3.png

terrasbeest
7 september 2016, 16:50
Ik heb een Sessionette 75, een Roland Cube80 ( of is het 90 ?) en een Roland Blues Cube Hot ( laatste aanwinst ).

Wegens ten allen tijde cleane tone gewenst.

telerocker
7 september 2016, 17:01
Vorig jaar voor een paar euro opgepikt: Orange Crush 20 DLX voor in het studeerkamertje.

hs0504
7 september 2016, 17:30
Session Award Blues Baby 22 hier. Klinkt minstens even goed als mijn Blues Deluxe en mijn voormalige Blues Junior, maar is stukken lichter: 10 kg. Hard genoeg ook voor optredens.
Voor noodgevallen heb ik ook nog een ZT lunchbox, klinkt wat minder maar gaat ook hard zat.
Wie gebruikt er eigenlijk nog buizenversterker?

tmms
7 september 2016, 17:38
Ik, uitsluitend nog. Heb een Marshall MG30dfx gehad. Prima Marshall scheur voor weinig geld. Leuk ook als je eens op een echte speelt:strat:.

Jaffster
7 september 2016, 18:02
M'n Marshall S80 heeft een transistor eindtrap. Wel een buis in de pre-amp....
Ook m'n DA-5 vox is transistor... maar die gebruik ik alleen als het echt zacht moet.....

Erik de Perik
7 september 2016, 18:32
Ik heb vroeger veel op Sessionette 75 en verschillende Fender transistors gespeeld. Met name de Fenders klonken verrassend goed, vooral clean. De Sessionette kwam pas tot leven met een 4 x 12 cab.
Tegenwoordig alleen nog maar buizen en dat zal niet snel veranderen, denk ik..... hoewel, als ik in een oefenhok moet kiezen tussen een simpele transistor of een ENGL met 55 schakel- en instelmogelijkheden, wordt het de transistor.

postbus31
7 september 2016, 18:33
Ik heb een Sessionette 75, een Roland Cube80 ( of is het 90 ?) en een Roland Blues Cube Hot ( laatste aanwinst ).

Wegens ten allen tijde cleane tone gewenst.

Om dezelfde reden hier ook een Cube 80. Fraai clean, vreet pedalen vermogen genoeg, 12" speaker én lekker hanteerbaar.


------------------------------------------
Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

jutter
7 september 2016, 18:42
En welke trannie benaderd het buizengeluid en feel erg goed? Peavey? Roland Cube? Fender? Anders.......?

Joost de Ruig
7 september 2016, 18:59
Beste transamp die ik ken (en heb gehad): de Roland Blues Cube Stage (& Artist). Echt overtuigende buizenimitator. Je zou het ook een modelingamp (zonder amp keuzes) kunnen noemen, met als basis de Fender Bassman. Geleende optie van de Sessionette: een drivekanaal waar je je cleane kanaal gelijktijdige aan kan toevoegen. Voor wie een ruime beurs heeft, zijn er losse soundcaps te koop, waaronder een die door Eric Johnson is ontwikkeld. Zo'n tonecap varieert in prijs tussen de €200 en €300 en dat vind ik wel overpriced.


https://youtu.be/aP2ZV0b9URo
https://youtu.be/aP2ZV0b9URo

arjanb01
7 september 2016, 19:00
Orange crush zou ik zeggen:

https://youtu.be/ywcXVoLqXRg

terrasbeest
7 september 2016, 19:40
Een verwittigd gitarist is er twee waard . Wie mij zou volgen in de aanschaf van een Roland Blues-Cube HOT, omwille van de cleane tone , opgelet. Er staat een Gainknop op en als je die boven de ZES draait ben je je clean kwijt, en schakel je automatisch de overdrive in.
Je hebt dus niet de headroom die je verwacht, ik weet niet of Joost dit kan bevestigen/ontkennen voor de modellen die hij hierboven beschrijft.

jutter
7 september 2016, 20:00
Ben benieuwd Joost....

Joost de Ruig
7 september 2016, 20:05
De Blues Cube Stage 1x12 en Artist 2x10 hebben dat niet. Plenty of headroom dus.

LRS
7 september 2016, 20:14
Hier ook een Roland Cube 20X in de woonkamer! Tube drive modus is best goed!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jutter
7 september 2016, 20:18
Wat mij er van bij staat is dat die Cube's van die schrille gillende drives heeft

Joost de Ruig
7 september 2016, 20:25
Wat mij er van bij staat is dat die Cube's van die schrille gillende drives heeft

Die Cubes? Er zijn er minstens 10 verschillende..... De Blues Cubes Stage en Artist kan je zeker niet over een kam scheren met de standaard Cube serie.

heinz3110
7 september 2016, 20:38
Ik speel allen maar transistor: een Session Duette voor de clean/met een randje sessies en mijn Transtube Bandit voor het heavy werk, ook al kan die bandit voor mij ook alles wat ik nodig heb.

Relatief licht, compact en weinig tot geen onderhoud, daar doe ik het voor. Heb wel buizen gehad maar vond dat vaak net zo wisselvallig in toon (want andere feel met ander volume, plus veroudering buizen etc) als mijn humeur, en dat is geen goede combinatie :)

Ik vind verschil modeling en geheel analoog transistor weer wel belangrijk. Heb wel een Cube 20X maar afgezien van het "handig zwitsers zakmes gevoel voor kleine gigjes" vind ik de klank ok en erg bruikbaar, maar mist het m.i. karakter...

Overigens hoeft een transistor voor mij niet op een buis te lijken. Als het maar een karakter heeft waar ik wat mee kan.

mrweird
7 september 2016, 20:40
Ik heb een tech 21 power engine. Maar da's een combo met enkel een eindversterker. Mag dat ook?
Voorversterker is nog steeds m'n ouwe trouwe tonelab LE (valt dat onder transistor of onder modeling?)

Midwolda
7 september 2016, 20:56
Hier een Fender Mustang I v1 voor de aansluiting op de PC / opnemen in de DAW en een griebusouwe Novanex Automatic 6 voor het lekkere geluid op laag volume en het niet warm hoeven worden, gewoon click & play. Klinkt helemaal prima met een even goedkope en even ouwe drive en delay ervoor (Ibanez SoundTanks). Maar de mooiste gitaarherrie haal ik toch uit een gebuisde VibroChamp.

Joost de Ruig
7 september 2016, 20:58
Niet flauw bedoeld, maar TS vraagt naar gigable transamps voor repetitie en optreden.......

Midwolda
7 september 2016, 21:03
Ow... mijn oopsie. Ik viel d'r weer eens middenin. :D

Rhythm Machine
7 september 2016, 21:14
Kustom III-L uit 1975. Geweldige bak.

Erik de Perik
7 september 2016, 21:30
Komt hier ook weer voorbij, maar ik snap de bekende buizen-vervang-litanie niet zo. Vroegâh kocht je een huizenversterker en die deed 20 jaar met een setje. Tegenwoordig moet je na een paar jaar al naar de dokter en is het ook nog essentieel welke buizen je aanschaft..... en dat terwijl er vroegâh veel meer te kiezen viel op het gebied van buizen.

JGD
7 september 2016, 21:35
Waarom vraagt TS eigenlijk of er NOG iemand op transistor amps speelt...
Klinkt een beetje zo van "dat kan eeeeeecht niet meer".

Enfin:
Ja!
Mijn Randall RG100 blijft fantastisch.
Beest van een amp, kan niet zo maar effe iets tegen op.
En hij gaat zo bloed-verziekend HARD!!

Joost de Ruig
7 september 2016, 21:41
Waarom vraagt TS eigenlijk of er NOG iemand op transistor amps speelt...

Er kunnen heel valide redenen zijn om voor een transamp te kiezen. Zo heb ik een krachtbeperkingen en ben ik heel bewust op zoek gegaan naar een amp onder de 15 kg die zoveel mogelijk aan mijn wensen voldeed. Daarnaast zijn er bv jazzers die zweren bij transamps (anderen weer bij Twins :) ).

JGD
7 september 2016, 21:43
Ja, je hoeft mij niet te overtuigen hoor :)

Erik de Perik
7 september 2016, 22:10
Er kunnen heel valide redenen zijn om voor een transamp te kiezen. Zo heb ik een krachtbeperkingen en ben ik heel bewust op zoek gegaan naar een amp onder de 15 kg die zoveel mogelijk aan mijn wensen voldeed. Daarnaast zijn er bv jazzers die zweren bij transamps (anderen weer bij Twins :) ).

We hebben allemaal onze beperkingen Joost....... maar ik heb laatst wel een paar interessante Twins laten schieten, puur vanwege het gewicht eigenlijk.




Slaat nergens op...... ik koop er gewoon eentje! :D

jutter
7 september 2016, 22:20
Waarom vraagt TS eigenlijk of er NOG iemand op transistor amps speelt...
Klinkt een beetje zo van "dat kan eeeeeecht niet meer".

Enfin:
Ja!
Mijn Randall RG100 blijft fantastisch.
Beest van een amp, kan niet zo maar effe iets tegen op.
En hij gaat zo bloed-verziekend HARD!!

Nee JGD, je zit er echt naast. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik had ook kunnen vragen wie er digitaal speelt....

jutter
7 september 2016, 22:23
De Roland Blues Cube klinkt verrekte goed! Maar hoe reageert dat nou met een booster er voor?

terrasbeest
7 september 2016, 22:53
@ session-eigenaars.

Ik heb nog zo'n antiek geval, heeft iemand ervaring met het huidige assortiment ( het bedrijf bestaat tot mijn verbazing, nog altijd )

ERK
7 september 2016, 23:12
Blues Baby 22, met losse 12 inch speaker

Fabrieksinstellingen
8 september 2016, 05:48
Ik heb een fender champion 20 en erg tevreden, maar ik weet ook niet betet moet ik bekennen.

arjanb01
8 september 2016, 06:16
Waarom wordt die orange crush genegeerd?
Onderschatte amp en vele malen goedkoper dan die blues cube, die ik way overpriced vind voor een torren bak.

the sure thing
8 september 2016, 07:11
Ik heb een oudje: de Carlsbro Rebel. Ik gebruik hem voor thuis en gigs in een koor waar ik geen zin heb om te sjouwen en waar de kwaliteit van mn geluid er niet echt toe doet.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160908/1b0555f1ea3c8174ff11231531657bf6.jpg


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
8 september 2016, 08:07
Voor gitaar ben ik rond 1998 van transistor naar buizen eindversterker gegaan, en nooit meer de andere kant op.

Voor basgitaar ben ik juist van transistor naar buizen en weer terug naar transistor gegaan. Op een of andere manier is buizen voor bas iets minder mijn ding (binnen bepaalde gewichtsklasse en prijs).

barno
8 september 2016, 08:43
vox pathfinder gehad (kapot gevallen ...) superfijn oefenampje. Hoorde bandje in café en was zeker dat het buizen waren tot bleek dat hij op zo'n voxje speelde

MikeD
8 september 2016, 08:55
voor de Bas een Hartke HA 500... kan je mee bi-ampen, heeft een cross-over plus een mooie equalizer en dat is wat ik wil(de), met een buisje in de voortrap en voor de rest transistoren maar loeizwaar dank zij giga trafo. zit nog in een flight case ook; je tilt je een halve breuk. Deze gek heeft er dan ook nog een Cerwin Vega B18 reflexkast en een SWR Goliath III 4x10 bij dus het is never nooit light weight. Voor thuis een oude Sunn 30 combo basversterker met een 1 x 10; doet het op huiskamer en oefen nivo ook voor de gitaar best goed met wat effecten er voor.

Dirk_Hendrik
8 september 2016, 09:09
Ik heb een Sessionette 75.

Wegens ten allen tijde cleane tone gewenst.


Wat terrasbeest zegt. Om exact dezelfde reden. Wel getuned voor een iets minder aanwezig hoog.

Dutch66
8 september 2016, 09:13
Alles buizen hier, m.u.v. de Fender Power Chorus, en das een blijvertje!

Begin jaren '90, één van de laatste USA made SS bakken met een geweldige ch'OoOoOoO'rus,
en traditiegetrouw krankzinnig hard, echt iets voor thuis zeg maar...
Deep throat pedalen, en ouderwets spring-reverbje onderin, mocht je er een tegen komen
absolute aanrader, anders mij even berichten, ik lust er nog wel één!

http://i66.tinypic.com/kalb0p.jpg

Oh ja, en nog een nostalgische HH VS Musician, klinkt nergens naar, maar heeft zo'n kekke
verlichte faceplate... :D

Dirk_Hendrik
8 september 2016, 09:54
Er staan er 2 op MP. 1 met een vraagprijs van 300 en 1 die er blijkbaar een 250 achtig iets voor wil krijgen.

Jeroenvanhulsteijn
8 september 2016, 11:17
ZT Amps lunchbox acoustic.

Ik speel er met basgitaar (5str fretless), gitaar en microfoon overheen. Lekker klein en compact. Zeer fatsoenlijk geluid.
Een mooi klinkende buizenversterker voor thuisgebruik wordt me al gauw te duur (in aanschaf en onderhoudt). Eerlijk gezegd ben ik eigenlijk helemaal geen fan van buizenversterkers. Nooit wat gehoord wat me écht beviel voor mijn toepassingsgebied (Laney Cub 10, Rivera KR100, JCM2000, ATT Little Willie, Traynor YVC50, Fender Bassman 70, HK Crunchmaster/Cream machine/Bassmaster). Ik denk dat de HK Bassmaster me nog het meeste beviel.
Verder was ik de laatste jaren vooral op zoek naar versterkers waar ik ook met basgitaar op kon spelen.

Wat me tegenvalt aan de lunchbox is de cleane headroom. Er beginnen al vlug dingen op onaangename wijze te oversturen als de preamp gain hoog wordt ingedraaid.

Voor wat buizenwarmte gebruik ik soms een Audiokitchen The Small Trees. En anders lekker digitaal met een Digitech RP255 :cooler:

terrasbeest
8 september 2016, 12:12
https://www.youtube.com/watch?v=OOjXBLlFn38


Niet goedkoop.

Riny
8 september 2016, 12:20
Heb wel over transistor versterkers gepeeld maar omdat ik uit een tijd kom dat er meer buizenversterkers waren ben ik toch teruggegaan op een buizenversterker, heb nu 4 Vox buizenversterkers en 1 transistor Vox Pathfiner 10 en een Transisitor Vox 25 Basversterker om met een hoofdtelefoon te kunnen spelen.
Ook in het eggie, dus zonder hoofdtelefoon, doen die kleine dingen het helemaal niet verkeerd.
Al is de keuze voor mij wel duidelijk.

Mijn Höfner bas (oldtimer) bespeel ik via een Vox T-25 basversterker en deze is ook met torren, transistoren dus.

P.s. Hoop ooit nog eens een betaalbare Vox Basversterker tegen te komen met volledig buizen.

JGD
8 september 2016, 12:51
Nee JGD, je zit er echt naast. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik had ook kunnen vragen wie er digitaal speelt....

Ok.
Dan was ik abuis.
Dan zag ik het verkeerd.
Zat ik er mooi naast.
Was het niet correct.
Had ik de keutel niet bij het schone end.
:)

fastfolkert
8 september 2016, 21:05
Uit nostalgie heb ik nog steeds een Marshall Lead 12 (1x10) en Lead 30 (1x12) combootje. 1 kanaal, geen reverb en one trick (marshall) ponys. Maar met de gain open best een goed geluid.
Daarnaast nog een USA Fender Princeton 112; hard en clean, goede springreverb en met een TS ervoor prima scheuren. Drivekanaal zuigt.
Gigs en repetities gaan op buizen.

Kim Wilson
9 september 2016, 08:30
Mijn eerste versterker was een Fender Performer 650, tot nu toe één van de fijnst klinkende transistorversterkertjes die ik heb gehoord. Ging niet heel hard, maar er was ook een 100 watt versie van (Performer 1000).

Nu heb ik voor oefensessies een Vox VT20 (dacht ik). Op zich prima om mee op te treden, kan rechtstreeks de tafel in en is lekker licht. Maar het gebrek aan dynamiek, het minder fijn reageren op aanslag, doet mij voor optredens toch kiezen voor mijn buizenbak. Dan maar een beetje meer gewicht meeslepen.

jutter
9 september 2016, 09:43
Mijn eerste versterker was een Fender Performer 650, tot nu toe één van de fijnst klinkende transistorversterkertjes die ik heb gehoord. Ging niet heel hard, maar er was ook een 100 watt versie van (Performer 1000).

Nu heb ik voor oefensessies een Vox VT20 (dacht ik). Op zich prima om mee op te treden, kan rechtstreeks de tafel in en is lekker licht. Maar het gebrek aan dynamiek, het minder fijn reageren op aanslag, doet mij voor optredens toch kiezen voor mijn buizenbak. Dan maar een beetje meer gewicht meeslepen.

Zijn die 650 ook geschikt voor thuis, in een rijtjeshuis?

Kim Wilson
9 september 2016, 10:34
Ja, dat is het grote voordeel van transistorbakkies, die klinken op elk volume (vrijwel) hetzelfde. Hij had wel zo'n typische volumeknop, dus in één millimeter veel volume, maar met fluwelen vingers was dat wel te doen. Optie is om er een andere potmeter in te zetten. Maar zeker geschikt voor thuis.

DrHanz
15 januari 2017, 21:27
Fender Deluxe 85 Redknob. Best fijn ding, hard, en pedalen geen probleem.

Revolver
15 januari 2017, 22:21
Fender Roc Pro 1000. Er stond er een met bijpassende extension-cab in het oefenhok, klonk echt heel overtuigend. Als ik ooit zal besluiten om transistor te gaan dan wordt het de Roc Pro of een Roland Jazz Chorus 120.

Erik de Perik
15 januari 2017, 22:37
Verschillende transistor versterkers gehad, maar Fenders vond ik toch veruit het lekkerst klinken. Sessionette 75 was ook niet slecht trouwens.

NLF
15 januari 2017, 23:43
En welke trannie benaderd het buizengeluid en feel erg goed? Peavey? Roland Cube? Fender? Anders.......?

Pas geleden ontdekt dat the Beatles deze transistor amps gebruikten op Sgt Peppers en Revolver en Magical Mystery Tour en White Album. En ik dacht altijd dat het buizenamps waren. En ik maar zoeken naar die vette buizensound en draaien aan die knoppen :-)


https://www.youtube.com/watch?v=cAtupA4jyro

NLF
21 januari 2017, 21:52
deze amps zijn trouwens half transistor / half buizen? whatever ....

beus
21 januari 2017, 22:30
Bij de Magical Mistery Tour en the White Album gebruiken ze de opvolgers, die zijn wel helemaal transistor.

Vester
22 januari 2017, 18:35
Ik speel over een Fender Champion 100 zonder pedalen. Heb maar een paar sinds nodig, klank bevalt me goed. Buizen staat nog wel op de wishlist, maar voorlopig de centjes niet voor. Wil wel een keer mijn POD hd 500 wegdoen en dan wat losse pedaaltjes aanschaffen...

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

Little Jay
22 januari 2017, 20:06
Naast m'n Fender Twin en Fender Blues Deluxe heb ik een aantal trannies: Session Bluesbaby 22, Session Rockette 30 en AER Aplha. Verschillende formaten en wattages, al maar gelang de aard van de gig (ik doe veel low-volume funky (soul)jazz gigs in het autoloze centrum.

Modelling ben ik vanaf gestapt, ik heb een snelle punchy response nodig bij een cleane sound en geen enkel modelling amp die ik geprobeerd heb (Roland Cubes, Line6, Vox) kon me daarbij bekoren.

Little Jay
22 januari 2017, 20:11
PS: ik heb de 'Dirk_Hendrik-mid' op mijn Session Rockette toegepast om het hoog wat te temperen (wat uitstekend gewerkt heeft!).

Milko
23 januari 2017, 14:33
Wie spelen er op een transistorversterker? Mensen die van het transistorgeluid houden neem ik aan.

Milko sluiten.

woldhek
23 januari 2017, 17:33
Ik heb een beginnersmodel nl Behringer Vt15fx. Speaker vervangen en voor de slaapkamer eerst voldoende
https://static.bax-shop.nl/image/product/29836/146009/8c05426c/Behringer_Virtube_VT15FX_gitaarcombo_1.jpg

the sure thing
23 januari 2017, 21:18
Wie spelen er op een transistorversterker? Mensen die van het transistorgeluid houden neem ik aan.

Milko sluiten.

Werkelijk briljant 😞


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
23 januari 2017, 21:31
Ik heb buizenamps voor het podium en een transistorbakkie voor de studeerkamer. De laatste omdat ie licht, klein en voorzien is van een stemapparaat. Ik had ooit een Cube 100. Een prima ding waarmee je kleine gigs kon doen. Hij kon goed meekomen met de drums.

Pepe
23 januari 2017, 22:24
Ik heb er twee, tons of fun.

http://www.yamahaguitars.nl/wp-content/uploads/2013/12/IMG_0221.jpghttp://cc.lnwfile.com/_/cc/_raw/ka/af/7u.jpg

telerocker
24 januari 2017, 00:35
Ik heb er twee, tons of fun.

http://www.yamahaguitars.nl/wp-content/uploads/2013/12/IMG_0221.jpghttp://cc.lnwfile.com/_/cc/_raw/ka/af/7u.jpg

Cute! Die houten Yamaha lijkt me een collectors item. Hoe groot is de speaker? 8 inch?

Pepe
24 januari 2017, 01:14
Een 6" gok ik. Zit een echte galmveer in. Het zijn niet de grotten van Han maar prima voor een beetje ambient.

no 1 hops
24 januari 2017, 08:38
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/evans%20amp/evans%20EG201.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/evans%20amp/evans%20eg201%20regelaars.jpg

miyaru
24 januari 2017, 09:33
Heb nog een oude Trace Elliot Tramp staan, buizen drivekanaal, mosfet clean en mosfet eindtrap met echte galmveer. Destijds nog F 1100,= voor betaald - dus echt de hoofdprijs. Klinkt niet verkeerd, maar speel tegenwoordig op een '73 SF Champ.

De Trace Elliot moet ik eens helemaal nalopen, wellicht is het wat om mee op het podium te gaan, gaat hard zat.

Het gekke is dat het nooit wat werd met Trace Elliot gitaarversterkers, terwijl ze niet heel erg slecht waren of zo.

Voor mijn bas heb ik een oude Eden WT 300 met een 7025 buis in de voortrap, maar wel modfet eindtrap - lekker licht, buizenbasbakken zijn niet te versjouwen!

Robin.

heinz3110
24 januari 2017, 10:28
Ik heb er twee, tons of fun.


In het "kleinste departement" heb ik deze:

http://members.ziggo.nl/krabmoer/littledevil.jpg

Zoals de naam al zegt: echt een klein huftertje welke live (hele kleine settings natuurlijk, of een mic ervoor) nog lekker in de mix ligt.

Milko
24 januari 2017, 13:23
Nog kleiner departement.

Milko sluiten.

https://i.ytimg.com/vi/ZPZOiN50fqE/maxresdefault.jpg

fastfolkert
24 januari 2017, 21:56
http://i1075.photobucket.com/albums/w423/fastfolkert/stack2_zps6090pzci.jpg[/URL][/IMG]

Mijn full stack:blast:

Ooit in de jaren 80 begonnen op zo'n Lead 12 en nu koop ik uit nostalgie zo nu en dan eentje die voorbijkomt. Die onderste moet ik nog schoonmaken en een ingangsbus vervangen.

One-trick pony maar best een lekker oefenampje voor in m'n rockhock. De bovenste heb ik aan m'n zoon gegeven, samen met een vergelijkbare Lead 30.
Voor bandrepetities gebruik ik trouwens tube-amps.

JVGM-music
25 januari 2017, 10:14
Fender Rockman 100. Goedkoop Fendertje waarvan ik één speaker heb vervangen omdat hij een beetje veel storing gaf. Klinkt nu wel aardig. Al is het clean niet echt mooi te noemen, beetje neutraal eerder maar met een pedaaltje er voor breekt hij lekker op.
Weleens even meegenomen naar mijn werkplaats om eens te kijken hoe hard zo,n ding kan; Heel hard!

Verder nog een oude fender studio 80. Is zo'n rode knoppen fender. Heel mooi clean, beroerde overdrive en houdt niet echt van pedaaltjes. Klinkt dan gewoon niet lekker.

Bijl
27 januari 2017, 13:47
Ik speel regelmatig over een 2x250 watt transistorversterker en een 4x12. Als voorversterker gebruik ik een AMT D2 preamp of een Amptweaker Tight Metal preamp.

Dirk_Hendrik
27 januari 2017, 18:02
PS: ik heb de 'Dirk_Hendrik-mid' op mijn Session Rockette toegepast om het hoog wat te temperen (wat uitstekend gewerkt heeft!).


Ah! Cool! Fijn dat het voor je werkt. Kan je een forse tandartsrekening schelen ;-)

steeferdesteef
27 januari 2017, 18:27
Ik ga vanavond een Marshall Lead 12 halen,
Zin in. Hoop dat het wat is. Ik zie dat de speaker 8 ohm is.
Kan ik er een 4 ohm cabinet op aansluiten?
(uiteraard de ingebouwde speaker los maken..)

telerocker
27 januari 2017, 18:51
Weet je zeker dat de amp dan 4 ohm afgeeft? 8 ohm > 4 ohm is vragen om problemen.

steeferdesteef
28 januari 2017, 11:42
4 ohm is vragen om problemen

Kijk, dat wilde ik weten. Als bassist ben ik gewend dat een amp bij 4ohm het maximale vermogen levert.
Is dat bij gitaar amps anders? Deze Marshall gaat niet echt hard. Is dan ook maar 12 watt maar toch. Dan gaat ie met 4ohm speaker wel harder dacht ik.
Ook merk ik weinig verschil tussen high en low input. Hmm. Nog even mee stoeien. Is misschien geen blijvert.

NLF
28 januari 2017, 12:09
Kijk, dat wilde ik weten. Als bassist ben ik gewend dat een amp bij 4ohm het maximale vermogen levert.
Is dat bij gitaar amps anders? Deze Marshall gaat niet echt hard. Is dan ook maar 12 watt maar toch. Dan gaat ie met 4ohm speaker wel harder dacht ik.
Ook merk ik weinig verschil tussen high en low input. Hmm. Nog even mee stoeien. Is misschien geen blijvert.

De speaker is niet zo groot, de kast ook niet. Het is inderdaad een Marshall die niet zo heel erg hard gaat. Ik zou zeggen: wees daar blij om, er zijn al genoeg Marshalls die juist veel te hard gaan (ik heb bijvoorbeeld een 20 watt top die in de oefenruimte je oren eruit blaast als je 'm op 1 zet met de toneknop open, mijn beide 100 watters kunnen dat trouwens nog veel beter).

4 ohm 8 ohm 16 ohm: het forum staat er vol mee. Ik heb er geen verstand van. Ik doe maar wat het meest veilig is (dus 4 ohm output naar 4 ohm kast, 8 naar 8, 16 naar 16 etc.). Er zijn hier mensen die zeggen dat je een lager ohmage achter je amp kunt zetten, anderen zeggen dat je dat juist niet moet doen maar het omgekeerde. Dat is heel komisch om te zien, die discussie komt iedere keer weer terug.

ateng
28 januari 2017, 14:02
Ik ga vanavond een Marshall Lead 12 halen,
Zin in. Hoop dat het wat is. Ik zie dat de speaker 8 ohm is.
Kan ik er een 4 ohm cabinet op aansluiten?
(uiteraard de ingebouwde speaker los maken..)

Weet alleen bij buizen dat de speaker sws hoger moet zijn dan de speaker aansluiting dus 4 ohm cabinet aan een versterker pluggen met 8 ohm speaker out geeft problemen.

cluseau
28 januari 2017, 16:19
Weet alleen bij buizen dat de speaker sws hoger moet zijn dan de speaker aansluiting dus 4 ohm cabinet aan een versterker pluggen met 8 ohm speaker out geeft problemen.

Ow, heb je daar ook uitleg bij?

the sure thing
28 januari 2017, 18:02
Uhm... De Marshall Lead 12 is toch een transistor versterker? Dan is een mismatch qua impedantie toch minder erg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
28 januari 2017, 18:57
Uhm... De Marshall Lead 12 is toch een transistor versterker? Dan is een mismatch qua impedantie toch minder erg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


In het algemeen:

Een transistor eindtrap mag belast worden tussen wat minimaal is aangegeven en oneindig. Je mag dus alleen naar boven afwijken en zoveel je wil. Hoe groter de afwijking hoe minder uitgangsvermogen.

Buizen eindtrap mag je 100% naar boven en naar beneden afwijken maar alles wat je onder de aangegeven waarde gaat zitten kost je extra slijtage van de eindbuizen en naar beide kanten ervaar je vermogensverlies. Een buizeneindtrap kun je zelfs helemaal kortsluiten maar doe je dat lang genoeg op vol volume is dan schade niet uit te sluiten. Voor korte tijd kan het geen kwaad mits we het niet over een 400Watter hebben.

the sure thing
28 januari 2017, 20:30
Thanks!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fastfolkert
28 januari 2017, 23:41
De eindtrap van een Lead 12 (die twee van mij iig....) wordt gevormd door een paartje MJ2501/MJ3001.
Die torren kunnen 10A collectorstroom aan (en 150W dissiperen).
IMHO kan 4 Ohm geen enkel kwaad. Op z'n ergst zakt de voeding (+/- 19Vdc) wat inelkaar....

YMMV uiteraard.

Plant
29 januari 2017, 01:10
... Die torren kunnen 10A collectorstroom aan (en 150W dissiperen)...

Voor die getalletjes mogen de koelprofieltjes ook wel wat ruimer bemeten ;)

http://i1074.photobucket.com/albums/w402/wakjob1/3005a_zps77457ff5.jpg

cluseau
29 januari 2017, 02:11
Voor die getalletjes mogen de koelprofieltjes ook wel wat ruimer bemeten ;)



En de emitter weerstandjes zullen er ook niet vrolijk van worden.

fastfolkert
29 januari 2017, 02:18
Ha, is dat die van jou?
Daar is aardig in gehobbied: opampje in een voetje; speakeraansluiting aan de achterkant.
De mijnen zien er anders uit; een groter koellichaam ("vingers" aan alle 4 de kanten; ruststroom potmeter ipv. een vaste weerstand etc.).
Voor 12 Watt zijn die koelplaten volgens mij behoorlijk bemeten. De Lead 12's van mij worden iig. niet voelbaar warm.

OT: ik heb de "tone" wat geoptimaliseerd door het netwerkje rondom die opamp iets aan te passen waardoor laag en mid iets worden opgehaald. Ik had eerst de brightcap eruit gehaald maar dan ben je de Marshall crunch kwijt...
Het schema wat op WWW rondzwerft komt trouwens niet overeen met Lead 12's van mij.

fastfolkert
29 januari 2017, 02:23
En de emitter weerstandjes zullen er ook niet vrolijk van worden.
Die zijn (bij mij...) 0,33 Ohm/3 W. Daar heb je misschien een punt want bij 3 A zit je idd. al op Pmax.

Plant
29 januari 2017, 12:46
Ha, is dat die van jou?...

Nee, ik heb er geen. Ik had gewoon even gegoogled hoe zo'n ding er intern uitzag.

steeferdesteef
29 januari 2017, 13:28
Heb nu een tijdje met de Lead 12 gestoeid en ik vind 'm steeds leuker. Ding kan echt lekker klinken. Beter dan ik had verwacht.
Alleen hij wordt behoorlijk warm na een tijdje (half uurtje) op laag volume te hebben gespeeld. Er ontstaat dan ook een soort brom op de allerhoogste gain stand. Nu gebruik ik die stand eigenlijk niet maar toch. Iemand hier ervaring mee? Wat is een acceptabele prijs voor een Lead 12 in goede staat?

fastfolkert
29 januari 2017, 20:23
De beide Lead 12's hier in huis worden niet warm; ook niet na lang (uren) aanstaan en spelen.
Onze Lead 12's zijn van het model met een high en low input. Bij gain open wordt er wat meer ruis en brom opgepikt maar niet anders dan met m'n andere versterkers.
De high input schakelt als je er geen stekker in steekt, een serieweerstandje naar GND, waardoor de low input een lagere ingangsimpedantie ziet dan de high ingang. Bij 1 van mijn Lead 12's was dat schakelcontact defekt zodat ik twee high ingangen had. Met mijn LP gebruik ik alleen de low ingang.

Ik heb een Lead 12 voor 15,- gekocht; ongeveer 5 jaar terug. Bij een dorp hier om de hoek en de eigenaar moest er van af (van z'n vrouw....). Deze Lead 12 was in mint conditie; met donker speakerdoek.
M'n andere heb ik gekregen. Deze heeft lichter speakerdoek en was in een wat mindere conditie: high ingang defekt en een volume-afhankelijke 50Hz brom. Die ingang is gefikst, de brom moet ik nog naar kijken maar het valt me nauwelijks op.
Op MP doen ze nu soms 75-100 Euro. Dat vind ik persoonlijk te veel geld, want het zijn eigenlijk vrij beperkte one-trick-pony versterkers.
Voor dat geld heb je bijv. ook een mooie Fender Princeton 112plus, met reverb, prachtig clean en meer dan voldoende volume. (mijn andere transistorbak)

Voor de lol heb ik de speaker van de Lead 12 ooit vervangen door een Eminence Legend, maar daar werd hij niet beter van. Die el-cheapo Celestion heeft toch een lekkere bite wat op de hogere gainstanden lekker klinkt.

My 2c en YMMV

Little Jay
30 januari 2017, 11:48
[QUOTE=Dirk_Hendrik;3291192]Ah! Cool! Fijn dat het voor je werkt. Kan je een forse tandartsrekening schelen ;

Yup! De Rockette blijft een heel fijn ampje dat ik veel gebruik. Met 30 watt net iets meer vermogen en doorzettingskracht dan de 22 watts van de Bluesbaby 22 (en misschien iets efficiëntere speaker?) en blijft langer clean met wat steviger drummer. Grappig ook dat het particle-board cabinet van de Rockette meer 'oomph' in de bassen heeft dan het DIY solid pine (nou ja, Gamma-pine) kastje van de Bluesbaby 22 terwijl de afmetingen nagenoeg gelijk zijn. Wel een aantal kilo zwaarder, dus de Bluesbaby gaat toch eerder meer als ik weet dat het niet al te hard zal gaan.

Mijn Bluesbaby 22:
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/2f38e15123fccb6cfb286497fcf58233.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/2f38e15123fccb6cfb286497fcf58233.jpg.html)

Rockette:30:
http://i43.photobucket.com/albums/e353/tomukka/Soittokamat/SessionRockette30.jpg (http://s43.photobucket.com/user/tomukka/media/Soittokamat/SessionRockette30.jpg.html)

Hansie
30 januari 2017, 13:18
Geen Peavey liefhebbers hier? Vroegah begonnen met een Peavey Special 130, en tegenwoordig zwerft er een Peavey Bandit 65 thuis rond die meegaat als ik met mijn Digitech GSP1101 niet kan inprikken. Qua vervorming niet echt geweldig, maar clean niet te versmaden. Daarnaast gaan ze verwoestend hard, reageren erg goed op pedalen, en zijn niet kapot te krijgen. Eerder genoemde Special ketste een keer van een podium bijna 2 meter naar beneden en bleef het gewoon doen!

ateng
30 januari 2017, 20:16
Ow, heb je daar ook uitleg bij?
Ben niet technisch of wat dan ook maar dat is mij altijd verteld toen ik voor t eerst een buizenversterker kreeg. Een buizenversterker kan veel hebben dus zo'n ramp is het niet (heb ik ervaren) maar beter wel impedantie gelijk en anders speaker hoger dan de speakeruitgang. Bij een combo valt mij altijd ook op dat de extra speakeruitgang ook altijd of 8 of 16 ohm en niet 4 ohm is... niet voor niks toch? Bij een extra speaker van 8 ohm wordt het dan 4 ohm (uitgaan van parallel) en bij 16 dan 8 ohm. Vraag me niet hoe t technisch in elkaar zit maar weet dat ik het altijd zo gedaan heb.

cluseau
30 januari 2017, 20:38
Ben niet technisch of wat dan ook maar dat is mij altijd verteld ......

Kijk, daar zit ook het probleem. Iemand (wie dat dan ook wezen mag) verteld je iets maar die kan zijn stelling waarschijnlijk ook niet onderbouwen. Als jij die stelling dan verder gaat verspreiden ontstaat er een indianenverhaal en die zijn bijna niet uit te roeien. Het is niet om je het vuur aan de schenen te leggen hoor maar als je wat zegt wat niet of niet helemaal klopt probeer ik dat te stoppen voor het grote vormen gaat aannemen.

Stukje terug heb ik omschreven wat de mogelijke impedanties zijn en voor welke amp. Als ik dat dan wel even mag onderbouwen doe ik dat graag voor je.

Een buizenamp heeft itt een torrenbak een uitgangstrafo. Dit is een geweldige inductie welke de eigenschappen heeft een spanning heel hoog op te slingeren naarmate deze open klemmen heeft (dus geen load aan de wikkelingen) Vergis je niet, dit kan oplopen tot vele duizenden volts waar de voedingsspanning van 400V kinderspel bij is. Denk maar eens aan de bobine van je 12V auto ontsteking met zijn 40kV output, dat berust ook op het inductie principe.

Nu is de trafo uit jouw buizenamp niet geschikt om zulke hoge spannings opslingeringen te verwerken. De isolatie tussen de wikkelingen en op het wikkeldraad is niet geschikt de hoge spanningspiek tegen te houden en slaat er een gaatje in. Als daar een beetje koolstof bij vrij komt heb je een geleidende brug en is je trafo onbruikbaar geworden. Dit allemaal door een te hoge afsluitingsimpedantie, had nou maar niet die man geluisterd of vraag om onderbouwing.

Nogmaals, niet vervelend bedoeld maar moest even corrigeren.:makeup:

heinz3110
30 januari 2017, 21:38
Geen Peavey liefhebbers hier? Vroegah begonnen met een Peavey Special 130, en tegenwoordig zwerft er een Peavey Bandit 65 thuis rond die meegaat als ik met mijn Digitech GSP1101 niet kan inprikken. Qua vervorming niet echt geweldig, maar clean niet te versmaden. Daarnaast gaan ze verwoestend hard, reageren erg goed op pedalen, en zijn niet kapot te krijgen. Eerder genoemde Special ketste een keer van een podium bijna 2 meter naar beneden en bleef het gewoon doen!

Jawel hoor, heb de Bandit en de Envoy uit de "3e transtube serie" . Plug meteen in, beide kanalen - clean en lead- vind ik prima klinken. Vroeger nog een hele tijd een Deuce gehad , maar ondanks dat het bizar hard was voor een 2 x 12 , kon ik het nooit echt vinden met de sound. Ja , als ie hard mocht, dan werd het leuk, maar dan niet voor de rest van de band :)

Kim Wilson
30 januari 2017, 21:50
Wij hadden in de jeugdsoos zo'n Bandit 112 staan. Wat een schel schreeuwding was dat.

ateng
30 januari 2017, 22:35
Kijk, daar zit ook het probleem. Iemand (wie dat dan ook wezen mag) verteld je iets maar die kan zijn stelling waarschijnlijk ook niet onderbouwen. Als jij die stelling dan verder gaat verspreiden ontstaat er een indianenverhaal en die zijn bijna niet uit te roeien. Het is niet om je het vuur aan de schenen te leggen hoor maar als je wat zegt wat niet of niet helemaal klopt probeer ik dat te stoppen voor het grote vormen gaat aannemen.

Stukje terug heb ik omschreven wat de mogelijke impedanties zijn en voor welke amp. Als ik dat dan wel even mag onderbouwen doe ik dat graag voor je.

Een buizenamp heeft itt een torrenbak een uitgangstrafo. Dit is een geweldige inductie welke de eigenschappen heeft een spanning heel hoog op te slingeren naarmate deze open klemmen heeft (dus geen load aan de wikkelingen) Vergis je niet, dit kan oplopen tot vele duizenden volts waar de voedingsspanning van 400V kinderspel bij is. Denk maar eens aan de bobine van je 12V auto ontsteking met zijn 40kV output, dat berust ook op het inductie principe.

Nu is de trafo uit jouw buizenamp niet geschikt om zulke hoge spannings opslingeringen te verwerken. De isolatie tussen de wikkelingen en op het wikkeldraad is niet geschikt de hoge spanningspiek tegen te houden en slaat er een gaatje in. Als daar een beetje koolstof bij vrij komt heb je een geleidende brug en is je trafo onbruikbaar geworden. Dit allemaal door een te hoge afsluitingsimpedantie, had nou maar niet die man geluisterd of vraag om onderbouwing.

Nogmaals, niet vervelend bedoeld maar moest even corrigeren.:makeup:

Kijk ik check natuurlijk ook hier en daar en iedereen zeggen toch hetzelfde, zelfs op de site van Mesa. Als je versterker maar een 8 ohm uitgang heeft en je speaker is een 16 ohm dan heb je welles waar geen correct match maar Mesa noemt het dan een safe mismatch. Ik zat regelmatig op HRI forum en daar zitten toch de grote jongens zoals Bob Bradshaw en John Suhr en het lijkt mij sterk dat ze het daar mis hebben. Je zal het wel gelijk hebben wat trafo en spanning betreft maar denk qua "safe" mismatching het geen kwaad kan.

heinz3110
30 januari 2017, 22:51
Wij hadden in de jeugdsoos zo'n Bandit 112 staan. Wat een schel schreeuwding was dat.

Tis maar net hoe je m instelt :)

maxdb
31 januari 2017, 00:09
Al heel lang veel plezier van mijn Peavey Pacer, ook als 2e amp prima te gebruiken, tevens meteen een backup mocht de buizen amp het begeven(nooit gebeurd nog).
Nu ook fijn om mijn ellendige Fender Mustang 1 op aan te sluiten, klinkt meteen een stuk beter.
En onverwoestbaar inderdaad!

ateng
31 januari 2017, 10:44
Tis maar net hoe je m instelt :)

Maar t blijft uit zichzelf een schel ding, heb ze ook getest in een oefenruimte maar plugde uiteindelijk in de Valvestate die daar ook stond.
Er zijn verschillende Bandit 112 dus kan verschillend zijn maar waar ik over speelde was niet een fijn versterker.

Kim Wilson
31 januari 2017, 10:47
Tis maar net hoe je m instelt :)
Ik ben niet helemaal achterlijk, hè? ;)

Een EQ is leuk, maar het karakter van een versterker draai je daar niet mee uit. Het is een schelle schreeuwbak zonder body. Tenminste, dat exemplaar wel, en aangezien dat een nieuwe was ga ik er maar even vanuit dat dat 'zo hoorde'. :)

cluseau
31 januari 2017, 14:11
Kijk ik check natuurlijk ook hier en daar en iedereen zeggen toch hetzelfde, zelfs op de site van Mesa.
Dus dan is dat automatisch ook het juiste?

Er wordt ook beweerd dat gebruik van je standby schakelaar gezond is voor je amp. Gaan we niet weer over beginnen.

Het gaat mij om deze uitspraak..

Weet alleen bij buizen dat de speaker sws hoger moet zijn dan de speaker aansluiting dus 4 ohm cabinet aan een versterker pluggen met 8 ohm speaker out geeft problemen.
Deze uitspraak is absoluut niet waar. Een 100% mismatch zowel naar boven als naar beneden is toelaatbaar. Bij een mismatch naar beneden moeten de eindbuizen iets harder werken maar die zijn na een aantal jaar simpel te vervangen en de amp blijft daarbij origineel. Bij een defecte trafo heb je gegarandeerd meer schade, net wat je wil. Je moet het trouwens wel heel bont maken wil je een trafo opblazen.

Little Jay
31 januari 2017, 14:22
Ik ben niet helemaal achterlijk, hè? ;)

Een EQ is leuk, maar het karakter van een versterker draai je daar niet mee uit. Het is een schelle schreeuwbak zonder body. Tenminste, dat exemplaar wel, en aangezien dat een nieuwe was ga ik er maar even vanuit dat dat 'zo hoorde'. :)

Hebben we het over deze?
http://i36.photobucket.com/albums/e5/aoresteen/Peavey%20Bandit/PeaveyBandit112redstripe.jpg (http://s36.photobucket.com/user/aoresteen/media/Peavey%20Bandit/PeaveyBandit112redstripe.jpg.html)

Die staat bij ons in de oefenruimte en ook tijdens de DJAM-opleiding in Amsterdam heb ik erover gespeeld. Hoewel niet zo lekker als één van m'n Session-amps (of m'n buizen-Fendertjes) vind ik het zeker geen slechte amp waar een mooi helder clean geluid mee te creëren valt. Treble zet ik altijd op 09.00, dus inderdaad best ver terug, maar een schelle schreeuwbak vind ik het zeker niet, juist één van de betere transistor-amps op de markt (overigens heb ik het alleen over het clean-kanaal, drive kanalen gebruik ik op geen enkele versterker).

heinz3110
31 januari 2017, 16:04
Awelja. Treble terug, bas en mid verder open, andere "voicing" instellen op het te clean kanaal en klaar.

Ik heb eens twee optredens gedaan over een Koch met 4 x 12 van iemand anders. Eerste optreden klonk ie fan-tas-tisch. Tweede klonk compleet ruk. Verschil van dag en nacht. En dat alles door één knopje.

Trouwens, die Session van mij stond ook een hele tijd in het strafhoekje omdat ie "geen goeie vibe" had Pas toen ik er voor ging zitten kreeg ik er uit wat ik wilde horen. Maar goed, zoveel mensen zoveel zinnen. :)

heinz3110
31 januari 2017, 16:06
Ik ben niet helemaal achterlijk, hè? ;)

Een EQ is leuk, maar het karakter van een versterker draai je daar niet mee uit. Het is een schelle schreeuwbak zonder body. Tenminste, dat exemplaar wel, en aangezien dat een nieuwe was ga ik er maar even vanuit dat dat 'zo hoorde'. :)

Ik ook niet :) Bakkie kan dik, warm en met body genoeg klinken hoor. :) Dus ik weet niet wat ze ermee gedaan hebben... :)

hs0504
31 januari 2017, 16:18
Ik speel, ongemerkt eigenlijk, alweer een tijd alleen nog maar op transistorversterkers. In de oefenruimte heb ik een oude Roland BC60 310 staan. Op de kop getikt toen mijn buizenbak (Peavey Delta Blues en daarvoor een Blues Deluxe) het begaf, en bevalt me minstens zo goed. Zwaar ding wel, blijft daar dan ook lekker staan.
Voor optredens gebruik ik (net zoals Little Jay blijkbaar) een Award Session Blues Baby 22 (met een C-Rex speaker). Weegt net boven de 10 kg en klinkt heerlijk. Deze dus (Fotootje van de Award site): http://www.award-session.com/images/BluesBaby/bluesbaby-reclaimed1.JPG
Voor echt moeilijk bereikbare locaties (wel eens in een strandtent gespeeld?) gebruik ik een ZT Lunchbox. Geluid is natuurlijk niet echt je van dat, maar qua volume is het prima.
Tenslotte heb ik dat thuis nog een Yamaha thr5 en een Cube 80GX, waarvan ik alleen het schitterende JC clean kanaal gebruik.

Oh ja, ook een tijd op een Bandit gespeeld. Stond in de backline van een kroeg waar we vaak speelden. Ook geen problemen mee, prima geluid.

Mijn buizenamps heb ik de laatste jaren allemaal verkocht, op 1 na, die stof staat te happen....

terrasbeest
31 januari 2017, 16:25
Ik ben niet helemaal achterlijk, hè? ;)

Een EQ is leuk, maar het karakter van een versterker draai je daar niet mee uit. Het is een schelle schreeuwbak zonder body. Tenminste, dat exemplaar wel, en aangezien dat een nieuwe was ga ik er maar even vanuit dat dat 'zo hoorde'. :)


Bizar, want erg geliefd bij jazz-gitaristen.

Kim Wilson
31 januari 2017, 16:25
Hebben we het over deze?
http://i36.photobucket.com/albums/e5/aoresteen/Peavey Bandit/PeaveyBandit112redstripe.jpg (http://s36.photobucket.com/user/aoresteen/media/Peavey Bandit/PeaveyBandit112redstripe.jpg.html)

Die staat bij ons in de oefenruimte en ook tijdens de DJAM-opleiding in Amsterdam heb ik erover gespeeld. Hoewel niet zo lekker als één van m'n Session-amps (of m'n buizen-Fendertjes) vind ik het zeker geen slechte amp waar een mooi helder clean geluid mee te creëren valt. Treble zet ik altijd op 09.00, dus inderdaad best ver terug, maar een schelle schreeuwbak vind ik het zeker niet, juist één van de betere transistor-amps op de markt (overigens heb ik het alleen over het clean-kanaal, drive kanalen gebruik ik op geen enkele versterker).
Ja, volgens mij wel. Het is inmiddels 20 jaar geleden, en ik denk dat we inderdaad alleen het scheurkanaal gebruikten (overdrives hadden we niet). Misschien is dat het.

terrasbeest
31 januari 2017, 16:30
Hebben we het over deze?
http://i36.photobucket.com/albums/e5/aoresteen/Peavey%20Bandit/PeaveyBandit112redstripe.jpg (http://s36.photobucket.com/user/aoresteen/media/Peavey%20Bandit/PeaveyBandit112redstripe.jpg.html)

Die staat bij ons in de oefenruimte en ook tijdens de DJAM-opleiding in Amsterdam heb ik erover gespeeld. Hoewel niet zo lekker als één van m'n Session-amps (of m'n buizen-Fendertjes) vind ik het zeker geen slechte amp waar een mooi helder clean geluid mee te creëren valt. Treble zet ik altijd op 09.00, dus inderdaad best ver terug, maar een schelle schreeuwbak vind ik het zeker niet, juist één van de betere transistor-amps op de markt (overigens heb ik het alleen over het clean-kanaal, drive kanalen gebruik ik op geen enkele versterker).

Die met die rooie streep idd !!

ateng
31 januari 2017, 16:30
Dus dan is dat automatisch ook het juiste?

Er wordt ook beweerd dat gebruik van je standby schakelaar gezond is voor je amp. Gaan we niet weer over beginnen.

Het gaat mij om deze uitspraak..

Deze uitspraak is absoluut niet waar. Een 100% mismatch zowel naar boven als naar beneden is toelaatbaar. Bij een mismatch naar beneden moeten de eindbuizen iets harder werken maar die zijn na een aantal jaar simpel te vervangen en de amp blijft daarbij origineel. Bij een defecte trafo heb je gegarandeerd meer schade, net wat je wil. Je moet het trouwens wel heel bont maken wil je een trafo opblazen.

Automatisch beweer ik niet want wat ik zei ik check op alle forums en heb t aan techneuten gevraagd dus tja dan ga ik ervan uit dat er weinig fout kan gaan en dat heb ik ook ervaren. Heb nooit wat opgeblazen ofzo na 20 jaar ;)

Hoe zit dat dan volgens jou met een extra speaker aansluiting op een combo? Is dat dan ook een 100% mismatch?

cluseau
31 januari 2017, 16:48
Hoe zit dat dan volgens jou met een extra speaker aansluiting op een combo? Is dat dan ook een 100% mismatch?

Dat hoeft niet perse, sommige fabrikanten (of dat nou een top of een combo is) verwachten dat je zelf het rekenwerk doet en eigen verantwoording neemt. Andere merken schakelen automatisch om op een ander deel van de wikkeling, je kan dan inprikken wat staat aangegeven.

Dat je nooit problemen hebt gehad is niet zo vreemd, de amps kunnen die 100% mismatch makkelijk handelen. Had je die mismatch naar beneden toegepast had je ook nooit problemen gehad omdat je binnen de veilige marge zit. Ik wil er geen langdradige welles nietes discussie van maken maar heb alleen moeite met de woorden dat je problemen krijgt als je 4 ohm aansluit waar 8 ohm is aangegeven, thats all.

Zie je nou hoe moeilijk het is om een brandje te blussen ;).

ateng
31 januari 2017, 22:29
Je hoeft het niet te blussen omdat het een save mismatch is. Je zou bijvoorbeeld wel een uitleg bij kunnen geven over dat het niet erg is als je een 16 ohm cabinet hebt maar je versterker heeft maar een 4 of 8 ohm uitgang en om dat aan de 8 ohm te hangen. Want om te zeggen dat ik niet naar die man had moeten luisteren of dat ik indianenverhaal vertelt is een beetje overdreven. Snap dat het beter een correct match moet zijn maar als dat niet mogelijk is dan is het niet erg om een save mismatch toe te passen.
En trouwens die man waar ik informatie van kreeg was Dolf Koch ;)

cluseau
1 februari 2017, 09:46
Je hoeft het niet te blussen omdat het een save mismatch is.
Ik had het niet over je amp maar over jouw indianenverhaal. :soinnocent:


Je zou bijvoorbeeld wel een uitleg bij kunnen geven over dat het niet erg is als je een 16 ohm cabinet hebt maar je versterker heeft maar een 4 of 8 ohm uitgang en om dat aan de 8 ohm te hangen.
Ik heb al uitleg gegeven van het hoe en waarom maar kan het niet helpen dat het niet overkomt, heb mijn best gedaan.



Want om te zeggen dat ik niet naar die man had moeten luisteren of dat ik indianenverhaal vertelt is een beetje overdreven.Als je iets beweert en ik vraag om jouw om uitleg blijk je die niet te kunnen geven. Dit noemen we dan een indianenverhaal tot het moment dat jij je bewering kan onderbouwen.


En trouwens die man waar ik informatie van kreeg was Dolf Koch
pfffff niet de eerste de beste dan, misschien kun je hem om een onderbouwing vragen. Tenslotte beweer jij (niet dolf koch) dat je problemen krijgt als je een 8 ohm uitgang met 4 ohm belast. Ik vroeg je alleen om die stelling uit te leggen want ik snap hem niet, is totaal nieuw voor mij.

PS zonder onderbouwing van jouw kant laat ik het hierbij hoor, ik bedoel het allemaal niet onaardig maar heb wel wat beters te doen.

ateng
1 februari 2017, 11:52
Waarvoor moet ik het onderbouwen als ik informatie krijgt die juist is? Ben gitarist geen techneut!
Ik hoef toch ook niet te weten waarom ik diesel in mn auto moet gooien en geen Euro loodvrij zolang ik maar weet wat ik er in moet gooien toch? Waarom en hoe is toch niet van belang zoals het ook niet van belang is hoe t zit met trafo, spanning en al die dingen. Zolang iemand mij verteld hoe je t NIET moet aansluiten weet ik al genoeg want speel liever muziek dan dat ik me bezig hou met technische dingen.
Als ik me interesseerde in het hoe en waarom dan had ik het wel gevraagd en dan had Koch het mij wel uitgelegd.

Mesa moet ik maar niet zomaar aannemen, Koch niet de eerste beste man... weet je ga jij maar lekker repareren en dan maak ik wel muziek ;)

Hansie
1 februari 2017, 15:22
Die met die rooie streep idd !!

Nee die bedoelde ik niet in ieder geval. Ik bedoel de oude Peavey Bandit65 en Special 130 met grijze verticale strepen links en rechts in overeenstemming met de looks van de oude Peaveys (jaren80). Klinkt clean echt niet schel of zo. Het scheurgeluid laat ik buiten beschouwing. Iemand trouwens nog een originele Peavey footswitch liggen waar die vanaf wil?

maxdb
1 februari 2017, 15:29
Peavey footswitches zijn helaas niet onverwoestbaar, heb er dwars doorheen getrapt in mijn enthousiasme ooit, Universele werken ook gelukkig.

Zender
3 februari 2017, 13:11
Ook ik speel al wat jaartjes eigenlijk alleenmaar op transistor versterkertjes. Om de doodeenvoudige reden dat ik graag mijn buren te vriend wil houden. Misschien dat er nog eens een 1W buitentopje bij komt ofzo, maar een 50-100(-200...)W Buitenmonster heb ik absoluut niets aan in huis.
Mijn go-to ampjes zijn een Marshall Studio 12 (scheur), en een Rath Amp Retro 50 (clean). Voordeel is ook nog eens dat beide versterkertjes extreem onderschat zijn geweest en tot voor een paar jaar geleden krap 100 per stuk mochten kosten. Een vriend van mijn heeft zelfs een Rath retro 20 voor 50 euri. Briljant klein versterkertje met een magistrale clean.

... En het plan is om zelf nog een keer een subwatt buizenbakje te bouwen met Russische "potlood"buisjes. Dat wordt dan ongeveer van het formaat effectenpedaaltje.

Little Jay
3 februari 2017, 13:39
Waarvoor moet ik het onderbouwen als ik informatie krijgt die juist is? Ben gitarist geen techneut!
Ik hoef toch ook niet te weten waarom ik diesel in mn auto moet gooien en geen Euro loodvrij zolang ik maar weet wat ik er in moet gooien toch? Waarom en hoe is toch niet van belang zoals het ook niet van belang is hoe t zit met trafo, spanning en al die dingen. Zolang iemand mij verteld hoe je t NIET moet aansluiten weet ik al genoeg want speel liever muziek dan dat ik me bezig hou met technische dingen.
Als ik me interesseerde in het hoe en waarom dan had ik het wel gevraagd en dan had Koch het mij wel uitgelegd.

Mesa moet ik maar niet zomaar aannemen, Koch niet de eerste beste man... weet je ga jij maar lekker repareren en dan maak ik wel muziek ;)

Tsja, als je er automatisch van uit gaat dat de informatie die je krijgt juist is, zonder te checken of dat echt zo is omdat die afkomstig is van 'een autoriteit', kunnen ze jou natuurlijk alles wijs maken...... of de bron nou Dolf Koch is of Kermit de Kikker, van elke bewering wil ik toch wel weten waar die op gestoeld is. (En we hebben geen enkele garantie dat je Dolf goed begrepen hebt hè......). Als we alles wat Donald Trump zegt voor waar aannemen omdat 'ie president van de USA is......mooi niet dus. Als je het niet erg vind, zet ik m'n geld nog even in op Cluseau, ik vind zijn verhaal toch beter onderbouwd. ;)

Milko
3 februari 2017, 13:45
Ik ben het eens met Ateng. Je kunt niet overal verstand van hebben. Als in de handleiding van mijn versterkertop staat dat ik minimaal een speaker van 8 ohm moet aansluiten dan volg ik dat advies maar op.

Milko sluiten.

ateng
3 februari 2017, 22:08
Tsja, als je er automatisch van uit gaat dat de informatie die je krijgt juist is, zonder te checken of dat echt zo is omdat die afkomstig is van 'een autoriteit', kunnen ze jou natuurlijk alles wijs maken...... of de bron nou Dolf Koch is of Kermit de Kikker, van elke bewering wil ik toch wel weten waar die op gestoeld is. (En we hebben geen enkele garantie dat je Dolf goed begrepen hebt hè......). Als we alles wat Donald Trump zegt voor waar aannemen omdat 'ie president van de USA is......mooi niet dus. Als je het niet erg vind, zet ik m'n geld nog even in op Cluseau, ik vind zijn verhaal toch beter onderbouwd. ;)
Jij en Cluseau gaan er van uit dat ik zomaar automatisch er van uit ga... had al aangegeven dat ik hier en daar gecheckt had en Dolf persoonlijk aan de lijn heb gehad toen ik een Powetone kocht. En als het op de site van Mesa staat aangegeven dat het een safe mismatch is dan heb ik toch mijn info. Dat jij wilt weten waar die op gestoeld is boeit mij toch niet zoals het mij niet boeit hoe dat werkt met spanning, trafo en al die technische shit. Zet jij je geld maar lekker op Cluseau ik geniet nog steeds van mij versterker ;)

ateng
3 februari 2017, 22:11
Ik ben het eens met Ateng. Je kunt niet overal verstand van hebben. Als in de handleiding van mijn versterkertop staat dat ik minimaal een speaker van 8 ohm moet aansluiten dan volg ik dat advies maar op.

Milko sluiten.

Juist! En als de meesten zeggen dat ik geen diesel in een benzine auto moet gooien dan vraag ik echt niet "waarom?" en "leg mij dat is uit, kan jij dat onderbouwen?". Whaha wat een joke dit!

Frits van Mourik
4 februari 2017, 01:45
@cluseau:
Ach Frans, laat toch gáán... wat kan jou één zo'n onnozele nou schelen!
"de honden janken naar de sterren; zij luisteren niet en stralen voort"
;););)

pimmetje
4 februari 2017, 09:15
Ateng: het gaat cluseau volgens mij niet om die safe mismatch die jij gebruikt, maar om de bewering dat de andere kant op NIET safe is.

Als je met een techneut in discussie gaat, kan je beter met wat technische onderbouwing komen.
Het is ook prima om "een autoriteit zei" te zeggen, maar kom dan in een situatie als deze graag met een preciezer citaat van die autoriteit. Anders kan het te makkelijk zo zijn dat jij bijvoorbeeld als niet-techneut iets te veel of weinig las in wat die autoriteit zei...

Cluseau heeft je wat proberen uit te leggen. Het is jouw goed recht om dan te zeggen dat je voor de zekerheid die safe mismatch liever tóch maar één kant op gebruikt obv wat je elders hebt gelezen.
Maar als je wilt volhouden dat je het TECHNISCH bij het rechte eind hebt, zul je TECHNISCH moeten onderbouwen.

Willi@m
4 februari 2017, 10:56
Vraagje, ik heb een paar versterkers op het oog waaronder een Fender Frontman 65R en een Fender Princeton. Beide transistors. Al wat tests gelezen en bekeken en ze klinken niet verkeerd. Clean zijn ze allebei zeer goed maar de drive is op beide ruk schijnbaar. Nu word er vaak negatief gedaan over de Frontman. Een soort van instapper. Geld dat ook voor de Princeton of is die beduidend beter? Mvg.

Rooker
4 februari 2017, 11:10
Ik vind de princeton clean echt mooi klinken. Ook hard! Voor thuis is het denk ik in de meeste gevallen niets want, te hard. In een woonkamer is wel de enige plek waar ik er af en toe is op speel bij een kennis. Met pedalen doet hij het dan ook erg lekker. Nog nooit op band volume mee gespeeld..
Hoe het met de imedantie zit, weet ik dan weer niet. Maar impotentie zou ik proberen te voorkomen.

Midwolda
4 februari 2017, 11:42
Princeton, hands down. Super mooi clean en doet het veel beter met pedalen.
De volumeknop is wel weer aan/uit maar daar hebben veel Fenders last van.
Kun je altijd nog een attenuator tussen zetten.

ateng
4 februari 2017, 11:46
@cluseau:
Ach Frans, laat toch gáán... wat kan jou één zo'n onnozele nou schelen!
"de honden janken naar de sterren; zij luisteren niet en stralen voort"
;););)

Hahaha kneusje.Ga please wat zinnigs zeggen ;)

jutter
4 februari 2017, 11:53
Sorry jongens, willen jullie elkaar niet verder in dit topic afzeiken, voordat het gesloten wordt? Ik zou dat zonde vinden.

tmms
4 februari 2017, 11:58
Hahaha kneusje.Ga please wat zinnigs zeggen ;)

Ter illustratie:D
16 ohm gaat meer naar oneindige weerstand (open uitgang, onbelast, en dat wil je niet), dan 0 ohm (kortgesloten). Dus mismatch naar boven belast je de OT meer mee. Maar blaas 'm gerust op, goed voor de trafo-industrie:ok:.

ateng
4 februari 2017, 12:11
Ateng: het gaat cluseau volgens mij niet om die safe mismatch die jij gebruikt, maar om de bewering dat de andere kant op NIET safe is.

Als je met een techneut in discussie gaat, kan je beter met wat technische onderbouwing komen.
Het is ook prima om "een autoriteit zei" te zeggen, maar kom dan in een situatie als deze graag met een preciezer citaat van die autoriteit. Anders kan het te makkelijk zo zijn dat jij bijvoorbeeld als niet-techneut iets te veel of weinig las in wat die autoriteit zei...

Cluseau heeft je wat proberen uit te leggen. Het is jouw goed recht om dan te zeggen dat je voor de zekerheid die safe mismatch liever tóch maar één kant op gebruikt obv wat je elders hebt gelezen.
Maar als je wilt volhouden dat je het TECHNISCH bij het rechte eind hebt, zul je TECHNISCH moeten onderbouwen.

Ik hou alleen vol met wat safe mismatch betreft en niet het technische aspect en dan kan je in mn vorige posten ook lezen. Clouseau beweert dus dat ik het maar automatisch aan neemt wat ik dus niet doe en kom op zeg, als Mesa het aangeeft, op HRI forum het door professionals ook wordt gezegd en dan laat ik dhr Koch terzijde dan kan jij of Cluseau mij niet wijs maken dat het niet correct is en daardoor indianenverhaal ontstaan.

Ik ben ook niet technisch in discussie gegaan want heb ook gezegd dat ik die info heb gekregen en daar vanuit ging. Ben toen ook niet om een onderbouwing gaan vragen want dat interesseert mij niet want ben muzikant en geen techneut.

Wat ik hier duidelijk wil maken is dat als je overal checkt en ook nog in de handleiding van Mesa Boogie ook nog wordt aangegeven dan is dat toch oke zonder er technisch te hoeven discusseren? Daar heb je een ander subforum voor... "De Werkbank"

Maar ik laat het zo want heb geen zin in welles of nietes, ik weet iig dat het niet verkeerd is als je een safe mismatch hebt en als gitarist vind ik dat belangrijker dat technisch lullen.

ateng
4 februari 2017, 12:15
Ter illustratie:D
16 ohm gaat meer naar oneindige weerstand (open uitgang, onbelast, en dat wil je niet), dan 0 ohm (kortgesloten). Dus mismatch naar boven belast je de OT meer mee. Maar blaas 'm gerust op, goed voor de trafo-industrie:ok:.

Onbelast niet maar safe mismatch no problem. Speel meer dan 10 jaar zo dus en zal nog langer van mn versterker genieten ;)

Han S
4 februari 2017, 12:24
Wat een discussie! Hoe het technisch allemaal in elkaar steekt kun je wel achter komen, mits je over voldoende basiskennis beschikt.

De ene fabrikant zegt dat je er een speaker bij kunt steken, mits die niet beneden de 8 ohm is en de andere fabrikant heeft een schakelend jack chassisdeel in zijn amp gemaakt waarmee de extra speaker in serie wordt geschakeld met speaker in de amp zelf en dus wordt de totale belasting minder.

Daarbij kun je wel 8 of 4 0hm op een speaker plakken, maar er zijn moeilijke en makkelijke speakers en een moeilijke speaker van 4 Ohm kan wel een impedantiedip hebben van minder dan 1 Ohm en dan moet je als versterker van goede huize komen om dat aan te kunnen.

Kun je het nog volgen?

Om daarover een zinnige discusie te voeren moet je het ego even laten voor wat het is en je verdiepen in de techniek. Elkaar proberen te overtroeven is kansloos.

ateng
4 februari 2017, 12:59
Mee eens :)

pimmetje
4 februari 2017, 13:09
@ateng: hier gaat het om / hier begon het:

Weet alleen bij buizen dat de speaker sws hoger moet zijn dan de speaker aansluiting dus 4 ohm cabinet aan een versterker pluggen met 8 ohm speaker out geeft problemen.

Dit is waar je onzin verkoopt. Ongeacht dat het hier in dit subforum niet de werkbank is, is het goed dat mensen met meer kennis van zaken even corrigeren, vragen hoe je aan die onjuiste info komt, of meer van dat soort opties.

En dan mag je nog steeds voor de veiligheid, juist omdát je zelf de kennis niet hebt, de handleiding of een andere autoriteit volgen. Maar enig respect voor de (toch heldere) uitleg die hier wordt geboden, zou je sieren.

ateng
4 februari 2017, 13:14
@ateng: hier gaat het om / hier begon het:


Dit is waar je onzin verkoopt. Ongeacht dat het hier in dit subforum niet de werkbank is, is het goed dat mensen met meer kennis van zaken even corrigeren, vragen hoe je aan die onjuiste info komt, etc.

En dan mag je nog steeds voor de veiligheid, juist omdát je zelf de kennis niet hebt, de handleiding of een andere autoriteit volgen. Maar enig respect voor de (toch heldere) uitleg die hier wordt geboden, zou je sieren.

Dan zal ik nog even wat verder uitweiden waar mijn mening vandaan komt:

Het is echt niet zo dat de boel gelijk uit elkaar knalt als je het eens probeert op laag volume maar je loopt er wel een risico mee.

Als de impedantie van je speakers lager wordt hoeft de versterker minder uitgangsspanning te leveren voor hetzelfde vermogen maar moet deze in staat zijn meer stroom te leveren.

Bij een transistorversterker kan dat teveel zijn voor de voeding en eindtransistoren maar een degelijk ontwerp heeft wel een beetje reserve. Waar de meesten dan echter tekort schieten is de koeling van de eindtransistoren en als deze te heet worden is het gedaan. De warmteontwikkeling loopt hier erg hard op als de impedantie van de speakers lager wordt.

Bij een buizenversterker kan de voeding het ook zwaar krijgen en de buizen krijgen er wat harder van langs (slijten sneller) maar dat is niet zo'n heel groot probleem. In dit geval zit het risico in krap bemeten uitgangstrafo's die de extra stroom niet kunnen verwerken waardoor een winding kan doorbranden.

Als je op laag volume speelt zal er niet veel aan de hand zijn. Als je de boel open draait kan het ook goed gaan maar daar loop je wel een risico mee.

ateng
4 februari 2017, 13:15
Dit is 1 van de vele uitleg waarop ik mijn uitspraak heb gebaseerd.

ateng
4 februari 2017, 13:22
En dan mag je nog steeds voor de veiligheid, juist omdát je zelf de kennis niet hebt, de handleiding of een andere autoriteit volgen. Maar enig respect voor de (toch heldere) uitleg die hier wordt geboden, zou je sieren.

Wie zegt dat ik geen respect heb voor de uitleg?!
Er wordt gezegd dat ik onzin verkoopt net zoals jij dat nu ook doet terwijl ik het gewoon gecheckt heb that's it! En dat is waarom ik zo terug reageert. Jullie kunnen me alles vertellen over hoe een versterker van binnen werkt allemaal prima maar het gaat toch om the bottom line?

pimmetje
4 februari 2017, 13:48
En wat is die bottom line volgens jou dan precies?

ateng
4 februari 2017, 13:55
Dat een safe mismatch (speaker impedantie hoger is dan versterker) geen probleem is.

En dat jullie vinden dat dhr. Koch het niet juist heeft dat is dan aan jullie, ik als geen techneut ga er van uit dat zijn info juist is omdat hij zelf de versterker heeft ontworpen en gemaakt.

ateng
4 februari 2017, 14:03
Ik denk dat iedereen hier op het forum meer baat heeft bij hoe je iets niet of wel moet aansluiten dan proberen technisch uit te leggen waarom. Kijk als iemand daar wel behoefte aan heeft dan is dat aan hem. Maar als ik iets wil weten of dat wel of niet kan dan heb ik aan een antwoord al genoeg.

Milko
4 februari 2017, 14:09
Dat een safe mismatch (speaker impedantie hoger is dan versterker) geen probleem is.

En dat jullie vinden dat dhr. Koch het niet juist heeft dat is dan aan jullie, ik als geen techneut ga er van uit dat zijn info juist is omdat hij zelf de versterker heeft ontworpen en gemaakt.
Ik zou daar ook op vertrouwen. Die Koch is al heel lang bezig als ik het goed heb en gitaristen gebruiken zijn versterkers naar alle tevredenheid. Hij zal toch zeker wel weten waar hij mee bezig is.

Milko sluiten.

LRS
4 februari 2017, 14:11
Vraagje, ik heb een paar versterkers op het oog waaronder een Fender Frontman 65R en een Fender Princeton. Beide transistors. Al wat tests gelezen en bekeken en ze klinken niet verkeerd. Clean zijn ze allebei zeer goed maar de drive is op beide ruk schijnbaar. Nu word er vaak negatief gedaan over de Frontman. Een soort van instapper. Geld dat ook voor de Princeton of is die beduidend beter? Mvg.


Ik ben geen fan van die Frontman Amps. Je komt ze regelmatig tegen in oefenhokken en ze gaan hard. Maar daarmee is alles wel gezegd. Ik vind zowel het drive kanaal als het clean kanaal niet mooi. De jaren '90 solid state Princeton en Deluxe 112 versterkers hebben iig een mooi clean kanaal en slikken pedalen als... nou ja vul maar in ;-)
Je koopt ze 2e hands rond de €150,-

pimmetje
4 februari 2017, 14:20
Dat een safe mismatch (speaker impedantie hoger is dan versterker) geen probleem is.Het probleem is dat je safe mismatch definieert als "speaker impedantie hoger is dan versterker".
In je eerdere post, die ik van je citeerde en waarmee de discussie hier begon, koppelde je dat expliciet aan buizenversterkers.

Hier zijn twee problemen mee (even juist zonder technische onderbouwing):
1) buizenbak mag tot 100% mismatch hebben. Ook als de speaker impedantie hoger is dan die van de amp niet meer dan 100%.
2) buizenbak kan ook tot 100% mismatch omlaag aan. Alleen slijten de buizen dan wat rapper.

Jouw ervaring van een 8ohm cab aan een 4 ohm amp (of vergelijkbare stap) hangen zonder problemen, klopt dus ook prima binnen die voorwaarden. Maar jouw regel, ongeacht waar je hem vandaan hebt, geldt daarmee nog niet universeel.

Als je goed kijkt naar punt 1) hierboven, zie je dat jouw regel zelfs mogelijk schade kan opleveren.
Hang 16ohm speakers aan een 4ohm uitgangstrafo en voilá.

Punt 2) is minder erg. Daar beperkt jouw regel mensen hooguit een beetje in hun keuzes. Onnodig, maar geen wereldprobleem.

Maar dit gaat allemaal om buizen, waar het om transistor zou moeten gaan gezien het topic.
En het geinige is dat als jij dat eerste advies niet over buizen had gegeven, maar over transistors... dat er helemaal niets aan de hand zou zijn geweest :D.

Willi@m
4 februari 2017, 17:15
Princeton, hands down. Super mooi clean en doet het veel beter met pedalen.
De volumeknop is wel weer aan/uit maar daar hebben veel Fenders last van.
Kun je altijd nog een attenuator tussen zetten.

Thanx. Ik denk dat ik verder ga zoeken dan. Ik hoor dus al dat hij te hard gaat voor thuis. Ik had de Performer links laten liggen omdat hij te hard gaat. Deze dus ook...

Midwolda
4 februari 2017, 17:33
Thanx. Ik denk dat ik verder ga zoeken dan. Ik hoor dus al dat hij te hard gaat voor thuis. Ik had de Performer links laten liggen omdat hij te hard gaat. Deze dus ook...

Fender Mustang al gecheckt? Ook geen pedalen meer nodig want goede PC-software (Fusion) erbij.
Hier staat een ouder type 1 v1 en die is eigenlijk best ideaal voor thuis rommelen, sounds zoeken, beetje opnemen...

ateng
4 februari 2017, 18:38
Thanx. Ik denk dat ik verder ga zoeken dan. Ik hoor dus al dat hij te hard gaat voor thuis. Ik had de Performer links laten liggen omdat hij te hard gaat. Deze dus ook...

Ik vind de Performer een lekker drive kanaal hebben plus een mooi cleansound. Ze gaan inderdaad niet normaal hard en de volumeknop loopt niet mooi geleidelijk... van 0 naar gelijk hard.
Heb ook de Fender Rock Pro head (met een 2x12 cabinet) gehad maar volgens mij zijn het dezelfde versterker als de Performer. In ieder geval een te gek versterker en gaan ook goed met pedalen.

ateng
4 februari 2017, 18:50
Het probleem is dat je safe mismatch definieert als "speaker impedantie hoger is dan versterker".
In je eerdere post, die ik van je citeerde en waarmee de discussie hier begon, koppelde je dat expliciet aan buizenversterkers.

Hier zijn twee problemen mee (even juist zonder technische onderbouwing):
1) buizenbak mag tot 100% mismatch hebben. Ook als de speaker impedantie hoger is dan die van de amp niet meer dan 100%.
2) buizenbak kan ook tot 100% mismatch omlaag aan. Alleen slijten de buizen dan wat rapper.

Jouw ervaring van een 8ohm cab aan een 4 ohm amp (of vergelijkbare stap) hangen zonder problemen, klopt dus ook prima binnen die voorwaarden. Maar jouw regel, ongeacht waar je hem vandaan hebt, geldt daarmee nog niet universeel.

Als je goed kijkt naar punt 1) hierboven, zie je dat jouw regel zelfs mogelijk schade kan opleveren.
Hang 16ohm speakers aan een 4ohm uitgangstrafo en voilá.

Punt 2) is minder erg. Daar beperkt jouw regel mensen hooguit een beetje in hun keuzes. Onnodig, maar geen wereldprobleem.

Maar dit gaat allemaal om buizen, waar het om transistor zou moeten gaan gezien het topic.
En het geinige is dat als jij dat eerste advies niet over buizen had gegeven, maar over transistors... dat er helemaal niets aan de hand zou zijn geweest :D.

Zucht... waar wil je heen met je discussie.
Als ik maar weet dat het zo beter is om je versterker aan te sluiten en niet anders om. Je kan het anders om proberen en je sound zal er ook daardoor beter klinken maar helaas niet beter voor je versterker.
Het beste is een correct match natuurlijk maar als je gear dat niet toe laat is een "safe" mismatch geen big deal en dat is mijn punt.

Je zal wel gelijk hebben in je "technische" uitleg maar ik kan er niet over mee praten omdat ik de ballen er niet van snap met je punten.

Han S
4 februari 2017, 19:52
Wat begrijp je niet van de uitleg van Pimmetje? Voor mij is die kristalhelder.

Bedenk dat hoe dichter je bij 0 Ohm komt, des te grotere stroomsterkte er zal lopen.

Willi@m
4 februari 2017, 20:31
Ik ben geen fan van die Frontman Amps. Je komt ze regelmatig tegen in oefenhokken en ze gaan hard. Maar daarmee is alles wel gezegd. Ik vind zowel het drive kanaal als het clean kanaal niet mooi. De jaren '90 solid state Princeton en Deluxe 112 versterkers hebben iig een mooi clean kanaal en slikken pedalen als... nou ja vul maar in ;-)
Je koopt ze 2e hands rond de €150,-

Kan je misschien ook bevestigen dat ze te hard gaan voor thuis? Ook bv op standje 1. Mvg.

ateng
4 februari 2017, 21:24
Wat begrijp je niet van de uitleg van Pimmetje? Voor mij is die kristalhelder.

Bedenk dat hoe dichter je bij 0 Ohm komt, des te grotere stroomsterkte er zal lopen.
Weet dat bij geen load (dus 0 ohm?) je versterker naar de tering gaat... en dat ook niet eens gelijk.
Maar iets met mijn regel 8 ohm speaker met een 4 ohm versterker dat het dan wel kan omdat het binnen de voorwaarden is... welk voorwaarden?

Mitch
4 februari 2017, 21:45
Bij twijfel: geen technische adviezen geven. Een beter idee is om te verwijzen naar de Impedantie FAQ hier (niet voor de flauwekul) vastgespijkerd in dit subforum.

Scheelt een hoop onduidelijkheid én ergernis over en weer.

Han S
4 februari 2017, 21:46
Geen load is oneindig veel Ohm, dus alle miljarden Ohms bij elkaar opgeteld is nog te weinig.
Nul Ohm is een complete kortstuiting en als de versterker niet goed is beveiligd gaat hij in rook op.

Dus bij 4 Ohm loopt er een twee maal zo grote stroom als bij 8 Ohm en dat moet de versterker wel kunnen leveren.

De transistor versterker heeft geen uitgangs transformator met meerdere wikkelingen waarmee je voor verschillende impedanties kunt kiezen en de transistor amp schrikt niet van een open verbinding, dus als er geen speaker aanhangt gaat hij niet stuk.

De buizen amp met trafo kan daar slecht tegen.

ateng
5 februari 2017, 00:31
Oke en nu even voor de duidelijkheid en daarna stop ik met hier over te discuseren... 4 ohm versterker met een 8 ohm speaker is dus niet goed voor je versterker dus niet doen?
Hoef geen technische uitleg dus gewoon ja of nee.

big dooley
5 februari 2017, 02:12
Oke en nu even voor de duidelijkheid en daarna stop ik met hier over te discuseren... 4 ohm versterker met een 8 ohm speaker is dus niet goed voor je versterker dus niet doen?
Hoef geen technische uitleg dus gewoon ja of nee.

uitgaande van de buizenbak:
er zijn te veel variabelen om het zo zwart/wit te kunnen stellen
als de mogelijkheid er is om de impedanties te matchen; gewoon doen
is die mogelijkheid er niet, kan het geen kwaad, daarbij wel enige sympathie opbrengen en dus de eindtrap niet continu op z'n tandvlees laten werken

LRS
5 februari 2017, 03:41
Kan je misschien ook bevestigen dat ze te hard gaan voor thuis? Ook bv op standje 1. Mvg.


Ze gaan idd vrij snel hard, maar naar mijn idee is het te handelen. Ik heb mijn Deluxe 112 nooit ver boven 1 gehad thuis en nooit boven 3 in de oefenruimte. Voordeel van die transistor bak, in tegenstelling tot buizen, dat hij ook niet verder open gedraaid hoeft om mooi te klinken.

ateng
5 februari 2017, 09:46
uitgaande van de buizenbak:
er zijn te veel variabelen om het zo zwart/wit te kunnen stellen
als de mogelijkheid er is om de impedanties te matchen; gewoon doen
is die mogelijkheid er niet, kan het geen kwaad, daarbij wel enige sympathie opbrengen en dus de eindtrap niet continu op z'n tandvlees laten werken
Dat snap ik en dat heb ik ook gezegd dat je eerst van een correct match moet gaan en dat een safe mismatch geen probleem is... dat was mn punt ook.

Case closed.

Han S
5 februari 2017, 10:48
Oke en nu even voor de duidelijkheid en daarna stop ik met hier over te discuseren... 4 ohm versterker met een 8 ohm speaker is dus niet goed voor je versterker dus niet doen?
Hoef geen technische uitleg dus gewoon ja of nee.

Andersom: een transistorversterker die geschikt is voor een 8 Ohm speaker wordt met 4 Ohm dubbel zo zwaar belast. Een goed ontworpen versterker zal niet meteen de geest geven, maar hij wordt er niet vrolijk van, wel heet.

Willi@m
5 februari 2017, 14:26
Ze gaan idd vrij snel hard, maar naar mijn idee is het te handelen. Ik heb mijn Deluxe 112 nooit ver boven 1 gehad thuis en nooit boven 3 in de oefenruimte. Voordeel van die transistor bak, in tegenstelling tot buizen, dat hij ook niet verder open gedraaid hoeft om mooi te klinken.

Thanx voor de hulp (de andere forummers ook btw). Ik heb 'm net toch maar opgehaald voor een zacht prijsje. Ik denk idd dat hij niet boven de 1 uit gaat komen. Ik kan 'm ook nog temmen met de volume op de strat. Ben er happy mee.

big dooley
6 februari 2017, 00:58
Andersom: een transistorversterker die geschikt is voor een 8 Ohm speaker wordt met 4 Ohm dubbel zo zwaar belast. Een goed ontworpen versterker zal niet meteen de geest geven, maar hij wordt er niet vrolijk van, wel heet.
yup bij transistorversterkers geld een minimale impedantie, waar je niet onder wil komen...

Marc1974
10 februari 2017, 12:18
Heb dit hele topic niet doorgelezen, maar vond de vraag wel interessant.

Zelf speel ik 99% van de tijd over een transistor versterker. Degene die ik heb mooist vind klinken met een telecaster vind ik de Hughes & Kettner Edition Blue 15 R. Deze heb ik volgens mij in 2004 of 2005 gekocht. Ben hem pas later gaan waarderen. Ze zijn overigens nog steeds te koop.

De reden dat ik op transistors speel is omdat ik voornamelijk thuis speel. Optreden komt misschien wel eens, maar ik doe het voornamelijk voor mijzelf. Als je op een tube amp laag volume clean wil spelen heb je volgens mij een versterker met een hoog wattage nodig. Speel de overige 1 procent op een 5 watt buisenversterkertje, maar die overstuurt redelijk snel. Vandaar een transistor.

NLF
10 februari 2017, 15:38
Als je op een tube amp laag volume clean wil spelen heb je volgens mij een versterker met een hoog wattage nodig. Speel de overige 1 procent op een 5 watt buisenversterkertje, maar die overstuurt redelijk snel. Vandaar een transistor.

Hangt van de versterker af en hoe hard je thuis clean wilt kunnen spelen. Je kunt namelijk thuis op een 5 watt buizenampje (een Champ bijvoorbeeld) makkelijk clean spelen.

ateng
10 februari 2017, 18:36
Een Fender Champ klinkt nog redelijk clean en was best onder de indruk van zo'n klein versterkertje. Weet niet of Marcel Fisser een mod heeft gedaan maar klonk met mn '81 Tokai erg mooi vintage.
Heb zijn versterker gebruikt toen ik Alain Clark moest begeleiden en was luid genoeg hoor op de bühne dus laat staan thuis.

woldhek
11 februari 2017, 22:53
Is het trouwens zo, dat als een versterker clean goed klinkt, hij ook een cd goed laat klinken? Dus een HIFI versterker zou ook goed zijn? Dus het geluid niet kleurt? Aantal jaren geleden een keer bij iemand op bezoek geweest en die had volgens mij zo' n Cube nog wat. Qua geluid zeer HIFI. Is dat dan de definitie van een gitaar versterker die goed clean kan?

the sure thing
12 februari 2017, 07:33
Woldhek, die vlieger gaat helaas niet op.

NLF
12 februari 2017, 12:48
Is het trouwens zo, dat als een versterker clean goed klinkt, hij ook een cd goed laat klinken? Dus een HIFI versterker zou ook goed zijn? Dus het geluid niet kleurt? Aantal jaren geleden een keer bij iemand op bezoek geweest en die had volgens mij zo' n Cube nog wat. Qua geluid zeer HIFI. Is dat dan de definitie van een gitaar versterker die goed clean kan?

Nee. Een Fender silverface klinkt clean heel goed (is mijn mening, maar heel veel mensen vinden dat). Maar het is niet zo dat zo'n amp het geluid niet kleurt. In tegendeel: zo'n amp haalt het mid uit je sound, daarom klinkt ie nu juist "clean" en klinkt ie zo mooi.

woldhek
12 februari 2017, 17:23
Ik begin te denken dat je dan een parametrische equalizer aanschaft, om elke niet goed klinkende gitaar versterker geschikt te maken voor clean.Sweat spot frequentie zoeken , width inregelen en die band 3 DB verzwakken. Maar zo zal het ook wel niet werken. Worden parametrische equalizers wel gebruikt als pedaal bij gitaristen?

Bricker
12 februari 2017, 18:37
Ik speel over een transistorversterker en twee hybrid versterkers. Voor jazz en cleane partijen is die 100 procent transistorversterker uitstekend. Die nieuwe Roland Jazz chorus van 40 watt is een prima versterker. Hij klinkt ook erg goed in combinatie met pedalen.

fastfolkert
13 februari 2017, 00:00
....Sweat spot frequentie zoeken.... Daarvoor heb je een handdoek nodig [...]

Clean wil IMHO niet zeggen: zonder mids (midscoop, US tone). Mijn Marshall JTM30 klinkt clean ook erg goed naar mijn mening, en is zeker niet mid-scooped.

YMMV

NLF
13 februari 2017, 00:44
Daarvoor heb je een handdoek nodig [...]

Clean wil IMHO niet zeggen: zonder mids (midscoop, US tone). Mijn Marshall JTM30 klinkt clean ook erg goed naar mijn mening, en is zeker niet mid-scooped.

YMMV

OK, ik snap 'm. Maar de reden dat de Marshall overstuurt als je 'm harder zet ligt heel erg aan de mids. De Fender Silverface overstuurt ook als je 'm harder zet, maar blijft clean omdat de mids er niet inzitten. De eerste Marshalls waren min of meer nagebouwde Fender Bassmans (weet je natuurlijk wel). Fender is altijd op zoek geweest naar een versterker die veel volume kon leveren en "clean" kon blijven klinken op hoog volume. Het probleem met de Tweeds was dat ze (meestal) niet hard genoeg gingen en op hoger volume gingen vervormen. Met de ontwikkeling van Tweed / Brown & Blond / Blackface / naar uiteindelijk Silverface heeft men dit doel stap voor stap geprobeerd te bereiken door het ontwerp te perfectioneren; de Silverface is het eindpunt van deze ontwikkeling geweest. De Silverface is scooped. De Tweed niet en zit dan ook veel dichter tegen de Marshall klank aan. De scooped tone was (een manier) om een amp te bouwen die je hard kon zetten en niet vervormde (tenminste: wel vervormde, maar zo weinig mogelijk hoorbaar, dat doe je door die mids eruit te halen).

NLF
13 februari 2017, 00:48
Ik begin te denken dat je dan een parametrische equalizer aanschaft, om elke niet goed klinkende gitaar versterker geschikt te maken voor clean.Sweat spot frequentie zoeken , width inregelen en die band 3 DB verzwakken. Maar zo zal het ook wel niet werken. Worden parametrische equalizers wel gebruikt als pedaal bij gitaristen?

Wordt wel gedaan, maar een para eq is best een ingewikkeld ding dus niet zo geschikt voor veel mensen (als je niet weet wat je doet krijg je er geen fatsoenlijk geluid uit). Paul Gilbert heeft bijvoorbeeld zo'n (niet parametrisch) eq pedaal dat ie gebruikt om zijn marshalls "clean" te laten klinken. Bovendien werken de meeste overdrives en boosters de omgekeerde richting op: een cleane versterker anders laten klinken door bepaalde frequenties te boosten etc.

RoryVDW
24 april 2017, 23:15
ik heb mijn versterkers verbannen naar de zolder.... ik speel veel in begeleiding van een ritmebox. Mijn gitaar is aangesloten op een Boss ME25.. die boss is op zijn beurt aangesloten op een mengpaneel waar ook de ritmebox op aangesloten is. alles wordt versterkt door twee actieve studiomonitoren... meer heb ik niet meer nodig. en kwa klank...beter dan mijn versterkers.

Dutch66
24 april 2017, 23:26
ik heb mijn versterkers verbannen naar de zolder.... ik speel veel in begeleiding van een ritmebox. Mijn gitaar is aangesloten op een Boss ME25.. die boss is op zijn beurt aangesloten op een mengpaneel waar ook de ritmebox op aangesloten is. alles wordt versterkt door twee actieve studiomonitoren... meer heb ik niet meer nodig. en kwa klank...beter dan mijn versterkers.

Maar dat zegt misschien wel heel veel over je versterkers ...

RoryVDW
25 april 2017, 13:10
Maar dat zegt misschien wel heel veel over je versterkers ...

haha... da kan ook.. Een Vox AD30VT en een acoustic 130 (ne vintage die vroeger mijn optredens deed). Ik doe geen optredens meer en speel alleen voor mezelf nog. en voor mij is de kwaliteit al meer dan voldoende. pakt minder plaats in en Ik ben tevreden met de klank die de Boss ME me geeft.

blademan
31 mei 2017, 20:21
ik speel over een transistor amp. Sinds kort de Blues Cube Hot. WOW, prachtige versterker, super sound en lekker handzaam.

the sure thing
31 mei 2017, 22:15
ik speel over een transistor amp. Sinds kort de Blues Cube Hot. WOW, prachtige versterker, super sound en lekker handzaam.

Interessant! Is de 12kg toch niet wat aan de zware kant?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
31 mei 2017, 22:50
12 kg is licht voor een gezond iemand. Een Sessionette vroeger beschouwd als erg licht en handzaam weegt nog wat meer dan 12 kilo.

dacide
1 juni 2017, 15:58
Sinds vorige week in bezit van een Fender Mustang GT40 (oefenversterker).
Viel in eerste instantie toch tegen toen ik hem thuis had. Echter, na een tijdje experimenteren bleek overduidelijk dat veel presets gewoon prut zijn. Snel even finetunen, nieuwe downloaden of from scratch zelf presets maken, en dat werkt prima!

Voordelen:

Compact formaat
Toch 40watt, dus meer dan zat voor thuis
Fullrange speaker (dacht ik)
Volop instelmogelijkheden en modeling amps etc.
wifi en bluetooth
Zeer deugdelijke App voor de telefoon
Helder display
Ingebouwde tuner
Foot switch ingang


Nadelen:

Matige geluidskwaliteit (bij bepaalde presets)
...

postbus31
1 juni 2017, 16:21
Sinds vorige week in bezit van een Fender Mustang GT40 (oefenversterker).
.........
[/LIST]

+1
Ook tevreden mee. Ideaal ding voor de huiskamer. Heeft idd 2 full range speakers en is nog stereo ook.

Eensch dat de meeste presets bagger zijn, met name de high-gain sounds.
Tweede eensch: met beetje tweaken zijn er zeer bruikbare geluiden uit te halen, zeker als clean (met een randje) je ding is.

Mijn ideale transistor-amp-voor-thuis.

Btw, de hoofdtelefoon aansluiting is ook prima.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

dacide
1 juni 2017, 16:36
+1
Ook tevreden mee. Ideaal ding voor de huiskamer. Heeft idd 2 full range speakers en is nog stereo ook.

Eensch dat de meeste presets bagger zijn, met name de high-gain sounds.
Tweede eensch: met beetje tweaken zijn er zeer bruikbare geluiden uit te halen, zeker als clean (met een randje) je ding is.


Ja precies. Die standaard presets met hoge gain/distortion etc... die klinken echt als dichtgeslibte sounds. Doen afbreuk aan het geheel. Gelukkig eenvoudig aan te passen allemaal.

Ik had hem bijna teruggebracht naar de winkel. En toen las ik op internet veel verhalen van mensen die gek op dit apparaat zijn. Echter, achteraf blijkt dan dat zij zelf de presets maken, of aanpassen.

postbus31
1 juni 2017, 16:54
In de settings zit btw ook nog een global-eq. Om het totale geluidsbeeld wat aan te passen. Vooral bij gebruik van mijn Brandin JA Personal II met TV-jones haalt dat wat kil hoog weg zonder dat ik steeds mijn eigen presets moet aanpassen als ik een andere gitaar inplug.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

maxdb
1 juni 2017, 17:04
Ben zeer in mijn nopjes met mijn pas gekochte oude Marshall lead 100 Mosfet (met bijbehorende A cab), ideaal voor mijn thuis setting, geen directe buren. Staan die buizen tenminste niet de hele tijd aan als ik ff wat anders doe :)

http://i63.tinypic.com/33e0vbl.jpg

jutter
1 juni 2017, 17:06
Ben zeer in mijn nopjes met mijn pas gekochte oude Marshall lead 100 Mosfet (met bijbehorende A cab), ideaal voor mijn thuis setting, geen directe buren. Staan die buizen tenminste niet de hele tijd aan als ik ff wat anders doe :)

http://i63.tinypic.com/33e0vbl.jpg

Dit is één van de weinige Marshalls die ik okay vind.

maxdb
1 juni 2017, 17:11
@ Jutter: Ik ook :P

dacide
2 juni 2017, 16:02
In de settings zit btw ook nog een global-eq. Om het totale geluidsbeeld wat aan te passen. Vooral bij gebruik van mijn Brandin JA Personal II met TV-jones haalt dat wat kil hoog weg zonder dat ik steeds mijn eigen presets moet aanpassen als ik een andere gitaar inplug.


Jeps, i know. Wel redelijk beperkte EQ is het.
Ik ga sowieso morgen terug naar de muziekwinkel. Ik wil de Boss Katana 50 wel eens horen. Als die een stuk beter klinkt dan de GT40, dan ruil ik hem in.

postbus31
2 juni 2017, 16:17
Ben benieuwd. Was niet zo onder de indruk van de Katana, maar nou zijn die high-gain sounds ook niet mijn ding.
De Katana is wel meer dan alleen een huiskamer-amp. Meer PK, kan prima met een drummer meekomen.
Ach, evt heb ik daar dan nog een Cube 80GX voor 😉


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

dacide
2 juni 2017, 18:07
Hmm, ik ben ook niet echt op zoek naar echte gain/distort sounds. Maar op de gt40 klinkt het wel erg wollig. Ook na tweaken.

Maar jij hebt de katana50 dus al in real life gehoord? Niet zo kapot van dus :(

postbus31
2 juni 2017, 20:33
Heb de 50 en 100 geprobeerd. Vind mijn Cube beter en vooral warmer klinken. Maar ik blijk nogal een afwijkende smaak te hebben (zeggen ze😬)


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

dacide
3 juni 2017, 17:23
Zo, terug naar de winkel gegaan.
Ik heb de mustang gt40 achtergelaten. Heb nu de Boss Katana 100 thuis staan. Wat een enorme verbetering tov de mustang. En super fijn dat je hem kunt schakelen tussen 0,5 en 50 en 100 watt. Ideaal voor in de woonkamer. ik ben er vooralsnog heel erg blij mee. 👍

postbus31
3 juni 2017, 18:27
Gefeliciteerd!
Nu nog vrienden met de buren blijven 😉


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Zender
3 juni 2017, 19:35
Ik heb hier drie transistorversterkers staan die allemaal met regelmaat gebruikt worden:
- Cube 15 (slaapkamer-oefenversterkertje)
- Marshall lead 12 (woonkamer-oefenversterkertje en marshall-brunch on a budget)
- Rath Amp Retro 50 (fantasische cleans)

... en eventueel kun je er nog een Line6 PodXT bij tellen.

arjanb01
3 juni 2017, 19:58
Afgelopen maandag via marktplaats een Roland cube 40xl gekocht. Puur als backup wanneer bij Empire een van de twee gitaristen materiaal pech heeft. Klinkt prima en gewoon plug en play als we in nood zitten. En voor weinig gekocht ook niet onbelangrijk 😉

Brad
3 juni 2017, 23:29
Ik heb vandaag bij de Plug over een Yamaha transistorversterker gespeeld. Het type weet ik niet meer, maar het was een versterker met twee12 inch speakers en hij stond op wieltjes.
Een geweldig geluid en het distortion pedaal dat ervoor zat klonk geweldig in combinatie met dat ding. Een goede analoge transistorbak hoeft niet onder te doen voor een buizenbak.

the sure thing
3 juni 2017, 23:55
Afgelopen maandag via marktplaats een Roland cube 40xl gekocht. Puur als backup wanneer bij Empire een van de twee gitaristen materiaal pech heeft. Klinkt prima en gewoon plug en play als we in nood zitten. En voor weinig gekocht ook niet onbelangrijk 😉

Ik ben ook best gecharmeerd van die hele cube serie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

blademan
5 juni 2017, 12:49
Ik ben ook best gecharmeerd van die hele cube serie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dan moet je de nieuwe Blues Cube serie ook maar eens aan de tand voelen. Die zijn echt geweldig en klinken echt als een buizenversterker!

dacide
6 juni 2017, 13:12
Gefeliciteerd!
Nu nog vrienden met de buren blijven ��
Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad ��

Haha, ik doe mijn best.

Fotootjes zeggen meer dan 1000 woorden.. dus ;)
https://www.mupload.nl/img/7htfk7v5xar34.jpg

arjanb01
6 juni 2017, 13:29
dan moet je de nieuwe Blues Cube serie ook maar eens aan de tand voelen. Die zijn echt geweldig en klinken echt als een buizenversterker!

Die heb ik bij Souman in de testruimte getest toen ik m'n nieuwe Maybach kocht. Nadeel vind ik dat het scheurkanaal niet ver genoeg gaat kwa gain. Groot nadeel aangezien je toch genoeg gain voor leads moet hebben. Anders moet je er weer een tube screamer voorgooien om je gain te verhogen of een apart distortion pedaaltje.

Fabrieksinstellingen
6 juni 2017, 15:14
Dacide, dat 0,5 standje klinkt dat fijn of moet je goed luisteren om boven je snaren uit iets te horen?

Rooker
13 juli 2017, 23:48
Laatste jaren zo veel veranderd van gear. Nu net van een Engl screamer weer iets heel anders. Een Peavey bandid.. De versie met rode streep. Naar mijn mening veel beter als de nieuwe met bijvoorbeeld een digitale reverb terwijl deze een echte heeft. Er is uit deze versterker gewoon heel makkelijk een heel goed geluid te halen. Gebruik alleen clean chanel en de reverb. Verder heb ik er tot nu toe alleen een boss ds-1 keely modded voor. Deze staat altijd aan. Verder alles met volume en tone van mn les paul en heb gewoon lol voor 10.. zeg niet dat het beter is als de Engl. Maar het gewicht en gemak en toch nog de super goede sound maken met tot nu toe nog happy. Nog geen spijt van iig.

hs0504
14 juli 2017, 10:53
Toevallig vorige week ook een red stripe Bandit gekocht. Stond in de buurt te koop voor de prijs van een effect pedaal. In het verleden al regelmatig opgetreden met de Bandit (stond in de backline van een kroeg waar we vaak speelden) en vond het toen al een fijn ampje. Nu thuis klopt dat beeld nog steeds. Zeker geen topversterker, maar een prima werkpaard dat goed omgaat met pedalen.
Ga hem in de oefenruimte zetten, bespaart me veel gesjouw.
Gebruik overigens ook alleen het cleane kanaal, met het distortion kanaal kan ik niet overweg.

Rooker
14 juli 2017, 14:20
Ik heb altijd opgetreden met 50+ aan watts buizen tops die dan in het betreffende caffeetje zo geknepen moesten worden dat de buizen drive heel fizzie werd. Dus.... drive uit pedaaltjes.. En dat laatste doet de bandit dus erg goed. Beter dan mijn Engl Screamer op dat volume. Uit mn super reverb en ac 30 klonken de delaypedaaltjes helemaal om te janken. In ons oeffenhonk staat ook heel vaak een bandid dus kan nu ook de settings bijna laten staan.
De clean en headroom uit de Bandit ben ik trouwens best van ondere de indruk hoor. Schurkt tegen fender aan en vind ik echt soms nog meer buuzen klinken als menig budget buizenversterker. Je moet al wel met een goede komen om hem te verslaan. Ook het drive chanel en dan met name op de vintage stand is voor mocht je even geen trek hebben in pedalboard heel erg acceptabel. Je zet hem dan op lekkere lead stand maar niet overdreven en kan dan met gitaarvolume naar heel mooi clean en alles er tussen.
Je moet hem wel een beetje leren kennen. Niet alles op 12 uur willen zetten. Vooral presense en high mogen best op 10 voor staan. Ik speel met zowel strat als les paul..

hs0504
14 juli 2017, 15:21
Vooral presense en high mogen best op 10 voor staan. Ik speel met zowel strat als les paul..
Bedoel je 10 uur of standje 10 (max)?

Rooker
14 juli 2017, 21:34
Nee. 10 voor 12

no 1 hops
19 juli 2017, 20:01
ik hoor toch wel regelmatig goede ervaringen over de pathfinder 15 versterkers van Vox, heeft iemand ervaring in vergelijking met een fender frontman?
waarin zijn ze qua geluid anders?

Brad
19 juli 2017, 23:16
Ik heb een Pathfinder 10. Vergeleken met de Frontman 15 vind ik hem ronder en warmer klinken mits je hem niet te hard zet. Ik heb de Pathfinder 15 wel uitgeprobeerd en hij klinkt ongeveer hetzelfde als de Pathfinder 10 maar dan harder en er zit een ingebouwde reverb in.

no 1 hops
20 juli 2017, 08:16
dank je brad. er zijn trouwens veel meer uitvoeringen o.a met alleen tremolo, en tremolo + reverb en alleen de reverb.

raabje
20 juli 2017, 09:36
In het circuit van de Pathfinder 15R zit een led voor oversturing, als je deze los knipt blijft de amp veel langer clean op hoger volume, of zelfs alleen maar clean.

Ik heb een 15R, en voor thuis spelen gaat ie al gruwelijk hard, met gain half open voor een lichte crunch, kan ik de master volume amper opendraaien. Die led mod heb ik zelf niet nodig.

Er zit ook nog een boost knop op, alleen is de werking daarvan wat vaag. Met boost aan op de amp zet ik de volume pot op gitaar flink terug voor een lekkere sound.

no 1 hops
22 juli 2017, 09:43
Gisteren een pathfinder 15, dus zonder reverb maar wel met tremolo opgehaald. klinkt werkelijk mooi helder en warmer als een frontman. zat ook een vox tonelab ST bij dus kan nu alle kanten op.
( trouwens altijd weer een leuke ervaring als je samen aan het kletsen raakt over je gear en hoe je probeert de sound te krijgen die je zoekt)

ar250artist
23 juli 2017, 18:22
Sinds afgelopen donderdag heb ik een blackstar fly. Die is analoog en heeft alleen digitale delay. Voor mij is het een ideaal dingetje om versterkt elektrisch te spelen in de huiskamer op een prettig geluidsniveau. Het ding had goede kritieken en daar kan ik me wel bij aansluiten. Ondanks zijn formaat is het een serieus Ampje. De setup is simpel en doeltreffend. Aanradertje.