PDA

View Full Version : wattage amp vs wattage cabinet



stijn-SG
7 september 2016, 12:18
Dag mensen,

ik ben van plan een nieuwe(tweedehands) 4x12 cab te kopen voor mijn versterker.
nu ben ik aan het kijken naar wat oudere kastjes met iig celestion greenbacks er in.
nu vroeg ik mij af omdat deze speakers vaak 25w zijn en in een 4x12 kast dus 100w bij elkaar, of dit een goede verhouding is omdat ik een 100ww superlead heb, of moet ik juist meer wattage in de cab hebben?


Met vriendelijke groet,

Stijn

tmms
7 september 2016, 12:50
Niks ervan, prima:ok:.

Han S
7 september 2016, 13:54
Het klinkt bijna tegenstrijdig, maar er worden meer zware speakers opgeblazen door lichte versterkers dan andersom.

Ik gebruikte regelmatig 10 watt speakertjes uit de jaren 60 met een versterker van 2*170 watt en als dat te hard ging sloeg de conus tegen de magneet en kreeg je het bekende geratel. Maar het gaat niet stuk.

Met een 10 watt versterker een 100 watt speaker wegblazen is redelijk simpel, gewoon veel te hard zetten.

tmms
7 september 2016, 16:37
Zoals Jimi wel eens placht te doen als ie ver heen was, beide volumes op tien. Klinkt nergens naar, maar dan zou ik me eventueel zorgen gaan maken over de greenbacks in een 4x12.

tmms
7 september 2016, 16:41
:rockon:

https://www.youtube.com/watch?v=qnUZLEQWjYE

Ace 1.15.19
8 september 2016, 20:29
Met een 10 watt versterker een 100 watt speaker wegblazen is redelijk simpel, gewoon veel te hard zetten.
Hoe werkt dit dan? Ik heb altijd gemeend dat het vermogen wat je 'over' had aan speakers gewoon je buffer was om het zo maar even te noemen.

Han S
8 september 2016, 20:37
Een kleine versterker wordt vaak te hard gezet waardoor hij gaat clippen. Daardoor komen er gelijkstroomcomponenten in de luidspreker terecht en daar kunnen ze niet tegen. Een grote versterker zal zelden op vol vermogen draaien en zal dus niet clippen.

Neem maar eens zo'n klein wekkerradio speakertje van een half watt en sluit die aan op een versterker van bijvoorbeeld 50 watt. Die levert dus 100 maal het maximale vermogen wat de speaker aankan. Begin op heel laag volume en ga langzaam omhoog. Natuurlijk blaas je dat speakertje aan flarden, maar verbaas je over hoe hard hij gaat voordat hij overlijdt.

Erik de Perik
8 september 2016, 20:40
Als je een lichte versterker voluit zet, gaat de wisselspanning aan de uitgang over naar een gelijkspanning. De conus blijft dan hangen en fikt door. Omgekeerd is dat risico minder groot. Bovendien kan een goedgebouwde speaker een stuk meer vermogen aan dan wat er RMS opgegeven wordt.

Ace 1.15.19
9 september 2016, 01:07
Dus als ik een 18 wattertje aan een 4x12 met T75's zou hangen kan dat ook al gebeuren? Die scheuren namelijk zo lekker als ze vol open staan.

Vintagetube
15 september 2016, 12:25
Buizen versterkers hebben daar geen last van. Immers een uitgangtrafo laat geen gelijkspanning door. De meeste luidsprekers worden opgeblazen omdat er te veel vermogen naar de spreekspoel wordt verstuurd spreekspoel wordt heet en verbrandt oid. Je kan zeker horen als je versterker tegen clippen aan zit. Maar wellicht dat je die vervorming juist prettig vindt klinken.

NLF
15 september 2016, 13:08
Dag mensen,

ik ben van plan een nieuwe(tweedehands) 4x12 cab te kopen voor mijn versterker.
nu ben ik aan het kijken naar wat oudere kastjes met iig celestion greenbacks er in.
nu vroeg ik mij af omdat deze speakers vaak 25w zijn en in een 4x12 kast dus 100w bij elkaar, of dit een goede verhouding is omdat ik een 100ww superlead heb, of moet ik juist meer wattage in de cab hebben?


Met vriendelijke groet,

Stijn

Volgens mij kan het gewoon, zeker omdat je die 100 wat superlead toch niet open gaat zetten (tenminste, dat neem ik aan?).

Misschien staat hier iets bij (ik meen me te herinneren dat ik hier iets gelezen heb over de ontwikkeling van 25 watt naar 30 omdat ze die kasten vroeger regelmatig opbliezen als ze hun amps helemaal open hadden staan):

http://solodallas.com/celestion-loudspeakers-from-blues-to-greenies-and-beyond

Voor zover ik het weet zit het zo: moderne gitaristen (metal etc.) willen een neutrale sound uit hun speakerkast, dus ze halen hun vervorming uit de preamp of hun pedalen en de speakerkast moet vervolgens alles neutraal weergeven (veel laag, veel hoog). De old school sound is anders: dat draait om het hard zetten van je amp en de vervorming die je krijgt doordat de speakers op hun donder krijgen (speakers gedragen zich anders bij hoger volume, halen wat van het hoog af of geven wat compressie etc). Er zit dan vervolgens ook klankleur verschil in de 25 watt greenbacks en de 30 watt bas greenbacks en de alnico speakers enzovoorts (is de moeite waard om je in te verdiepen trouwens, vandaar ook de link).

Het ligt er dus sterk aan wat je wilt en wat je filosofie is. Ik hou van old school gitaargeluid (direct in de amp, goede attenuator gebruiken enzovoorts). Als je een meer moderne sound zoekt dan ben je misschien verkeerd bezig.

Vintagetube
16 september 2016, 15:59
Als je daadwerkelijk old school sound wil hebben moet dit zeker lukken met de super lead 100 ( is buizen amp! toch?) 4x G12H greenback kunnen dit perfect hebben. de G12H 55 is de "bas" uitvoering deze werden oa in de hele oude London City's Power City's en Super City 's gebruikt evenals de oer Marshall cabs en HiWatt. Natuurlijk werden er ook op zijn tijd ander type toegepast is zowel London City Marshall als HiWatt. Uiteindelijk is er maar 1 old school gitaarluidspreker voor mij en dat is de G12H 55.