PDA

View Full Version : Ik stop met het bouwen van gitaren.



Wouter J
5 september 2016, 17:32
De afgelopen paar maanden zijn voor mij kwa geld erg moeilijk geweest. Nu heb ik geprobeerd dat op te vangen door veel van mijn instrumenten weg te doen.

Maar een ding waar ik constant tegenaan bleef lopen is hoe moeilijk mensen doen over de prijzen die ik vroeg. Ik was heel schappelijk 200 per gitaar wat gezien al het werk wat erin is gaan zitten eigenlijk te weinig is. Maar zelfs met mijn best gelukte instrumenten blijven mensen me zeggen "Ik geef je er honderd voor en daar mag je blij mee zijn."

Nu heb ik dat zo vaak van zoveel verschillende mensen gehoord dat ik zoiets heb van "Waarom doe ik het eigenlijk nog?" Natuurlijk ik heb plezier gehad met het bouwen van die instrumenten maar ik ben het zat dat het me tot nu toe alleen nog maar verlies heeft opgeleverd.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10270798_580034038776944_4119997624053056055_n.jpg ?oh=3611eecb316ae4d3842ad3ff13133ea0&oe=58482000
Het ergste was nog wel de "Barrock" tribute Telecaster die ik uit een tafel van de helaas gesloten rock cafe uit Maastricht heb gebouwd, het zou een verjaardags cadeautje worden names iedereen die daar kwam aan de cafe baas. Ik had met diens vrouw afgesproken dat zij aan mensen zou doorgeven dat ik dit aan het doen was en derhalve dat iedereen een centje bij zou dragen. Maar toen de dag vantevoren kreeg ik van haar te horen dat ze helemaal niets had gedaan en ze het mij ook verweet dat ik niet zelf berichtjes erover op de site van had gezet. Ja hallo, een site die beheerd wordt door de jarige job en daar gaat je verassing.

Op het feest zelf werden mensen zelf boos op MIJ omdat ik om contributie begon te vragen "Waarom heb je dat niet al die maanden eerder gedaan?" werd het mij verweten. Ik zou dat niet regelen, de vrouw van de cafe baas zou dat voor me doen en zij stak geen vinger uit.

Ik weet wel, ik kan niet tegen de grote merken op en dat dat ook het struikelblok is wat vele mensen hebben. Maar ik heb in de afgelopen 18 jaar zoveel onbegrip en verwensingen gekregen, Dat op een dag de druppel wel moest vallen. Ik blijf wel bij Jan in dienst maar ik bouw geen gitaren meer.

Het is niet leuk meer. Ik stop.

fred dons
5 september 2016, 17:43
met gitaarbouw in nederland moet je het vooral doen omdat je het leuk vind, zeker niet om rijk te worden en je mag (helaas) blij zijn als je je kosten er uit haald
het aparte is wel dat hoe goedkoper je word hoe minder mensen er voor willen geven dus wat dat betreft doe je je zelf te kort

bouw dus vooral voor je zelf of bouw voor de markt (stratjes, teles etc) een combinatie werkt helaas niet :(

Pepe
5 september 2016, 17:45
Ja, ik begrijp het, is niet leuk.
Wat die tafelcaster betreft, het maakt uit of er sprake was van een opdrachtgever of eigen initiatief.

Maar begrijp ik het nou goed dat mensen 200 euro teveel vinden voor een handgemaakte gitaar? Dat ding speelt toch wel?
Ik gok dat een en ander ook wel iets te maken heeft met presentatie? Dat je te laag in zet.

Maar goed, Limburg... net de meest empathische provincie in mijn boek.

Tabula Rasa
5 september 2016, 18:23
Zie het als een hobby. Een hobby mag geld kosten, net als een voetbalvereniging, uitgaan etc. Soms doe ik een gitaar weg waar ik 500 aan materiaal in heb zitten en dan vang ik 200. Kost me dus 300 maar wel lol gehad.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
5 september 2016, 18:24
Als je 200 EUR voor een zelfgebouwde gitaar vraagt positioneer je jezelf in een hoek waar de klappen vallen, namelijk van de spotgoedkope gitaren. Daar gaat het vrijwel altijd alleen om de prijs, om the bang for the buck en kom je zelden lui tegen die 'iets anders' willen, hetgeen jij juist aanbiedt.
En v.w.b. een ongeïnteresseerde luie kroegbaas....... hoeveel busladingen wil je hebben...??

Tupelo
5 september 2016, 18:27
Zie het als een hobby. Een hobby mag geld kosten, net als een voetbalvereniging, uitgaan etc. Soms doe ik een gitaar weg waar ik 500 aan materiaal in heb zitten en dan vang ik 200. Kost me dus 300 maar wel lol gehad.
Dat is een beetje het ding ja, de fine line tussen kunstenaars en andere ambachtelijken, en mensen met een leuke hobby.
Een hobby kan je ook goed in zijn.
Als je er geen centen aan overhoudt, is het wellicht verstandig verder te kijken, wanneer je je bezigheden je beroep noemt..
Gezonde instelling Tab.
Het is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd, zegt niet eens alles over bouwkwaliteit, maar 't is een harde weg om aan te timmeren.
Mijn eigen Luthier bouwt al heel lang niet meer.
Een uitzondering daargelaten, en dan alleen nog acoustisch (electrisch assembleert hij alleen nog maar, meer rendement), bouw hij niet meer en bestaat zijn broodwinning uit onderhoud, reparaties, customising & hulp bij aankoop.

LRS
5 september 2016, 18:30
Maar goed, Limburg... net de meest empathische provincie in mijn boek.


Kom je uit Friesland? ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
5 september 2016, 18:32
Moet er wel bij zeggen dat de meeste gitaren bij vrienden zijn en eentje geruild voor een cab. Zijn gitaren waar ik op uitgekeken was. Als iemand me vraagt iets te maken, dan zijn het natuurlijk andere bedragen.

Maar vooralsnog is het hobby en hobby kost geld iov dat het oplevert. Simpel.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Pepe
5 september 2016, 18:37
Kom je uit Friesland? ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik bedoel NIET natuurlijk.:D Net kan ook maar dan is het ironie.

Remork1970
5 september 2016, 18:38
Maar een ding waar ik constant tegenaan bleef lopen is hoe moeilijk mensen doen over de prijzen die ik vroeg. Ik was heel schappelijk 200 per gitaar wat gezien al het werk wat erin is gaan zitten eigenlijk te weinig is. Maar zelfs met mijn best gelukte instrumenten blijven mensen me zeggen "Ik geef je er honderd voor en daar mag je blij mee zijn."

Nu heb ik dat zo vaak van zoveel verschillende mensen gehoord dat ik zoiets heb van "Waarom doe ik het eigenlijk nog?" Natuurlijk ik heb plezier gehad met het bouwen van die instrumenten maar ik ben het zat dat het me tot nu toe alleen nog maar verlies heeft opgeleverd.


Het is niet leuk meer. Ik stop.

Groot gelijk!! Laat ze allemaal 't homp maar krijgen!

Riny
5 september 2016, 18:59
Buitenom kwaliteit, de mensen willen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, veel voor weinig geld en dat kan dus niet.
Men is een goede gozer wanneer men iemands brakke gitaar weer tip top in orde kan krijgen voor een vriendendienst.
Als ik zie wat de gevestigde orde vraagt voor reparaties e.d, daar springt mijn gulp van open en daarna mag ik de rotzooi opknappen? NOT.

Nu is het een feit dat het muzikanten- leven geen vetpot is er niet veel te halen valt c.q. verdienen.
Daar heb ik best begrip voor maar jammer, mijn schoorsteen moet ook roken, ook ik heb verplichtingen en dan alles voor liefdadigheid doen, daar begin ik niet meer aan.

Voorbeeld; tijd geleden iets in de verkoop, geïnteresseerde wilde heel ver onder prijs wel zaken doen.
Ik vroeg hem vervolgens even mee te lopen en het te koop aangebodene voor zijn gezicht kapot getrapt en in de kliko gegooid.
Vervolgens zei ik, voor het bedrag wat je noemde mag je hem nu uit de kliko halen, wel vlug zijn want het is sluitingstijd voor de kliko.
Ik heb een mens nog nooit zo dom en verbaast zien kijken.
Diegene die mij kennen weten dat ik de hoofdprijs niet hoef te hebben maar weggeven? Nee, dan gooi ik het liever weg.

Zo heb ik nog wel diverse voorbeelden dus ik heb er alle begrip voor dat men stopt met bouwen van gitaren om deze vervolgens te verkopen.
Wil men het redelijk houden dan is het voor velen nog niet genoeg.
Ik zou dan voor de open haard kiezen en een ander zeker niet laten lachen met het idee dat hij een koopje heeft.

barno
5 september 2016, 19:24
Je kan natuurlijk nooit de klanten de schuld geven als het niet werkt. Die klant heeft keuze tussen 100den merken, perfect afgewerkte budgetdingen, customgedoe, profi bouwers enz... en zoekt en vergelijkt tot ie zijn goesting vindt. Prijs en kwaliteit zijn factoren maar er speelt echt wel veel meer mee... Ja, de aziatische koopjes frustreren mij als bouwer ook maar niks houdt je tegen om out of the box te gaan denken, op zoek naar unieke verkoopstroeven/doelgroepen. Met standaard budget valt gewoon niet te concurreren.

D3nnis
5 september 2016, 19:33
Ben ik nou de enige die het tóch een beetje anders ziet?
Ik zeg niet dat ik het terecht vind, maar kijk eens om je heen hoe veel perfect afgewerkte en ook best goede gitaren je tegenwoordig kunt kopen voor echt weinig?
Ik vind het op zich niet heel raar dat je voor een minder gangbare gitaar dan nog maar weinig krijgt.
Een koper raakt dat ding aan de straatstenen niet meer kwijt, terwijl als ie voor hetzelfde geld een fender of squier of whatever koopt, de kans nog wel aanwezig is op eventuele verkoop indien gewenst.
Ik denk dat je moet uitblinken in kwaliteit, in opties, in afwerking of in een combinatie, om er in meer of mindere mate wat aan over te houden, óf alles in onderdelen te verpatsen.
Klinkt misschien lomp of bot, maar het is niet anders denk ik, tenzij je je naar een ander segment verplaatst wellicht.

Tabula Rasa
5 september 2016, 19:36
En bovendien zie ik vrij veel verlaagde grenen tafelbladen die met veel stukken verlijmd worden in veel van je zelfbouwers.... tsja. Daar haken ook een hoop mensen op af.

Als ik jou was zou ik wel lekker blijven bouwen, maar dan lekker voor jezelf of voor vrienden.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Naviiin
5 september 2016, 19:38
People suck, vooral als ze denken dat er een koopje te halen valt. Het is dan net alsof sommigen dan al hun goede manieren verliezen. Ik heb het regelmatig met marktplaats advertenties. Maar voor al die lompe gasten zit er wel altijd iemand tussen die wel weet hoe je zaken doet.

Joost de Ruig
5 september 2016, 19:52
Commercieel gezien denk ik dat je met gitaren onder pak-hem-beet €900,- kansloos bent, en voor dat bedrag moet je al een echt serieus goede gitaar leveren met een nitro afwerking en pickups zoals Amber, Fralin, Seymour Duncan etc. De marge daarop zal echt niet groot zijn en het moeten zeg maar "blijvertjes" zijn, want voor de 2dehands markt zijn veel custum gebouwde gitaren niet zo interessant. Zodra je een stap omhoog zet (Gun, Smitty, Rebel Relic) kom je onder de €2000,- niet weg. Als je helemaal onderaan het marktsegment gaat zitten, dan moet het echt bij hobby blijven lijkt mij.

Wouter J
5 september 2016, 20:09
Commercieel gezien denk ik dat je met gitaren onder pak-hem-beet €900,- kansloos bent, en voor dat bedrag moet je al een echt serieus goede gitaar leveren met een nitro afwerking en pickups zoals Amber, Fralin, Seymour Duncan etc. De marge daarop zal echt niet groot zijn en het moeten zeg maar "blijvertjes" zijn, want voor de 2dehands markt zijn veel custum gebouwde gitaren niet zo interessant. Zodra je een stap omhoog zet (Gun, Smitty, Rebel Relic) kom je onder de €2000,- niet weg. Als je helemaal onderaan het marktsegment gaat zitten, dan moet het echt bij hobby blijven lijkt mij.

Oh geloof me dat dat weet ik maar al te goed, Ik heb DEZE al een paar keer willen verkopen.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-0/q86/p180x540/11270630_797347583712254_1058357332574915382_o.jpg

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-0/q82/p180x540/10498271_797347800378899_7636181063172448730_o.jpg

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-0/p180x540/11334138_797347967045549_8839296537906556788_o.jpg

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-0/q82/p180x540/1496378_797348100378869_3074306582921789765_o.jpg
Ik bedoel je kan zeggen wat je wil maar deze is de allermooiste van mijn hand, maar als ik hem aanbied voor boven de 900 wat hij echt wel waard is lachen mensen me uit.

"Hoe durf je zoveel te vragen?"

Ik kijk natuurlijk ook naar mezelf hier. De meeste van mijn zelf gemaakte gitaren zijn voor de lol gemaakt en ik heb ook weinig aandacht aan de afwerking besteedt maar de reacties op de instrumenten waar ik dat zeker wel heb gedaan zijn precies hetzelfde.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/les%20paul%20bouw/100_2293_zpsebe78cd7.jpg
De eerbetoon aan mijn vader bas.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/les%20paul%20bouw/100_2296_zps6ab64daa.jpg

arjanb01
5 september 2016, 20:18
Dit zijn zeker mooie bouwsels, Wouter, maar ik denk dat de makke bij jou is het gebrek aan grote bekende namen die je gitaren bespelen.
Zou een bekende sessie muzikant als Arnold v Dongen, Joost Vergoossen of Cor Mutsers die Tele bespelen als endorsement, kan je er zo 1800 euro voor vragen. Het heeft allemaal met marketing te maken.
Kun of wil je dat niet, lekker voor je plezier bouwen en wat rot het dan als mensen het niet kopen?

Tabula Rasa
5 september 2016, 20:20
Tsja mooie Tele maar als klant met 900 euro zeg ik:
Onderste horn hangt er als een half slappe lul bij, knoppen in die boog is niet echt mooi, input op de voorkant erg storend qua uiterlijk. Neckjoint is mooi, maar gebruik dan ook een afgeschuind plaatje of bushings. Moet die toets nou zo haaks afgezaagd zijn? Je radius rondom eindigde wel heel strak. Kan dan niet vloeiender? Allemaal smaakdingetjes, maar met 900 zou ik dan afhaken. Hoe goed hij ook gebouwd is. Da's een beetje het probleem. Dan kan je waarschijnlijk beter een gitaar op bestelling op maat maken.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Wouter J
5 september 2016, 20:23
Dit zijn zeker mooie bouwsels, Wouter, maar ik denk dat de makke bij jou is het gebrek aan grote bekende namen die je gitaren bespelen.
Zou een bekende sessie muzikant als Arnold v Dongen, Joost Vergoossen of Cor Mutsers die Tele bespelen als endorsement, kan je er zo 1800 euro voor vragen. Het heeft allemaal met marketing te maken.
Kun of wil je dat niet, lekker voor je plezier bouwen en wat rot het dan als mensen het niet kopen?

Ook dat heb ik geprobeerd maar dan kreeg ik te horen, "Sorry maar ik blijf trouw aan mijn Fender."

Het begint hier bij mij steeds voller te worden en mijn potefueiie steeds leger, dus ik moet ze wel weg doen.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14054910_1029881997125477_5604906341695779818_n.jp g?oh=8b3607de5c0e4de702b2a70617ad8ba0&oe=587CE065

Tabula Rasa
5 september 2016, 20:26
Waarom bouw je gitaren? Wat is je drijfveer? Wat wil je ermee bereiken? Wat doet het met je/voor je?

Heb je die vragen al concreet?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Schrevel
5 september 2016, 20:40
Als je bouwt wat je zelf leuk vindt ben je zelf je eigen klant.
Een klant heeft echt wel wat over voor zijn handgemaakte droomgitaar.
Maar welk van al die gitaren is nou jouw eigen droomgitaar, als je eigen klant zijnde? Welke had je zelf willen kopen?

Wouter J
5 september 2016, 20:57
Waarom bouw je gitaren? Wat is je drijfveer? Wat wil je ermee bereiken? Wat doet het met je/voor je?

Heb je die vragen al concreet?

Ga terug naar de eerste pagina en zie het antwoort op die vraag.

"Het is niet leuk meer."

Tabula Rasa
5 september 2016, 21:02
Je snapt mijn vraag niet. Je bent ergens in gaan bouwen.... waarom bleef je het doen. Wat maakte het leuk, wat voor positiefs bracht het je?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
5 september 2016, 21:02
Ergens om. Niet ergens in. Sorry


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

D3nnis
5 september 2016, 21:29
Een klant heeft echt wel wat over voor zijn handgemaakte droomgitaar.


Er zijn klanten die er wel wat voor over hebben, maar hoe groot die markt is vraag ik me wel af.
Het is bij mij nu al een paar jaar aan het pruttelen om aan een custom made gitaar te gaan.
Niet omdat ik zo goed ben, want dat is niet het geval helaas.
Bovendien pruttelt het nog wel een paar jaar, want de investering is vrij groot in verhouding tot je er voor terugkrijgt op marktplaats als het na een paar jaar (of korter) toch niet je ding blijkt te zijn.
Daarom moet het totaalplaatje voor je gevoel (nou ja, voor mijn gevoel dan) kloppen bij de bouwer die je gaat vragen om een gitaar voor je te bouwen; het gaat dan om ervaringen die je hebt met een bouwer die wellicht wat reparaties ooit heeft uitgevoerd voor je, wat diegene in het verleden gebouwd heeft, en misschien zelfs ervaringen met gitaren van de betreffende bouwer waar je weleens op gespeeld hebt.

vulvasonic
5 september 2016, 22:45
Het begint hier bij mij steeds voller te worden en mijn potefueiie steeds leger, dus ik moet ze wel weg doen.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14054910_1029881997125477_5604906341695779818_n.jp g?oh=8b3607de5c0e4de702b2a70617ad8ba0&oe=587CE065
ik wil niet lullig doen, maar als die drie strats Fenders zijn, dan kun je daar nog een paar knaken voor krijgen, maar zelfs dan hoef je je niet rijk te rekenen. Voor alle andere gitaren krijg je hooguit een paar tientjes.
Lieverd, als er iemand hier geen cent te makken heeft dan ben ik het. En toch heb ik een redelijk ruime collectie gitaren. Vaak zat hebben mensen me gevraagd waarom ik ze niet verkoop. Wel, daar heb ik meerdere redenen voor, maar één van de belangrijkste redenen is het feit dat ik geen kut terug krijg voor (bijna) al die gitaren waar ik een leven over heb gedaan om ze bij elkaar te krijgen.

En dus ben ik zwart gaan hoereren in het Nijmeegse nachtleven. Er gaat haast geen Nijmegenaar over straat zonder een seksueel overdraagbare aandoening. En terecht! Hadden ze maar geld moeten geven toen ik nog ballonnendiertjes in elkaar knoopte bij de CO-OP, vlak naast het vrouwtje met de daklozenkrant. Het geld wat ik verdiende in de seksindustrie (hoofdzakelijk van onwelriekende mannen helaas) gaf ik aan een Spaanse vrouw van Nigeriaanse afkomst. Een tovenaarsvrouw. Een soort moderne heks, zeg maar. Maar liefst €16.000,- aan spaargeld heb ik haar gegeven in ruil voor een amulet, gemaakt van 19 tapirballen ("het getal 19 is héééél belangrijk", zo wist ze me te vertellen. In die ballen - en vergeef me, ik weet het ook niet precies meer - had ze een mengsel van struisvogelei, kokos, mensenstront en nog een paar dingen...., nou ja, dat had ze er dus in gestopt en dichtgenaaid met het neusbeentje van mijn meest recente vrouw (arm kutwijf). En dat alles met de bedoeling mijn pech te bezweren en binnen twee jaar miljonair te worden.

Dat was drie jaar geleden.

Alle gekheid op mijn stokje (en je weet dat ik het goed bedoel, hè?), mensen zoeken tóch gewoon nog steeds naar de bekende modellen met de bekende configuraties en in de bekende kleurtjes. En zo heel af en toe zit er een woesteling tussen die een groene SG wilt ipv een kersenrode (en die vindt ie dan in een ouwe, goed uitziende Greco uit de jaren 70 voor €350,-).
Voor de mensen die voor kwaliteit en zelfbouw gaan heb je hier enkele grootheden. Ik noem een Smitty (supertop en toch weer vooral het bekende werk, maar dan rrrrrrretegoed!!!!! Ofschoon hij ook zijn eigen modellen heeft). Voor de woesteling met een leuke portemonnee heb je dan weer een Gun. Die kan...., ja alles. Die kan je zelfs miljonair maken met 19 tapirballen.

Je moet het echt voor jezelf doen. Of je moet zo verrekte goed worden in het decoreren van gitaren, zoals die skulls. Maar je werkt uiteindelijk, mits je er je brood mee wilt verdienen, voor een klant. En wilt ie een tapir ipv een doodskop, zul je in staat moeten zijn die gozer een tapir in z'n peperdure Les Paul R8 in te leggen. Desnoods met 19 ballen, of je dat nou wilt of niet.

Zeg nou eens eerlijk. Kort geleden opende je een topic waarin je een groene SG showde met een doodskop en een hondslelijke kop op de hals. Dat ding stond model voor een telecaster die je ging bouwen. Doe je dat voor je eigen lol, of doe je dat omdat iemand jou daartoe de opdracht heeft gegeven? Zeg aub dat je dit voor je eigen plezier doet.
Ik zeg dit omdat het een geweldige, maar retedure hobby is. En als je die hobby wilt bekostigen zul je betere gitaren moeten bouwen voor een redelijke prijs met een winstmarge van 100/200 euro. Da's dus exclusief het uurtarief. Je werkt je dus het schompes!!! En daarvoor moet je een echte telecaster bouwen en geen afgesabbelde versie. Marktonderzoek, mijn lieve Wouter!
De allerbeste gitaarbouwer/luthier van heel Nijmegen (Weurt) tot in de wijde omtrek is Patrick Koopman. Die man kent hier iedereen en hij is echt een schat van een vent, maar volgens mij heeft ie in geen 30 jaar vakantie genomen. Die man werkt dag en nacht. En toch heeft ie altijd alle tijd voor je. Patrick boert beter dan jij en ik, maar rijk is ie er nooit van geworden. Zit misschien ook niet in zijn aard, maar toch. Hij heeft dan wel weer een Deense dog. Ik heb hooguit schaamluis.

Word wakker, Wouter!

Dat verhaal met dat café....... afspraken, hoe duidelijk ze ook gemaakt lijken te zijn, en zéker wanneer er sprake is van een vermeende vriendschapsrelatie...., vroeg of laat gaat het stuk. JUIST als je alleen maar goed denkt te doen. Geloof me, ik weet daar ALLES van.

Doe niets waar je geen plezier aan beleeft. Maar geef ook niet zomaar iets op waar je gelukkig van wordt. :lovelove:

Wouter J
5 september 2016, 22:59
Die strats zijn mijn zelfbouw Fido strat (sunburst)
Mijn Fender Mexico start "Rosalita" wat mijn vaste gitaar is geworden, ze verving...
Mijn 1989 Squier (de rode), ik heb leren spelen op die gitaar, die gaat met mij mijn kist in.

Nee geen enkele van mijn strats gaat weg.

Buxtra
6 september 2016, 08:09
Wouter,

Hopelijk heb je genoten van het bouwen en ben je wellicht blij dat je een ambacht aangeleerd hebt.

Je vaardigheden zullen vast nog wel eens van pas komen.

Bux

no 1 hops
6 september 2016, 08:56
van je hobby je werk maken is niet voor veel mensen weggelegd, en dat is maar goed ook, want bij werk wordt het een moeten en bij hobby, dan mag je.
en met het woord hobby, bedoel ik niet een mate van kwaliteit, maar de mate van plezier die je eraan beleefd.

zeker nederlanders zijn krenten.
verbazen zich erover dat de winkels om de hoek sluiten maar kopen wel van alles rechtstreeks vanuit China etc.

doe dit voor jezelf, en niet vanuit of voor de waardering van een ander, daar loop je op stuk.
en zeker als het ook maar iets te maken heeft met geld, dan wint in de meeste gevallen de gierigheid.
(en daar bedoel ik niet jou mee, maar potentiële kopers)

dat je je eigenzinnige projecten had vond ik verfrissend, maar vergeet even niet dat velen die hier wel een gitaar hebben gebouwd met de meest luxe houtsoorten en onderdelen, volgens mallen en specificaties van de oer modellen er bij verkoop ook niet naar waarde voor krijgen, als ze ze al verkopen.

MikeD
6 september 2016, 09:04
Wouter, laat je de pret niet ontnemen; jij bouwt kekke gitaartjes op jouw manier.. inderdaad moet je niet verwachten dat je er veel (of iets) voor terugkrijgt maar de pret zat / zit in het maken. Als je om de poen verlegen aan he raken bent; sloop ze dan uit elkaar en verkoop de onderdelen. Er van ut gaand dat je ene beetje behoorlijke spullen hebt gebruikt is de kans aanwezig dat je voor de optelsom van de losse onderdelen meer krijgt dan voor de kant en klare gitaren.... Nee je kinderen uit elkaar slachten is niet leuk maar als de portemonnee daar om vraagt moet je soms diep snijden. Kop op!

Dutch66
6 september 2016, 09:12
Wouter, als 'broodbouwer' ben je gewoon (nog) niet goed genoeg, klinkt hard,
maar ik denk dat daar de kern van je probleem zit.

Ik heb met veel plezier je Fido topics gelezen, soms ook een beetje gegniffeld (sorry...).
Maar ik heb echt heel veel waardering voor jouw geheel 'eigen' aanpak, heerlijk
wars van conventionele planken, zeker qua uitvoering en gebruikte materialen!

Ik denk dat je cash-flow problemen je (tijdelijk) even opbreken, en nu je hals over kop
een hoop de deur uit moet doen, tot de conclusie komt dat je 'kindjes' niet veel meer
opbrengen, dan de (2e hands) waarde in onderdelen...

Ik voorspel dat wanneer je de financiën weer wat op orde hebt, we weer een nieuw
Fido topic tegemoet kunnen zien. Iets van een kanariegele vurenhouten LP met 8 single-coils,
en een tele headstock ofzo... ;)

Tabula Rasa
6 september 2016, 10:34
Je hebt er geen klap aan, maar misschien herken je wat hierin:

Zelf bouw ik omdat ik een drukke baan heb, waar ik leiding geef aan grofweg 40 man. Ik begin vroeg (04:00) en ben dan weer vroeg thuis.(4 dagen, de 5e is een pappadag zonder vrije tijd). Daar heb ik na schooltijd nog twee kids om voor te zorgen. Het is tussen 18:00 en 19:00 uur dat mijn vrouw thuis kont van een nog drukkere baan.

Die paar momenten dat ik tijd voor mijzelf heb gebruik ik om te bouwen. Het heeft me rust, ontspanning en de voldoening om iets moois met mijn handen te maken. Om er zo lang mogelijk van te genieten werk ik langzaam, heel precies en soms gebruik ik meer handgereedschap omdat het leuk is en meer tijd kost. Zo ben ik 9 tot 12 maanden bezig met een gitaar. Zo kost mijn hobby me ongeveer 500 per jaar en dat is nog te overzien. Voor mij is het rust, focus, kop leeg maken, voldoening in precisie.

Ik bouw alleen dat, wat ik echt graag wil hebben, zonder enige verzameldrang en dat houdt het voor mij persoonlijk leuk.

Mijn advies: leg je gereedschap aan de kant. Zoek een extra tijdsbesteding, eventueel wat extra uren betaald werk en na een paar maanden weer lekker verder, rustig, tijdrekken, met de focus op kwaliteit, niet kwantiteit en alleen op momenten dat je de hobby nodig hebt voor de voldoening, rust etc....


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
6 september 2016, 11:02
Gewist. Verkeerde topic

Tabula Rasa
6 september 2016, 11:02
Crap, verkeerde topic.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Wouter J
6 september 2016, 21:31
Wouter, als 'broodbouwer' ben je gewoon (nog) niet goed genoeg, klinkt hard,
maar ik denk dat daar de kern van je probleem zit.

Ik heb met veel plezier je Fido topics gelezen, soms ook een beetje gegniffeld (sorry...).
Maar ik heb echt heel veel waardering voor jouw geheel 'eigen' aanpak, heerlijk
wars van conventionele planken, zeker qua uitvoering en gebruikte materialen!

Ik denk dat je cash-flow problemen je (tijdelijk) even opbreken, en nu je hals over kop
een hoop de deur uit moet doen, tot de conclusie komt dat je 'kindjes' niet veel meer
opbrengen, dan de (2e hands) waarde in onderdelen...

Ik voorspel dat wanneer je de financiën weer wat op orde hebt, we weer een nieuw
Fido topic tegemoet kunnen zien. Iets van een kanariegele vurenhouten LP met 8 single-coils,
en een tele headstock ofzo... ;)

https://www.talkbass.com/threads/well-my-dad-will-be-70-this-year-so-im-going-to-make-a-commemorative-bass.1016389/
Kijk hier maar eens.

Mitch
6 september 2016, 21:40
Ik heb in de loop van de jaren redelijk wat topics geopend en iedere keer dacht ik weer "sja, is 't weer net niet". hardware die bij elkaar geraapt lijkt (is), body niet mooi gevormd (smaak), lak of kleur net jofel, een body en hals die niet echt een geheel vormen, noem maar op. Geen enkele keer leek het echt een doordacht geheel. Ze komen op mij over alsof er wel naar de specs en de onderdelen wordt gekeken, maar niet naar het geheel. Goed oog voor detail is ook wat waard natuurlijk maar ontwerptechnisch is het maar de helft.
Dat je dan in de onderkant van de markt terecht komt snap ik, dat dat voor jou niet leuk is snap ik ook.

denis.hermans
6 september 2016, 21:52
(maar op die basgitaar ter ere van je vader mag je natuurlijk wel trots zijn )

Tupelo
6 september 2016, 21:54
Zelf bouw ik omdat ik een drukke baan heb, waar ik leiding geef aan grofweg 40 man.
40 kansarme sukkels Tab !! maak het niet lichter dan het is; 4 dagen keihard afzien. :sssh:

Tupelo
6 september 2016, 21:59
Ennuh, helemaal into de Fido's ben ik nooit geraakt.
Sommige vind ik ronduit wanstaltig, andere toch eigenlijk best fijn.
Hoewel not my cup of tea, de LP DC die onlangs voorbij kwam, vind ik dan toch wel weer heel aardig.
Waar het voor mij een beetje in zou schuilen, dat ik er niet meer centen voor over zou hebben, is dat ik wel van nonsens houd.
Toch wel het lakje, de binding, de weinig deviante headstock enzo.
Getuige je LP DC, zodra het conservatiever/conventioneler wordt, stijgt in mijn beleving de marktwaarde.
Ben wellicht niet de enige...
Maar nogmaals, mijn eigen Luthier kan ze bouwen, gitaren die zelfs ik mooi vind, maar ook die is er al mee gekapt.

pasqual
6 september 2016, 23:04
https://www.talkbass.com/threads/well-my-dad-will-be-70-this-year-so-im-going-to-make-a-commemorative-bass.1016389/
Kijk hier maar eens.

Mooi topic Wouter!

Dutch66
7 september 2016, 08:53
https://www.talkbass.com/threads/well-my-dad-will-be-70-this-year-so-im-going-to-make-a-commemorative-bass.1016389/
Kijk hier maar eens.

Respect Wouter!, prachtig eerbetoon aan je vader...

Daarom nogmaals, neem je verlies op de verkoop (onderdelen?), en op naar de volgende Fido!

Thiez
7 september 2016, 11:37
Zelfbouw loont enkel voor jezelf, nooit commercieel.
Waar ligt dat aan? Marketing, naamsbekendheid, waardevastheid, etc, etc.
Als ik naar mijn zelfbouw strat kijk, zit daar bijna 400 euro aan onderdelen in. Dat kan ik er nooit voor vragen, want voor 400 euro koop je een 'echte fender'.
Mijn zelfbouw plexi versterker, zelfde verhaal. Zit bijna 700 euro aan onderdelen in, daar koop je ook een marshall voor. Waar doe je het voor? Voor jezelf dus, niet om commercieel te verkopen.

Laat staan dat je je uren moet gaan rekenen......

Als je het commercieel wilt maken zul je eerst naamsbekendheid moeten krijgen. Je moet mensen je gitaren laten bespelen, ze overtuigen dat jou gitaren veel beter zijn dan de meuk die te koop is (of op zijn minst overtuigen van een betere prijs/kwaliteit verhouding). Zorgen dat mensen over je gitaren gaan praten, gaan posten op forums, etc etc.

Als marshall versterkers nu nieuw in de markt zou moeten springen, zouden ze het heel zwaar krijgen hun hoofd boven water te houden. Zij hebben het geluk dat ze nog enigzins kunnen voortborduren op de iconische naam die ze hebben opgebouwd.

budje
7 september 2016, 12:07
Welk artistiek vak dan ook, mensen zullen je altijd een poot proberen uit te draaien. Een band van 6 man een uur of 4 laten spelen voor een krat bier, ik fotografeer zelf graag en als met over opdrachten begint dan is er steevast nooit geld voor. Zoek het gedeelte van het werk waar je van geniet, en doe dat lekker voor jezelf. Als er iemand geld voor overheeft dan is het mooi meegenomen. En als mensen 200 euro bieden voor een stuk hamdgemaakt vakwerk dan zijn zij diegenen die niet goed bij hun hoofd zijn. Probeer serieus je zelfgemaakte spullen eens via etsy.com te slijten, daar draait alles om zelfgemaakt

Tabula Rasa
7 september 2016, 14:05
Thiez, een uitzondering op amps: mijn trainwreck. Daar zit denk ik 600 in. Originele zijn niet te betalen al zou je ze kunnen vinden. Er is geen echt alternatief behalve zelf bouwen en ze zijn bij sommige figuren populair vanwege de magie. Maar met al het standaard spul valt niets te verdienen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

catab
7 september 2016, 19:15
ik heb jaren in een meubel fabriek gewerkt.
We maakten er wel geen gitaren maar gezien het machine park en lak afdeling had dit wel ge-kunt.
In minder dan een half uur maakt een cnc machine de houten body in elke vorm die je wilt.
Lakken neemt ook geen half uur in beslag dit is dan 3 keer gelakt.
De huidige gitaar fabrieken kunnen dit natuurlijk ook dus waar kun je dan als hobbyist, die ook nog eens de hardware duur moet inkopen, een gitaar bouwen die prijstechnisch interessant is.
Het is denk ik een mooie hobby, maar ook ik zou (sorry) nooit meer dan een paar tientjes betalen voor een zelfgemaakte 2e hands gitaar.

Tabula Rasa
7 september 2016, 19:28
En dat is nou juist het probleem. Met een paar tientjes red je vaak de tuners en brug nieteens.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
7 september 2016, 19:57
ik heb jaren in een meubel fabriek gewerkt.
We maakten er wel geen gitaren maar gezien het machine park en lak afdeling had dit wel ge-kunt.
In minder dan een half uur maakt een cnc machine de houten body in elke vorm die je wilt.
Lakken neemt ook geen half uur in beslag dit is dan 3 keer gelakt.
De huidige gitaar fabrieken kunnen dit natuurlijk ook dus waar kun je dan als hobbyist, die ook nog eens de hardware duur moet inkopen, een gitaar bouwen die prijstechnisch interessant is.
Het is denk ik een mooie hobby, maar ook ik zou (sorry) nooit meer dan een paar tientjes betalen voor een zelfgemaakte 2e hands gitaar.

Ik denk dat jij daar een punt hebt. Tel daar de kosten voor wat mooier hout op en je hebt het!


Maar net als in de meubelbranche is er bij gitaren sprake van mojo. Een eindeloos gejammer over lijm-, lak- en houtsoorten... vervolgens komt er alles bij wat er in en op geschroefd wordt. Overigens speelt zich dit ook op andere gebieden af. Laatst nog in het autotopic gesteld dat ik een complete uitlaat voor iets meer dan 4 tientjes koop. Dat blijkt niet te kunnen....... :cherub:

Motorrijders zijn nòg erger.... :hide:

miyaru
7 september 2016, 21:49
Ahum, ik ben naast muzikant ook motorrijder!!!! Nee, maar je hebt gelijk, alleen merk X of Y voor een hoop geld deugt als het om uitlaten of ander soorts spul te gaat.

Alleen met helmen ben ik picky, maar dat is omdat je maar een keer je hoofd krijgt, en dat mag dan wat kosten. Veilige kledij is ook wat waard, dus dat heeft een prijskaartje. Vroeger kickte ik ook op te dure uitlaatjes en accessoires voor mijn motoren, maar dat is geweest: ik ben bedaard en doe het nu op alle vlakken rustig aan met en op de motor.

Ik heb overigens ook een paar zelfbouw (bas)gitaren - en doe die nooit weg omdat ik er stomweg niets voor krijg.

Nou Erik, kom nu maar weer onder jouw stoeltje vandaan!!!!

Robin.

Erik de Perik
7 september 2016, 21:52
Ik rij ook motor hoor..... ;)



http://i68.tinypic.com/znxa4o.jpg

miyaru
7 september 2016, 21:55
Mooie Bike, mooie rijstijl!!!

Robin.

miyaru
7 september 2016, 21:56
Ennuh, ik zweer ook bij Shoei!!!!!

Robin.

Erik de Perik
7 september 2016, 22:07
Dank je!

Die Shoei kocht ik als eerste helm, foto was m'n 3e motorseizoen geloof ik. Daarna gecrasht, daarna nog eens met m'n nieuwe Arai helm en toen maar weer die Shoei gepakt.... er was alleen maar een scherfje af gesprongen :D

http://i66.tinypic.com/14tb1d.jpg

BamBuFan1
7 september 2016, 23:36
Ik rij ook motor, maar ben zo merken-ontrouw als wat.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8f/87/e2/8f87e23b4f036380822a9d55b5ef8a95.jpg

Erik de Perik
7 september 2016, 23:39
Ik rij ook motor, maar ben zo merken-ontrouw als wat.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8f/87/e2/8f87e23b4f036380822a9d55b5ef8a95.jpg

Maar wel een geile vent!

miyaru
8 september 2016, 04:59
Dit is mijn bike:

http://i1284.photobucket.com/albums/a569/robinmoree/XJR1200sp_zps87e24389.jpg (http://s1284.photobucket.com/user/robinmoree/media/XJR1200sp_zps87e24389.jpg.html)

Robin

pasqual
8 september 2016, 09:43
Verkeerde topic heren;)

miyaru
8 september 2016, 09:45
Ja sorry, ik heb te passie voor mijn hobbies.........

Robin.

Tabula Rasa
8 september 2016, 16:25
Als ik terug kijk naar de eerste post lees ik twee totaal losstaande dingen die me nu pas opvallen:

1 je hebt altijd veel plezier gehad in het bouwen van gitaren.

2 je baalt ervan dat je in geldnood ze niet kan verzilveren.

Het lijkt erop dat je een "spaarpotje" verwacht had in gitaren. Dat spaarpotje bestaat niet en je moet het los zien. Haal alles uit elkaar wat je niet wilt bewaren en verkoop het in onderdelen.

Bouwen geeft je plezier, geldnood geeft je ergernis en die twee staan grotendeels los van elkaar.

Je legt een link die er niet hoeft te zijn en koppelt het bouwen aan iets negatiefs. Ga desnoods lowbudhet, maar extreem kwalitatief bouwen en bouw moeilijk en tijdrovend.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

st.robot
8 september 2016, 16:37
Als ik terug kijk naar de eerste post lees ik twee totaal losstaande dingen die me nu pas opvallen:

1 je hebt altijd veel plezier gehad in het bouwen van gitaren.

2 je baalt ervan dat je in geldnood ze niet kan verzilveren.

Het lijkt erop dat je een "spaarpotje" verwacht had in gitaren. Dat spaarpotje bestaat niet en je moet het los zien. Haal alles uit elkaar wat je niet wilt bewaren en verkoop het in onderdelen.

Bouwen geeft je plezier, geldnood geeft je ergernis en die twee staan grotendeels los van elkaar.

Je legt een link die er niet hoeft te zijn en koppelt het bouwen aan iets negatiefs. Ga desnoods lowbudhet, maar extreem kwalitatief bouwen en bouw moeilijk en tijdrovend.

Dat lijkt me een correcte uitsplitsing van het probleem. Jammer dat je momenteel niet het huidige budget hebt om je projecten verder te zetten. maar je mag het geld en de tijd die je in zelfbouw steekt niet als een spaarpot zien. Los daarvan sta je altijd zwakker als verkoper als de verkoop zich opdringt wegens geldnood.

wat op zich wel een interessante proef zou zijn: wat zou je voor een zelfbouw krijgen als je de tijd kan nemen om een geschikte koper te vinden (ze zijn zeldzaam, maar ze zijn er). Als je de tijd zou hebben (en de financiële vrijheid) om een gitaar te verkopen voor de prijs die jij redelijk acht en gedurende een jaartje alle belachelijk boden zou afslaan, waar zouden we dan stranden. Maar dat begint natuurlijk met een correcte prijs op een instrument plakken.

Ik zou het even laten voor wat het is en niet te drastisch zeggen "ik stop ermee", tijd brengt raad

veel succes

RS-Rik
11 september 2016, 08:23
Kijk als een extreme kniesoor naar je bouwwerken (geen snaarhoudertjes achterop die uit het lood springen) en bepaal dan of je ze zélf zou kopen als je moet kiezen tussen dat ding en een ik noem maar wat, een goeie squier van 350 euro (als dat je prijsklasse is)

Zit er een stijgende lijn in je bouwkwaliteit en het gemak waarmee je bouwt?

Heb je wel eens muzikanten die je níet kent (die jou niet aardig hoeven vinden) je werk laten beoordelen? Heb je wel eens geluisterd naar wat muzikanten zeggen te willen?
Geef eens een gitaar weg...

Harry
12 september 2016, 11:56
ik heb het idee dat je vooral geraakt bent door die opmerking 'je mag blij zijn als je er 100 euro voor krijgt'. Door dat soort hufters moet je je al helemaal niet laten beinvloeden. Dat je er niet de hoofdprijs voor kunt vragen staat helemaal los van respectloze reacties.

flite
16 september 2016, 22:02
Nou Wouter, je mag dan gestopt zijn met bouwen, je erfenis leeft voort:

http://link.marktplaats.nl/m1088506640

Of vergis ik mij pijnlijk.
Voor dit prijsje zou ik 'm bijna zelf wel willen hebben.

pim raaijmakers
16 september 2016, 22:23
Het bouwen van gitaren is een virus, een verslaving.... je komt er niet vanaf...


nutteloos topic....

Wouter, je blijft toch gewoon bouwen....

Erik de Perik
17 september 2016, 00:11
Zullen we weer over motors gaan praten....??? :D

miyaru
17 september 2016, 00:15
Ik meld me weer, het woord "motor" valt weer....... :)

Robin.

MikeD
17 september 2016, 08:38
Nou Wouter, je mag dan gestopt zijn met bouwen, je erfenis leeft voort:

http://link.marktplaats.nl/m1088506640

Of vergis ik mij pijnlijk.
Voor dit prijsje zou ik 'm bijna zelf wel willen hebben.

Spijker op z'n kop alleen voor de onderdelen (met name die banjo tuners..) zou ik die Fido al willen hebben

RS-Rik
17 september 2016, 08:46
Het woord respect lees ik trouwens liever niet. De ultieme dooddoener.

Harry
17 september 2016, 09:10
De ultieme dooddoener is steevast het gebruik van het woord dooddoener zelf.

D3nnis
17 september 2016, 09:13
Ik vind het stellen dat het gebruik van het woord dooddoener een dooddoener is, zo'n dooddoener 😁

Tabula Rasa
17 september 2016, 09:43
Spijker op z'n kop alleen voor de onderdelen (met name die banjo tuners..) zou ik die Fido al willen hebben
Yep, maar de rest gaat gewoon de kliko in.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
17 september 2016, 19:34
Ik meld me weer, het woord "motor" valt weer....... :)

Robin.

Gisteren een collega overgehaald, hij gaat komend seizoen mee naar het circuit. Om te rijden uiteraard :)

miyaru
18 september 2016, 08:49
Even off topic: @Erik: jullie durven wel zeg, ik ben niet zo'n held - eerder een rustige mooi weer rijder...... :)

Robin.