PDA

View Full Version : Geluid of uiterlijk?



Essieh
4 september 2016, 11:14
Hoi, ik zit heel erg te twijfelen tussen een Sigms DME (mooi uiterlijk, klank minder vol) en een Fender CD60 (minder uiterlijk, volle klank). Ik denk dat je het klankverschil op een gegeven moment niet meer hoort als je ze niet achter elkaar speelt, en het uiterlijk blijf je altijd wel zien. Maar het is ook stom als je speelt en het klinkt minder. Maar op zich klinken alle gitaren wel mooi. Dus welke zouden jullie kiezen?

postbus31
4 september 2016, 11:19
Gitaar die fijn speelt, lekker klinkt maar er niet uit ziet............ voor mij een no-brainer 😎


------------------------------------------
Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

D3nnis
4 september 2016, 12:16
Doorzoeken naar eentje die je op beide vlakken aanstaat?

En anders voor de beter klinkende...zou ik in ieder geval doen..

Plant
4 september 2016, 12:30
Is het voor op het podium? Kies dan de eyecatcher, want van het geluid blijft live toch niks over :noob:

Is het voor opnamen? Kies dan degene met de beste klank :ok:

grayfink
4 september 2016, 12:43
Ik googlede ze even. Zie weinig verschil. De Sigma heeft een tortoise slagplaatje. Maarrr... De Sigma heeft een massief bovenblad (Spruce/S[ar) en de Fender een gelamineerd bovenblad, ook Spar. Dat jij de klank van de Fender prefereert is opmerkelijk, dreadnoughts met massief bovenblad klinken in mijn beleving veel beter dan hun gelamineerde counterparts.
Maar goed, jij vind de Fender beter klinken, die is ook nog eens goedkoper, go for it.

http://www.bax-shop.nl/western-gitaar/fender-cd-60-nt-natural-v2-western-gitaar

http://www.keymusic.com/nl/item/sigma-dme/?gclid=Cj0KEQjwjK--BRCzv-Wyu4OTosEBEiQAgFp5OOgnDt_uAcvY6ffitOA6xyZU8PjGYFOt Z_YYwL0KnT4aAlo08P8HAQ

Edit: Youtube videootje Fender klinkt prima natuurlijk: https://www.youtube.com/watch?v=pF-hWOL9SmE

FruscianteFan
4 september 2016, 13:05
Ik googlede ze even. Zie weinig verschil. De Sigma heeft een tortoise slagplaatje. Maarrr... De Sigma heeft een massief bovenblad (Spruce/S[ar) en de Fender een gelamineerd bovenblad, ook Spar. Dat jij de klank van de Fender prefereert is opmerkelijk, dreadnoughts met massief bovenblad klinken in mijn beleving veel beter dan hun gelamineerde counterparts.
Maar goed, jij vind de Fender beter klinken, die is ook nog eens goedkoper, go for it.

http://www.bax-shop.nl/western-gitaar/fender-cd-60-nt-natural-v2-western-gitaar

http://www.keymusic.com/nl/item/sigma-dme/?gclid=Cj0KEQjwjK--BRCzv-Wyu4OTosEBEiQAgFp5OOgnDt_uAcvY6ffitOA6xyZU8PjGYFOt Z_YYwL0KnT4aAlo08P8HAQ

Edit: Youtube videootje Fender klinkt prima natuurlijk: https://www.youtube.com/watch?v=pF-hWOL9SmE

Zou kunnen dat de Fender minder ingespeeld hoeft te worden.

Plant
4 september 2016, 13:13
De Sigma heeft een massief bovenblad (Spruce/S[ar) en de Fender een gelamineerd bovenblad, ook Spar. Dat jij de klank van de Fender prefereert is opmerkelijk, dreadnoughts met massief bovenblad klinken in mijn beleving veel beter dan hun gelamineerde counterparts.

Da's niet per definitie zo. De uiteindelijke klank is afhankelijk van nog wel wat meer faktoren. Bovendien is de Sigma alsnog een budgetgitaar en daar zit niet de beste massieve houtkwaliteit op.

Je zou zelfs meerdere exemplaren van hetzelfde model naast elkaar kunnen bespelen, best kans dat er dan wel een betere Sigma tussen zit.

Johan2005
4 september 2016, 13:42
Ik heb zelf een Sigma DR28 en een Sigma GME. Die laatste is uit dezelfde serie als de DME. Ik ken de Fender niet, maar ik vind de Sigma's zeer fijne gitaren: een mooie klank, de hals die superfijn speelt en geen fretbuzz. Nadat ik naast m'n elektro-akoestische Crafter de DR28 had aangeschaft is de Crafter via Marktplaats vertrokken en heb ik de Sigma GME gekocht. Ik ben erg blij met beide Sigma's.

Hier een link waarin de ME-serie kort gepresenteerd wordt:

https://youtu.be/CR8v5boW6V0


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
4 september 2016, 16:12
Ik zou toch altijd voor de klank gaan . En als die Fender er nou vreselijk uitziet , maar dat valt wel mee toch ?

Die twee Orange versterkertopjes die ik heb zien er geweldig uit maar daar heb ik ze niet voor gekocht , ik heb ze gekocht voor de sound . Als ze in mijn ogen er vreselijk uit hadden gezien had ik ze ook wel gekocht

Hotpepper01
4 september 2016, 17:51
Ik zou in de eerste plaats kiezen voor een gitaar die je lekker/makkelijk vind spelen en goed klinkt. Looks is lang niet zo belangrijk.

Joost de Ruig
4 september 2016, 18:01
Verrassend dat de Fender voor jou beter klinkt (in theorie lijkt de Sigma mij een betere gitaar), maar bij mij gaat klank en speelcomfort boven looks.

Pepe
4 september 2016, 18:37
Ik denk dat je vooral een gitaar wil hebben die je graag oppakt als je er naar kijkt.

Zit je dan met een vrouw die goed kan koken en de vuilnis buiten zet maar waar je alleen romantisch van wordt met een flinke borrel op... Nouja, het kan natuurlijk. Goeie reden om te drinken, da's ook waar.

Mr.Fingers
4 september 2016, 20:07
Ik zie persoonlijk weinig verschil tussen de Sigma DME en de Fender CD60. Beiden mahonie/spruce dreadnoughts, de ene met een eenvoudigere headstock dan de andere.

Mocht je een paar euro's meer hebben: Sigma SD-18. Okee, de elektronica zit er niet in wat in de DME wel zit, maar de elektronica in de DME is prut.

RB-1
4 september 2016, 22:46
Is het voor op het podium? Kies dan de eyecatcher, want van het geluid blijft live toch niks overMag ik het hierover hartgrondig met je oneens zijn?;)
Wie dit overkomt, doet fundamenteel iets verkeerd.

barno
4 september 2016, 22:57
Mag ik het hierover hartgrondig met je oneens zijn?;)
Wie dit overkomt, doet fundamenteel iets verkeerd.

Het versterkt geluid hangt alleszins veel meer af van het soort versterking dat gebruikt wordt, dan van de gitaar zelve. Ik speel liever met een goed versterkte laminaatgitaar dan met een prutversterkte kwaliteitsgitaar

Plant
5 september 2016, 10:04
Mag ik het hierover hartgrondig met je oneens zijn?;)
Wie dit overkomt, doet fundamenteel iets verkeerd.

De voorgestelde Sigma DME is een elektro-akoestisch model met piëzo :D
I rest my case...

Kim Wilson
5 september 2016, 10:18
Ik heb een akoestische Motion (jaja, lach maar), die mijn gooi- en smijtgitaar is geworden, maar stiekem wel heel erg goed is. Klinkt mooi rijk, speelt fijn en is zuiver. Echt een onverwacht pareltje, en hoe langer ik hem heb en hoe meer andere gitaren ik heb bespeeld, hoe meer ik hem ga waarderen. Qua uiterlijk gewoon een saaie akoestische met cutaway en een Angry Birds sticker, en diverse beschadigingen...

Daarnaast heb ik een elektro-akoestische Ashton gekocht om ook live akoestisch te kunnen spelen. Deze ziet er echt fantastisch uit, donkerrood met flame (fineer) top. Een echte looker. Maar ook een goedkoop ding. En zo klinkt ie ook. Hij klinkt wat dozig, veel minder hoog en laag dan mijn Motion.

Als het op spelen aankomt, pak ik eigenlijk het liefst mijn Motion. Alleen als het versterkt moet pak ik de Ashton mee. Uiteindelijk draait het (voor mij althans) om speelplezier en niet (geheel) om het plaatje. Klank gaat bij mij boven uiterlijk.

Erik de Perik
5 september 2016, 12:44
Ik heb van beide merken nog nooit gehoord (jaja, lach maar) ;)

Kim Wilson
5 september 2016, 12:49
Die Motion kostte 15 jaar geleden 345 gulden. Dan weet je ongeveer in welke prijsklasse je het moet zoeken. :)

JGD
5 september 2016, 13:06
Altijd voor de looks gaan.
Kom op, je bent gitarist.

Brad
5 september 2016, 14:58
Ook als er een waardeloos geluid uitkomt ? Maar wat zijn goede looks als het om gitaren gaat ?

Kijk maar eens naar die road worn gitaren , zijn helemaal in sinds ze die boel hebben zitten hypen

Mr.Fingers
5 september 2016, 15:05
Kijk maar eens naar die road worn gitaren , zijn helemaal in sinds ze die boel hebben zitten hypen
Met dat verschil dat het ook allemaal super resonante gitaren zijn, die erg goed klinken.

JGD
5 september 2016, 15:57
Ook als er een waardeloos geluid uitkomt ?

Tuurlijk. Hoeveel gitaristen kunnen nu ECHT spelen? ;)

Kim Wilson
5 september 2016, 16:10
Tuurlijk. Hoeveel gitaristen kunnen nu ECHT spelen? ;)
On a more serious note: het gaat vooral om plezier hebben, ongeacht je niveau. En daarbij moet je zelf de afweging maken of je meer plezier haalt uit een mooie gitaar of één die mooi klinkt en/of fijn speelt. Bij mij is dat het laatste.

barno
5 september 2016, 16:16
Ik denk dat heel veel gitaristen (ik behoor tot die categorie) als ze eerlijk zijn zullen toegeven dat het uiterlijk van de gitaar effectief voor een stuk de sound bepaalt. Sound is ook een mind game ...

Erik de Perik
5 september 2016, 18:42
Ik denk dat heel veel gitaristen (ik behoor tot die categorie) als ze eerlijk zijn zullen toegeven dat het uiterlijk van de gitaar effectief voor een stuk de sound bepaalt. Sound is ook een mind game ...

Dat heb ik dan weer minder, denk ik, maar het type gitaar bepaalt wel voor een deel mijn spelen en inspiratie. Is echt wel een verschil of ik een LP of een Strat pak voor een nummer.

Pepe
5 september 2016, 18:57
Afgaande op dit forum zijn prijs en uiterlijk meestal de aantrekkelijkste eigenschappen van een gitaar.

Zo'n topic over Monkey Gear.. dat is toch enkel omdat het goedkoop is? Meer is het niet.

Erik de Perik
5 september 2016, 19:18
Ik speel vrij weinig akoestisch, maar heb een paar jaar terug wel deze aangeschaft en ben daar nog steeds blij mee:

https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Epiphone-AJ-220S-VS-Vintage-Sunburst/art-GIT0020673-000

RB-1
5 september 2016, 19:34
Dat heb ik dan weer minder, denk ik, maar het type gitaar bepaalt wel voor een deel mijn spelen en inspiratie. Is echt wel een verschil of ik een LP of een Strat pak voor een nummer.
Inderdaad. Ik speel nu veel op een J-45, omdat die voor sommige stukken (Scruggs fingerpicking) lekkerder klinkt. Maar in andere gevallen is de D-28 weer de winnaar....


De voorgestelde Sigma DME is een elektro-akoestisch model met piëzo :D
I rest my case...Daar noem je ook iets fundamenteels. Piezo.....:roll::sssh::stop: :seriousf:
Dan maakt het ook helemaal niets meer uit wat voor gitaar er omheen zit.

JGD
6 september 2016, 11:16
De lolbroek even uittrekkende:
ik denk dat het 't belangrijkste is dat hij lekker speelt.
Een gitaar die heerlijk speelt, waar je je ei in kwijt kunt, laat je bijna vanzelf ook wel lekker klinken.
Dat doet zo veel....

Ik heb ooit op een peperdure anniversary-blabla Les Paul gespeeld, vreselijk...
Lomp zwaar klote ding. En niet lekker spelen is automatisch niet lekker klinken.
Tis nog steeds wel een instrument he, letterlijk. Dat jou moet ondersteunen bij het brengen van wat voor moois er in jouw hoofd zit.

Amen :)