PDA

View Full Version : Volume eenvoudig te maken voor een Slechte Steen?



vulvasonic
2 september 2016, 02:36
Dag lieve schattebouten en techneuten altesaam. Simpel vraagje voor jullie.
Ik heb nog niet eens zo heel gek lang geleden een EHX Bad Stone gekocht. Sowieso voor het effect an sich (en dan spreekt me vooral ook de 'manual mode' aan), maar toch vooral ook om op een goedkope wijze het phaser-geluid van Waylon Jennings te benaderen. Het ding staat nu praktisch alleen maar ruimte te vullen op mijn 'boardje', omdat het volume van het effect gewoon teveel is om het daarvoor te kunnen gebruiken.

Vraag: is het eenvoudig om het volume omlaag te krijgen, zonder dat dit ten koste gaat van de sound. En zo ja, wat kan ik daarvoor laten doen?

Jennings gebruikte het effect veel en niet eens zo heel subtiel (regelmatig Phase 90) en dat komt het best tot uiting in het intro van het nummer 'Ramblin' Man'. Het betreft een live uitvoering van het nummer, gespeeld in een televisiestudio. Waylon heeft zichtbaar last met het gebrek aan monitoring, wat de video zeer aardig maakt om te bezien, maar het gaat hier dus hoofdzakelijk om het intro en de solo's aan het eind.

Overigens is het verschil met de studioversie (geen phaser!) vrij groot. Voor de enkele liefhebber wellicht geinig om zelf ook even te ervaren en dus geef ik u alletwee meteen maar even beide versies. Ik doe het voor u! :D


http://youtu.be/eq3MXSrKyk8

Studio versie zonder phaser:


http://youtu.be/upvGvnQp9UY

Enniewee, de vraag is of ik op eenvoudige wijze het volume van het pedaal kan aanpassen. Bij voorbaat dank!

Ten overvloede, zo ziet het ding eruit:

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0332/7621/products/EHBADSTONE.jpeg?v=1434990266

Tabula Rasa
2 september 2016, 07:30
Als leek zeg ik een weerstandje of trimpot op de uitgang solderen. Bij een trimpot een klein gaatje boren in de zijkant van de behuizing zodat je met een schroevendraaiertje eenmalig de juiste instelling kan aanpassen .

Weet niet of het kan, maar lijkt me logisch.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Nellyrocks
2 september 2016, 08:49
Geen idee of dat kan, hoe dat moet en je hebt niet aan mij maar WAT IS DIT TOCH EEN FANTASTISCHE MUZIEK. Dat wilde ik even zeggen.

vulvasonic
2 september 2016, 11:37
Als leek zeg ik een weerstandje of trimpot op de uitgang solderen. Bij een trimpot een klein gaatje boren in de zijkant van de behuizing zodat je met een schroevendraaiertje eenmalig de juiste instelling kan aanpassen .

Weet niet of het kan, maar lijkt me logisch.
Als leek dacht ik het doosje open te kunnen schroeven en daar ergens een trimpotje aan te treffen waarmee ik het volume kon regelen. Ik meen te hebben begrepen dat enkele EHX pedalen dit standaard hebben. Geen idee of dit daadwerkelijk zo is, maar bij enkele andere EHX pedalen die ik heb is een volumedrop merkbaar bij gebruik van het pedaal. Zo'n trimpotje zou dan het volume moeten regelen, maar doet dat in dat geval dus voor de hele keten van effecten. In het geval van de Bad Stone zou dat juist betekenen dat bij de aanwezigheid van zo'n trimpot het effect een volumedrop zou opleveren, indien ik het doosje aan zou trappen. En uiteraard is dat ook niet de bedoeling.

Maar goed, dit hele verhaal is puur speculatief, want ik heb werkelijk geen flauw idee of zoiets zich in dat doosje bevindt en of dat het antwoord zou kunnen betekenen op mijn vraag. Lijkt me zeer sterk eigenlijk. :eek:


Geen idee of dat kan, hoe dat moet en je hebt niet aan mij maar WAT IS DIT TOCH EEN FANTASTISCHE MUZIEK. Dat wilde ik even zeggen.
Ik ben het gaan leren waarderen in de laatste 20 maanden en sommige dingen vind ik ook geweldig. De studio versie van dit nummer over de koptelefoon bezorgt me ook een stijve, al mis ik daar wel de phaser. :D

vulvasonic
3 september 2016, 23:18
Ben ik de enige die hiermee te maken heb gehad?

the sure thing
4 september 2016, 00:07
Ik heb dit probleem met een totaal ander pedaal gehad, de Jam Pedals Waterfall. Ik heb het pedaal weer doorverkocht om die reden: een onacceptabele toename van het volume bij inschakelen. Heeft D_H nog suggesties?

barno
4 september 2016, 00:25
ik mag geen phasers gebruiken op doktersvoorschrift, dus doe mij maar de studioversie :)

ik heb ook een pedaal met ongewilde volumeboost. vervelend, ik anticipeer met volumeknop op mijn gitaar, als ik daar tijd voor heb, soms niet, blijft embetant dus

vulvasonic
4 september 2016, 01:32
ik mag geen phasers gebruiken op doktersvoorschrift, dus doe mij maar de studioversie :)

ik heb ook een pedaal met ongewilde volumeboost. vervelend, ik anticipeer met volumeknop op mijn gitaar, als ik daar tijd voor heb, soms niet, blijft embetant dus
Het probleem daarbij is dat je het volume van je volledige signaal afneemt met die volumeknop. Ik wil niet dat het totaalvolume afneemt, ik wil dat ik de volume van het effect kan regelen.

Ik weet niet waarmee jij dat probleem had. Als het gaat om een overdrive, of een equalizer, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Erik de Perik
4 september 2016, 02:09
Je vindt de mix dus niet ok, je wil meer dry en minder wet signaal?

Plant
4 september 2016, 02:22
Ik vermoed dat het fx-volume afhankelijk is van de settings en dat er daarom geen trimmertje inzit.

Dutch66
4 september 2016, 12:09
Bij een pedaal met een (mechanische) true-bypass heb je het 'wet' signaal
op de (3PDT) schakelaar zitten, en is het dus zeker mogelijk om met een (trim)
potmeter (25k) iets van een level/gain bleed regelaar te maken.

Je gebruikte de pot dan als een variabele weerstand tussen de pool waar het 'wet'
signaal op de schakelaar zit en de aarde.

Bij een flip/flop of relais geschakelde by-pass zul je iets vanaf het printje zelf
moeten creëren en dat is echt een stuk lastiger.

Punt is wel dat de toename in volume vaak afhankelijk is van de effect settings,
en je bij een (inwendig) trimpot dus een soort compromis zult moeten maken.
Andere meer permanente optie is natuurlijk een gaatje in de behuizing en hier een
normale pot in onderbrengen, dan kun je de gain on-the-fly regelen.

EDIT.: Kut, ik zie nu het dat het om een mix of blend regelaar gaat, das andere koek helaas...

beus
4 september 2016, 13:10
Ik heb het orgineel van dat pedaal, in een 2x zo grote behuizing, die ging juist altijd te zacht. Ik gebruikte hem altijd in combinatie met een compressor om de volume drop te compenseren. De compressor dan vooral ingesteld als volume boost. Het is wat omslachtig maar een pedaaltje erbij alleen voor het volume? - helpt het zowizo iet om de phaser voor een compressor te zetten?

vulvasonic
4 september 2016, 14:16
Je vindt de mix dus niet ok, je wil meer dry en minder wet signaal?
Dat is inderdaad precies wat ik wil. :)



Ik vermoed dat het fx-volume afhankelijk is van de settings en dat er daarom geen trimmertje inzit.
De settings hebben geen invloed op het volume. Het ding klinkt altijd even hard. Overigens vind ik de balans prima voor vele doeleinden, maar helaas niet om te gebruiken als onderdeel van mijn basisgeluid in de begeleiding.




EDIT.: Kut, ik zie nu het dat het om een mix of blend regelaar gaat, das andere koek helaas...
Jammer, je was zo lekker op dreef. Het gaat idd om een mix of blend. :D



Ik heb het orgineel van dat pedaal, in een 2x zo grote behuizing, die ging juist altijd te zacht. Ik gebruikte hem altijd in combinatie met een compressor om de volume drop te compenseren. De compressor dan vooral ingesteld als volume boost. Het is wat omslachtig maar een pedaaltje erbij alleen voor het volume? - helpt het zowizo iet om de phaser voor een compressor te zetten?
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik zie niet in wat me dat op zou kunnen leveren. :dontgeti:

mountainman
4 september 2016, 23:52
Als je er geen bezwaar tegen hebt om er een extra pedaal bij te zetten dan lijkt me zo'n One Control Mosquite Blender (http://www.one-control.com/mosquite-blender-with-bjf-buffer.html) wel een goede oplossing.

vulvasonic
5 september 2016, 01:08
Als je er geen bezwaar tegen hebt om er een extra pedaal bij te zetten dan lijkt me zo'n One Control Mosquite Blender (http://www.one-control.com/mosquite-blender-with-bjf-buffer.html) wel een goede oplossing.
Geweldig!!! Dit geeft heel veel mogelijkheden. En meer dan alleen de oplossing voor mijn probleem (ware het niet dat ik geen ruimte meer heb, zelfs niet voor zo'n klein dingetje helaas). Toevallig gebruikte de demonstrator in het eerste filmpje de Digitech Space Station als voorbeeld. Ik heb de Space Station gehad en verkocht, precies om dezelfde reden waarom de demonstrator die Mosquite Blender heeft ingezet. Als ik destijds had geweten dat er zoiets bestond (en dit bestond toen nog niet) had ik die Space Station nooit weggedaan.

Mooi ding!
Helaas niet direct mijn oplossing, maar wel iets wat ik in de toekomst zou willen aanschaffen. En waarschijnlijk ook wel meer dan één. Ligt natuurlijk ook aan de volledige set up. :)