PDA

View Full Version : Transparante Overdrive gezocht ...



Methoxy7
1 september 2016, 20:58
Hoi, ik ben op zoek naar een niet al te dure transparante Overdrive. Ik bedoel daarmee een pedaaltje die de sound van mijn amp niet aanpast, maar net die sound wa meer ballen geeft.

Heb zelf al wat research gedaan op verschillende forums, en dé grote aanrader is de EHX Soul Food.

Zelf heb ik in het verleden een MXR GT-OD gehad, en die vond ik ook best wel ok.

Of moet ik eerder naar boostpedalen kijken ipv overdrivepedalen? Voor zover ik begrepen heb worden deze laatsten gebruikt om meer volume te geven ipv gain ....

Hebben jullie mss nog tips voor mij?



Sent from my H60-L04 using Tapatalk

Pepe
1 september 2016, 21:06
De soul food tast je geluid niet aan zolang je van de drive knop afblijft, dat weet je he?

Joost de Ruig
1 september 2016, 21:09
Kijk eens wat YT-filmpjes over de Seymour Duncan PU-booster en dan met name versie 2. Deze is te herkennen aan de gainknop die begint bij 0. Versie 1 begint namelijk bij 6.



https://youtu.be/AurTfMITcKc

miyaru
1 september 2016, 21:10
Een boost kan heel mooi buizenamps over het randje tillen, net dat randje geven. De Soulfood kan dat ook. Ik heb een tweedehands Okko Diablo Gain+ gescoord ooit voor €120,= Die doet het ook fantastisch, en heeft vele mogelijkheden. http://www.stompbox.de/diablo_english.html
Kijk dat maar eens, en luister ook natuurlijk. Ze zijn tweede hands wel te vinden, maar de mijne is niet te koop LOL.........

Robin.

The Lo Lands
1 september 2016, 22:36
De soul food tast je geluid niet aan zolang je van de drive knop afblijft, dat weet je he?

That's the way i'm using it! Er schijnt van de Klon maker een nieuw pedaal op de markt te komen, de Klon clean boost!

http://i253.photobucket.com/albums/hh67/derpsnerf/Mobile%20Uploads/image.png

Pepe
1 september 2016, 22:44
Ik ben er helemaal klaar mee, met het Klon gedoe, krijg er uitslag van.

The Lo Lands
1 september 2016, 22:49
Ik ben er helemaal klaar mee, met het Klon gedoe, krijg er uitslag van.

Ach, het is een investering ;-)

Erik de Perik
1 september 2016, 23:03
Ik ben er helemaal klaar mee, met het Klon gedoe, krijg er uitslag van.

Ik heb geen flauw idee...... wat is het probleem met Klon....??

the sure thing
1 september 2016, 23:20
Hoi, ik ben op zoek naar een niet al te dure transparante Overdrive. Ik bedoel daarmee een pedaaltje die de sound van mijn amp niet aanpast, maar net die sound wa meer ballen geeft.

Heb zelf al wat research gedaan op verschillende forums, en dé grote aanrader is de EHX Soul Food.

Zelf heb ik in het verleden een MXR GT-OD gehad, en die vond ik ook best wel ok.

Of moet ik eerder naar boostpedalen kijken ipv overdrivepedalen? Voor zover ik begrepen heb worden deze laatsten gebruikt om meer volume te geven ipv gain ....

Hebben jullie mss nog tips voor mij?



Sent from my H60-L04 using Tapatalk

Welke amp en gitaar heb je?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

jutter
1 september 2016, 23:34
Kijk eens wat YT-filmpjes over de Seymour Duncan PU-booster en dan met name versie 2. Deze is te herkennen aan de gainknop die begint bij 0. Versie 1 begint namelijk bij 6.



https://youtu.be/AurTfMITcKc

Inderdaad deze. Geeft een mooie boost en niet persé alleen de volume. Zet hem op 0 en de volume is gelijk aan je amp. Alleen je geluid wordt opener, oftewel komt tot leven. Door de gain knop omhoog te draaien krijg je niet alleen meer volume maar klinkt je gitaar 'on steroids'. Zet je de schakelaar op 1 dan klinkt het, als je bijvoorbeeld op een strat speelt, als een beefy strat! Schakel je naar nummero 2 dan klinkt je single coi lals een vette moderne humbucker! Bij mij staat hij voor mijn overdrive met de gain op 9 uur en de booster op 4db zowel clean als met overdrive: heaven!

Pepe
2 september 2016, 00:15
Ik heb geen flauw idee...... wat is het probleem met Klon....??

de hype, de bullshit, het gemierenneuk, het gezeur... ga gewoon lekker spelen...
Hetzelfde geldt voor het dumble gedoe. De eerste die "that elusive tone" zegt blok ik.:D

Brad
2 september 2016, 00:31
De DOD Looking glass overdrive . Maar die is niet echt goedkoop , ongeveer 150 euro

vulvasonic
2 september 2016, 01:50
de hype, de bullshit, het gemierenneuk, het gezeur... ga gewoon lekker spelen...
Hetzelfde geldt voor het dumble gedoe. De eerste die "that elusive tone" zegt blok ik.:D
Ik ben anders dolblij met mijn Soul Food. En dan de T.C.Electronic Mini Spark als booster daarachter. Maar ik herken het wel. Ik weet nog hoe iedere gitarist met een goed gehoor en verstand van zaken de OCD op z'n boardje ging schroeven. Inmiddels hoor je er als gitarist niet meer bij als je géén OCD hebt. En ja, ik weet dat het ding goed klinkt, maar als ik er eentje zie dan krijg ik al braakneigingen.
Trouwens....., ik word ook doodziek van al die verschillende Tubescreamers, inclusief de kloontjes. De beste (maar daar zijn de meningen onder de experts - ook hier - over verdeeld) had een bandgenootje van me vroeger. Dat ding was altijd naar de kloten. En stiekem vond ik mijn Boss OD-1 (denk ik) minstens zo lekker klinken. En hij ging niet kapot. En in die tijd bestond het nog niet dat de TS beter was dan de Boss OD. Het waren beide goedkope overdrivejes.

Gedoe allemaal. Voor mijn gevoel heb ik grotere problemen en die hebben zelden met mijn geluid te maken. :D

10us
2 september 2016, 07:15
Als we het dan toch over het geeikte pad hebben met Klon's en Tubescreamers;
Timmy!!

Je amp, en dan meer...

the sure thing
2 september 2016, 07:59
Ik ben anders dolblij met mijn Soul Food. En dan de T.C.Electronic Mini Spark als booster daarachter. Maar ik herken het wel. Ik weet nog hoe iedere gitarist met een goed gehoor en verstand van zaken de OCD op z'n boardje ging schroeven. Inmiddels hoor je er als gitarist niet meer bij als je géén OCD hebt. En ja, ik weet dat het ding goed klinkt, maar als ik er eentje zie dan krijg ik al braakneigingen.
Trouwens....., ik word ook doodziek van al die verschillende Tubescreamers, inclusief de kloontjes. De beste (maar daar zijn de meningen onder de experts - ook hier - over verdeeld) had een bandgenootje van me vroeger. Dat ding was altijd naar de kloten. En stiekem vond ik mijn Boss OD-1 (denk ik) minstens zo lekker klinken. En hij ging niet kapot. En in die tijd bestond het nog niet dat de TS beter was dan de Boss OD. Het waren beide goedkope overdrivejes.

Gedoe allemaal. Voor mijn gevoel heb ik grotere problemen en die hebben zelden met mijn geluid te maken. :D

Vulv, je hebt goede oren. De OD-1 van Boss (dus zonder Tone-knop!) klinkt ook rete-goed. Inderdaad net zo goed als een tube-screamer. Ik heb ze beiden naast elkaar gehad.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
2 september 2016, 09:55
de hype, de bullshit, het gemierenneuk, het gezeur... ga gewoon lekker spelen...
Hetzelfde geldt voor het dumble gedoe. De eerste die "that elusive tone" zegt blok ik.:D

Velen hier kicken op de Soul Food of andere Klon achtig pedaal dat de 'real deal' toch best even genoemd mag worden zonder te vervallen in een Klon discussie :-) Zelf heb ik geen interesse maar ik ben dan ook in mijn nopjes met mijn JHS modded Soul Food. Prima boost pedaal.

Erik de Perik
2 september 2016, 11:39
Afgelopen zondag op m'n Steelphon Polaris (wie kent 'm niet) gespeeld met een Blackstar HT Dual als overdrive en een Peer Dellen superstrat. Verder helemaal niks, ook geen reverb of ander effect. Geluid maakte ik cleaner met m'n gitaar volume potmeter. Klonk echt prima, al zeg ik het zelf!

Jeroenvanhulsteijn
2 september 2016, 14:13
Mijn persoonlijke ervaring is dat als je je geluid wat meer ballen wilt geven je ook prima een EQ of booster kunt gebruiken. Liefst niet al te neutrale booster, maar eentje die op de juiste frequenties wat versterkt.
Met een overdrive ga je toch al gauw extra oversturing meegeven.
De TC Electronic BLD, EQD Arrows en Kool & Elfring Ace boost vond ik voor dat soort dingen lekker werken. Er is keus genoeg in ieder geval. Doen ook op laag volume hun ding. Beetje alsof je eerst achter de radio staat en dan vóór de radio, als je begrijpt wat ik bedoel...of zoiets...
Mijn favoriet van die drie was de Arrows; simpel en verreweg het goedkoopst.

mountainman
2 september 2016, 19:45
Om maar eens een minder bekend merk te noemen: Subdecay Liquid Sunshine. Sinds kort heeft die de Mad Professor Royal Blue van mijn pedal board verdrongen en dat wil wat zeggen.

https://www.youtube.com/watch?v=r5Nr-nqV05E

telerocker
3 september 2016, 01:42
Om maar eens een minder bekend merk te noemen: Subdecay Liquid Sunshine. Sinds kort heeft die de Mad Professor Royal Blue van mijn pedal board verdrongen en dat wil wat zeggen.

https://www.youtube.com/watch?v=r5Nr-nqV05E

Heerlijk pedaal. Vooral die emphasis-knob is handig, maar mis je geen tonecontrol?

the sure thing
3 september 2016, 07:17
Klinkt zeer goed!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

mountainman
3 september 2016, 12:48
Heerlijk pedaal. Vooral die emphasis-knob is handig, maar mis je geen tonecontrol?

Het klinkt misschien gek, maar bij dit pedaal mis ik de tone controle helemaal niet. De emphasis knop combineert op een slimme manier gain en tone.

In een vorige versie van de Liquid Sunshine hadden de overdrive en emphasis knoppen trouwens allebei dezelfde naam "drive". Lekker onhandig.

the sure thing
3 september 2016, 13:29
Zeeeer interessant pedaal! Heb je m ergens in Europa gekocht?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

mountainman
3 september 2016, 13:52
Zeeeer interessant pedaal! Heb je m ergens in Europa gekocht?
Ja, bij Fuzzmonster maar daar zijn ze nu uitverkocht. Loopersparadise heeft 'm ook. Dat is wel de oude versie zo te zien en die kost daar ook meer.

Mitch
3 september 2016, 16:57
Zo lang er niet bij staat welke gitaar en amp worden gebruikt heeft het aanraden van een drive of boost weinig zin.
Daar wil ik wel aan toevoegen dat het vaak wel makkelijk werkt om een drive of boost te hebben die een twee of driebands toonregeling heeft ipv een enkele tone knop. Tenminste, als je met 'meer ballen' niet alleen meer volume of gain bedoeld, maar bijvoorbeeld ook een beetje meer laag of midlaag.

Tabula Rasa
3 september 2016, 18:54
Lp Junior/strat. Amp is 6v6, grofweg gebaseerd op een 5f1. Heb je daar meer aan Mitch?

😂


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
3 september 2016, 18:55
Oh, crap. Zat net hiervoor mijn eigen topic te lezen en dacht dat deze reactie daarop was.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

DannyFender
3 september 2016, 21:36
Voor transparante overdrive zeg ik, als trouwe ts808 gebruiker dat je toch echt de js rockett archer moet horen. Wil ik ook graag na er even in de winkel mee geklooid te hebben. Overtrof de Soulfood with a distance.

telerocker
4 september 2016, 03:17
Zo lang er niet bij staat welke gitaar en amp worden gebruikt heeft het aanraden van een drive of boost weinig zin.
Daar wil ik wel aan toevoegen dat het vaak wel makkelijk werkt om een drive of boost te hebben die een twee of driebands toonregeling heeft ipv een enkele tone knop. Tenminste, als je met 'meer ballen' niet alleen meer volume of gain bedoeld, maar bijvoorbeeld ook een beetje meer laag of midlaag.

Zoiets als de Catalinbread Dirty Little Secret. Staat ook op het verlanglijstje. Enfin, Sinterklaas nadert.

the sure thing
4 september 2016, 09:39
Die klinkt ook goed. Hij heeft wel aardig wat gain. De Subdecay sunshine is volgens mij iets meer low gain (op basis van YT).

Ik heb overigens de Subdecay sunshine besteld! Ik ben benieuwd...




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Mitch
6 september 2016, 21:45
Zoiets als de Catalinbread Dirty Little Secret. Staat ook op het verlanglijstje. Enfin, Sinterklaas nadert.
Zeker prettig, maar valt niet echt in de categorie transparante overdrive. De Rockett Flexdrive die ik nu al een tijdje gebruik werkt daar binnen mijn setup wel echt geweldig voor. Dat -ie ook net wat sneller controleerbare feedback geeft maakt 'm wel een winnaar :D

telerocker
7 september 2016, 05:00
Het meeste van Rockett is imo echt goed. De Subdecay Liquid Sunshine klinkt ook lekker in de demo van Mike Hermans.


https://www.youtube.com/watch?v=r5Nr-nqV05E

The Lo Lands
7 september 2016, 10:29
Het meeste van Rockett is imo echt goed. De Subdecay Liquid Sunshine klinkt ook lekker in de demo van Mike Hermans.

De videos van Mike H vind ik eigelijk allemaal hetzelfde klinken. Ieder pedaal klinkt o.k. maar als referentie waardeloos. Zijn zachte jazzy manier van spelen geeft vaak geen goed beeld van de dynamiek van een x-pedaal. Bij Mike kun je gerust stellen dat de sound echt grotendeels in de vingers zit en dan heb je toch meer aan een gitarist met een meer dynamisch geluid.

telerocker
7 september 2016, 13:23
De videos van Mike H vind ik eigelijk allemaal hetzelfde klinken. Ieder pedaal klinkt o.k. maar als referentie waardeloos. Zijn zachte jazzy manier van spelen geeft vaak geen goed beeld van de dynamiek van een x-pedaal. Bij Mike kun je gerust stellen dat de sound echt grotendeels in de vingers zit en dan heb je toch meer aan een gitarist met een meer dynamisch geluid.

Ja dat klopt wel, maar je hoort in het tweede kale deel van de video altijd wel aardig het karakter van een pedaal.

The Lo Lands
7 september 2016, 14:47
Ja dat klopt wel, maar je hoort in het tweede kale deel van de video altijd wel aardig het karakter van een pedaal.

Dan ben ik meestal al afgehaakt :-) Spelen kan hij wel!

mountainman
7 september 2016, 18:40
In deze video klinkt-ie ook erg lekker. Dit is de oude versie die wat minder gain heeft (al hoor ik dat nauwelijks).


https://www.youtube.com/watch?v=SnSetI4ybbk

the sure thing
7 september 2016, 20:21
De mijne is onderweg. Hopelijk is ie morgen (donderdag) binnen en kan kan ik em bij de bandrepetitie gelijk aan de tand voelen.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Mitch
7 september 2016, 21:14
Dat is jaren geleden dat ik die getest heb. Ben alweer vergeten waarom ik 'm toen niet gekocht heb :dontgeti:

the sure thing
7 september 2016, 21:39
Jij speelt volgens mij met humbucker-gitaren. Deze Subdecay zal met humbuckers (vermoedelijk) de boel te veel dichtsmeren.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

the sure thing
8 september 2016, 23:41
Nou: REVIEW VAN DE SUBDECAY LIQUID SUNSHINE:
vandaag ontvangen en gelijk in de repetitieruimte aan de tand gevoeld. Getest met een telecaster en een Meyer amp. Eerste conclusies: het pedaal heeft vreselijk veel gain-bereik. Van bijna-clean boost tot hardrock. Metal gaat met dit pedaal niet lukken. G&R kan met dit pedaal prima! En dan de afwijkende toonregeling: die is wel apart. De tone-knop miste ik niet echt, maar het kost wel moeite om het pedaal " in te draaien". De Emphasis knop is een mix van een gain- en toneregeling en is een forse klank-bepalende knop. Dat maakt het pedaal behoorlijk veelzijdig, maar omdat de Emphasis-knop een niet-intuitieve knop is, moet je er wel even voor gaan zitten.
Het pedaal prikt waanzinnig door de mix, en het fijne van dit pedaal is dat het IMHO wel een beetje compressie heeft, maar smeert de boel niet dicht. Door de compressie speelt het pedaal erg makkelijk weg en hoef je totaal niet te "werken" voor je tone. En tone heeft het pedaal zeker. Een ander voordeel is dat dit pedaal met het gebruik van de volume-knop van de gitaar ZEER GOED opschoont. Altijd als mensen dit typen (schoont mooi op) denk ik altijd " ja ja welk pedaal doet dat niet", maar dit pedaal nodigt er echt toe uit.
Nadelen? Het pedaal heeft ERGENS wel de neiging om wat "plattig" te klinken, dus mss komt dat door de compressie. Daar waar bijvoorbeeld de OCD geheel geen compressie heeft (en dus open klinkt) heb ik het idee dat ik bij deze Subdecay soms wat " diepte" mis. Het pedaal is wel behoorlijk " in your face", en zeker geen mid-hump aanwezig. Lastig om te omschrijven. Niet hinderlijk aanwezig, maar ik ga dat nog eens onderzoeken.

De YT filmpjes van de Subdecay Sunshine komen behoorlijk overeen met de werkelijkheid, behalve dat dit pedaal echt nog veel meer gain aan boord heeft. G&R, KISS, ZZ-top type gain is met gemak mogelijk. Qua gain kan hij makkelijk mee met de Friedman OD. Op basis van YT is de Friedman duidelijk meer Marshall (JCM800+) gevoiced en dat is van de Subdecay niet te zeggen.

Het fijne van de Subdecay is dat deze zowel voor slag als solo's prima gebruikt kan worden. Bij het soleren zijn er prima boventonen mee te creeeren.

Anyway: de Subdecay blijft en mijn Fulldrive 2 gaat na 12 jaar trouwe dienst op MP!

telerocker
9 september 2016, 00:28
Bedankt voor de uitgebreide review. Tja, compressie en dynamiek gaan vaak niet samen. Je wint wat aan juice, je verliest wat aan diepte.

(Dat geldt trouwens voor het blauwe kanaal van de Brunetti MB2 ook. Het is vloeiend, maar niet superdynamisch. Dat doet dan de Emma Reezafratzitz weer wat beter).

the sure thing
9 september 2016, 10:48
Ik vind de Brunetti fluid drive geheel niet dynamisch, maar de compressie en gillende leadtones maken ALLES goed 👍


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
9 september 2016, 10:53
Ik vind de Brunetti fluid drive geheel niet dynamisch, maar de compressie en gillende leadtones maken ALLES goed ��


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Klopt, maar op podiumvolume en met de juiste afstelling is er iets van dynamiek, waarbij het blauwe kanaal (standaard MB) minder open en dynamisch is dan het rode solokanaal. Die midknop op de MB2 doet zijn werk.