PDA

View Full Version : Delay pedaal voor het Shadows geluid



sas62florett
30 augustus 2016, 11:15
Kan iemand mij een advies geven welk pedaal het meest geschikt is voor het Shadows geluid uit de sixties?

Mvg, Jos

Da Vinci
30 augustus 2016, 11:22
https://www.youtube.com/watch?v=Zhm3w45-o3I

DannyFender
30 augustus 2016, 12:40
Mijn suggestie is, zonder enige twijfel, de El Capistan van Srymon. Natuurlijk zullen andere mensen wel weer andere suggesties hebben, maar de El Cap stelt je zonder meer in staat het geluid van de Shadows te produceren. :metal:

Pepe
30 augustus 2016, 12:46
Ik weet niet of je met de Strymon delay koppen kan instellen? Dat is in feite de grap van al die Shadow delays.
De Catalinbread Echorec kan dat in ieder geval. Moet je er alleen nog achterkomen wel kop combinaties voor welk nummer Hank gebruikte.

In de Line6 Echopark zitten 2 combinaties (Apache en Atlantis) maar dat zijn er maar 2.

the sure thing
30 augustus 2016, 12:46
Goede suggestie!

Je hebt in ieder geval een delay met een zg "pattern delay" nodig.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

duckman
30 augustus 2016, 12:48
Deze man heeft er een site over :https://www.hallsecho.com/products.html

DannyFender
30 augustus 2016, 13:12
Over het instellen van de El Cap mogelijkheden/koppen: www.strymon.net/manuals/ElCapistan_UserManual.pdf

Op pagina drie staat alles kristalhelder :) :

Mode A: Heads 1 & 2 selected.
Mode B: Heads 2 & 3 selected.
Mode C: Heads 1 & 3 selected.

En bij de El Cap kun je kiezen hoe verouderd je wilt dat je tape klinkt. Ik weet niet of dat bij de echorec ook zo mooi gaat, maar goed, daar heb ik dan ook geen ervaring mee.

denis.hermans
30 augustus 2016, 13:29
Kijk ook even naar dit draadje :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168451-vast-al-eerder-gedaan-maar-toch-Het-Shadows-geluid&highlight=shadows

Brad
30 augustus 2016, 14:38
De MXR carbon copy zou ik zeggen

the sure thing
30 augustus 2016, 19:32
Het gaat om een pattern delay, geen doffe standaard delay.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Han S
30 augustus 2016, 21:47
Mijn suggestie is, zonder enige twijfel, de El Capistan van Srymon. Natuurlijk zullen andere mensen wel weer andere suggesties hebben, maar de El Cap stelt je zonder meer in staat het geluid van de Shadows te produceren. :metal:

Was het maar zo simpel hé?

DannyFender
31 augustus 2016, 10:36
zo simpel is het ook Han, settings goed hebben (multi, mode B, wat reverb en tape age op 9 o' clock, repeats op 12 of 1 uur en wow en flutter op 1 uur) en je bent er met een Fender en een cleane amp. Of je moet wel hééél kniesorig zijn op het geluid. Ik ben in ieder geval overtuigd dat ik het geluid van Marvin eruit krijg. Misschien zit het ook wel in de vingers :) :supercool:

Riny
31 augustus 2016, 11:04
Zelf gebruik ik voor het echte Shadows werk een zoom 508.
Zijn volledig programmeerbaar, 1 maal alles ingesteld en klaar.
Helaas worden ze niet meer gemaakt maar worden wel eens aangeboden op MP.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Vox-Versterkers/508_web.jpg

Om het juiste effect te bereiken is er nog een mogelijkheid, gewoon twee delay's gebruiken.
Nadeel; omdat ieder effect bij Hank Marvin anders is zit je wel steeds met het instellen van de juiste combinatie.

Han S
31 augustus 2016, 11:05
Danny, ik ben een oude l*l en heb in de jaren 60 al die nummers gespeeld. Iedereen die het geluid van Hank B wilde kocht een strat en dezelfde echomeuk als Hank, maar niemand had hetzelfde geluid. Sommigen kwamen er dichtbij, maar denk nooit dat als je dezelfde apparatuur als je held koopt, dan je dan ook zo zal klinken.

sas62florett
31 augustus 2016, 11:05
Allemaal bedankt voor de info, gr. Jos

DannyFender
31 augustus 2016, 12:34
Danny, ik ben een oude l*l en heb in de jaren 60 al die nummers gespeeld. Iedereen die het geluid van Hank B wilde kocht een strat en dezelfde echomeuk als Hank, maar niemand had hetzelfde geluid. Sommigen kwamen er dichtbij, maar denk nooit dat als je dezelfde apparatuur als je held koopt, dan je dan ook zo zal klinken.

Beste Han, Ik zal nooit zo klinken als Hank. Gelukkig klink ik als mezelf. Ik heb een Strat en een Twin omdat ik dat wilde, niet om het geluid van Hank te emuleren. Mijn liefde voor SRV speelde wel mee, toegegeven. Ik geloof ook niet dat Hank met een El Cap speelde, dus ik snap je antwoord niet helemaal. Het enige dat ik wilde zeggen, is dat je met een El Cap op de juiste settings een prachtige benadering van Marvin krijgt.

Wat betreft die Zoom. Ik heb ooit eens een 3030 gehad. Zoom zal ondertussen best zijn kwaliteit verbeterd hebben, maar mijn ervaring met dat merk heeft mij voor het leven bekeerd. Ik denk niet dat ik er ooit nog één zal aanschaffen. Maar, ieder zijn meug, en als mensen graag een Zoom hebben moeten ze dat vooral doen. Rock on.

Pepe
31 augustus 2016, 12:57
Ik weet wel zeker dat Hank niet met een El Cap speelde.

the sure thing
31 augustus 2016, 14:10
Ik weet wel zeker dat Hank niet met een El Cap speelde.

Hank speelde destijds vast ook niet op een Zoom 😃

Geheel offtopic: wie wil er anno 2016 nog klinken als die bebrilde bejaardensmurf?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
31 augustus 2016, 14:18
Geheel offtopic: wie wil er anno 2016 nog klinken als die bebrilde bejaardensmurf?



Waarom niet; ik vind hem best een ok geluid hebben.

Pepe
31 augustus 2016, 14:40
Dat repertoire is oubollig maar met zijn sound is niks mis. Ik hoorde de geest van Hank B. bijvoorbeeld weer terug in de White Falcon van Ashman. Dat waren trouwens best goede muzikanten die knapen van Bow wow wow. En ook in de Gold top van Daniel Lanois hoor is Hank rondwaren.

denis.hermans
31 augustus 2016, 14:50
Ik vind die muziek ook best wel goed.
Heb een aantal nummers al gespeeld en ik vond het erg leuk om te doen.

(Ik draag natuurlijk ook een bril ;-))

Riny
31 augustus 2016, 15:08
Hier het hele verhaal van de gebruikte Echo's van Hank.

http://www.tvsspecialtyproducts.com/hank-s-echo-units.html

Brad
31 augustus 2016, 20:30
Hank Marvin was een voorbeeld voor onder andere Mark Knopfler en David Gilmour . Aan het cleane werk van David Gilmour kan je dat ook wel horen

Han S
31 augustus 2016, 20:34
Hank Marvin was een voorbeeld voor onder andere Mark Knopfler en David Gilmour . Aan het cleane werk van David Gilmour kan je dat ook wel horen


Leg uit, wat hoor je dan?

Brad
31 augustus 2016, 20:40
Aan de frasering , de timing en de sound kun je toch wel horen dat hij door Hank Marvin is beinvloed

Han S
31 augustus 2016, 20:52
Sorry, maar dat hoor ik absoluut niet. David lijkt totaal niet op Hank B in mijn beleving en dan heb ik het uiteraard niet over zijn uiterlijke schoonheden.

the sure thing
31 augustus 2016, 21:00
Heeft Hank Marvin ooit één toon een volle noot opgedrukt (of nog veel verder) met z'n vingers in plaats van z'n pook?


EDIT: net ff wat solo's geluisterd van Hank (ook met een milde overdrive). Valt me toch alles mee!



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

duckman
31 augustus 2016, 23:05
een hele generatie gitaristen in de UK is opgegroeid met Hank Marvin en hij was een grote invloed op Gilmour, maar ook May, Blackmore, Iommi, Clapton etc. Of je het bij hen terug hoort.... weetnie.



Sorry, maar dat hoor ik absoluut niet. David lijkt totaal niet op Hank B in mijn beleving en dan heb ik het uiteraard niet over zijn uiterlijke schoonheden.

the sure thing
31 augustus 2016, 23:19
een hele generatie gitaristen in de UK is opgegroeid met Hank Marvin en hij was een grote invloed op Gilmour, maar ook May, Blackmore, Iommi, Clapton etc. Of je het bij hen terug hoort.... weetnie.

Waar haal je dit vandaan? Hank komt uit 1941, Clapton uit 1945 en David uit 1946... Lijken me eerder generatiegenoten...


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

duckman
31 augustus 2016, 23:24
oa. hier https://www.ultimate-guitar.com/news/interviews/hank_marvin_everyone_has_to_move_on.html
En vergeet niet dat Marvin eerder muikaal succes had en een van de eerste Britse gitaarhelden is.



Waar haal je dit vandaan? Hank komt uit 1941 en David uit 1946... Lijken me eerder generatiegenoten...


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
31 augustus 2016, 23:33
oa. hier https://www.ultimate-guitar.com/news/interviews/hank_marvin_everyone_has_to_move_on.html
En vergeet niet dat Marvin eerder muikaal succes had en een van de eerste Britse gitaarhelden is.

Oh dan moet het wel waar zijn........ Ik denk dat het veredelde dansorkest wat Cliff Richard destijds begeleidde een beetje teveel eer krijgt. En al helemaal als je jezelf wijs laat maken dat H.B. Marvin zoveel invloed heeft gehad op zijn (leef)tijdsgenoten. Had leuk geweest voor 'm, maar ik geloof er niet in.
Ok, het staat ook op Wikipedia:...........
"Influence[edit]
Marvin influenced many British rock guitarists, including Syd Barrett, George Harrison,[4] Eric Clapton,[4] David Gilmour,[4] Brian May,[5] Mark Knopfler,[4][6] Peter Frampton,[7] Steve Howe,[8] Roy Wood,[9] Tony Iommi,[10] Pete Townshend,[11] Ritchie Blackmore and Jeff Beck.[12]

In Canada, Cliff Richard and the Shadows had top 10 hits, especially from 1961 to 1965. Canadian guitarists Randy Bachman and Neil Young credit Marvin as influential.[13][14]"

Waar zou ik dat moeten horen dan.....???

Han S
31 augustus 2016, 23:52
Zo heeft Freddy Mercury ook veel invloed op mij gehad. Maar ik klink totaal anders.

Brum
1 september 2016, 00:04
Hier het hele verhaal van de gebruikte Echo's van Hank.

http://www.tvsspecialtyproducts.com/hank-s-echo-units.html

Grappig. Het kon de man kennelijk bijzonder weinig boeien of z'n delay nu analoog, of digitaal was.:soinnocent:

Brad
1 september 2016, 00:21
Sorry, maar dat hoor ik absoluut niet. David lijkt totaal niet op Hank B in mijn beleving en dan heb ik het uiteraard niet over zijn uiterlijke schoonheden.

Ik zeg ook niet dat ze als twee druppels water op elkaar lijken maar ik herken in het spel van Gilmour wel degelijk dingen van Marvin . Ook het bij gebruik van de tremolo arm

Gilmour maakt alleen heel subtiel gebruik van vinger vibrato en doet het meeste met de tremolo arm . Kijk maar eens naar de registratie van Pink Floyd live in Venetie als je die misschien hebt

vulvasonic
1 september 2016, 00:46
Oordeel zelf allemaal.


http://youtu.be/gzXEgIVCteY

Pepe
1 september 2016, 00:54
Ik zie een whammy in zijn hand en hoor een whammy van zijn voet en alsof dat nog niet genoeg is hangt ie flink aan zijn snaren.
En nou? Is dat juist Hank B. of juist niet?

vulvasonic
1 september 2016, 03:23
Ik zie een whammy in zijn hand en hoor een whammy van zijn voet en alsof dat nog niet genoeg is hangt ie flink aan zijn snaren.
En nou? Is dat juist Hank B. of juist niet?
Zal me een worst. Al geloof ik wel dat ome Hank's horizonnetje een knap stukje breder is dan dat van David. Jaaaaaaa Gilmour....., hij speelt PRRRRRÁCHTIG! Het hangt me alleen na 3 minuten al mijlenver de strot uit. En Vulva is een groot fan van Pink Floyd, maar de laatste keer dat een nieuw album van Pink Floyd zijn leven echt een hele nieuwe en mooie betekenis zou gaan geven, zat ie op de achterbank van een volgepakte groen metallic Citroên GS samen met zijn zusje een strontvervelend reisspelletje te spelen, gedurende een eindeloos lijkende rit naar Peschiera del Garda. De componist luisterde toen nog naar de naam Roger Waters.

http://www.smartsrus.com/images/gs_1220/gs_1220_18.jpg

En tuurlijk, Gilmours' partijen waren grandioos. Ook zijn zang. Live at Pompeï...., dát werk! Maar sindsdien heeft hij zich in geen enkel opzicht ontwikkeld. Vind ik jammer. Het is een beste vent. Niks mis mee. Maar elke solo is uitwisselbaar en lijkt een half uur te duren. En zelden hoor je meer dan die veilige 6 noten (de kwart hooguit als doorgangsnoot - en terecht). Saaaaaaai!!!
En nee, ik krijg De Kuip niet vol en bladiebla...., maar oooow, ik vrees dat een enkele David Gilmour fan zich inmiddels van woede een gebroken teen heeft geschopt.

En dan ome Hank. Wel, ik heb HELEMAAL NIETS met The Shadows en ook zijn geluid komt me na 3 mupkes wel de strot uit. Maar die man is ritmisch bijzonder sterk, heeft een goed gevoel voor melodie, hij heeft humor en..... weet je? Die vent kan gewoon retegoed spelen! Verdiep je eens in de brildragende man met het langgerekte, lachende gezicht en laat je verrassen. Misschien vind je er geen kut aan, maar onze Hank is geen koekenbakker! :D

D3nnis
1 september 2016, 07:48
Ik vind als je Henk heet, of iets wat daar op lijkt, dan ben je sowieso cool.

Pepe
1 september 2016, 12:17
Henk Schiffmacher, Hank Chinaski en Cowboy Henk, ok.
Henk Wijngaard is dan weer minder.

D3nnis
1 september 2016, 12:18
Daar heb je een goed punt!

Han S
1 september 2016, 12:23
Mario snapt het wel en ome Hank heeft een geweldige timing. Maar ik kan van David ook behoorlijk stuk gaan, die solo in Comfortbly Numb blijft me flink te pakken nemen. Maar Hank en David spelen totaal verschillend vrees ik.

Ging het hier over een delay?

Pepe
1 september 2016, 12:32
Volgens mij is alles al 10 keer gezegd over Hank B.'s delay. De een koopt een oude Meazzi, voor de ander is een MXR Carbon al voldoende. Laten we het over die solo van Comfortably Numb hebben.

Neem een voorbeeld aan deze zangert, die doet gewoon zijn eigen delay!


https://www.youtube.com/watch?v=Jj7pDNDuoJ0

Han S
1 september 2016, 12:41
Geweldig, die jongens verdienen een cultuurprijs!

The Lo Lands
1 september 2016, 13:07
Gisteravond even wat dieper met de diverse standen van mijn Strymon El Capistan gespeeld! Met de middelste positie krijg je 3 type pattern delay's. Ik heb helemaal geen benul van Henk zijn werk maar met de El Cap zou je denk ik een heel eind kunnen komen als hij destijds een analoge tape delay gebruikte! De El Cap is digitaal, oh ja is die digitaal??, ja die is digitaal dus geen tape of koppen onderhoud meer ;-)

Han S
1 september 2016, 14:31
Hank gebruikte vroeger een tape delay met vijf koppen waarvan hij kop 3 had uitgezet. Je krijgt dan dus twee herhalingen , dan een keer niks en dan weer twee herhalingen.

duckman
1 september 2016, 14:47
nooit met de hardware gewerkt, maar voedt iedere kop een clean signaal (parallel) of een delay repeat van zijn voorganger (serieel) ?
En blijft de tijd in ms hetzelfde? Buiten de flutter van tape dan ;-)


Hank gebruikte vroeger een tape delay met vijf koppen waarvan hij kop 3 had uitgezet. Je krijgt dan dus twee herhalingen , dan een keer niks en dan weer twee herhalingen.

The Lo Lands
1 september 2016, 15:02
Hank gebruikte vroeger een tape delay met vijf koppen waarvan hij kop 3 had uitgezet. Je krijgt dan dus twee herhalingen , dan een keer niks en dan weer twee herhalingen.

Dan zou je met de Strymon op standje 'multi' welke 3 koppen simuleert een aardig gelijkend resultaat kunnen behalen. Twee keer herhaling (kop 1+2) en dan een keer niets (kop 3) en dan van vooraf aan weer twee herhalingen en een keer niets...

vulvasonic
1 september 2016, 19:01
Henk Schiffmacher, Hank Chinaski en Cowboy Henk, ok.
Henk Wijngaard is dan weer minder.
Geloof me, Henk Wijngaard is een ontzettend leuke, vriendelijke, goedlachse kerel. :)


Maar laat mij dit topic verder niet vervuilen met off topic gewauwelarij.

Erik de Perik
1 september 2016, 19:18
Geweldig, die jongens verdienen een cultuurprijs!

Met een beetje slimme aanvraag harken ze zo een flinke subsidie binnen......!!!

Dutch66
2 september 2016, 08:53
Dan zou je met de Strymon op standje 'multi' welke 3 koppen simuleert een aardig gelijkend resultaat kunnen behalen. Twee keer herhaling (kop 1+2) en dan een keer niets (kop 3) en dan van vooraf aan weer twee herhalingen en een keer niets...

Nop, eehh.. nou ja, niet helemaal denk ik, want met 5 koppen zou het dan
kop 1 & 2, niets, kop 4 & 5, kop 1 & 2, niets, kop 4 & 5 etc....

Geen idee of dat mag van Henk....

Pepe
2 september 2016, 09:22
Het komt maar 1 keer langs he, voor de rec/playhead zit een erase head.
Als je de derde playhead uitzet heb je effectief maar 2 heads, nauwelijks een patern zou je zeggen.

Het lijkt me trouwens ook sterk dat ome Henk altijd dezelfde playhead uitzette, een hoop van die nummers zijn juist verschillende patterns, daar zitten die wannabe jongens juist op te zweten.

The Lo Lands
2 september 2016, 09:23
Nop, eehh.. nou ja, niet helemaal denk ik, want met 5 koppen zou het dan
kop 1 & 2, niets, kop 4 & 5, kop 1 & 2, niets, kop 4 & 5 etc....

Geen idee of dat mag van Henk....

Aardig gelijkend inderdaad, je zal de delay repeats iets langer moet zetten :-) De andere delay die je kunt gebruiken is die van Catalinbread die 4 koppen simuleert. Ik ben zelf geen digitale delay tegengekomen die 5 koppen simuleert? Iemand?

apekop
2 september 2016, 10:04
alweer een Shadow delay topic? was er niet een paar weken geleden ook al eentje? Heel internet staat er vol van.....eigenlijk is er alles al over gezegd dus.

Verder hoor ik inderdaad ook weinig overeenkomsten tussen Gilmour en Hank B Marvin. Ik kan beide heren wel erg waarderen. Het zijn beide iconen voor de elektrische gitaar. Buiten dat ze beide af en toe aan de tremolo pook hangen zie ik echter weinig overeenkomsten.

MarkS
16 september 2016, 18:34
Geen pedaal maar 19".
Claim van adverteerder is niet voor mijn rekening.
Google het apparaat maar.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m1088446312-amtech-age-1-guitar-echo.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1