PDA

View Full Version : Cabje erbij...



De Teng
27 juli 2003, 15:11
Wat zou een goede keus zijn?

Ik kan nog in theorie een cabje gebruiken, 4 ohm. Ik heb al een Bag-End 2.10" die gewoon supergoed klinkt. Totaal geen hinderlijke kleuring etc.. al is het soms wat menigeen juist wel wil. Het mooiste zou zijn een bag end erbij, maar misschien dat andere merken speakers, die dus wel wat kleuring hebben, maar niet kut hoeft te zijn, ook een goed idee is.

Zou ik een 12" moeten doen, of een 15". Ik speel vooral funkrock en leuke picking style dingen. Zeg maar Miller en Pastorius shit, dus turbo 'traag' laag 15" heb ik niet echt nodig. Daarom leek me 12" erg ok. Iemand ideeen qua merk bvb? Ampeg niet svp.. die lopen bijna een fase achter voor je gevoel, zo modderig zijn ze. -Het zgn. Brinta effect-

Pöl
27 juli 2003, 18:10
ASHDOWN!! (feat. Celestion speakers)

Phyrexian
28 juli 2003, 10:42
Hey De Teng,

eerst een vraagje, hoe speel je nu precies? Ik bedoel speel je in een band of enkel thuis.

Je hebt nu een 2x10 die perfecte definitie geeft. Een 1x15 erbij zal meer laag geven. Denk ook eens aan tweede 2x10, twee keer zo'n 2x10 geeft ook weer es meer laag. A/B eens een 2x10+2x10 en een 2x10+1x15 setup en kies wat je het best vindt klinken.

Anders een 4x10 erbij? Misschien vind je dit het best?

Ik zou voor een tweede Bag-End gaan. Dan is je setup homogeen en de speakers versterken elkaar in een goede zin.

Zelf speel ik op een 4x10 van Peavey. Ooit komt daar een tweede bij. Ofwel een Peavey 4x10 of een Peavey 1x15. Ik weet nog niet welke, maar denk dat het een tweede 4x10 wordt owv de verhoogde geluidsdruk en die heb ik wel nodig in m'n band. Laag heb ik al genoeg.

Venomer
28 juli 2003, 10:52
Je speelt funkrock, picking style en houdt niet van "modderig" en "Brinta-effect"? Dan denk ik dat Phyrexian een goede tip deed met een tweede 2x10.

De Teng
28 juli 2003, 12:14
Ja... denk het misschien ook wel. Ooit nog een mooi cabje van bag end erbij heb ik idd ook wel oren naar. Ik speel in een band overigens, niet alleen thuis. Ik denk dat als ik nog een 2.10 erbij doe en alles voluit gooi niet weet wat ik hoor natuurlijk... anyway, een 4.10" erbij van vier ohm, heb je dan niet een beetje het gevoel dat je andere 2.10" overbodig wordt? Op zich wel praktisch, als je echt een grote gig hebt een 4.10 erbij leggen, heb je helemaal genoeg.

Venomer
28 juli 2003, 13:17
Je kunt dan, afhankelijk van waar je speelt, kiezen tussen 2, 4, of 6 x 10". Zeer flexibel dus!

De Teng
28 juli 2003, 14:20
Maar als je dan zo'n cab hebt, heb je dan geen nadeel dat met hetzelfde vermogen de 4.10" aangesproken wordt als de 2.10" ?

Met die 4.10 heb je natuurlijk meer druk lijkt me, das wel logisch. Om maar te zeggen dat als je hetzelfde signaal door je 4.10 gooit, naast je 2.10", merk je dan wat aan de karakeristieken? De 4.10 hoeft minder uitslag te geven om hetzelfde vermogen aan te kunnen. Of heb ik het mis.

basswasp
28 juli 2003, 14:32
Er zit inderdaad verschil in en met een 2x10 en een 4x10 heb je niet zomaar een 6x10. Het vermogen wordt namelijk (bij een mono-versterker) gelijk verdeeld tussen de 4x10 en de 2x10. De speakers van de 2x10 zullen dan meer spanning over zich krijgen dan de speakers uit de 4x10.

Hoe dit in de praktijk klinkt, weet ik niet precies, maar mij lijkt dat de 2x10 over de 4x10 gaat heersen.

Phyrexian
28 juli 2003, 15:22
Idd Basso:

voorbeeldje:

Mijn Ampeg SVT-3 Pro: 450 watt at 4 Ohm, 275 watt at 8 ohm

2x een 8 ohm wil dus zeggen dat de amp zijn 450 watt gaat splitten over de twee boxen. Elke box krijgt dan 225 watt, in theorie toch. Hoe dit dan gaat klinken is een andere zaak. Als je die 225 watt naar een 200 watt box of naar een 400 watt box stuurt, maakt veel uit in sound. Hoe het klinkt, daar zijn geen regels voor. Best gewoon testen en zien of het je allemaal bevalt.

basswasp
28 juli 2003, 15:52
Basso? :dontgeti:

De Teng
28 juli 2003, 16:09
Daar waren we ook al achter dat de vermogens precies gehalveerd worden. De vraag is zeg maar of de 2.10" anders gaat klinken dan de 4.10": hij wordt immers ook meer belast.

Phyrexian
28 juli 2003, 16:11
Basso? :dontgeti:

damn, ik verwar je met bassopotmus ;) damn nicknames met bass erin hé :)

Phyrexian
28 juli 2003, 16:13
Daar waren we ook al achter dat de vermogens precies gehalveerd worden. De vraag is zeg maar of de 2.10" anders gaat klinken dan de 4.10": hij wordt immers ook meer belast.

volgens mij klinkt de 2x10 dan luider?

De Teng
28 juli 2003, 16:15
Ja, maar juist weer met minder punch omdat je er twee minder hebt toch?

Damned speakers... gewoon twee dezelfde kopen :o

Phyrexian
28 juli 2003, 16:28
Damned speakers... gewoon twee dezelfde kopen :o

Haha, best testen, maar ja in een winkel zet je die amp niet zo hard open als op repetities :-?

Als je binnen een reeks van speakers van een merk blijft, heb je ook meer kans om goede keuzes te maken, want in theorie zijn de speakerkasten op elkaar afgesteld... :)

Bazz
28 juli 2003, 17:51
Als je een 2*12 wilt, kun je ook aan een ebs denken.....

Ebs is fijn..... maarja, als eigenaar van een ebs moet ik dat ook wel zeggen!

De Teng
28 juli 2003, 18:53
Cool van je EBS trouwens, pedaaltjes heb ik ervan. Geeft het niet veel kleuring trouwens? Bag End praktisch niet, echt de weergave van je amp en je instrument. Ik heb er een Eden 210 naast gehad en het verschil as enorm gewoon.

Een Bag End 2.12" lijkt me helemaal tof trouwens, die bestaat wel, maar is tweedehands amper te krijgen. Wel vier ohm en het ziet er enorm tof uit ook. Overigens nog ff sparen...

Phyrexian
29 juli 2003, 09:40
Van EBS wordt algemeen gezegd (op andere forums) dat het geluid enorm flat is; geen kleuring dus. Nadeel is wel dat het duur materiaal is.

Bazz
29 juli 2003, 11:17
Jep, jammer genoeg is dat waar van het dure, ik heb me een jaar lang in de ronte moeten sparen, maar als je dan een versterken wilt kopen, dan maar meteen goed......

Qua kleuring, ach ja, heb er ook ebs top op, dus dat werkt sowieso wel goed....
Maar de 2*12 heb ik geen ervaringen mee, maar als je de rest van de produckten neemt, kan het niet slecht zijn :lol: