PDA

View Full Version : Ervaringen van een servicemonteur



cluseau
29 augustus 2016, 13:24
Het valt me zo langzamerhand op dat er niet veel gebeurd op GN en dat vind ik jammer. Misschien kunnen we op deze manier daar verandering in brengen. Vroeger was ik geabonneerd op Elektuur en het wat eenvoudiger Radio bulletin. Ik weet niet meer in welke van de twee maar er was ergens een rubriek genaamd "ervaringen van een servicemonteur" wat ik altijd met veel plezier las. Vrij korte verhaaltjes waarin interessante zaken naar voren gehaald.


Nu lijkt het me leuk om iets dergelijks hier in een topic te creeren in een poging de eigenaar van de soldeerbout te stimuleren. Iedereen kan zijn steentje bijdragen mits het om interessante ervaringen gaat want we zijn er natuurlijk niet bij gebaat het zoveelste verhaal te lezen over het vervangen en biassen van een vrolijk stel 6L6jes, men verliest dan alleen maar de aandacht. Het gaat dus om bijzondere storingen welke je niet elke dag tegenkomt.

cluseau
29 augustus 2016, 13:36
Goed, om het spits af te bijten, het zal velen van jullie niet ontgaan zijn dat ik wel eens aan ampjes sleutel. Sterker nog, het is mijn dagelijkse job. Ik denk dat ik me na 40+ jaar trouwe dienst als reparatietech wel in de categorie servicemonteur mag indelen.


Zo hier het lastige geval van een Sessionette 75 welke me aardig wat hoofdbrekens bezorgde. Het ding had een aantal klachten waaronder ook een irritante als 50Hz klinkende ratel. Met de scoop ontdekken we waar de ellende vandaan komt. Het bovenste signaal op onderstaand scoopbeeld is de rimpel op de voeding welke een zaagtand van 100Hz zou moeten zijn maar ik meet er een van 50Hz, oops. Het onderste signaal is de uitgang waar een bromrimpel bovenop de normale ruis te zien is (scoop 2mSec/Div). Op de scoop zien we dus een zaagtand met een periodetijd van 20 mSec ofwel 50Hz en de deuk in de neergaande helling is natuurlijk ook een beetje vreemd.

http://www.amps-unlimited.nl/images/sessionette%2075/7785.jpg



De fout bleek in de voedingstrafo te zitten. De secondaire wikkeling heeft een centertap welke waarschijnlijk niet zuiver in het midden zit. De spanning tussen de wikkelingen bleek niet helemaal gelijk en deze fout moet dus van fabriek af in de amp hebben gezeten. Pas voor de volgende eigenaar was de klacht irritant genoeg om daar melding van te maken. De oplossing was een van de secondaire wikkelingen korter te maken of de andere wikkeling langer om de twee 180 graden in fase verdraaide spanningen gelijk te maken. Ik heb voor het laatste gekozen.

http://www.amps-unlimited.nl/images/sessionette%2075/7787.jpg

Nu zien we wel twee zaagtanden in 20mSec ofwel 100Hz (zie foto hieronder) en het signaal is vrij van brom, alleen de normale ruis is nu zichtbaar.

http://www.amps-unlimited.nl/images/sessionette%2075/7786.jpg


Een dergelijke fout zul je niet zo snel een tweede keer tegenkomen.

D3nnis
29 augustus 2016, 13:43
Mooi topic!
Hoe lang ben je bezig geweest om dit probleem te achterhalen?
Ik heb geen idee of je standaard bij een brom of ratel aan de voeding kant begint te zoeken of juist niet!

cluseau
29 augustus 2016, 13:49
Nou, moet bekennen dat dit me een dag gekost heeft hoor. Niet dat de klant dat betaald heeft dus was voor mijn rekening. Kan natuurlijk wel zeggen dat hij totall lost is maar dat geeft me geen bevrediging dus neem zoiets voor eigen rekening. Maar gemaakt zal hij worden :crazyhappy:


Brom komt altijd uit de voeding, zo simpel is dat. Nu zullen er slimmerikken zeggen dat het ook wel eens van je gitaar afkomt maar dat is ook uit het net (dus voeding) opgepikte brom.

D3nnis
29 augustus 2016, 14:08
Nou, moet bekennen dat dit me een dag gekost heeft hoor.

Dat geloof ik meteen!

Als een amp ter reparatie wordt asngeboden, ga je -lijkt me- zoeken naar iets dat stuk is, niet in de eerste plaats naar iets dat nooit goed is geweest..

caliban
29 augustus 2016, 14:22
Niet zo heel spectaculair wat ik te vertellen heb :), maar leuk topic, dus ik doe graag mee.

Ik had een tijdje geleden een ENGL e520 preamp gekocht, uit 1992 of zo. Klinkt leuk, maar bij het schakelen van kanaal, bleef hij vaak hangen (op het kanaal waarop hij stond), en de clean gainpot kraakte verschrikkelijk. Potentiometer vervangen, met het gewenste effect. Dat schakel-probleem was ik niet heel zeker over. Recent twee relais'tjes gekocht, en de relais in de preamp daarmee vervangen. Voorlopig lijkt dat ook de oplossing.

Enkele weken geleden ook een tweedehandse Laney 50 watter gekocht (opvallen voor hoe weinig mensen die dingen wegdoen), om te gebruiken als modificatie speelgoed. Nu weet ik niet of dat binnen dit topic past, gezien niet-herstellingsgerelateerd...

cluseau
29 augustus 2016, 14:48
.......bij het schakelen van kanaal, bleef hij vaak hangen...

Kan er wel iets over zeggen, een relais heeft een zogenaamde maakstroom en een houdstroom. De laatste is veel kleiner omdat er niet veel kracht nodig is om het eenmaal aangetrokken relais te houden. Nu bestaat er ook een fenomeen genaamd remanent magnetisme. Door het vele malen magnetiseren van het weekijzer blijft er een beetje magnetisme achter in het ijzer. Vooral oudere relais kunnen dan idd blijven kleven. Of daar hier sprake van is kan ik zo niet bewijzen maar tis een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is dat de stuurschakeling blijft lekken waardoor er magnetisme achterblijft.



Niet zo heel spectaculair wat ik te vertellen heb
Het staat iedereen vrij hierop te reageren maar het ging mij meer om de unieke situatie's welke je niet snel nog eens tegen zult komen. Of situatie's waarbij je flink op je bek gaat door een stommiteit en dat gebeurt echt wel eens. Er voor uit durven te komen is weer een ander verhaal.

obiwanjacobi
29 augustus 2016, 15:49
[..]om de twee 180 graden in fase verdraaide spanningen gelijk te maken. [..]

Dus de fout onstond doordat ze uit fase waren? Hier zou ik nooit opgekomen zijn - wel, misschien na heel lang studeren en proberen...
Kan je het (stukje) schema laten zien wat de zaagtand genereert?

Ik heb zelf ook wel wat reparaties gedaan, maar niks wereldschokkends. Een gebroken printspoor was de moeilijkste die ik ben tegen gekomen. Ik heb nog een digitale mixer staan die niet meer opstart. Hmmm, moet ik weer eens tijd voor maken :soinnocent:

Frits van Mourik
29 augustus 2016, 16:48
Kreeg een paar jaar geleden een oude Fender Bassman 50 BF onderhanden voor inspectie.
De amp was niet stuk, maar "klonk niet zo fijn" volgens de inmiddels al 3de eigenaar.
Op de werkbank bleek de amp flink power te kort te komen & klonk idd. slapjes & beroerd.
Na openen bleek, dat er nog nooit in was geprutst; alles was nog origineel af fabriek.
Maar... heej... bij een van de twee eindbuizen zat de anodedraad van de OT op pikkie 6 gesoldeerd, ipv pikkie 3!
Het ding had heel z'n leven op één eindbuisje gewerkt, och arm ampje.
Na omsolderen, bias regelbaar gemaakt & nieuwe eindbuizen geplaatst brulde het beestje weer best.

Waarna ik achterbleef met twee vragen:
- Waarom was deze bedradingsfout niet in de fabriek geconstateerd?
- Waarom vond pas de derde eigenaar het nodig, om z'n amp na te laten kijken?

cluseau
29 augustus 2016, 17:32
Dat is idd een leuke Frits. Waarschijnlijk heeft men nooit een referentie gehad aan andere 50 watters of wat ook voorkomt, men heeft het max vermogen helemaal niet nodig.

Ooit ook een TwinRev 135 Watt in reparatie gehad welke klonk als een natte krant. Al verschillende keren bij de collegae op consult geweest echter zonder resultaat. Zo ook bij mij het chassis op de bank en vermogen meten. Ook hier geen enkel probleem en alles uit de kast getrokken. Uiteindelijk het chassis maar weer ingebouwd en klaargezet voor ophalen. Voor de gein nog eens die 135Watt losgelaten in mijn arme werkplaatsje maar nu met ingebouwd chassis op de eigen speakers en inderdaad geen gehoor. Het miste gewoon ballen. Blijkt dat fabriekaf de speakers uit fase staan dus elkaar tegenwerken. Een speaker omgedraaid en hallelujah, het was alsof de zee openging.

cluseau
29 augustus 2016, 17:53
Dus de fout onstond doordat ze uit fase waren?

Marc, bij een secondaire wikkeling met centertap zijn de twee HOT 180 graden uit fase, dat hoort immers zo. Voor een schema, dat zit zowat in elke amp.


Een zaagtand wordt hier niet gegenereerd maar is het gevolg van de ontlaadtijd van de voedingselko's. Bij het laden volgt de opgaande flank de sinus uit het net. De neergaande flank ontstaat tijdens het ontladen en de helling is dus bepaald door capaciteit en ontlaadstroom.


Kijk eens naar de stijle piek in het eerste scoopbeeld. Deze is veroorzaakt door de geleidende diode1. Op het hoogste punt begint de dalende lijn en ter hoogte van die rare knik zou de laadcyclus van diode2 moeten komen maar omdat de andere secondaire wikkeling een iets lagere spanning afgeeft (lager dan de momentele restwaarde in de elko) komt diode 2 nooit in geleiding. Vandaar ook dat de rimpel klinkt als 50Hz, er is immers maar een wikkeling die stroom levert. De andere kant heeft sinds de jaren 70 nog nooit wat gedaan.

Remork1970
29 augustus 2016, 18:06
Waarna ik achterbleef met twee vragen:
- Waarom was deze bedradingsfout niet in de fabriek geconstateerd?

Nou simpel, het is een Fender, en Leo Fender gaf meer om de centen dan om kwaliteit!

Dirk_Hendrik
29 augustus 2016, 18:16
aiai... dit dradje kan een beerput worden van uitgeschreven frustraties.... :seriousf:

Nou heb ik me in het verleden al heel vaak, ook hardop, geirriteerd aan eerdere reparatieurs. VNL omdat je dan bezig was de sjit van een ander op te ruimen en, als je dan eindelijk weer een werkend en betrouwbaa resultaat had, was de reactie "de reparaties zijn wel zichtbaar....." Nee. Ik ga me daar niet meer druk over maken. Wel de vreemde gevallen. Veel leuker!

Sommige reparaties kosten je een paar minuten. Kassa, want anderen kosten je een partij en hoofdpijn die nooit door te factureren zijn.... Laat ik daar de Schulte Compact Phaser van, sporadisch actief, lid Nightraven uit plukken. Deze vervormde nogal. Scoop er op gaf inderdaad bij elk van de 8 allpassfilters een deukje in de flank van de aangeboden sinus te zien, elke stage een beetje dieper. Beginnen bij stage1 dus. Als je die hebt heb je ze allemaal. Voedingsspanningen OK en symmetrisch. signal aan ingang goed. Opamp (741) er uit, voetje er in. Verse 741... deukje. Verse TL071.. ook deukje. Daar geen probleem. 22n cap er uit. Categorie engelse drop c's en potentieel gevoelig voor vocht (en wie kent de historie van het betreffende apparaat?) verse er in... deukje. GVD-je, weerstanden er uit (nee ik geloof niet in rare weerstanden maar heb ze wel meerdere malen meegemaakt) en verse er in.... deukje.

Heel ver fastforward heeft elke phasing stage tenslotte een LDR. LDR vervangen..... deukje weg. Alle LDR's vervangen, keurig klinkend apparaat. Ik heb alleen nog nooit gehoord van niet (meer) volledig resistief werkende LDR's... tot dat moment dus.

Een maand later kwam er weer zo'n ding logeren.... deukjes.... en die was dus in een uurtje klaar

tmms
29 augustus 2016, 18:17
Vraag me af waarom ze een voedingstrafo ontwerpen met een centertap? Lijkt me duurder dan zonder. Of heeft het voordelen?

Dirk_Hendrik
29 augustus 2016, 18:21
Vraag me af waarom ze een voedingstrafo ontwerpen met een centertap? Lijkt me duurder dan zonder. Of heeft het voordelen?

Omdat heel veel audio apparaten een gebalanceerde voeding hebben?

tmms
29 augustus 2016, 18:32
Wat is het voordeel daarvan? Geeft dat een 'schonere' gelijkspanning ofzo?

obiwanjacobi
29 augustus 2016, 18:38
Oh, de voedingselco's. Ja dat ken ik wel. Is dit dan gemeten tussen + en - of tussen + en GND?


Kijk eens naar de stijle piek in het eerste scoopbeeld. Deze is veroorzaakt door de geleidende diode1. Op het hoogste punt begint de dalende lijn en ter hoogte van die rare knik zou de laadcyclus van diode2 moeten komen maar omdat de andere secondaire wikkeling een iets lagere spanning afgeeft (lager dan de momentele restwaarde in de elko) komt diode 2 nooit in geleiding. Vandaar ook dat de rimpel klinkt als 50Hz, er is immers maar een wikkeling die stroom levert. De andere kant heeft sinds de jaren 70 nog nooit wat gedaan.

Maar dit snap ik dan weer niet. Ik zou denken dat de diode2 altijd wel op een bepaald moment in geleiding komt. Sinus is opwaarts, elko spanning is neerwaarts... Peak to peak lijkt het bijna 5 divisions en de dip zit ongeveer op 1 div (20%)...? Ook vind ik de top er raar puntig uitzien - die heeft niet de mooie ronding van een top van een sinus...

Maar goed, als ik dit op de voedingsspanning zou zien zou ik wel weten dat het niet goed was.

Plant
29 augustus 2016, 18:42
Wat is het voordeel daarvan? Geeft dat een 'schonere' gelijkspanning ofzo?

Geen gelijkspanning op de uitgang van versterkertrappen. Scheelt koppelcondensatoren en grote uitgangselco's.

cluseau
29 augustus 2016, 18:43
Wat is het voordeel daarvan? Geeft dat een 'schonere' gelijkspanning ofzo?
Yep, kleinere rimpel dus kleinere elko's. Hoger rendement van de aanwezige spanning.

De wisselspaninning bestaat immers uit een positief en een negatief gaande sinustop. Bij enkelfasige gelijkrichting gooien we de negatieve top gewoon weg maar bovendien moeten we ook nog eens een halve periodetijd wachten tot de positieve top weer verschijnt met als gevolg een diep ontladen elko.



Een trafo wikkelen met centertap kost niks extra hoor.

Later kwamen de selenium cellen met graetz schakeling (vier diodes). Daarmee kon je eenvoudig dubbelfasig gelijkrichten op een enkele wikkeling zonder centertap. Wil je zonder centertap toch dubbelfasig gelijkrichten met een buis dan is daar een eenvoudig trucje voor.

obiwanjacobi
29 augustus 2016, 18:44
[..]LDR vervangen..... deukje weg. Alle LDR's vervangen, keurig klinkend apparaat. Ik heb alleen nog nooit gehoord van niet (meer) volledig resistief werkende LDR's... tot dat moment dus.

Daar had ik ook nog nooit van gehoord. Hoeveel LDR's zaten er wel niet in!?

Frits van Mourik
30 augustus 2016, 00:16
Nou simpel, het is een Fender, en Leo Fender gaf meer om de centen dan om kwaliteit!

Hmmm... dat vinnik te makkelijk, hoor!

Of je moet de moderne reïssue-printplaat-Fender-amps bedoelen.
Maar daar heeft Leo (god hebbe zijn ziel) weinig mee van doen...

cluseau
30 augustus 2016, 12:18
En zo zijn er natuurlijk ook plaatjes die weinig uitleg nodig hebben, scheelt weer typewerk :sssh:



http://www.amps-unlimited.nl/temp/8182.jpg






http://www.amps-unlimited.nl/temp/8189.jpg

obiwanjacobi
30 augustus 2016, 12:35
"Mijn versterker tintelt" :crazyhappy: :blast:

tmms
30 augustus 2016, 13:38
......Wil je zonder centertap toch dubbelfasig gelijkrichten met een buis dan is daar een eenvoudig trucje voor.

Daar ben ik nieuwsgierig naar, heb een diodebrug in m'n AC30, maar er is nog plaats voor een buis. Wel een beetje ongunstige anatomische ligging:D, maar dat mag de pret niet drukken. Zakt de B+ niet veel bij gebruik van een buis? Met diodes werkt ie precies op 350V.

cluseau
30 augustus 2016, 14:56
Daar ben ik nieuwsgierig naar, heb een diodebrug in m'n AC30, maar er is nog plaats voor een buis.

Dat idee is al zo vaak besproken hier dat je dat zou moeten kunnen vinden. Gaat om de creatie van tabula rasa.

Maar goed, omdat het voor jouw niet helemaal passend is en je waarschijnlijk zelf moet nadenken zal ik het een beetje voorkauwen.:soinnocent:


Je hebt in jouw amp geen wikkeling met centertap dus gaat de vlieger niet helemaal op. Wat je kan doen is de anode's van de buis op de wisseldraden aansluiten. De kathode hang je dan aan de plus van het eerste voedingspunt. De plus van de brugcel maak je permanent los en via een SPST schakelaar knoop je die an de kathode van de buis. Schakelaar open is Tube rect, schakelaar gesloten is SS rect. Verder hoef je niets te doen.

En natuurlijk zakt je B+ in, waar doe je het anders voor.






edit:
En nog wat, neem een EZ81 als gelijkrichter, een 5AR4 heeft een direct verhitte gloeidraad wat een gescheiden 5V~ wikkeling noodzakelijk maakt. Je kan deze niet zomaar aan het gloeicircuit hangen.

tmms
30 augustus 2016, 16:18
Dank je, en mooie oplossing een EZ81, wist niet dat die genoeg stroom kan leveren.

guitaraddict
30 augustus 2016, 17:34
Dank je, en mooie oplossing een EZ81, wist niet dat die genoeg stroom kan leveren.

Ik heb altijd gedacht dat die maar geschikt was voor evt een AC15 (2xEL84) en niet voor een 4 x el84 eindtrap ??
Trekt de AC30 geen 300 mA ? De Ez81 is volgens mij geschikt tot 150 mA max. Of vergis ik me?

Tabula Rasa
30 augustus 2016, 17:53
Goed geheugen heb jij Frans, dat ampje is echt van jaren geleden.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

tmms
30 augustus 2016, 17:58
Ik heb altijd gedacht dat die maar geschikt was voor evt een AC15 (2xEL84) en niet voor een 4 x el84 eindtrap ??
Trekt de AC30 geen 300 mA ? De Ez81 is volgens mij geschikt tot 150 mA max. Of vergis ik me?

Volgens mij heb je gelijk, gemiddeld(?) 150mA. Een AC30 trekt iets meer dan 200mA maximaal.

cluseau
30 augustus 2016, 20:54
Volgens mij heb je gelijk, gemiddeld(?) 150mA. Een AC30 trekt iets meer dan 200mA maximaal.

Als de voeding 350V is mag Ia niet meer zijn dan 34mA. Dit maal vier is 137mA totaal. Ruimschoots voldoende voor de EZ81. Nu weet ik wel dat de limiten niet zo gerespecteerd worden in de AC30 maar doe dan ook niet zo moeilijk bij de EZ81, hij red dat best.

Frits van Mourik
31 augustus 2016, 01:19
En gelukkig is de VOX AC 30 dan ook geen échte "class A"- amp:
http://www.aikenamps.com/is-the-vox-ac-30-really-class-a

Maar, we dwalen af..!

tmms
31 augustus 2016, 12:16
Nog nooit de kathode spanning gemeten, de eindtrap werkt muisstil:hippie:. Hield vier keer class-A stroom aan, had ik verdorie een spoel niet hoeven laten wikkelen, geen geld trouwens, 25 euro excl.

Gearjunkie
31 augustus 2016, 21:42
Geen versterker, maar ik wil mijn probleem toch hier even neerleggen. Niet zozeer voor een pasklare oplossing, maar om maar aan te geven hoe raar het kan gaan...

Afgelopen vrijdag; aardlek eruit. per groep checken, vaatwasser blijkt de boosdoener.
Ding uitgebouwd en geinspecteerd: gaatje in een buis die precies in de motor piest. Voila!

Nieuwe buis besteld en gemonteerd. Machine ingeschakelt, blijft afpompen en schiet uiteindelijk in storing, pakt geen water. de aquastop/inlaatventiel in de aanvoer krijgt geen 230 om water binnen te laten. (bodem droog, vlotterschakelaar is vrij)

Maar nu komt ie: Als ik het apparaat op een andere wcd (ook geaard) aansluit, draait hij moeiteloos zijn programma's!
Beide wcd's zitten achter verschillende aardlekschakelaars, maar deze grijpen niet meer in.

Dusssss....😳


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Han S
31 augustus 2016, 21:54
Aardlekschakelaars reageren op een bepaald amperage en machines als wasmachines, vaatwasmachines electrisch onstoken gastoestellen hebben vaak een klein beetje aardlekkage.

Ik denk dat de ene aardlekschakelaar iets eerder reageert dan de andere. Je zou ze onderling kunnen verwisselen.

Gearjunkie
31 augustus 2016, 22:09
Dacht ik ook om het daar te zoeken, maar de aardlek grijpt niet meer in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
31 augustus 2016, 22:28
Dus als ik het goed begrijp doet ie het via de ene wcd wel en via de andere niet, terwijl er wel op allebei spanning staat, en de vaatwasser wel gewoon aan gaat.
Toevallig eens geprobeerd om de stekker andersom in de wcd te stoppen? Weet niet of dat bij vaatwassers nog een probleem kan zijn, maar onze cv ketel wil graag de fase op een bepaalde pin zien.

Gearjunkie
31 augustus 2016, 22:45
Die zal ik morgen eens proberen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
1 september 2016, 07:51
Ik ben benieuwd. Toen na een verbouwing van de berging de ketel niet meer opstartte en de cv boer me zei dat ik de stekker om moest draaien heb ik hard gelachen en gevraagd om een serieus antwoord, maar het was echt zo.

Plant
1 september 2016, 09:32
Ik ben benieuwd. Toen na een verbouwing van de berging de ketel niet meer opstartte en de cv boer me zei dat ik de stekker om moest draaien heb ik hard gelachen en gevraagd om een serieus antwoord, maar het was echt zo.

Ja, je verwacht het niet maar soms maakt het uit. Ik heb hier een TL-balk boven een bureau die een heel klein beetje flakkerend licht bleef geven als de schakelaar uit stond. Ompolen was de remedie. Ik kwam erachter door er eens naar te googlen. Het komt vaker voor en ik kon dit ook niet geloven.

D3nnis
1 september 2016, 09:46
Hmm, werd de 0 geschakeld door de schakelaar?

Zou me voor kunnen stellen als de fase gekoppeld blijft aan de TL en die kan via weetikwat iets naar aarde lekken, dat ie enigszins aan blijft.

Bij de ketel heeft het iets met eoa sensor te maken. Waarom dat intern niet gelijkgericht wordt weet ik niet, zal wel kostenbesparing zijn.

Gearjunkie
1 september 2016, 22:58
Het probleem is als sneeuw (water) voor de zon verdwenen. Het lukte me niet om de storing opnieuw op te roepen en heb nu een onbevredigend gevoel... 😏


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
2 september 2016, 09:52
Het lukte me niet om de storing opnieuw op te roepen en heb nu een onbevredigend gevoel... 😏

Dan gooi je er toch een emmertje water in ;)

Gearjunkie
2 september 2016, 17:26
😄👍🏻


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
18 november 2016, 19:46
Het is bekend dat transistor eindtrappen erg gevoelig zijn voor kortsluiting. Zo kreeg ik een amp onderhanden met een defecte eindtrap en bijzondere reden. Op de plaatjes is te zien dat een losgetrilde schroef tegen de magneet is getrokken. De bewegende spreekspoel heeft daar uiteindelijk een mooi gleufje omheen gegraven en de spreekspoel beschadigd.


http://www.amps-unlimited.nl/images/Elkatone/6096.jpg



http://www.amps-unlimited.nl/images/Elkatone/6100.jpg
Vond het wel een leuk voorbeeld van GEWOON DOOR RAMMEN :blast:

Pepe
18 november 2016, 19:58
Rock' roll.
Maar hoe kan die eindtrap dan kortsluiten? Vermogen gaat toch nog steeds naar de speaker?
Ondanks dat het misschien niet heel erg jofel gaat klinken.

Plant
18 november 2016, 20:04
Schroef heeft de spreekspoel kortgesloten. De impedantie is dan echt geen 4, 8 of 16Ω meer. En ik denk ook niet dat er überhaupt nog veel geklonken heeft ;)

Dutch66
19 november 2016, 09:53
your screwed!.... :D

cluseau
20 december 2016, 13:09
Zo zie je ze nooit en zo krijg je er twee binnen een paar dagen......

KV40

http://www.amps-unlimited.nl/images/Schaller KV40/8606.jpg


Guitarmaster

http://www.amps-unlimited.nl/images/Schaller Guitarmaster/8605.jpg

Plant
24 december 2016, 16:52
Een vintage (jaren 50 of zo) wandlamp van m’n broer. Deze broer is geen techneut, wel een historicus en houdt van oude spullen. Niks mis mee, maar het moet niet gevaarlijk worden.

Ik merkte tijdens een bezoek aan hem ’s avonds dat deze lamp nogal eens knipperde en er was ook duidelijk geknetter hoorbaar. “Oh, dat doet ie al lang maar verder werkt ie prima.” Ik was allerminst gerustgesteld door deze woorden en begon direct aan een inspectie.

Ik zag al meteen aan de fitting dat ie erg heet is geweest (voorheen gebruikt met 100+ Watt gloeilamp wellicht?). Dat geknetter zinde me ook helemaal niet, dus ik heb de lamp maar in beslag genomen en beloofd dat hij hem gerepareerd terugkrijgt.

Het aanzicht waar de lamp in de (Pertinax?) fitting wordt gedraaid. De fitting hangt in de praktijk dus boven de bulb, dus alle hitte gaat hierheen. En dat is te zien ;)

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Electronics/Overheated%20vintage%20wall%20lamp/DSC04396_zpsbzorhakr.jpg

De contacten in de fitting :soinnocent: :

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Electronics/Overheated%20vintage%20wall%20lamp/DSC04397_zpspgqhqvpn.jpg

De bedrading en ‘bevestiging’ :stop: :

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Electronics/Overheated%20vintage%20wall%20lamp/DSC04398_zpsjkceq0mc.jpg

Aan de binnenkant zit achterin nog een borgschroefje (dat bruine dingetje linksonder) om de ingedraaide schroefdraadhuls voor de bevestiging aan de armatuur te borgen:

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Electronics/Overheated%20vintage%20wall%20lamp/DSC04399_zpseeo5c6yi.jpg

Enfin, het mag duidelijk zijn dat dit z’n beste tijd wel heeft gehad en wel een nieuwe fitting plus bedrading kan gebruiken.

obiwanjacobi
25 december 2016, 10:07
Goeie actie! :ok:

Sommige mensen hebben idd geen idee en dit kan echt je huis afbranden op een slechte dag.

woldhek
25 december 2016, 11:08
Wat veel mensen niet weten is dat slecht kontakt (en dus geknetter) op zich ontzettend veel hitte genereert en bij grotere stromen vaak oorzaak is van woning brand.
Vroeger thuis zelf meegemaakt. Brandlucht leek vanuit de meterkast te komen en de bakelieten behuizing, waar o.a. de stoppen in zaten, was zo heet dat je het niet meer aan kon raken.
Bleek een los contact en zat continu te vonken. Schroefje aangedraaid en opgelost....

cluseau
25 december 2016, 12:13
Dit valt allemaal nog mee. In de jaren 50 betekende een goedkeuring door betreffende instantie's nog iets en het materiaal was deugdelijk. Dat het na 50 jaar hitte een keer loskomt is toch niet verwonderlijk.

Nee dan wat er tegenwoordig op de markt komt zoals die oost europesche verlengkabeltjes met hun eentours schroeven. Heb je zo'n ding wel eens open gemaakt? Een dunne strip waar de stekkerpootjes tussen geklemt moeten worden. Lijkt wel een soort messing folie. Schandalig dat dit op de markt komt. Tijdje terug is er ook een gezin door brand omgekomen en dit soort (goedgekeurde) rotzooi was de oorzaak.

Onderstaand plaatje is van een halogeen spotje, die spannen de kroon. Deze is letterlijk en figuurlijk uit eigen keuken en is op het moment van uitbranden negen jaar in gebruik. Goedgekeurd materiaal noemen ze dat dan. Heb er geen goed woord voor over en vraag me af wie daar bij onze fijne overheid zit te keuren.

http://www.amps-unlimited.nl/temp/halogeen2.jpg

cluseau
25 december 2016, 12:30
Nog zo'n mooi voorbeeld zijn de huidige lasdoppen uit de elektro branche. Ik ben geen elektromonteur maar heb wel eens een appartementje van nieuwe elektra voorzien. De meterkast zat namelijk in de badkamer en er kwam ook nog gaslicht (ja GASLICHT met goedkeuring van het GEB) uit het plafond. Anyway, als je de oude lasdoppen met schroefveer vergelijkt met de nieuwe steekdoppen begrijp ik ook niet dat daar goedkeuring aan gegeven wordt. De verbinding is met twee minimale contactvlakjes heel mager en geeft problemen bij grote stroomafname. Denk daarbij aan magnetron, elektrisch kacheltje of gewoon de vaatwasser. Eventueel tegelijk in gebruik met wasmachine en droger fikken de lasdoppen gewoon uit. Meer dan eens een storing op moeten lossen tgv uitgebrande lasdoppen.

Han S
25 december 2016, 12:57
Wandcontactdoos (stopcontact) op een houten wandje en daar de stekker (contactstop) in van de wasmachine. Succes verzekerd.

Dirk_Hendrik
25 december 2016, 20:06
over en vraag me af wie daar bij onze fijne overheid zit te keuren.


Bedoel je nou te beweren dat je echt denkt dat alle elektrische meuk op die op de NL markt is ook echt daadwerkelijk langs een door de overheid gecertificeerde keuringsinstantie is geweest?

Erik de Perik
25 december 2016, 20:57
Volgens mij valt dit onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant en wie dat controleert....?

cannondale_01
25 december 2016, 21:38
Hier spreekt de installateur :soinnocent:

Als installateur ben je verantwoordelijk voor wat je bouwt. En ook nog over een lange periode.
Dat kan je doen met Duitse A-merk materialen of met Chinese meuk. Als de boel af-fikt leg je als installateur de claim bij de Duitse fabrikant mits het een materiaal probleem is (LASKLEMMEN) Oja je moet wel zwaar verzekert zijn en veel opdrachtgevers eisen dat dan ook voordat je een klus aanneemt.

De Nederlandse overheid heeft alle verantwoordelijkheid terug geschoven in de schoenen van de eindgebruiker en de verplichte KEMA keuring is hiermee verworden tot een simpel stempeltje in een apparaat.

De professionele eindgebruiker, of degene die weet waar hij het over heeft, verlegd de verantwoordelijkheid naar de installateur. Moi dus.

Als een niets wetende handige Harry zijn materialen bij de plaatselijke bouwmarkt haalt (lekker goedkoop) zoals de hier boven genoemde lasklemmen, en ze aansluit zonder dat hij weet hoe, Is degene gewoon de lul.

In geval van de verkoolde E27 fitting is het gewoon slijtage en onderhoud. In geval van de halogeen spot, kan ik niet inschatten, maar kan zomaar slechte montage zijn of "chinese meuk" die gewoon verbrand.

80% van de branden in de horeca ontstaan hierdoor. Lekker makkelijk dat doorlussen ( gebeurd thuis ook :( ).
Zelf lekken een VT wonen badkamer bouwen zonder gedegen aarding in vloer en waterleiding en drain ...... dodelijk bij verkeerde e-installatie.

Buizenbakken bouwen zonder gedegen aarding .... HELE GROTE brommmmm :seriousf::seriousf::seriousf:

Zonder gekheid en geen azijngezeik. In deze tijd moet je ervanuit gaan dat je zelf verantwoordelijk ben.
En in een aantal situaties goed moet nadenken over je eigen handelen.

catab
25 december 2016, 22:28
De insteek las doppen ken ik ook. Toch geven ze weinig problemen mits goed gebruikt en ader er ver genoeg in gestoken.
De huidige zijn zelfs nog weer een stuk kleiner maar wel goed gekeurd.
De draai lasdoppen heb ik in het verleden ook wel uitgebrand gezien.
Bij een opdracht als installateur word je vaak gezegd dat je aan het bouw besluit moet voldoen.
(nen 1010 en nog een paar normen)
Een jaar of 6 geleden was er een grote klus uitgeschreven door de gemeente.
Hiervoor gold een openbare aanbesteding.
Maar daar stonden zo veel regels en normen in dat niemand zich had gemeld voor een offerte.
Trouwens vroeger was de netbeheerder verantwoordelijk, toen werden bij het opleveren van een huis periodiek het werk van een installateur gecontroleerd.
Nu is achter de voordeur de eigenaar verantwoordelijk.

Erik de Perik
25 december 2016, 22:42
KEMA is niet verplicht en ook nooit geweest.

Er zijn meer landen waar elektra geproduceerd wordt dan Duitsland en China.

WAGO is een Duitse fabrikant van o.a. lasklemmen.... al zo'n 40 jaar geloof ik.

cannondale_01
26 december 2016, 00:37
KEMA is niet en nooit verplicht geweest maar was wel een soort van autoriteit in het vakgebied ( net zoals de TUV). Vroegû controleerde de PEN alles in het E vakgebied.
En psies wat je zegt... Wago is dé lasklemmen fabrikant. Die is verantwoordelijk voor zijn product. Net zoals de fabrikant van de wandcontact doos. Maar als je hem verkeerd aansluit op een houten schrootjes wand en het gaat fout.......
En wie controleert het tegenwoordig???
Nobody.
Ja. Toch wel.... De DeltaLoyds van deze tijd. Die willen een keuringsrapport van een gecertificeerd keuringsbedrijf. Anders kan je het object niet verzekeren. (en laat ik die nou toch ook mogen maken :seriousf: )

Vandaar het bouwbesluit, een leger aan NEN normen en onleesbare bestekken bij aanbestedingen.
Was het vroegû beter? Mwhaaa! Is het tegenwoordig makkelijker? Mhwaaa!

Dan maar anders... Als je professioneel ergens mee bezig bent moet je jezelf goed indekken en het spel snappen.
Als je niet professioneel met hetzelfde spel bezig bent moet je huul goed nadenken waar je mee bezig bent.
Ennnn buizen bakken goed aarden anders..... 

Zo...
En nu ga ik gitaar spelen 

Erik de Perik
26 december 2016, 01:02
Ik heb destijds zelf alle electra in mijn huis aangelegd en laten controleren door een installateur, waar ik ook alle spullen van betrok. Een goed bedoelende amateur kan het blijkbaar ook! ;)

cannondale_01
26 december 2016, 10:34
Dat heb je dan slim gedaan . Enehhhu. Er zijn heel veel goed bedoelende amateurs. Waaronder moi.
Lekker mijn eigen gasnet aangelegd 
Pr kerst
Luut

Dirk_Hendrik
26 december 2016, 15:36
Ik heb destijds zelf alle electra in mijn huis aangelegd en laten controleren door een installateur, waar ik ook alle spullen van betrok. Een goed bedoelende amateur kan het blijkbaar ook! ;)

Sterker nog,
Ik kan een goede vakman zonder meer waarderen. Jammergenoeg zijn er, ook, en zeker in de installatiebranche, ontzettend veel lui te vinden met een enorm grote smoel over hun vakmanschap die, op het moment dat het effe haast wordt, erg goed zijn in het "grote stappen snel thuis" concept. Net zoals er vakschilders zijn die bij 2 graden boven nul onder een zeiltje doorschilderen.

En het is gemakkelijk afgeven op de bouwmarkt met z'n "goedkope meuk" maar probeer als onderlegde en welwillende amateur maar eens in die hogere segmenten binnen te komen. Eindeloss veel protectionisme. Alleen " businee to business", voor de vakman, alleen met handelsaccount etc etc. En dan wordt je dus teruggedwongen naar die Praxis.

Of de installateur die zeer gepikerd was dat de badkamerspecialist bedrading had omgelegd.. "Daar hebben ze de papieren helemaal niet voor!".. Waarbij ik me vnl afvroeg waarom iemand in dat badkamerbedrijf niet ook gewoon even z'n certificaatje kan halen. Kom op, het is geen universitaire studie van 10 jaar maar en vakopleiding icm een hoop praktijkervaring. En een hoop daarvan kan een goedwillende amateur zichzelf echt prima eigen maken.

Han S
26 december 2016, 15:45
Zo zag ik op de jijpijp een filmpje waar mijn aandacht door werd getrokken. Iets met 'isolatie gescheurd van HR ketel, levensgevaarlijk'.

Vervolgens krijg je een vent te zien die een hoog rendement CV unit een service beurt geeft en idd zit er een scheurtje in de dikke binnenbekleding van de verbrandingsruimte.

Een dergelijk toestel is helemaal gesloten, zuigt zijn lucht van buiten en blaast zijn rookgassen naar buiten en zolang er geen pakking lekt denk ik dat je niet mag spreken van levensgevaarlijk.

Dan krabt hij wat aan de warmtewisselaar, maakt de sifon schoon en zet de boel weer in elkaar. Klaar.

Geen metingen, geen CO, CO2, O2, temperatuurmetingen, branderdruk, voordruk, rendement, gewoon niks.

De kommentaren onder zijn film zeggen genoeg.

cannondale_01
26 december 2016, 16:25
Nou Dirk,
Wat mij betreft heb je deels gelijk. We leven in een Free World. Ik heb geen oordeel over hoe een ander zijn zaakjes regelt. Als hij goedkope bouwmarkt meuk gebruikt; be my guest. Als hij voor heel weinig zijn woning laat renoveren door onze "oosterburen" ; be my guest. En ja...je hebt zeker gelijk dat er genoeg van mijn collega's zijn die op anderen lopen te zeiken om voor te doen hoe goed ze zelf zijn. Dat zegt iets over hem en niet over de, door een ander, aangelegde installatie. Ik vind dat overigens ongelooflijk respect loos naar een opdrachtgever toe. Net zoals dat als ik voor een storing bij een klant kom en constateer dat hij zelf hebt lopen klooien ik nooit zal zeggen dat hij heeft lopen klooien. Indien nodig geef ik hem wel wat tips. En ik stuur hem gewoon een factuur.

Het interesseert me werkelijk waar geen ene r..t wie een installatie aanlegt. Of het onze oosterburen zijn of een handige timmerman. Als je maar goed nadenkt waar je mee bezig bent. Als je dat niet goed regelt en je huis fikt af, ben je gewoon zelf als eigenaar het haasje. Of erger nog je ff snel een badkamer heb gebouwd en je wordt geëlektrocuteerd. Dan ben je zeker het haasje :soinnocent: En dat realiseren veel mensen zich niet.
Blijft voor mij de stelling overeind dat je goed moet nadenken waar je mee bezig bent.

Trouwens.... Zo goed als alle professionele installatie materialen zijn gewoon online te koop voor groothandels prijzen. (elektamat.nl ect ect). Protectionisme houdt op dit nivo onmogelijk stand! En dat is uiteindelijk ook goed voor mijn portomonee :crazyhappy:

cluseau
27 december 2016, 18:49
Op de foto van de guitarmaster was hij al een beetje te zien, een MV120 van Dynacord. Een lust om aan te werken hoor, dit is nu echte point to point en een mooi stukje handwerk.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord mv120/8616.jpg

De klacht was dat de fut er uit was en de banaan stekkerbussen zijn irritant en levensgevaarlijk in gebruik. Ze worden er heel makkelijk uitgetrokken wat het einde van de uitgangstrafo kan betekenen. Bij aanvang meet ik 117Watt, in eerste instantie niet slecht voor 120Watt fabrieksopgave. Deze bak had al eens een amptech gezien en de voedingselko's waren netjes vervangen. De bias van de eindbuisjes is hier per buis instelbaar waar met een telefunken, een siemens en twee grove tubes dankbaar gebruik van is gemaakt. Leuk als je ze allemaal dezelfde biasstroom kan laten vreten maar het zou toch ook wel leuk zijn als de buizen zich een beetje volgens dezelfde karakteristiek zouden gedragen. Dat laatste bestaat aanzienlijke twijfel over.





De eindbuizen zijn met z'n vieren in een vierkant opgebouwd met daar tussen de bias regelaars.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord mv120/8617.jpg


Hier is het wat beter voor te stellen

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord mv120/8618.jpg


Bij het losmaken van de banaan stekkerbussen viel op dat de 230 veiligheidsaarde via de speakeraansluiting liep.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord mv120/8619.jpg

Bij ombouw naar een euro chassisdeel is voor het gemak maar even gebruik gemaakt van de al aanwezige aardleiding voor de speakers welke verderop ergens aan het chassis zit. Dit leek me nou niet zo'n goed idee dus toch maar een dedicated boutje naast het euro chassisdeel gemaakt.




De ovale gaten zijn dicht gemaakt met een stukje staalplaat met daarin de jack's

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord mv120/8621.jpg

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord mv120/8620.jpg

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord mv120/8622.jpg


Met vier gelijke J/J's meet ik gelijk 137Watt clean, toch een teken dat er nog wel fut in zit.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord mv120/8625.jpg

Verder niks bijzonders maar wel een dankbare klus en leuk om eens te vermelden. Tenslotte zijn ze wel zeldzaam.

Erik de Perik
27 december 2016, 19:42
Mooie machine zeg..!!

Philips had vroegâh ook van dat soort apparaten. Meen me er ook eentje te herinneren met een 800 ohm luidspreker, maar daar kan ik me zomaar in vergissen :)

Hendrik1970
27 december 2016, 22:13
Mooie machine zeg..!!

Philips had vroegâh ook van dat soort apparaten. Meen me er ook eentje te herinneren met een 800 ohm luidspreker, maar daar kan ik me zomaar in vergissen :)

Tis geen machine maar een aparaat!

Erik de Perik
27 december 2016, 22:19
Tis geen machine maar een aparaat!

Ik vind dat bij jou ook moeilijk om te benoemen.

cluseau
23 januari 2017, 13:49
Om nog maar even bij Dynacord te blijven, dit is een neefje van de MV120.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord stv/8640.jpg


Ik kan er niet veel over vinden dus heb ook geen schema van dit ding. Waarschijnlijk is het een STV60 of STV75 maar er is flink in huis gehouwen, is dat een beetje nederlands? Weet ik veel maar je weet wat ik bedoel. Elko's zijn allemaal vervangen maar sommige hangen gewoon los aan de bedrading zal ik maar zeggen.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord stv/8644.jpg

Op meerdere plaatsen rond de voedingstrafo tref ik bewust losgehaalde bedrading en het circuit is verre van origineel dus zonder schema wordt het kijken wat er te redden valt. DE netschakelaar is trouwens bedraad met afgeschermde microfoonkabel.


http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord stv/8642.jpg

Bij ontvangst werd al medegedeeld dat de uitgangstrafo stuk was, dat zullen we nog wel eens zien dan :soinnocent:.

Om te beginnen zit er een defecte netzekering in en vervangen helpt maar heel even....iets van een paar microseconde of zo. Die zekering gaat niet echt helpen en een andere aanpak is nodig. Eerst maar eens secondair alles losgegooid om een defect achter de trafo uit te sluiten. De trafo is vergelijkbaar met de trafo van het neefje eerder uit dit topic dus daar ga ik maar even van uit. De trafo bestaat ook hier uit vier onafhanklijke 6,3V~ wikkelingen, twee hoogspanningswikkelingen maar nu beide met centertap en een biaswikkeling. In onderstaand schema zit dus een verschil in de hoogspanningswikkelingen, in dit geval zijn ze helemaal gescheiden en is er geen gemeenschappelijke centertap.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord stv/pt.jpg

Met een extern trucje krijg ik het ding een beetje veilig aan de praat. Geen sluiting, primair is de trafo dus in orde. Aansluiten met alleen de vier 6,3V~ wikkelingen liet de hele kerstboom oplichten en had ook niet anders verwacht. Deze amp is itt de MV120 uitgevoerd met zes stuks EZ81 buisgelijkrichters. Aansluiten van de buisgelijkrichters zou geen direct probleem mogen zijn omdat de gelijkrichtbuizen namelijk eerst moeten opwarmen voor de zekering knalt in dit geval vliegt de hele boel er al uit direct na inschakelen. Aansluiten van de hoogspanningswikkelingen geeft idd geen probleem. In ieder geval is er geen bedradingsluiting of lekke cap over de secondaire wikkeling. Tijdelijk heb ik een externe biasspanning aangebracht om de eindbuizen af te knijpen en zo de hoogspanning helemaal op te kunnen laten komen. De amp werkt maar met een anodespanning van meer dan 1000V dc.....oops! Het gaat nog redelijk hard ook mits ik de bias hoog houd.

Maar nu komt het, het gekke is nu dat na aansluiten van de biaswikkeling de zekering weer in rook op gaat. In het biascircuit zit echter geen sluiting want ik kan hem wel extern voeden.

Dit heeft me even bezig gehouden en de voorlopige uitkomst is dat er een vreemde sluiting in de voedingstrafo lijkt te zitten. Volgens schema van de MV120 is de bias wikkeling volledig gescheiden van de andere wikkelingen maar bij deze trafo meet ik een koppeling naar de hoogspanningswikkeling en dat is nog niet alles. Een wikkeling geeft iets van 2x 320V~ wat wel kan kloppen maar de andere wikkeling is heel asymetrisch en geeft op een wikkeling tov de centertap 780V~ en op de andere wikkeling 275V~. Het gevolg is natuurlijk die hoge anodevoeding van meer dan 1000V=. De vraag is of dat nu zo hoort of dat dit bakkie zwaar verbouwd is gezien de niet te volgen berg elko's. Lijkt wel of er meer in zit dan zou moeten maar bij gebrek aan data is dat niet met zekerheid te zeggen.

In zekere zin Weer eens een leuk project om in te duiken maar een schema of goeie afbeeldingen van een gelijke zou zeker helpen.

Han S
23 januari 2017, 14:12
Ook wel leuk: strengere regels (https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2016/12/19/23/00/kabinet-neemt-maatregelen-tegen-ongelukken-met-koolmonoxide?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_content=CU_SIAD_ALG_EDITIE-2_20170121&utm_campaign=CU_SIAD_ALG&utm_term=main > link2) omtrent het installeren en onderhouden van CV apparaten.

Vroeger mocht alleen de erkende gediplomeerde installateur er aan komen, tot het werd vrijgegeven en iedereen in de bouwmarkt spullen kan halen en zelf installeren.

En als het dan uit de hand gaat lopen moeten er weer strengere regels komen?

Lees de reacties op het artikel.

rvorkink
23 januari 2017, 14:50
Om nog maar even bij Dynacord te blijven, dit is een neefje van de MV120.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord stv/8640.jpg



http://www.el-me-se.de/old/pdf_files/STV120.pdf
Is dit hem? (Nog geen schema, maar misschien kan het typenummer je verder brengen?

rvorkink
23 januari 2017, 14:53
Of deze?
http://www.el-me-se.de/old/pdf_files/Die%20Technik%20in%20%25E4lteren%20Ger%25E4ten-%20Teil%201.pdf

Milko
23 januari 2017, 14:56
Dan zie je een topic, ervaringen van een servicemonteur. Denk je dat je allemaal verhalen te lezen krijgt over geile ervaringen met dames met grote konten die servicemonteurs tijdens hun werk hebben meegemaakt.
Lees ik allemaal technisch gezever.

Milko sluiten.

cluseau
23 januari 2017, 15:32
http://www.el-me-se.de/old/pdf_files/STV120.pdf
Is dit hem? (Nog geen schema, maar misschien kan het typenummer je verder brengen?

STV120 lijkt er sterk op maar heeft 4x EL156. De versie die ik hier heb staan heeft 2x EL34 en werkt op een kleine 1000V= Inmiddels ben ik het schema aan het uittekenen want ik moet wel verder kunnen. Omdat er veel in geprutst is wist ik nu niet wat normaal is en wat niet. Als je het schematisch op papier zet wordt het wel duidelijk, dit is een BEEST wat op echte hoogspanning werkt. Het is ook duidelijk geworden dat er iets met de bias wikkeling aan de hand is. Op zich is de wikkeling onderbroken maar heeft ook een ongewenste koppeling met een van de hoogspanningswikkelingen. De trafo is echt massief en onvervangbaar dus ik ga een oplossing zoeken om hem toch te kunnen gebruiken. Die bias haal ik wel ergens anders vandaan maar moet geen problemen krijgen met de HS wikkeling. Komt goed maar heb ff tijd nodig. Schema blijft welkom ;)



edit:
Dat pdfje had ik idd ook al maar die man schrijft.......


Powermischverstärker STV 120 aus dem Jahr 1959 noch mit konventionellem Schaltungsaufbau, der schon mit einer Musikleistung von 120 Watt ( 4xEL156) auf wartete
.......maar als je naar het plaatje van de onderzijde kijkt zie je twee octal buisvoeten voor 2xEL34 zitten en dat is precies de uitvoering welke nu hier staat

cluseau
23 januari 2017, 15:35
Dan zie je een topic, ervaringen van een servicemonteur. Denk je dat je allemaal verhalen te lezen krijgt over geile ervaringen met dames met grote konten die servicemonteurs tijdens hun werk hebben meegemaakt.
Lees ik allemaal technisch gezever.

Milko sluiten.

Als je op dat punt wat tekort komt heeft iemand vast wel een forum adres voor je ;)

Dirk_Hendrik
23 januari 2017, 18:31
Ook wel leuk: strengere regels (https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2016/12/19/23/00/kabinet-neemt-maatregelen-tegen-ongelukken-met-koolmonoxide?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_content=CU_SIAD_ALG_EDITIE-2_20170121&utm_campaign=CU_SIAD_ALG&utm_term=main > link2) omtrent het installeren en onderhouden van CV apparaten.

Vroeger mocht alleen de erkende gediplomeerde installateur er aan komen, tot het werd vrijgegeven en iedereen in de bouwmarkt spullen kan halen en zelf installeren.

En als het dan uit de hand gaat lopen moeten er weer strengere regels komen?

Lees de reacties op het artikel.

Prima leesvoer idd. En toch blijf ik bij wat ik in post 63 al heb gezegd.

Hendrik1970
23 januari 2017, 18:44
Het is nooit zo geweest en zal ook nooit zo zijn dat een hobbie bop zelf een installatie mag aanleggen en in gebruik nemen.
Je mag het geheel plaatsen, maar niet aansluiten op het gas, elektra, of waterleiding net.

De gecertificeerde monteur mag alleen maar de aansluiting maken, op het gasnet, na controles op lekkage, aansluiten in de meterkast voor elektra mag ook alleen door een gecertificeerd installateur, op het waterleidingnet geld hetzelfde.

Waar het waarschijnlijk fout gaat is dat de installateur er geen zin in heeft om de hele installatie die door mensen zelf aangelegd is na te lopen en te controleren en waar nodig aan te passen.

Ongelukken waarbij mensen zelf maar van alles aansluiten en in gebruik nemen heb ik geen enkele medelijden mee.
Dat ze mogen af fikken insjallah.

nico verduin
23 januari 2017, 20:40
Nou bij mij werd de nieuwe elektra weer volledig gecontroleerd hoor na de verbouwing. En hij was niet zo blij met dat #$%^&*(*&^%$# Praxis draad :)

Han S
23 januari 2017, 20:50
Mijn broer heeft een Nefit turbo CV unit en een abbonnement. Er komt een monteur, die haalt de mantel er voor vandaan, bekijkt de boel en zegt dat het er allemaal nog prima uitziet. En vervolgens gaat hij vertellen hoeveel hij wel niet heeft moeten leren om dit te mogen doen.

In de link die ik vanmiddag postte staat een reactie van iemand die met een Nefit na het 'schoonmaken' een storing had welke niet kon worden opgelost door die monteur. Maar hij mocht wel meer dan 500 euro afrekenen. De volgende dag komt er een monteur van Nefit die het in een oogwenk oplost.

Dat schoonmaken is het werk niet, maar het controleren op de juiste werking en het indien nodig afregelen, dat kan niet iedereen en daar heb je bovendien duur gereedschap en apparatuur voor nodig.

En gelukkig zijn die moderne apparaten idiotproof, dus een sensortje omzeilen is er niet meer bij want daar trapt het apparaat niet meer in.

Gelukkig maar, want er zouden flinke ongelukken mee gebeuren.

Han S
23 januari 2017, 20:52
Nou bij mij werd de nieuwe elektra weer volledig gecontroleerd hoor na de verbouwing. En hij was niet zo blij met dat #$%^&*(*&^%$# Praxis draad :)

Met dat draad is niks mis Nico, koper is gewoon koper en in al die installatiedraad zit hetzelfde koper heb ik me laten vertellen.

Han S
23 januari 2017, 20:59
Het is nooit zo geweest en zal ook nooit zo zijn dat een hobbie bop zelf een installatie mag aanleggen en in gebruik nemen.
Je mag het geheel plaatsen, maar niet aansluiten op het gas, elektra, of waterleiding net.

De gecertificeerde monteur mag alleen maar de aansluiting maken, op het gasnet, na controles op lekkage, aansluiten in de meterkast voor elektra mag ook alleen door een gecertificeerd installateur, op het waterleidingnet geld hetzelfde.

Waar het waarschijnlijk fout gaat is dat de installateur er geen zin in heeft om de hele installatie die door mensen zelf aangelegd is na te lopen en te controleren en waar nodig aan te passen.

Ongelukken waarbij mensen zelf maar van alles aansluiten en in gebruik nemen heb ik geen enkele medelijden mee.
Dat ze mogen af fikken insjallah.

Ik ben al sinds begin jaren 90 uit dat vak, dus hoe het nu geregeld is weet ik niet. Vroeger moest alles worden gekeurd idd en anders kreeg je geen energie.

Maar ik zie deze reactie:


Een 25 jaar geleden kwam het gasbedrijf langs om de nieuwe installatie te keuren en de gasleiding afpersen,als installateur had je de plicht om veranderingen aan de installatie te melden bij het nutsbedrijf. Was er iets niet goed dan kreeg men de mogelijkheid om dit te herstellen, bij een ernstig gebrek werd de boel afgesloten.Maar door de invoering van het waarborg systeem werd de verantwoorderlijkheid bij de installateur gelegd,een hele papierwinkel ook voor de monteur dit speelde zich midden jaren 90 af.Later werd er nog meer vrij gegeven iedereen die een beetje handig was die was ineens installateur of electricieen of waterfitter in elke doe het zelf markt kon men alles krijgen dus leef je maar uit. Laat de overheid ook de hand maar in eigen boezem steken ze hebben het zelf veroorzaakt. Het is een goede zaak dat er weer toezicht komt, want als oud installateur schieten je soms de tranen in de ogen,wat een knoeiwerk en dan vinden ze het ook nog vreemd dat er iets mis gaat
Gerrit de Boer

cluseau
23 januari 2017, 21:58
Heb ook zat knoeiwerk onder specialisten gezien hoor. Partyprutsers kom je overal tegen net als lui die het wel kunnen. Gewoon eerlijk en serieus werk leveren, dat hou je het langst vol.

nico verduin
24 januari 2017, 07:57
Met dat draad is niks mis Nico, koper is gewoon koper en in al die installatiedraad zit hetzelfde koper heb ik me laten vertellen.Wat ik begrepen had was dat er in de legering ook ijzer/staal oid zat waardoor het veel stugger is dan het draad wat zij standaard gebruiken. Maar goed... De beste man (al mopperend) heeft keurig de 5 groepen voor de nieuwe keuken aangesloten :) Klaar..

Dirk_Hendrik
24 januari 2017, 09:23
Nou bij mij werd de nieuwe elektra weer volledig gecontroleerd hoor na de verbouwing. En hij was niet zo blij met dat #$%^&*(*&^%$# Praxis draad :)

Jep. Maar als je draad van de "erkende vakhandelwinkel" was geweest hattie wel wat te zeiken gehad over je lasklemmen van de Bouwmaat of je inbouwdozen van de stoereinstallatersmij. Om de simpele reden dat er altijd wat te zeiken moet zijn.

En da's dus volledig los van de kutmentaliteit dat iemand die die taak niet dagelijks uitvoert niet in staat zou zijn om die taak correct uit te voeren, laat staan dat de vakman het uit z'n bek kan krijgen als hij gewoon goed werk ziet. En dus komt met termen als hobbie bop voorbij maar zioe je niet de complimenten. En dat vat ik toch echt op als de pure arrogantie van de "vakman".

Kim Wilson
24 januari 2017, 09:29
Arrogantie? Of perfectionisme, waardoor die vakman dus ook echt een vakman is in zijn werk? It's a fine line.

cluseau
24 januari 2017, 10:49
Inmiddels is duidelijk wat het probleem is en ook nu vraag ik me weer af waar men mee bezig is geweest. De voeding is zoals onderstaand schema en de conclusie is dat de EL34 op zo'n 800 a 900V= moeten werken maar als ik op de trafo meet zie ik al ruim 1100V~. Er zijn twee gescheiden wikkelingen met centertap van 2x250V~en 2x325V~. De 325V~ wikkeling maakt de normale 400V= na gelijkrichting met 3 stuks EZ81 parallel. De tweede centertap zit op de plus van de 400V= voeding wat na gelijkrichting de hoogspanning voor de eindbuizen moet verzorgen. Nu is er een sluiting tussen deze wikkelingen (rode lijn) dicht bij een van de life aansluitingen. De sluiting heeft men willen omzeilen door de tweede centertap van de plus los te koppelen ter hoogte van het kruis. Leuk geprobeerd maar zo wordt er op een van de anodes bijna 800V~ opgeteld omdat de hele wikkeling in serie komt te staan (2x250V~) Mag ik nog blij zijn dat ik geen elko's voor mijn kop heb gekregen. Tijd voor een praatje want dit loopt uit de klauwen.

http://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord stv/pt2.jpg

Dirk_Hendrik
25 januari 2017, 10:01
Arrogantie? Of perfectionisme, waardoor die vakman dus ook echt een vakman is in zijn werk? It's a fine line.

Ik heb een maatje in Groningen. Een drummer, inclusief de daarbij behorende geur. Geen elektronicaopleiding of andere exacte wetenschapper. Alleen conservatorium slagwerk. Soldeert af en toe, als z'n 3 jonge kindferen dat toelaten, een kitje in elkaar voor een effect of een apparaat voor z'n thuisstudio. En levert daarbij een soldeerwerk af waar menige professioneel werkende elektronicus een voorbeeld aan kan nemen.

Arrogantie of perfectie ja. Maar ook het per definitie aannemen dat iemand die iets niet voor z'n dagelijkse bammen doet "het dus nooit zo goed kan". En da's een mentaliteit waar ik echt de schurft aan heb. Het sluit namelijk uit dat je iets zou kunnen leren.

cluseau
25 januari 2017, 10:13
DH, ik respecteer je mening en ben het in grote lijnen ook met je eens maar soldeervaardigheid heeft niets maar dan ook niets met opleiding te maken. Solderen is gewoon trainen en een stukje handvaardigheid. Er zijn mensen die hebben dat gewoon in de vingers en kun je ook bijna alles laten doen na een beetje oefenen.

Zo zijn er managers met HTS opleiding die geen schroevedraaier vast kunnen houden maar wel jouw willen vertellen hoe het moet. Zelf meegemaakt in een bedrijf waar altijd managerstress heerste. Als deze man op vakantie was hadden we ineens een gezellige werkplek en liep alles op rolletjes. Ik ken ze bij bosjes hoor met hun blablabla en nog het meeste salaris vangen ook. Ach de wereld is er vol mee maar ik ben daar van af. Ik geef nu mijzelf op m'n klooten als er iets niet goed gaat.

Han S
25 januari 2017, 10:23
Solderen is niet moeilijk, een hogedrukleiding lassen is moeilijk.

rvorkink
25 januari 2017, 10:59
Solderen is niet moeilijk, een hogedrukleiding lassen is moeilijk.

En dan onder water.

Dirk_Hendrik
25 januari 2017, 11:57
DH, ik respecteer je mening en ben het in grote lijnen ook met je eens maar soldeervaardigheid heeft niets maar dan ook niets met opleiding te maken. Solderen is gewoon trainen en een stukje handvaardigheid.

Tot m'n grote spijt ben ik dit niet met je eens. Ik was die mening ook toegedaan. Ik kan toch solderen en mooie lasjes maken? Doe ik toch al 15 jaar Nou dan? Tot ik vervolgens, als gevolg van bedrijfsbeleid door een IPC gestandaardiseerde soldeer en reparatietraining heen werd getrokken. Na 3 dagen was ik toch duidelijk overtuigd dat wat ik voor die tijd deed kon worden afgedaan als kluswerk. Wat ook de mening was van die rakkers die al 25 jaar of meer hun bammen met solderen verdienden. Als het zo gemakkelijk is Frans, waarom zijn dat soort trainingen dan mogelijk/nodig? Juist om rakkers zoals jij, die het allemaal al weten, weer even bij de les te halen, bekend te laten worden met nieuwe technieken, bekend te laten worden met SMT en bijbehorende technieken etc etc.

Alles in deze korte versie weet jij al en pas je ook toe? Ik betwijfel het.
http://www.ipc.org/committee/drafts/5-22a_d_J-STD-001F-Feb2012.pdf

Is dat opleiding? Ja. Een cursus van 3 dagen is ook een vorm van opleiding. Net zoals een 4 dagen werken-1 dag naar school concept wat je bij installateurs zo vaak ziet.




Er zijn mensen die hebben dat gewoon in de vingers en kun je ook bijna alles laten doen na een beetje oefenen.
Enb daarmee bevestig je nou exact m'n hele punt. Dat je, door het volgen van training, iets kunt leren. En dus ook die taak waarvan de installateur z'n kennis onvervreemdbaar in pacht claimt te hebben.

Han S
25 januari 2017, 12:09
Niemand zegt dat solderen makkelijk is, althans goed solderen, maar een paar weerstandjes op een printje solderen is ook niet echt moeilijk. Het wordt een ander verhaal als je zinken goten moet solderen, waarbij de las 30 jaar niet zal scheuren. Of het solderen van fittingen in koperen leidingen van 52 mm.

Of het solderen van lood op de kerktoren, dat is een ander verhaal.

Kim Wilson
25 januari 2017, 15:10
Ik heb een maatje in Groningen. Een drummer, inclusief de daarbij behorende geur. Geen elektronicaopleiding of andere exacte wetenschapper. Alleen conservatorium slagwerk. Soldeert af en toe, als z'n 3 jonge kindferen dat toelaten, een kitje in elkaar voor een effect of een apparaat voor z'n thuisstudio. En levert daarbij een soldeerwerk af waar menige professioneel werkende elektronicus een voorbeeld aan kan nemen.

Arrogantie of perfectie ja. Maar ook het per definitie aannemen dat iemand die iets niet voor z'n dagelijkse bammen doet "het dus nooit zo goed kan". En da's een mentaliteit waar ik echt de schurft aan heb. Het sluit namelijk uit dat je iets zou kunnen leren.
Eens. Maar het zal ook zijn jarenlange ervaring zijn die leert dat de gemiddelde Gamma-prins een prutser is. Zelfs onder de so-called vakmannen heb je beunhazen rondlopen, laat staan onder de goedwillende amateurs.

Neemt niet weg dat ze best iets mogen beoordelen op basis van kwaliteit in plaats van professie. Daarin ben ik het zeker met je eens.

Dirk_Hendrik
25 januari 2017, 16:02
Niemand zegt dat solderen makkelijk is, althans goed solderen, maar een paar weerstandjes op een printje solderen is ook niet echt moeilijk. Het wordt een ander verhaal als je zinken goten moet solderen, waarbij de las 30 jaar niet zal scheuren. Of het solderen van fittingen in koperen leidingen van 52 mm.

Of het solderen van lood op de kerktoren, dat is een ander verhaal.

ja Han, ik heb je voorbeelden allemaal gelezen. Ja, we kunnen altijd een voorbeeld verzinnen van iets anders wat ineens heel moeilijk is en wat een nieuwe skillset vereist. En ja, iedereen kan een weerstandje solderen. Maar waar exact refereerde ik aan "een paar weerstandjes op een printje"? Juist vanuit het perspectief dat in deze werkbankrubriek het gros al gaat huilen bij het woord "printplaat" en er op het moment dat het SMT en/of digitaal bij komt kijken taait de hoofdmoot al helemaal af. Blijkbaar komt daar meer bij kijken dan gedacht.

Maar inderdaad, de dakgoot van een kerktoren is ook lastig....

showband
25 januari 2017, 16:12
er bestaat een certificerings routine om dingen te mogen solderen voor satelieten of pacemakers.

Als je wel eens iemand hebt gesproken die dat werk doet ga je anders kijken naar figuren die even een weerstandje aan een printplaat bakken. En JA, ook die simpele fuzzbox zal echt 20 jaar langer meegaan als je doorhebt hoe solderen echt gaat. Zeker met de hogere temperaturen van loodvrij solderen in combinatie van moderne surface mount IC's.

Zelfs het de-solderen is in werkelijkheid iets waar grote verschillen tussen zitten...

Maar ja, geen HBO he. Dus iedereen kan het.

Dirk_Hendrik
25 januari 2017, 17:38
er bestaat een certificerings routine om dingen te mogen solderen voor satelieten of pacemakers.
Jep. Post 92 ;)

Plant
25 januari 2017, 19:12
Er zijn hier in de regio wel bedrijven waar je eerst een interne soldeercursus moet volgen voordat je aan de producten mag werken. Je hebt een MTS elektronica met praktijkvakken en al 35 jaar dagelijks een soldeerbout in de hand? Niks mee te maken. Eerst een certificaat halen en na 2 jaar vervalt deze en moet je opnieuw.

Toch wel nuttig hoor, zeker met dat RoHS (loodvrij) en smd gebeuren. Dit soort dingen kan ik met het juiste gereedschap handmatig (de)solderen:

http://store.curiousinventor.com/media/images/guides/smt/fpqfp2_soldering_first_side.jpg?1248413467

De 'eis' is dat een klant na retour van een reparatie bij openmaken ("wat hebben ze eraan gedaan?") niet aan de print mag kunnen zien wat er vervangen is.

cluseau
25 januari 2017, 20:33
Er zijn hier in de regio wel bedrijven waar je eerst een interne soldeercursus moet volgen voordat je aan de producten mag werken. Je hebt een MTS elektronica met praktijkvakken en al 35 jaar dagelijks een soldeerbout in de hand? Niks mee te maken. Eerst een certificaat halen en na 2 jaar vervalt deze en moet je opnieuw.


Ook 17 jaar bij zo'n bedrijf gewerkt alleen was het certificaat maar een jaar geldig.

cluseau
26 januari 2017, 09:54
....... bekend te laten worden met nieuwe technieken, bekend te laten worden met SMT en bijbehorende technieken etc etc.


Ik heb het idee dat we het niet over hetzelfde hebben, voor de moderne soldeertechnieken komt wel wat meer kijken maar in de oude ampjes en de zelfbouw projectjes binnen dit forum is het soldeerwerk nog gewoon simpel. Kan me niet voorstellen dat daar theorie voor is behalve dat de stekker er in moet.





Alles in deze korte versie weet jij al en pas je ook toe? Ik betwijfel het.
http://www.ipc.org/committee/drafts/...1F-Feb2012.pdf (http://www.ipc.org/committee/drafts/5-22a_d_J-STD-001F-Feb2012.pdf)

Ik ken dat soort documentjes wel, heb ook vaak notitie moeten nemen van dat soort lectuur. Ik weet ook wel dat er voor de moderne technieken andere normen zijn waar je echt voor moet opleiden maar ik werk goddomme aan Fendertjes van 50 jaar oud. Niks CMOS, niks loodvrij, geen polsbandjes meer. Heerlijk, de geur van ouderwetse harskern soldeer. Een techniek die ik op mijn 10e jaar door had en dat is geen raket technologie. Zou ik vaak aan moderne boarden moeten werken is een stukje training best op zijn plaats en zou daar ook zondermeer aan deelnemen, graag zelfs. Idd vergrijp ik me nu en dan aan een SMD klusje en heb ook wel eens een 400 potige op een PC mainboard gesleuteld. Toegegeven, had ik ook best wel een kluif aan al is de operatie wel geslaagd. Heb heel vaste hand maar de oogjes laten het een beetje afweten dus heb vaak de loep nodig en iemand die hem vast houdt ...... de loep dan. Ooit op jouw aanraden een microscoop camera aangeschaft en gebruik die voor de nacontrole bij SMD zooi, Werkt lekker op je grote PC scherm.

Vwb de oude technieken blijven we het dan oneens, voor de nieuwe technieken kun je theorie verslinden tot je een ons weegt, ook hier komt het toch neer op oefening en handvaardigheid. Mis je deze componenten dan is het een nogo. Blijven we maar gewoon van mening verschillen, gelukkig kan dat op een democratisch forum. ;)

showband
26 januari 2017, 10:41
Ik heb het idee dat we het niet over hetzelfde hebben, voor de moderne soldeertechnieken komt wel wat meer kijken maar in de oude ampjes en de zelfbouw projectjes binnen dit forum is het soldeerwerk nog gewoon simpel. Kan me niet voorstellen dat daar theorie voor is behalve dat de stekker er in moet.

hangt er van af of je ook wil dat dat ding het altijd doet. Ook na een jaar on the road. En als je geen rare storingen wil die je niet kan verklaren.

Dan helpt het wel als alle soderingen echt goed zijn gedaan. Dat garandeer ik je.
Veel te weinig worden oppervlakken voorbereid voor solderen bijvoorbeeld.

Han S
26 januari 2017, 10:58
Al die grote printen in apparatuur worden toch door robots gesoldeerd?

Ik had een mengtafel van 3.20 breed, met ik denk tienduizenden solderingen en regelmatig moest ik een van de moederborden er uit halen, met een horlogemakersloup inspecteren en een aantal solderingen opnieuw doen omdat er 'eilandjes' waren ontstaan door het steeds weer opwarmen en afkoelen.

De bekabeling van de studio met een paar duizend solderingen had ik allemaal zelf gedaan en nooit een storing gehad.

Idd, heerlijk, de geur van harskern.

Dirk_Hendrik
26 januari 2017, 11:49
Al die grote printen in apparatuur worden toch door robots gesoldeerd?.

Waar heb je dat idee vandaan? Voor productie het bestucken wel ja maar ik bouw m'n proto's nog steeds handmatig op. Idem voor evt reparatie.

Daarnaast zie je het gebruik van SMT steeds meer binnen dit forum. Je zal ook wel moeten. Steeds meer van de apparatuur maakt gebruik van die technieken.

En Frans,
Dat jij aan Fendertjes etc werkt betekent m.i. niet dat je daarmee alles wat solderen en de daarbij behorende technieken over 1 (de jouwe ;-) ) kam kunt scheren. Als we het dus niet over hetzelfde hebben komt dat doordat je er het filter van je eigen activiteiten overheen hebt gelegd.

obiwanjacobi
26 januari 2017, 11:52
Al die grote printen in apparatuur worden toch door robots gesoldeerd?

De meeste PCBs worden ingesmeerd met soldeerpasta waarna de componenten idd door een robot erop worden geplaatst.
(Een stencil zorgt ervoor dat alleen op de eilandjes soldeerpasta terecht komt)
Daarna gaat de hele handel de oven in waar de soldeerpasta 'smelt' en de soldeerverbinding vormt.

Een wat oudere techniek neemt de PCB mee in een soort golfbad van soldeer (wave soldering).

[2c]

tmms
26 januari 2017, 12:58
SMD's zijn onzin:D, draad vlechten, vertinnen, mooi glimmend lasje leggen, daar gaat het om:ok:.

Little Jay
26 januari 2017, 13:36
Ben geen profi reparateur - ik soldeer alleen in m'n eigen spullen, dan weet ik zeker dat ik ook zelf op de blaren moet zitten - maar ik weet wel dat goed solderen best een kunst is en de betrouwbaarheid van een apparaat staat of valt met de kwaliteit van de soldeerverbindingen.

Mijn oude Gyatone Twin Reverb-kopie is ooit door een goedbedoelende amateur 'gerestaureerd', van wie ik 'm overnam. Elk euveltje (brom, kraak, knal, haperen) dat optrad in deze amp (en dat waren er best veel tot dusver) heb ik op weten te lossen door de desbetreffende componenten opnieuw te solderen met mooie strakke verbindingen. Verbaast me toch iedere keer weer wat een prutser die gozer geweest moet zijn.... solderen is echt wel een kunst, ik kan me best voorstellen dat een opleiding op dat gebied wonderen kan doen!

(overigens heb ik Cluseau 'live' aan het werk gezien in mijn amp en Frans heeft een strakke hand en maakt pareltjes van soldeerverbindingen kan ik je verzekeren!)

Mitch
26 januari 2017, 22:24
Het is overal hetzelfde. Ik werk met lijven en ook daar zit op ieder niveau wel een koekenbakker. Domme neuroloog, slimme alternatieve healer, maar net zo goed andersom. Die HTS'er die slecht leiding geeft en geen schroevendraaier kan hanteren vind ik een persoonlijk begrijpelijk, maar in algemene zin slecht voorbeeld. Het was dus een slechte manager, zijn schroef skills doen er eigenlijk niet toe. Maar ik dwaal af :D
Laatst een cliënt gezien die nog geen definitieve diagnose had. Neuroloog verdacht haar van een specifiek soort neuropathie, zeg maar slechte bedrading. Om dit zeker te weten moest ze een zwaar onderzoek laten doen. Een biopt, waar ze een stuk huid moest laten verwijderen ter grootte van een 2 euro munt. Zag ze tegen op, gek hè. Afijn, mijn collega en ik doen de intake en vinden toch wat tegenstrijdige informatie in haar verhaal tov de verdenking die de neuroloog had. Overigens in een gespecialiseerde afdeling van een academisch ziekenhuis. Ik test met een wieltje met pinnetjes de globale pijn gevoeligheid en met een stemvork de vibratie zin. Neurologie tests op het meest basale niveau. Conclusie binnen drie minuten: kan dus niet die diagnose zijn, laat aub geen biopt afnemen. Op de eerste date kon er meteen een simpele techniek gedaan worden waarna het gevoel in de voet toenam. Letterlijk opnieuw drie minuten werk.
Daar word je dan tegelijk heel erg blij en heel erg verdrietig van.

Kortom, het is in ieder vak hetzelfde. Wel een leuk topic overigens, forum is nog steeds niet dood ;)

Pepe
1 maart 2017, 01:53
... hij doet het niet goed meneer....

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17021505_1340159399355866_7846544868494205024_n.jp g?oh=f91dd81ee7805181ae3373f33e5f4549&oe=592A1928

Duhsjaak
1 maart 2017, 07:12
Hemeltje, dit is ook wel even geleden gebouwd met die popnagel-railsjes.

Fraaie foto!
Vriendelijke groet, Gus

cluseau
1 maart 2017, 09:18
... hij doet het niet goed meneer....

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17021505_1340159399355866_7846544868494205024_n.jp g?oh=f91dd81ee7805181ae3373f33e5f4549&oe=592A1928


Mooi plaatje, misschien gek maar ik werk hier tien keer liever aan dan een moderne print die ik kompleet moet uitbouwen als ik een onderdeeltje moet vervangen. Het ziet er chaotisch uit maar dat is het niet hoor, volg je schema en alles is kinderlijk eenvoudig terug te vinden.

Plant
1 maart 2017, 09:24
Mooi plaatje, misschien gek maar ik werk hier tien keer liever aan dan een moderne print die ik kompleet moet uitbouwen als ik een onderdeeltje moet vervangen.

Daarvoor is ook ooit het 'service-luik' uitgevonden. Kap eraf, (deel van de) bodem open en je hebt een frame met een print waar je zo van beide kanten bij kunt :) Helaas te weinig toegepast.

cluseau
11 april 2017, 18:05
Zo, vandaag maar eens deze oude klus afgemaakt. Er moest toch een manier zijn om dit ding aan de praat te krijgen en dat is met een beetje kunst en vliegwerk mooi gelukt.

Van de 2x325V~ wikkeling is 850V= gemaakt. Ook biasspanning is uit deze ene wikkeling gemaakt want de oude biaswikkeling was evenals de tweede hoogspanningswikkeling onbruikbaar. De schakeling in het rood doet de hele truc. De overgebleven vijf EZ81 staan nu parallel.



https://www.amps-unlimited.nl/images/dynacord stv120/8700.jpg

cluseau
2 mei 2017, 16:35
Leuke situatie:

Enkele weken geleden vraagt een klant of ik naar zijn in ear kan kijken, een kanaal doet helemaal niets meer. Nu is dat spul niet mijn specialiteit dus verwijs zoiets liever naar de importeur cq specialist. Als het helemaal niet zou lukken dan was ik wel bereid het mogelijke te doen. Uiteindelijk belt de man op met het verhaal dat hij nergens terecht kan en of ik een poging wil wagen omdat hij het anders toch weg kan gooien. Dat laatste kan altijd nog dus maak een afspraak om het spul bij mij af te leveren. Een dag voor de afspraak belt de man dat hij een tip had gekregen om een beetje met een stokje in het kanaaltje te peuren. Zowaar kwam er een klodder oorsmeer uit en was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.


Zo simpel kan het dus zijn......:soinnocent:

Gearjunkie
2 mei 2017, 21:38
🤢


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

obiwanjacobi
30 mei 2017, 17:44
Nou ga ik niet beweren dat ik een servicemonteur ben, maar soms kan het ook meezitten:
Net een Marshall MG30FX gemaakt met een zener diode van 3.2 cent...
:cheerup:

LRS
30 mei 2017, 18:15
Waardering voor je inspanning en het behaalde resultaat, maar een Marshall MG... had je die niet beter in vrede kunnen laten rusten? 😜 wat een vreselijke dingen zijn dat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

obiwanjacobi
30 mei 2017, 18:54
Het is geen valve amp, maar voor een budget slaapkamer amp vind ik hem helemaal niet gek.
Heb er net even op zitten spelen (testen) en kreeg er best goed geluid uit. Je moet wel constant alles afstellen zodra je iets veranderd.
Ik hou hem niet hoor, dat dan ook weer niet.

SantaX
31 mei 2017, 04:27
Waardering voor je inspanning en het behaalde resultaat, maar een Marshall MG... had je die niet beter in vrede kunnen laten rusten?  wat een vreselijke dingen zijn dat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Toch moest ik een beetje lachen, gewoon vanwege de afweging MG - opgedane kennis, gevoel van trots, succesvolle reparatie op je naam voor 3.2 cent en een beetje stroom, tin (neem ik aan) en tijd :P Je aversie tegen die dingen moet behoorlijk groot zijn :seriousf:

Ik zeg: Goed bezig Obi! Die 3.2 cent is een goede investering om de amp weer werkend te krijgen! Of je hem nu verkoopt of weggeeft!

Kim Wilson
31 mei 2017, 08:47
Precies! De ervaring en de euforie is het al waard!

obiwanjacobi
31 mei 2017, 09:22
Het is een soort hobby - ik koop kapotte gear en probeer het dan weer te maken, op te poetsen en weer weg te doen.
Iets meer uitdaging is op zich best leuk, maar dit is op zijn tijd ook geinig - dat het zo simpel kan zijn.
Ben ook nog bezig met een Fostex 820 mixer waar de voeding moeilijk van doet, die is een stuk lastiger.

BamBuFan1
31 mei 2017, 14:07
Waardering voor je inspanning en het behaalde resultaat, maar een Marshall MG... had je die niet beter in vrede kunnen laten rusten? �� wat een vreselijke dingen zijn dat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wie de MG niet eert, is de Super Lead niet weerd.

cluseau
18 januari 2018, 19:16
Bump....

Vandaag op de bank een Fender Bassman ten. Van deze versie helaas geen layout. Wel van de vele andere versies die in omloop zijn. Maar een van de simpelste ampjes van Fender moet geen punt zijn toch.

Klacht was dat hij niets meer deed wat waarschijnlijk ten onrechte was want hij deed wel degelijk wat. De pilotlight was defect wat misschien de indruk gaf dat de amp niet meer werkte. Nu haal ik een chassis er altijd even uit voor inspectie ook al gaat het hier wel om een heel simpel klusje. Het chassis leek recent onderhanden genomen en zag er netjes uit.


http://www.amps-unlimited.nl/images/bassman 10/8884.jpg


Maar...... altijd weer die maar, bij een output test bleek een van de twee eindbuizen niet te werken, althans daar leek het op. Hier zie je dat de onderkant van het signaal helemaal afgeplat is, hoe laag ik ook uitstuurde.


http://www.amps-unlimited.nl/images/bassman 10/8889.jpg



Alle spanningen van fasedraaier tot en met eindbuizen volledig in orde, hmmmm merkwaardig. De sturing op een van de eindbuizen was veel te laag en zo ook op de anode pin1 van de fasedraaier. De reden was een foutje van de opknapper vrees ik.


Hieronder kun je zien dat de witte en rode draad zijn verwisseld. De output uit de koppelcap gaat direct naar de loper van de bias potmeter. Dan volgt een 100k weerstand en vandaar gaat de rode draad naar het 1e rooster van de eindbuis. Na de draden te hebben omgezet en de bias te hebben aangepast vol clean vermogen. Het gekke is dat hier waarschijnlijk al een hele tijd mee gewerkt is zonder daarover te klagen. Ben benieuwd wat de reactie is na dat lampje vervangen.


http://www.amps-unlimited.nl/images/bassman 10/8885.jpg

obiwanjacobi
19 januari 2018, 14:28
Mooi man. Denk je dat iemand dat een keer los heeft gehad en verkeerd vast gezet heeft?

Wat ik ook interessant vind, is die witte draad die als een spoel om die bos is gewikkeld (links onder - laatste img)...?

cluseau
19 januari 2018, 14:34
Mooi man. Denk je dat iemand dat een keer los heeft gehad en verkeerd vast gezet heeft?

Eigenlijk denk ik dat de bedrading goed zat en de cap aan het verkeerde punt is gesoldeerd. Blijft hetzelfde voor de werking maar heb geen originele layout van deze uitvoering dus laat het voor wat het is. Als het maar goed werkt is momenteel het belangrijkste.





Wat ik ook interessant vind, is die witte draad die als een spoel om die bos is gewikkeld (links onder - laatste img)...?


Die witte krul dient idd als afscherming en daarom zit hij ook aan aarde. Is om straling van dat bosje draad tegen te gaan en zie je in bijna alle fenders.

obiwanjacobi
19 januari 2018, 14:41
Tja, heb ook nog nooit een Fender open gehad.
Eigenlijk best een leuk idee. Ik kan me voorstellen dat je niet een stukje folie wil hebben dat los kan gaan en dan een paar honder volt gaat kortsluiten...

cluseau
26 juni 2018, 17:41
Een 60 jaar oude Ampeg R12 waarvan de anode aansluiting nooit gesoldeerd is geweest totdat de eindtrafo defect raakte.

https://i.imgur.com/Il9oZQa.png

tmms
26 juni 2018, 17:57
Zonde zeg. Vanochtend stond m'n motor met een lege accu. Hoop niet dat de dynamo is overleden. Zo meteen meten.
Wat komt er in als vervanger?

cluseau
26 juni 2018, 18:34
Zonde zeg. Vanochtend stond m'n motor met een lege accu. Hoop niet dat de dynamo is overleden. Zo meteen meten.
Wat komt er in als vervanger?

heb je soms weer een vette joint tussen de kaken ???

tmms
26 juni 2018, 18:40
:D, neen. Maar serieus, leuk ampje lijkt me dat.:)

Little Jay
26 juni 2018, 20:25
Een 60 jaar oude Ampeg R12 waarvan de anode aansluiting nooit gesoldeerd is geweest totdat de eindtrafo defect raakte.

https://i.imgur.com/Il9oZQa.png

Jeetje! 60 jaar goed gegaan!! Amazing......

cluseau
1 maart 2019, 09:24
Op de bank een AC15cc. Niet de favoriete amp om aan te sleutelen maar hoort er nu eenmaal bij. KLacht, zacht geluid. Idd zoals de klacht is het geluid zacht en een beetje vervorming mag er ook wezen. Dit is een simpel ampje met een 12AX7 als preamp, een 12AX7 als longtail fasedraaier en daarachter twee EL84. Alles staat goed ingesteld dus hij zou gewoon moeten werken. Vanaf het begin even signaal prikken en elk trapje doet wat er van hem verwacht wordt. Aangekomen bij de fasedraaier is de output magertjes maar wel aanwezig. Buisje proberen, geen resultaat. Ook hier staat de buis goed ingesteld dus zou moeten werken. Fasedraaier verwijderd en de eindbuizen aangestuurd met de toonfiets, komt zat herrie uit.

Om een lang verhaal kort te maken, de amp heeft een mastervolume bestaande uit een enkele 500k potmeter waar de (in tegenfase zijnde) sturing in meer of mindere mate aan elkaar wordt geknoopt en dus de sturing voor de eindbuizen gewoon kort sluit op minimaal niveau. Niks mis mee, dat werkt normaal gesproken prima. In dit geval doet het wel iets maar de meeste output is in de stand minimaal. Na het uitbouwen van de potmeter print blijkt de print zeer eenvoudig. Van de connector 4-p5 en 4-p6 lopen twee banen direct naar de potmeter.

https://i.imgur.com/qDD89K2.jpg

Als ik daar op meet kan ik van 1 tot 87 ohm regelen (ipv 0 -500k). Vermoedelijk ergens een draadbrugje van soldeer of iets dergelijks maar op de eenvoudige print is dit zo goed als onmogelijk. Het enige is eigenlijk de potmeter zelf dus die er uit gehaald, weg sluiting.

https://i.imgur.com/oYOJZl3.jpg

Dit mysterie voert een onbedwingbare druk uit op mijn nieuwsgierig geweten en open de potmeter, niets te zien en nu gaat de regeling wel tot 500k. WTF ???? Uiteindelijk alles weer in elkaar gezet en werkt weer zoals het moet. Potmeter toch maar vervangen maar het zijn dit soort dingen die me gek kunnen maken :dontgeti:.

Gearjunkie
2 maart 2019, 13:54
Zulke problemen moet je niet meerdere per dag tegenkomen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
5 maart 2019, 10:40
Zulke problemen moet je niet meerdere per dag tegenkomen!


Nou dit is anders dagelijkse kost hoor, gelukkig wel anders wordt het gauw saai. Zou er een boek vol over kunnen schrijven.


Zo hier een mooie bassman. In eerder stadium door collegae in de USA aangepakt en is netjes gedaan. De buisgelijkrichter is omschakelbaar gemaakt naar solid state en de bias is uitgevoerd met dubbele potmeters voor de omschakeling.


https://i.imgur.com/rVPAaLF.jpg


Over deze ombouw was een heel document bijgevoegd met de nadruk op de wel bijzondere werking. Daar heb ik zo mijn bedenkingen over want dit had veel eenvoudiger gekund met minder poespas. Maar goed, de eigenaar was blij met die schakeling en heb dat zo gelaten. Het vervelende was dat er een nasty 50Hz brom in zat. Mogelijk de reden van de verkoop want op alle mogelijke manieren zag ik vervangen onderdelen die te maken kunnen hebben met brom. Zo waren de voedingselco's en de bias onderdelen vervangen, blijkbaar zonder resultaat en is het ding voor een leuke prijs tekoop aangeboden. En zo beland hij dan op mijn tafel :)


Zoekend naar die brom denk je bij 50Hz natuurlijk eerst aan bias voeding en gloeidraden of opgepikt door het signaalpad. Na die procedure te hebben gevolgd bleek het ding al te brommen met alleen de eindbuizen dus ging ik tegen beter weten in de 100Hz voeding checken. Whoops, de rimpel op de elco's is wel 50Hz. Het begin van dit topic gaat ook over een dergelijk fenomeen dus dacht gelijk aan de gelijkrichtbuis. Maar er was toch ook een SS gelijkrichter? Is die dan ook stuk? Nee, waarschijnlijk is er tijdens de ombouw een fout gemaakt. Na onderzoek niets wat het kan verklaren behalve zo'n 50V~ verschil en de trafo wikkelingen. Daardoor was er maar een van de twee gelijkrichters actief ongeacht de stand SS/Tube.


https://i.imgur.com/tmxx34F.png


Maar nu waarom ???
Bij de ombouw actie bleek ook de 115V~ voedingstrafo te zijn vervangen. Dit is de bekende uitvoering van twee hoogspannings wikkelingen met centertap en biastap van 50V~ en gek he maar ik moest gelijk denken aan de overeenkomst tussen mijn verschilspanning van 50V~ en de waarde van de bias wikkeling. Das bijna evenveel zou Koot gezegd hebben. De conclusie moet dan ook zijn dat het genie die deze trafo heeft ingebouwd de centertap en biastap heeft verwisseld. Alles werkt dan wel zoals verwacht maar de hoogspanning is wel flink asymmetrisch. Na aanpassing van deze truc muisstil.


Case closed.

Dirk_Hendrik
5 maart 2019, 18:12
Mooi verhaal!!;)

Gearjunkie
6 maart 2019, 22:25
Prachtig. En als je het zo naleest klinkt het allemaal zo logisch. Maar ja, achteraf...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
7 maart 2019, 15:55
Als we toch bezig zijn ..... Wel eens een Ashdown moeten reanimeren? Deze had slechts een afgebroken potmetertje dus ging uit van chassis uitbouw en hield een slag om de arm voor uitbouw van de hele print.

https://sonora.nl/wp-content/uploads/2017/07/Ashdown-Peacemaker-60W.jpg




Omdat fabrikanten er niet altijd van uitgaan dat hun product wel eens defect kan raken wordt een print na montage af en toe van korte bedrading voorzien waardoor je alles los zou moeten halen. Mesa is er zo een helaas. Maar deze combi spant eigenlijk wel de kroon. De gelikte boog waar het metertje is geplaatst hangt als het ware over de baffle heen.

https://i.imgur.com/BGFCm4w.jpg




Het chassis zou net als bij een fender twin gewoon naar achteren uit de kast moeten kunnen als dat belachelijke metertje daar niet zou zitten. De baffle moet (in tegenstelling tot fender) ook naar achter uit de kast. Door de baffle los te maken en onderuit te trekken zou er misschien net genoeg ruimte kunnen zijn om het chassis er overheen te schuiven. Hoho, dat gaat zomaar niet.

https://i.imgur.com/ndRPnIO.jpg

De pootjes steken zo ver in de kast dat dit net niet gaat. Dus .... pootjes demonteren. Reverbtank zit ook in de weg dus ook het gehele achterpaneel en de tank verwijderen. Baffle los en onderuit trekken en dan pas kan het chassis er uit.

https://i.imgur.com/4zTSMjW.jpg




https://i.imgur.com/DFhy48D.jpg

Ligt dat eenmaal op de operatietafel kan de print er uit gepulkt worden om de potmeter te vervangen.

https://i.imgur.com/6Wx41Fa.jpg

Voor het slachtoffer van de beademing kan ben je twee uur verder voor een potmetertje.

Tot zover de kennismaking met Ashdown. http://basgitaarforum.nl/images/smilies/icon__facepalm.gif

fredjuh
7 maart 2019, 17:55
Jemig, wat een klus!

Achteraf makkelijk praten hoor, maar had je niet de frontplaat kunnen verwijderen door alle moertjes en knoppen van de pots en de jack los te maken? Of zit je dan nog met die snap-in schakelaars?

cluseau
7 maart 2019, 17:59
Ja was misschien mogelijk geweest maar ik wist natuurlijk niet dat de frontplaat alleen achter de potmeters gemonteerd zat. En ik had in de donkere kast het metertje moeten los solderen en als ik ergens een hekel aan heb is het metertjes los solderen in een donkere kast.

cluseau
8 maart 2019, 13:39
https://cluseau.imgur.com/all

Nu we toch lekker op dreef zijn, dit is ook een leerzame. Ook hier onderzoeken we de kwaliteit van de voeding en bij toeval ontdek ik een vreemd verschijnsel. Als je kijkt naar onderstaand scope plaatje zie je de opgaande flank van de voedingsrimpel twee keer. Als ik de scope goed synchroniseer zie je het niet maar juist bij een free running scope is dit te zien.


https://i.imgur.com/FpmVdpL.jpg



Nu weer de analyse van deze puinhoop. De scope schrijft elke 20mS een heel trace ofwel 2mS/div.

Beurtelings geven de hoogspannings wikkelingen een laadpuls aan de elco's en dit zou exact over elkaar moeten vallen tenzij er verschil in de wisselspanningen zit. Zoals we eerder een paar keer gezien hebben is dat niet onmogelijk. De wisselspanning is hier echter mooi gelijk en in tegenfase. Wat is dan het probleem? Nader onderzoek geeft te zien dat er slechts een kant van de gelijkrichter is vervangen en wel door een ander type dan fender installeert. De diode's gedragen zich dan niet gelijkwaardig en dan zie je deze narigheid wat ook weer brom kan veroorzaken. Als je dus een defecte diode in je gelijkrichter hebt vervang dan aub alles voor die paar rotcenten.

fredjuh
8 maart 2019, 16:39
Leuk om te zien zeg, en een valkuil waar je makkelijk in trapt. "Niks aan de hand toch?'

cluseau
19 maart 2019, 11:39
Op de bank een welbekend bouwpakket van een 5E3. Zat een foutje in waardoor alleen +1 aanwezig was en de rest lag aan massa. Geen woorden over vuil maken, we maken allemaal fouten waar we dan doodleuk overheen kijken. En dan komt nu weer die "maar".....

Kijk even naar onderstaand plaatje:

https://i.imgur.com/r4MNqG8.gif

Hier zie je van rechts naar links de Kathode (steen)weerstand van de eindbuizen, met 10Watt een flinke jongen. Daarnaast de eerste elco +1 gevolgd door elco +2. Helemaal op de hoek loopt de draad naar de centertap van de gloeidraad wikkeling. al deze minnen zijn verbonden door de rode stippellijn onder het board. Aan de voet van de eerste elco zit een stuk blank draad wat op de tone potmeter gelast dient te worden. Wie dit heeft bedacht weet ik niet maar het volgende deed zich voor.

Na herstel van de bouwfout van de eigenaar liet deze amp voor het eerst zijn klanken horen maar ook een stevige voedingsbrom. Achteraf bleek namelijk de potmeter niet zo geweldig massa te maken met als gevolg dat de voedingsstroom welke door de potmeter aan massa zou moeten liggen via de as naar buiten kan komen. Het zou kunnen dat de gebruiker daardoor een opneuker kan krijgen die echt wel DOODELIJK kan zijn. Tot zover het punt (on)veiligheid. In dit geval was er enige overgangsweerstand waadoor de brom veroorzaakt werd. Mocht iemand dit ding hebben gebouwd, maak de massa aansluiting van de potmeter los en las deze direct op het chassis. Dit zorgt niet alleen voor een absoluut stille amp maar ook voor een veiliger situatie.



Voor toekomstige bouwers, isoleer de te maken las op onderstaande instructie niet maar soldeer beide uiteinden aan het chassis. Ik heb de leverancier inmiddels op de hoogte gebracht van dit ontwerp foutje.


https://i.imgur.com/erCAmYI.gif

Gearjunkie
19 maart 2019, 22:00
Ongelofelijk zeg!
Vroeger zat die massa op een messing? plaat achter de potmeters gesoldeerd. Bij gebrek aan deze plaat dacht men dat de potmeter ook ok was?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
5 april 2019, 10:29
Deze keer een plexi clone gebouwd door een engelse firma.

https://i.imgur.com/TZUNdkd.jpg


Best een netjes apparaat maar de klacht was dat hij zou brommen en dat was idd zo. Deze amp is nieuw aangeschaft en heeft van begin af de lichte brom laten horen. Contact geweest met leverancier etc. Wil ze niet zwart maken dus de naam is een beetje vaag ;) Uiteindelijk is door de klant het chassis gedemonteerd en opgestuurd naar de UK.


https://i.imgur.com/uIhx3eB.jpg


Bij de fabrikant echter geen afwijking gevonden en uiteindelijk komt hij hier op de werkbank te staan. Toch echt wel brommen he (100Hz) en slechts 5Watt output voor een EL84 balanstrapje veel te laag. Dan begin je te onderzoeken, sturing meten, voedingsspanning is aanwezig enz. Geen afwijking te zien, wat is dit nu weer. De output is zoiezo ver onder de maat dus maar eens gekeken wat voor stroom de buizen trekken. Vanwege de gemeenschappelijke kathode weerstand wordt uitgeweken naar de wikkelingen van de uitgangstrafo. Een buis doet heel weinig kwa gelijkstroom, kijk daar hebben we de boosdoener maar waarom. Het antwoord bleek heel eenvoudig, de buis werkt gewoon niet omdat het meest essenciele ontbrak. Er was namelijk geen warme gloeidraad en dan is er niet een buis die wat voor je wil doen.

De reden ........


https://i.imgur.com/wCZvUjP.jpg


De gloeidraad zit op pin 5 en 6 ipv 4 en 5. Slordigheidje, kan de beste gebeuren daar niet van maar....Als je dan met een geldige klacht bereid bent kosten te maken om het chassis terug te sturen terwijl je nog garantie hebt en je krijgt hem zo weer terug dan zakt me broek af. Zeker een fabrikant zou daar toch wat serieuzer mee om moeten gaan. Wat mij betreft de kouwe douche.

Na correctie 14Watt output en muisstil.

fredjuh
5 april 2019, 11:27
Leuke puzzel weer!

Vraagje; was de weergave van de bas ook heel slecht omdat je een push-pull OT op een single-ended manier gebruikt? En zou je nu niet eigenlijk wat lage bastonen op vol vermogen moeten afspelen om de kern van de OT te demagnetiseren?

Dirk_Hendrik
5 april 2019, 14:48
Deze keer een plexi clone gebouwd door een engelse firma.


Is het een "firma" Frans? Of is het de zoveelste DIY-er met een goed oog voor marketing die heeft geleerd hoe hij bouwtekeningen moet opvolgen en zich daatna tot "boetiek-fabrikant" heeft gebombardeerd.

Anders uitgedrukt,
Die manier van bouwen is met de beste wil van d wereld niet vol te houden als je er je bammen mee moet verdienen. Dat betekent dus dat het of een gierend duur apparaat moet zijn geweest of dat het een leuke bij-activiteit van een DIY-er is.

cluseau
5 april 2019, 15:26
Is het een "firma" .

Wanneer ben je een firma? Hij doet het iig wel officeel en er is ook een tweede persoon. Gelikte site ook (hoewel je die ook kan laten maken).
Het lab ziet er goed uit, bijna net zo goed als de mijne :hide:. Keurig opgeruimd .... voor de foto :soinnocent:

Het bouwwerk is ook netjes hoor, zal er niks lelijks over zeggen. Maar als je iets verkeerd doet en die dingen gebeuren nou eenmaal mits je voor nasa werkt ga dan op zn minst serieus met een klacht om. Het kan een vage klacht zijn, dat gebeurd mij ook wel eens maar dit was toch overduidelijk een slordige fout en ook nog eens niet goed getest voor aflevering. Voor niets heen en weer gestuurd en dat vind ik kwalijk.

cluseau
18 april 2019, 17:21
Deze keer op de bank een HotRod deLuxe met een vreemd verschijnsel. Als je hem aanzet is er een vreselijk irritant geknetter te horen voor de eerste 10 sec na van standby te schakelen. Soms komt het ook weer terug na langere tijd dus het zou wel fijn zijn als we daar een eind aan kunnen maken, gaan we doen.

Allereerst dacht ik aan vonkende eindbuizen maar dat was niet het geval. Geef ik ze flink op hun donder laten ze daar niets van merken, echte masochisten die buisjes. Het lijkt helemaal in het begin van de voeding te zitten en zie op de eerste elko wel iets maar niet echt duidelijk. Hier hoort een hoge gelijkspanning te staan met een 100Hz (10mSec) zaagtand daar bovenop. Gaan we kijken met de scoop (tijdbasis 5mSec/div) dan is die rimpel van 10mSec (twee vakjes) er idd en ook erg stabiel.

https://i.imgur.com/knm53bF.jpg




Als we dan naar standby gaan en vervolgens weer naar actief dan is soms te zien dat de rimpel even terug zakt naar 50Hz (20mSec) en op dat moment spettert de amp ook heel even. Het is net een scherpe tik in een beschadigde grammofoonplaat. Een WAT ?? Een vinylschijf met een spoor dat geluid produceerd als er een naald langs loopt, welbekend onder ons oudjes. Het verschijnsel is lastig te fotograferen maar hieronder zie je een stukje van het trace waar het zichtbaar is. Door de korte sluitertijd is de rest van het trace niet zichtbaar maar in de laatste cyclus is de ontlaad curve ineens vier vakjes ofwel 20mSec en dat komt dan weer overeen met 50Hz.

https://i.imgur.com/otU2eTW.jpg




Mooi om te zien is dat er een laadpuls ontbreekt om vervolgens weer terug te keren. Ik vermoed een defect in de gelijkrichter.

no 1 hops
22 augustus 2019, 08:18
komische ervaring van een amateur:
ben eindelijk toegekomen de peavey express 112 waar de elco's vervangen zijn en de 2 potmeters die kraakten tijdens het draaien en die ik heb schoongemaakt.
(1 van de potmeters is de pushpull voor de supersat regeling van het overdrive kanaal, lijkt mij moeilijk te vinden en als, dan duur)

alles ging goed, nieuwe koelpasta voor het koelblok gebruikt, de boel zit in elkaar en pak het chassis op.
hoor ik een zacht metaal gekletter alsof er ergens een schroefje rondtolt, kijken, lamp erbij, heen en weer schudden, maar ik zie niks.
proberen te lokaliseren waar het geluid weg komt?
hoor het op diverse punten van het chassis maar echt niets te zien, zal toch niet iets stuk zijn aan het blikpakket van de trafo, ik zal toch niet weer die hele handel los moeten halen????

zoekt en gij zult vinden zegt mijn vrouw even later met een glimlacht, maar ik snap er niets van, totdat.
ik kijk naar de bevestigingspunten van het chassis en die zijn anders dan ik gewend ben, lijken wel of daar rechthoekige moertjes in zitten, pak een schroevendraaier en ja hoor, er zit ruimte op, kunnen ietsje bewegen.
tada, 'probleem' opgelost en ik heel erg opgelucht ;-)

cluseau
6 maart 2020, 14:53
Leuk dingetje om te maken en misschien interessant voor anderen.

Deze amp (https://www.amps-unlimited.nl/projects/reverbmod.html#reverbmod2) kwam weer terug voor wat onderhoud, inmiddels al ruim 10 jaar in gebruik is er nog steeds niet veel aan de hand. Buizen nog oke maar slechts een verlopen G2 weerstand op een van de eindbuizen waardoor het een beetje rottig klonk.

Het verzoek was de 10 jaar geleden ingebouwde Reverb schakelbaar te maken met een footswitch en jack op het voorfront. Bovendien een led op de switch welke moest branden bij actieve reverb. Nu word bij de Fenders standaard het reverb signaal op de reverb potmeter kortgesloten naar massa. Lekker simpel en enkeldraads uit te voeren. De led stelde me dan wel een beetje voor een probleem.

Hiervoor de volgende oplossing bedacht met zo weinig mogelijk componenten:

1 eerst moest er een voeding komen voor de led en het funtioneren van de schakeling. Deze voeding werd gemaakt uit de gloeidraad voeding met een 1N4007 en elco. Hiermee werd een gelijkspanning van 8V= gerealiseerd.

2 Het reverb circuit kun je natuurlijk niet belasten met gelijkspanning dus ben ik de footswitch anders gaan gebruiken. Namelijk alleen om de led te schakelen, dit was eenvoudig door de gelijkspanning naar de switch met in serie een led te voeren. Nu was ik in staat een led aan en uit te schakelen, leuk he :).

3 Door de stroom te meten welke naar de led gaat kon ik een fet aan en uit laten schakelen. Deze kan wel op het reverb circuit worden aangesloten. Nu is het dus led uit reverb stil en omgekeerd natuurlijk.

Hier het simpele schema. Gemaakt op een stukje experimenteer print in het chassis geplakt naast de pilot lamp. Daar was namelijk de 6.3V~ aanwezig en was ook mooi ruimte om een jack in het front te boren.

https://i.imgur.com/6Cq2IlJ.gif

En de praktische uitvoering hieronder .....
https://i.imgur.com/QyxVyRc.jpg

Little Jay
8 maart 2020, 12:29
Ha mooi man! Ziet er netjes uit!

obiwanjacobi
9 maart 2020, 16:04
Laat het gebrek aan reacties je vooral niet weerhouden om meer te posten. Ik vind dit geweldig om te lezen.
Thanx! :ok:

Pepe
9 maart 2020, 16:08
Ik lees mee maar ik wil op gezette tijden wel iets roepen van roger, one two check o.i.d desgevraagd.

HaroldA
8 april 2021, 21:47
Ik ben absoluut geen servicemonteur, maar ik vond net een 8 ampere zekering in een 50W Marshall-achtige. Er staat 6A op de faceplate, maar dat is volgens mij voor 120V-landen.

Oh, en een rokende PT.

http://img.sait.nl/pasted_cd89.png

Gearjunkie
9 april 2021, 06:34
Iemand dacht dat hij er met zo'n zekering 100 Watt uit kon persen natuurlijk.


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Plant
9 april 2021, 17:57
Ik ben absoluut geen servicemonteur, maar ik vond net een 8 ampere zekering in een 50W Marshall-achtige. Er staat 6A op de faceplate, maar dat is volgens mij voor 120V-landen.

Oh, en een rokende PT.

http://img.sait.nl/pasted_cd89.png

Die 6A (8A) zal toch niet primair zitten neem ik aan, dus de netspanning doet er niet toe. Ik zie ook een zekeringhouder met 350mA bijschrift. Die lijkt me al een stuk realistischer aan de primaire (lichtnet) kant. Die zou er uit moeten gaan voordat de trafo rookt, wat zit daarin?

cluseau
9 april 2021, 18:18
Sommige fabrikanten passen deze waardes toe in het gloeidraad circuit. Zo heeft Fender daar tegenwoordig 10A in zitten.

HaroldA
9 april 2021, 20:15
Ik zie ook een zekeringhouder met 350mA bijschrift. Die lijkt me al een stuk realistischer aan de primaire (lichtnet) kant. Die zou er uit moeten gaan voordat de trafo rookt, wat zit daarin?

500mA. De PT is echt binnen een paar tellen loeiheet, dus die is toast.

cluseau
10 april 2021, 09:59
500mA. De PT is echt binnen een paar tellen loeiheet, dus die is toast.

Ben je daar zeker van?

Zoek de 6.3v wikkeling en sluit daar een laagspanning uit een 2e trafo op aan. Je kan dan meten wat de hoogspanningskant terug geeft.

cluseau
10 april 2021, 10:00
Trafo wel helemaal losmaken

pasqual
28 juli 2021, 22:36
Ik ben zeker geen service monteur, daar heb ik de kennis en kunde niet voor maar ik ben wel iemand die met een beetje logisch denken een heel eind kan komen.

Ik heb een PRS SE 50 versterker met EL34's.
Ik wil dit ding weer verkopen maar er zat een irritante brom in, vooral storend op het gainkanaal.
Toen ik het ding kocht is mij dit niet opgevallen (huiskamervolume...). De brom wordt ook harder met meer gain en/of volume.
Ik ben maar eens begonnen met het uitwisselen van de preamp buisjes maar geen succes. Dan maar de eindbuizen vervangen voor een gematchte set die vrijwel nieuw is. Bias afgesteld volgens manual (gaat erg simpel bij deze versterker!).
Helaas, geen resultaat gvd!

Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk op filmpjes en foto's nog nooit zo'n PRS heb gezien met led verlichting en laat die van mij dat nu net wél hebben. Dus achteraf erin gezet. Na wat googelen kom je er al snel achter dat dit best wel eens een oorzaak kan zijn!

Versterker opengemaakt, draadjes gevolgd en bovenop de printplaat was een bypass gemaakt vanaf de pilotlamp. Hierop zat een led-converter gesoldeerd. Deze heb ik verwijderd, versterker aan et violá.....brom weg! Het kan soms zo simpel zijn:rockon:

Uiteraard wil ik dit topic niet kapen met dit soort simpele "reparaties" maar wil wel even melden dat ik het jammer vind dat er hier nauwelijks nog gepost wordt want het is meestal erg interessant om mee te lezen! Ook als je (mijn) technische kennis tekort schiet...

cluseau
28 juli 2021, 23:12
Nou van kapen is geen sprake hoor, het is bedoeld voor iedereen die gekke of bijzondere manko's weet op te lossen. Dat jij zonder kennis maar met gezond verstand ook positieve resultaten kan behalen is alleen maar leuk om te lezen. Een fout veroorzaakt door gepruts van derden, mooi man.

bluegate
29 juli 2021, 12:10
Ik had heel lang geleden een Rivera TBR-1, gave maar loodzware Stereo buizenversterker.
Probleem met de Vactrols, die waren niet/lastig te krijgen internet was toen nog niet echt volwassen.

Dus ik heb clear leds gekocht en LDR weerstanden, aan elkaar geplakt met plakband, vervolgens gedipt in clear vernis zodat het één geheel werd en om licht uit te sluiten gedipt in zwarte lak.

In de TBR-1 gezet, en alles werkte :rockon: was ik best trots op toen :seriousf:

pasqual
29 juli 2021, 21:46
Ik had heel lang geleden een Rivera TBR-1, gave maar loodzware Stereo buizenversterker.
Probleem met de Vactrols, die waren niet/lastig te krijgen internet was toen nog niet echt volwassen.

Dus ik heb clear leds gekocht en LDR weerstanden, aan elkaar geplakt met plakband, vervolgens gedipt in clear vernis zodat het één geheel werd en om licht uit te sluiten gedipt in zwarte lak.

In de TBR-1 gezet, en alles werkte :rockon: was ik best trots op toen :seriousf:

En geen brom zoals bij mijn versterker?

Erik de Perik
29 juli 2021, 21:56
Ik denk dat dit heel erg afhangt van waar je de stroom vandaan haalt. Mijn Kitty Hawk Apache versterker heeft een 9 volt batterij in de voetschakelaar, die bromt in ieder geval niet! :seriousf:

Dirk_Hendrik
30 juli 2021, 08:28
En geen brom zoals bij mijn versterker?

Lijkt me stug. Wat Bluegate heeft gedaan is zelf een vervangend onderdeel maken voor een slecht verkrijgbaar deel en dat vervolgens plaatsen op de plaats en in de toepassing waar het thuishoort. Jouw verhaal suggereert iemand die een leuk idee had en dat zonder na te denken over eventuele bij-effecten iets aan het geheel heeft toegevoegd op een plek waar het blijkbaar storing veroorzaakt.

bluegate
30 juli 2021, 14:25
Ja, ik heb inderdaad de bestaande onderdelen vervangen. Aangezien een Vactrol een LED met LDR is was het geen enkel probleem.

Daarvoor had ik een schakeling in DIL behuizing die ongeveer hezelfde deed maar daar vond ik het geluid minder, dus toen zelf geknutseld. En dat werkte wel goed. Geen brom in iedergeval.

pasqual
30 juli 2021, 18:01
Lijkt me stug. Wat Bluegate heeft gedaan is zelf een vervangend onderdeel maken voor een slecht verkrijgbaar deel en dat vervolgens plaatsen op de plaats en in de toepassing waar het thuishoort. Jouw verhaal suggereert iemand die een leuk idee had en dat zonder na te denken over eventuele bij-effecten iets aan het geheel heeft toegevoegd op een plek waar het blijkbaar storing veroorzaakt.

Dat is correct. Dus dat blijkbaar mag je weglaten:)

bluegate
2 augustus 2021, 09:39
Ooit eens een Ibanez Chorus pedaal hersteld, gebruiker wilde niets anders dan dat pedaal dus gaf het aan mij om te herstellen.

Kon op het oog niets zien totdat ik de printplaat demonteerde en ik ineens een hoekje van de printplaat in mijn handen had.
Was gewoon afgebroken.
Zat niets in de buurt maar dat punt bleek dus een aarding naar de behuizing.
Dus stukje metaaldraad gebogen en gesoldeerd zodat de schroef weer contact maakte met de printplaat.
Inprikken en werken.

Little Jay
2 augustus 2021, 13:41
Ik ben geen service monteur maar een amateur klusser die z’n eigen spul repareert en modificeert, maar het verhaal van m’n Fender Blues Deluxe is wel een leuke anekdote (en de start van mijn interesse in (buizen) electrotechniek):

Mijn BDLX kreeg ergens eind jaren ‘90 kuren: na enige tijd spelen ging deze af en toe uitvallen waarbij hij ook spontaan van kanaal wisselde. Ik kende toen nog geen reparateurs dus maar via een muziekwinkel en een electronica ‘mannetje’ geprobeerd te laten repareren. Beide konden niets vinden/zien maar waren gelukkig wel zo sympathiek dat ruiterlijk toe te geven en er niets voor in rekening te brengen.

Internet stond toen best wel nog een beetje in de kinderschoenen maar na heel veel zoeken (google bestond denk ik nog niet) vond ik wel een schema en op Harmony Central wat verslagen van anderen met dezelfde problemen maar niemand wist wat het was.

Gelukkig had ik toen een gitaarspelende collega met verstand van electronica en die wilde er wel naar kijken. Die heeft ‘m toen een flink laten spelen (cassette deck op repeat) en eindelijk na een paar uur traden de verschijnselen op (warmte gerelateerd!) en met een multimeter wisten we toen na lang zoeken vast te stellen dat de 16V op-ampvoeding (die ook de kanaal switch bedient) raar ging doen op moment dat de symptomen zich manifesteerden. Toch was er niks te zien, alle componenten maten ook goed en ook ‘chopsticken’ bracht niets aan het licht. De enige aanwijzing was een lichte bruine verkleuring van de print door warmte rondom twee grote keramische 470K/5W weerstanden.

Hij had echter de tegenwoordigheid van geest om de print eens met een vergrootglas te bekijken, speciaal rondom die weerstanden. En toen zagen we het: ringvormige breuken in diverse soldeerverbindingen! Niet alleen bij die weerstanden overigens maar ook bij inputs en buizenvoeten. Dat kon mooi onvoorspelbaar gaan krimpen en uitzetten als de amp opwarmt!

Na heel veel soldeerpunten opnieuw te laten vloeien of opnieuw te doen (afzuigen en weer solderen) heeft de amp nooit meer die verschijnselen laten zien (toen ik er nog veel mee optrad checkte ik wel jaarlijks met een loep op verdachte punten).

Was erg leerzaam en de voldoening van het uitvinden en oplossen van het euvel voel ik nog steeds na iedere reparatie, haha!

Later is nog een keer de reverb kapot gegaan en heb ik de inputs moeten vervangen. Beide zelf kunnen oplossen.

Thiez
2 augustus 2021, 13:49
Heb bovenstaande euvel een keer gehad in mijn Engl blackmore. Elke keer na 15 a 20 minuten gebruik begon hij te herrie te maken. Buizen al vervangen etc, maar problemen niet verholpen. Kon ook geen scheurtjes zien, maar uiteindelijk gewoon de keuze gemaakt alle buisvoetjes van de eindbuizen even opnieuw te vloeien en toen was het verholpen. Dus toch ergens een scheurtje gezeten.

cluseau
26 november 2021, 12:19
Vandaag de amp uit post 143 weer terug.

Dit keer zacht en blikkerig geluid. Als ik het ding aansluit lijkt hij wel ingangsbrom op te pikken dus de hele amp lijkt te werken. Moet aan een defecte input denken maar dat is niet het geval. De verbindingskabels lijken ook in orde, alles zit tenminste vast ...... dacht ik zo te zien.


https://i.imgur.com/srrpA7d.jpg



Het signaal gaat van de input jack via een 470K weerstand direct naar de potmeter. Vanaf de loper is volle versterking aanwezig. Scheisse, ik had het kunnen weten. Als je de foto hierboven bekijkt kun je zien dat de weerstand strak tegen de jack is gemonteerd en geen kant op kan. De aansluiting van 470K op de potmeter zit als een snaar zonder enige vorm van expantie mogelijkheid. Dit heeft de aansluiting doen losbreken.



https://i.imgur.com/R49XnYK.jpg



Op opderstaande foto is te zien dat de bouwer van STRAK houdt.


https://i.imgur.com/hxXJ8li.jpg


Komende jaren zal ik deze amp nog wel vaker zien want de meeste componenten zitten zo strak als een snaar. Door de temperatuurverschillen ontstaan er mechanische spanningen, als je daar geen rekening mee houdt gaat het een keer breken. Heb wel eens eerder hier een (zinloos?) betoog gehouden voor soepel draad. Dit is het gevolg van stijve verbindingen.

Little Jay
28 november 2021, 00:02
Jeetje…. Toch lijkt mij op die plek een breuk door temperatuurverschillen niet heel erg voor de hand te liggen, eerder ‘gewone’ mechanische stress: trillingen, schokken. Misschien zelfs wel door het in- en uitpluggen? Of wordt ‘t daar ook goed warm in die amp?

Moet eerlijk bekkenen dat ik zelf bij de bouw van m’n Champ niet zo heb stilgestaan bij dit fenomeen en eigenlijk ook vrij strak alles heb gesoldeerd (maar niet snaar-strak, dat voelt sowieso niet lekker). Hmm, volgende amp gaat gebouwd worden volgens NASA-specificaties: overal wen boogje ;-)

cluseau
28 november 2021, 09:07
Je hebt wel en beetje gelijk dat in dit geval beweging van chassisdeel en/of potmeter mogelijk de oorzaak is, hoewel ze goed vast gemonteerd waren. Feit blijft wel dat er geen ruimte was voor expantie door wat voor oorzaak dan ook. De weerstand zat strak getrokken tegen het chassideel, te zien op 1e plaatje.

Let ook eens op de ceramische condensatoren op het board. Dit zijn radiale uitvoeringen wat wil zeggen dat de draden onder uit het component komen. Deze draden zijn haaks strak getrokken en zullen zeker een keer breken. APK afkeur zal ik maar zeggen en de amp was geen koopje.

guitarnijboer
28 november 2021, 10:04
Volgens mij zilver mica en inderdaad te strak getrokken, maar vooral omdat daardoor de beschermlaag (epoxy) kapot kan breken bij de aansluitingen en niet meer lucht/vocht dicht is.

Dirk_Hendrik
28 november 2021, 11:04
Als je stevig aan een jack zou trekken kunje een beetje kracht op die weerstand krijgen. Aangezien die dan aan die potlug gaat trekken verwacht ik niet dat die draad op die plek als eerste breekt.

Dus,
Ik ga m'n geld er op inzetten dat die aansluitdraad van die 470k op die plek al verzwakt is geraakt doordat de bouwer em half heeft geraakt toen hij de draad van die 1nF condensator na het solderen op lengte afknipte.

Plant
28 november 2021, 15:38
Ik vraag me af in hoeverre die jack input nog kan draaien. Dit soort dingen hebben bij mijn weten geen borgpin o.i.d. om hem in 1 positie te houden. Plus ik zie rode ringen. Als je dan de moer aan de buitenkant nog wat aandraait, draait de input binnen mee. Als dan de weerstand al strak gespannen staat...

Little Jay
28 november 2021, 19:23
Volgens mij zilver mica en inderdaad te strak getrokken, maar vooral omdat daardoor de beschermlaag (epoxy) kapot kan breken bij de aansluitingen en niet meer lucht/vocht dicht is.

Die zilver mica’s (ja volgens mij ook) zijn ronduit belachelijk gemonteerd, dat doe ik echt nooit zo.

Dirk_Hendrik
28 november 2021, 19:32
Als dan de weerstand al strak gespannen staat...
Dan trekt ie eerst de lug van die pot naarbuiten. Daarna is het de vraag wat eerder stuk gaat, de draad van de weerstand of de cap waarmee die draad op de body van die weerstand zit.....

cluseau
29 november 2021, 14:00
Allemaal mogelijke theorien. Feit blijft gewoon dat er geen rekening is gehouden met veranderende omstandigheden. Je montage moet daar op inspelen. Het hier getoonde gebrek aan ervaring maakt duidelijk dat deze bouwer niet echt een bouwer is maar iemand die een bouwpakket voor je in elkaar prakt.



Goed, genoeg gezegd over bovenstaande.

Vandaag werd ik een poosje bezig gehouden daar een Ampeg VT40 waarvan volgens de eigenaar de elco's rot zouden zijn. Kan natuurlijk, wil ook best alle elco's vervangen maar doe je daar goed aan? Eerst maar eens zien te achterhalen wat er loos is. Volgens de klacht zou hij moeten pruttelen en kraken. Idd deed hij dat .... heel even dan. Daarna doodstil en niet meer op te wekken. Daar heb ik toch zo'n hekel aan he! Je kan dan niet verder met het ding en zet hem dan maar even aan de kant. Zo heb ik er al drie open staan en heb daar de ruimte niet voor. Anyway, een paar dagen laten staan en zowaar treed de klacht weer op zij het in heel geringe mate. Met de scoop is het gelukkig wel te zien dus op onderzoek. Fasedraaier er uit en stil. Eindbuizen en dat stuk voeding zijn dus in orde. Buis voor de fasedraaier er uit, dan is het ook stil. Er blijkt op voedingspunt "D" een kraakje te zien maar dat wil nog niet zeggen dat die elco rot is. Tijdens het traceren zie ik de kraak overal terug maar op Punt "D" lijkt hij wel het grootst. Verschil is gering maar wel duidelijk. Is het dan toch de elco? Bewuste elco ziet er niet uitgedroogt uit en is een combi 40/40/40/500V. Bij onderzoek van de bedrading valt me op dat de las er een beetje half afgemaakt uitziet. De soepele kern is om de soldeerlip heen gevouwen maar het soldeer lijkt niet doorgevloeid. De amp is echt origineel dus er is niet aan gerommelt, ik krijg zowaar mn twijfels over het laswerk van Ampeg.




Op onderstaande foto kun je in het spiegeltje zien dat er twijfel mag bestaan over de las van de onderste draad. Ik kan er slecht bij en helemaal om te fotograveren maar ben wel overtuigd dat het er niet kosjer uitziet.

https://i.imgur.com/Tpiye6q.jpg





De foto is in hoge resolutie maar of je het kan zien weet ik niet. Daarom hieronder wat vergroot

https://i.imgur.com/2Hr7xhh.jpg




Het gebied uit het rode vak heb ik een contrast verrijkende spoeling gegeven waarmee het scheurtje rond de kern van de blauwe draad goed zichtbaar wordt.

https://i.imgur.com/4fM7AnO.jpg



Na het doorlassen van de verbinding geen kraakje meer gehoord en op de scoop geen variatie meer te zien. Zo zie je maar dat je niet zomaar moet uitgaan van uitgedroogde elco's.

Another one bites to dust :crazyhappy:

AoDf
29 november 2021, 16:46
Mooie vondst!

bluegate
29 november 2021, 17:28
Goed bezig Frans, ik moet ook nog even een afspraakje plannen. Is er alleen nog niet van gekomen.

Gearjunkie
29 november 2021, 19:45
Knap!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Little Jay
30 november 2021, 08:31
Goed solderen is een kunst…. Mijn Guyatone Twin Reverb kopie - Frans wel bekend - is ooit door de vorige eigenaar ‘gerestaureerd’, maar de beste man was geen soldeerheld. 99% van de problemen in die amp over de jaren waren terug te leiden tot slechte soldeerverbindingen….. heb heel wat opnieuw gedaan in die amp…..

LRS
30 november 2021, 16:20
Solderen is ook echt een kunst. Als je een Stratocaster slagplaat kan routen, wil dat nog niet zeggen dat je je amp moet opentrekken en met je soldeerbout moet gaan zwaaien. Ieder z’n vak. Ik breng m’n versterkers, als er iets aan mankeert, altijd met een gerust hart naar Frans.

cluseau
3 december 2021, 20:00
Kortgeleden werd ik benaderd door iemand uit Belgique. Zijn amp had een probleem waar schijnbaar niet iedere tech zin in had, Problemen met de digitale kanaal omschakeling en nu zou hij helemaal niet werken. Merk Steavens, ..... wat??? ...... Staevens. Noooooooit van gehoord maar kom er maar mee langs dan zien we wel.

https://i.imgur.com/vSaGHtq.jpg


Zo'n ramp is het toch niet, heb wel erger gezien. Het blijkt een zelfbouw amp te zijn met wat schakellogica en verder een gewone in stereo uitgevoerde balans eindtrap. Geen schema natuurlijk maar wel een overzichtelijk ding met veel touwtjes.

Op de print in het midden zie je vier bias regelaars zitten. Per buis is de bias in te stellen.

https://i.imgur.com/LQcvrgx.jpg



Ik rook al waar de storing zat. Op de voedingsprint zat een laagspannings voeding van 12V=, gestabiliseerd met een 7812 regelaar. Hier was een probleempje in ontstaan wat de diodebrug in brand had gezet. Op zijn beurt is de print er ook aan gegaan en door en door verkoolt.


https://i.imgur.com/z75PfeN.jpg



Er zat niets anders op dan het kool weg slijpen waardoor ik een gat in de print overhield. Nu heb ik wel wat troep om dat netjes op te vullen maar kan er geen koper meer opdampen. Dat doen we dan maar met draadjes. Na het vullen wat gaatjes terug geboord en van vers materiaal voorzien. Elco's, spanningsregelaar en diode's moesten er aan geloven. Heel wat schade wat met een simpele zekering voorkomen had kunnen worden, jammer.

https://i.imgur.com/RS8aK4l.jpg


Is het ding eenmaal aan de praat blijkt een kanaal niet te werken en het ander kanaal met vervorming. Er bleek nog een anodeweerstand in de fasedraaier open te zijn en de buisvoet maakte soms geen contact met de buis. Buisvoetje vervangen en de print gelicht om dat weerstandje te monteren. Piggyback werk doen we niet aan, hoewel veel makkelijker en sneller vind ik het een vies gezicht en het is ook niet betrouwbaar. Uiteindelijk weer een goed volledig werkend apparaat terug verkregen.

Dirk_Hendrik
4 december 2021, 10:58
https://i.imgur.com/LQcvrgx.jpg



Nou...
Ik heb in elk geval weer inspiratie voor wat we eten vanavond.

D3nnis
4 december 2021, 11:54
Bami of spaghetti?

Midwolda
4 december 2021, 12:45
Het brengt bij mij herinneringen terug aan een Moto Guzzi waar ik ooit een elektrisch probleem bij moest oplossen, dus het zal wel spaghetti zijn? Japanners zitten over het algemeen wat strakker in elkaar.

AC Jet Glo
4 december 2021, 13:33
Japanners eten geen bami... Meer Takamatsu noedel zijn ook sliertjes.😁

Verstuurd vanaf een Palm Tungsten T5

cluseau
16 december 2021, 22:45
Ik heb al een tijdje een highend ding staan welke kraakt. Normaal begin ik hier niet aan maar omdat ook ik last heb van corona pak ik ook wel eens wat anders aan. Het gaat om een high end stereo eindtrap met 8x EL84. Niks bijzonders naar mijn idee.


De amp kraakt inderdaad en tijdens het meten - de amp was in bedrijf natuurlijk - ineens een flinke toename van het kraken opgevolgd door een sterke 100Hz brom. Eindbuizen trokken netjes 60mA/paar in rust dus daar kwam de hoge voedingsstroom niet vandaan. De amp heeft een parallel-balans uitgang met 4xEL84 per kanaal en dat dan in stereo. Ik denk in de richting van een voedingselco die onderbreekt. Zou hij sluiting maken klapt hij vanzelf uit elkaar en weet je snel genoeg welke het is ehhhh was. Natuurlijk wacht ik daar niet op en check de temperatuur van de elco's. Niets aan de hand dus de brom komt echt door een hoge stroom in de schakeling.


Volgende stap alle eindbuizen er uit, nog steeds brom. Dat doet me denken aan een voedingsstroom direct door de speaker. Dit kan alleen als er sluitng zit in de seceondaire en primaire laag van de OT. Alles los en idd meet ik een paar kOhm.


https://www.youtube.com/watch?v=tAlnDVC562c


Dat wordt een nieuwe trafo. Fabrikant gevonden en uiteindelijk mail gestuurd voor een nieuwe trafo. Nooooit wat van gehoord. Klant is er zelf ook achteraan gegaan maar geen contact. Uiteindelijk besloten een trafo erbij te zoeken maar dat is niet eenvoudig. De gitaaramps werken op hogere voedingspanning waardoor de impedantie ook anders uitpakt.


Volgende poging was om hem opnieuw te laten wikkelen. Ook dat zat niet mee, men wilde wel een nieuwe trafo maken volgens elektrische spec maar mechanisch zou hij groter uitpakken. Geen gezicht natuurlijk en krijg het ook nooit passend. Van alle kanten geen succes dus en vervolgens maar besloten om zelf te gaan onderzoeken, misschien wel te herstellen uiteraard in overleg met de klant want daar hangt echt een ander prijskaartje aan.


Hieronder de bewuste trafo van het chassis gehaald.


https://i.imgur.com/hXelfRs.jpg





Het is een lekker vlesige trafo, zal best goed klinken.


https://i.imgur.com/dh0nDk1.jpg



Om te beginnen eerst het E blijk er uit peuteren.


https://i.imgur.com/YDdrj3b.jpg





Als het goed is houd je een mooie spoelkoker over

https://i.imgur.com/2rb2Zof.jpg





Na het wegpeuteren van alle plastic zooi zie ik een primaire wikkeling. Deze gaan we eerst overzetten op een lege spoel. Na enkele turns kom ik een las tegen, gewoon gelast door de fabrikant he, dat kun je dus ook nog tegenkomen.


https://i.imgur.com/6AWKzEO.jpg



Na het verwijderen van deze primaire wikkeling is er wat meer zichtbaar. Er lopen meer draadjes naar de aansluitingen dan verwacht en had met de ohmmeter al gezien dat er meer op de wikkelingen zat dan nodig. Er is ook een tap ongebruikt gelaten, de ene kant zit aan de centertap en de andere kant is loos. Deze spoel is laagohmiger dan de twee anodespoelen, het zal wel.




Nu kijk je tegen de plastic isolatielaag aan welke primair en secondair een beetje moet scheiden van elkaar. Hier had ik toch wat moeten zien zou je zeggen.


https://i.imgur.com/vu7lDiz.jpg





Het ziet er naar uit dat de 1e laag primair is, de 2e laag secondair, 3e laag weer primair en vervolgens de 4e laag weer secondair. De 5e laag is dan de ongebruikte winding, het zou zelfs kunnen dat de sluiting tussen 4 en 5 zit. Na het verwijderen van de laag plastic is de secondaire te zien, deze laag pellen we er ook af.

https://i.imgur.com/FDthuqB.jpg




Ook deze secondaire winding (laag 2) ligt er nu af.


https://i.imgur.com/7jctO3g.jpg





Nog steeds niks te zien, dan het plastic en onderliggende (laag 3) primaire wikkeling aanpakken. Als de 2e primaire wikkeling er bijna af is breekt de draad en zie daar, het punt waar hij is doorgeslagen. Typisch gevalletje onbelaste output. De draad is op meerdere punten doorgefikt.

https://i.imgur.com/2s50HTn.jpg





Ik zie zo al vier windingen gebroken.


https://i.imgur.com/C6T83j2.jpg

cluseau
16 december 2021, 22:47
Als de hele spoel is verwijderd zie je een mooie brandplek met het nodige geleidende koolstof.


https://i.imgur.com/C1zvZmh.jpg





De spoelen staan op een zijspoor en straks maar eens kijken wat we er nog van kunnen maken.


https://i.imgur.com/6lnRFla.jpg

Wordt vervolgd





Owja, iedereen fijne feestdagen .......



https://www.youtube.com/watch?v=zJS3vmzorLs

Thiez
17 december 2021, 07:40
Steavens komt volgens mij uit de 90's. Ook een bouwer die begonnen is met het modden van marshalls alleen nooit echt groot geworden omdat hij de tijd wat gemist had denk ik. Toch zijn de amps nog redelijk bekend op forums, bekendste amp is de steavens pound cake denk ik. Als ik me niet vergis gebruikt/gebruikte de gitarist van queensryche zo een amp.

Dirk_Hendrik
17 december 2021, 16:53
Wat een k-Klus.
Wellicht ten overvloede neem ik aan dat je ook contact heb gehad met de klaarblijkelijke distributeur van dit merk?
https://www.analogueaudio.nl/contact.shtml

cluseau
17 december 2021, 19:40
Wat een k-Klus.
Wellicht ten overvloede neem ik aan dat je ook contact heb gehad met de klaarblijkelijke distributeur van dit merk?
https://www.analogueaudio.nl/contact.shtml

Ja tnx, is aan gedacht maar kan niet verder helpen. :soinnocent:

Pepe
17 december 2021, 20:50
Ik ken Steavens wel dwz, van het magazine gitarre & bass,
in de 80's stikte het in Duitsland van de kleine amp bouwers, vaak buizen met hi tech combinerend

klik (https://jedistar.com/steavens/)

Dirk_Hendrik
19 december 2021, 10:05
Ja tnx, is aan gedacht maar kan niet verder helpen. :soinnocent:

Da's dus iets waar ik me mateloos aan kan irriteren. Importeurs/Distributeurs die die shit wel verkopen maar als er stront is ineens niets kunnen betekenen. Vind je het gek dat de toegevoegde waarde van een importeur steeds meer als een kostenpost wordt beschouwd...

cluseau
20 december 2021, 08:54
Da's dus iets waar ik me mateloos aan kan irriteren.......

Breek me de bek niet open. :(

Thiez
20 december 2021, 09:41
Uberhaupt vind ik "service" tegenwoordig een klein begrip aan het worden. Dozenschuiven en geldverdienen, inhoudelijk geen idee hebben wat je verkoopt.

cluseau
20 december 2021, 12:25
Nu de 3e laag er helemaal af is breng ik eerst een extra laagje isolerende tape aan.


https://i.imgur.com/7jctO3g.jpg


https://i.imgur.com/zTMr2Mf.jpg


Tijdens het uit het handje wikkelen ga ik natuurlijk diverse keren in de fout. Als ik teveel van die bokkesprongen maak liggen er meerdere wikkelingen over elkaar en wordt het totale pakket zo dik dat het niet meer tussen het E blik past. Elke keer als de wikkeling over elkaar loopt moet ik een stapje terug om dat te corrigeren, erg fijn ook.

Moet er wel bij zeggen dat het beter ging zonder camera in mijn ene hand.:soinnocent:



https://www.youtube.com/watch?v=2gRN1JP7Brk




De onregelmatige gevormde draad werkt natuurlijk ook niet mee. Uiteindelijk het hele pakket ruim binnen de maat er weer op gekregen en kan het blik pakket worden terug geplaatst.


https://i.imgur.com/wPixK6k.jpg




Als dit is voltooid moet de trafo nog mat zwart gespoten worden omdat dit een uiterlijk aanzicht is (waar men schijnbaar opgewonden van wordt).


De trafo meet goed en kan weer terug gemonteerd worden.

Plant
21 december 2021, 16:40
Ik vraag me af hoeveel reparateurs zo ver zouden gaan om een trafo af te gaan wikkelen en weer opnieuw op te wikkelen :)

Midwolda
21 december 2021, 16:42
Ja, ik ben ook best wel onder de indruk eigenlijk. :eek:

Erik de Perik
21 december 2021, 17:01
Eigenlijk de enige oplossing, maar inderdaad, wie gaat tegenwoordig zover nog?
Zeker een klus om trots op te zijn!

D3nnis
21 december 2021, 17:14
Ik vraag me af hoeveel reparateurs zo ver zouden gaan om een trafo af te gaan wikkelen en weer opnieuw op te wikkelen :)

Ligt dat aan de reparateurs of aan het gebrek aan bereidheid van klanten om de reparateur hiervoor te betalen?

Dirk_Hendrik
21 december 2021, 20:21
Ligt dat aan de reparateurs of aan het gebrek aan bereidheid van klanten om de reparateur hiervoor te betalen?

Beide?
Als reparateur pak je een zeker risico door zo'n klus aan te nemen. Als je niet goed doet wat je weet wikkel je plots een trafo met andere karakteristieken dan het origineel en aangezien dit een buizenversterker betreft voor audioweergave kun je verwachten dat de eigenaar van de versterker heel kritische oren zal hebben.

En het is een massa werk en dus tijd. Zelfs met een schappelijk uurtarief loopt zo'n grap snel in de papieren. Juist daar zou een vertegenwoordiger of importeur het verschil maken. . Echt petje af voor Frans. Ik zou er niet aan beginnen.

Pepe
21 december 2021, 20:40
Dàt je het doet, ok, mijn vraag zou meer zijn hoé
daar moet je toch iets van apparatus voor bedenken en de tel bijhouden is misschien ook niet onbelangrijk,
moet budget blijven want anders schiet het zijn doel voorbij lijkt me
aan de andere kant, AliExpress is al snel goedkoper dan wanneer je er zelf veel tijd in gaat steken

https://m.media-amazon.com/images/I/51FJp9B6dNL._SL1000_.jpg

Plant
21 december 2021, 22:22
... Als je niet goed doet wat je weet wikkel je plots een trafo met andere karakteristieken dan het origineel en aangezien dit een buizenversterker betreft voor audioweergave kun je verwachten dat de eigenaar van de versterker heel kritische oren zal hebben...

Aangezien dit een Hijg End versterker betreft, zou een operatie als deze ook nog een risico kunnen zijn. De eigenaar kan zomaar vinden dat de versterker minder goed klinkt dan voorheen :(

Erik de Perik
21 december 2021, 22:34
Dat Hijg End is ook maar een label. Na iedere reparatie kan de klant vinden dat het niet meer goed klinkt, werkelijk voor ieder audio apparaat geldt dit.

Pepe
21 december 2021, 23:03
Je moet realistisch zijn in deze,
het is een reparatie met niet originele onderdelen en zonder spec sheet: je doet je best het weer aan de praat te krijgen
en daarna valt er nog wel wat bij te sturen maar meestal komt het toch neer op het is wat het is

Thiez
22 december 2021, 07:48
Beetje kosten-baten plaatje bij dit soort reparaties. Een gemiddelde trafo heb je voor 100-200 euro. Dan kun je er als reparateur dus al niet te veel uren insteken wil je hier onder blijven. Uiteraard telt hier ook weer mee of de importeur een losse trafo wil/kan regelen en wat voor levertijd hier aan hangt.

Maar hoe dan ook, vakwerk hoor Frans! En top dat je het doet en het hier wilt delen.

cluseau
22 december 2021, 08:23
Manne, kan me helemaal vinden in jullie argumenten maar .....

Klant wil perse dit ding gerepareerd hebben. Alles in overleg en als hij bereid is diep in de buidel te tasten ben ik bereid heel ver te gaan. Uiteraasrd gemeld dat er verschillen kunnen ontstaan. Natuurlijk is een nieuwe trafo het eerste waar je naar kijkt maar niet leverbaar of vervangbaar is een ander verhaal. Nu is er nog meer met dit ding aan de hand waaronder een geheel nieuwe buizenset dus ik ga nog even achter de oren jeuken hoe dit op te lossen. Heb m voorlopig even opzij gezet ivm het reguliere werk, moet wel leuk blijven he.

cluseau
22 december 2021, 10:21
https://m.media-amazon.com/images/I/51FJp9B6dNL._SL1000_.jpg

Ehhh, wij doen alles electronisch heh!


https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/126565_BB_00_FB/image.jpg?x=&y=
https://www.conrad.nl/#
klik (https://www.conrad.nl/p/voltcraft-dcm220w-digitaal-inbouwmeetapparaat-126565?WT.mc_id=gshop&utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_term=126565&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_campaign=shopping-feed&gclid=EAIaIQobChMIwsOn5Ir39AIViwCLCh3jsgMwEAQYAiAB EgIR5_D_BwE&gclsrc=aw.ds&tid=14578088349_124831942457_pla-299357512996_pla-126565&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J)



Op de hoofdas heb ik ooit een sensor gemaakt welke een signaal geeft aan mijn toerenteller. Ik wil namelijk nauwkeurig de omwentelingssnelheid weten. Ditzelfde signaal kan ook mijn teller aansturen zodat ik ook weet hoeveel keer de bovenkant voorbij is gekomen.

Ooit een filmpje gemaakt van de testfase, stond al op YT. De sensor bestaat uit een infrarood led en dito LDR. Door een stukje alufolie wordt dat licht gereflecteerd bij elke omwenteling.


https://www.youtube.com/watch?v=-OHB8PaeAXo

D3nnis
22 december 2021, 12:18
Hoe lang ben je daar in totaal ongeveer mee bezig, in uren, "even" die trafo opnieuw opbouwen?

cluseau
22 december 2021, 13:45
Hoe lang ben je daar in totaal ongeveer mee bezig, in uren, "even" die trafo opnieuw opbouwen?

Nou dan ben je wel drie uur verder hoor. Maar ....

Ik doe het meer om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn en die vallen me best mee moet ik zeggen. Het is voor mij ook de moeite waard om mijn custom trafo's te wikkelen en met name voedingstrafo's. Voor mijn experimenteer voeding heb ik een flinke spanning en stroom nodig. Een flink blok met een goede 230V~ wikkeling kan ik dan naar eigen smaak inrichten. Hobbymatig is natuurlijk geen punt maar om dat voor een klant te gaan doen is niet rendabel.

D3nnis
22 december 2021, 17:46
In ieder geval sowieso al 100 punten voor de poging!

cluseau
5 februari 2022, 23:24
In het voorgaande had ik al aangegeven eens te willen experimenteren met het wikkelen van custom trafo's. Wat hebben we geleerd .......dat je zoiets pas moet willen als het echt niet anders kan of iets heel speciaals wil hebben.

Dat laatste wilde ik. Op de testbank wil ik een trafo hebben welke 60V~ en 120V~ kan leveren en dat dan met centertap. Daar zou dan 2x 30V~ of 2x 60V~ danwel 1x 120V~ uit komen. Waarom? gewoon omdat ik dat wil. Lekker universeel in combinatie met een variac. Dit om transistor eindtrappen van de juiste spanning te voorzien of zelfs een amerikaan te voeden met 115V~.

Ooit een progje gevonden waar je wat gegevens in moet vullen en dan kwam daar de sec en primaire aantal wikkelingen uit met bijbehorende draad dikte's.


https://i.imgur.com/sDxeBe0.jpg


Zo geef je de kernmaten op in mm waarmee het overdraagbare vermogen wordt berekend. Is dat eenmaal bekend kun je het maximale uit de kern halen wat ik natuurlijk wel lekker vond.

Omdat ik mijn special wilde maken op een blik van 300Watt trafo had ik de draaddiktes en het aantal wikkelingen zoals voorgekauwd daar op aangepast. Maar ...... en nou komt het.

Dit progje is hartstikke fout. Heb ik het mis mag je me corrigeren, dit terrein is voor mij ook een beetje onbekend. Het overdraagbare vermogen van de kern volgt uit de oppervlakte in cm maal de factor 0.64. Deze laatste factor 0.64 zijn ze zo te zien vergeten in dit progje met als gevolg dat je veel zwaarder materiaal gebruikt dan waar het blik voor is berekend. Ik zit nu met een zwangere klomp koper welke bij lange na niet tussen de benen gaat passen (vergeef me de woordspeling). Inmiddels kan ik het hele zooitje weer afwikkelen en opnieuw beginen maar dan met de juiste verhoudingen.

Bedankt internet ;(

Dirk_Hendrik
6 februari 2022, 12:01
Bedankt internet ;(

heb je wel de laatste versie van het Internet geinstaleerd? Dan zou je de zeer recente 2005 versie eens kunnen proberen ;-)
https://sklaic.info/electronics/

Pepe
6 februari 2022, 12:07
Je kan hem voor vragen en opmerkingen gewoon mailen zegt ie
heeft ook een forum maar de laatste post is 3 jaar geleden,
dat is ongeveer 21 jaar in real world time

cluseau
6 februari 2022, 13:09
heb je wel de laatste versie van het Internet geinstaleerd? Dan zou je de zeer recente 2005 versie eens kunnen proberen ;-)
https://sklaic.info/electronics/

Zeker wel, had hem al van de pc verwijderd maar opnieuw geinstalleerd met jouw link. Plaatje hierboven heb ik even vervangen met de praktijkwaarden van mijn trafoblik. Komt op hetzelfde uit, vermogen 318Watt en dat is niet juist.


Maar, ik heb een sheetje gemaakt wat wel juist is en daar komt nog veel meer bruikbare data uit. Vul de gegevens in en je krijgt redelijk nauwkeurig het nodige materiaal inclusief de lengte berekening, draad dikte, de afmetingen van het pakket en of dat wel past volgens je plannen. Als ik daar mijn waardes invul kom ik een stuk realistiger uit.

https://i.imgur.com/nI72bKc.jpg


Voor wie het wil hebben, stuur me een mailtje en je krijgt het in de reply.

cluseau
6 februari 2022, 13:15
Je kan hem voor vragen en opmerkingen gewoon mailen zegt ie
heeft ook een forum maar de laatste post is 3 jaar geleden,
dat is ongeveer 21 jaar in real world time


Psies, en heb ik hem nodig? Gloof t niet. :stop:

Moet wel zeggen dat zijn dingetje grafisch leuker is maar ik geef meer om de juiste gegevens.

cluseau
19 mei 2022, 16:32
Kreeg nu een ding op de bank waarvan je zegt moet ik daar nog aan beginnen. Verhaal aanhorend blijkt het iemand met passie voor de amp en niet teveel doekoe. Daar ga ik weer. Zekering slaat door dus misschien simpel gelijkrichtertje of zo iets.


Ding werd met spanbanden bij elkaar gehouden, owjee.


https://i.imgur.com/idMvNBs.jpg


Na de bandjes te hebben verwijderd lazerde het chassis bijna van de tafel.


https://i.imgur.com/ID0SfW9.jpg


https://i.imgur.com/96Xylad.jpg


https://i.imgur.com/hdRENXX.jpg


Na het bij elkaar vegen van de restanten eerst maar eens het chassis gepakt, dat leek het meest kansrijke deel. De voedingstrafo had een vette sluiting dus einde verhaal dacht ik zo. Blijkt de eigenaar nog wel wat relatie's te hebben en binnen enkele dagen lag er een donor trafo in de bus. Voor dat deze er in gaat kijken we natuurlijk of er geen oorzaak voor het overlijden va de trafo is. Bij het aansluiten van een test trafo had ik wel gloeidraad maar hoogspanning inschakelen ging met een hoop gespetter gepaard. De standby schakelaar had inmiddels zoveel inschakelpieken te verwerken gehad dat het nodige koolstof sluiting maakte naar massa. Je meet helemaal geen afwijking maar zet er 400V op en de vonken vliegen om je oren. Goed, een nieuw schakelaartje deed wonderen en de amp werkt. Nu kon ook de vervangtrafo er in.


https://i.imgur.com/EfHo59N.jpg


De onderplaat van de kast was 2cm tekort, gewoon afgebrokkeld. Na daar een netjes recht kantje aan te hebben geslepen heb ik een latje ertussen gelijmd en een nachtje onder de klem laten drogen.


https://i.imgur.com/7ldHunK.jpg


Al met al toch weer een bruikbaar ding van gemaakt.

Pepe
19 mei 2022, 16:47
https://media1.giphy.com/media/3o72FcJmLzIdYJdmDe/giphy.gif

Erik de Perik
19 mei 2022, 17:43
Daar kun je weer trots op zijn!

Remork1970
19 mei 2022, 18:08
Een kast van spaanplaat. Typisch Engels he?

Pepe
19 mei 2022, 18:11
De naam zet je op het verkeerde been, gewoon Amsterdam.
Spaanplaat was echt niet het enige waar de hollandse koopgeest wat rek in zag.

cluseau
19 mei 2022, 19:25
Spaanplaat, en dan wel een van de goedkoopste soort kruimelplaat. Kopse kanten zitten gewoon aan elkaar geplakt zonder deuvels. Dan hangt het relatief zware chassis met twee houten bintjes in een aluminium plaatje. Krijgt hij een flinke klap is het alleen de tolex die de boel bij elkaar houd.

Om dit te verstevigen heb ik behalve de schroeven van de onderzijde ook drie lange schroeven in de zijkant toegevoegd. Roadproof dus.

no 1 hops
20 mei 2022, 07:00
Spaanplaat, en dan wel een van de goedkoopste soort kruimelplaat. Kopse kanten zitten gewoon aan elkaar geplakt zonder deuvels. Dan hangt het relatief zware chassis met twee houten bintjes in een aluminium plaatje. Krijgt hij een flinke klap is het alleen de tolex die de boel bij elkaar houd.

Om dit te verstevigen heb ik behalve de schroeven van de onderzijde ook drie lange schroeven in de zijkant toegevoegd. Roadproof dus.
toch wel weer de spanbandjes erom gedaan voor de extra relic look? ;-)

maar prachtig opgelost.

cluseau
20 mei 2022, 13:31
toch wel weer de spanbandjes erom gedaan voor de extra relic look? ;-)

maar prachtig opgelost.


Spanbanden stonden idd wel cool eigenlijk.

Erik de Perik
20 mei 2022, 14:15
Ik heb nog ergens precies dezelfde regenboogbandjes liggen. Al ruim 30 jaar woke :supercool:

cluseau
20 mei 2022, 14:56
Ik heb nog ergens precies dezelfde regenboogbandjes liggen.

Heb je wat met regenboog bandjes :)

Gearjunkie
20 mei 2022, 15:00
Mooi gefixt!!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Erik de Perik
20 mei 2022, 17:49
Heb je wat met regenboog bandjes :)

Zaten bij m'n surfplank :supercool:

MarkS
21 mei 2022, 17:05
Een trafo in de bus nog wel. Die postbezorgers worden echt steeds beter in hun vak.

cluseau
23 mei 2022, 08:41
Een trafo in de bus nog wel. Die postbezorgers worden echt steeds beter in hun vak.
De bestelbus dan ;)

cluseau
12 maart 2023, 14:02
Tijdje niks meer aan gedaan maar deze wilde ik toch even delen:

Op de bank een blues junior met als klacht "alleen gerommel en gekraak". Mogelijk zou dat door vocht kunnen komen. Nu keek ik eens aan de omtrek van het ding en had zo'n vermoeden dat de eigenaar een punt had met zijn natte conclusie.

https://imgur.com/dSgNNAUhttps://i.imgur.com/dSgNNAU.jpg

De amp zag er niet uit dus aan de schoonmaak. Potmeters lagen half uit elkaar en overal oxidatie met uitval als gevolg. Allemaal niet zo spannend en na een flinke optische en elektronische schoonmaak kwam er zowaar een bruikbaar ding boven water. Leuke woordspeling voor een apparaat wat in de drup had gestaan.

Maar ..... De toonregeling leek niet te doen wat er van verwacht werd dus op zoek naar de oorzaak. De treble regelaar had totaal geen invloed dus de potmeter leek verdacht waarop die werd uitgesoldeerd en gemeten. Jammer dan, doet wat moet dus weer terug gezet. Bij het metenn aan de schakeling miste ik op de treble regelaar al het hoog dus veel viel er niet te regelen. Ook de sturende anode liet geen hoog zien. Op het stuurrooster was alles boven de 1kHz ruim aanwezig. Wat is dit nu weer? Het leek wel of er een sterk hoogaf filter actief was na de buis. Wie het ziet mag het zeggen.

https://i.imgur.com/Zgbz1yL.jpg


Dit is het klassieke concept van de fender tonestack. Moet er ook even bij zeggen dat de amp nog nooit open is geweest.

https://i.imgur.com/lbrWuxI.jpg

Dirk_Hendrik
12 maart 2023, 15:44
Wow! Gaaaf! Da's een stomme fuckup!:seriousf:

(en nee, ik zeg em nog niet hardop)

Gather38
12 maart 2023, 17:01
Denk dat ik “um” ook zie… maar hoe kan dat nou?!

cluseau
12 maart 2023, 19:56
Geen idee maar ik denk dat er zo wel meer in omloop zijn.

Plant
12 maart 2023, 21:49
:D Iets met een factor 100.000 kleiner?

cluseau
13 maart 2023, 10:45
:D Iets met een factor 100.000 kleiner?

Komt in de buurt he! :sssh:

AoDf
13 maart 2023, 15:11
R11 1 Ohm? Stagiaire had een slechte ochtend denk ik, greep uit verkeerde bakje gedaan.

cluseau
13 maart 2023, 16:58
Tja, als het handmatig werd gedaan zal het bij dit ene exemplaar blijven maar wat als deze printjes uit een bestuckingsmachine komen. Dan zou het wel eens kunnen dat er meer in omloop zijn.

AoDf
13 maart 2023, 21:00
Lijkt me zeer aannemelijk. Heb ook ooit een tijdje een Blues Junior gehad, volgens mij een revisie met een groene printplaat i.p.v. de beige print zoals deze.

Kreeg op een gegeven moment last van haardvuur knetters na een tijdje spelen. Na enig onderzoek bleken het de buispinnen of voeten die rechtstreeks op een print gesoldeerd waren als ik me goed herinner en door telkens opwarmen/afkoelen door de loop der tijd gaf dat haarscheurtjes in de solderingen van de pennen. Nadat deze even opnieuw gevloeid waren door een hete soldeerbout was dit issue verholpen.

Qua technische constructie was het niet top deze amp.

cluseau
7 april 2023, 15:24
Wat doet Chorus met je signaal? Iets wat ik me toch wel afvroeg en ben is aan het meten gegaan. Zo te zien worden de kanalen onafhankelijk van elkaar in fase verschoven. Op het scope plaatje zie je boven het sync signaal, daaronder rechter achtereenvolgens en linker uitgang.


https://youtu.be/5Ri3ozz8KC8


http://i.imgur.com/ITkWRiD.mp4 (https://imgur.com/ITkWRiD)
http://i.imgur.com/ITkWRiD.mp4 (https://imgur.com/ITkWRiD)

Dirk_Hendrik
7 april 2023, 20:11
Wat doet Chorus met je signaal? Iets wat ik me toch wel afvroeg en ben is aan het meten gegaan. Zo te zien worden de kanalen onafhankelijk van elkaar in fase verschoven. Op het scope plaatje zie je boven het sync signaal, daaronder rechter achtereenvolgens en linker uitgang.


https://youtu.be/5Ri3ozz8KC8


Close maar nog geen sigaar Frans. ;)
Ja. De kanalen worden idd in fase verschoven maar wat je niet ziet op je scope is dat die verschuiving vele cycli van je sinus groter is dan 1. Als je je generator een sweep laat maken ga je dat beter zien. Bursts werken nog leuker.
Als je delay binnen de cyclus van je signaal blijft kijk je eerder naar een phaser, normaliter gebaseerd op allpassfilters. Ga je een delay toepassen me een lineaire vertraging, dus vaste delaytijd voor elke frequentie, dan ga je via flanging (2-10mS) langzaam over naar chorus(10-30mS). Daarna beginnen de delays als expliciet vertraging hoorbaar te worden en ga je van ADT naar slapback en verder naar "gewone" delay.
Je hebt het over een sync signaal. Zonder te weten naar welke chorus je kijkt ga ik even uit van een BBD gebaseerd apparaat. Dat betekent dat je BBD geklokt wordt door en klok blokgolf welke in frequentie veel hoger is dan je ingangssignaal. Da's niet dit signaal Het beste wat ik kan vermoeden is dat het door jou als sync betitelde signaal de comparator uitgang is van de LFO welke samen met een integrator oscilleert. De integrator uitgang (3-hoek) wordt normaliter gebruikt voor het sturen van de klokgenerator. De comparator uitgang heeft dus niets te maken met synchronisatie maar wel met je chorussnelheid (rate).