PDA

View Full Version : Waarom blijven Gibson gitaren zo slecht op stemming?



MoonlandMenace
28 augustus 2016, 19:20
Sedert enkele dagen weer een Gibson in huis, en moet tot mijn grote spijt constateren dat de gitaar zoals alle voorgaande in mijn collectie van dit merk slecht op stemming blijft. Ik kan niet begrijpen dat dergelijk merk dit welbekend euvel maar niet verholpen krijgt.
Heb reeds een LP, SG en nu een Explorer gehad, en hoewel ze qua sound & looks alledrie konden bekoren, staat de stemvastheid op een veel lager niveau als alle andere kwaliteitsmerken die ik heb bespeeld.

Heb een Japanse Jazzmaster die, na 3 maanden onaangeroerd aan de muur heeft gehangen, nog perfect gestemd is. Ook mijn andere Fender, Charvel en Mayones blijven makkelijk een hele repetitie op stemming, maar een Gibson dient na 2 nummers al opnieuw gestemd te worden. Door het gebruik van nut-sauce is het wel al wat verbeterd, maar toch blijft het een probleem.

Nog iemand deze ervaring of ben ik gewoon niet compatibel met Gibson gitaren?

D3nnis
28 augustus 2016, 19:24
Ik dacht aan het welbekende g snaar gedoe bij onder andere een les paul, maar je haalt ook een explorer aan, dus je bedoelt algehele ontstemming of zo?

barno
28 augustus 2016, 19:30
Er is niet een of andere mojo die ervoor zorgt dat dingen ontstemmen, globaal zijn er enkele factoren (tuners, nut, stijfheid hals...) die dat beïnvloeden en die zijn bij Gibson standaard niet slechter dan bij fender bv. mss bend je meer op gibsons (makkelijker wegens shortscale) of mss is het deels gewoon inbeelding.

Mr.Fingers
28 augustus 2016, 19:35
Crappy tuners (als het geen Grover Rotomatics zijn) met schokkerige werking, een sloppy ingesneden topkam en de anatomie van de headstock (snaren lopen niet recht over de topkam, maar maken een hoek)

kassie
28 augustus 2016, 20:18
Denk eerder aan de luchtvochtigheid tegenwoordig. Daarnaast nieuwe snaren wel goed opgerekt?

Sorry maar m'n epi les paul blijft maandenlang op stemming na de eerste week nieuwe snaren. Dan lukt het een Gibson ook wel denk ik zo.

G snaar heb ik nooit problemen mee.

Heb er een fishman brug op en grover tuners.

the sure thing
28 augustus 2016, 20:20
Vroegah jaren lang een Gibson LP gehad. Bleef prima op stemming, ook live


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

JGD
28 augustus 2016, 20:21
Mij is altijd verteld door diverse vakmensen dat ontstemmen 9 van de 10 keer aan de topkam ligt.

Ik heb een Gibson 1984 Explorer, met een keurig nette graphtech topkam, door Vox Humana gemonteerd, en ik heb nergens last van.


PS: hoe zet jij nieuwe snaren op?
Dat maakt namelijk ook nogal wat uit.
Ik ga altijd voor zo min mogelijk windingen en een zekere ' self locking' methodiek (zou niet zo goed weten hoe dat hier effe uit te leggen)

EDIT: deze methode bedoel ik. Is echt goud!
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten&highlight=snaren+opzetten

Da Vinci
28 augustus 2016, 20:23
Mijn Gibson is ook kut. Gaat binnenkort naar de gitaarboer, oh nee, Guitar Factory voor een nieuwe benen topkam. Vaak is een matige topkam icm de wijze waarop de snaren lopen bij Gibson het probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rozh
28 augustus 2016, 20:30
topkam maakt echt heel veel uit, heb 2 epiphones waarbij hier een standaard prutding op zat wat de gitaar erg veel te wensen overliet, zelfs tonewise.
benen of tusq achtige topkam erop die je goed afsteld/schuurt dan ist een wereld van verschil.

heb je dan nog problemen zou ik bij je tuners kijken maar dat lijkt me sterk... Mijn gibson lp studio blijft namelijk perfect gestemd met zijn gibson tuners.

snaren goed winden maakt idd ook veel uit.

denis.hermans
28 augustus 2016, 21:16
Mijn epiphone lp en sheraton en gibson lp blijven goed op stemming.
Misschien ligt het bij jou (naast wat al is opgesomd) mee aan wisselende temperaturen/vochtigheidsgraad in de woning of het repetitielokaal , agressievere speelstijl.

Middeltje van potlood in de gleuven van de topkam heb je waarschijnlijk al toegepast ? ( edit : ik zie nu dat je al nut sauce gebruikt)

universe777
28 augustus 2016, 21:28
Heb 4 gibs en een Epi. Geen problemen na wat aandacht voor de topkam idd.

MoonlandMenace
28 augustus 2016, 21:44
Bedankt voor de vele antwoorden. Nieuwe snaren oprekken doe ik steeds, heb inderdaad het vermoeden dat het met de topkam te maken heeft. De explorer heeft een benen topkam en Grover tuners, echter heb ik de snaren nog niet vervangen (heb de gitaar pas). Deze lijken al een tijdje mee te gaan, dus zal ze eerst vervangen om dan mn definitief oordeel te vellen.

Rogueny
28 augustus 2016, 23:29
Wanneer mijn LP uit stemming gaat is het ook altijd het eerst de G snaar die vals klinkt. Heb t zelfde bij mijn strat trouwens.

vulvasonic
29 augustus 2016, 02:23
Ik ben spuit 11 en ik heb 3 Gibsons die altijd perfect op stemming blijven, een hele show lang (tenzij je tijdens een ijzig koude nacht een openluchtoptreden doet en je op het hoekje van het podium staat, onder de gloeiend hete lampen. Draai je je dan heel even weg, dan sta je in de kou......, tsja dan moet je wel eens bijstemmen).
Het probleem: spuit 11 zegt dat het 9 van de 10 keer de topkam is.

JanVrm
29 augustus 2016, 09:26
https://www.youtube.com/watch?v=4fhXYCFU7i8

Riny
29 augustus 2016, 10:53
Heb zelf een SG en LP en geheel geen problemen.
Moet er bij vertellen dat ik de nut ietsjes transparant vet geef voor een soepel geleiding bij eventuele bends.
Ook gebruik ik 0.10 sets.
Na het bespelen van een van de gitaren hang ik deze weg en 2 tot 3 dagen later, wanneer ik ze weer pak staat de stemming nog goed.
Alleen zijn dan alle snaren iets van stemming af (lager of hoger) maar onderling wel de juiste stemming.
Het enige wat hier werkt is het hout van al mijn gitaren, niet gek natuurlijk met een wisseling van luchtvochtigheid en temperaturen in de muziekkamer.

Een maat van heeft ook dergelijke problemen met zijn gitaren (all Fender strats).
Zelfs met de bovengenoemde oplossing blijft hij problemen houden en zelf denk ik dat het aan de 0.09 sets van hem ligt, die dingen blijven rekken.

EdJ
29 augustus 2016, 12:34
Ik heb ook de nodige stemproblemen gehad met Gibson achtige gitaren.
Bij een gitaar reparateur een nieuwe tusk topkam laten plaatsen.Probleem was minder maar nog steeds aanwezig.
Heb uiteindelijk bij vox humana een setje topkamvijltjes(in etui,iets van 20 euro)en een dunner vijltje voor de hoge E(iets van 8 euro)gekocht en ben voorzichtig gaan vijlen.
De gitaar heeft nog nooit zo fijn gespeeld én blijft op stemming nu.
Ik heb het voorzichtig gedaan,een paar avonden steeds een klein beetje.
T is te doen,za'k maar zeggen.

LRS
29 augustus 2016, 12:35
Hier eigenlijk nooit last van ehh... stemmingswisselingen. In tegenstelling tot de methodiek van piezo uit het linkje, wind ik m'n snaren helemaal op tot ik windingen heb over bijna het gehele asje. Werkt bij mij fijn. Snaren oprekken, en op m'n LP de topkam af en toe (paar keer per jaar) voorzien van wat grafiet (potlood).

Over benen topmannen: hierover lopen de meningen uiteen. Mijn favoriete gitaarbouwert uit Schiedam raadde het mij ooit eens af om de tusq topkam te vervangen door been. Schijnt stroever te zijn dan kunststof, met meer stemmingsproblemen tot gevolg. Niet mijn mening, maar zijn advies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Buxtra
29 augustus 2016, 13:08
Wat ernstig goed helpt denk ik, is een stabiele temperatuur waar ik mijn gitaren bewaar en bespeel (woonkamer). Niets hoeft uit een koffer of uit een bag oid. In het midden van de woonkamer staan ze gewoon schuin in een rekje tegen de muurzijde. Uiteraard jawel zonder meer namelijk niet in de buurt van ramen en een verwarming(sbuis) is wat mij betreft de sleutel. Ik moet melden dat de zon nooit het midden van de kamer haalt. Het is een lange woonkamer 1 hoog.

Alles, van de elektrische traditional LP van Gibson, de nepstrettokastert van Motion als alle akoestische Scheissdreck (Washburn, Morgan) blijft lang op stemming. Als er uiteindelijk wat ontstemt is het ook keurig in verhouding met elkaar snaar/snaar als tussen de gitaren onderling zoals iemand eerder opmerkte. G, b en hoge E ontstemmen wel iets eerder bij de elektrische vs de akoestische en ook eerder/meer dan de dikke snaren merk ik. Benden zal er ongetwijfeld (ook) mee te maken hebben.

Sorry, mogelijk geen nieuws en uitsluitend bevestigend, maar ik ben dan ook geboren voor het geluk mbt de topkammetjes! :satisfie:

Riny
29 augustus 2016, 13:19
Sorry, mogelijk geen nieuws en uitsluitend bevestigend, maar ik ben dan ook geboren voor het geluk mbt de topkammetjes! :satisfie:

Nieuws of geen nieuws, ieders ervaring telt mee om de vraagsteller zelf een middenweg hierin te laten zoeken.
Wat betreft constante temperatuur, dat is een goede al is dat vaak niet altijd haalbaar voor iedereen.
Ook het aangeven om niets in de zon of bij verwarming te zetten is een goed aangegeven iets.

Ik vertel mijn jonge leerlingen precies het zelfde.
Echter hebben die vaak een slaapkamer waar de gitaar staat, ik geef dan ook het advies, geen zon, geen verwarming en als het niet anders kan leg de gitaar in de koffer/hoes onder je bed.
Maar het bed moet dan niet tegen een verwarming aan staan.

Da Vinci
29 augustus 2016, 13:25
Wat ernstig goed helpt denk ik, is een stabiele temperatuur waar ik mijn gitaren bewaar en bespeel (woonkamer).


Mijn gitaren staan allemaal in dezelfe ruimte onder dezelfde omstandigheden. En ook als ik ze daaruit haal om te repeteren/optreden gaan ze vanuit dezelfde ruimte onder dezelfde omstandigheden naar dezelfde plek.
Resultaat is altijd hetzelfde:

Luke ontstemt niet
Tele/Strat hebben kleine correctie nodig
Les Paul behoorlijk ontstemt en na het stemmen vliegt hij de eerste nummers nog een paar keer gigantisch uit te bocht. Dat zit 'm echt grotendeels in de topkam waar de snaren niet lekker doorheen lopen.

barno
29 augustus 2016, 14:07
Dat een gitaar een goed gesneden topkam moet hebben, is uiteraard waar/ ifv intonatie en op stemming blijven tijdens het spelen. Dat een gitaar met een minder goed gesneden topkam gaat ontstemmen als de gitaar niet wordt gebruikt, lijkt me bollocks. Tenzij iemand me kan uitleggen wat er dan ter hoogte van die magische topkam zoal fysiek gebeurt bij zo'n werkloze gitaar.

JGD
29 augustus 2016, 14:50
misschien is het een tover nut?

rozh
29 augustus 2016, 14:58
voor €1,50 heb je bij keymusic zon tusq achtige nut, een uurtje vijlen en finetunen zodat elke snaar 0,1mm ruimte heeft met de bovenkant van de 1e fret terwijl je hem bij de 3e indrukt. dan de boel een beetje schuren zodat de snaren er niet te diep inliggen, et voila.
je gitaar speelt veel lekkerder en blijft goed in tune.
hier de before/after:
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/91840507-B153-4536-B792-A65223B2D6B5_zps8sjxt0yf.jpg

richwoodplayer
29 augustus 2016, 20:00
Dat ziet er niet verkeerd uit!
Heb zelf 3 les Paul's, en heb bij alle 3 geen last van ontstemmen. Doe wel elke keer als ik er nieuwe snaren op leg, ook even wat nieuw grafiet (potlood slijpsel) in de gleufjes van de topkam. Werkt perfect!
Ontstemd inderdaad alleen in zijn geheel iets omlaag of omhoog als de temperatuur schommelt in de ruimte.

Agent_Smith
30 augustus 2016, 11:35
Ik speel iets van ruim 25 jaar uitsluitend op Gibsons. Vele gehad en momenteel 10 in de verzameling en werkelijk nog nooit problemen met stemvastheid gehad. Bij geen enkele. Blijven maandenlang op stemming. Maar ik heb eigenlijk nooit nieuwe(re) gitaren. Altijd ouwe meuk, dus misschien iets met nieuwe topkammen ofzo. Ik denk sowieso dat het bijna altijd aan de topkam zal liggen.

Agent_Smith
30 augustus 2016, 12:16
Oh wacht, ja toch 1 Gibson gehad die alleen maar ontstemde. Een jaren 80 XPL explorer. Erg gave en fijne gitaar maar onbruikbaar door de waardeloze Kahler trem. Maar verder echt niet 1 met problemen.