PDA

View Full Version : Actie verlagen akoestiche gitaar'Epiphone MasterBild'.



muziekfreak
28 augustus 2016, 18:53
Hallo,
Ik heb een vraag over het verlagen van de snaren op een Epiphone Masterbild akoestische gitaar ik heb bij deze gitaar al eerder de actie verlaagt maar nog steeds niet tevreden vindt de hoogte nog steeds te hoog.
Bij andere akoestische die ik heb is het me wel redelijk goed gelukt om het brugzadel af te slijpen aan de onderkant.
Maar bij deze Masterbild is het nog steeds te hoog vindt ik speelt ook zwaar zo!.
Nu kan ik niet lager volgens mij om nog meer van het brugzadel af te halen omdat die al heel laag staat nu,zie de foto's maar.
Hoogte van de 12 fret is 4mm.
Hoe kan ik nog lager? wat moet er aan gebeuren.
http://www.fotoweer.nl/foto/snaarhoogte.jpg
http://www.fotoweer.nl/foto/brugzadel.jpg

William.

barno
28 augustus 2016, 19:20
op eerste zicht twee mogelijkheden: brugvoet verlagen (daarvoor moet die voet er wel eerst af)

of een neck reset

Harald
28 augustus 2016, 19:29
Vooropgesteld dat de hals niet te hol staat afgesteld. Kaarsrecht kan alleen als de frets nagenoeg perfect op orde zijn, maar een grote holling is ook niet fijn voor de actie. Bol is hoe dan ook niet goed.

PS meer voor Barno dan voor TS, zou je niet de brug voor het zadel wat lager kunnen vijlen, en dan achter het zadel schuin aflopende groeven in de pengaten kunnen maken zodat het zadel nog iets omlaag kan, terwijl de snaren toch nog voldoende hoek kunnen maken achter het zadel?

Harald
28 augustus 2016, 19:29
Moet het zadel wel diep genoeg in de brug zitten trouwens.

Da Vinci
28 augustus 2016, 20:17
Jezus daar kan je onder limbo-dansen.... Masterbuild? Dan mag je wel wat meer verwachten lijkt me.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Harald
28 augustus 2016, 20:22
Hoe zit het trouwens met de gleuven in de topkam? Zijn die laag genoeg? Vaak is dat bij gitaren die in winkels hangen niet het geval. Even snaar induwen op eerste fret en kijken hoeveel de snaar boven de tweede fret uitkomt. Dat zou dan ook zo ongeveer bij de eerste fret moeten zijn. Als dat veel hoger is valt daar winst te halen. Winst die je vooral op de eerste posities echt wel merkt.

barno
28 augustus 2016, 20:39
Vooropgesteld dat de hals niet te hol staat afgesteld. Kaarsrecht kan alleen als de frets nagenoeg perfect op orde zijn, maar een grote holling is ook niet fijn voor de actie. Bol is hoe dan ook niet goed.

PS meer voor Barno dan voor TS, zou je niet de brug voor het zadel wat lager kunnen vijlen, en dan achter het zadel schuin aflopende groeven in de pengaten kunnen maken zodat het zadel nog iets omlaag kan, terwijl de snaren toch nog voldoende hoek kunnen maken achter het zadel?

yep, kan ook, heb het onlangs nog gedaan met één van mijn gitaren, zadelsleuf ook wat dieper gemaakt. Maar dat zijn geen dingen die ik een doe het zelver zou aanraden wegens wat moeilijkere herstelling.

Maar idd, was ik vergeten, eerst holling hals checken, héél vaak is dat de oorzaak van te hoge actie op acousten en gemakkelijk aan te passen.

Harald
28 augustus 2016, 21:55
Die brugaanpassing is idd. niet voor de beginnende doe het zelver. Maar lijkt me voor een bouwer/reparateur wel wat sneller dan een neck reset, of de brug er helemaal afhalen. En dus goedkoper. Weet niet wat masterbuilt bij een huidige Epiphone betekend, maar een neck reset is behoorlijk bewerkelijk, en dus duur.

Brug eraf en opnieuw vastzetten moest bij mijn harpgitaar, daar zat de brug half los. Was toch ook een paar uren werk. En dat tikt dan toch al snel aan. Als het me bij de koop was opgevallen was het een dealbreaker geweest. Maar kan ook aan de silk and steel snaren gelegen hebben die ik erop gezet had. Snaarspanning was misschien net te veel voor het oude beestje. Al kan ze het nu wel aan. Maar goed, er gaan nu of John Pearse folksnaren of nylonsnaren op. Die folkset heeft een lagere snaarspanning dan silk and steel, maar vind ik qua klank eigenlijk beter. Al klinkt het ook weer niet echt als een set stalen snaren. Maar dat kan de gitaar iig niet aan.

Hotpepper01
29 augustus 2016, 10:42
Hoe zit het trouwens met de gleuven in de topkam? Zijn die laag genoeg? Vaak is dat bij gitaren die in winkels hangen niet het geval. Even snaar induwen op eerste fret en kijken hoeveel de snaar boven de tweede fret uitkomt. Dat zou dan ook zo ongeveer bij de eerste fret moeten zijn. Als dat veel hoger is valt daar winst te halen. Winst die je vooral op de eerste posities echt wel merkt.

Ik zou ook als eerste naar de kromming van de hals. Als die iets relief heeft, dan is dat goed. De topkam is voor mij hoofdverdachte no 1. Ik denk dat de gleufjes daar niet diep genoeg zijn en dat je snaren daar veel te hoof liggen. Wil je daar de gleueven dieper maken, dan heb je een setje topkamvijltjes nodig. Stewmac heeft daar een goede clip op YouTube staan...

motorhan
29 augustus 2016, 17:34
Ik zou ook als eerste naar de kromming van de hals. Als die iets relief heeft, dan is dat goed. De topkam is voor mij hoofdverdachte no 1. Ik denk dat de gleufjes daar niet diep genoeg zijn en dat je snaren daar veel te hoof liggen. Wil je daar de gleueven dieper maken, dan heb je een setje topkamvijltjes nodig. Stewmac heeft daar een goede clip op YouTube staan...

Al zakken de snaren bij de topkam 1mm Wat ik me kan voorstellen dan is de hoogte winst op het einde van het fretboard marginaal. de enige manier zoals op de foto te zien is om de snaren naar de gewenste hoogte te krijgen is het verlagen van de brug.

Het makkelijkste en goedkoopste lijkt dan de bovenkant van de brug verlagen. en de uitsparing voor de plastic/benen snaargeleider wellicht iets verdiepen. Wel even werk maar daar heb je elke dag plezier van.

Ik zou om de hoogte te bepalen eerst de snaargeleider er uit halen en dan een snaar over de brug laten lopen om te zien of dat je gewenste hoogte is. dan weet je hoeveel je van het hout af moet halen.

Hotpepper01
29 augustus 2016, 18:14
Ik zou ook als eerste naar de kromming van de hals. Als die iets relief heeft, dan is dat goed. De topkam is voor mij hoofdverdachte no 1. Ik denk dat de gleufjes daar niet diep genoeg zijn en dat je snaren daar veel te hoof liggen. Wil je daar de gleueven dieper maken, dan heb je een setje topkamvijltjes nodig. Stewmac heeft daar een goede clip op YouTube staan...

Als er een nieuwe topkam in gezet is en die veel te hoog staat, is het bij de brug ook altijd foute boel. Ik neem even aan dat de nek er goed inzit en niet bij de hiel is losgekomen of dat het bovenblad is ingezakt. Als de nek okay is, ben ik erg benieuwd naar de topkam. Kijk maar eens naar dit clipje van Fender


https://www.youtube.com/watch?v=racmaWTYvNg

barno
29 augustus 2016, 19:02
nut moet uiteraard zo laag mogelijk ingevijld zijn, maar dat heeft zoals al gezegd weinig invloed op de actie bij de 12defret. Maakt wel groot verschil voor de kampvuurakkoordjes natuurlijk, zowel qua feel als qua valsigheid :) Maar wat TS laat zien op foto kan je niet verhelpen aan de nut.

muziekfreak
29 augustus 2016, 19:29
Bedankt voor jullie reactie's ik weet niet of er nog iets uit te halen valt wat de Topkam aan gaat heb er nog een foto bijgezet beneden vanaf de tweede fret is ongeveer 2mm.
En een rechtstuk aluminium heb ik over de hals gelecht kan je mischien zien dat er wel een kleine holling in zit maar dat zal wel goed zijn.
http://www.fotoweer.nl/foto/topkam.jpg
http://www.fotoweer.nl/foto/bollinghals.jpg

Ik denk zelf dat het advies van Moterhan het beste is om het gedeelte voor de snaargeleider of zadelbrug te verlagen zodat de snaren niet tegen voorkant van de zadelsteun komen.
Anders weet ik het ook niet.
Hier zit ook nog eenEsonic2 systeem in het een element onder de zadelbrug en een hals element.
Heb nog even goed gekeken op het bovenblad want daar zit toch wel een aardige bolling op!!.

William.

barno
29 augustus 2016, 20:08
nuthoogte; snaar indrukken na fret 2, dan mag de snaar fret één net raken (of 0,1 mm erboven hangen)

halsholling:zie het niet, maar als dit is gemeten zonder snaarspanning kan het best dat de neck wat rechter mag. ik doe het meestal op gevoel maar dacht dat er ter hoogte van fret 7 ongeveer 0,3 mm moet zitten tussen fret en snaar, al mag het bij acousten eventueel iets meer zijn

muziekfreak
29 augustus 2016, 20:15
nuthoogte; snaar indrukken na fret 2, dan mag de snaar fret één net raken (of 0,1 mm erboven hangen)

halsholling:zie het niet, maar als dit is gemeten zonder snaarspanning kan het best dat de neck wat rechter mag. ik doe het meestal op gevoel maar dacht dat er ter hoogte van fret 7 ongeveer 0,3 mm moet zitten tussen fret en snaar, al mag het bij acousten eventueel iets meer zijn
Met snaarspanning gemeten.

Harald
29 augustus 2016, 21:18
Lijkt er op dat de bolling in het bovenblad het probleem is. Geen idee of daar op een makkelijke manier iets aan te doen is.

barno
29 augustus 2016, 21:27
Lijkt er op dat de bolling in het bovenblad het probleem is. Geen idee of daar op een makkelijke manier iets aan te doen is.


je kan gaan prutsen met een Bridge Doctor maar volgens mij is dat een soundkiller. Buikige acousten zijn meestal enkel tevreden met een neck reset maar ja, tamelijk zware operatie, volledige narcose enz...

Plant
29 augustus 2016, 22:04
nuthoogte; snaar indrukken na fret 2, dan mag de snaar fret één net raken (of 0,1 mm erboven hangen)

Ik wil je als bouwer niet tegenspreken (maar ik doe het lekker toch! ;) ) Maar ik ben het niet eens met 'mogen raken' want dan ratelt het bij mij. Ik hou het altijd net hoger.

Ik speel het spelletje zo dat ik de capo op 1 zet, net indruk na 3 en dan de ruimte op 2 check en die ruimte hou ik minimaal aan met jouw methode.

Plant
29 augustus 2016, 22:06
je kan gaan prutsen met een Bridge Doctor maar volgens mij is dat een soundkiller.

Been there, done that. Is zelfs een topic van mij over. NIET DOEN!!!!!

muziekfreak
30 augustus 2016, 19:22
Ok hier nog wat foto's van de beruchte bolling en je kan zien dat de brugsteun schuin voor over gaat!!.
http://www.fotoweer.nl/foto/bollingtest.jpg
http://www.fotoweer.nl/foto/bollingtest2.jpg
Onderste foto is achter de kast genaakt.
Hoop dat het duidelijk is foto's waren niet zo scherp iets verscherpt nu.

Ik heb al van verschillende artikelen gelezen over de Bridge Docter de vindt het een hele goeie remedie en de andere niet!! ja ik weet niet wat het beste is?.Maar wat moet je er anders aan doen dan kan het altijd proberen natuurlijk.
Zo is het ook helemaal niks.
William.

RB-1
31 augustus 2016, 12:25
Ik heb al verschillende artikelen gelezen over de Bridge Docter de een vindt het een hele goeie remedie en de andere niet.
De keuze is simpel:
Wil je graag dat je gitaar heel veel slechter gaat klinken?
Ja? Dan doen. En je achteraf voor je kop slaan dat je zoiets stoms hebt kunnen doen.
Nee? > Neck reset, brugzadel naar de oorspronkelijke hoogte brengen en dan genieten van een instrument dat net zo goed of zelfs beter klinkt dan voorheen en ook weer makkelijk speelt.

dadgad
31 augustus 2016, 13:18
Hallo,

Als Bridge Doctors zo slecht zijn voor de klank, waarom zitten ze dan standaard geinstalleerd in alle Breedlove (http://www.jldguitar.net/breedlove/breedlove.html) gitaren ? Dat zijn bepaald niet de slechtst klinkende gitaren, en ook zeker niet goedkoop. Goed, over de vormgeving van sommige modellen kunnen we in discussie gaan - maar dat ze tot het top segment van de US gitaar merken horen zullen weinigen ontkennen.

Ik vraag me alleen wel af of zo'n Epi MasterBilt de investering van een Bridge Doctor waard is - eigenlijk zijn die gewoon te licht gebouwd.

Heb je teruggaan naar de leverancier en vragen hoe het zit met garantie en zo al overwogen ?

Greetz,

Han.

duckman
31 augustus 2016, 14:52
Zo'n brdige doctor kost toch maar 20-50 euro?
http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Tools_for_Bridges/JLD_Bridge_Doctor.html?pref_currency=E



Hallo,

Als Bridge Doctors zo slecht zijn voor de klank, waarom zitten ze dan standaard geinstalleerd in alle Breedlove (http://www.jldguitar.net/breedlove/breedlove.html) gitaren ? Dat zijn bepaald niet de slechtst klinkende gitaren, en ook zeker niet goedkoop. Goed, over de vormgeving van sommige modellen kunnen we in discussie gaan - maar dat ze tot het top segment van de US gitaar merken horen zullen weinigen ontkennen.

Ik vraag me alleen wel af of zo'n Epi MasterBilt de investering van een Bridge Doctor waard is - eigenlijk zijn die gewoon te licht gebouwd.

Heb je teruggaan naar de leverancier en vragen hoe het zit met garantie en zo al overwogen ?

Greetz,

Han.

RB-1
31 augustus 2016, 15:59
Als Bridge Doctors zo slecht zijn voor de klank, waarom zitten ze dan standaard geinstalleerd in alle Breedlove gitaren?Waarom dan niet in high end Martins, Gibsons, Gallagher, Santa Cruz', Taylors om maar eens een veel groter aantal high end gitaren te noemen?
Met name het veel betere geluid na het verwijderen van bridge doctors heeft mij overtuigd van de onzin van zo'n ding.
Theoretisch is het toevoegen van massa aan een bovenblad ook contraproductief.

Plant
31 augustus 2016, 18:54
Als Bridge Doctors zo slecht zijn voor de klank...

De klank wordt heel anders, of het slecht is mag ieder zelf beoordelen. Als je erg gehecht bent aan de klank die je gitaar nu heeft zou ik er nog maar eens goed over nadenken.

Zoals gezegd heb ik ooit zelf zo'n JBL ding nagemaakt en ingebouwd in een gitaar die er vergelijkbaar aan toe was als de Epi. Niet helemaal, want bij mij was het zadel niet te hoog, het stond meer scheef naar voren en de gitaar was niet goed geïntoneerd. De TS heeft kans dat de Bridge Doctor helemaal geen positief effect heeft op de zadelhoogte, de brug zal eerder kantelen om z'n as dan omlaag gaan. Je trekt nl. niks naar beneden maar duwt de brug recht. Bij mij veranderde aan de actie nauwelijks iets na aanbrengen.

Dan de klank: Het geluid werd heel bassig en mellow. Op zich geen lelijk geluid, maar niet meer het meer sprankelende geluid dat de gitaar voorheen had.

Ik voelde ook meer de hele gitaar trillen, trillingen werden rechtstreeks overgebracht op de zijkant van de gitaar. De overbrenging van de trillingen loopt meer via de rest van de kast en het hele karakter verandert.

Mogelijk haalt Breedlove nog wat ander trucjes in de constructie (bracing) uit om het karakter te 'tunen'.

Anyhoe, ik zou eerst maar eens goed onderzoeken of een Bridge Doctor überhaupt een oplossing is voor het probleem.

muziekfreak
3 september 2016, 10:28
He mensen wat een ophef heb ik los gemaakt zeg!! maar bedank voor alle reactie's nou weet ik wat ik doen moet,en wat niet!.
Ik ga er eerst niks aan doen wacht nog even met de Bridge Docter en een Nek reset weet niet of de kosten het waard zijn deze gitaar heb ik iets van 500,-euro voor betaalt waarschijnelijk een miskoop maar dat weet ik nog niet??.
Wat ik al vast heb gedaan is het Esonig2 systeem er uit gehaalt en de gitaar weer netje aan de muur gehangen!!!.
Het Esonig2 heb ik inmiddels ingebouwd in de Simon&Patrick (Luther) gitaar en man wat een fijn geluidtje is dat zeg via de Fender 65R versterker.Deze speelt ook heel licht en heeft geen bolling gelukkig.
William.