PDA

View Full Version : Hoe zorg ik dat ik niet meer op mijn kabel ga staan?



Braddie
26 augustus 2016, 03:12
Weet niet waar ik dit anders moet plaatsen.
Maar ik heb een lange gitaarkabel gekocht een poos geleden, want ben nog al graag van het bewegen tijdens repetities/optredens. Maar de kans is er helaas bijna altijd wel dat ik er op ga staan, en het zou zonde zijn om er dan over te vallen en of de kabel er uit te trekken óf m`n gitaar naar de grond te werken.

Heb helaas geen geld voor een draadloos systeem, maar ik zie sommige gitaristen ook hun kabel achter zich aan hebben slepen die altijd precies achter ze aanloopt zodat ze er niet op staan (lastig uit te leggen) Maar hoe werkt dit precies met het vastmaken van de kabel? :)

arjanb01
26 augustus 2016, 07:00
Draadloos gaan spelen ?
Ik zou voor 160 euro die nieuwe draadloze zender van line 6 pakken. Bij Bax te koop.

Gate
26 augustus 2016, 07:39
Gitaarkabel achterlangs door je strap lussen en dan in je gitaar pluggen. Dat helpt misschien.

arjanb01
26 augustus 2016, 07:46
O sorry verkeerd gelezen, geen geld voor draadloos systeem dus...
Nou dat dus, kabel achter je gitaarband en dan de gitaar in...

D3nnis
26 augustus 2016, 08:20
Krulsnoer? En een minder lange kabel gebruiken.

Oranjeaap
26 augustus 2016, 08:48
Door gewoon op te letten waar je gaat staan? Als je op straat loopt kijk je toch ook waar je loopt.

Hotpepper01
26 augustus 2016, 08:49
Minder bewegen in de richting waar je kabel ligt. En voordat je begint te spelen HEEL bewust je kabel neerleggen met het meeste van de kabel in de richting waarin je niet zou bewegen. En dan goed (beter) opletten tijdens het spelen.
Klinkt ingewikkeld, maar helpt wel. Robuuste kabels kunnen beter tegen er op gaan staan.

Mr.Fingers
26 augustus 2016, 08:52
http://i35.tinypic.com/2wqse2q.jpg

Plant
26 augustus 2016, 09:03
... ik zie sommige gitaristen ook hun kabel achter zich aan hebben slepen die altijd precies achter ze aanloopt zodat ze er niet op staan (lastig uit te leggen) Maar hoe werkt dit precies met het vastmaken van de kabel? :)

Van achter de kabel tussen gitaar en strap naar voren steken en met een ruime lus inpluggen. Werkt meteen als trekontlasting.

https://i.ytimg.com/vi/XHlqvbeb-Ks/maxresdefault.jpg

MikeD
26 augustus 2016, 09:33
http://i35.tinypic.com/2wqse2q.jpg


Hoewel ik dit een geweldige foto uit de ouwe doos vindt en idem die Marshall stack (heb je die nog??) heb ik het destijds helemaal gehad met die krulsnoeren.. helemaal die met de pancake pluggen. Die krulsnoeren waren overigens voor mij ook altijd te kort; wel eens bijna mijn torentje omver getrokken. By the way...ik meen dat Brian May hele lange krulsnoeren gebruikt(e). Sindsdien koop of maak ik zelf lange snoeren (minstens 6 meter van goede kwaliteit kabel) en inderdaad is het goed opletten waar ik m'n kabel 'leg'.. ik sta er ook nog wel eens op maar mits je voldoende lengte hebt, trek je m ook dan toch niet strak.
Waar ik weer wel mee te maken heb, is het 'geheugen' van de kabel die de neiging heeft zichzelf weer 'op te rollen'

Da Vinci
26 augustus 2016, 10:00
Mijn gitaarkabel gaat in de regel naar mijn pedalboard dat voor me ligt (wel achter m'n strap langs). Daardoor gaat de kabel eerder naar voor dan naar achter waardoor je er minder snel over struikelt. Daarnaast is de kabel 6 meter en dus meer dan lang genoeg om de afstand tot mijn pedalboard te overbruggen en dus gewoon 'los' op de grond ligt. Heb er eigenlijk nooit problemen mee totdat ik aan de wandel ga. Daarom speel ik live altijd draadloos :)

FruscianteFan
26 augustus 2016, 10:56
Het kan even zoeken zijn maar... experimenteer met kabels!

Ik heb nu al ik wéét niet hoe lang (jaar of 8 ) een Monster Rock Cable. Ontzettend dik en stug. Er zit ook een velcro bij waardoor je hem altijd wel op ongeveer dezelfde (grote) diameter oprolt. Omdat-ie zo dik en stug is en ik hem ook niet voor elke gig of repetitie helemaal 'afrol', ligt-ie bijna nooit in de weg.

Zo kan ik nog wel meer anekdotes geven maar het komt erop neer dat de ene kabel de ander niet is. Uitproberen dus...

arjanb01
26 augustus 2016, 11:08
Ik heb echt vroeger kwaliteits kabels van spectra flex gehad en die krengen rolden altijd vanzelf op. Ook met het achterlangs halen van je kabel de gitaar in. Was er helemaal klaar mee en ben daarom draadloos gegaan. Ideaal. Geen bundels voor je voeten en het argument van signaal verlies gaat ook niet meer op, want die systemen zijn echt beter geworden dan pakweg 10 jaar geleden.

Mr.Fingers
26 augustus 2016, 11:18
Hoewel ik dit een geweldige foto uit de ouwe doos vindt en idem die Marshall stack (heb je die nog??)
ZO oud ben ik nu ook weer niet, en ik ben ook niet gehandicapt qua dominante hand. Gewoon een ploatje van den interwebz gehaald dus ;)

Maar ik gebruik dus gewoon een Fender Koil Kord: hangt niets in de weg, weegt niet overdreven veel en geeft net genoeg tonesuck dat mijn Telecaster er perfect door klinkt. Die platte pluggen trekken inderdaad op niets, maar die worden tegenwoordig ook niet meer gebruikt. Wil je een echt goede krulkabel, moet je eens kijken naar Bullet.

Je ziet ze trouwens steeds meer en meer opduiken, die krulkabels.

http://www.brooklynvegan.com/img/music/charlesbradley/fortgreenepark/1.jpg

Midwolda
26 augustus 2016, 11:22
Da's het enige wat ik nog heb uit de seventies, toen ik begon met gitaarspelen...

... een krulkabel...

... en die wordt nu nog vrijwel dagelijks gebruikt.

Schrevel
26 augustus 2016, 11:25
Die krulkabels zijn retro en dus geil voor hipsters.

Oplossing: bij een trouwstoet zie je achter de bruid bruidsmeisjes lopen die de lange bruidssluier omhoog houden tijdens het lopen. Dat moet je voor je kabel ook hebben: een cablemiss, een snoerpoes, een kabelk*t of hoe je zo iemand dan ook wil noemen. Een sexy dame die achter je staat en je kabel omhoog houdt. Ook leuk voor het publiek.

FruscianteFan
26 augustus 2016, 11:30
Ik heb echt vroeger kwaliteits kabels van spectra flex gehad en die krengen rolden altijd vanzelf op. Ook met het achterlangs halen van je kabel de gitaar in. Was er helemaal klaar mee en ben daarom draadloos gegaan. Ideaal. Geen bundels voor je voeten en het argument van signaal verlies gaat ook niet meer op, want die systemen zijn echt beter geworden dan pakweg 10 jaar geleden.

Kwaliteit van geluid en 'externe' eigenschappen van een kabel hebben niet zoveel met elkaar te maken. Behalve dan dat er bij duurdere kabels op beide fronten vaak beter wordt nagedacht.

Mr.Fingers
26 augustus 2016, 11:45
Dat moet je voor je kabel ook hebben: een cablemiss, een snoerpoes, een kabelk*t of hoe je zo iemand dan ook wil noemen. Een sexy dame die achter je staat en je kabel omhoog houdt. Ook leuk voor het publiek.

Buddy Guy had die techniek (https://youtu.be/tu4gbiZegP0?t=101) al bijna volledig onder de knie in het jaar des Heeres 1970!

Da Vinci
26 augustus 2016, 12:26
cablemiss, een snoerpoes, een kabelk*t of hoe je zo iemand dan ook wil noemen. Een sexy dame die achter je staat en je kabel omhoog houdt. Ook leuk voor het publiek.

Snoerhoer allitereert wel lekker vind ik...

FruscianteFan
26 augustus 2016, 12:39
Snoerhoer allitereert wel lekker vind ik...

pak eens een woordenboek en zoek de betekenis van 'alliteratie' eens op :D

Da Vinci
26 augustus 2016, 12:52
pak eens een woordenboek en zoek de betekenis van 'alliteratie' eens op :D

Ik heb geen woordenboek bij de hand, maar n.a.v. jouw opmerking heb ik het gevoel dat ik even een bradje moet doen :sssh:


Snoerhoer klinkt wel lekker vind ik...

MikeD
26 augustus 2016, 13:11
Die krulkabels zijn retro en dus geil voor hipsters.



ik heb er nog een stuk of wat… letterlijk in de oude doos…. wie wat bewaart die heeft wat.. zal ze opzoeken en te koop aanbieden aan die retro-geile-hipsters…. met een beetje mazzel levert het de monetaire basis op voor een draadloos systeem

MikeD
26 augustus 2016, 13:15
Ik heb geen woordenboek bij de hand, maar n.a.v. jouw opmerking heb ik het gevoel dat ik even een bradje moet doen :sssh:

jongens ik ben geen Mod maar zullen we mekaar nou ff niet op de kast gaan stangen??? om even een mooie contaminatie van twee spreekwijzen door elkaar te mengen (en dat is dan bijna weer een pleonasme… neerlandici van Gitaarnet verenigt u en open uw eigen taalpuriteinen topic ).

D3nnis
26 augustus 2016, 14:14
Nou, ik ben er eigenlijk wel voor om geen moeilijke woorden te gebruiken als het met simpele taal ook kan..

Da Vinci
26 augustus 2016, 14:47
jongens ik ben geen Mod maar zullen we mekaar nou ff niet op de kast gaan stangen???

Nou heb ik redelijk wat verbasterde spreekwoorden voorbij zien/horen komen, maar deze slaat werkelijk de klepel van de klok.

FruscianteFan
26 augustus 2016, 14:54
Ik heb geen woordenboek bij de hand, maar n.a.v. jouw opmerking heb ik het gevoel dat ik even een bradje moet doen :sssh:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Alliteratie

beginrijm dus...

Luke-wannabe
27 augustus 2016, 00:30
Jonge jonge wat een topic weer

telerocker
27 augustus 2016, 00:38
Jonge jonge wat een topic weer

idd, de kabel horen kraken, maar niet weten waar de plug zit. ;)

showband
27 augustus 2016, 07:39
methode uit de tijd dat ik geen geld had.

Een stuk overlengte maken om de voetstap op te vangen. Kost niets. En je kan goede kabel gebruiken.

Haal een stuk kleding-elastiek. (rond met stof in een mooie kleur +/- 30 CM lang +10CM voor de knoop)

En in het stuk kabel tussen je gitaarband en de grond. Zet je met dat elastiek een lus.
als je kan knopen: allebei de kanten een dubbele mastworp de goede kant op. Anders....gaffa maar dat ziet er minder uit ;)

Het elastiek houd nu een 20 cm overlengte bij elkaar. Dus als je op je kabel gaat staan rekt eerst het elastiek uit zoals een krulsnoer zou doen. En je hebt geen problemen.

D3nnis
27 augustus 2016, 08:02
Wow, creatieve oplossing.

Vooral voor iets wat niet echt een probleem hoeft te zijn.

Als ik alleen gitaar --> versterker speel, dan heb ik altijd de reeds eerder genoemde lus achter de draagband langs, en aan de versterkerkant maak ik altijd een lus door het speaker cabinet handvat, en van daar uit in de versterker (top) input.

Dan kan er eigenlijk al niks meer gebeuren, behalve dat je gewoon op de kabel zelf kunt gaan staan, maar dat kan altijd. Dus als dat een probleem is, niet mauwen maar zender kopen. Geen geld? Sparen.



Ik heb nu al ik wéét niet hoe lang (jaar of 8 ) een Monster Rock Cable.

Hier idem.
Geluids-technisch zijn ze misschien gehyped, etc. Maar ik krijg er een prima geluid mee.
Wat ik wel een nadeel van Monster vind, en dat is niet exemplarisch want ik heb er 5 (2 oudere van een jaar of 10, 3 nieuwere van een jaar of 6) dat ze vrij veel geluid doorgeven als je beweegt met de kabel; dat is eigenlijk gewoon klote.

the sure thing
27 augustus 2016, 08:08
Sjesus wat een kut-topic. En dan ook nog van "Braddie"...

Bij optredens waar mijn gitaarsnoer in de weg ZOU kunnen komen, tape ik een deel vast aan de vloer met ducktape.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
27 augustus 2016, 08:10
Bij optredens waar mijn gitaarsnoer in de weg ZOU kunnen komen, tape ik een deel vast aan de vloer met ducktape.



Nah...ga dan naar zo'n wasbox waar je je auto kunt wassen, en jat die arm waar die hogedrukspuit slang aan hangt, snoer mooi van boven laten komen!

MikeD
27 augustus 2016, 08:13
Nah...ga dan naar zo'n wasbox waar je je auto kunt wassen, en jat die arm waar die hogedrukspuit slang aan hangt, snoer mooi van boven laten komen!

10 punten voor de meest creatieve oplossing….. in dit niet bij iedereen in de smaak vallende topic.

the sure thing
27 augustus 2016, 08:15
Nah...ga dan naar zo'n wasbox waar je je auto kunt wassen, en jat die arm waar die hogedrukspuit slang aan hangt, snoer mooi van boven laten komen!

... Hier word ik blij van!

En van het woord "snoerenhoer" word ik geil.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
27 augustus 2016, 08:17
in dit niet bij iedereen in de smaak vallende topic.



Ik ben eigenlijk benieuwd of dit soort problemen gitarist-eigen is, of dat je het ook op fora betreffende andere instrumententegen komt.


Zal eens zoeken of er een klarinet- of doedelzakforum bestaat 🙂

Brad
27 augustus 2016, 08:21
Braddie , als je gewoon je snoer achter je gitaarband lust en de andere kant van het snoer vast zet met gaffer tape aan de zijkant van de versterker kan er weinig gebeuren mocht je op je snoer trappen

Pepe
27 augustus 2016, 08:23
Ik had een vriend die altijd in no time verstrikt raakte in zijn snoer. Ik zei een keer tegen hem, Walter, je moet niet alleen linksom draaien maar ook de andere kant op. Zei hij, ja dat weet ik maar tis nu een act geworden.

Is dat wat?

Han S
27 augustus 2016, 09:54
Braddie , als je gewoon je snoer achter je gitaarband lust en de andere kant van het snoer vast zet met gaffer tape aan de zijkant van de versterker kan er weinig gebeuren mocht je op je snoer trappen


Tot de versterker naar beneden flikkert.

Tupelo
27 augustus 2016, 09:55
Oefenruimte heb ik eens opgelost met oogjes/haakjes in de balken aan het plafond.
Alle speakerkabels, alles dat overbodig was, dat in de knoop kon raken, naar het mengpaneel, naar en van amps, gewoon per muzikant via het plafond geleiden.
Is wat idioot, maar werkt wel; in een oefenruimte tenminste; beats aan grond ducktapen.

FruscianteFan
27 augustus 2016, 10:06
Ik had een vriend die altijd in no time verstrikt raakte in zijn snoer. Ik zei een keer tegen hem, Walter, je moet niet alleen linksom draaien maar ook de andere kant op. Zei hij, ja dat weet ik maar tis nu een act geworden.

Is dat wat?

ja of je denkt er gewoon af en toe aan om je kabel even recht te trekken.

D3nnis: dat herken, ik heb er alleen niet zoveel last van. Qua geluid vind ik hem prima, fijner dan mijn Klotz TM Stevens die vervelend veel hoog doorlaat (als hij althans tussen gitaar en pedalen zit, na een buffer geen last meer van). Weet niet welke van de twee meer met je sound doet ;)

Maar... hij is zo stevig, zo stug, met in was gegoten pluggen. Deze kabel kan de wereld aan, en dat is een erg fijne gedachte. Weer een factor minder waar je rekening mee hoeft te houden.

Brad
27 augustus 2016, 10:33
Ik heb geen woordenboek bij de hand, maar n.a.v. jouw opmerking heb ik het gevoel dat ik even een bradje moet doen :sssh:

Als ze maar niet vergeten zijn je luier om te doen :D

D3nnis
27 augustus 2016, 14:00
D3nnis: dat herken, ik heb er alleen niet zoveel last van.



Ik ook niet echt hoor.
Tenminste, live merk ik er niks van.
Maar thuis, met koptelefoon, als je even niet speelt en wel beweegt...wat een kabaal 🙂

Harald
27 augustus 2016, 14:37
Nah...ga dan naar zo'n wasbox waar je je auto kunt wassen, en jat die arm waar die hogedrukspuit slang aan hangt, snoer mooi van boven laten komen!Ah shit, je bent me voor, dat zat ik net te denken voordat ik jouw post las. Een mooie 'Guust' oplossing... Moet je wel de enige zijn in de band. Als je met meer gitaristen bent die dat doen loop je nog het risico op belangenverstrengeling :D Levert wel een geweldige stage act op.

Waarom zijn er niet gewoon elastische kabels? (Je nee, geen krulsnoer, want de extra kabellengte die je door de krullen hebt krijg je niet terug in loopruimte...) Stel je voor, als je zo'n elastikabel (de naam heb ik al :) ) combineert met de kabel komt van een paal uit de hoogte methode... Bungeejumpend het publiek in, is weer eens wat anders dan een trampoline op het podium. Guust zou het geweldig vinden!

Harald
27 augustus 2016, 14:44
Maar even serieus, als je zo verknocht bent aan een kabel, lus hem iig even door de riem, zoals gezegd. Doe ik zelfs bij optredens waar ik zittend speel...

Maar de enige fijne oplossing als je veel wil bewegen, ga draadloos... dat geen geld, doe daar wat aan. Ga kranten bezorgen, maak straatmuziek, zoek een baantje... zo duur zijn die draadloze systemen niet meer. En het speelt heerlijk bij optredens, en niet alleen bij grote podia. Juist op kleine podia is het fijn dat er niet ook nog eens 10 meter kabel voor je voeten ligt. Daar struikel je alleen maar over. Bovendien kun je bij de soundcheck even in de zaal gaan luisteren.

guitarkid
27 augustus 2016, 15:30
Snoerhoer allitereert wel lekker vind ik...


pak eens een woordenboek en zoek de betekenis van 'alliteratie' eens op :D

Snoersnoes dan maar....??? :)

JGD
28 augustus 2016, 09:44
"Hoe zorg ik dat ik niet meer op mijn kabel ga staan"

Elke keer dat je het weer doet, zet je je gitaar neer. Netjes in de standaard (hij zou eens vallen...)

Je doet je broekje uit en je onderbroekje ook.

Met je linker hand (of je rechter als je linkshandig bent) pak je je eigen scrotum goed stevig vast, onder je eitjes.
Dus dat je twee paaseitjes goed gespannen boven je knuist uitsteken, goed strak trekken dus.
Met je andere hand pak je een slipper/schoen/schoolliniaal/houten latje/opgerold tijdschrift (you get the point).

En dan 1 2 3...... knal!

Ik beloof je dat je niet zo heel snel weer op je kabel gaat staan.