PDA

View Full Version : Waarom is een nut eigenlijk nooit van metaal



motorhan
25 augustus 2016, 16:03
Hallo,
Ik vroeg me af waarom het regelmatig voorkomt dat de snaarhoogte bij de Nut niet correct is, bij aankoop van een nieuwe of gebruikte gitaar.
Er zijn gitaren met een z.g. nulfret dan heb je dat probleem niet en is de snaarhoogte daar altijd zo als ie zijn moet.
Er wordt gezegd een nieuwe gitaar af fabriek werkt nog wat en daarom moet ie later (na de koop) worden afgesteld. maar het lijkt me dat de nut zelf niet krimpt of uitzet.
Dus lijkt me dat geen steekhoudend argument.

Je ziet ook dat op goedkopere gitaren een stukje plastic wordt gebruikt en bij de duurdere een stukje been.
Waarom zie je eigenlijk nooit dat ze de nut van metaal (messing, aluminium, rvs etc) maken.
Wat voor invloed zou dat hebben op het geluid of zijn er nog andere nadelen.

Pepe
25 augustus 2016, 16:06
Metalen nuts zijn er wel. Niet iedereen houd van de klank en de esthetiek.

barno
25 augustus 2016, 16:11
plenty of metal in nutland, vroeger meer dan nu. Danelectro's hadden standaard aluminium nut. Het vijlsel dat overbleef strooiden ze in de lak om zo een sparkle effect te krijgen.

D3nnis
25 augustus 2016, 16:12
Onder andere de yngwie malmsteen strat heeft een messing topkam.

Floyd rose equipped gitaren hebben ook een metalen topkam 🙂

RVS zou ik -denk ik- niet blij van worden, lijkt me dat de snaar en topkam vrij snel op elkaar invreten wat de stemvastheid niet ten goede komt.

Schrevel
25 augustus 2016, 17:28
lijkt me dat de snaar en topkam vrij snel op elkaar invreten wat de stemvastheid niet ten goede komt.

Dat dus.

Ik zou het prettig vinden als open snaren dezelfde klank zouden hebben als gefrette. Er zou een methode moeten worden bedacht om de nulfret makkelijk te vervangen, net makkelijk als dat je snaren vervangt.

Sander-H
25 augustus 2016, 17:36
Gibson heeft vorig jaar nog metalen topkammen geïntroduceerd en dat was een enorm succes!
Ownee, alle Gibson fanboys begonnen te roepen dat het heiligheidsschennis was :D

Veel jaren 70 spul uit Japan had een messing topkam, staan genoeg foto's van hier op het forum.

motorhan
25 augustus 2016, 20:24
Dat dus.

Ik zou het prettig vinden als open snaren dezelfde klank zouden hebben als gefrette. Er zou een methode moeten worden bedacht om de nulfret makkelijk te vervangen, net makkelijk als dat je snaren vervangt.

Dat effect krijg je toch ook met een nulfret. Ik bedoel dus het geluid en invreten zoals ook wordt opgemerkt zou je dus dan ook met fretten van hetzelfde materiaal krijgen.

motorhan
25 augustus 2016, 20:24
Ik ga eens Googlen heb ze nog niet eerder gezien van metaal

Han S
25 augustus 2016, 20:25
Wat is het nut van een nut?

(sorry, ik kon het niet laten)

Erik de Perik
25 augustus 2016, 21:34
Heb er in de jaren '80 wel wat zelf gemaakt uit messing staf.

Inmiddels denk ik wat genuanceerder over het nut van de nut, tenminste het materiaal. Alleen ongefrette tonen klinken door de nut. Toch is het een heel belangrijk item om te vervangen, wanneer iemand een goedkope gitaar koopt. Je moet er in geloven, denk ik, net als de tandenborstel van Pat Metheny.

wietse
25 augustus 2016, 21:38
Dat dus.

Ik zou het prettig vinden als open snaren dezelfde klank zouden hebben als gefrette. Er zou een methode moeten worden bedacht om de nulfret makkelijk te vervangen, net makkelijk als dat je snaren vervangt.
een nulfret gaat lang mee en het vervangen er van is minder werk dan een topkam vervangen en op de juiste diepte invijlen.


Ik ga eens Googlen heb ze nog niet eerder gezien van metaal

ik heb 3 gitaren met een messing topkam 2 hondo II's (matsumoku) en een aria proII ook matsumoku allemaal goede gitaren ondanks dat hondo zijn reputatie tegen heeft.
http://aw1nlnbob3rvynvja2v0lmnvbq00.g00.photobucket.com/g00/1_TU9SRVBIRVVTMyRodHRwOi8vaW1nLnBob3RvYnVja2V0LmNv bS9hbGJ1bXMvdjQ5Ny93aWV0c2UvbXklMjBndWl0YXJzL2FyaW F5c2hlYWRzdG9jay5qcGc%3D_$/$/$/$/$/$

vulvasonic
26 augustus 2016, 06:53
Ik ben een groot liefhebber van metalen nuts. Ik denk aan die ball gevallen die op de eerste Jeff Beck signatures zaten (plus de eerste serie Deluxe stratocasters meen ik). Messing, ook lekker. Maar waar ik zelf de meeste ervaring mee heb is de locking nut op één van mijn Japanse strats, behorend bij de Kahler Spyder trem. Als ik de gitaar voorzie van nieuwe snaren, dan klem ik in de eerste twee of drie dagen het spul nog niet vast. Klinkt misschien idioot, maar ik ben verliefd op dat geluid en de snaren hebben alle vrijheid om te bewegen naar de zijkanten (vergelijk het qua uiterlijk met de zogenaamd brom eliminerende metalen 'tanden' naast de elementen van een Jaguar), waardoor geen enkele snaar springt of vals gaat klinken. Dus zónder de locking nuts vind ik ze al geweldig. Ergens ook logisch. Immers, het geluid sluit veel beter aan bij dat van snaren over een fret, dan dat van snaren over een ander materiaal.

Weliswaar geen metaal, maar ik zou het liefst een groot deel van mijn collectie laten voorzien van Graph Tech spul. Het heeft uiteraard veel minder die wonderschone metalige klank, maar daar staat tegenover dat ik me altijd veilig voel met dat Graph Tech spul. En het klinkt beter dan de meeste alternatieven. :)

D3nnis
26 augustus 2016, 08:26
Even over de klank...een losse snaar klinkt met een "normale" topkam misschien anders dan met een gefrette snaar, maar bij de gitaren die ik heb met nulfret, klinkt de losse snaar nog steeds anders dan een gefrette snaar, vind ik. Ben ik de enige?

MikeD
26 augustus 2016, 10:09
twee van mijn gitaren hebben een metalen locknut (vanwege de floyd rose) en ik vind op de een of andere manier het geluid van die twee zeker bij ongefrette / losse snaren 'helderder' en 'crispier'. Vandaar dat ik het snode plan heb opgevat om bij het volgende verbouw-project de nut te vervangen door de kam van een locknut ook al komt daar geen floyd op (maar een maestro) en weet ik nog niet of ik de locks ervan ga vastzetten. De 2015 nulfret van Gibson vond ik op zich een goed idee alleen jammer dat Gibson daar ook meteen een bredere hals bij verzon…. zo kwam het concept dus niet uit de verf want de hele goegemeente struikelde over die brede nek.

motorhan
27 augustus 2016, 10:44
twee van mijn gitaren hebben een metalen locknut (vanwege de floyd rose) en ik vind op de een of andere manier het geluid van die twee zeker bij ongefrette / losse snaren 'helderder' en 'crispier'. Vandaar dat ik het snode plan heb opgevat om bij het volgende verbouw-project de nut te vervangen door de kam van een locknut ook al komt daar geen floyd op (maar een maestro) en weet ik nog niet of ik de locks ervan ga vastzetten. De 2015 nulfret van Gibson vond ik op zich een goed idee alleen jammer dat Gibson daar ook meteen een bredere hals bij verzon…. zo kwam het concept dus niet uit de verf want de hele goegemeente struikelde over die brede nek.

Kan dat ook voor een klassieke gitaar

jplm
27 augustus 2016, 10:58
Danelectro's hadden standaard aluminium nut. Het vijlsel dat overbleef strooiden ze in de lak om zo een sparkle effect te krijgen.

Lijkt me dat ze dan héél wat topkammen moeten bijwerken om één gitaar in metallic lak te kunnen spuiten :-).

Groet, Jan.

barno
27 augustus 2016, 11:22
Lijkt me dat ze dan héél wat topkammen moeten bijwerken om één gitaar in metallic lak te kunnen spuiten :-).

Groet, Jan.

niet echt bekend met dano's, veronderstel ik :) Danelectro had een subtiele sparkle , geen full covered blingbling

http://www.guitar-museum.com/uploads/guitar/999/102383-3.jpg

Brum
27 augustus 2016, 12:18
Ik ben een groot liefhebber van metalen nuts. Ik denk aan die ball gevallen die op de eerste Jeff Beck signatures zaten (plus de eerste serie Deluxe stratocasters meen ik). Messing, ook lekker. Maar waar ik zelf de meeste ervaring mee heb is de locking nut op één van mijn Japanse strats, behorend bij de Kahler Spyder trem. Als ik de gitaar voorzie van nieuwe snaren, dan klem ik in de eerste twee of drie dagen het spul nog niet vast. Klinkt misschien idioot, maar ik ben verliefd op dat geluid en de snaren hebben alle vrijheid om te bewegen naar de zijkanten (vergelijk het qua uiterlijk met de zogenaamd brom eliminerende metalen 'tanden' naast de elementen van een Jaguar), waardoor geen enkele snaar springt of vals gaat klinken. Dus zónder de locking nuts vind ik ze al geweldig. Ergens ook logisch. Immers, het geluid sluit veel beter aan bij dat van snaren over een fret, dan dat van snaren over een ander materiaal.

Weliswaar geen metaal, maar ik zou het liefst een groot deel van mijn collectie laten voorzien van Graph Tech spul. Het heeft uiteraard veel minder die wonderschone metalige klank, maar daar staat tegenover dat ik me altijd veilig voel met dat Graph Tech spul. En het klinkt beter dan de meeste alternatieven. :)

Misschien is dit een interessant filmpje voor je. Let maar 's op de topkam.;)


https://www.youtube.com/watch?v=jMqI024paSg

Brengt me zelfs op een idee voor een oude Ibanez Roadstar strat.:)

MikeD
28 augustus 2016, 12:36
Kan dat ook voor een klassieke gitaar


nou weet ik niet of je dit serieus bedoelt te vragen (waarom zou je dat op een klassieke gitaar willen???), maar ik zou niet weten waarom niet…kwestie van een locknut op de juiste breedte vinden of aanvaarden dat de snaren in ieder geval bij de nut wellicht dichter bij elkaar komen te staan dan met de oorspronkelijke topnut het geval was ….bezint eer ge begint.

flatline
29 augustus 2016, 09:58
Nulfret annex topkam is een goede zaak, zowel qua klank als qua plaatsbesteding.

http://i620.photobucket.com/albums/tt282/motorman01/DSC_2313_zpsoewf6zt7.jpg

F.

motorhan
29 augustus 2016, 10:40
nou weet ik niet of je dit serieus bedoelt te vragen (waarom zou je dat op een klassieke gitaar willen???), maar ik zou niet weten waarom niet…kwestie van een locknut op de juiste breedte vinden of aanvaarden dat de snaren in ieder geval bij de nut wellicht dichter bij elkaar komen te staan dan met de oorspronkelijke topnut het geval was ….bezint eer ge begint.

Ik ben al weer heel wat wijzer geworden en daarom, vroeg ik me het gewoon af, maar waarom zouden de snaren dan dichter bij elkaar komen dan bij een kunststof of benen kam. de maten blijven toch gelijk.

Ik heb destijds zo'n topkam met nulfret besteld bij Steward maar de snaar uitsparingen verschilde nog al met de originele daarom niet gemonteerd. (de uitsparingen zitten veel dichter bij elkaar.

MikeD
29 augustus 2016, 12:59
het gaat er om dat je dus een topnut wilt op de juiste breedte van de toets. laten we het daar op houden.

motorhan
29 augustus 2016, 17:42
het gaat er om dat je dus een topnut wilt op de juiste breedte van de toets. laten we het daar op houden.

Je mag het houden zoals je wilt. wat ik bedoelde met die topkam van Steward is dat de breedte en model overeen komen met de originele alleen de snaren zitten dichter bij elkaar en dan is het effect van een iets bredere hals te niet gedaan.

JGD
29 augustus 2016, 18:38
Wat is het nut van een nut?


Nou, ze zijn best nuttig hoor :seriousf:

MikeD
30 augustus 2016, 08:24
Je mag het houden zoals je wilt. wat ik bedoelde met die topkam van Steward is dat de breedte en model overeen komen met de originele alleen de snaren zitten dichter bij elkaar en dan is het effect van een iets bredere hals te niet gedaan.

je zegt het.... dat is het mogelijke probleem. ik ging wat kort door de bocht.

IL76
3 september 2016, 10:39
Peavey heeft/had ze op de T-series. Snaren glijden er niet heel lekker door, wat bij afwijkende snaardikten tot matige stemvastheid leidt.http://i1378.photobucket.com/albums/ah84/IL76/IMG_4103_zps8g7xifks.jpg (http://s1378.photobucket.com/user/IL76/media/IMG_4103_zps8g7xifks.jpg.html)

motorhan
3 september 2016, 14:30
Leuk al die reactie, voor en tegenstanders. Maar er zijn er dus best veel die een metalen topkam hebben Ik begrijp ook de voorkeur voor een benen topkam tegen over een kunststof (plastic) topkam niet helemaal want op het moment dat je een snaar indrukt is het effect van de benen topkam toch weg. je zou dus alleen bij een losse/open snaar verschil kunnen horen en dan heb je dus ingedrukte snaren op de metalen fretten en e.v. losse snaren met een kunststof geluid.
Ik weet overigens niet of je dat tijdens spelen opmerkt.

Bij een brug merk je wel het verschil in geluid of de snaren over een houten, benen. metalen geleiding lopen.

Pepe
3 september 2016, 14:48
Dat is toch raar dat je wel het verschil hoort aan de onderkant maar niet aan de bovenkant?

Trouwens, ook een ingedrukt snaar staat nog steeds in contact met de topkam. Maar in hoeverre je een en ander nog terug hoort is wat anders.

IL76
3 september 2016, 21:50
En de 0-fret?

vulvasonic
5 september 2016, 00:40
Misschien is dit een interessant filmpje voor je. Let maar 's op de topkam.;)


https://www.youtube.com/watch?v=jMqI024paSg

Brengt me zelfs op een idee voor een oude Ibanez Roadstar strat.:)
Hij snapt het. Maar hij speelt ook wel een heel stukkie lekkerder dan ik kan. Frustrerend. :D

motorhan
5 september 2016, 09:28
Dat is toch raar dat je wel het verschil hoort aan de onderkant maar niet aan de bovenkant?

Trouwens, ook een ingedrukt snaar staat nog steeds in contact met de topkam. Maar in hoeverre je een en ander nog terug hoort is wat anders.

Zo raar is dat toch niet op het moment dat je een snaar indrukt is het effect van de topkam teniet gedaan. bij de brug blijven de snaren altijd in contact met de brug.

Pepe
5 september 2016, 09:57
Zo raar is dat toch niet op het moment dat je een snaar indrukt is het effect van de topkam teniet gedaan. bij de brug blijven de snaren altijd in contact met de brug.

Je had het over geen verschil te horen zonder het indrukken van snaren. Het lijkt me trouwens best een klus om dat te kunnen vergelijken.