PDA

View Full Version : Hoe vaak ben je van DAW veranderd?



telecastermaster
25 augustus 2016, 09:28
Ik ben wel benieuwd hoe vaak jullie veranderd zijn van DAW (Digital Audio Workstation; opname software) en wat de overwegingen waren.

Thx.

duckman
25 augustus 2016, 10:31
De laatste jaren trouw op Presonus Studio one , nu v3. In 2013 de pro versie van gekocht. Ben er erg tevreden mee, kan er alles mee wat ik wil.
Daarvoor 2 jaar met Cubase 5 gewerkt en in het verleden met een niet legale versie van Cusbase (tot versie 3,SX?) Nu koop ik alles ,ook plugins en daardoor ben ik meer bezig met opnemen dan met "kloten met mijn DAW".Tussendoor wel andere getest (Reaper, Pro Tools, Sonar ed.), Studio One is erg stabiel, werkt voor mij prettig en hun standaard plugins zijn goed.
Mijn doel is niet zozeer een volledige kant ne klare thuis productie, meer het schrijven en creëren.

Arvoitus
25 augustus 2016, 11:32
Ik heb in het begin een tijdje met Cubase gewerkt, maar nu gebruik ik al jaren Reaper. Het is simpel, (praktisch) gratis en het voldoet aan alles wat ik nodig heb.

The Lo Lands
25 augustus 2016, 11:57
Zo'n tien jaar terug gestart met Logic Pro (Mac) en daar werk ik nog steeds mee. Wel eens Cubase en Protools geïnstalleerd maar na een week er weer afgehaald omdat Logic simpelweg beter in mijn systeem zit :-)

hs0504
25 augustus 2016, 12:06
Jarenlang met een illegale 32 bit Cubase gewerkt (3sx en daarna 5). Nu overgestapt naar de 64 bit versie van Reaper. Wel weer even een leercurve doorgemaakt, maar bevalt nu uitstekend! Heerlijk pakket: goedkoop, heel stabiel, makkelijk aanpasbaar aan je eigen workflow en kan alles wat ik nodig heb. Enthousiaste gebruikerscommunity ook, altijd handig als je vragen hebt.

telecastermaster
25 augustus 2016, 12:16
Ik heb juist besloten de stap te maken naar Mixcraft. Ik lees toch overal dat dat de meest intuïtieve DAW is. Vroeger werkte ik met Cakewalk.

NRJay
25 augustus 2016, 13:51
Ik heb wel wat geëxperimenteerd met daw's. Vroeger wel wat meer met elektronische muziek bezig geweest, vandaar.

Begonnen in Fruity Loops, vrij snel mee gestopt omdat die patterns zo vreemd werkt naar mijn mening.
Cubase SX3 geprobeerd, dat werkte al veel logischer, maar je hebt zoveel kadertjes en schermpjes, echt super enerverend!
Zijstapje gemaakt naar reason, cool programma, alles in rack versie, met kabels, maar je kon alleen gebruiken wat bijgeleverd was, vond ik toch maar niks.
Dan Ableton One gevonden. Perfectie, alles strak op 1 scherm, effect chains zo lang je wil en alles mooi naast mekaar, zalig om te tweaken tot in de vroege uurtjes! Zeer veel tijd in verscheten eigenlijk :seriousf:
Daarna wat meer beginnen opnemen met mic's enzo, en dan vond ik ableton plots niet meer zo overzichtig.
Overgestapt op Studio One, en die is zo geweldig, dat ik hem meteen gekocht heb! (Al de rest was share-ware :soinnocent::sssh:) Nu heb ik al 4 jaar een Studio One licentie, geen seconde spijt van.

Het bundeld echt alle sterke punten van alle andere daws die ik geprobeerd heb. Plus, de prijs valt super goed mee, de sevice is zeer snel en echt degelijk, de ingebouwde effecten zijn beter als in ableton, alles past handig op 1 scherm, veel bruikbare content die je gratis krijgt, what's not to like?
Ik blijf bij Studio One.

Riny
25 augustus 2016, 14:18
Ik ben begonnen met Sonar_ Cakewalk en werk er nog steeds mee, uiteraard met nieuwere versies.
Ik schaf ze altijd aan na een bepaalde periode omdat dan de mogelijke bugs eruit zijn gehaald en het geheel verbetert is.

Reden: ziet er goed uit, en ik hoef niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden met andere software.
Alle pakketten hebben hun plussen en minnen dus ben niet zo van overstappen omdat er weer een nieuwe mooie toeter of bel inzit.
Als iets, voor mij goed werkt, waarom zou ik dan veranderen?
Er zitten immers zoveel functies in die men nooit of heel weinig gebruikt wat voor mij een beetje "over done" overkomt.
Maar goed, dat is mijn mening.

Ernest01
25 augustus 2016, 14:45
Gebruik al jaren Audacity. Heb ook een tijdje met Reaper gewerkt, maar daar vind ik de interface niet prettig van. Te donker en teveel toeters en bellen. Voor alleen gitaar en zang is voor mij Audacity prima en snel onder de knie te krijgen. De laatste versies zijn een stuk verbeterd ook voor wat het 'bedienen' van de plug-ins.
En om de drums van Hydrogen in Audacity te krijgen is een simpele import van .wav-files voorhanden.

raabje
25 augustus 2016, 15:39
Voor klooien met software synthesizers gebruik ik Korg Gadget op de Ipad, dat is echt helemaal top, geen DAW meer nodig.

Multitrack audio opnemen, dan zou ik Studio One gebruiken, deze bevalt me het beste. Ik heb alles er af gegooid na een Windows 10 installatie. Dat programma zou ik er dan weer op willen zetten, de light versie. Ik heb zelf een Ableton live lite licentie (gratis via Korg Gadget gekregen).

Alleen neem ik geen audio op, te weinig tijd voor, en ik heb het idee dat het op de Ipad ook goed kan tegenwoordig, en ik heb ook nog een harddisk recorder, dus voorlopig niet.

En als antwoord op TS: ik ken ze bijna allemaal, Logic 5.5 voor PC, Cubase 3, 5, SX, Nuendo, Reaper, Reason, Fruity Loops, Energy XT. ik denk dat Studio One voor PC is wat Logic is voor de Mac.

Fusion
25 augustus 2016, 17:52
Ooit in assembler taal muziek geschreven, toen n tijdje in Cakewalk, toen Cubase en daarna overgestapt op Cubase legaal, al weer heel war jaartjes nu. Ach, uiteindelijk lijken alle DAWs allemaal op elkaar. En zijn t net de details die maken dat je de een prefereert

hs0504
25 augustus 2016, 18:03
..... Ach, uiteindelijk lijken alle DAWs allemaal op elkaar. En zijn t net de details die maken dat je de een prefereert
En de kosten natuurlijk. Reaper is 60 dollar incl een paar jaar updates.

miyaru
25 augustus 2016, 19:21
Mijn eerste DAW was van Magix- toendertijd een rip off van Cubase, dat voldeed al snel niet meer ivm plugins en stabiliteit. Toen over gestapt op een illigale versie van Cakewalk 7. Eventjes gebruikt, tot ik naar het SAE ging in Amsterdam om een opleiding te doen tot studiotechneut. Daar gebruikten we naast Pro Tools ook Cubase, en die heb ik toen gekocht (16bits versie 3.72). Tussendoor ook wel eens stiekum Nuendo gebruikt, maar dat was in het begin karig qua MIDI. Ik heb een hele tijd Cubase SX 2.2 gebruikt, toen Cubase 5, en die heb ik nog steeds als 64 bit draaien. Ook heb ik Ableton Live Lite 9 bij mijn Focusrite interface gekregen, maar die gebruik ik niet veel. Doordat ik nu al zo'n 20 jaar Cubase gebruik, ben ik daar wel mee vergroeid.

Ik heb op mijn Linux- Ubuntu laptopje Ardour 4 geinstalleerd, maar ik vind het een omslachtig programma als je Cubase gewend bent.

Ik vind het niet erg om eens in de 5 tot 7 jaar een bedragje stuk te gooien op Cubase, ik heb er zoveel plezier van, dat is ook heel wat waard. Muziek maken,opnemen en terugluisteren als hobby kost nou eenmaal geld. Ik ben dan ook trots op mijn home studio en instrumenten die heb.......

Robin.

Erik de Perik
25 augustus 2016, 23:42
Ooit begonnen met een Atari ST, ach wie kent 'm niet.....?

Wel eens wat gedaan met Cubase, omdat m'n broer daar beta-tester voor was.... daarna jaren niets.
Via de Presonus tafel in aanraking met Studio One gekomen, wat mee opgenomen en een beetje geklooid. Bandje verlaten en laatst gehoord wat zij er mee opgenomen hebben........ ik had eerder weg moeten gaan ;)

Wel eens naar het gratis Garageband gekeken, ooit ook een interface gekocht (goedkoop kutding) en uiteindelijk Logic Pro X erop gezet. Ben al een tijdje bezig om rauwe stereo repetitie opnames op te poetsen, gewoon voor de lol en dat valt nog vies tegen! :D

miyaru
26 augustus 2016, 09:57
@Erik: kan je op de mengtafel geen groepen maken en die afzonderlijk via je interface naar je DAW om wat makkelijker te kunnen "poetsen?"

BTW ik begon niet op een ST maar op een kolengestookte Intel Pentium 100 met 16Mb ram LOL.

Robin.

guitarkid2
26 augustus 2016, 23:10
altijd cubase

nu reaper en dat gaat niet meer veranderen UI is zo geweldig ( je kan um maken zoals joe wil) gratis updates aan de lopende band
geluidskwaliteit tja dat is bij elke Daw jouw verantwoordelijkheid

Erik de Perik
27 augustus 2016, 00:31
@Erik: kan je op de mengtafel geen groepen maken en die afzonderlijk via je interface naar je DAW om wat makkelijker te kunnen "poetsen?"

BTW ik begon niet op een ST maar op een kolengestookte Intel Pentium 100 met 16Mb ram LOL.

Robin.

Nee, dat kan niet, want ik heb alleen een stereo opname die met een iPhone of zo is opgenomen. Ding lag op een lesliekast die ergens langs de muur stond. Is meer de uitdaging om daar nog iets leuks uit te krijgen :)

Baker
27 augustus 2016, 14:35
Begonnen met Audition. Daarna Cubase geprobeerd maar dat vond ik niet prettig werken. Nu al weer jaren een tevreden Reaper gebruiker. Een vriend van mij gebruik trouwens een DAW die door velen niet serieus genomen wordt: Magix. Maar ik heb eens een tijdje met hem mee zitten kijken maar dat is tegenwoordig echt wel goede software welke niet onder doet voor vele bekende namen.

Hypercub
28 augustus 2016, 13:21
Eerst (gehäkte versies) cool edit 96 toen 2000 en nu magix studio.
Cubase geprobeerd, neuh..toch maar niet.

Ik ben er dan ook niet de persoon naar om iets heel duurs qua software te kopen, geld uitgeven kan later ook nog. En ik ben geen pro.

paulusdeBKB
29 augustus 2016, 12:03
Mijn eerste DAW was Cubase 3.nogwat op een Atari ST. Nauwelijks wat mee gedaan destijds. Mijn eerste eigen liedje opgenomen met Logic op een 386. Ik moest er 4 megabyte extra geheugen bijprikken om het te laten draaien, dat kostte toen 400 gulden (!). Daarna een hele tijd niets gebruikt, toen een paar liedjes gemaakt op Cubase 4 op een pentium 4, daarna overgestapt op Garageband en nu Logic Pro 9.
Ik zou wel willen upgraden naar Logic Pro X maar mijn Macbookje is uit 2008, ik ben bang dat die het niet meer trekt. En een nieuwe Mac zit er financieel voorlopig even niet in.

harrie-beton
30 augustus 2016, 13:32
Ik ben analoog begonnen. Op banden.

Mijn eerste DAW was gewoon op de pc waar ik op werkte en games op speelde. Omdat ik live en oefenruimte veel opnam was er een hoop gezeik dat het niet werkte en sommige games (Battlefield) pikten de geluidskaart niet. Heb vrij snel besloten om een dedicated 19 inch pc te bouwen met de geluidskaarten erin. Kale windows en dat werkt altijd.

Ben begonnen met Cool Edit, daarna op Adobe Audition en toen op REAPER.

Ik heb inmiddels de computer 3 keer gemoderniseerd maar nog steeds in een 19 inch case. Gebruik hem ook als DJ machine.

Erik de Perik
30 augustus 2016, 23:43
Mijn eerste DAW was Cubase 3.nogwat op een Atari ST. Nauwelijks wat mee gedaan destijds. Mijn eerste eigen liedje opgenomen met Logic op een 386. Ik moest er 4 megabyte extra geheugen bijprikken om het te laten draaien, dat kostte toen 400 gulden (!). Daarna een hele tijd niets gebruikt, toen een paar liedjes gemaakt op Cubase 4 op een pentium 4, daarna overgestapt op Garageband en nu Logic Pro 9.
Ik zou wel willen upgraden naar Logic Pro X maar mijn Macbookje is uit 2008, ik ben bang dat die het niet meer trekt. En een nieuwe Mac zit er financieel voorlopig even niet in.

Voor Logic Pro X moet je OSX 10.10 El Capitan draaien en dat gaat vanaf een eind 2008 aluminium Macbook.

obiwanjacobi
31 augustus 2016, 10:17
Begonnen met een vier-sporen cassette deck met ingebouwd 6 kanaals menpaneel (2 mic) (AKAI MG614 (https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.preservationsound.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F01%2FAkai_MG614.jpg&f=1))
Daarna Steinberg CuBase op de Atari ST 1040 (jawel!) (eind 80's/begin 90's).
Daarna CuBasis op de PC (een uitgekleede CuBase )(Win95)
Daarna een tijdje op een gekraakte CuBase SX(?) gedraaid.
Nu op Reaper - maar ben er niet zo druk meer mee...

Op 1 gecrashde flodderschijf na, heb ik al mijn (midi) werk nog... :seriousf: