PDA

View Full Version : Hoe lang doe je over het instuderen van een nummer



Brad
25 augustus 2016, 00:56
Dag mensen ,

Ik vraag mij af , hoe lang doen jullie over het instuderen van een een nummer van tabulatuur of notenschrift ?
Daarmee bedoel ik dus , het uit het hoofd leren van een nummer uit een boek om hem daarna thuis of op het podium te kunnen spelen

Laten we zeggen dat het dan om een nummer gaat met een gemiddelde moeilijkheidsgraad

Gearjunkie
25 augustus 2016, 07:39
Noem eens een voorbeeld? Gemiddelde moeilijksheidsgraad ligt hier best ver uit elkaar.
Voor mezelf ga ik ervan uit dat we in één repetitieavond een nieuw nummer erin moeten hebben. Er is dan een week aan vooraf gegaan om eea uit te zoeken.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
25 augustus 2016, 08:51
Laten we zeggen Breathe van Pink Floyd , ervan uitgaande dat je ook echt uit je hoofd leert wat er exact geschreven staat

beruk
25 augustus 2016, 11:28
Het hangt er bij mij om of het een een liedje is wat ik al ken of niet. Ik heb Dark side of the moon al 35 jaar in mijn bezit dus dan gaat het snel met Breathe.

barno
25 augustus 2016, 12:02
Als je het technisch kan, moet dat in principe snel kunnen. Als je techniek moet bijleren, kan dat gerust een jaar of langer duren eer je een nummer goed speelt: Chet Atkins, begin er maar aan...

Joost de Ruig
25 augustus 2016, 12:09
Ik ben vaak zomaar een maand bezig met een nummer. Scheelt wel of het in- of exclucief de solo is. Moet toegeven dat ik lang niet alle solo's aan kan. Maar ook voor het instuderen van een goede rhythmpartij neem ik de tijd en probeer qua sound en gevoel er wel wat fraais van te maken.

Han S
25 augustus 2016, 12:10
Paar minuten. Als ik het gehoord heb kan ik het naspelen.

Erik de Perik
26 augustus 2016, 00:18
Laten we zeggen Breathe van Pink Floyd , ervan uitgaande dat je ook echt uit je hoofd leert wat er exact geschreven staat

Waar staat dat dan geschreven?

Fusion
26 augustus 2016, 15:39
Paar minuten. Als ik het gehoord heb kan ik het naspelen.Ik neem aan dat je alleen over het als voorbeeld gegevens nummer spreekt :)

Pepe
26 augustus 2016, 15:52
Paar minuten. Als ik het gehoord heb kan ik het naspelen.

Ik speel het doorgaans al na voordat ik het gehoord heb. Het is een gave.
Echt naspelen is vaak tricky, in het origineel zitten vaak een hoop fouten.

beruk
26 augustus 2016, 15:55
Welnee! Han kan alles!
Een koekie voor een baas als Han:

https://www.youtube.com/watch?v=89hNZv5cLs4

Harald
27 augustus 2016, 09:21
Als je het technisch kan, moet dat in principe snel kunnen. Als je techniek moet bijleren, kan dat gerust een jaar of langer duren eer je een nummer goed speelt: Chet Atkins, begin er maar aan...Valt of staat idd. met hoe dicht iets tegen je normale speelstijl aan zit. Jerry's Breakdown, de lead partij van Jerry Reed duurt echt wat langer dan het solootje van Chet atkins... en ze spelen allebei zestiende noten.

Overigens, een letterlijke kopie is altijd wat meer werk, dan een goede versie van het nummer spelen. Veel rockmateriaal heb je met een paar keer doorspelen al genoeg door om er op een sessie mee uit de voeten te kunnen. Moet je een perfecte kopie neerzetten wordt het al snel een ander verhaal.

En of je het nummer al in je oren hebt zitten scheelt ook enorm.

Pepe
27 augustus 2016, 13:51
Dat is eigenlijk hoe progressie werkt, bij mij tenminste. Als je een nummer wil spelen dat uit een eigen discipline komt betekent dat basically dat je je in die stijl moet verdiepen wil je de geest van je partij begrijpen.
Ik ben al jaren bezig met de Speedy West partij van stratosphere boogie. Af en toe pak je wat van die berg af en dan kijk je hoe dat in je eigen stijl kan passen. Die partij exact na kunnen spelen hoeft helemaal niet.

showband
27 augustus 2016, 15:15
de baspartij van waterfront van de simple minds? Of the black page van zappa?

bij mij zou de ene namelijk een stukkie langer duren dan de andere.

Gesualdo
27 augustus 2016, 23:24
Dat is heel erg afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het nummer maar ook de lengte.

Fusion
29 augustus 2016, 19:01
Welnee! Han kan alles!
Een koekie voor een baas als Han:

https://www.youtube.com/watch?v=NmfzWpp0hMc

Succes dan baas Han!

Harald
29 augustus 2016, 19:25
de baspartij van waterfront van de simple minds? Of the black page van zappa?

bij mij zou de ene namelijk een stukkie langer duren dan de andere.Nogal, met de black page ben ik een heel eind, en als het iets langzamer mag klaar. Maar voordat ik de 'moed' kan opbrengen (lees tegenzin overwinnen) om iets van de Simple Minds te gaan leren... :D

Brad
29 augustus 2016, 23:04
Ik ben anders van plan de gitaarpartij van Someone somewhere in summertime uit te gaan zoeken . Die gitaarpartij van Charlie Burchill is prachtig

showband
30 augustus 2016, 09:47
Nogal, met de black page ben ik een heel eind, en als het iets langzamer mag klaar. Maar voordat ik de 'moed' kan opbrengen (lees tegenzin overwinnen) om iets van de Simple Minds te gaan leren... :D

Ik ben als bandregelneef op een gegeven moment gaan concluderen dat muzikanten die partijen niet WILLEN spelen, hetzelfde is als muzikanten die het niet KUNNEN spelen.

Als je het niet voor elkaar krijgt....dan KAN je het niet. De reden doet er niet toe.
Waterfront van simple minds is daarom de moeilijkste baspartij ooit. Ik heb nog nooit een bassist gehoort die het foutloos speelde... De opname moest uiteindelijk ook door een computer gedaan worden. Want zelfs de bassist van de simple minds zelf vond het niet te doen.

Pepe
30 augustus 2016, 10:16
Die baspartij is lastig omdat je halverwege wegsukkelt.

Harald
30 augustus 2016, 10:32
Weet niet helemaal zeker welke bezetting van Zappa het was, niet Scot Thunes, maar een eerdere bassist was Kapelmeister, degene die de repetitie leidde bij afwezigheid van Zappa zelf. De bassist in kwestie had een voorliefde voor de meer complexe nummers. Resultaat was dat de makkelijkere vocale nummers niet langs kwamen op de bandrepetitie, en Zappa als hij zo'n nummer eens wilde horen al snel besliste 'schrap maar!' Die band speelde dus juist alle lastige nummers :D (een van de latere 70er jaren bezettingen. Misschien wel die met twee bassisten en Vinnie Colaiuta op drums. Die speelden ook de volledige Yellow Snow Suite.

Harald
30 augustus 2016, 10:40
Die baspartij is lastig omdat je halverwege wegsukkelt.Vooral even opletten dat je tegelijk met de rest stopt. Dat wel ja! Keek even een live clipje, zie je die bassist allemaal oktaven pakken ???

Maar goed, tegenwoordig zou je even vier maten inspelen, dan doet de producer/techneut de rest wel. Misschien het eindje nog even prikken.

Fusion
30 augustus 2016, 10:51
Waterfront van simple minds is daarom de moeilijkste baspartij ooit.Euh.... overdrijven is ook een vak hoor ;)

Gesualdo
3 september 2016, 01:02
https://www.youtube.com/watch?v=NmfzWpp0hMc

Succes dan baas Han!

Haha :D

Valt idd niet mee lol...