PDA

View Full Version : M'n eerste mini



telerocker
21 augustus 2016, 23:50
Ik ben om, dat wil zeggen aan het mini-pedaal. Ik zie de Xotic EP-Booster op het board van zoveel goede gitaristen staan dat het wel een winner moet zijn. Dus dit weekend maar eens bij Bax binnengestapt. De EP Booster is een geweldig pedaaltje dat - behalve het volume boost danwel eraf haalt (dan kan ook) - ook iets meer diepte en harmonischen aan je sound toevoegt. Aanradertje.

http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Stroopwafel61/2668b6e4-d24b-4a78-888f-25f2cd635b1d_zps4e2qsvwo.jpg

The Lo Lands
22 augustus 2016, 09:29
Dat is geen eerlijke keuze, een citroen of een mini pedaal ;-) Ik gebruik zelf op mijn Strymon OB.1 compressor de treble- of mid boost functie en dat werkt goed. Maar begrijp ik goed dat de EP booster geen clean boost is?

telerocker
22 augustus 2016, 09:42
Dat is geen eerlijke keuze, een citroen of een mini pedaal ;-) Ik gebruik zelf op mijn Strymon OB.1 compressor de treble- of mid boost functie en dat werkt goed. Maar begrijp ik goed dat de EP booster geen clean boost is?

Die citroen was al van mij :seriousf: geeft wat kleur en je ziet meteen hoe mini de mini is. De EP-Booster is een clean boost, maar gebaseerd op de Echoplex-preamp. Dat voegt subtiel iets toe waardoor je toon rijker wordt en meer diepte lijkt te krijgen.

De Strymon OB-1 lijkt me ook een mooi pedaal.

the sure thing
22 augustus 2016, 09:54
Hoeveel doen de dipswitches aan de binnenkant?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
22 augustus 2016, 09:56
Hoeveel doen de dipswitches aan de binnenkant?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Ik heb hem nog niet open gehad. Van de week zal ik dat eens testen.

maxdb
22 augustus 2016, 10:31
En? ben je nu ook een goede gitarist? Dan wil ik er ook één !
Ik heb liever een sinaasappeltje trouwens :D
excuus voor deze volkomen nutteloze reactie.

Brad
22 augustus 2016, 10:37
Leuke tip Telerocker ik zal eens kijken of ze hem hier in de buurt ook test klaar hebben staan

telerocker
22 augustus 2016, 10:44
En? ben je nu ook een goede gitarist? Dan wil ik er ook één !
Ik heb liever een sinaasappeltje trouwens :D
excuus voor deze volkomen nutteloze reactie.

Idd volkomen nutteloos, maar excuses aanvaard. :ok: Geen enkel pedaal maakt je een betere gitarist, de vingers en de brains moeten het doen.

humbucker
22 augustus 2016, 11:00
Ik heb hem ook al een jaar of 3 op mijn bord staan. Fijn pedaaltje is het!

telerocker
22 augustus 2016, 11:24
Ik heb hem ook al een jaar of 3 op mijn bord staan. Fijn pedaaltje is het!

Waar staat hij bij jou in de keten?

humbucker
22 augustus 2016, 11:58
Ik heb hem na mijn drives/fuzz staan, maar voor delay en volumepedaal.

telerocker
22 augustus 2016, 12:27
Ik heb hem na mijn drives/fuzz staan, maar voor delay en volumepedaal.

Dus je gebruikt hem vooral als volumeboost? Ik heb hem alleen even voor een Blues Junior gezet. Binnenkort test ik in de oefenruimte of ik hem het beste ervoor, middenin (voor delay, phaser, flanger, na drives) of aan het eind kan plaatsen.

humbucker
22 augustus 2016, 13:47
Dus je gebruikt hem vooral als volumeboost? Ik heb hem alleen even voor een Blues Junior gezet. Binnenkort test ik in de oefenruimte of ik hem het beste ervoor, middenin (voor delay, phaser, flanger, na drives) of aan het eind kan plaatsen.

Klopt. Ik gebruik hem als soloboost.

vulvasonic
23 augustus 2016, 00:35
Hetzelfde doe ik met de tc Electronic Mini Spark. Man, wat hou ik van dat ding! :crazyhappy:

Pepe
23 augustus 2016, 03:22
Als clean boost is het er eentje die de thee met zijn pink omhoog drinkt, Gilmour like, beschaafd Engels. De toon dipswitch is een beetje verwarrend, omhoog doet ie in feite niks, omlaag haalt ie wat tophoog af. Dat is eigenlijk de originele EP sound wat 'm vooral voor single coils bruikbaar maakt, de boel klinkt wat warmer. Ik ben er niet zo van overtuigd of je niet gewoon hetzelfde effect met je amp toonregeling kan krijgen maar soit.

Ik vind het een fijn dingetje maar vooral voor thuis, live zie ik er niet de meerwaarde zo van. Behalve als boost dan maar is een Archer of Fatboost toch eerder mijn keus, zo blijkt. Die laatste twee vind ik dan voor thuisgebruik minder, te artificieel.

Voor je tweede mini kan ik de Mooer trelicopter van harte aanbevelen, gewoon een hele goeie trem vind ik nog steeds na al die jaren.

the sure thing
23 augustus 2016, 07:12
Ik heb momenteel de Archer als boost, maar die maakt de toon IMHO wel heel dik en rond. Als boost genoot ik meer van de OCD. Derhalve: ik ga de Xotic EP Boost wel eens inspecteren!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Pepe
23 augustus 2016, 10:45
Maar met de gain dicht van de Archer blijft je geluid toch redelijk intact?
Niettemin snap ik wel wat je bedoelt, met Fender op Fender werkt de Archer goed, met humbucker en mahonie door door een non scooped amp wordt het al gauw van dik hout zaagt men planken.

telerocker
23 augustus 2016, 17:28
Ik heb ook de TC Electronic Four Knob Spark Boost, ook een prima ding, maar die EP-Booster vind ik juicier op de een of andere manier. Kunnen ook de wittebroodsweken zijn...

the sure thing
23 augustus 2016, 21:01
Tsja... Voor een John Mayer solo geluid (of whatever) is de Archer een uitstekend pedaal. Maar in een disco/funkbandje maakt het geluid van mn tele toch wat te dik. Prima pedaal hoor die Archer, maar voor mijn omstandigheden niet gewenst.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
23 augustus 2016, 22:57
Tsja... Voor een John Mayer solo geluid (of whatever) is de Archer een uitstekend pedaal. Maar in een disco/funkbandje maakt het geluid van mn tele toch wat te dik. Prima pedaal hoor die Archer, maar voor mijn omstandigheden niet gewenst.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Wat dat betreft is een booster met een toonregeling (zoals de TC 4knob Spark Boost of een Xotic RC) voor funk, disco en soul een handige tool.

maxdb
23 augustus 2016, 23:10
Mijn Ibanez TS mini doet als crunch én als boost precies wat ik wil maar nadeel is wel dat ie flink wat laag wegsnoept.
Is dat met voornoemde mini boosters ook zo? En hoe zit het met de grote exemplaren vraag ik me af..

Pepe
23 augustus 2016, 23:26
Naja, de Ts snoept laag en hoog weg maar het is ook niet ontworpen als clean boost. Dat is min of meer de grap van de Klon, dat je een TS achtige midhump kan toevoegen naar wens.
Een echte clean boost kleurt in principe niet maar ze klinken allemaal anders, go figure.

maxdb
24 augustus 2016, 00:51
Ok duidelijk, dank voor de info!

FruscianteFan
24 augustus 2016, 10:20
Dat hij je toon rijker/dieper/whateverer maakt, heeft dat ook invloed op je beleving van de bypass?

humbucker
24 augustus 2016, 11:48
Dat hij je toon rijker/dieper/whateverer maakt, heeft dat ook invloed op je beleving van de bypass?

Als ie uit staat bedoel je?

FruscianteFan
24 augustus 2016, 12:31
Als ie uit staat bedoel je?

precies wat ik zeg

humbucker
24 augustus 2016, 12:53
precies wat ik zeg

Ik merk niet of ie er wel of niet tussen staat. Ding is ook true bypass als ik het goed heb. Maar ik heb wel een keten van een pedaaltje of 8 en niet zo'n heel kritisch oor.

FruscianteFan
24 augustus 2016, 12:56
Ik merk niet of ie er wel of niet tussen staat. Ding is ook true bypass als ik het goed heb. Maar ik heb wel een keten van een pedaaltje of 8 en niet zo'n heel kritisch oor.

En dat bedoel ik dus niet ;)

Als een boost je geluid ook 'rijker' maakt, valt dan ineens je tone tegen als je hem weer uitzet? Ik heb het over aan versus uit, niet over uit versus niet-in-je-keten.

Pepe
24 augustus 2016, 13:03
Als je geluid harder staat beleef je het als meer en beter maar meestal is het gewoon luider en dan heeft een always on functie totaal geen zin, dat is wat ik in mijn post zeg.

humbucker
24 augustus 2016, 16:14
En dat bedoel ik dus niet ;)

Als een boost je geluid ook 'rijker' maakt, valt dan ineens je tone tegen als je hem weer uitzet? Ik heb het over aan versus uit, niet over uit versus niet-in-je-keten.

Ik vond het al een beetje een vreemde vraag :) my bad.

Verder ben ik het eens met wat Pepe zegt. Ik gebruik hem in ieder geval niet als always on pedaal, maar gewoon als een typische boost. Waarbij ik mijn basis-sound dus wat oppimp met de EP.

FruscianteFan
24 augustus 2016, 16:23
Ik ben vooral benieuwd omdat ik ooit eens een Tokai Exciter had. Die gaf veel helderheid aan mijn sound, maar mooier werd het er niet van. Toen ik hem vervolgens uitzette, klonk het ineens nog kutter. Die heb ik dus snel weer verkocht ;)