PDA

View Full Version : Gaatje in top LP netjes wegwerken of niet?



LRS
21 augustus 2016, 15:01
Ik heb begin dit jaar een fijne LP Traditional gekocht. Nou hebben de plastic slagplaatjes op dit type gitaren op mij nooit echt een bijzondere uitwerking gehad, eigenlijk vind ik een LP zonder zo'n plastic ding veel fraaier. Zeker als er mooi hout onder zit. Daarnaast speel ik 95% van de tijd zonder plectrum. Dus: dat lelijke ding eraf geschroefd. Logischerwijs blijven er twee minuscule gaatjes over: eentje onderop tegen de binding aan, en eentje bovenop die mooie esdoorn top. Zijn er mensen die dit met succes in het verleden hebben weggewerkt? Opvullen is zo gebeurd, maar wat doe je met de lak? Of wordt dat alleen maar lelijker als je hieraan gaat zitten knoeien? Oplossen? Of niet zo miereneuken? Ervaringen gevraagd!

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160821/1677081896ecb23f1115401720801c75.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160821/005047f0b375e3d07e489eb225a37794.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160821/f5e484c5e287d289caf2f140b5ffe34f.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fred dons
21 augustus 2016, 15:34
klein zwart humbucker schroefje er in doen, al het andere is te veel werk :D

Hotpepper01
21 augustus 2016, 16:25
Mooie top inderdaad. Mooie kleur ook. De volume en tone knopjes heb je al veranderd, niks aan doen.
Hoewel... ik zou er waarschijnlijk zwart plastic op zetten (toggle knopje, poker chip en pu ringen) en niets aan het schroefgaatje doen.

postbus31
21 augustus 2016, 16:34
...... Of niet zo miereneuken? ]

Ik zeg verder niks ;)

Mooie LP!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk




------------------------------------------
Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

MikeD
21 augustus 2016, 17:20
bij een LP zonder slagplaat horen die gaatjes gewoon; daar zal niemand (behalve jij dan) over vallen.. en idd als je al zo graag gaatjes wilt vullen dan ..ja.... screw it

D3nnis
21 augustus 2016, 18:18
Er zit een plastic ding met een metalen beugeltje eraan bij je gitaar geleverd, beetje creme kleurig plastic. Als je al het andere aan tips niks vind kun je altijd dat ding er nog op etten. Komt precies overeen met de gaatjes ☺

Joost de Ruig
21 augustus 2016, 18:29
Stukje luciferhout erin en met viltstift bijkleuren.

Midwolda
21 augustus 2016, 18:43
Een Les Paul zonder slagplaat vind ik altijd een beetje bikini zonder decolleté.

Maar als je dat dan toch mooier vindt, gewoon de originele schroefjes in de oorspronkelijke gaatjes bewaren.

stratie
21 augustus 2016, 23:08
Mooie top zit er op dat ding! Ja... Die gaatjes horen er ook een beetje bij hé. Ik stoor mij er niet zo aan, zou de schroefjes goed bewaren en misschien een schroefje er in draaien, zodat er geen gaatje zit maar een schroefje:seriousf:

JGD
22 augustus 2016, 08:03
Gewoon op maat geknipte saté prikker dr in, afwerken met zwarte stift.
Zelf tig keer gedaan, fluitje van 1 cent (een Gulden-cent ook nog he)

LRS
22 augustus 2016, 08:08
Dank voor de reacties! Vanavond ff een donker bruine viltstift opsnorren uit de kamer van de kids, verder maar niet te veel aan doen denk ik :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LRS
22 augustus 2016, 08:16
Een Les Paul zonder slagplaat vind ik altijd een beetje bikini zonder decolleté.


Mwah, eerder een bikini zonder bovenstukje. Afhankelijk van wat eronder zit, hoeft daar niets mis mee te zijn!




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
22 augustus 2016, 08:19
De weg van een klein schroefgaatje in een LP naar tetten blijkt maar weer eens een kleine te zijn :D

Buxtra
22 augustus 2016, 08:54
Gewoon een mini toggle switch op knallen en je hebt nog een feature erbij naast je aangepaste knoppen.

Heb ik ook gedaan met mijn Traditional. Mbt de knoppen dan :D

D3nnis
22 augustus 2016, 09:00
Als je een saté of cocktail prikker in die gaatjes stopt, krijg je die er nog wel ooit uit, mocht je dat willen?

LRS
22 augustus 2016, 09:23
Als je een saté of cocktail prikker in die gaatjes stopt, krijg je die er nog wel ooit uit, mocht je dat willen?


Nou ja in het slechtste geval draai je daar gewoon weer het oude schroefje weer terug in als je slagplaat weer terug zou moeten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LRS
22 augustus 2016, 09:24
De weg van een klein schroefgaatje in een LP naar tetten blijkt maar weer eens een kleine te zijn :D


Hij begon! 😜


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
22 augustus 2016, 09:57
Nou ja in het slechtste geval draai je daar gewoon weer het oude schroefje weer terug in als je slagplaat weer terug zou moeten.



Ja, dat begrijp ik, maar dan wil je toch eerst het prikkertje er weer uit halen zou je zeggen....of erin laten zitten en de schroef er zo in jassen?

fred dons
22 augustus 2016, 10:52
schroefje er halverwege indraaien en dan trek je het hout er weer uit

JGD
22 augustus 2016, 12:23
je kan toch gewoon weer een nieuw gaatje boren? :???:

HaroldA
22 augustus 2016, 13:32
Ik heb bij de mijn er een druppeltje secondelijm in gedaan: droogt glad en transparant op, en zorgt ervoor dat de lak niet breekt rondom het gat.

humbucker
22 augustus 2016, 13:49
Andere gitaar kopen! Zoals de mijne, die heeft geen gaatjes ;)
http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_0008_zpsrcttppv4.jpg

JGD
22 augustus 2016, 13:58
Ik heb bij de mijn er een druppeltje secondelijm in gedaan: droogt glad en transparant op, en zorgt ervoor dat de lak niet breekt rondom het gat.

Dat vind ik nu eens ff een goede tip!
Want de lak rondom het gaatje is idd altijd heel teer en brokkelig.
Dank.

LRS
22 augustus 2016, 17:08
Andere gitaar kopen! Zoals de mijne, die heeft geen gaatjes ;)
http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/DSC_0008_zpsrcttppv4.jpg


Mooi!!! Er gaat toch niets boven een lekkere burst. Eigenlijk hoop ik nog eens tegen een Teaburst aan te lopen, die vindt ik zo mogelijk nog mooier...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
22 augustus 2016, 17:15
Dat vind ik nu eens ff een goede tip!
Want de lak rondom het gaatje is idd altijd heel teer en brokkelig.
Dank.

Best veel verschillende tips, maar deze zou ik dus nooit doen.

1. Mocht jij, of een toekomstige eigenaar het slagplaatje terug willen zetten, dan heb je een probleem. SUperlijm wordt kneiterhard en je zal heel voorzichtig weer een gaatje moeten boren en de vraag is of dat wel gaat lukke . Een boor zoekt immers de zachtste weg en hout is vele malen zachter dan superlijm
2. Als je ook maar een heel klein beetje lijm niet in het gaatje, maar ernaast krijgt, heb je ook een probleem. Superlijm laat zich niet wegvegen of schoonmaken

Kortom, weet wat je doet als je hiervoor kiest.

LRS
22 augustus 2016, 18:10
Misschien dat ik straks een stukje wasco krijt bij de kids biets. Donkerbruin of zwart. Dat vult het gaatje redelijk elastisch op, qua kleur komt het erg dicht in de buurt, en is wat minder irreversibel dan superlijm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rickenbender
22 augustus 2016, 22:32
Gaatje vullen met wat vloeibaar hout of een stukje satéstok op maat gemaakt.
Zorg dat het iets lager ligt, dan op kleur brengen met een kleurstift.
En als laatste een klein beetje blanke nagellak er op of secondelijm.
Wil je er uiteindelijk weer een schroefgat in, dan eerst voor de zekerheid, met iets puntigs een klein center gaatje maken zodat het boortje niet weg kan lopen. Lukt ook zeker in de secondelijm als je eerst even een centergaatje maakt. :ok:

Rickenbender
22 augustus 2016, 22:35
Trouwens superlijm laat zich uitstekend schuren en polijsten, dus mocht er iets teveel opzitten dan is dat weer vlak te krijgen.

vulvasonic
22 augustus 2016, 23:03
Ik snap het niet. Heb je een mooie vrouw, verwijder je haar slip en dan ga je vervolgens uit je plaat als je dan ineens ontdekt dat ze er twee gaatjes onder heeft zitten. Sterker, je overweegt serieus er een kurk in te proppen!
Beestachtige praktijken!!! :sneaky:

Joost de Ruig
22 augustus 2016, 23:14
Trouwens superlijm laat zich uitstekend schuren en polijsten, dus mocht er iets teveel opzitten dan is dat weer vlak te krijgen.


Ik repareer allerhande (interieur)schades in meubels, auto's, boten etc en heb de gouden vuistregel: keep it small. Waarom zou je een gaatje van 2-3 mm gaan vullen met superlijm om vervolgens het overschot weg te schuren en polijsten? Ik zou niet weten hoe je dat doet zonder op zijn minst dat oppervlak 2-3x zo groot te maken. Dan loop je wat mij betreft levens groot de kans dan of de oplossing lelijker is dan het probleem, of dat je erg veel tijd kwijt bent om een klein probleem op te lossen.

Tabula Rasa
23 augustus 2016, 07:23
Secondelijm werkt perfect bij kleine gaatjes in poly lak. Nagellak bij Nitro.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
23 augustus 2016, 09:37
@TS: we zijn natuurlijk wel benieuwd naar het resultaat. Oftewel:

PICS!!!

* zet bier koud in koelkast *


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

HaroldA
23 augustus 2016, 09:39
* zet bier koud in koelkast *

Kun je bier eigenlijk wel koud zetten, of kun je het ergens zetten om koud te worden?

Dan nog is het beter om bier koud te zetten dan koffie.

the sure thing
23 augustus 2016, 09:43
Kun je bier eigenlijk wel koud zetten, of kun je het ergens zetten om koud te worden?

Dan nog is het beter om bier koud te zetten dan koffie.

Scherp!

* zet bier in koelkast om koud te worden *


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Rickenbender
23 augustus 2016, 12:03
Ik repareer allerhande (interieur)schades in meubels, auto's, boten etc en heb de gouden vuistregel: keep it small. Waarom zou je een gaatje van 2-3 mm gaan vullen met superlijm om vervolgens het overschot weg te schuren en polijsten? Ik zou niet weten hoe je dat doet zonder op zijn minst dat oppervlak 2-3x zo groot te maken. Dan loop je wat mij betreft levens groot de kans dan of de oplossing lelijker is dan het probleem, of dat je erg veel tijd kwijt bent om een klein probleem op te lossen.

Ik krijg de indruk dat LRS het "probleem" groot genoeg vindt, om er wat aan te doen.
Al hij en beetje handig is kan hij met waterproof schuurpapier en Commandant of een andere polish de boel strak krijgen. Met wat inventiviteit kun je de plek klein houden.
Heb zo vaak genoeg beschadigingen onzichtbaar weggewerkt, maar is hij niet zeker van zijn zaak, dan is het advies niks aan doen en dat koude biertje uit de koelkast halen.

Venlonaer
23 augustus 2016, 13:38
Wauw 3 pagina's geneuzel over een 3mm gaatje. Als het gaatje nu eens om een groter vochtig gat ging okay......maar 3 pagina's over een 3mm gaatje...heftig.

Afijn. Ik denk dat je aan de secondelijm een mooie tip hebt. Succes ermee en wij zien het resultaat in de vorm van pica's hier graag!