PDA

View Full Version : Autotune



duckman
20 augustus 2016, 22:29
Interessant artikel in de Volkskrant, uiteraard al bekend dat dit gebeurd maar de schaal waarop was voor mij nieuw
http://www.volkskrant.nl/kijkverder/2016/autotune/

woldhek
21 augustus 2016, 15:21
Inderdaad, niet te geloven.
Ik heb er moeite mee. Het is toch een beetje iemand voor de gek houden.
Maar dat vind ik ook van nepborsten enz.
Ben bang dat dat ook straks de gitaristen overkomt, een soort autotune om je solo op te leuken, zodat de bends precies goed zijn en later zelfs die ene verkeerde noot eruit halen.....

Han S
21 augustus 2016, 15:29
Wordt al jaren gedaan met gitaarsoli die vals zijn.

Je hebt geen idee hoe je in de maling wordt genomen als je naar muziek luistert. Het slechte drumgeluid wordt geperfectioneerd met sound replacer en alles wordt strak getrokken met beat detective.

En zo gaat alles wat nou zo leuk was, de bizarre timing van gitaristen, de unieke feel van bepaalde drummers, de geweldige drive van bassisten, het gaat allemaal voorbij.

De volgende stap is dat Jan Doedel staat te zingen en klinkt als Michael Jackson of Frank Sinatra, kwestie van knoppie indrukken.

Da Vinci
21 augustus 2016, 16:06
Tja, volgens mij werd vroeger alles tig keer ingezongen en de beste delen aan elkaar geknipt en geplakt. Is dat dat niet voor de gek houden? Als auto-tune dan hetzelfde effect geeft maar een stuk sneller is...

Dan is er natuurlijk nog wel een verschil tussen af en toe een uitglijertje rechttrekken zoals dat al jaren gebeurt, of de mensen zoals Ronnie Flex die absoluut niet kunnen zingen en nu ineens wel 'zanger' zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
21 augustus 2016, 17:35
Ja, ergerlijk, alle leven wordt uit de muziek gemachineerd.
Dertien-in-een-dozijn deuntjes van risicoloze accoordenschema's met nepbeats, gitaarloops en autotune.

Het verschil tussen pop en muziek.

LRS
21 augustus 2016, 17:55
Inderdaad, niet te geloven.
Ik heb er moeite mee. Het is toch een beetje iemand voor de gek houden.
Maar dat vind ik ook van nepborsten enz.....

Nou moet ik zeggen dat als het er niet al te dik bovenop ligt, ik er wel mee kan leven. Dat geldt zowel voor de borsten als voor de autotune...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
22 augustus 2016, 14:04
autotune kan ik me geen eens meer aan ergeren bij hitparademuziekjes...denk milli vannilla
meer aan de effecten die gebruikt worden om alle persoonlijkheid uit een stem te slopen......al heb je een kutstem..wij zullen het niet horen want je klinkt het zelfde als die van de hitparadebuurman..........beet voco hier flange daar..........ooooh nee gewoon Izotope nectar presets gebruiken..... whoopie

Midwolda
22 augustus 2016, 17:28
En natuurlijk alle signalen tot bovenop de nul uitsturen en alles dichtplamuren met synthsamples.
Weg dynamiek en weg rustpuntjes.

Ene grote voorspelbare geluidsbrij. En weer een hit...

Pepe
22 augustus 2016, 19:11
Het is toch niet erg? Laat iedereen maar lekker klooien, dan bepaal ik wel waar ik naar luister.

miyaru
22 augustus 2016, 20:57
Als je echt niet kan spelen of zingen, en dan autotunen, dat vind ik niet OK. Maar om die ene take te redden waar 1 foutje in zit rechtrekken en zo de feel van een song behouden, waarom niet......

Daar was het ook voor bedoeld, en zo gebruik ik de correctie functie die Cubase 5 me biedt.

Robin.

purplejohn
22 augustus 2016, 21:46
Tsja ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Ik denk dat het vooral live veel gebruikt wordt en dan moet je je afvragen of je origineel moet blijven of mensen waar voor hun geld moet geven met een hulpmiddel. Een beetje naar Hans Klok gaan en je afvragen of hij die avond echt tovert of dat hij hulpmiddelen gebruikt....

Pepe
22 augustus 2016, 23:08
Precies, het is showbizz. Madonna playbackt over een tape, de drums komen uit een doosje, de toetsen zijn samples, de gitaarversterker doet een buizenamp na, het bier is verdund met water en de kaartjes zijn 135 euro. #bestconcertever zeggen de tweets.
Nah, ga je maar druk maken over een pitch corrector.

miyaru
22 augustus 2016, 23:38
Daarom ga ik meestal naar kleinere concerten van "eerlijke" bands, zoals de Blues Pills of zo........... Puur natuur en betaalbaar!

Robin.

Han S
22 augustus 2016, 23:45
Dat is mij iets te simpel. Ik houd van de unieke timing van iemand als Hank B Marvin, van de unieke stijl van een drummer als Steve Gadd, van de buitengewoon unieke toon en feel van Jean Thielemans en van de vreselijk mooie stijl van veel zangers en zangeressen die regelmatig tegen de toon aan zitten, maar dat zo prachtig doen dat ik er van huiver.

Als je dat allemaal gaat manipuleren met de digitale mogelijkheden, dan blijft daar hoegenaamd niets van overeind en heb je robotmuziek. Hoe ga je de prachtige ghostnotes van die drummer 'replacen' met samples? Die gozer heeft jaren zitten zwoegen op zijn drumstijl en heeft een uniek geluid, stemt zijn trommeltjes tot hij 100% tevreden is over zijn geluid.

En dan gaat men een plaat met hem opnemen en de technicus krijgt het niet voor elkaar om dat geluid goed te pakken. Geen probleem meneer, de techniek lost het op en we halen het geluid gewoon ff uit een doosje. We hebbben 256 kickdrums, 512 snares en honderden toms.

Maar beste man, ik heb een oude K Zildjian hi hat en die klinkt helemaal superdesuper en die wil ik op de plaat horen. En waar zijn de ghostnotes gebleven?

Allemaal leuk, maar voor mij niet goed genoeg en het is banden plakken en lappen naaien, maar banden plakken doe je niet met race motoren en lappen naaien doe je niet met je trouwpak. Een fricandel wordt nooit meer een biefstuk.

Ik ga voor het volle pond, voor de 100% en wat ik uit een gitaarspeaker hoor komen wil ik op de plaat hebben en als iemand mooi onzuiver zingt wil ik het zo op de plaat horen. Kun je je voorstellen hoe Bob Dylan gaat klinken met autotuning?

Kijk, dat bedoel ik.

barno
23 augustus 2016, 01:16
tja waar leg je de grens hé, overdubs, royaal knip en plakwerk, tientalle takes voor een riff, au fond ook niet natuurlijk. En dat gebeurde al in de jaren 50. Meer nog, autotuning, daar hadden ze toen ook hun truukjes voor: het werd gewoon anoniem door een ander ingezongen.

miyaru
23 augustus 2016, 08:26
Ik denk dat de grens tussen artistiek verantwoord, en commercieel mogelijk succesvol best breed is. Alleen loopt die brede grens bij een ieder op een andere plek. Bij sommige nummers hoor je echt dat er "getuned" is - dat vind ik niet mooi. Ook wat Han zegt van playbacken - daar houd ik ook niet van. Maar 100% puur bestaat bijna niet meer in populaire genres. Er zijn nog wel bands die puur zijn, je moet ze alleen kennen.

Nu komt mijn volgende vraag: wat is faken en wat niet?

Robin.

Braml
23 augustus 2016, 08:38
De meeste mensen boeit het tegenwoordig geen flikker of er autotune gebruikt wordt of niet.. en misschien verpesten zij het wel juist een beetje voor ons, want daardoor wordt autotune meer en meer gebruikt.

Zelf kan ik niet fatsoenlijk naar radiozenders luisteren in de auto, zo ergerlijk vind ik het. Dan luister ik wel geen muziek...

Fusion
23 augustus 2016, 09:03
Ach het is maar een (te gekke) truc hoor. Als t je niet bevalt met gebruiken/luisteren. Indien wel, nou, dan wel : )

Het gaat mij om t eindproduct en als ik dat goed vindt, dan vind ik 't goed. Of er nou geautotuned is of niet. Of de zanger nou briljant IS of de producer of beiden, who cares

arjanb01
23 augustus 2016, 09:22
Ik hoorde vorige week die nieuwe single van Metallica en die drums zijn zo getuned en geknipt en geplakt, Ulrich klonk nog nooit zo strak, of ze hebben stiekem Marco Minnemann ingehuurd, die speelt dat met 1 hand nog 😂

Brad
23 augustus 2016, 10:46
Het zorgt ervoor dat mensen met goede muzikale ideeen maar die niet uitgerust zijn met het juiste gereedschap toch mooie dingen kunnen maken

En met gereedschap bedoel ik , een goede motoriek en dus de handigheid een instrument te bespelen . Of het vermogen zuiver te kunnen zingen . Dat heeft niet per definitie met muzikaliteit te maken

Han S
23 augustus 2016, 10:48
Zingt Bob Dylan zuiver? En zou je dat anders willen?

Pepe
23 augustus 2016, 11:57
Ik ging mis in de test met Aretha Franklin, ik had niet gedacht dat die autotune zou gebruiken maar, zo zei de tekst, ze wordt al een dagje ouder en de stem is niet meer wat het was. Er stond ook dat bij haar Obama optreden geen autotune was gebruikt. En ja, tis niet meer wat het was maar stel je voor, rare elektronische glitches in deze performance... je moet er niet aan denken.


https://www.youtube.com/watch?v=diwF1-xJwZM

obiwanjacobi
23 augustus 2016, 12:19
Zorg dat je de nummers kan spelen/zingen als je de studio in gaat. De oneffenheden die er dan nog inzitten zijn karakter en horen bij jou/de band. En als je als zanger niet kan zingen -en er autotune nodig is om dit te verhelpen-, tja tijd voor iets anders wellicht..?

Ik luister soms naar de wat oudere opnames waar je (in mijn oren) nog veel meer van de performance hoort dan tegenwoordig. Het hoeft van mij niet zo gladgestreken te zijn dat het ontdaan is van alle dynamiek/diepte en (soms) emotie. Ik hoor graag vingers over de snaren, plectrum attack, het diep inademen van een zanger (met mate - dat wel) etc. Geluidskwaliteit en kwaliteit van het geluid zijn twee verschillende dingen, als je snapt wat ik bedoel...

Als effect vind ik soms autotune dan wel weer aardig, maar alleen in de overdreven vorm als bij Cher bijv. Maar als dat eenmaal gedaan is, moet je volgens mij weer op zoek naar iets nieuws/originele toepassing.

Verder doen ze maar. Ik geef er niet om...