PDA

View Full Version : epiphone lucille upgraden



rozh
20 augustus 2016, 13:37
ik heb voor mn verjaardag een epiphone lucille gekregen, 2e hands maar nog wel mint:D

http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/404525F8-1D36-4129-8051-5F2F1E5CFE93_zps9st5sj5z.jpg

hij was nog niet eens afgesteld, dus tijdens het afstellen zat ik te denken wat ik nog meer zou kunnen upgraden.
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/4B636509-0391-4354-BDF6-363F34CD6312_zps0hqgyfft.jpg
-ik zie dat de outpoutjacks wel van switchcraft zijn maar of de pots dit ook zijn kan ik niet echt zien.
op de switch staat wel epiphone...(upgraden dus? )die pcb varitone vind ik maar eng dat hele geval haha.

de plastic nut wil ik sowieso vervangen voor een tusq of grafieten nut en verder twijfel ik nog over de pickups... is dat de moeite waard om deze te vervangen? zo ja welke pickups moet ik dan hebben ?

Pepe
20 augustus 2016, 14:16
De nut upgraden met ander kunststof voor de sake of it zie ik niet. Met bone eerder.
De electronica aanpakken heeft enkel zin als de huidige niet goed werkt en als je de varitone toch niet gebruikt zie ik ook geen reden die eruit te slopen; gebruik hem gewoon niet.
Iets zegt me dat het geluid je tegenvalt en dat je nu een manier zoekt om dat te verbeteren?

Er is ook niks op tegen natuurlijk om er een paar Fralins of Lollars in te gooien met een paar CTS er tussen en te experimenteren met de caps. Of het allemaal de moeite waard is... jij bent toch de enige die dat uiteindelijk kan zeggen.

Tabula Rasa
20 augustus 2016, 14:19
Wil je modden om het modden of wil je iets specifieks echt verbeteren?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

rozh
20 augustus 2016, 14:30
De nut upgraden met ander kunststof voor de sake of it zie ik niet. Met bone eerder.
De electronica aanpakken heeft enkel zin als de huidige niet goed werkt en als je de varitone toch niet gebruikt zie ik ook geen reden die eruit te slopen; gebruik hem gewoon niet.
Iets zegt me dat het geluid je tegenvalt en dat je nu een manier zoekt om dat te verbeteren?

Er is ook niks op tegen natuurlijk om er een paar Fralins of Lollars in te gooien met een paar CTS er tussen en te experimenteren met de caps. Of het allemaal de moeite waard is... jij bent toch de enige die dat uiteindelijk kan zeggen.

is bone beter tonewise? ik dacht aan grafiet zodat hij beter in tune blijft, dacht dat beter was dan de potloodvijlselmethode?

ja de tone is leuk maar ik mis wat growhl denk ik...zeker met mn gibson ernaast :P
die varitone vind ik denk ik op standje 2 het lekkerst klinken maar ik begrijp dat er betere versies te koop zijn(klinken die dan beter?)


@tabula: nee ik wil niet modden om het modden, ik wil dat deze gitaar ietsje beter klinkt en speelt :P

Pepe
20 augustus 2016, 14:42
De varitone is in feite een tonepot in stapjes, in standje 1 wordt hij gebypast. Als je standje 2 het lekkerst vindt heb je dus al twee bruikbare standen wat op zich al sensationeel is.

Een tuning probleem? Misschien dan eerst kijken waar het probleem veroorzaakt wordt voordat je dingen gaat vervangen.
Een lekkere growl is voor een deel pickups maar ook voor een deel gitaar.
Als de gitaar niet zo lekker speelt dan begin je met een goeie setup en van een goeie fret buff knappen die aziaten meestal ook erg op.

guitarkid2
20 augustus 2016, 15:12
nut vervangen tja... stemmingproblemen ?
voor de rest....wat bevalt er niet ?

rozh
20 augustus 2016, 15:38
Ik denk dat de nut een klein beetje tuning problemen veroorzaakt, heb t idee dat ondanks uitvijlwn en potlood de snaren toch blijven hangen.
de tuners lijken goed te zijn. Snaren zijn ook goed gewonden zoals die tutorial hier op t forum.

Fret buff zal ik eens bekijken hoe dat moet.

Het rosewood van deze Lucille is ook wat stroever dan m'n ebony Gibson lp, kan je dat niet schuren of oliën ofzo?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hotpepper01
20 augustus 2016, 15:38
ik zou als eerste de boel eens goed schoonmaken en afstellen (hoogte en intonatie). En vooral ook de toets in de olie zetten. Die ziet er namelijk gortdroog uit.
De sleufjes in de nut, daar stop ik zelf altijd een beetje grafiet in zodat de snaren daar niet in blijven hangen
. De varitone zou ook ik laten zitten. Ik vond ze niet echt bruikbaar op mn ES345, maar had er last nog gemak van. De toneknop vond ik veel bruikbaarder.
Wat je wel kunt doen is straplocks er op zetten en eerst eens een maandje of wat de gitaar gaan gebruiken voordat je iets drastischers gaat doen.

rozh
20 augustus 2016, 15:46
ik zou als eerste de boel eens goed schoonmaken en afstellen (hoogte en intonatie). En vooral ook de toets in de olie zetten. Die ziet er namelijk gortdroog uit.
De sleufjes in de nut, daar stop ik zelf altijd een beetje grafiet in zodat de snaren daar niet in blijven hangen
. De varitone zou ook ik laten zitten. Ik vond ze niet echt bruikbaar op mn ES345, maar had er last nog gemak van. De toneknop vond ik veel bruikbaarder.
Wat je wel kunt doen is straplocks er op zetten en eerst eens een maandje of wat de gitaar gaan gebruiken voordat je iets drastischers gaat doen.

Schoonmaken is niet echt nodig gezien hij Zgan is denk ik. Grafiet had ik al gedaan.
Oliën moet ik idd nog doen, wss voelt de toets daarom wat minder aan.
Ik was ook niet van plan de varitone eruit te halen, eerder hem te vervangen voor wen betere mocht dat uitmaken.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
20 augustus 2016, 17:01
Ik was ook niet van plan de varitone eruit te halen, eerder hem te vervangen voor wen betere mocht dat uitmaken.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lekker laten zitten dus! Is gewoon een schakelaar met een handje vol condensators. Gaat echt niet heel veel helpen om die te vervangen.

Waarom zou je "een betere" willen? Klinkt mij nog steeds als modden om het modden.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Joost de Ruig
20 augustus 2016, 17:08
Ik ken maar een paar gitaristen met een varitone, maar daarvan gebruikt er geeneen meer dan twee standjes en wordt veruit het meeste gewoon op standje 1 gespeeld. Ik zou een eventuele upgrade veel eerder zoeken in een paar bij jou passende hb's. Maar ga eerst eens een maandje op je Lucille spelen zou ik zeggen.

denis.hermans
20 augustus 2016, 20:48
Ik heb zelf een koreaanse Epiphone Sheraton. De nut heb ik'vervangen door een bone nut en dat vond ik wel een nuttige upgrade. Een ander zwak punt van epiphone is dikwijls de switch.

rozh
20 augustus 2016, 21:19
Ik heb zelf een koreaanse Epiphone Sheraton. De nut heb ik'vervangen door een bone nut en dat vond ik wel een nuttige upgrade. Een ander zwak punt van epiphone is dikwijls de switch.

Ja die upgrade ga ik sowieso doen, wat is er beter aan bone dan aan grafiet?
Terwijl ik bezig ben zet ik er meteen een switchcraft switch in👍

Ik moet zeggen, ik heb t idee dat ie onversterkt nog best een "growl" heeft maar versterkt dus niet.
Ik heb een valvestate vt50 met ehx tube en een tubemeister deluxe 20 met orange cab om mee te testen.

Had even geen andere olie dan amandelolie maar dat is al een wereld van verschil Hehe.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gearjunkie
20 augustus 2016, 21:28
Die switch vervangen is best een rotklus. If it aint broke...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rozh
22 augustus 2016, 20:10
valt wel mee als ik t zo zie, een jp wiring met 4 pushpulls op mn lp zetten was stukken moeilijker :P

weet iemand nou welke pickups goed zouden klinken in dit beestje?

ook is de actie nogal hoog, denk dat ik hem maar moet gaan vlakken om de actie lager te kunnen krijgen zonder fretbuzz. iemand daar nog tips voor? nog nooit gedaan namelijk..

Joost de Ruig
22 augustus 2016, 20:25
Voor een pu-advies is het handiger als je wat meer over je muziekstijl en sound wens aangeeft.

Rogueny
22 augustus 2016, 20:30
valt wel mee als ik t zo zie, een jp wiring met 4 pushpulls op mn lp zetten was stukken moeilijker :P

weet iemand nou welke pickups goed zouden klinken in dit beestje?

ook is de actie nogal hoog, denk dat ik hem maar moet gaan vlakken om de actie lager te kunnen krijgen zonder fretbuzz. iemand daar nog tips voor? nog nooit gedaan namelijk..

Heb ik ook nog nooit gedaan, maar daarvoor zou ik naar een luthier gaan, dan gebeurd het ten minste goed. Als je namelijk de boel verkloot kan een refret nodig zijn. En dat kost je klauwen met geld.

Wat betreft Pu's, Wat voor een sound wil je er uit halen? Cleans? Blues? Jazz?

rozh
22 augustus 2016, 20:33
ik weet niet wat er in een gibson lucille zit of een es 335? gewoon die 498 t en 498 r?

is dat wat? of beter een SD setje erin?

ik wil blues kunnen spelen en john mayer etc. maar wat ik nu vooral merk is dat hij een beetje de ''growhl' mist, te weinig output denk ik?

dit klinkt wel echt nice: https://www.youtube.com/watch?v=j9uhg4KaF-E
ook al begrijp ik dat dit heel wat duizenden euros scheelt qua versterker en gitaar :P

rozh
22 augustus 2016, 20:34
Heb ik ook nog nooit gedaan, maar daarvoor zou ik naar een luthier gaan, dan gebeurd het ten minste goed. Als je namelijk de boel verkloot kan een refret nodig zijn. En dat kost je klauwen met geld.

Wat betreft Pu's, Wat voor een sound wil je er uit halen? Cleans? Blues? Jazz?


ik heb het eens laten doen, het vlakken zelf. daarna heb ik zelf de boel gecrownd en gebuffed. ging prima.
maar wil nu zelf gaan vlakken.

ik ben best handig, al zeg ik t zelf, dus als ik daarmee wat euros kan besparen waarmee ik nieuwe gear kan kopen dan doe ik dat liever.

Rogueny
22 augustus 2016, 20:39
490R Alnico en een 490T Alnico zitten in de Gibson lucille dacht ik. In de ES 335 zitten gewoon 57 classics toch? Maar zal ook wel per jaar/serie misschien weer verschillen.

Gearjunkie
22 augustus 2016, 20:45
valt wel mee als ik t zo zie, een jp wiring met 4 pushpulls op mn lp zetten was stukken moeilijker :P

weet iemand nou welke pickups goed zouden klinken in dit beestje?

ook is de actie nogal hoog, denk dat ik hem maar moet gaan vlakken om de actie lager te kunnen krijgen zonder fretbuzz. iemand daar nog tips voor? nog nooit gedaan namelijk..

Verrek, hij heeft een klepje voor de electronica!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Shredder Mike
22 augustus 2016, 20:53
Gefeliciteerd met je Lucille. Ik was gisteren jarig, maar heb geen gitaar gekregen.:???:

guitarkid
23 augustus 2016, 08:27
nut vervangen tja... stemmingproblemen ?
voor de rest....wat bevalt er niet ?


Goede vraag.

Ik heb ook een vraag: kon je nou echt geen andere naam bedenken dan Guitarkid2.....???? :(

denis.hermans
23 augustus 2016, 08:54
Bij mijn Epiphone Sheraton heeft die nieuwe topkam echt geholpen ivm stemmingsproblemen.
De oorspronkelijke topkam was echt niet goed en dat kon je eigenlijk ook wel zo zien ( was niet precies geplaatst, gleuven niet goed uitgesneden, beetje "raar materiaal".

De switch kraakt bij mij en soms moet ik er eens een paar keer over en weer mee schakelen omdat de klank blijft uitvallen. Dan is het weer een tijdje over.
Dit is kennelijk een gekend probleem bij Epiphone volgens fora her en der.
Vervanging zit er dus ooit wel aan te komen. Als je met de gitaar echt zou willen optreden kan je eventueel preventief ingrijpen.

Over de rest van de elektronica ben ik wel tevreden. Pickups vind ik meer dan ok (misschien zijn het wel dezelfde als bij de BB King Epiphone ?). Bovendien ken ik daar niet echt genoeg van om er zeker van te zijn dat een vervanging beter zou klinken. Ik heb al wel eens youtubefilmpjes bekeken waarin zo'n vervanging gedemonstreerd wordt (vergelijking oude en nieuwe pickups) maar eigenlijk vind ik het effect dan hoogstens marginaal beter. Kan natuurlijk ook aan youtube zelf liggen ivm compressie van het geluid.



Misschien kan de TS eter een vraag over pickups stellen in het subforum over pickups.

Mvg,

Denis

Da Vinci
23 augustus 2016, 09:25
ik weet niet wat er in een gibson lucille zit of een es 335? gewoon die 498 t en 498 r?

is dat wat? of beter een SD setje erin?

ik wil blues kunnen spelen en john mayer etc. maar wat ik nu vooral merk is dat hij een beetje de ''growhl' mist, te weinig output denk ik?

dit klinkt wel echt nice: https://www.youtube.com/watch?v=j9uhg4KaF-E
ook al begrijp ik dat dit heel wat duizenden euros scheelt qua versterker en gitaar :P

Dave Grohl heeft iig 57's in z'n semi-hollow zitten. Hoe 'Grohl' wil je het hebben ;)

Verder heb ik de indruk dat je een beetje van de hak op de tak spring. Nut vervangen voor graphite, varitone eruit die je niet gebruikt, nieuwe pickups. Dan zegt iemand dat bone wellicht beter is en je springt over op bone. Neerdere zeggen dat je de variotone beter kan laten zitten omdat een andere geen/weinig verschil maakt, jij zegt dat het niet zo moeilijk is. Nieuwe pups? 498 setje of is SD beter? Enig idee hoeveel SD pups er zijn? En wat er naast SD nog meer is? Pepe heeft al wat mooie merken genoemd maar daar ga je straal aan voorbij.

Wil je echt ons advies, of wil je gewoon bevestiging dat je lekker moet gaan rommelen?

the sure thing
23 augustus 2016, 09:53
Precies.

Maar voor de gibson 57 elementen: +1


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

JanVrm
23 augustus 2016, 10:29
Welke snaren ontstemmen het vaakst? Bij Gibson-achtigen komt dit vooral voor op de D- en G-snaar door de knik van topkam naar mechaniek. De snaar wijkt hier teveel van zijn lijn af om zo maar te zeggen.
De oplossing blijft: voor het spelen en stemmen eventjes echt flink de snaren op(t)rekken. Dat voorkomt 80% van je stemmingsproblemen.

Verder is een upgrade van een plastic kam naar ofwel bone of graphite wel aan te bevelen. Er zit meer tone in de topkam dan je denkt.

Da Vinci
23 augustus 2016, 11:27
Bij mijn Gibson komt er ook een nieuwe op. Dat ding is niet op stemming te houden door de topkam. Uitvijlen heeft niet voldoende geholpen. Ik neig zelf puur vanuit historisch oogpunt naar been, 'mijn' gitaartech is echter nogal fan van grafhite. Iemand tonewise nog een mening over?

Venlonaer
23 augustus 2016, 13:34
EMG's erin! :rockon:

Joost de Ruig
23 augustus 2016, 13:51
Bij mijn Gibson komt er ook een nieuwe op. Dat ding is niet op stemming te houden door de topkam. Uitvijlen heeft niet voldoende geholpen. Ik neig zelf puur vanuit historisch oogpunt naar been, 'mijn' gitaartech is echter nogal fan van grafhite. Iemand tonewise nog een mening over?

Bone! Waarom? Weet ik veel. Klinkt en oogt beter voor mijn gevoel. Bovendien v.o.s. :)

denis.hermans
23 augustus 2016, 18:42
Is er echt een verschil met grafiet ? Ik heb zelf voor bone "gekozen" omdat Stijn Kenens (zit ook op dit forum) die de aanpassing aan mijn Sheraton heeft gedaan , het voorstelde.

denis.hermans
23 augustus 2016, 18:42
Ik bedoel dus verschil in toon.

Pepe
23 augustus 2016, 20:02
Dit artikel somt het wel een beetje op. (http://www.premierguitar.com/articles/going-nuts-1)

rozh
24 augustus 2016, 12:55
als ik t zo lees is wordt het dus tusq of bone :P

heb de nek wat rechter gezet en de actie is nu vrijwel even laag als mn gibson, dat speelt al een stuk lekkerder. De toets zit lekker in de citroenolie.

binnenkort maar even een ordertje plaatsen voor de nut, cts pots en orange drops. pickups bedenk ik later wel.

Tabula Rasa
24 augustus 2016, 16:35
als ik t zo lees is wordt het dus tusq of bone :P

heb de nek wat rechter gezet en de actie is nu vrijwel even laag als mn gibson, dat speelt al een stuk lekkerder. De toets zit lekker in de citroenolie.

binnenkort maar even een ordertje plaatsen voor de nut, cts pots en orange drops. pickups bedenk ik later wel.
Ik zou beginnen met de elementen want die kan je juist finetunen met pots en caps.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

rozh
28 augustus 2016, 17:05
ik heb bij keymusic hier in utrecht voor welgeteld €1,5 een tusq achtige topkam gekocht, wat een wereld van verschil he.... lijkt ook wel alsof ik iets meer output heb nu. De snaren stonden al erg laag dus daar ligt t niet aan. Denk dat de nek nu meer meetrilt oid.
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/91840507-B153-4536-B792-A65223B2D6B5_zps8sjxt0yf.jpg
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/54AA972B-004D-480B-9C8E-2F0BF2ED399D_zpsts5llc8w.jpg
wel belachelijk eigenlijk dat hij nu al niet meer onderdoet voor menig gibson qua bespeelbaarheid...beetje afstelwerk, nieuwe snaren en €1,50 aan upgrades erin en meteen een wereld van verschil :P

moet nog even wachten met de elementen kopen tot ik weer geld heb ;) 57 classics of sd 59's worden het denk ik

denis.hermans
28 augustus 2016, 19:03
Fijn dat je tevreden bent. Bij mijn Sheraton was het wisselen van de topkam idd. ook een grote verbetering. Hou ons op de hoogte ivm de pickups. Bij mijn Sheraton ben ik daar wel tevreden over maar ik wil wel eens weten wathet effect van een upgrade nu werkelijk zou kunnen zijn.

rozh
29 augustus 2016, 15:05
zal toch even op een 2ehands koopje ofzo moeten wachten helaas denk ik.

Weet iemand welke potmeters ik moet hebben voor deze lucille? 500k 2x lin en 2x log? en dan long shaft? gewoon zoals dit? https://www.tonefactory.nl/original-cts-potmeter-500k-log-lang

en deze switch moet wel passen toch: https://www.tonefactory.nl/switchcraft-toggle-switch-3-way-angled-gold-no-cap-for-thin-body-guitars-sg-explorer-firebird

rozh
28 september 2016, 13:05
heb 2 57 classics op de kop getikt, wel met nickel cover maar ik zet gewoon de gouden epiphone covers erop denk ik.
zal fotos en evt filmpje posten als het werkt :)

denis.hermans
29 september 2016, 18:21
Hou ons op de hoogte. Ben echt benieuwd wat de pu -swap nu zal bijbrengen.

rozh
5 oktober 2016, 19:03
heb nu bij tonefactory 2 kapjes en schroeven besteld, alsmede een switch.
ff wachten tot ze binnen zijn dan kan de boel erin

rozh
9 oktober 2016, 02:26
de 2ehands gibson pickups , in de verkeerder kleur:
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/Unknown-2_zpszu1wuxfe.jpg

geknutsel:
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/A382D047-B497-47AB-9562-6531B6A7EA5D_zpsq8kove0d.jpg
resultaat:
http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/93D650B6-012F-454D-BF32-74690610E1BC_zpsjv9xqlmq.jpg

http://i512.photobucket.com/albums/t328/silentjuh/68ADE2C8-CEC9-4824-9826-5C23F4EED8EC_zpslpcgs5yn.jpg

ben in mn enthousiastheid vergeten een ''before'' filmpje te maken. zal wel eens een''after'' filmpje schieten miss dat je toch wat hoort ervan dan.

helaas heb ik ook de verkeerde switch besteld, dus moet hem even omruilen. de epiphone switch die er nu in zit is dramatisch(doet t af en toe gewoon niet)

verder klinkt ze nu top en zo ziet ze er ook nog eens uit :)

wat kan je eigenlijk vangen voor een setje lichtgebruikte epiphone pickups? miss dat ik ze maar verkoop, die oude.

rozh
9 oktober 2016, 15:14
Nou de growhl en klank die ik zocht die heb ik nu gelukkig :)
Heb wel een filmpje gevonden van toen er nog epiphone pick-ups inzaten maar als ik dat filmpje vergelijk met een recording van daarnet hoor je op de video geen verschil.
Ikzelf hoor t wel degelijk als ik speel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rooker
9 oktober 2016, 17:47
Heb alle andere posts niet gelezen maar enige wat ik zou vervangen is de Switch. Dat is van Epiphone dramatisch. Bij Fender Mexen en alles daaronder ook trouwens. Gaat dat wel specifiek over dit soort switches. Ferder een keer prof af laten stellen en dan is vooral de Nut belangrijk. Verder helemaal niets aan doen. Zijn echt prima gitaren!

rozh
9 oktober 2016, 18:53
Heb alle andere posts niet gelezen maar enige wat ik zou vervangen is de Switch. Dat is van Epiphone dramatisch. Bij Fender Mexen en alles daaronder ook trouwens. Gaat dat wel specifiek over dit soort switches. Ferder een keer prof af laten stellen en dan is vooral de Nut belangrijk. Verder helemaal niets aan doen. Zijn echt prima gitaren!

Miss toch maar eens de moeite doen om de rest te lezen dan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MikeD
10 oktober 2016, 08:57
wat kan je eigenlijk vangen voor een setje lichtgebruikte epiphone pickups? miss dat ik ze maar verkoop, die oude.


wss niet veel... ik had een setje Epi T-tops uit de seventies (ex Epi Scroll) in de aanbieding en geen hond die er geld (of iets anders) op heeft geboden