PDA

View Full Version : Hals stellen bij een telecaster



sparrow
19 augustus 2016, 11:21
Hallo,
De snaren hebben naar mijn idee te veel ruimt, dus ik wil de hals stellen.
Ik zie echter geen schroef in mijn telecaster. Zit die soms aan de andere kant van de hals, zodat ik die los moet maken om hem te stellen? Lijkt me lastig om te testen als je steeds je snaren moet ontspannen en weer spannen.
Is dit zo?
M.v.g.
Eric

NRJay
19 augustus 2016, 11:25
Yep, neck moet er af.
Ben je zeker dat het de neck is en niet de zadels die te hoog staan?

sparrow
19 augustus 2016, 11:29
Ja, ben ik redelijk zeker van.
Thnx NRJay

benwave
19 augustus 2016, 11:31
Ja en daarom kun je beter even naar iemand toegaan met wat ervaring in dat soort dingen.
die kan waarschijnlijk beter inschatten hoe hard en hoe ver de trussrod aangedraaid moet worden, en of het zowiezo wel nodig is.

sparrow
19 augustus 2016, 13:45
Hi benwave,
Het is niet de eerste keer dat ik het doe. Bij 2 of 3 gitaren heb ik het ook gedaan en met succes. Waar het me om ging was of dat echt op zo'n vreemde manier moest. Afstellen is immers 1/4 slag draaien en proberen ...... etc. Dat werkt niet handig als je elke keer de snaren moet ontspannen en spannen.
Grtz,
Eric

sparrow
19 augustus 2016, 19:01
'T is gelukt. Goddank in 1 keer goed.

Plant
19 augustus 2016, 19:14
'T is gelukt. Goddank in 1 keer goed.

Hihi, dan ben je nu dus te ver gegaan. De hals gaat zich de komende dagen nog naar de nieuwe afstelling zetten, met een beetje pech loopt (over)morgen de boel aan.

sparrow
19 augustus 2016, 19:43
Fijn dat je dat nu al zegt.

Plant
19 augustus 2016, 20:15
Is ervaring :ok:

Ooit een gebruikte gitaar die ik in een winkel kocht laten afstellen. Was voor de betreffende snaren op zich goed afgesteld, maar ik gebruikte dikkere snaren. De hals werd bijgesteld en ik kon haar meteen ophalen. Toen ik thuis kwam was de afstelling 'spot on' maar een dag later liep de boel aan tegen de frets.

Sindsdien doe ik dit soort klusjes ook zelf en stop ik op het moment dat ik denk "dat mag nog iets verder". Paar dagen wachten en ik ben blij dat ik niet verder ben gegaan.

Niet om te trollen, maar als je nu zegt dat het in 1 keer goed staat weet ik gewoon dat het over een paar dagen niet meer zo is.

Tabula Rasa
19 augustus 2016, 20:25
nooit echt last van gehad. Als ik de halspen afstel, dan wacht ik 10 minuutjes en gebeurt er, bij mij in ieder geval, echt niets meer.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
19 augustus 2016, 20:39
nooit echt last van gehad. Als ik de halspen afstel, dan wacht ik 10 minuutjes en gebeurt er, bij mij in ieder geval, echt niets meer.

Da's ook mijn ervaring. Zowel met vintage USA gitaren en bassen (waar ik dingen mee gedaan heb waar ik voor zal branden in de hel :hide: ) als Chinees spul van rond de 100 EUR nieuw.

sparrow
24 augustus 2016, 06:58
Ja Tabula, dat is de methode die ik ook normaal gesproken gebruik, maar elke keer de snaren ontspannen, de hals losschroeven, iets draaien, de hals weer bevestigen (de snaren uit de knoop halen) en de snaren weer stemmen. Liever in één keer goed.
Trouwens Plant, ik geloof dat ik geluk heb.
Grtz,
Eric

Tabula Rasa
24 augustus 2016, 08:55
Ik heb altijd een klein gootje in de pocket. Even de spanning eraf, slagplaat onder de snaren vandaan wippen, alles afstellen en daarna de slagplaat terug.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
24 augustus 2016, 09:04
Trouwens Plant, ik geloof dat ik geluk heb.
Grtz,
Eric

Mooi! :) Het is idd geen handig systeem zo. Mooi is anders, maar om niet alles los te (de)monteren is dit wel een praktische variant:

http://www.rees-electric-guitars.com/Pics/TrussRodAdjustment.jpg

Buxtra
24 augustus 2016, 09:07
Die is Nobelprijswaardig!

D3nnis
24 augustus 2016, 09:15
Ik vind de music man / nieuwe fender elite manier mooier!

Harald
24 augustus 2016, 09:48
Geen idee, is dat hetzelfde als bij mijn Blade? Een plaatje op het laatste stukje hals wat je losschroeft, zodat je daar de trussrod bij kunt stellen? Werkt iig. goed, al zie ik het probleem niet van het gat op de kop van de gitaar zoals bij een strat, of les paul.

Eigenlijk best maf dat er zo veel varianten zijn voor hetzelfde probleem...