PDA

View Full Version : strappin akoestische gitaar- moeilijk om er een gitarriem aan vast te maken



denis.hermans
19 augustus 2016, 08:56
Enkele weken geleden heb ik een lr baggs anthem sl in mijn akoestische gitaar laten (larrivee L03) installeren.
Ik ben er zeer tevreden over.

Slechts 1 klein "probleempje" : op de jack input zit ook een metalen "onderdeeltje" geschroefd. Hierin is een gleufje (inkeping) voorzien waarbij het -mijns insziens de bedoeling is- dat de gitaarstrap daarin bevestigd wordt.

Zie deze afbeelding :
https://bernunzio.com/product/lr-baggs-anthem-sl/

Het is echter zeer moeilijk om een gitaarband correct te bevestigen : ik krijg hem meestal al moeilijk over het onderdeeltje geschoven en het voorziene gleufje lijkt nogal smal waardoor de gitaarband er niet helemaal in past. Ook durf ook niet teveel kracht gebruiken om een en ander op zijn plaats te duwen.
(Overigens had ik ook al een gelijkaardig probleem met de originele strappin op de gitaar).

Mijn vraag is nu : herkennen jullie dit probleem met jullie akoestische gitaar of doe ik iets verkeerd ?
Bestaan er speciale banden voor akoestische gitaar die misschien dunner zijn ?

Overigens moet ik bij het opbergen van mijn gitaar in de koffer de band terug verwijderen. De koffer laat niet toe om de band permanent bevestigd te laten.

barno
19 augustus 2016, 09:15
Koordlusje in het gat van je strap binden dat wel in de sleuf van de plug past, of een strap kopen met dunnere leren uiteinden.

denis.hermans
19 augustus 2016, 09:27
Bedankt voor je reactie Barno .

Ik had idd. die 2 oplossingen al overwogen. Bij de riemen die ik tegenkom lijken de uiteinden toch echt wel te dik. ( tenzij iemand iets kan aanraden).
Zal wel het koorlusje worden. Lijkt me best om daar een schoenveter voor te gebruiken ?

Mvg,

Denis

rockgod69
22 augustus 2016, 13:12
Band eromheen, en dan een rubbertje van een grolsch beugelfles

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

denis.hermans
22 augustus 2016, 13:26
Euhm ... is dat niet de werkwijze indien je vreest dat je gitaarriem gaat loslaten (ipv. straplocks).
In dit geval heb ik moeite om de gitaarband over de "pin" te krijgen.

Bovendien is er zeker geen ruimte voor een band + rubber

Mvg,

Denis

Plant
22 augustus 2016, 19:15
Typisch probleem van endpin jacks. Die moeten nou eenmaal een grote diameter hebben vanwege die 6.3mm plug die erin moet kunnen. Esthetisch fijn dat je geen extra gat in je gitaar hebt, maar de meeste straps zijn er niet op gemaakt.

Je hebt van die simpele canvas riemen met vrij dun leer aan de uiteinden. Feedback (NL, nu Key Music) verkocht ze vroeger voor zo'n 7,-. Ik weet het merk niet meer. Ze waren best sterk, maar gleden ook makkelijk over je schouder. Zeker voor een akoestische gitaar die makkelijk uit balans wil hangen (kopzwaar) vond ik die niet prettig, dus ik zou die links laten liggen.

Ik heb nu zo'n Levy's strap. Die zijn ook niet zo heel dik en vind ik best comfortabel. Hebben goed grip op je schouder, je gitaar glijdt niet alle kanten op.

http://www.richtonemusic.co.uk/Data/Product_Images/LEVMS26-TANb.jpg

Beetje saai modelletje, maar het werkt:

(archieffoto, behalve ikzelf ziet het er nog hetzelfde uit ;) )

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/DSC_0125a_zps4ab7dc93.jpg

Riem erop laten in de koffer lukt bij mijn gitaar en koffer wel, maar het is idd erg krap. Ik leid hem echt langs de zijkant (niet over het bovenblad en dan dichtpersen!), dat gaat net.