PDA

View Full Version : Ecologisch verantwoorde gitaar bouwen



Lacrymosa
18 augustus 2016, 10:08
Zo! Na een jaar of 10 afwezig te zijn geweest op dit forum, nu weer eens een post.

Ik ben sinds kort begonnen met het bouwen van gitaren.
En ik wil graag een gitaar bouwen waarvan de ecologische belasting zo klein mogelijk is.

Mijn idee is om:
- Zoveel mogelijk 'lokaal' hout te gebruiken, om de belasting van het transport uit de chain te halen en om tropische ontbossing niet verder te helpen
- Olie/Rub-on finish te gebruiken, om zo min mogelijk chemicalien te hoeven af te voeren

Mijn vraag is of volgens jullie deze uitgangspunten kloppen, en of jullie andere punten zien waar ik naar zou moeten kijken.

Waarom doe ik dit?
Ik realiseer mij ook wel dat ik de wereld er niet mee ga verbeteren. Maar ik wil aan mijzelf bewijzen dat het kan.

Tabula Rasa
18 augustus 2016, 11:36
Zoek javaca eens op, hier op het forum.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Brad
18 augustus 2016, 11:49
Het lijkt me dan een goed idee om dan zoveel mogelijk kunststof onderdelen te vermijden . Zoals geen kunststof slagplaat gebruiken

Wel een leuk idee overigens , niets mis mee

D3nnis
18 augustus 2016, 11:59
Het lijkt me dan een goed idee om dan zoveel mogelijk kunststof onderdelen te vermijden . Zoals geen kunststof slagplaat gebruiken


En een akoestische, geen elektrische.

Ik ben benieuwd!

Lacrymosa
18 augustus 2016, 12:48
Kunststof ga ik idd vermijden.
Alle covers worden van hout, helaas zit ik wel vast aan metalen hardware.

Ik heb de keuze te ABM hardware en Hipshot (aangezien het een multiscale gaat worden).
ABM is van RVS en de Hipshots worden gemaakt van Brass. Iemand een idee welke van de 2 het minst belastend is? Ik ga even uit van Hipshot.

En D3nnis, het wordt wel een elektrische, maar gelukkig draai ik thuis volledig op groene stroom.

Lacrymosa
18 augustus 2016, 12:49
Iemand nog een suggestie voor mooi lokaal hout?

D3nnis
18 augustus 2016, 13:11
En D3nnis, het wordt wel een elektrische, maar gelukkig draai ik thuis volledig op groene stroom.


Hahaha, ok....

Houten pickupringen of pickupcovers dan wel toch zeker?

Vwb hout, hier zie je toch vrij veel eiken, soms linde, en wat esdoorn.

humbucker
18 augustus 2016, 13:12
Ik heb altijd gehoord dat je de meest reguliere fruitbomensoort wel goed kan gebruiken voor gitaren. Heb er verder zelf geen ervaring mee...

Schrevel
18 augustus 2016, 13:20
Ik denk dat gerecycled plastic duurzamer is dan vers gekapt hout.

Geolied hout geeft wat meer laag door en iets minder hoog. Compenseer dat met je houtkeuzes en pickups.

Lacrymosa
18 augustus 2016, 13:23
pickup ringen ga ik niet gebruiken, het wordt 1 direct mounted bucker.

Eiken zat ik ook aan te denken, maar is vrij zwaar en wordt niet gezien als 'toonhout'. Maar wellicht een thinline/weight reliefed body.
Weet iemand of eiken te gebruiken is voor een hals? of wordt ie dan een beetje topzwaar?

Linden is zeker een optie, zeker in combinatie met Sycamore of Esdoorn lijkt me dat wel wat.

De gitaar zal trouwens een 27" naar 25" multiscale worden, met 1 element, 7 snaren en een bolt-on constructie

Lacrymosa
18 augustus 2016, 13:24
das een goeie! thnx voor de tip

no 1 hops
18 augustus 2016, 13:25
zomaar wat brainwaves
aaronstonebeat heeft nogal wat gitaren gemaakt met o.a eiken.
brug zou je eventueel ook van hardhout kunnen maken, kam en nut van been.
bamboe is eigenlijk een heel snel groeiend materiaal waar men nu ook al kopjes en borden van maakt.
misschien kun je hieruit ook iets van slagplaat maken.

andere insteek, gebruik recycling hout en ander tweedehands spul want dat hoeft niet alsnog geproduceerd te worden.

D3nnis
18 augustus 2016, 13:26
Geolied hout geeft wat meer laag door en iets minder hoog.



Ik geloof helemaal in klankeigenschappen van verschillende houtsoorten, in grote lijnen, zelfs bij een elektrische, maar het verschil in lak/afwerking heb ik nog niet kunnen horen.

Zowel mijn zelfbouw bas als een zelfbouw strat heb ik eerst helemaal in elkaar gezet en getest alvorens te lakken. En doordat er best wat tijd tussen zat is het geen goed vergelijk (ik had het op moeten nemen), maar toch heb ik niet het idee dat je bij een elektrische gitaar enig verschil hoort.

Heb je dit toevallig ooit getest?

Lacrymosa
18 augustus 2016, 14:00
zomaar wat brainwaves
aaronstonebeat heeft nogal wat gitaren gemaakt met o.a eiken.
brug zou je eventueel ook van hardhout kunnen maken, kam en nut van been.
bamboe is eigenlijk een heel snel groeiend materiaal waar men nu ook al kopjes en borden van maakt.
misschien kun je hieruit ook iets van slagplaat maken.

andere insteek, gebruik recycling hout en ander tweedehands spul want dat hoeft niet alsnog geproduceerd te worden.

Dat is ook een goede tip.
Nadeel is dat het wat lastig is een goed stuk hout te vinden. Heb laatst als gekeken bij de houthandel hier in Rijswijk, maar dat is vaak hout waar spijkers, schroeven en nietjes in hebben gezeten. En dat laat roestvlekken in het hout achter. Op zich wel een coole look.

Tabula Rasa
18 augustus 2016, 14:03
In Rotterdam heb je De Buurman ofzo, een stadswerkplaats. Daar verkopen ze een hoop oud hout en decorpanelen etc. Is ook een optie en redelijk dichtbij


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

barno
18 augustus 2016, 14:24
Google maar es Leonardo project van gitaarbouwschool in Puurs: hoogwaardige gitaren gebouwd van enkel inheems hout. staan ook allerlei beshrijvingen met eigenschappen van inheems bruikbaar hout

Brug van een electrische hoeft helemaal niet van metaal te zijn, kan prima met rosewood voet en benen of ebben kammetje erin. Als je het ecologisch houdt, zou ik natuurlijk ook zelf de pu's draaien, dan kan je alle kunststoffen onderdelen vervangen door hout. Voor koperdraad en magneten heb ik net meteen een alternatief :)

Hals: esdoorn is een nobrainer. kers, noten enz kan ook. te vermijden: es (buigzaam), beuken
Toets: hardere soorten: weer esdoorn en de fruitfamilie, (bv pruimenhout). ik gebruik geregeld esdoorn dat ik "ebonize" met lederverf.
body: whatever, maakt geen reet uit, tenzij voor het gewicht. linde, elzen, kastanje, eiken, Essen en esdoorn enkel in thinline versie, anders gewoon te zwaar.

edit: rosewood brug is natuurlijk gewèldig fout, en ebben kam ook, maar dat ook met ander hout, of zelf een brugje vijljen uit recycle alu, tailpiece kan uit hout

Napoje
18 augustus 2016, 14:31
Tulpen of kersenhout wordt ook wel gebruikt. Maar of het uit nl komt is vaak de vraag.

D3nnis
18 augustus 2016, 14:35
Iep werkt ook wel als body hout, niks te zwaar in ieder geval!

no 1 hops
18 augustus 2016, 15:39
Iep werkt ook wel als body hout, niks te zwaar in ieder geval!maar zover ik weet wel heel erg houtworm gevoelig.

D3nnis
18 augustus 2016, 15:58
Ja? Hmm, wist ik niet.
Mijn zelfbouwbas had wel ergens een gaatje van dat formaat, die heb ik dichtgedouwd met houtlijm vermengd met schuurstof. Nooit meer iets bijgekomen, maar in dit geval zou het kunnen zijn dat het hout behandeld is geweest (in een oven gegooid misschien wel). Misschien heb ik over een paar jaar wel een thinline ☺

Marcel2
19 augustus 2016, 09:44
Geolied hout geeft wat meer laag door en iets minder hoog. Compenseer dat met je houtkeuzes en pickups.

Ik heb niet zoveel verstand van natuurkunde, kun je me daarom uitleggen hoe het komt dat geolied hout meer laag doorgeeft?

Lacrymosa
19 augustus 2016, 10:27
Ik had er idd ook nog niet van gehoord.
Maar kan het wellicht komen omdat olie gedragen finish dieper in het hout penetreert?
En volgens mij wordt een olie finish ook nooit zo hard als bijv een 2k lak

Marcel2
19 augustus 2016, 12:27
Ik heb er geen idee van, ik heb hier en uberhaupt op het internet al zoveel wilde verhalen gelezen over hoe de klank van een elektrische gitaar beïnvloed zou worden door gebruikt van bepaalde houtsoorten.
Daarom ben ik wel benieuwd hoe olie lage tonen wel doorgeeft en hogere tonen tegenhoudt.
En als dat zo is of het uberhaupt te horen is.

Lacrymosa
19 augustus 2016, 12:36
Mijn vermoeden is dat het, net zoals met heel veel zaken in gitaarbouw, een subtiel verschil zal zijn.
In mijn ogen is het alleen wel zo, dat die vele, minimale, kleine, subtiele verschillen, samen toch van grote invloed kunnen zijn.

Just another piece of the puzzle................

Joost de Ruig
19 augustus 2016, 13:26
Kunststof ga ik idd vermijden.
Alle covers worden van hout, helaas zit ik wel vast aan metalen hardware.

Van mais wordt er tegenwoordig een vrij sterke immitatie kunststof gemaakt.

7ender
19 augustus 2016, 17:26
Belasting van het milieu ,....kan een milieu-vriendelijk gitaartje daar een super-geringe meetbare waarde aan bijdragen ?
Een gitaartje is alvast geen wegggooi-product ,......eenmaal de keuze gemaakt voor een bepaald instrument resulteert in jaren-lang bezit.
( een jaartje of twintig is echt geen zeldzaamheid. )
Vergelijk dit bijv eens met een schandalig milieu-belastend produkt als je smartphone ? ( wat in tegenstelling tot een gitaar , bijna iedereen in bezit heeft ! )
De meeste mensen doen er hooguit 1 of 2 jaar mee, waarna die op de gigantische afvalberg komt te liggen
Het meest milieu-belastende produkt op de wereld is bovendien "de mens" zelf.
Om het meest effectieve middel / maatregel in te zetten waarbij het milieu gespaard blijft , is geboorte-beperking.

Je eco-gtaar is een druppeltje water halen uit de Pacific om daarna te verkondigen dat tsunami's tot het verleden behoren.

Dat je milieu-bewust bent, is overigens een hele goede eigenschap :)

D3nnis
19 augustus 2016, 18:39
Om het meest effectieve middel / maatregel in te zetten waarbij het milieu gespaard blijft , is geboorte-beperking.



Maar als we daar nu mee beginnen duurt het nog erg lang voor dat zijn vruchten afwerpt, dus daarom zou je dan beter moord en zelfdoding kunnen adviseren..

Duhsjaak
19 augustus 2016, 18:54
zomaar wat brainwaves
aaronstonebeat heeft nogal wat gitaren gemaakt met o.a eiken.
brug zou je eventueel ook van hardhout kunnen maken, kam en nut van been.
bamboe is eigenlijk een heel snel groeiend materiaal waar men nu ook al kopjes en borden van maakt.
misschien kun je hieruit ook iets van slagplaat maken.

andere insteek, gebruik recycling hout en ander tweedehands spul want dat hoeft niet alsnog geproduceerd te worden.

En van een krukje waar hij meen ik doorheen was gezakt. Heb het over een super aardige gast en over super duurzame materialen.
Verder weet ik er geen barst van. Ik vind het wel een heel leuk idee. Ik zou de vraag eens voorleggen bij een fijnhouthandel.
Deze tijd is minder druk, schat ik in, dus is het een ideaal moment om een ouwe vakknakker eens er over te spreken te krijgen.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
19 augustus 2016, 21:00
Van mais wordt er tegenwoordig een vrij sterke immitatie kunststof gemaakt.

Da's een uitermate bijzonder uitspraak Joost.... een kunstmatige stof die geïmiteerd wordt....? ;)

Maar goed, ik zie hier suggesties zoals bamboe voorbij komen. Zal moeilijk zijn om dat inheems te verkrijgen, maar ik denk dat je van werkelijk ieder materiaal een goed klinkende elektrische gitaar kunt maken.

Ik zou me trouwens niet zo druk maken over de ecologische fotoprint van een gitaar. Mits goed gebouwd gaat zo'n dingen (minstens) een mensenleven mee en valt dus volledig buiten de categorie wegwerpproducten waar onze huidige maatschappij zo in schittert.

Tabula Rasa
19 augustus 2016, 21:04
100 watter vervangen voor een 50 watter helpt het milieu al meer.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
19 augustus 2016, 21:10
100 watter vervangen voor een 50 watter helpt het milieu al meer.

Heb ik gedaan.... nahja, ik heb van alles watt ;)

7ender
20 augustus 2016, 08:11
een echte milieu-purist speelt onversterkt lucht-gitaar

flatline
23 augustus 2016, 09:15
kelderhout ...
als de flessen leeg zijn heeft het kistje nog weinig perspectieven,
en eindigt het als rommelbakje of aanmaakhout;
waarom dan niet op de zolder gelegd, enig geduld geoefend tot het kurkdroog is, en dààr een gitaar van gemaakt ?
Tee/ Loose-fur is er in elk geval een tijd zoet mee, en het resultaat is op zijn minst "top".
Tweede mogelijkheid is recyclage van " de oude zware kast " die niemand meer wil; massieve kerselaar, grenen ... allemaal uitgewerkt hout waarvan je nog weinig avontuurlijk gedrag mag verwachten . . . en dus zalig om akoestisch te verwerken.
Olm/iep kom je ook tegen, maar dat kan, zelfs goed droog en oud, nog torderen/scheluw trekken na 't zagen.

't Is natuurlijk slechts een druppel - zoals hierboven aangemerkt : een gitaar die verzorgd wordt gaat generaties mee en is dus éen van de duurzaamste producten die je ooit in handen zal hebben - maar de achterliggende gedachte is een prijzenswaardige instelling.

Marcel2
24 augustus 2016, 12:43
Mijn vermoeden is dat het, net zoals met heel veel zaken in gitaarbouw, een subtiel verschil zal zijn.
In mijn ogen is het alleen wel zo, dat die vele, minimale, kleine, subtiele verschillen, samen toch van grote invloed kunnen zijn.

Just another piece of the puzzle................

Zolang je maar linksdraaiende olie gebruikt.