PDA

View Full Version : Lollar Staple Pickup



telerocker
17 augustus 2016, 18:49
Interessant voor fans van vintage P90's: Lollar komt met een (aangepaste) versie van de originele Gibson P90 Staple pickup.

http://www.premierguitar.com/articles/24545-lollar-unveils-staple-pickup

humbucker
17 augustus 2016, 19:19
Had t ook al opgevangen! Werden die pick-ups nog in andere gitaren gebruikt buiten de 54 customs?

Duhsjaak
17 augustus 2016, 20:15
Ik ben super nieuwsgierig. Er wordt in de publicatie geen melding gemaakt over hetere en koudere pups bij hals en brug. Of, zoals destijds volmaakt normaal, identieke pups.
Ik vind de 8,zoveel kOhm weerstand bijzonder hoog. Ik gok maar dat 4,zoveel of 5,zoveel meer in lijn met wat toen de norm was.

Ik ga het volgen want heel leuk kan het zeker zijn.
Vriendelijke groet, Gus

fred dons
18 augustus 2016, 09:19
ik heb zelf een setje van 3 staple p90's door thorn laten maken en daar kun je kun je inderdaad voor verschillende weerstanden kiezen maar ook voor variaties op reverse wound/polarity (ik heb zelf reverse voor de mid en neck genomen zodat de tussenstand van de buitenste pickups humcancelling is en het eerste tussenstandje brug mid)
http://www.thornguitars.com/gt90pu-htm/gt90pu.htm
ik heb een originele 54 custom gehad (uit de tijd dat die dingen enorm goed betaalbaar waren) en sindsdien ben ik echt verliefd geworden op de staples p90, ik ben tot nu toe ook nog geen slechte staples variant tegen gekomen (de seymour duncan is ook erg goed)
die lollar is trouwens het meest betaalbaar van de staples die ik tot nu to tegen gekomen ben dus ik ben bang dat ik die ook maar moet bestellen :D

humbucker
18 augustus 2016, 10:12
Wat is het verschil met een gewone P90?

Mr.Fingers
18 augustus 2016, 10:22
Had t ook al opgevangen! Werden die pick-ups nog in andere gitaren gebruikt buiten de 54 customs?
Ze kwamen met enige regelmaat voor in de "top-of-the-line" archtops van de jaren tussen '54 & '57. L5, Byrdland, Super 400 CES, S5(s),... Na '57 kregen die allemaal de PAF.

Als ik me niet vergis, is de constructie volledig verschillend. Een P90 heeft een magneet onderaan, met metalen polepieces, en de Alnico-V 6 individuele gemagnetiseerde polepieces (zelfde concept als de DeArmond 2K), en moet je ze daardoor ook anders instellen (polepieces verder van de snaren dan je van een P90 zou verwachten), omdat het magneetveld totaal anders is.

fred dons
18 augustus 2016, 11:46
klopt, het geluid is ook veel voller dan een "normale" p 90, ik heb onlangs in een hamer een seymour p90 in de neck vervangen voor een staple en het verschil met de brug pup is schandalig groot, nu heb je altijd wel een verschil op die posities Maar dit is gewoon niet leuk Meer

humbucker
18 augustus 2016, 13:07
Ok! Klinkt goed! Best een setje in een P90 gitaar zetten en niet enkel het halselement dus?

fred dons
18 augustus 2016, 13:40
Gibson had zelf de combi p90 - staples and dat werkte prima maar bij de gitaar waar ik de mix heb gemaakt paste het niet, maar het kann exemplarisch geweest zijn,
ben nu met een gitaar bezig met 3 x staples ik moet alles nog aansluiten dus ik kan nog niet zeggen of dat "beter" is

MikeD
19 augustus 2016, 07:55
Ze kwamen met enige regelmaat voor in de "top-of-the-line" archtops van de jaren tussen '54 & '57. L5, Byrdland, Super 400 CES, S5(s),... Na '57 kregen die allemaal de PAF.

Als ik me niet vergis, is de constructie volledig verschillend. Een P90 heeft een magneet onderaan, met metalen polepieces, en de Alnico-V 6 individuele gemagnetiseerde polepieces (zelfde concept als de DeArmond 2K), en moet je ze daardoor ook anders instellen (polepieces verder van de snaren dan je van een P90 zou verwachten), omdat het magneetveld totaal anders is.


je was me voor met deze post en je vergist je niet; zie het boek 'The Gibson Les Paul' van Dave Hunter blz. 26.

Overigens (laat ik toch eens wat zeggen) zou het verschil in geluid tussen de '54 LP Custom en de LP Standard Gold Top mede te maken kunnen hebben met het feit dat de LP Custom volledig mahonie is en de GoldTop de maple top heeft.

fred dons
19 augustus 2016, 14:01
dat zal zeker een invloed hebben, vergeet de ebben toets ook niet op de custom, mahonie kan best compact zijn waardoor het verschil in sound met een maple top verwaarloosbaar wordt
als vergelijk weleens 2 Studio's geprobeerd met 1 Mahonie Body en 1 met maple top en hoewel ze anders klonken kon ik er niet uithalen (op gehoor) welke nu de volledig Mahonie versie was)

humbucker
19 augustus 2016, 14:07
Gibson had zelf de combi p90 - staples and dat werkte prima maar bij de gitaar waar ik de mix heb gemaakt paste het niet, maar het kann exemplarisch geweest zijn,
ben nu met een gitaar bezig met 3 x staples ik moet alles nog aansluiten dus ik kan nog niet zeggen of dat "beter" is

Laat gerust weten wat het resultaat is :)

Hotpepper01
19 augustus 2016, 14:12
Interessant. Ik heb ooit wel eens een Edwards P90 Les Paul Custom Black Beauty gehad en daar een staple in de neck positie willen zetten. Het plan maar laten varen omdat de diepte van het AlnicoV staple pickup veel dieper is dan van een `gewone` P90. Dat hield in dat ik de body dieper moest laten routeren om de staple te kunnen huisvesten.

http://curtisnovak.com/pickups/repairs/GibsonAlnicoV-Staple/AlnicoV-Staple_3.jpg

Ik kan het niet zien op de foto van Lollar, maar zijn de staple pups van Lollar ook dieper=

fred dons
19 augustus 2016, 15:14
die van Thorn zijn net zo diep als normale P90's (en ik wilde ook zo'n Edwards upgraden :D )

https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/s--p3Tcu6fv--/a_exif,c_limit,f_auto,fl_progressive,g_south,h_620 ,q_auto:eco,w_620/v1453073644/oocmixbawz9u4bycomkb.jpg

fred dons
19 augustus 2016, 15:17
Seymours zijn wel net zo diep als de originele
http://cdn2.bigcommerce.com/server4400/9wqpckx/products/131/images/279/P90StapleSoapBar__17500.1367675485.1280.1280.jpg?c =2