PDA

View Full Version : Warme volle leadtone uit een doosje, maar wat?



Tabula Rasa
17 augustus 2016, 12:09
Gewoon omdat het me makkelijk lijkt om 1, wat groter, trapdoosje te hebben om mee te nemen wil ik wat inelkaar knutselen.

Ik speel over een redelijk cleane 6v6 amp, met singlecoils of P90 elementen.

Ik zou graag een lekker vol, smeuïg leadgeluid willen hebben in 1 doosje en dan zo flexibel mogelijk. Een goeie tubescreamer heb ik al.

Ik zit een beetje te denken aan een booster/overdrive met een distortion en eventueel een compressor, als dat handig is in 1 doosje.

Nou ben ik niet helemaal thuis in het pedalenland. Iemand een goeie suggestie, een goeie combinatie? Rat met TS vind ik zelf wel heel erg lekker.

Zit eraan te denken om hiertussen te gaan shoppen:

http://www.musikding.de/Modulation-Dynamic
http://www.musikding.de/Booster_1
http://www.musikding.de/Distortion_1
http://www.musikding.de/Overdrive_1


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

arjanb01
17 augustus 2016, 12:20
Friedman be100 pedaal, begin oktober leverbaar bij anderton's:

https://www.andertons.co.uk/p/BEOD/overdrive-pedals/friedman-be-od-overdrive-pedal

En zo klinkt ie:

https://youtu.be/NVotKbmlDic

Mega goed dot pedaal!

Tabula Rasa
17 augustus 2016, 13:00
Friedman be100 pedaal, begin oktober leverbaar bij anderton's:

https://www.andertons.co.uk/p/BEOD/overdrive-pedals/friedman-be-od-overdrive-pedal

En zo klinkt ie:

https://youtu.be/NVotKbmlDic

Mega goed dot pedaal!
Leveren ze die ook als bouwpakket?


;)


Ik wil wat knutselen, met strak budget, dan is het niet zo'n ramp als er een keertje wat mee gebeurt of als ik hem ergens vergeet. Zou niet de eerste keer zijn.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

tmms
17 augustus 2016, 13:06
OCD niets? Mooi ding, heb er een schema van, en dan icm met de fatboost:).

Pepe
17 augustus 2016, 13:14
Leveren ze die ook als bouwpakket?


ja, je kan bouwen natuurlijk. Dan zou ik zeker hier gaan neuzen. (http://tagboardeffects.blogspot.nl/)

Ik heb de joy van mijn rangemaster weer herontdekt, de schema van de Dam red rooster zou ik bouwen ALS ik de joy of de soldeerbout had.

The Lo Lands
17 augustus 2016, 13:23
Kollmination pedal...


https://www.youtube.com/watch?v=_TZZZWNs5ek


https://www.youtube.com/watch?v=q960lcWAcW0

Harry
17 augustus 2016, 13:23
is dat de Dallas Rangemaster? Staat er ook tussen als clone (the Range). Heb ik thuis nog ergens liggen als 'afgebouwde' kit, maar moet deze nog eens laten doormeten omdat er geen geluid uitkomt. Zal aan mijn beroerde soldeerwerk liggen vermoed ik....

(sorry, was een reactie op Pepe)

Pepe
17 augustus 2016, 13:36
Ja, de Debbie does Dallas rangemaster.
Ik dacht, ik koop die DAM versie, blijkt, wordt niet meer gemaakt. Ik denk, die snatch ik wel 2e hands van Ebay. WTF? 400 dollar?
Ja, dat maakt zelf bouwen ook zo leuk.

Brum
17 augustus 2016, 13:45
Box Of Rock of een Shredmaster (meest slecht gekozen naam ooit) misschien? Zijn genoeg bouwkitjes van dacht ik.

the sure thing
17 augustus 2016, 13:52
Er is één pedaal met instant dát geluid: de Brunetti Fluid Drive


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
17 augustus 2016, 14:33
Er is één pedaal met instant dát geluid: de Brunetti Fluid Drive


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

En vooral de V2 versie van de Mercury Box - met aan de linkerzijde de gewone bekende Mercury en rechts de boostkant met instelbare midregeling waarmee je geheid door de mix prikt. Scheurt als een malle dat ding, maar klinkt ook lowgain lekker.

Tabula Rasa
17 augustus 2016, 15:21
Goeie suggesties. Van het weekend ga ik lekker alles beluisteren via YouTube (voor zover dat een indruk kan geven)


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Kim Wilson
17 augustus 2016, 15:30
Ja, Mercury Box is wel een goeie.

Gearjunkie
17 augustus 2016, 17:07
Zoals geopperd een treble booster. Een range master met 6 weerstanden, 1 transistor en 2 condensatoren bouw je in minder dan een uur en het werkt goed op een ampje dat al open staat.
Mocht je een germanium transistor willen moet je maar een pm sturen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Braml
17 augustus 2016, 17:53
Er is één pedaal met instant dát geluid: de Brunetti Fluid Drive


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Heb ik gehad, vond ik met Strat en Fender Hotrod Deville alles behalve warm..

hs0504
17 augustus 2016, 20:25
Heb ik gehad, vond ik met Strat en Fender Hotrod Deville alles behalve warm..
Ik heb 'm ook gehad. Vond hem nogal 'wollig', maar misschien is dat wel 'fluid'....
Niks voor mij iig.

the sure thing
17 augustus 2016, 20:43
Je moet 'm ook voor solo's gebruiken! Voor slag vind ik 'm wel OK maar zeker niet ideaal.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
18 augustus 2016, 01:08
Je moet 'm ook voor solo's gebruiken! Voor slag vind ik 'm wel OK maar zeker niet ideaal.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Je moet hem precies afstellen, want de toonregeling is nogal gevoelig. Te veel gain is ook meteen een bak compressie. Voor slag is dat minder lekker. Met de MB2 op het cleane kanaal krijg ik een lekkere Alien Ant Farm-Smooth Criminal rhythm tone en knal de boost erbij voor de sololijn.
De Suhr Riot is een fijn pedaal en behoorlijk fluid met niet te veel hoog. Klinkt heel anders dan de Brunetti, opener en iets meer in yer face, met de nadruk op mid/midhoog, al heeft ie ook serieus laag. Ik heb ze voor verschillende nummers momenteel allebei op het bordje.

Erik de Perik
18 augustus 2016, 01:22
Weet je, ik snap niet eens wat er bedoeld wordt..... er is nogal een gebied tussen wat de een en de ander een "volle warme leadtone" vindt. Wel leuk dat iedereen zijn eigen pedaaltjes aanbiedt hoor.

Pepe
18 augustus 2016, 01:48
Warm betekent vaak gebrek aan hoog. Of veel laag mid wat in principe hetzelfde is. Het is in ieder geval niet transparant wat een flat eq. zou zijn. En fluid is gewoon compressie van mids. Althans, zo interpreteer ik zoiets.
Bij warm fluid denk ik dan aan een soort dumble sound hoewel die een hifi hoog paraat heeft.
Ach, semantics, the joy of confusion.
Die omschrijving van Telerocker zijn Suhr riot snap ik gelijk, dat wel.

telerocker
18 augustus 2016, 02:31
Ik geef maar wat shots in the dark. Basis: cleane 6V6-amp, tele and P90-plank. Ik noem daar wat pedalen bij die ik ken, volgens mij in de richting gaan wat hij zoekt en die standalone op een clean platform zorgen voor een serieuze en warme, en ik vermoed, niet te agressieve leadtone. Hoe warm die is? Je kunt altijd bijregelen op je amp, je gitaar en eventueel een booster met een uitgebreide eq gebruiken. Er zijn zat pedalen waarmee je zo een eind in de richting komt van wat de TS zoekt.

Tabula Rasa
18 augustus 2016, 03:49
Bij warm fluid denk ik dan aan een soort dumble sound hoewel die een hifi hoog paraat heeft.


Dit is hem wel zo'n beetje.




Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Mitch
18 augustus 2016, 08:04
In de categorie zelfbouw denk ik dan ook wat meer aan de good old Rat. Die MB heeft daar technisch gezien misschien weinig mee te maken, maar qua klank en gebruik is het er een moderne versie van. Instant lead met dikke sustain. Maar geen idee of dat ergens in de afdeling zelfbouw te vinden is.
OCD zou ik niet doen, ook niet met booster. Prima crunch maar weinig compressie en dat is volgens mij wel wat je wil.

Tabula Rasa
18 augustus 2016, 08:12
In de categorie zelfbouw denk ik dan ook wat meer aan de good old Rat. Die MB heeft daar technisch gezien misschien weinig mee te maken, maar qua klank en gebruik is het er een moderne versie van. Instant lead met dikke sustain. Maar geen idee of dat ergens in de afdeling zelfbouw te vinden is.
OCD zou ik niet doen, ook niet met booster. Prima crunch maar weinig compressie en dat is volgens mij wel wat je wil.
De Rat had ik ook al subtiel naar gehint. Die kan met een ts samen heerlijk zijn. Ocd en sho had ik al eens samen in 1 doosje gebouwd. Leuk, maar niet helemaal wat ik zoek.

Misschien een rat aanduwen met een treble booster ?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

no 1 hops
18 augustus 2016, 08:25
is dit een alternatief?
http://tagboardeffects.blogspot.nl/2016/06/mad-professor-amber-overdrive.html

Kakihara
18 augustus 2016, 09:38
Misschien een Mudhoney 2: Rat-achtig met een boostfunctie. Van de eerste versie van de Mudhoney vind je een schema op de eerder genoemde website. En de Pale Horse en die Ziggy vind ik ook wel lekker klinken.

Tabula Rasa
18 augustus 2016, 15:25
Rat zojuist getest. Klinkt absoluut niet zoals ie in mijn geheugen staat (1996).

Denk dat de les lius in combinatie met de Amber me een breed pakket gaat geven en lekker smooth zou kunnen zijn.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Brum
18 augustus 2016, 15:43
Welke versie Rat heb je geprobeerd? Ik heb ook nog ergens een Rat rondslingeren en die kan echt wel heel smooth klinken met de juiste instellingen. Alleen blijft een Rat wel altijd een beetje lomp qua klank. Met een tubescreamer er voor is dat ook nog wel enigszins te verhelpen. De truc is vooral de volumeknop. Die doet meer met de eq dan je zou denken, zeker als je stapelt met een drive pedaal.

Tabula Rasa
18 augustus 2016, 16:11
Rat 2 volgens mij, die zonder Proco in het klein voor RAT. Zelf heb ik de met dat Proco logootje gehad.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Kim Wilson
18 augustus 2016, 16:16
RAT 2 schijnt wel een andere te zijn dan die ouwe RAT.

Tabula Rasa
18 augustus 2016, 16:17
Heel moeilijk te omschrijven, zo'n klank maar die Rat was meer een emmer grind leegstorten op een badkamervloer, recht van boven en ik hoopte meer op een emmer water met een zwieper over de vloer legen ofzo.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Brum
18 augustus 2016, 16:32
Een Rat zal altijd een beetje lomp blijven, met een soort rasperige grid of zo. Moeilijk te omschrijven. De Rat 2 zijn ook weer twee verschillende versie van overigens. De oudere Amerikaanse en de nieuwere Chinese Rat. Schijnt wel verschil in te zijn, maar dat kan ik niet verifiëren.

Als het echt heel smooth moet zijn, misschien één van de vele Muff versies? Zijn ook legio bouwpakketten en schema's van te vinden. Krijg je zeker wel een warme, volle leadtone uit.

telerocker
18 augustus 2016, 21:30
De Emma Reezafratzitz (die ik ook bezit) is veel smoother dan een Rat. Als je de treble laag houdt en niet te veel gain gebruikt, heb je een mooie, ronde toon. Toch denk ik dat de Brunetti meer fluid is voor solo's. De Reeza vind ik voor rhtythm weer beter, maar heeft ook een serieuze leadtone. Ik haal er bijvoorbeeld makkelijk de leadtone van Faith No More - Easy like a sunday morning uit. Dit pedaal heeft trouwens eindeloze gain.

The Lo Lands
18 augustus 2016, 22:53
Anders toch een digitale overdrive aanschaffen en deze daarna ontdooien met de EHX Analogizer ;-)

Een warme lead toon hangt uiteraard niet alleen van je overdrive-pedaal af. Zat voorstellen gedaan hier en allemaal kunnen ze je warmte geven maar overige factoren als, EQ instelling van je versterker, type versterker, gitaar en type pickups (tone en volume regeling), plectrum, speel techniek en niet te vergeten je cabinet en speakers. Neem een JCM800 en zet daarvoor een Boss DS-1 en je kan met een strat gitaar en afstelling van je tone- en volume knoppen een heerlijk romige warme lead sound krijgen. Mijn Orange Rockerverb 50H MKI (6V6) kan zonder pedalen dit al met gemak! Misschien zou je de Orange Bax Bangeetar pedaal eens kunnen proberen....

the sure thing
19 augustus 2016, 07:37
(...)

Een warme lead toon hangt uiteraard niet alleen van je overdrive-pedaal af. Zat voorstellen gedaan hier en allemaal kunnen ze je warmte geven maar overige factoren als, EQ instelling van je versterker, type versterker, gitaar en type pickups (tone en volume regeling), plectrum, speel techniek en niet te vergeten je cabinet en speakers. (...)

Je hebt gelijk hoor.... Maar met zo'n antwoord kan je bijna elke vraag op dit forum beantwoorden...


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Tabula Rasa
19 augustus 2016, 08:39
Ik heb er toch wel heel veel aan gehad en ben de juiste richting in geduwd. Na heel veel filmpjes bekeken te hebben neig ik nog steeds naar een les lius, eventueel met inschakelbare tonestack als mod of een Eq erachter en een Amber in 1 doosje.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

almarvk
19 augustus 2016, 09:04
De omschrijving van die RAT moet ik ook echt wel onderkennen. Vond het een pedaal dat totaal niet smooth was, maar juist veel te gevoelig. Mooi geluid, kon er niets mee.

Mudhoney heb ik ook gehad, juist wel een erg fijn pedaal. Heb de eerste versie gehad, zie je niet vaak op MP voorbij komen. En de EHX Soul Food (KLON clone)? Is dat niet iets?

no 1 hops
19 augustus 2016, 09:21
ik weet niet precies of je hier wat aan hebt. zelf ook op zoektocht naar een leuk bouwproject en behalve de amber kwam ik ook deze tegen. dit eerste filmpje pakt mij ieder geval qua sound wel.
moet echter eerst mijn nijboer real tube bakje afmaken ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=Cqp51S5fe5w

https://www.youtube.com/watch?v=5QTEd0pMRTI

The Lo Lands
19 augustus 2016, 09:40
Je hebt gelijk hoor.... Maar met zo'n antwoord kan je bijna elke vraag op dit forum beantwoorden...

Eigelijk wel he :-) Daarbij wat de één een warme lead sound vind kan de ander weer helemaal niets vinden. Smaak dus. Misschien voorbeelden geven van nummers met de lead sound die topic starter zoekt? Iedereen kan zijn favo pedaal opnoemen en veel van deze pedalen kunnen met de juiste EQ instelling van amp en effect 'warm' klinken. Dus misschien is de vraagstelling niet duidelijk genoeg, althans dat vind ik ;-)

the sure thing
19 augustus 2016, 12:48
Nogmaals: je hebt gelijk. Op youtube is het verhaal van Nuno Bettencourt (Extreme en later Madonna) over zijn rig. Aan t einde vertelt hij dat hij na jaren eindelijk EvH heeft ontmoet en op zijn hele set-up mocht spelen. Nuno klonk als een natte krant op de set-up van EvH.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
19 augustus 2016, 12:59
Nogmaals: je hebt gelijk. Op youtube is het verhaal van Nuno Bettencourt (Extreme en later Madonna) over zijn rig. Aan t einde vertelt hij dat hij na jaren eindelijk EvH heeft ontmoet en op zijn hele set-up mocht spelen. Nuno klonk als een natte krant op de set-up van EvH.

Best wel k*t he :-) Dat is dan toch weer die speeltechniek, het zit echt grotendeels in de vingers. Wel een toffe gitarist, Nuno! Misschien moet topic starter handschoenen aantrekken, daar krijg je het in ieder geval al warmer van ;-)

Thiez
19 augustus 2016, 13:13
Fulltone fulldrive?

http://i58.tinypic.com/2m3pvko.png

Tabula Rasa
19 augustus 2016, 14:29
Eigelijk wel he :-) Daarbij wat de één een warme lead sound vind kan de ander weer helemaal niets vinden. Smaak dus. Misschien voorbeelden geven van nummers met de lead sound die topic starter zoekt? Iedereen kan zijn favo pedaal opnoemen en veel van deze pedalen kunnen met de juiste EQ instelling van amp en effect 'warm' klinken. Dus misschien is de vraagstelling niet duidelijk genoeg, althans dat vind ik ;-)
Tering, wat is dat lastig. Beetje, tone half dicht Clapton, Woman tone, meets Gary Moore, meets Popa Chubby....

Zal eens kijken of ik iets vind qua filmpjes wat in de buurt komt. Hetzit hoofdzakelijk in mijn kop. Da's het lastige.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

humbucker
19 augustus 2016, 15:06
Check dan toch echt die mercury box maar eens. Ik weet niet of daar DIY-kitjes van zijn, maar ik heb hem gehad en hij klinkt eigenlijk net zoals hetgeen je beschrijft.

Tabula Rasa
19 augustus 2016, 15:14
Check dan toch echt die mercury box maar eens. Ik weet niet of daar DIY-kitjes van zijn, maar ik heb hem gehad en hij klinkt eigenlijk net zoals hetgeen je beschrijft.
Thanx, ga ik doen.



Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
19 augustus 2016, 15:20
Damn, dit kont redelijk in de buurt van wat ik in mijn kop heb zitten

https://youtu.be/IwfTc8N4tyA


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

The Lo Lands
19 augustus 2016, 15:47
Damn, dit kont redelijk in de buurt van wat ik in mijn kop heb zitten

https://youtu.be/IwfTc8N4tyA

Dus een echt stratty bluesy sound met niet teveel drive. In dit filmpje gebruik hij de Mercury Box dus dan zou ik die toch gaan testen. Deze sound is ook prima te maken met andere drive pedalen met gebruik van je volumeknop en je brug en neck pickup. Verder hoor ik een delay en een klein beetje reverb. Dus vooral zoeken naar medium gain drive pedalen, misschien toch een beetje in de 'Dumble sound' hoek?

Kim Wilson
19 augustus 2016, 16:00
Ik zou zeker die Mercury Box eens testen. Ik heb hem eens mogen lenen voor een optreden, en ik was zwaar onder de indruk hoe hij met dikke gain en compressie toch heel goed op de mix bleef liggen. Dikke sound, ontzettend veel sustain, ik vond het een heerlijk pedaal.

humbucker
19 augustus 2016, 16:13
Die MB heeft trouwens wel echt een enorme bak gain aan boord. Volgens mij heeft Greg hem in de video ook maar op een kwartje staan (zie laatste shot), daar kwam ik zelf ook nooit boven.

telerocker
19 augustus 2016, 19:45
Die MB heeft trouwens wel echt een enorme bak gain aan boord. Volgens mij heeft Greg hem in de video ook maar op een kwartje staan (zie laatste shot), daar kwam ik zelf ook nooit boven.

Dat klopt als een zwerende vinger. Gain a plenty. Boven 12 uur begint de compressie echt toe te slaan.

The Lo Lands
19 augustus 2016, 20:09
Die MB heeft trouwens wel echt een enorme bak gain aan boord. Volgens mij heeft Greg hem in de video ook maar op een kwartje staan (zie laatste shot), daar kwam ik zelf ook nooit boven.

Dan zou topic starter misschien ook de Brunetti Vanilla Soft Drive overdrive-pedaal moeten gaan uitproberen!

Van de bax website:
De Brunetti Vanilla Soft Drive is vergelijkbaar met de Mercury Box, maar valt op door een bijzonder romige, vloeiende overdrive. Deze wat meer subtiele sound past goed bij blues-riffs en ronde, gedefinieerde rock-klanken op niet te hoge distortion-niveaus. Dankzij het gebruik van FET-technologie ontstaat een warmte en dynamiek die sterk doet denken aan het geluid van buizen. De regelingen zijn gevoelig en reageren bovendien uitstekend op elkaar, net als bij een echte buizenversterker.

http://www.bax-shop.nl/distortion-overdrive/brunetti-vanilla-soft-drive-overdrive-pedaal/product-details.html

telerocker
19 augustus 2016, 20:15
Dan zou topic starter misschien ook de Brunetti Vanilla Soft Drive overdrive-pedaal moeten gaan uitproberen!

Van de bax website:
De Brunetti Vanilla Soft Drive is vergelijkbaar met de Mercury Box, maar valt op door een bijzonder romige, vloeiende overdrive. Deze wat meer subtiele sound past goed bij blues-riffs en ronde, gedefinieerde rock-klanken op niet te hoge distortion-niveaus. Dankzij het gebruik van FET-technologie ontstaat een warmte en dynamiek die sterk doet denken aan het geluid van buizen. De regelingen zijn gevoelig en reageren bovendien uitstekend op elkaar, net als bij een echte buizenversterker.

http://www.bax-shop.nl/distortion-overdrive/brunetti-vanilla-soft-drive-overdrive-pedaal/product-details.html

Die heb ik ooit ook overwogen, maar de MB2 heeft ook een briljant leadkanaal, dus de keuze was snel gemaakt.

Erik de Perik
19 augustus 2016, 20:35
Damn, dit kont redelijk in de buurt van wat ik in mijn kop heb zitten

https://youtu.be/IwfTc8N4tyA

Tja weet je (en ik bedoel dit niet lullig :soinnocent: ) maar gasten zoals Gregor Hilden of bijv. Pete Thorn spelen heel smaakvol en ook nog op eersteklas gitaren en versterkers. Dan klinkt iets al gauw (erg) goed.


Dus een echt stratty bluesy sound met niet teveel drive. In dit filmpje gebruik hij de Mercury Box dus dan zou ik die toch gaan testen. Deze sound is ook prima te maken met andere drive pedalen met gebruik van je volumeknop en je brug en neck pickup. Verder hoor ik een delay en een klein beetje reverb. Dus vooral zoeken naar medium gain drive pedalen, misschien toch een beetje in de 'Dumble sound' hoek?
Ik ben benieuwd wie er van GN wel eens op een Dumble gespeeld heeft. Ik heb er wel eens eens eentje gezien in een muziekzaak, maar het ding zag er zo totaal niet indrukwekkend uit, dat het niet eens in me opkwam om erop te spelen...... Maat van me heeft wel ooit een Dumble clone gebouwd en da's toch wel een aparte versterker qua sound en feel. Normaal ga je oversturen om meer sustain te krijgen. Bij die versterker (en wellicht ook bij Dumble) blijft je toon redelijk clean en krijg je toch een zingende toon. Moet je wel iets voor doen en een goede gitaar is ook handig. Hierdoor is de versterker haast automatisch vooral geschikt voor blues en aanverwanten.

The Lo Lands
19 augustus 2016, 22:49
Ik ben benieuwd wie er van GN wel eens op een Dumble gespeeld heeft. Ik heb er wel eens eens eentje gezien in een muziekzaak, maar het ding zag er zo totaal niet indrukwekkend uit, dat het niet eens in me opkwam om erop te spelen...... Maat van me heeft wel ooit een Dumble clone gebouwd en da's toch wel een aparte versterker qua sound en feel. Normaal ga je oversturen om meer sustain te krijgen. Bij die versterker (en wellicht ook bij Dumble) blijft je toon redelijk clean en krijg je toch een zingende toon. Moet je wel iets voor doen en een goede gitaar is ook handig. Hierdoor is de versterker haast automatisch vooral geschikt voor blues en aanverwanten. Ik heb met twee 'Dumble' stijl pedalen gespeeld en kon daar inderdaad die bluesy zingende toon mee maken. Deze hadden evengoed aardig wat medium drive/gain aan boord. Van wat ik online heb gelezen is geen één Dumble versterker hetzelfde dus die pedalen zijn natuurlijk ook meer hype en marketing. Maar buiten hoe een echte Dumble klinkt en speelt en hoe die zich verhoud tot de pedalen zitten er wel toffe pedalen tussen! Zelf heb ik nooit op een Dumble versterker gespeeld trouwens.

Erik de Perik
19 augustus 2016, 23:00
Ik heb met twee 'Dumble' stijl pedalen gespeeld en kon daar inderdaad die bluesy zingende toon mee maken. Deze hadden evengoed aardig wat medium drive/gain aan boord. Van wat ik online heb gelezen is geen één Dumble versterker hetzelfde dus die pedalen zijn natuurlijk ook meer hype en marketing. Maar buiten hoe een echte Dumble klinkt en speelt en hoe die zich verhoud tot de pedalen zitten er wel toffe pedalen tussen! Zelf heb ik nooit op een Dumble versterker gespeeld trouwens.

Nahja ok, ik denk dat de "Dumble-sound" inmiddels een eigen leven is gaan leiden. Net als een Boogie is het niet veel meer dan een verbouwde Fender amp. Iets wat Alexander/Howard Dumble waarschijnlijk nooit zal toegeven, maar marketing technisch gezien kan ik me dat daar wel bij indenken.

telerocker
19 augustus 2016, 23:55
Two Rock gaat toch richting Dumble? Ik heb een Redplate gehad, die ook aardig Dumble-esque kon klinken. Na de wittebroodsweken bleek het toch geen goed huwelijk. Ik vond de drive toch een tikkie te zompig.

Erik de Perik
20 augustus 2016, 00:09
Two Rock gaat toch richting Dumble? Ik heb een Redplate gehad, die ook aardig Dumble-esque kon klinken. Na de wittebroodsweken bleek het toch geen goed huwelijk. Ik vond de drive toch een tikkie te zompig.

Een Dumble is niet zompig.

telerocker
20 augustus 2016, 00:22
Een Dumble is niet zompig.

Dat geloof ik graag, want ik heb er nog nooit op een echte Dumble gespeeld.

Erik de Perik
20 augustus 2016, 00:29
Dat geloof ik graag, want ik heb er nog nooit op een echte Dumble gespeeld.

Haha ok, ik ook niet, maar als ik luister naar de sounds van lui die op een Dumble spelen een het vertel;imi met mijn clone ervaring, dan is het eerder bright dan zompig.

telerocker
20 augustus 2016, 03:16
Haha ok, ik ook niet, maar als ik luister naar de sounds van lui die op een Dumble spelen een het vertel;imi met mijn clone ervaring, dan is het eerder bright dan zompig.

Ik had het meer over Two Rock, daar vind ik dus weinig aan. En die Redplate is lekker voor vintageclean en Americana, maar iets moderners wordt al moeilijker.

the sure thing
20 augustus 2016, 07:05
Two Rock gaat toch richting Dumble? Ik heb een Redplate gehad, die ook aardig Dumble-esque kon klinken. Na de wittebroodsweken bleek het toch geen goed huwelijk. Ik vond de drive toch een tikkie te zompig.

Two Rock gaat niet richting Dumble. En is Two Rock niet een beetje uit de picture/op z'n retour? Ik vond het heel leuk klinkende amps, totdat je ermee in een band gaat spelen. Dan zijn het IMHO smoelloze/karakertloze bakken.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
20 augustus 2016, 12:16
Two Rock gaat niet richting Dumble. En is Two Rock niet een beetje uit de picture/op z'n retour? Ik vond het heel leuk klinkende amps, totdat je ermee in een band gaat spelen. Dan zijn het IMHO smoelloze/karakertloze bakken.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Dat bedoel ik. Maar wat gaat dan wel richting Dumble, behalve kopietjes van Ceriatone?

arjanb01
20 augustus 2016, 12:50
Victoria amps? Two rock Matt Schofield signature? Luister die tone maar eens! Matt gebruikt ook pedaaltjes, check z'n rig rundown maar.

johanb
20 augustus 2016, 12:55
Zelf heb ik verschillende overdrives en boosters van newtone in een grotere behuizing gebouwd ,in de grootste behuizing kunnen wel drie pedalen.

arjanb01
20 augustus 2016, 12:55
https://youtu.be/nk4st_VhKg8

Hier zie je de amps en pedalen die Matt gebruikt.

the sure thing
20 augustus 2016, 22:18
De "Two Rock saus" is hoorbaar. Ik hou er totaal niet meer van.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

the sure thing
27 augustus 2016, 20:29
Zingende leadtone uit een doosje:

http://link.marktplaats.nl/m1082541726?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Tabula Rasa
27 augustus 2016, 20:59
Valt weinig aan te knutselen


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
27 augustus 2016, 21:39
Klopt. En de roddel gaat dat de buizen erin niet het geluid bepalen. Maar een zalige leadtone is er IMHO wel uit te halen.

Zo ook voor de GTO supercharger van Soldano. Het meest lekkere drive pedaal waar ik ooit over heb gespeeld.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

almarvk
30 augustus 2016, 15:26
En net komt dan het topic voorbij met een Friedman BE-OD pedaal. Lijkt mij precies dan wat je zoekt. Qua sound dan, niet qua knutselwerk.

no 1 hops
30 augustus 2016, 15:42
ikzelf ga ieder geval een poging wagen 2 te bouwen, 1 mad prof amber drive en 2 de freekish blues alpha drive.
misschien zelfs wel in 1 behuizing.
qua electronica onderdelen zit je per pedaal rond de prijs van een staatslot, waarbij je bij die laatste meestal na 5 minuten erachter komt dat je weer een nietje getrokken hebt, maar bij deze projecten heb je ieder geval het plezier van het bouwen ;-)
daarna het uitzoeken wat die in combinatie met de engl gigmaster doen.

Tabula Rasa
30 augustus 2016, 15:44
Ik neig ook sterk naar de Amber, maar dan in combinatie met de Les Lius die ik te gek blijf vinden.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

miyaru
30 augustus 2016, 15:59
De Mesa V-twin haalt z'n drive uit diodes...... Heb de rackversie ooit eens uitgeprobeerd, maar het drivekanaal schoont niet of nauwelijks op met dichtdraaien van volume op de gitaar. Dat heeft niets met diodes te doen, maar dat kwam er bij, zeg maar......

Ik vond het toen een beetje misleidend allemaal, wel buisjes erin - maar voor de drive diodes gebruiken....... beetje vreemd!

Robin.

vulvasonic
31 augustus 2016, 01:46
Even het een en ander teruggelezen. Bij de heilige Tul der Musketetten, wat een gelul over dat Dumble spul. Het handjevol gasten die er live mee spelen hebben er ook 2 of 3 andere versterkers bij staan, een heel arsenaal aan speakerkasten, vaak talloze effecten en de man achter de knoppen maakt er uiteindelijk weer zijn eigen geluidje van.
Geeft allemaal niet, maar als ik iemand hoor beweren dat ie het typische Dumble geluidje kent, omdat iemand die hij kent op een kloon heeft gespeeld, waarvan het schema van het internet is afgeplukt, waarbij de bouwer misschien zelfs nog wel een paar kleine componentjes heeft aangepast (omdat ze in wezen toch hetzelfde doen) en die uiteindelijk in de huiskamer van de bouwer is getest over een stel Jensens die hij er nog had liggen, door een gitarist die één keer in de maand op een braderie het nummer 'Paranoid' van Black Sabbath staat te verneuken. Ja jongens, dan hebben we een beeld.....

Ik durf met het hand op het hart te beweren dat ik nog geen Dumble versterker zou herkennen, al zou ik er al weken op spelen. :dontgeti:

telerocker
31 augustus 2016, 02:20
Even het een en ander teruggelezen. Bij de heilige Tul der Musketetten, wat een gelul over dat Dumble spul. Het handjevol gasten die er live mee spelen hebben er ook 2 of 3 andere versterkers bij staan, een heel arsenaal aan speakerkasten, vaak talloze effecten en de man achter de knoppen maakt er uiteindelijk weer zijn eigen geluidje van.
Geeft allemaal niet, maar als ik iemand hoor beweren dat ie het typische Dumble geluidje kent, omdat iemand die hij kent op een kloon heeft gespeeld, waarvan het schema van het internet is afgeplukt, waarbij de bouwer misschien zelfs nog wel een paar kleine componentjes heeft aangepast (omdat ze in wezen toch hetzelfde doen) en die uiteindelijk in de huiskamer van de bouwer is getest over een stel Jensens die hij er nog had liggen, door een gitarist die één keer in de maand op een braderie het nummer 'Paranoid' van Black Sabbath staat te verneuken. Ja jongens, dan hebben we een beeld.....

Ik durf met het hand op het hart te beweren dat ik nog geen Dumble versterker zou herkennen, al zou ik er al weken op spelen. :dontgeti:

Een tien voor dit opstel! Met sig-waardige strofen! Keep them coming. :)

no 1 hops
31 augustus 2016, 08:52
Even het een en ander teruggelezen. Bij de heilige Tul der Musketetten, wat een gelul over dat Dumble spul.
Ik durf met het hand op het hart te beweren dat ik nog geen Dumble versterker zou herkennen, al zou ik er al weken op spelen. :dontgeti:
maar ja, geldt dat niet ook voor de 'heilige graal van de vintage gitaren'.
al dat oudere klonk allemaal beter volgens velen terwijl materiaal gebruik, productie etc. toentertijd van zoveel variabelen afhing, al was het maar of de medewerker al dan niet 'in the mood' was zijn best te doen.

gewoon dat kopen en/of maken wat je bevalt en goed klinkt, wat voor stickertje of label er ook maar aan hangt en gewoon plezier hebben.
(heb nu een voor mij prachtig klinkend harley benton delay voor maar € 30, hoef er mijn geld niet mee te verdienen ;-) )

Mitch
31 augustus 2016, 08:53
Dat is wel hoe ik 80% van de meningen over gear op o.a. dit forum op waarde schat, ja :D

Erik de Perik
31 augustus 2016, 09:24
Ik heb Robben Ford verschillende keren live op een Dumble ODS gehoord en als je pal voor het podium stond, zoals ik, kon je vrijwel rechtstreeks het geluid horen. Dat hij, tijdens een clinic, op een gehuurde Twin en een Tubescreamer eigenlijk ook fantastisch klonk even terzijde.
Aangezien ik degene ben die schreef op een clone gespeeld te hebben, die door een vriend gebouwd is, zul je mij ook wel bedoelen in je stukje proza. Is nergens voor nodig om mij weg te zetten als braderie gitarist. Kennen wij elkaar of moet ik jou ergens van kennen?

Even ter illustratie het woud van speakers en andere gear, waar Robben Ford zich van bedient:

https://bluesrockguitar.files.wordpress.com/2012/12/img_20471.jpg

D3nnis
31 augustus 2016, 11:43
door een gitarist die één keer in de maand op een braderie het nummer 'Paranoid' van Black Sabbath staat te verneuken.


Welke band is dat? Dat wil ik ook, elke maand Paranoid spelen!

Erik de Perik
31 augustus 2016, 12:00
Welke band is dat? Dat wil ik ook, elke maand Paranoid spelen!

Daar voel je je niet te goed voor? ;)

D3nnis
31 augustus 2016, 12:10
Daar voel je je niet te goed voor? ;)


Ook al zou ik dat voelen, dan wil dat niet zeggen dat ik er ook te goed voor ben 😁

arjanb01
31 augustus 2016, 12:22
Maar ff over die Dumble sound, ik begrijp werkelijk waar niet waarom dat zo gezien wordt als zo'n unieke sound.
En dat er zo geheim wordt gedaan vanuit Dumble. De schema's schijnen zwaar geheim gehouden te worden, terwijl de grap is dat Robben Ford dat geluid ook uit andere amps haalt. Die volle strakke lead sound is imo alleen bruikbaar voor single notes, akkoorden en powerchords wordt 1 grote brij uit een Dumble.

the sure thing
31 augustus 2016, 14:21
Je hebt IMHO helemaal gelijk. Het is één groot psychisch verhaal.

Maar zo weinig mensen nemen de moeite om zichzelf eens kritisch tegen het licht te houden om te onderzoeken of ze ook écht horen wat ze horen.

Zo heb ik ooit een dubbelblind proef gedaan ten aanzien van Boss pedaaltjes en buffers en ook een keer met verschillende TS-9 uitvoeringen.

De verschillen zijn allemaal zo vreselijk klein....

Ik heb hier op dit forum ook wel eens een oproep gedaan om met het gehoor en dubbelblind te testen mbt patchkabels. De grootste schreeuwers op dit forum haakten gelijk al af want die twijfelen nooit aan wat ze (menen te) horen.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

no 1 hops
31 augustus 2016, 16:40
daarbij:
in hoeverre compenseren vooral de ouderen onder ons hun hoge tonen verlies door allerlei aanpassingen aan apparatuur?
het klinkt anders als toen!, ja maar hoe lang is dat geleden, hoe was je gehoor toen in vergelijk met nu?
maar ja, er waren in de jaren 80 ook audiofielen die konden horen of de stekker andersom in het stopcontact, en er was zelfs een periode dat door het aanbrengen van een soort van labeltje op de kabel je geluid hoorbaar verbeterde.
een mens wil nu eenmaal bedondert worden denk ik dan wel eens ;-)

Pepe
31 augustus 2016, 18:18
Maar dat labeltje, gebeurde er niks of hoorde je niks?

Tabula Rasa
31 augustus 2016, 18:25
Maar dat labeltje, gebeurde er niks of hoorde je niks?
Meer belletjes in het hoog, pompende mids en oomph in het laag.

Logisch toch?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Pepe
31 augustus 2016, 18:37
Ja daar ga je al, ik zoek een stuwend laag, een stevige body met een helder soepel hoog met ronde afdronk.

1975 was een goed jaar, maken ze niet meer tegenwoordig.

Tabula Rasa
31 augustus 2016, 19:33
Ja daar ga je al, ik zoek een stuwend laag, een stevige body met een helder soepel hoog met ronde afdronk.

1975 was een goed jaar, maken ze niet meer tegenwoordig.
Maakt dan niet uit wat je neemt, zolang je alle caps vervangt voor Orange Drops. Dan is het altijd goed. Moet dan wel NOS zijn, anders niet natuurlijk.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
31 augustus 2016, 21:21
Ach Howard Dumble doet er zelf natuurlijk ook hard aan mee.... en passant de uitverkorenen ook nog even over de zak aaiend:


"The best thing to tell the fans about the Angel's Breath amps is that they will never be released to the general public. They are entirely secret and only for use in professional studio situations by the likes of Robben, Larry, Bruton, and a couple of others that I can't even disclose their names."

no 1 hops
1 september 2016, 17:04
Maar dat labeltje, gebeurde er niks of hoorde je niks?het enige wat mij dat labeltje deed was dat ik er smakelijk om gelachen heb toen ik het las ;-)

Mitch
1 september 2016, 17:07
Ik heb wel eens een Dumble een avondje aan het werk gehoord, close range. Ja, fantastisch geluid, maar vrij specifiek en vooral buitengewoon geschikt voor de speler wiens kwaliteiten die van mij ver, ver overtroffen. Wat ik daar zag en hoorde was dat het vooral de amp was die erg fijn de mogelijkheden en dynamiek van de speler ondersteunden. Dan hoef je dus niet op zoek naar 'de Dumble sound'.
Een zoektoch naar een dikke leadsound vind ik dan weer volstrekt logisch. Dat is gewoon soms makkelijk om op afroep te hebben. Gisteren bijvoorbeeld speelde ik over een absolute flut transistor versterker; dan is het toch wel makkelijk als je met één trap op een doos een lead sound hebt die precies doet wat je wil.

Pepe
1 september 2016, 19:29
Ik geloof er niks van in amps die enkel geschikt zijn voor goede players. De een weet meer uit zijn frasering te halen dan de ander en een amp met veel dynamiek geeft je dan wat meer expressie, meer niet.
Anekdote: ik heb eens een amp gekocht van een oude knaap die op Youtube daar een opmerkelijk goed geluid daaruit kreeg. Goed, amp komt hier, ik sluit een gitaar aan... gewoon een amp die heel goed klinkt. Ik heb die video's weer eens goed bekeken en ja, dat zijn vingers, hij knijpt die toon er gewoon uit. Ik heb daar dus wat aandacht aan besteed en nou krijg ik hetzelfde geluid. Maar niet enkel uit die amp, ook uit mijn andere amps. Een goede gitaar helpt.

Die Dumbles zijn enkel weggelegd voor jongens die zo goed zijn dat ze de financieen hebben die amps te kopen, het is een soort van selffulfilling prophecy. Maar iedereen die die filmpjes kent van Howard en Henry Kaiser weet dat ze ook gewoon kut kunnen klinken.

vulvasonic
1 september 2016, 19:47
...
Aangezien ik degene ben die schreef op een clone gespeeld te hebben, die door een vriend gebouwd is, zul je mij ook wel bedoelen in je stukje proza. Is nergens voor nodig om mij weg te zetten als braderie gitarist. Kennen wij elkaar of moet ik jou ergens van kennen?


Denk aan je hart!

In alle eerlijkheid, ik had geen idee dat ik het over jou had. Ik harkte slechts wat Dumble gerelateerde opmerkingen bijeen die ik me kon herinneren uit meerdere passages binnen dit topic. Mocht het je geruststellen, ook ik heb gespeeld over een Dumble kopie die een vriend van me in elkaar had gesoldeerd. Ik heb op tuinfeesten, op braderietjes, in gay bars, in feesttenten voor en van 500 personen tot 6000 personen, op pleinen voor 10.000 man, op een toilet, in een douchecel, in boten, op daken, in een stadion voor 25.000 vijanden, op een bed, in rokerige kroegen en gewoon op straat gespeeld. Niks mis mee toch? Ik heb zelfs ooit in een kerk Paranoid gespeeld.

Dus nogmaals, maak je niet druk.
"Ik heb je liiiieeeef"
"Ik heb je liiiieeeef"
"Ik heb je liiiieeeef, wat moet ik zonder jou?!?!"

Maar ik vind je wel een eikel voor het feit dat je mijn koosnaampje voor mijn allerbeste vriend hebt ingepikt, Erik de Perik!!!
Moest dat? Moest je nou per sé díe naam inpikken? Had je godverdomme niks anders kunnen verzinnen? :sneaky:

miyaru
1 september 2016, 21:03
Ook ik heb wel eens op een Dumble clone gespeeld. Het was niet mijn ding, ik kon hem op een gegeven moment kopen voor ver onder de kostprijs van de vele mooie onderdelen die hij bevatte. Ik heb bedankt, het is niet mijn ding......
Ennuh, ik wilde dat ik braderie gitarist was, zelfs dat ben ik niet LOL...... maar ik heb wel met de Ruben Hoeke Band gespeeld, en met Jan Akkerman. Allemaal mazzeltjes tijdens workshopuitvoeringen en clinics.....

Robin.

Erik de Perik
1 september 2016, 22:57
Denk aan je hart!

In alle eerlijkheid, ik had geen idee dat ik het over jou had. Ik harkte slechts wat Dumble gerelateerde opmerkingen bijeen die ik me kon herinneren uit meerdere passages binnen dit topic. Mocht het je geruststellen, ook ik heb gespeeld over een Dumble kopie die een vriend van me in elkaar had gesoldeerd. Ik heb op tuinfeesten, op braderietjes, in gay bars, in feesttenten voor en van 500 personen tot 6000 personen, op pleinen voor 10.000 man, op een toilet, in een douchecel, in boten, op daken, in een stadion voor 25.000 vijanden, op een bed, in rokerige kroegen en gewoon op straat gespeeld. Niks mis mee toch? Ik heb zelfs ooit in een kerk Paranoid gespeeld.

Dus nogmaals, maak je niet druk.
"Ik heb je liiiieeeef"
"Ik heb je liiiieeeef"
"Ik heb je liiiieeeef, wat moet ik zonder jou?!?!"

Maar ik vind je wel een eikel voor het feit dat je mijn koosnaampje voor mijn allerbeste vriend hebt ingepikt, Erik de Perik!!!
Moest dat? Moest je nou per sé díe naam inpikken? Had je godverdomme niks anders kunnen verzinnen? :sneaky:

Ondanks mijn ontvlambaarheid zit m'n hart onder de 70bpm, maar bedankt voor jouw bezorgdheid ;)

Zo te zien hebben we allebei wel het een en ander meegemaakt...... ik had overigens afgelopen zondag nog een invalbeurt op een braderie-achtig iets in Wijchen.... jeeeehhhh....!!! Maar het was nog leuk ook...!!

Erik de Perik is vrij algemeen hoor...... ik ben 53 en als jong fikkie was het al een ingeburgerde bijnaam.... maar sorry daarvoor ;)



Ook ik heb wel eens op een Dumble clone gespeeld. Het was niet mijn ding, ik kon hem op een gegeven moment kopen voor ver onder de kostprijs van de vele mooie onderdelen die hij bevatte. Ik heb bedankt, het is niet mijn ding......
Ennuh, ik wilde dat ik braderie gitarist was, zelfs dat ben ik niet LOL...... maar ik heb wel met de Ruben Hoeke Band gespeeld, en met Jan Akkerman. Allemaal mazzeltjes tijdens workshopuitvoeringen en clinics.....

Robin.

Ach ja..... ik heb ook zo door de jaren heen met deze of gene gespeeld. Was daar niet ooit een topic over hier....??

vulvasonic
1 september 2016, 23:50
Ondanks mijn ontvlambaarheid zit m'n hart onder de 70bpm, maar bedankt voor jouw bezorgdheid ;)

Zo te zien hebben we allebei wel het een en ander meegemaakt...... ik had overigens afgelopen zondag nog een invalbeurt op een braderie-achtig iets in Wijchen.... jeeeehhhh....!!! Maar het was nog leuk ook...!!

Had ik het maar geweten. Ik verveelde me stierlijk afgelopen zondag. Maar ach, niet gek lang gelee deed ik het fluitend op de fiets af (bij wijze van spreken dan hè, want uiteraard pakte ik gewoon de auto...), tegenwoordig ben ik wat minder mobiel. Het is de leeftijd. En een scherpe zaag, ook dat. :)