PDA

View Full Version : Favoriete gitaristen?



kempermusic
16 augustus 2016, 22:25
Nou weet ik niet of deze al een keer geweest is (vast wel!), maar vertel: wie zijn jullie favoriete gitaristen en waarom? Komt u maar!

Brad
16 augustus 2016, 22:33
Dat zijn er nogal wat , maar laat ik er eens een paar noemen . Jimmi Hendrix , Nile Rodgers , Brian May , David Gilmour , George Harrisson , Charlie Burchill , Lindsey Buckingham , Steve Hacket en nog veel meer

Han S
16 augustus 2016, 22:55
Joni Mitchell

The Lo Lands
16 augustus 2016, 23:18
Classics: Hendrix, Page, Jeff Beck, David Gilmour
Shredders: Vai, Satriani, Richie Kotzen, Buckethead
Geweldige toon: Michael Landau, Andy Timmons, Warren Haynes
Helden van mijn eerste uur: John Frusciante, Mike Einziger, Omar Rodriguez Lopez, Adam Jones
Locale helden: Carlos Vamos, Paul Coenradie

Eigelijk teveel om op te noemen :-)

Joost de Ruig
16 augustus 2016, 23:22
Freddie King, Albert King, Roy Buchanan, Robert Johnson, Nils Lofgren, Duane Allman en nog wel een rijtje.

Plant
16 augustus 2016, 23:23
Er is idd al een heel langlopend topic over:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147507-Top-3-lievelingsgitaristen&highlight=favoriete+gitaristen

Maar goed, in willekeurige volgorde:

Brian Setzer (Stray Cats)
Gary Moore in z'n hardrock tijd, niet dat latere blues geshred van hem
Mark Knopfler :hide: jaja, erg 'glad' maar wel goed spel en fraaie sound

kempermusic
16 augustus 2016, 23:32
Classics: Hendrix, Page, Jeff Beck, David Gilmour
Shredders: Vai, Satriani, Richie Kotzen, Buckethead
Geweldige toon: Michael Landau, Andy Timmons, Warren Haynes
Helden van mijn eerste uur: John Frusciante, Mike Einziger, Omar Rodriguez Lopez, Adam Jones
Locale helden: Carlos Vamos, Paul Coenradie

Eigelijk teveel om op te noemen :-)

Mooi lijstje!

Leuk ook dat je Paul noemt, poosje geleden nog met 'm samengespeeld. Inderdaad een geweldige gitarist!

jutter
16 augustus 2016, 23:34
De 3 Steve's:
Steve Lukather
Steve Rothery
Steve Howe

Verder: John Mclaughlin, Arnold van Dongen, Dany Lademacher, en nog veel meer

kempermusic
17 augustus 2016, 00:00
De 3 Steve's:
Steve Lukather
Steve Rothery
Steve Howe

Verder: John Mclaughlin, Arnold van Dongen, Dany Lademacher, en nog veel meer

Ik mis alleen nog de vierde en vijfde Steve's: Morse en Vai! :D

jutter
17 augustus 2016, 00:05
Ik mis alleen nog de vierde en vijfde Steve's: Morse en Vai! :D

Zijn niet mijn favorieten :D

kempermusic
17 augustus 2016, 00:16
Haha, liep maar te dollen hoor! Wel mooi dat je Rothery noemt, die hoor je niet vaak. :)

Erik de Perik
17 augustus 2016, 00:37
Ik mis alleen nog de vierde en vijfde Steve's: Morse en Vai! :D

Of Steve Hunter

Joost de Ruig
17 augustus 2016, 07:19
Of Seasick Steve? :D

D3nnis
17 augustus 2016, 07:23
Steve Morse
Alex Skolnick
Joe Satriani
John Williams (niet die nicht van rtl4)
En vele anderen eigenlijk...

obiwanjacobi
17 augustus 2016, 07:26
John Petrucci (Dream Theater)
Paul Gilbert (Mr. Big)
Guthry Goven (Aristocrats)

Ik vind ook de gitaristen van Haken (https://en.wikipedia.org/wiki/Haken_(band)) erg goed (Charlie en Richard). Daar zitten de meeste mooi gearticuleerde snelle shreds in, die ik ooit heb gehoord.

MikeD
17 augustus 2016, 08:24
in willekeurige volgorde: Jimmy Page, Michael Schenker, Ritchie Blackmore in z'n Rainbow dagen, Alex Lifeson, Joe Satriani.

edje kadetje
17 augustus 2016, 09:42
Ik mis alleen nog de vierde en vijfde Steve's: Morse en Vai! :D

Als Howe en Rothery worden genoemd, is de ontbrekende Steve eerder 'Hackett'.

Overigens ben ik ook wel erg van de prog maar Howe vind ik dan weer erg overrated. Een hoop gepiel op een gitaar die eigenlijk bijna altijd vals klinkt. Nee, niet mijn kopje thee.


Mijn favorieten dan ook maar:
David Gilmour
Gary Chandler (Jadis)

arjanb01
17 augustus 2016, 10:01
Howe en Hackett vind ik vergelijkbaar. Sound en stijl niet m'n ding, word ik heel nerveus van net zoals mclaughlin, ook gepiel.
M'n favo's :
Robben Ford
Matt Schofield, de jongere versie van Ford -:)
Gary Moore
Steve Lukather
Jimi Hendrix
Rene v Barneveld, een fenomeen waar we tegenwoordig te weinig van horen
Jérôme Hol, jonge jazz held die een paar jaartjes geleden tot beste gitarist van NL werd benoemd.

kempermusic
17 augustus 2016, 11:41
John Petrucci (Dream Theater)
Paul Gilbert (Mr. Big)
Guthry Goven (Aristocrats)

Ik vind ook de gitaristen van Haken (https://en.wikipedia.org/wiki/Haken_(band)) erg goed (Charlie en Richard). Daar zitten de meeste mooi gearticuleerde snelle shreds in, die ik ooit heb gehoord.

Yesss, nog meer Haken-fans! Charlie en Rich zijn inderdaad zwaar ondergewaardeerde snarenplukkers!

terrasbeest
17 augustus 2016, 11:56
1-Wes Montgomery.
2-Wes Montgomery.
3-Wes Montgomery.

Luca P
17 augustus 2016, 12:03
Simpel - Brian Setzer
Uiteraard zijn er gitaristen die fantastisch zijn en zelfs mijn held Setzer onder tafel spelen.
Setzer heeft gewoon het totoaal plaatje. Toen ik hem op tv zag in 1981 dacht ik alleen, wow! Wtf is dit? (wat is in hemelsnaam dit? Zo zei men dat toen)
Die kuif, die gitaar, die muziek alles was te gek. En met alleen maar drie huis tuin en keuken instrumenten.
Over het algemeen ben ik een "nummers" gitarist. Ik ben eerder fan van de muziek dan van de gitarist.
Bijvoorbeeld de gitaar solo van "Walk me out in the morning dew (https://www.youtube.com/watch?v=9eYvY4TqBks)" van Long John Baldry. Geen idee wie dat speelt maar voor mij één van de beste solo's aller tijden.
Knopfler deed geweldige dingen. Maar niet alles, hier en daar gewoon een slome slungel.
:p

Tommy Emmanuel. Staat zeer hoog in het vaandel.

Harry
17 augustus 2016, 12:21
Simpel - Brian Setzer
Uiteraard zijn er gitaristen die fntastisch zijn en zelfs mijn held Setzer onder tafel spelen.
Setzer heeft gewoon het totoaal plaatje. Toen ik hem op tv zag in 1981 dacht ik alleen, wow! Wtf is dit? (wat is in hemelsnaam dit? Zo zei men dat toen)
Die kuif, die gitaar, die muziek alles was te gek. En met alleen maar drie huis tuin en keuken instrumenten.
Over het algemeen ben ik een "nummers" gitarist. Ik ben eerder fan van de muziek dan van de gitarist.
Bijvoorbeeld de gitaar solo van "Walk me out in the morning dew (https://www.youtube.com/watch?v=9eYvY4TqBks)" van Long John Baldry. Geen idee wie dat speelt en voor mij één van de beste solo's aller tijden. Geen idee wie hem speelt.
Knopfler deed geweldige dingen. Maar niet alles, hier en daar gewoon een slome slungel.
:p

Tommy Emmanuel. Staat zeer hoog in het vaandel.

Ben je afgelopen maand nog naar Setzer geweest? Ik was 'helaas' op dat moment op vakantie...

Erik de Perik
17 augustus 2016, 12:22
Om een paar te noemen:

Robben Ford
Eddie van Halen
Nuno Bettencourt
Freddy Mercury
Jimmy Page
Chet Atkins
Vince Gill
Steve Pitticco
Pat Travers
John Schofield
Steve Hunter
Brian Setzer

Riny
17 augustus 2016, 12:31
Mijn favorieten;

Chet Atkins
Vince Gill
Tommy Emmanuel

Han S
17 augustus 2016, 12:44
Oude meuk, maar hebben we Hank B Marvin al gehad? Die heeft toch echt ooit de wereld van een nieuw geluid voorzien. Is ontelbare malen gekopieerd, maar zelden geëvenaard.

Pepe
17 augustus 2016, 12:45
Er lopen zoveel goeie plukkers rond. Als ik me beperk tot die knapen waar ik een hoop van gejat heb:

Chris Spedding
Cliff Gallup
Arlen Roth
Evan Johns
Marc Ribot
Grant Green
Buddy Whittington
Scott Thurston

Even lekker shredden voor het goede doel. Het IS een bijzondere vid mensen.


https://www.youtube.com/watch?v=LCb012KRV-o

Braml
17 augustus 2016, 14:16
Absolute Nr 1 voor mij: John Frusciante :strat:

Er zullen ongetwijfeld meer gitaristen zijn die beter zijn qua techniek. Maar wat mij zo gek maakt van Frusciante is dat hij een muzikale freak is. Hij past veel gekke technieken toe tijdens het opnemen, en als hij ergens niets van weet wat met muziek te maken heeft bestudeert hij het grondig tot hij expert is. Hij weet maffe effecten fantastisch toe te passen (de Obi-Wah in Throw Away Your Television:mmmm:) en speelt voor mij bij elk nummer de perfecte partij om het nummer awsome te maken :cooler:. En oja hij zingt ook nog eens als een engel.






.......eeeeeenn vanaf 2008/2009 maakt hij acid house onder de naam trickfinger...... wat waardeloos is dat zeg.....

Brad
17 augustus 2016, 14:48
Om een paar te noemen:

Robben Ford
Eddie van Halen
Nuno Bettencourt
Freddy Mercury
Jimmy Page
Chet Atkins
Vince Gill
Steve Pitticco
Pat Travers
John Schofield
Steve Hunter
Brian Setzer

Freddie Mercury ? hij speelde wel aardig slaggitaar op Crazy little thing called love bij live concerten

arjanb01
17 augustus 2016, 14:57
Absolute Nr 1 voor mij: John Frusciante :strat:

Er zullen ongetwijfeld meer gitaristen zijn die beter zijn qua techniek. Maar wat mij zo gek maakt van Frusciante is dat hij een muzikale freak is. Hij past veel gekke technieken toe tijdens het opnemen, en als hij ergens niets van weet wat met muziek te maken heeft bestudeert hij het grondig tot hij expert is. Hij weet maffe effecten fantastisch toe te passen (de Obi-Wah in Throw Away Your Television:mmmm:) en speelt voor mij bij elk nummer de perfecte partij om het nummer awsome te maken :cooler:. En oja hij zingt ook nog eens als een engel.






.......eeeeeenn vanaf 2008/2009 maakt hij acid house onder de naam trickfinger...... wat waardeloos is dat zeg.....

Klopt helemaal, in dienst van de song speelt frusciante, maar hij heeft het spelletje gejat van onze ome Jimi Hendrix natuurlijk.
Gruwelijk mooie nummers met de Peppers gemaakt, dat zeker. Zijn solo werk is inderdaad minder sterk, het wordt tijd dat hij bij de Peppers terug komt, want vind die Klinghoffer toch minder, ook z'n sound vind ik slap en totaal niet passen bij die band. Ook qua gitaar licks is hij minder creatief dan JF.

Braml
17 augustus 2016, 15:16
Klopt helemaal, in dienst van de song speelt frusciante, maar hij heeft het spelletje gejat van onze ome Jimi Hendrix natuurlijk.
Gruwelijk mooie nummers met de Peppers gemaakt, dat zeker. Zijn solo werk is inderdaad minder sterk, het wordt tijd dat hij bij de Peppers terug komt, want vind die Klinghoffer toch minder, ook z'n sound vind ik slap en totaal niet passen bij die band. Ook qua gitaar licks is hij minder creatief dan JF.

Als dat gebeurt ga ik huilen van geluk. T is zelfs al eens eerder gebeurd.. maar dit maal is het voor goed afgelopen vrees ik...
Moet wel eerlijk zeggen dat er een aantal leuke nummers op 'the Getaway' staan, en 'I'm With You' was ook wel gaaf. Maar Stadium Arcadium was een masterpiece!

The Lo Lands
17 augustus 2016, 15:38
Mooi lijstje!

Leuk ook dat je Paul noemt, poosje geleden nog met 'm samengespeeld. Inderdaad een geweldige gitarist!

Lijstje voor velen denk ik :-) Paul ken ik al van de middelbare school tijd in Hoorn. Een gitarist die indruk maakt! Al weer jaren terug heb ik met Paul gespeeld op jam sessies in Hoorn of met mijn band, en dat was altijd gaaf! Je zegt met hem samen gespeeld te hebben, in een band of anders?

barno
17 augustus 2016, 16:19
all time favourite: Jimmie Vaughan
verder
Freddy King
Grant Green
Zappa
John Scofield
Lightnin Hopkins
RL Burnside
Chet Atkins
Ronnie Earl
David Hidalgo
Magic Sam
Johnny Guitar Watson
enzoverder...

Luca P
17 augustus 2016, 16:31
Uiteraard!
Hij blijft goed. Mark Winchester op slap bass. Jammer dat Bernie niet drumde.
Lekkere avond, volgende keer hoop ik weer in Paradiso.

Luca P
17 augustus 2016, 16:32
Even lekker shredden voor het goede doel. Het IS een bijzondere vid mensen.



Die clip, super!
Tommy als enige op akoestisch.
:cooler:

Erik de Perik
17 augustus 2016, 17:07
Freddie Mercury ? hij speelde wel aardig slaggitaar op Crazy little thing called love bij live concerten

Tenminste iemand die oplet..... ;)

Duhsjaak
17 augustus 2016, 17:15
Willekeurig?
Gabor Szabo
Gary Lucas
Gitarist van the blue caps episua, please hoe heet die gast ook weer?
Randy California in een bepaalde periode
Peter Frampton
De gasten van de MC5 gewoon allebei, nee zelfs de drummert
Pepe
Zoon van piet

En zeker de laatste twee zijn heavies

jeff Buckley
Blues Lee gitarist, onze eigen knuffel Vlaming waar ik natuurlijk effe de naam weer van kwijt ben

Kortom, de grote namen zeggen mij vaak betrekkelijk weinig. Erg op techniek en imponeren gericht.
Dat ik dat allemaal zelf niet kan is nog geen reden daar decennia van onder de indruk te blijven.
Alle Ramones zijn ook mijn fave gitaristen, om maar een voorbeeld te noemen. Vooral live.
Don't start me talkin'

Vriendelijke groet, Gus

Pepe
17 augustus 2016, 17:29
Gitarist van the blue caps episua, please hoe heet die gast ook weer?
Randy California in een bepaalde periode

Vriendelijke groet, Gus

De Gene Vincent Blue Caps? Cliff Gallup, ook in mijn lijstje.
Randy California doet me deugd. Zwak voor Randy. Ook een zwak voor Jeff Buckley die, beetje als Prince, als gitarist weinig erkenning krijgt wegens andere eigenschappen. Beetje eigen schuld wellicht maar zo'n schuld wil ik wel hebben.

Duhsjaak
17 augustus 2016, 17:41
De Gene Vincent Blue Caps? Cliff Gallup, ook in mijn lijstje.
Randy California doet me deugd. Zwak voor Randy. Ook een zwak voor Jeff Buckley die, beetje als Prince, als gitarist weinig erkenning krijgt wegens andere eigenschappen. Beetje eigen schuld wellicht maar zo'n schuld wil ik wel hebben.

O ja, Cliff Gallup, waar ook.
Getypt zonder andere lijstjes te lezen.
Ga ik zo even doen.
Mag ik Jimmy Vaughn nog erbij zetten? Fijn is ie.

Vriendelijke groet, Gus

JVGM-music
17 augustus 2016, 18:00
Jason Becker
Roy Buchanan
Rory Galagher
Gary moore
Joe Satriani
Tony McAlpine
Mick Box -Uriah heep ( de oneindige solo's uit het nummer Salisbury zijn naar mijn mening het beste ooit gemaakt)
En dan een paar wiens naam ik niet weet; het trio gitaristen van Molly Hatchet en die twee van Iron maiden.


http://www.youtube.com/watch?v=QQBSeclvMV8
En voor de onwetenden onder u; de gitaarsolo in salisbury begint opongeveer 12.10 en het gaat maar door.....Meesterlijk!

miyaru
17 augustus 2016, 20:08
Tja er zijn zoveel goede gitaristen, maar even een kort lijstje:

Carlos Santana in de '70 's
Jimi Hendrix
SRV
Jan Akkerman
Ruben Hoeke
Al di Meola

en ach er zullen nog wel tig goede zijn die ik hier niet noem........

Teveel om op te noemen dus!

Robin.

allard85
17 augustus 2016, 20:15
In willekeurige volgorde
Jimmy Page, Jimi Hendrix, Ruben Block, Brian Setzer, Slash

Kakihara
18 augustus 2016, 10:32
Big Bill Broonzy
Chet Atkins
Albert King
Paul Kossoff
De Clapton van 461 Ocean Boulevard
Albert Lee
Lowell George
Rory Gallagher

Dutch66
18 augustus 2016, 17:05
Laten we deze man vooral niet vergeten, mede omdat het mijn vaders 'held' was,
en mijn vader weer mijn gitaarheld was zeg maar...

(En omdat de rest ook al genoemd is...)


https://www.youtube.com/watch?v=Hi_OoZ3t5f8

Rickenbender
18 augustus 2016, 18:20
Zag dat er nog wat namen ontbraken waarvan er twee net genoemd zijn Carlos en Jan. Maar ik heb Alvin Lee volgens mij nog niet voorbij zien komen en Mick Taylor en Paco de Lucia.:ok:

The Lo Lands
18 augustus 2016, 22:18
Misschien wel de grootste gitarist der lage landen, Tony!!


https://www.youtube.com/watch?v=lNFRJdu0FGA

Erik de Perik
18 augustus 2016, 22:48
Misschien wel de grootste gitarist der lage landen, Tony!!


https://www.youtube.com/watch?v=lNFRJdu0FGA

Fantastische kerel, ik heb al z'n platen!

Pepe
18 augustus 2016, 23:12
Ja, Tony.... maar vlak Dicky ook niet uit. (http://www.dumpert.nl/mediabase/6629586/b9b6390c/jiskefet_diepte_interview_met_dicky_curtis.html)

http://www.cabaret-filmpjes.nl/uploads/thumbs/161229a87-1.jpg

guitarkid2
19 augustus 2016, 01:07
gitarist ? toooompie emanuelll

de rest is afhankelijk van song en de rest van het bandje

Erik de Perik
19 augustus 2016, 23:26
jan Akkerman uiteraard ook hè!

fastfolkert
20 augustus 2016, 01:06
T-Bone Walker: Ken je klassiekers; vader van alles wat daarna op R&R gebied gebeurde.
Tony Joe White: ik ben geen stratfan, maar hij heeft een hele mooie droge tone en een prachtige relaxte swamp-stijl.
JJ Cale: nog zo'n relaxte "het klinkt simpel"- stijl.Clapton sucks, heb ik niks mee.
Johnny Winter (tot 1974): slechte tone, maar prachtige stijl, snel schakelen tussen lead en rhythm, geweldige riffs.
Jimmy Vaughan: nog zo'n droge stratter, maar heerlijke stijl.
Rory Gallagher: ik kan zelf niks met strats (wel met LP's), maar geweldige, emotionele stijl.
Ry Cooder en David Lindley: snarenwonders, herkenbaar en altijd origineel.

Pepe
20 augustus 2016, 01:17
Bij deze bent lid van de cool club.

Brum
20 augustus 2016, 11:42
Is nogal aan verandering onderhevig in de loop der jaren, maar er zijn er sowieso twee die eigenlijk altijd wel in m'n rijtje blijven staan.

Frusciante moet ik sowieso noemen, al was het maar omdat ik door hem begonnen ben met gitaar spelen. Hele eigen stijl en door hem ben ik ook anders gaan denken over accoorden en nummers schrijven, hoewel ik totaal andere muziek maak, maar is daarom nog steeds een grote invloed. De klootzak heeft ook de mooiste strat toon en ik hou helemaal niet van dergelijke strat tones.:D

Joe Strummer blijft ook een favorietje. Eigenlijk was het een hele beroerde gitarist, maar ik vond 'm de vereenzelviging van coolness. Rauw, simplistisch, voor je kanis. Blijft een held. Ik weet ook nog niet zo goed of ik 'm nou zo kan waarderen als frontman, of als gitarist.

Jerry Cantrell. Ik ben een sucker voor een goeie dosis gain en hij heeft nou eenmaal de mooiste tone. Is ook het type speler dat veel meer kan dan ie speelt, maar verkiest het nummer boven z'n eigen kunnen. Bij Alice In Chains is dat een donkere, naargeestig geluid en daar hoort nou eenmaal niet al te veel spelen bij.

Adrian Smith. Een beetje hetzelfde als Cantrell, hoewel hij wel meer mag bij Maiden. Stelt frasering boven veel noten.

Kim Thayil. Lekker dwarse gitarist, met daardoor ook helemaal z'n eigen stijl. Z'n groovende manier van het spelen van oneven maatsoorten vind ik ook echt te gek.

Hendrix zal ik altijd noemen in m'n lijstje. Behoeft geen uitleg.

Verder heel veel gitaristen waar ik een zwak voor heb. Soms bij bands die ik helemaal niet zo tof vind, hoeft voor mij ook helemaal niet perse. Steve Stevens is daar misschien wel een goed voorbeeld van. Ik kan z'n muziek vaak niet uitstaan (op z'n bijdrage bij Billy Idol na wellicht), maar wel een gitarist met een fijne stijl en dito geluid.

postbus31
20 augustus 2016, 12:56
In volstrekt willekeurige volgorde: mijn lijstje favorieten.

Frank Marino
Clapton (Bluesbreakers/Cream)
Magic Slim
Magic Sam
Erwin Java
Melvin Taylor
Wouter Planteijdt
John Scofield
Duke Robillard
Jeff Beck
Eelco Gelling
Jan Akkerman
Reverend Horton
Kazumi Watanabe
Steve Morse
Uli Jon Roth
Billy Gibbons
Steve Vai





------------------------------------------
Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

Brad
21 augustus 2016, 00:29
Ik was Mick Ronson vergeten te noemen . Die behoort wat mij betreft tot de eerste tien

Zijn gitaarwerk op Alladdin Sane en Ziggy Stardust is geniaal