PDA

View Full Version : topkammetje vervangen?



roppie
27 juli 2003, 11:48
Hey ik kom er net achter dat er een stukje van de topkam op m'n strat af is gebroken. "t zit helemaal aan het uiteinde bij de lage E, maar 't legt wel een stukje van de snaar bloot waar die eigenlijk door de topkam moet lopen. Kan 't kwaad (fretbuzz ofzo)? je zou zeggen: luister gewoon dan merk je het vanzelf, maar volgens mij zit het er al een tijdje. Dus, moet ik hem vervangen, zoja kan ik dat zelf of moet ik het door een gitaarbouwer laten doen? Ow en hoeveel zou dat dan kosten?

pimmetje
27 juli 2003, 11:59
Topkammetje vervangen kan je makkelijk zelf... als je een paar goede vijltjes hebt.

Even met beleid 't oude kammetje lostikken... ermee naar de winkel gaan en een nieuw kammetje kopen (tussen de 1 euro en de 4 euro of zo). 't Kan soms handig zijn om de lokale gitaarboer te bellen of ze die kammetjes op voorraad hebben voordat je 'm los tikt :D.

Je krijgt dan vrijwel zeker een topkammetje mee waarin nog geen enkele groef voor de snaren zit... dat wordt dus goed nadoen van 't oude kammetje en voorzichtig vijlen.

wietse
27 juli 2003, 12:00
effe snaren ontspannen en dan proberen of je die topkam eruit kan wippen met een mesje of schroefendraaiertje ,zo doe ik het tenminste altijd.
dan met de oude topkam naar de gitaar boer dan zoeken ze er precies zo één bij vastzetten met een drupje lijm en klaar.
stelt echt niks voor dit vervangen.

(edit) pimmetje is me net voor (edit)

een topkammetje zonder groeven ??
heb er al heel wat vervangen maar zijn altijd helemaal kant en klaar.

roppie
27 juli 2003, 12:03
ah okee dank jullie wel dan ga 'k maar op zoek naar een topkammetje, even naar voxhumana deze week. :)

pimmetje
27 juli 2003, 12:07
een topkammetje zonder groeven ??
heb er al heel wat vervangen maar zijn altijd helemaal kant en klaar.

Dan zie ik er zeker uit als iemand die graag doe-'t-zelft :D.

wietse
27 juli 2003, 12:09
een topkammetje zonder groeven ??
heb er al heel wat vervangen maar zijn altijd helemaal kant en klaar.

Dan zie ik er zeker uit als iemand die graag doe-'t-zelft :D.

of je komt bij een gitaar boer die alles zelf in de hand wil houden dus het je zo moeilijk mogelijk maakt.

roppie
27 juli 2003, 12:17
nou i.i.g. bij voxhumana kun je kiezen met of zonder groeven (jullie hebben allebei gelijk :) ), met kost 1 euro extra maar daar ga 'k niet moeilijk over doen :wink: