PDA

View Full Version : Gitaartechniek oefeningen



tom1984
16 augustus 2016, 13:39
Hallo medeforummers,

Ik speel al geruime tijd gitaar en sinds december 2015 in een band.
We spelen meer en meer rock muziek, en ik merk dat ik als sologitarist toch wat te kort begin te komen.

Het instuderen van simpele solo's is geen probleem, en het improviseren van een korte solo ook niet.

We spelen momenteel een nummer of 3 waarvan ik de (langere) solo wil gaan instuderen om een vertrekpunt te hebben.

Ik ben dus nu ook op zoek om mijn techniek bij te schaven.
Welke oefeningen of lessen raden jullie daarvoor aan?

Ik ben al eens gaan kijken bij:

Pebber Brown
Justing guitar
SteveVai 8h
Internet
Youtube

Echter allemaal hebben ze 1 ding gemeen.
Eerst 10 uur filmpjes kijken en uitpluizen hoe de oefeningen en volgorde in elkaar steken
alvorens je kan beginnen.

Ik zoek gewoon enkele goeie oefeningen waar ik dagelijks mee aan de slag kan. (max. +-5 per dag)
Bends, pulls, hammers, al wat aan bod komt in een goede slash rock solo.

Zelf ben ik al begonnen met dagelijks mijn bends bij te schaven en alle pentatonische vormen in elke toonaard door te spelen. Meestal gebruik ik er maar 2 of 3 uit luiheid :-).

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje verder op weg helpen.

Harald
16 augustus 2016, 14:23
Het verschil tussen een korte en een lange solo zit niet in de techniek. Als korte solo's wel lukken, en lange niet heeft dat misschien meer met de manier waarop je ze benadert te maken.

Algemeen voor techniek, vergeet naast de pentatonische ladder vooral majeur en mineur niet...

Voor de rest een paar basisdingen die soms gelijk meerdere issues in een keer tackelen. Overigens, de eerste oefening werkt met een klassieke handhouding, waarbij je alle vier de vingers netjes neerzet, met de duim achter op de hals, ipv pink bijna niet gebruiken, en duim over de hals. Cijfers zijn de vingers, niet de frets. Kan op alle posities en over alle snaren, plectrum alternate picking.

1234
1234
1234
1234
1234
1234
En dan terug van hoog naar laag
4321
4321

etc.

Beginnen waar je geen moeite hebt met strekken, en doorzetten totdat je het ook vanuit de eerste fret makkelijk kunt. Liefst met metronoom, tempo geleidelijk opvoeren, altijd nauwkeurig spelen.

Strekken kun je dan prima inbouwen door bv. hetzelfde patroon te spelen, met een fret overslaan tussen wijsvinger en middelvinger.

Dan tussen pink en ringvinger. En uiteindelijk tussen middelvinger en ringvinger. Die laatste is niet leuk.

Vingervolgordes veranderen kan ook, dus bv. 1324 op alle snaren.

Je kunt zo'n patroon ook nog over meerdere snaren verdelen.

Dit hele stuk is puur een techniek oefening. Muzikaal zelden bruikbaar maar erg goed voor je flexibiliteit, coördinatie en spreiding.

Hammer on pull off Een halve minuut een triller tussen open snaar en wijsvinger, dan tussen wijsvinger een middelvinger, en zo alle mogelijke combinaties afwerken. Steeds zeg een halve minuut of iig 10 seconden per combinatie. Langzaam bouwt meer spierkracht op dan snel. Ook hier tempo beheerst opvoeren.

tom1984
16 augustus 2016, 14:32
Harald vedankt voor de tips.

Met korte solo's bedoel ik eigenlijk ook iets simpelere 😀. bijvoorbeeld het verschil tussen de eerste solo en de 2de van gun's & roses knocking on heavens door, waar ik overigens echt veel moeite heb met een full tone bend op de 22ste fret!

De majeur en relatieve mineurtoonladder heb ik eigenlijk nooit gestudeerd en gebruikt. Misschien die eens onder de loep nemen naast de pentatonische.

dorisch en mineur harmonisch gebruik ik dan weer wel vaker.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Fusion
16 augustus 2016, 18:06
Ik persoonlijk denk dat 1234 spelen op alle snaren niet erg handig is. Immers, je gaat dat patroon bijna nooit spelen. Gewoon toonladders en licks die je WE gaat spelen oefenen :)

Tabula Rasa
16 augustus 2016, 18:10
Ik persoonlijk denk dat 1234 spelen op alle snaren niet erg handig is. Immers, je gaat dat patroon bijna nooit spelen. Gewoon toonladders en licks die je WE gaat spelen oefenen :)
Grappig, want Vernon Reid heeft een jaar of twintig geleden een hele zooi lessen met dat als basis in een van de grote gitaatbladen gehad. Heb ik toen heel veel aan gehad.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

terrasbeest
16 augustus 2016, 18:37
Ik persoonlijk denk dat 1234 spelen op alle snaren niet erg handig is. Immers, je gaat dat patroon bijna nooit spelen. Gewoon toonladders en licks die je WE gaat spelen oefenen :)

Volgens het 1234 principe toch ??

Pepe
16 augustus 2016, 18:55
Een "Vai" achtige oefening die ik nog steeds gebruik heeft ook niks te maken met spelen in real live maar je moet dat zien als een roeier of wielrenner die met gewichten oefent. Dit is een triolen oefening met twee varianten voor de rechterhand, een waarbij je een wisselslag gebruikt, bij de ander een sweep waarbij je bij 1 een opgaande beweging maakt en bij 4 een neergaande.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/08/b6/7e/08b67e2b7a02ce3c68c52bb7555a2ada.png
Ik heb het niet helemaal uitgetekend maar het mag duidelijk zijn dat je naar het octaaf gaat en dan weer terug naar beneden gaat.
Je begint langzaam, na een paar maanden rits je op en neer :D
Maar serieus, het principe van triolen shredden in deze oefening kan je op andere toonladders loslaten.

Harald
16 augustus 2016, 19:05
Als licks die je wel speelt oefenen afdoende zou helpen zouden die langere solo's ook lukken lijkt me. Gewoon een kwestie van wat meer licks oefenen. Als dat niet lukt is er blijkbaar in de basis nog iets niet in orde. Dat, of de aanpak bij langere solo's moet anders. Het kan ook met de manier van instuderen te maken hebben. Maar mijn gok is dat de basistechniek ietwat bijgeschaafd moet worden.

Dit is een basisoefening die op zijn minst een viertal zaken tegelijk aanpakt. En dan heb je het over de grove versie. Er zijn nog wel wat verfijningen mogelijk. Maar zelfs de grove versie heeft als groot voordeel dat het eigenlijk alleen zal lukken met een juiste handhouding. De oefening dwingt dat zo'n beetje af, en dat maakt het zo goed. Economie van beweging is ook vrij voor de hand liggend bij deze. De links rechts coördinatie is ook essentieel. En die wordt hier op een heel eenvoudige manier getraind. Dat vertaald zich dan gelijk in het soepeler spelen van veel andere dingen die je al eerder speelde.

TS zoekt een klein aantal goede basisoefeningen. Dit is wat mij betreft de absolute desert island oefening. Als je er maar eentje doet, dan is deze redelijk brilliant in zijn eenvoud.

Harald
16 augustus 2016, 19:09
Voor wat betreft "je gaat dat nooit spelen"

Het vervolg op de oefening is alle mogelijke denkbare volgordes van vingers. En dan train je ineens wel al die bewegingspatroontjes die je in een toonladder of melodie kunt tegenkomen. En heel efficiënt, omdat je één simpele beweging heel vaak herhaald.

Als je een toonladder oefent, oefen je meestal 4 tot 6 verschillende patronen op één snaar per 6 snaren. Nu één patroon 6* per 6 snaren. En herhaling is essentieel.

Kom je dan een toonladder tegen die je niet kent, of een melodisch fragment, dan zijn je vingers ws. wel al gewend aan de bewegingspatronen die erin voorkomen, en zal het een stuk makkelijker instuderen zijn. Zeker omdat je niet allemaal losse noten ziet, maar gelijk bekende patronen herkent.

Harald
16 augustus 2016, 19:12
Een "Vai" achtige oefening die ik nog steeds gebruik heeft ook niks te maken met spelen in real live maar je moet dat zien als een roeier of wielrenner die met gewichten oefent. Dit is een triolen oefening met twee varianten voor de rechterhand, een waarbij je een wisselslag gebruikt, bij de ander een sweep waarbij je alleen 1 en 4 aanslaat.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/08/b6/7e/08b67e2b7a02ce3c68c52bb7555a2ada.png
Ik heb het niet helemaal uitgetekend maar het mag duidelijk zijn dat je naar het octaaf gaat en dan weer terug naar beneden gaat.
Je begint langzaam, na een paar maanden rits je op en neer :D
Maar serieus, het principe van triolen shredden in deze oefening kan je op andere toonladders loslaten.

Een klein stukje in normale tab misschien, ik snap hier niet hoe je dit bedoelt?

Pepe
16 augustus 2016, 20:41
Ahja, het is een horizontale gitaarneck. Elke kleur is een patroon en je gaat van 1 naar 6. Datzelfde patroon herhaal je maar dan een fret hoger enz.
De zwarte run speel je dus als as/e/bes/gis/e/c, de rode is b/f/b/a/f/cis

Fusion
16 augustus 2016, 20:44
Ik snap niets van 't plaatje haha.

Anyway, waarom 1234 in je spiergeheugen programmeren als je 't nooit gebruikt? Ik heb ook nog niet echt n goed argument gehoord hier eerlijk gezegd. Maar doe vooral wat voor jezelf goed voelt.

Pepe
16 augustus 2016, 21:04
Ik snap niets van 't plaatje haha.

Anyway, waarom 1234 in je spiergeheugen programmeren als je 't nooit gebruikt? Ik heb ook nog niet echt n goed argument gehoord hier eerlijk gezegd. Maar doe vooral wat voor jezelf goed voelt.

Ik vond mijn argument wel hout snijden. Dezelfde reden waarom een sporter niet enkel zijn sport beoefend maar ook aan krachttraining doet, een schaatster gaat wielrennen, een zwemmer gaat hardlopen enz.

Bovendien, er zijn universele technieken die aan de basis liggen van allerlei runs. Mijn voorbeeld tackelt een triool timing. Als je een run in 4/4 instudeert kan je hem niet zomaar in 3/4 spelen, dan moet je omdenken. Om te voorkomen dat je elke keer dat wiel opnieuw moet uitvinden zorg je dat je grip krijgt op het mechanisme triool en je traint dat zodat je brein voor geslepen wordt.
Overzicht en grip hebben op onderliggende mechanismen bespaart gewoon een hele hoop tijd.

Ik snap wel dat wanneer je in nooit in een situatie zit waarin je moet anticiperen het minder speelt.

tom1984
16 augustus 2016, 22:26
op de muziekschool leerde ik wel wat improviseren soleren over jazz en blues maar echte rocklicks ken ik eigenlijk niet. Ja 3 ofzo misschien. Het is waarschijnlijk een goed idee om daarmee te beginnen?

Met 10 rocklicks kan ik zelf wel een solo in elkaar puzzelen.

Neem nu rocking in the free world. Daar kan ik wel wat pentatonisch over scheuren maar echt een rode draad zit er dan niet in.

Ik zou verder nog wel bijkomende techniekoefeningen willen doen voor die snelle hammer/pulls in de vingers te krijgen. De 1234 oefening maar dan ook met hammers en pulls kunnen daar wel bij helpen denk ik.

Iemand een goede bron voor een paar goeie rocklicks?

Zo blijven we weer even bezig!



Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Brad
16 augustus 2016, 22:52
Hallo Tom , ik weet niet of er een grote bibliotheek bij jouw in de buurt zit . Maar als dat zo is heeft die bibliotheek vast wel een afdeling met bladmuziek voor de gitaar

En daar zitten dan vast ook lesboeken bij met rock georienteerde oefeningen inclusief hammer ons en pull offs

Harald
16 augustus 2016, 23:22
Ik snap niets van 't plaatje haha.

Anyway, waarom 1234 in je spiergeheugen programmeren als je 't nooit gebruikt? Ik heb ook nog niet echt n goed argument gehoord hier eerlijk gezegd. Maar doe vooral wat voor jezelf goed voelt.

1234 komt soms ook prima van pas. Maar je hebt gelijk 12 23 en 34 heel vaak geoefend. Net als 123 en 234. En die komen heel veel voor. Overigens ook met de duim over de hals rockgitarist zonder pink vingerzettingen. Dat is uiteindelijk vooral een kleine aanpassing van de handhouding. Vereist dan niet echt veel extra oefening. Dan nog zorgen voor de combinaties 14 13 en 24 en je hebt vooruit alle mogelijkheden gehad.

Patronen met 3 noten op één snaar komen in de praktijk bijna altijd uit op 124 of 134 zolang je geen slides toevoegt.

Met een klein aantal variaties heb je dan de meeste voorkomende vingerzettingen op één snaar in de vingers zitten.

Fair enough, JJ Cale zal zich er niet mee bezig gehouden hebben. In Vai's 10 uur workout zijn dit de eerste basisoefeningen.

Brad
17 augustus 2016, 11:32
Harald als jij een snel loopje speelt sla jij dan alle noten aan of gebruik je veel hammer ons en pull offs ? De leraren die ik heb gehad hadden er altijd een hekel aan wanneer elke noot word aangeslagen

Ze hadden het dan over het ongewenste machinegeweer effect

denis.hermans
17 augustus 2016, 11:38
Misschien is het boek "Guitar Aerobics" van Troy Nelson iets voor de TS ?

Concept dagelijks 1 oefening ( afwisselend string skipping, sweep picking, benden,...)
Per week wordt de lat wat verhoogd.

Harald
17 augustus 2016, 12:54
Harald als jij een snel loopje speelt sla jij dan alle noten aan of gebruik je veel hammer ons en pull offs ? De leraren die ik heb gehad hadden er altijd een hekel aan wanneer elke noot word aangeslagen

Ze hadden het dan over het ongewenste machinegeweer effectHangt helemaal af van hoe je wilt dat het klinkt. Ik ben het snelst met bindingen. Qua personal style zal ik dat al snel doen. Maar als je bv. voor een Al diMeola achtige sound gaat moet je toch echt vrijwel alles aanslaan.

Pepe
17 augustus 2016, 13:08
Pull on en offs tussen een wisselslag gooien maken dingen soepeler en exacter maar hele runs met pull on's zijn vaak blurry en heeft iets van cheaten. Je kan ook maar 1 richting op en dat is de reden waarom heel veel shredders zo saai klinken, het zijn gewoon ingestudeerde runs.

De wisselslag van Flameco (en Al) is veel exacter maar ook veel moeilijker. Wanneer je de een of andere techniek gebruikt zal ook wel sterk afhangen hoe je dingen ooit hebt ingeslepen.

tom1984
19 augustus 2016, 08:42
Gisteren hadden we onze wekelijkse repetitie en het was echt vreselijk in mijn beleving. Solo's die er maar half uitkwamen. Ineens belanden in een foute toonaard. Foute akkoorden nemen. Onzuiver spelen. Manmanman ik moet echt iets doen.

Daarbij kwam ook nog dat ik niet met een lampenversterker wou sleuren en met een transistor vertrokken ben. Die klonk te schel dan weer niet luid genoeg.

Het was bijna genant. Een mens zou voor minder neerslachtig worden.

Dat is de reden waarom ik dus techniekoefeningen wil. Elke dag een gestructureerd plan om op relatief korte termijn toch wat verbetering te zien.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Harald
19 augustus 2016, 08:57
Wel goed kijken wat er mis gaat. Solo's die er maar half uitkomen is de enige die misschien op techniek terug te voeren zijn. Alle andere punten hebben andere oorzaken.

Slechte timing kan soms ook nog wel eens uiteindelijk een techniek issue blijken te zijn. Maar verkeerde akkoorden, foute toonaard, kan met kennis te maken hebben, maar als dat normaal goed gaat is het waarschijnlijk een concentratie probleem. Onzuiver spelen... alleen bij bends heeft dat met techniek te maken, maar altijd ook met je oren, of een ontstemmende gitaar.

Verder overigens niets mis met je techniek opkrikken. En dat zal ook doorwerken in de andere punten. Maar zo te zien zit er nog iets anders achter dan alleen die techniek.

Pepe
19 augustus 2016, 10:23
Het belangrijkste advies dat ik kan geven, beschouw je noten alsof het met een piano gespeeld wordt. Elke toon moet een duidelijke plek hebben met een begin en eind.
Dat advies geef ik mezelf nog elke dag. Ik wil niet zeggen dat het je zo'n geweldige gitarist maakt maar wel dat het voorkomt dat dingen beroert speelt.

tom1984
19 augustus 2016, 10:52
Wel goed kijken wat er mis gaat. Solo's die er maar half uitkomen is de enige die misschien op techniek terug te voeren zijn. Alle andere punten hebben andere oorzaken.

Slechte timing kan soms ook nog wel eens uiteindelijk een techniek issue blijken te zijn. Maar verkeerde akkoorden, foute toonaard, kan met kennis te maken hebben, maar als dat normaal goed gaat is het waarschijnlijk een concentratie probleem. Onzuiver spelen... alleen bij bends heeft dat met techniek te maken, maar altijd ook met je oren, of een ontstemmende gitaar.

Verder overigens niets mis met je techniek opkrikken. En dat zal ook doorwerken in de andere punten. Maar zo te zien zit er nog iets anders achter dan alleen die techniek.
Wat is er volgens jou dan achter Harald?

Gewoon soleren in een fout hokje en dan zit je in een foute toonaard hé. Al een geluk heb ik dan de reflex die noot onmiddelijk te sliden zodat het enigsinds gemeend lijkt.

Ik heb alleszinds geen timingprobleem, dat kan ik met zekerheid zeggen.

foute akkoorden zijnde, een powerchord B bijvoorbeeld maar men ringvinger een snaar te laag zetten. Echt stomme dingen waaraan ik me ziek erger!


Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Pepe
19 augustus 2016, 10:57
Gewoon soleren in een fout hokje en dan zit je in een foute toonaard hé.

Nee. Een foute noot bestaat in principe niet, enkel er fout mee omgaan.

tom1984
19 augustus 2016, 11:03
Nee. Een foute noot bestaat in principe niet, enkel er fout mee omgaan.
Wel als je pentatoniek denkt. Dan soleer je zowaar in G# in plaats van in G. Om het dan i' G te laten klinken moet je al heel selectief een noot kiezen hoor.

Landen op een G# aan het einde van een solo in G is 'niet cool' :o

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Pepe
19 augustus 2016, 11:08
Dat is wat ik bedoel met er fout mee omgaan. Je ziet het als landingsnoot maar je kan er iets achteraan spelen waardoor die Gis wel sense maakt.
Maar ik snap wat je bedoelt hoor, dat stante pede ombuigen kan best lastig zijn.

Harald
19 augustus 2016, 11:11
Allereerst, ik kan hier alleen reageren op wat je zegt. Ik zie je niet spelen. Dan ga ik voor wat me statistisch gezien het meest waarschijnlijk lijkt.



Gewoon soleren in een fout hokje en dan zit je in een foute toonaard hé.

Maar dat heeft niets met techniek te maken, tenzij je steeds precies in hetzelfde foute hokje belandt. Is dat wel het geval zou je wat sneller van je fouten moeten gaan leren. Kijk wat er mis gaat, kijk waarom het mis gaat, en doe er iets aan. Dat kan betekenen dat je een kleine oefening moet bedenken of zoeken die dat probleem aanpakt.

Maar waarschijnlijker lijkt me dan toch dat of je niet begrijpt wat je wel en niet mag spelen op die plek (even uitzoeken wat dan wel mag, evt. wat theorie bijspijkeren. Maar zoek gewoon thuis op je gemak op gehoor uit wat je daar vindt klinken), of het is een concentratie probleem. Wat op een gitaar ook nog wel eens roet in het eten wil gooien, zeker bij situaties met wat grotere snelle sprongen over de hals, kan een vieze snaar, of vuil op de hals lijken. Als je vinger net te stroef beweegt kan dat je er even uit gooien. Bij stukken die erg op spiergeheugen gaan, en technisch uitdagend zijn merk ik zelfs dat ik ze op een andere gitaar soms net niet kan spelen, omdat de hals daar net anders aanvoelt.


foute akkoorden zijnde, een powerchord B bijvoorbeeld maar men ringvinger een snaar te laag zetten. Echt stomme dingen waaraan ik me ziek erger!

Heb je thuis daar ook last van? Dan zit dat akkoord nog niet. Meer oefenen. Maar als het thuis wel goed gaat zal het eerder aan concentratie, of slordigheid liggen.

Nogmaals, ik zie je niet spelen...

Algemeen nog wat van die dingetjes. Thuis speel je zittend? Als je op de repetitie staat te spelen (en dat zou ik wel aanraden omdat je bij het optreden ook niet zit, tenzij je Robert Fripp bent. ) heb je dus te maken met een andere houding. Oefen dan thuis ook staand.

En thuis oefen je ws. nuchter. Als er op de repetitie of de gig gedronken wordt kan dat ook zorgen voor wat extra slordigheid.

Stage antics moet je ook oefenen. Kan me een docu van Metallica herinneren waar ze Robert Trujillo filmden toen die auditie deed. Die ging dus gewoon nog een uurtje door zijn hotelkamer rossen met de bas. Dat springen is leuk, maar als je ook nog moet doorspelen vereist dat echt wel wat oefening. Sterker nog, Mike Dawes heeft hier bij ons thuis ooit een huisconcert gegeven. Bij dat Gotye arrangement speelde hij staand en bewoog hij ook. In het youtube filmpje zit hij te spelen. Een behoorlijk uitdagend arrangement. Toen ik hem zei dat ik het wel heel knap vond dat hij dat zo staand kon spelen met beweging bleek dat hij daar ook specifiek op moest oefenen. En dat was dan zonder het wilde springwerk van Trujillo. Overigens wel een arrangement waar zo'n beetje alles uit de kast wordt getrokken aan trucjes op de akoestische gitaar.

SloeGin
23 september 2016, 11:06
Dat is de reden waarom ik dus techniekoefeningen wil. Elke dag een gestructureerd plan om op relatief korte termijn toch wat verbetering te zien.



Heb je al eens gekeken naar Rock Discipline van John Petrucci?
Staat op youtube met een link naar het boek.
Toch wel uitvoerig en zeer gekend.
https://www.youtube.com/watch?v=6VApk-vvhp8&list=PLnW1bINCUVTKmsl4DRlggWfD1hXDz5Qbu&index=9

Voorts oefen ik nu dagelijks repetitieve licks die ook wel snelheid en dexteriteit verhogen zoals deze :

https://www.youtube.com/watch?v=PSnRi5ziG24&list=PLnW1bINCUVTKmsl4DRlggWfD1hXDz5Qbu&index=3

https://www.youtube.com/watch?v=lH9YO30kk9U&index=2&list=PLnW1bINCUVTKmsl4DRlggWfD1hXDz5Qbu

Hopelijk heb je hier wat aan.