PDA

View Full Version : Compressie



Braml
16 augustus 2016, 11:37
Hallo mensen,

Ik heb gisteren een plaatselijke CCR coverband zien spelen (wat overigens erg goed was), met 3 man (1 drum, 1 bas, 1 gitaar). Bij CCR speel je natuurlijk veel akkoorden met veel lickjes en solo's tussendoor, en het viel mij erg op dat hij bij zijn licks en solo's heel goed hoorbaar bleef en vol bleef klinken ten opzichte van de akkoorden. Bij mezelf merk ik vaak dat dat niet het geval is. Ik had dus heel sterk het idee dat hij dit deed met een compressie pedaal, dat kan toch? Zelf heb ik nooit behoefte gehad aan een compressie pedaal, omdat ik het nutteloos vond om (veel) geld uit te geven aan zo'n 'subtiel' effect. Toch vraag ik me nu ineens af of een compressor iets voor mij zou zijn.

Ik dacht altijd dat compressie alleen volumeverschillen in bepaalde mate gelijk trok en je meer sustain gaf, maar doet het eigenlijk ook meer dan dat? Maakt het je geluid ook dikker of voller? Zorgt het ervoor dat je duidelijker hoorbaar bent op de een of andere manier? Verder zijn er ook nog verschillende soorten compressie (bijv optisch), maakt het uit wat je gebruikt? Of hebben die verschillende doeleinden?

Wat ik overigens vreemd vind is dat ik veel lees dat je een compressor goed kunt gebruiken bij funk. Ik speel zelf dus erg veel funk (ik ben RHCP/John Frusciante fan) en heb nooit het gevoel dat ik daarbij een compressor nodig heb. Frusciante gebruikt het zelf ook niet.

Edit: oh damn, onder het verkeerde topic... deze had bij effecten moeten staan.. kan ik dit draadje ook verplaatsen of moet een admin dat doen? Sorry..

Da Vinci
16 augustus 2016, 11:41
Zelf heb ik nooit behoefte gehad aan een compressie pedaal, omdat ik het nutteloos vond om (veel) geld uit te geven aan zo'n 'subtiel' effect. Toch vraag ik me nu ineens af of een compressor iets voor mij zou zijn.


Voor nog geen 3 tientjes kan je naar hartenlust experimenteren
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_vintage_overdrive.htm


https://www.youtube.com/watch?v=kVYdxoAURmk

Brad
16 augustus 2016, 11:48
Het maakt naar mijn mening je geluid zeker dikker of voller . Ik heb een haat liefde verhouding met compressie maar het is vooral liefde

Wel is de ene compressor de andere niet , het ene exemplaar kan qua klank erg verschillen van de ander

FruscianteFan
16 augustus 2016, 11:50
Wat Frusciante betreft: op plaat is het sowieso alleemaal platgecomprimeerd, live heeft-ie het niet nodig omdat hij een combi van clean en crunch gebruikte (Major en Silver Jubilee), waardoor het clean en toch compressed is. (edit: en omdat hij er zo een is/was die 15 uur per dag oefende)

Ik herken je 'verbazing' heel erg en heb nu een tijdje een compressor, de T-rex Comp Nova. Er zijn sets dat ik hem niet gebruik*, en sets waarin ik hem juist vaker aan heb staan dan uit. Hangt een beetje af van hoe dynamisch ik wil zijn en hoeveel overdrive ik gebruik. Voor één song waar ik allemaal space-sounds uit mijn gitaar haal is het juist erg leuk omdat-ie alle bijgeluiden oppompt.

Voor het doel dat jij noemt kan een compressor zeker werken. Als je zonder compressie akkoorden ramt en tussendoor subtiel een lickje wilt spelen, dan geeft dat akkoord gewoon veel meer output. Voor bijvoorbeeld fingerpicking kan het ook werken als je wilt dat je bassnaar (met je duim) er net zo doorheenprikt als je G en B, waar je toevallig die dag met je nagels speelt.

*voor een nummer gebruik ik hem nu altijd, met de compressie op subtielste stand, bijna als volumeding. Zo kan ik lijp doen met mijn fuzz probe en toch de zang de ruimte geven.

Braml
16 augustus 2016, 12:14
Is die Harley Benton Compressor nog wat dan?
Ik heb ook een Zoom Multistomp effect, maar zou zo'n ding een mooi compressie effect kunnen nabootsen? Overigens staat de zoom ook als laatst in de keten omdat ik hem voor delays en chorus gebruikt, niet echt een handige plek voor een comp dus.

Frusciante is sowieso crazy :D

Ik heb zelf dan ook mijn Fender Bassbreaker staan op een stand waarbij de clean net een randje heeft, maar het maximale volume ook nog net niet bereikt is. Betekent dat dan niet dat mijn amp zelf het signaal ook al compresseert?

Han S
16 augustus 2016, 12:18
Als je met veel distortion speelt heb je al veel compressie en zul je geen extra compressor nodig hebben. Speel je clean, dan heb ne erg veel dynamiek en kan een goede compressor je helpen.

Maar neem er dan wel een met voldoende instelmogelijkheden zodat je hem kunt afstellen op jouw persoonlijke smaak.

Bij een echte compressor (eigenlijk compressor/limiter) kun je een aantal zaken instellen:

Threshold: de drempel waar hij gaat werken, onder dat nivo doet hij niks.
Ratio: de hoeveelheid compressie/limiting welke je gebruikt.
Attack: de snelheid waarmee hij ingrijpt. Je kunt de pieken er doorheen laten schieten als je het wat trager instelt.
Release: de tijd waarop hij weer naar het nivo gaat waarop je zat voor hij ingreep.

Als je de release te snel instelt krijg je dat gepomp dat men op de radiozenders zo leuk schijnt te vinden.

Een compressor limiter maakt zachte geluiden harder en harde geluiden zachter en als je zo'n processor heel goed afstelt hoor je hem niet werken, maar wordt je geluid voller en je sustain een stuk langer.

Rick trodat
16 augustus 2016, 12:22
Iemand die altijd een compressor aan heeft staan is Mark Knopfler, ook in de studio.

Wat je dan krijgt een een punchy tone, minder dynamisch, maar iets meer in your face, zonder dat je het idee hebt dan er een pedaal aan staat. Je hoort hier goed de volumeverschillen.

Dit is verteld door steven Hawking


https://www.youtube.com/watch?v=e06N17KvDd8

Braml
16 augustus 2016, 12:28
Bedankt voor de uitleg Han S! Ik zal eens kijken of ik eerst een keer wat kan proberen ergens.

En Rick Trodat, vet zeg, dat wist ik niet! Ik luister veel Mark Knopfler (3x live gezien zelfs) en vind hem erg goed. Nooit geweten dat hij een compressor gebruikt om dat geluid te krijgen zeg!

FruscianteFan
16 augustus 2016, 12:30
Het leuke, en dat hoor je ook in dit filmpje, is dat je juist de expressie van dynamiek er goed uit kunt laten komen.

Juist omdat je alles ongeveer even goed hoort, komen de zachter passages van je spel meer naar voren.

The Lo Lands
16 augustus 2016, 12:49
Wat ik overigens vreemd vind is dat ik veel lees dat je een compressor goed kunt gebruiken bij funk. Ik speel zelf dus erg veel funk (ik ben RHCP/John Frusciante fan) en heb nooit het gevoel dat ik daarbij een compressor nodig heb. Frusciante gebruikt het zelf ook niet. Je hebt twee soorten compressie enwel de natuurlijke compressie die ontstaat bij buizen oversturing (verzadiging) en anderzijds compressie uit een compressie of drive pedaal. Daarbij moet je niet vergeten dat tijdens het mixen van een album een studio engineer ook compressie kan toevoegen. Live gebruikte JF geen compressiepedaal en dat verschil kun je middels de diverse live opnames en studio albums best goed horen.

Om goed door een bandmix met solo's heen te prikken met je gitaar en zeker ook als je naar JF luister is om niet teveel laag in je geluid te draaien maar veel meer mid-hoog. Daarbij gebruikt JF voor zijn solos (BSSM en Californication era) zijn wah vaak als filter waardoor er nog meer laag wordt afgeschaafd en het mid-hoog extra geaccentueerd wordt. Hierdoor snijden de solo's letterlijk door de mix heen.

Je zou trouwens ook eens kunnen kijken naar treble boosters!

Dutch66
16 augustus 2016, 12:49
Erg goed voorbeeld van compressie bij een clean geluid, ook de 'snap' dus de compressor die
(snel/direct) ingrijpt op de attack van de noten komt hier goed naar voren.

De Joyo is (min of meer) een kopie van de Ross/MXR Dynacomp, uitstekende compressor voor
weinig geld, waar je deze sound zeker mee kunt maken, gewoon doen dus..

FruscianteFan
16 augustus 2016, 13:13
Je hebt twee soorten compressie enwel de natuurlijke compressie die ontstaat bij buizen oversturing (verzadiging) en anderzijds compressie uit een compressie of drive pedaal. Daarbij moet je niet vergeten dat tijdens het mixen van een album een studio engineer ook compressie kan toevoegen. Live gebruikte JF geen compressiepedaal en dat verschil kun je middels de diverse live opnames en studio albums best goed horen.

Om goed door een bandmix met solo's heen te prikken met je gitaar en zeker ook als je naar JF luister is om niet teveel laag in je geluid te draaien maar veel meer mid-hoog. Daarbij gebruikt JF voor zijn solos (BSSM en Californication era) zijn wah vaak als filter waardoor er nog meer laag wordt afgeschaafd en het mid-hoog extra geaccentueerd wordt. Hierdoor snijden de solo's letterlijk door de mix heen.

Je zou trouwens ook eens kunnen kijken naar treble boosters!

Deels wel ja. Op zijn Marshalls stonden de presence volgens mij vrijwel vol open. Maar vergeet niet dat RHCP (afgezien van een deel van de Stadium Arcadium tour) een vrij 'lege' band is. Prikken is nodig als je 2 gitaristen én een toetsenist hebt, of blazers, strijkers, etc.

Het klopt dat er over de EQ is nagedacht en het is zeker zo dat ze dmv boosters en distortion meer of minder opvullen (zowel Frusciante als Flea). Maar tijdens By The Way gebruikte Frusciante voor solo's een Big Muff, prikte nog steeds. Maar als je tijdens solo's alleen hoeft op te boxen tegen drums en bass, heb je alle ruimte.

Braml
16 augustus 2016, 13:13
Erg goed voorbeeld van compressie bij een clean geluid, ook de 'snap' dus de compressor die
(snel/direct) ingrijpt op de attack van de noten komt hier goed naar voren.

De Joyo is (min of meer) een kopie van de Ross/MXR Dynacomp, uitstekende compressor voor
weinig geld, waar je deze sound zeker mee kunt maken, gewoon doen dus..

Dat snappy geluid vind ik inderdaad erg gaaf, volgens mij is dat ook de reden dat telkens als ik een les paul bespeel ik hem gauw weer weg zet, omdat ik dat geluid er niet uit kan halen..

Mmh, er staat ook een MXR Super Comp op mp. Die heeft dezelfde configuraties als de Joyo/Harley Benton. Zou dat niet nog beter zijn? Wel lees ik veel dat de Dyna comp (en varianten) en een soort laag over je geluid gooien wat die mensen niet aanstaat.


Je zou trouwens ook eens kunnen kijken naar treble boosters!

@ the Lo Lands, Nou ja ik heb een stratocaster en vooral met de bridge pickup wordt die soms al erg schel. Ook heb ik een Spark Booster van TC Electronic, dus zou ik daarop anders de treble wel hoger kunnen draaien.

Braml
16 augustus 2016, 13:15
Deels wel ja. Op zijn Marshalls stonden de presence volgens mij vrijwel vol open. Maar vergeet niet dat RHCP (afgezien van een deel van de Stadium Arcadium tour) een vrij 'lege' band is. Prikken is nodig als je 2 gitaristen én een toetsenist hebt, of blazers, strijkers, etc.

Het klopt dat er over de EQ is nagedacht en het is zeker zo dat ze dmv boosters en distortion meer of minder opvullen (zowel Frusciante als Flea). Maar tijdens By The Way gebruikte Frusciante voor solo's een Big Muff, prikte nog steeds. Maar als je tijdens solo's alleen hoeft op te boxen tegen drums en bass, heb je alle ruimte.

Dit valt mij ook altijd erg op bij mijn band. Onze andere gitarist neemt vaak alle midfrequenties 'in beslag' heb ik het gevoel :hide:

the sure thing
16 augustus 2016, 13:26
Frusciante gebruikt wel degelijk vreselijk veel compressie, maar niet in pedaalvorm. Zijn compressie komt uit studio gear en uit zijn versterker. Bij het nr "under the bridge" is de werking van een compressor zeer duidelijk hoorbaar. Dit is wrs op de productietafel toegevoegd.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Braml
16 augustus 2016, 13:37
Frusciante gebruikt wel degelijk vreselijk veel compressie, maar niet in pedaalvorm. Zijn compressie komt uit studio gear en uit zijn versterker. Bij het nr "under the bridge" is de werking van een compressor zeer duidelijk hoorbaar. Dit is wrs op de productietafel toegevoegd.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Dat klopt, dat wist ik ook (hebben jullie me eerder verteld), maar ik had het eigenlijk ook meer over zijn live situatie. Zijn pedalboard is huge, maar geen compressor.

Weet iemand of de Mooer Yellow Comp goed is?

The Lo Lands
16 augustus 2016, 14:02
Deels wel ja. Op zijn Marshalls stonden de presence volgens mij vrijwel vol open. Maar vergeet niet dat RHCP (afgezien van een deel van de Stadium Arcadium tour) een vrij 'lege' band is. Prikken is nodig als je 2 gitaristen én een toetsenist hebt, of blazers, strijkers, etc.

Het klopt dat er over de EQ is nagedacht en het is zeker zo dat ze dmv boosters en distortion meer of minder opvullen (zowel Frusciante als Flea). Maar tijdens By The Way gebruikte Frusciante voor solo's een Big Muff, prikte nog steeds. Maar als je tijdens solo's alleen hoeft op te boxen tegen drums en bass, heb je alle ruimte.

Geloof mij als ik zeg dat het laag van Flea aardig de ruimte vult :-) Ik heb thuis het album BSSM als losse tracks (drum/bass/gitaar/zang) op mijn computer staan. Als ik ga meespelen zonder de gitaar track dan kom je er snel achter dat bijna al je laag uit je versterker en effecten minimaal ingesteld dienen te worden! Daarnaast zijn bij dit album de gitaar partijen heel close en met een sm57 mic opgenomen, soms een extra mic voor in de ruimte om een natuurlijk 'ruimtelijk' reverb effect te maken maar meer niet. De sm57 is in zijn karakter ook vrij scherp. Trap daarbij zijn wah (down position) in en speel dan eens het nummer 'If You Have to Ask' mee, als gitaar alleen klinkt het kaal maar in combinatie met Chad en Flea is John zijn sound echt helemaal te gek :-)

Live is een ander verhaal en ik gaf aan dat juist bij JF en de Peppers voor het prikken je laag met mate moet instellen. In de studio is JF sound ook veel cleaner dan live! Voor een complete band met blazers, toetsen, tweede gitarist e.d. zal dit nog veel kritischer zijn inderdaad.

Betreffende een compressie pedaal zou ik eerder kijken naar een fuzz of treble booster. Ik vind natuurlijke compressie van een buizenversterker of drive pedaal veel beter werken. En vergeet daarbij even het studio album!

the sure thing
16 augustus 2016, 14:10
... Mijn eeuwige paradepaardje: neem een compressor met een blendknop of mixknop. Dan ben je van de eeuwige haat/liefdeverhouding met de compressor af.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Dutch66
16 augustus 2016, 14:20
Bij de Supercomp kun je ook de 'attack attenuation', (dat wat ik de 'snap' noemde) regelen.
Dit kan trouwens ook met de Joyo, dus in die zin lijkt de Joyo nog meer op de Supercomp,
wat in feite een Dynacomp met regelbare Attack (level) is...

De Mooer Yellow Comp heb ik zelf ook, en is zeker een 'blijvertje' op m'n board. Wel betreft
het hier een 'optische' compressor wat, zonder er een erg technisch verhaal van te maken,
verwijst naar de manier waarop de compressor (technisch) werkt.

Als ik klankmatig het verschil zou moeten omschrijven, denk ik dat een optische compressor
qua attack wat 'ronder' en minder 'heftig' reageert, in de praktijk staat de Mooer (bij mij)
eigenlijk altijd aan. Bovendien heeft de Mooer een handige toonregeling waarmee je
desgewenst wat hoog of laag kunt toevoegen. (Beetje zoals met de Big Muff Tone knop)
De optical compressor van BBE hoor ik ook vaak genoemd worden als milde compressor,
die is ook redelijk betaalbaar.

Toch denk ik dat als je voornamelijk gegrepen bent door het 'knijpen' in het YT voorbeeld,
je beter voor een Ross-achtige compressor kunt gaan (Joyo/Dyna/Super) omdat je dan
zeker weet dat je genoeg compressie in huis haalt...

Han S
16 augustus 2016, 14:29
... Mijn eeuwige paradepaardje: neem een compressor met een blendknop of mixknop. Dan ben je van de eeuwige haat/liefdeverhouding met de compressor af.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Wordt in de studio altijd gedaan en dat heet 'multing'. Er worden zelfs meerdere compressors aan een signaal gehangen en dat laten we terug komen op meerdere ingangen van het mengpaneel zodat je het naar smaak met elkaar kunt mengen. Hele zware compressie een beetje en lichtere compressie wat meer en dat mengen met het ongecompresste signaal.

Dat gaat met je plank op de vloer wat moeilijker.

Brum
16 augustus 2016, 14:41
Ik heb ook lang gestoeid met een Frusciante-achtig geluid. Ook compressors geprobeerd. Werkte deels, maar dat echte uitbraken van accoorden, dat kreeg ik maar niet. Ik was me goed bewust dat ik met een enkele, toen nog Marshall Vintage Modern 50-watter, nooit op kon tegen een 200 watt Marshall Major icm een 100 watt Silver Jubilee. Dat hoefde ook niet, maar ik wilde wel dat uitbraken van de accoorden icm een stevige rand. Uiteindelijk ben ik helemaal niet uitgekomen op een compressor, maar op een cleane booster. Dat ging als de brandweer! Versterker instellen op het net wel/net niet tegen het randje aan van oversturing en de cleane booster deed daarna precies wat ik wilde. De accoorden kwamen er wel zo uit als wat ik tof vond en ik kreeg er automatisch ook de nodige natuurlijk compressie bij. Ik heb daar een Z-Vex Super-Hard-On en een MXR Micro Amp voor gebruikt en eigenlijk deden ze allebei hetzelfde trucje. De Z-Vex was alleen wat helderder. De MXR heb ik nog steeds en staat ook nog steeds op m'n bordje. Echt een prima pedaal, toch zeker voor het geld. Ik gebruik 'm alleen niet meer voor dezelfde doeleinden, maar da's weer wat anders. Vergeet overigens ook niet dat Frusciante erg hard aanslaat en dat dat van wezenlijk belang is voor zijn typische geluid.

D3nnis
16 augustus 2016, 15:03
Ik heb, lang geleden alweer, een keer lopen klooien met een trace elliot compressor. Ik weet het type niet meer, en weet zelfs net eens meer hoe die precies werkte; de verhouding dry wet als instelling, of hoe veel laag er niet bewerkt werd instelbaar.
Werkte voor bas geweldig goed. Je snapt eigenlijk niet dat niet elk pedaal dit soort instelmogelijkheden niet gewoon heeft.

the sure thing
16 augustus 2016, 15:37
Ik heb ook lang gestoeid met een Frusciante-achtig geluid. Ook compressors geprobeerd. Werkte deels, maar dat echte uitbraken van accoorden, dat kreeg ik maar niet. Ik was me goed bewust dat ik met een enkele, toen nog Marshall Vintage Modern 50-watter, nooit op kon tegen een 200 watt Marshall Major icm een 100 watt Silver Jubilee. Dat hoefde ook niet, maar ik wilde wel dat uitbraken van de accoorden icm een stevige rand. Uiteindelijk ben ik helemaal niet uitgekomen op een compressor, maar op een cleane booster. Dat ging als de brandweer! Versterker instellen op het net wel/net niet tegen het randje aan van oversturing en de cleane booster deed daarna precies wat ik wilde. De accoorden kwamen er wel zo uit als wat ik tof vond en ik kreeg er automatisch ook de nodige natuurlijk compressie bij. Ik heb daar een Z-Vex Super-Hard-On en een MXR Micro Amp voor gebruikt en eigenlijk deden ze allebei hetzelfde trucje. De Z-Vex was alleen wat helderder. De MXR heb ik nog steeds en staat ook nog steeds op m'n bordje. Echt een prima pedaal, toch zeker voor het geld. Ik gebruik 'm alleen niet meer voor dezelfde doeleinden, maar da's weer wat anders. Vergeet overigens ook niet dat Frusciante erg hard aanslaat en dat dat van wezenlijk belang is voor zijn typische geluid.

Geheel mee eens +1


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Braml
16 augustus 2016, 16:25
Maar ik heb voor mijn RHCP sound trouwens geen compressor nodig hoor, dat lukt me altijd uitstekend zonder. Het is meer voor die creedence achtige muziek, of neil young of zo. En gewoon voor als ik in de band dat soort nrs speel.

Brum
16 augustus 2016, 16:31
Oh, maar in dat geval raad ik je al helemaal een cleane booster aan en geen compressor. Daar kun je veel meer kanten mee op mijns inziens.

The Lo Lands
16 augustus 2016, 16:38
Maar ik heb voor mijn RHCP sound trouwens geen compressor nodig hoor, dat lukt me altijd uitstekend zonder. Het is meer voor die creedence achtige muziek, of neil young of zo. En gewoon voor als ik in de band dat soort nrs speel.

Goed zo, ik begon me al zorgen te maken ;-) Als meerdere keren gezegd een (treble)boost pedaal dus!

Mitch
16 augustus 2016, 17:17
Ja, al veel genoemde mogelijkheden. Persoonlijk vind ik, afgezien van compressor met blend of een booster, toch vaak vooral een goede drive een prima manier om zonder al te grote, maar juist nuttige volumeverschillen chords, licks en lead te kunnen spelen. Uiteraard met een beetje gebruik van volumeknop en een flinke dot verschil in aanleg.
Overigens vind ik die nieuwe compressor van Keeley (even de naam kwijt), daar ook heel interessant in.
Maar het blijft een samenspel met juiste gitaar met juiste elementen, amp en je eigen speeltechniek. Oftewel: lastig :D

guile
17 augustus 2016, 07:45
Ja, al veel genoemde mogelijkheden. Persoonlijk vind ik, afgezien van compressor met blend of een booster, toch vaak vooral een goede drive een prima manier om zonder al te grote, maar juist nuttige volumeverschillen chords, licks en lead te kunnen spelen. Uiteraard met een beetje gebruik van volumeknop en een flinke dot verschil in aanleg.
Overigens vind ik die nieuwe compressor van Keeley (even de naam kwijt), daar ook heel interessant in.
Maar het blijft een samenspel met juiste gitaar met juiste elementen, amp en je eigen speeltechniek. Oftewel: lastig :D

Bedoel je de Keeley C4?

Mitch
17 augustus 2016, 08:31
Ik weet 't alweer: de GC2, limiting amplifier. Officieel een limiter dus, but who cares. Simpele, effectieve layout en volgens mij precies het soort hulpmiddel dat topic starter zocht.

showband
17 augustus 2016, 09:23
je hebt in ieder geval een scheiding aan de hand van je toepassing.

Als het voor je plaats in de mix gaat. Dan kun je beter in de PA op een insert een "onhoorbare" compressor laten inserten.
Kooptip: Aphex dominators gaan momenteel voor 200 tot 300 euro weg. Dat is de manier om instrumenten in je mix op zijn plek te zetten zonder zuchten en pompen in het geluid. (werkt ook goed bij DJ's en toetsenisten die hun levels niet weten te vinden)

als het over die "sound" gaat. Dan heb je een hoorbare compressor als "effect" nodig. Die help OOK de plek in je mix. Maar die gebruik je meer als:
-in plaats van een boostpedaal. Kun je een compressorpedaaltje gebruiken die een buizenamp in de verzadiging stuurt. Die houd ook nog eens precies je levels op "het vuile randje". Fijn soustainen zonder knetterende volumes. Enz Vooral bij in ears een aanrader.
-voor attack. chickenpickin, funky tokkelriffs (wanna be startin something van MJ is eigenlijk niet zonder te doen) de MXR en boss CS2 reign supreme. "orange squeezer klonen zijn ook weer terug aan het komen.
-dikkere toon. Door het ophalen van je zachtere stukken lijkt je toon dikker. (Voor de keten achter je compressorpedaal IS dat ook gewoon zo) met analoge sloppy compressietechnieken mis je hoog. Maar heb je meer volume. Het ding functioneert dus als een soort dynamische EQ voor net het gebied wat toon geeft in je electrische gitaar. Vandaar de voorliefde van sommige gitaristen voor (goedkope) optische compressors. Deze dingen klinken in isolatie trouwens bout.

Het feit dat een compressorpedaal vaak het beste werkt als onderdeel van een keten. Maakt dat bij "shootouts" en "probeersessies" zo veel gitaristen tot de conclusie komen "dat een compressorpedaaltje niets voor mij is".
Zonder context slaat het meestal nergens op. En zeker de studiograde versies krijg je nog vaak de vraag bij "ik hoor niets, doet ie het wel?"

Brum
17 augustus 2016, 10:05
Gezien toch alles zo ongeveer wel is gezegd, ik ben wel gecharmeerd van deze compressor:


https://www.youtube.com/watch?v=Q_CXumFsTH4

KoenB
17 augustus 2016, 10:44
Even mijn 2 cents:

Ik speelde jarenlang in een punkrockbandje, in de categorie bier drinken tijdens de oefensessie en lekker raggen. "Dit nummer ging niet zo goed he jongens? Volgende!"... dat niveau. Ik stelde mijn distortion altijd zo in dat het lekker klonk met powerchords (het is en blijft punkrock), maar vervolgens klonken palmmutes een stuk minder dik, en riffjes vielen al helemaal in het niet. De standaardoplossing was uiteraard gewoon meer gain, kwam de sound en strakheid niet echt ten goede, maargoed het maakte allemaal niet uit, het was immers een bierpunkband ;)

In mijn huidige, wat serieuzere band (ska/punk/reggae) speelde dit probleem weer. Op een gegeven moment een keer met een orange squeezer clone gaan pielen, maar ik vond m te heftig. De veel compressie, te veel squish, het hielp alle dynamiek om zeep. Later kocht ik tweedehands een Artec compressortje voor 20 piek (nieuw zijn ze ook maar 35)... en die staat 5 jaar later nog steeds op m'n bord, helemaal aan het begin van de keten (na de tuner dan), en altijd aan. Het is een subtiel dingetje, een voor mij perfecte verhouding tussen compressie en behoud van dynamiek. Dit doet ie voor mij:

- Ska/reggae stukjes klinken funkyer, snappier, en komen strakker over
- Distortion palmmutes komen beter uit de verf. Ik kan m'n distortionpedaal ook veel cleaner instellen zonder ballen te verliezen. Dit breekt de wall of sound weer een beetje af (is nodig met 8 man in de band)
- Solo's sustainen veel fijner, en ik krijg beter gecontrolleerde feedback als ik dat wil. Ook hier is minder gain nodig.
- Kleine cleane tokkeldingetjes en riffjes zijn eindelijk hoorbaar zonder boosterpedaal
- Harmonics komen veel duidelijker over, zowel natural/clean als gierende pinch harmonics.

En voor mij het belangrijkste: het gaat allemaal vanzelf. Geen boosters intrappen voor elk klein riffje en dingetje. Gewoon speuhlen!

Brad
17 augustus 2016, 11:18
Een compressor zetten voor een recht en steil klinkende distortion levert vaak een meer smeuig geluid geluid op en het speelt lekkerder als je een solo speelt

the sure thing
17 augustus 2016, 13:54
Een compressor staat vaak als één van de eersten in de keten, maar na een WAH


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Braml
17 augustus 2016, 14:07
Jongens bedankt voor de goede uitleg, tips, en hulp :) Ik denk dat ik een heel eind kom als ik ergens in een winkel wat ga testen :)

Han S
17 augustus 2016, 14:29
Een compressor staat vaak als één van de eersten in de keten, maar na een WAH


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Je zou denken dat zoiets logisch is, want een compressor haalt ook je ruisnivo gigantisch omhoog. Maar ik met wel meer dan duizend gitaristen opnamen gemaakt en een daarvan was Japie Castricum met zijn geweldige stokoude Stratocaster. Jaap had een super geluid, maar zijn ruis was bijna net zo hard als zijn gitaargeluid.

Dus raadde ik hem aan om de compressor meer naar voren in de keten te plaatsen, maar dat had Jaap al lang uitgevogeld en als hij dat deed had hij minder ruis, maar ook zijn geluid niet.

Interessant, zo'n gitaargeluid.

the sure thing
17 augustus 2016, 20:45
Zeker. Im dit geval heb ik het ook uitgeprobeerd: de comp voor óf na de wah. De comp vóór de wah maakte de wah minder expressief/platter.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Braml
17 augustus 2016, 22:29
Volgens mij is Steven Wilson van Porcupine Tree ook zo een. Compressor ná zn drives is vgm het belangrijkste deel van zn sound.

Erik de Perik
18 augustus 2016, 01:08
Je zou denken dat zoiets logisch is, want een compressor haalt ook je ruisnivo gigantisch omhoog. Maar ik met wel meer dan duizend gitaristen opnamen gemaakt en een daarvan was Japie Castricum met zijn geweldige stokoude Stratocaster. Jaap had een super geluid, maar zijn ruis was bijna net zo hard als zijn gitaargeluid.

Dus raadde ik hem aan om de compressor meer naar voren in de keten te plaatsen, maar dat had Jaap al lang uitgevogeld en als hij dat deed had hij minder ruis, maar ook zijn geluid niet.

Interessant, zo'n gitaargeluid.

Die had inderdaad een prachtig geluid! Destijds nog wel eens live gezien met Carlsberg. Gave band, die altijd op standje 11 speelden...!!

Han S
18 augustus 2016, 10:25
http://poonshead.com/Portals/0/EasyGalleryImages/2/2/first%20fairchild%20photo94347.jpg

Deze moet je hebben, werd in de jaren 70 gebruikt als doorstop en gaat nu op ebay voor meer dan 30.000 dollar. Hij zit vol met buizen en geldt als de beste vocal c/l.

Ik heb een buizen Manley gehad van 7000 euro en die hoorde je ook niet werken.

jasses
18 augustus 2016, 11:04
Zeker. Im dit geval heb ik het ook uitgeprobeerd: de comp voor óf na de wah. De comp vóór de wah maakte de wah minder expressief/platter.

Ik heb dit nog gelezen, en ik begrijp het niet. Een wah is meestal een bandpass filter, toch? En een compressor is bedoeld om geluid te egaliseren, dus wat stiller is opkrikken en wat luider is afzwakken. Ik zou net denken dat een compressor na een wah het afgefilterde terug omhoog duwt en vise versa, en dus het effect zou afzwakken.

Tuurlijk, het is een weinig relevante vraag, gezien het een kwestie is van proberen en zien wat je het best klinkt, maar zou iemand me kunnen wijzen op de fout in mijn redenering? Gewoon om mijn gemoedsrust te verbeteren.

FruscianteFan
18 augustus 2016, 11:15
Ik heb dit nog gelezen, en ik begrijp het niet. Een wah is meestal een bandpass filter, toch? En een compressor is bedoeld om geluid te egaliseren, dus wat stiller is opkrikken en wat luider is afzwakken. Ik zou net denken dat een compressor na een wah het afgefilterde terug omhoog duwt en vise versa, en dus het effect zou afzwakken.

Tuurlijk, het is een weinig relevante vraag, gezien het een kwestie is van proberen en zien wat je het best klinkt, maar zou iemand me kunnen wijzen op de fout in mijn redenering? Gewoon om mijn gemoedsrust te verbeteren.

1. Wat er niet is kun je niet boosten.
2. Compressie is niet iets absoluuts. Tenzij je alles platcomprimeert hoor je nog wel dynamiek
3. Als compressie de algehele input op één moment egaliseeert, dan maakt het niet uit waar de frequentie-piek zit. Je hoort ook nog steeds het karakter van de gitaar, verschil tussen hals en brug (pickups maar ook aanslag), en het is niet zo dat je ineens geen bassist meer nodig hebt.

Een compressor neemt de input, 'kijkt' wat de karaktereigenschappen zijn op het gebied van volume, en past dit aan. Of de piek van dat volume op 40Hz zit of op 18.000 Hz, doet er niet zoveel toe.

Correct me if I'm wrong.

showband
18 augustus 2016, 12:04
een wah pedaal is een variabel notch filter. Dat maakt dat de keten er achter maakt of een bepaalde stand van je pedaal qua volume te hard of te zacht is. Het kan nut hebben geen compressor te gebruiken bij een wahpedaal om zo de verzadiging van een vervormde setup mooi in te sturen. Maar bijvoorbeeld bij cleanere geluiden kun je juist een wat gelijkmatiger resultaat willen. Dat is erg afhankelijk van....eh...ongeveer alles. Inclusief je karakteristiek van je speaker...

in ieder geval is een envelope filter iets wat voor een compressor moet.... anders doet ie het niet. ;)

the sure thing
27 augustus 2016, 20:26
Ff een bestaand topic bumpe:

Zeer uitstekende compressor (niet de mijne) op MP:

http://link.marktplaats.nl/m1082590620?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

DannyFender
29 augustus 2016, 15:12
Zelf heb ik fantastische ervaringen met de SP compressor van Xotic. Neemt niet teveel plek in beslag, heeft een scala aan mogelijkheden, temeer vanwege de interne schakelaars. Daarnaast heeft ie de all important blend knop, die je in staat stelt je natte en droge signaal naar behoeven te mengen. Werkelijk, wil geen andere meer.

the sure thing
29 augustus 2016, 15:16
Zelf heb ik fantastische ervaringen met de SP compressor van Xotic. Neemt niet teveel plek in beslag, heeft een scala aan mogelijkheden, temeer vanwege de interne schakelaars. Daarnaast heeft ie de all important blend knop, die je in staat stelt je natte en droge signaal naar behoeven te mengen. Werkelijk, wil geen andere meer.

Wat is je vergelijkingsmateriaal geweest?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

DannyFender
29 augustus 2016, 15:53
Heel eerlijk gezegd durf ik dat nu niet meer te zeggen. Hij zit er al een tijdje op. Ik weet nog wel dat ik die blend knop heel fijn vond. De andere pedaaltjes hadden dat niet. Daarnaast was het voor mij een must om wat board ruimte te besparen. Er zijn weinig verkooppunten die van elk pedaal elk merk en uitvoering hebben staan om te proberen, maar ik meen me te herinneren dat ik er toch wel een stuk of drie geprobeerd heb, waaronder iig de Boss CS3. Het mooie van die SP is ook dat je hem van heel subtiel tot zeer zwaar kunt instellen. Ik zou hem zeker proberen als de thread starter dat nog niet geprobeerd heeft.

vulvasonic
29 augustus 2016, 22:41
Ik sta niet heel erg bekend om mijn gevoel voor subtiliteit, maar ik ben er inmiddels wel achter dat als je een compressor, of een compressor-limiter, of een compressor-sustainer (in principe allemaal 1 pot nat) wilt gaan gebruiken en je bent een man van de pedalen, dan is het wel zo handig als je die beslissing genomen hebt vóór je aan je pedal board begint, want anders...... oooooow....., je kunt gewoon he-le-maal opnieuw beginnen. Je moet er maar zin in hebben.
Er was een tijd waarin ik de tijd nam om alle goede geluiden te zoeken tot ik ze gevonden had. Nu kost me dat (letterlijk) teveel kracht.
Bij mijn laatste bandje gebruikte ik steeds een kleine hoeveelheid pedaaltjes. En steeds dezelfde. Toen ik besloot om er maar een boardje van te maken (in mijn geval een koffertje) ging mijn Super Hard On kapot en kreeg ik toevallig een Boss compressor. De SHO gebruikte ik heeeeeeeel subtiel en vooral om het signaal op te schonen (buffer). De compressor leek me wel vet voor die country licks. De SHO was altijd het eerste pedaaltje na de tuner. En nu die toch weg moest leek me dat ook de beste plek voor de compressor. Ik heb 'm zo subtiel mogelijk ingesteld en hij verneukte meteen mijn hele geluid. En ik bedoel ALLE geluiden!!!
Inmiddels gebruik ik 'm voor 1 deun, maar ik heb besloten dat ik geen country gitarist ben en dat ik ook vooral niet moet gaan proberen er eentje te zijn. En dus gebruik ik weer lekkere lange delays ipv die kolere slap back meuk waar ik helemaal niks mee kan. Ik ben een ouwe hond, mij valt niets meer te leren. Ik lig ook steeds langer in de mand. Ik ren allang niet meer achter elke bal aan. Last in mijn onderrug en de heupjes. Ik mis zelfs al een pootje.

Maar wat ik zeggen wou: als je al je gain (je heel subtiele gain, je iets minder subtiele gain, je vette gain, je subtiele sologeluid, je minder subtiele sologeluid, je moddervette sologeluid), als je dat allemaal voor elkaar hebt, dan is DAT NIET HET MOMENT om er een compressor aan toe te voegen. :D

Braml
29 augustus 2016, 23:38
Ik sta niet heel erg bekend om mijn gevoel voor subtiliteit, maar ik ben er inmiddels wel achter dat als je een compressor, of een compressor-limiter, of een compressor-sustainer (in principe allemaal 1 pot nat) wilt gaan gebruiken en je bent een man van de pedalen, dan is het wel zo handig als je die beslissing genomen hebt vóór je aan je pedal board begint, want anders...... oooooow....., je kunt gewoon he-le-maal opnieuw beginnen. Je moet er maar zin in hebben.
Er was een tijd waarin ik de tijd nam om alle goede geluiden te zoeken tot ik ze gevonden had. Nu kost me dat (letterlijk) teveel kracht.
Bij mijn laatste bandje gebruikte ik steeds een kleine hoeveelheid pedaaltjes. En steeds dezelfde. Toen ik besloot om er maar een boardje van te maken (in mijn geval een koffertje) ging mijn Super Hard On kapot en kreeg ik toevallig een Boss compressor. De SHO gebruikte ik heeeeeeeel subtiel en vooral om het signaal op te schonen (buffer). De compressor leek me wel vet voor die country licks. De SHO was altijd het eerste pedaaltje na de tuner. En nu die toch weg moest leek me dat ook de beste plek voor de compressor. Ik heb 'm zo subtiel mogelijk ingesteld en hij verneukte meteen mijn hele geluid. En ik bedoel ALLE geluiden!!!
Inmiddels gebruik ik 'm voor 1 deun, maar ik heb besloten dat ik geen country gitarist ben en dat ik ook vooral niet moet gaan proberen er eentje te zijn. En dus gebruik ik weer lekkere lange delays ipv die kolere slap back meuk waar ik helemaal niks mee kan. Ik ben een ouwe hond, mij valt niets meer te leren. Ik lig ook steeds langer in de mand. Ik ren allang niet meer achter elke bal aan. Last in mijn onderrug en de heupjes. Ik mis zelfs al een pootje.

Maar wat ik zeggen wou: als je al je gain (je heel subtiele gain, je iets minder subtiele gain, je vette gain, je subtiele sologeluid, je minder subtiele sologeluid, je moddervette sologeluid), als je dat allemaal voor elkaar hebt, dan is DAT NIET HET MOMENT om er een compressor aan toe te voegen. :D

Wederom bedankt voor een mooi betoog vulva :D, en natuurlijk bedankt voor het advies. Ik ben er gelukkig ook wel achter dat ik beter gewoon een drive of een booster vooraan in de keten kan hebben om mn amp nét op het randje van oversturing te brengen, en dus iets meer compressie toe te voegen. Dit is gewoon veel meer de sound waar ik van hou. Ik heb inmiddels een aantal compressor models op mn zoom ms-100bt geprobeerd, en heel wat lopen tweaken, maar ik weet niet, ik heb er gewoon niks mee. Ik heb maar besloten dat ik er niet veel mee kan en er dus geen ga nemen.

Reverb is ook zoiets, daar kan ik echt he-le-maal niks mee. Sommige mensen willen allerlei soorten reverbs hebben enzo, ik weet niet. Ik zet de reverb op mn amp altijd standaard op 9 uur om het geluid nét iets minder droog te maken, en verder doe ik gewoon niet aan reverb, klaar :D
Delay gebruik ik ook zéér weinig, maar wel af en toe. Compressors gaan denk ik maar bij dat rijtje effecten die me niet zoveel doen.

telerocker
29 augustus 2016, 23:58
Je amp net op het randje van oversturing krijgen, kan dus ook goed met een booster. Ik heb pas de Xotic EP-Booster aangeschaft, die kunstje voortreffelijk doet.