PDA

View Full Version : Stratocaster tone control wiring



Braml
15 augustus 2016, 08:35
Hallo mensen, even een klein dingetje waar ik gewoon benieuwd naar ben.

Ik lees wel eens op internet dat stratocasters vaak een tone control voor de neck en middle pickup hebben. Bij sommige nieuwe modellen is dat (volgens mij) veranderd naar een tone control voor de bridge en middle pickup.

Ik gebruik de tone controls eigenlijk nooit, en het is me na 3 jaar in bezit te zijn van een (fender USA standard) stratocaster pas opgevallen dat mijn tone controls zijn aangesloten op de bridge en neck pickup. Is dat normaal? Worden ze tegenwoordig altijd zo bedraad? Mijn strat is nog helemaal stock.

Het maakt me niet zoveel uit waar de tone controls op aangesloten zijn hoor, maar ik ben gewoon nieuwschierig.

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 08:47
Geen idee of het tegenwoordig standaard is, maar logisch is het ergens wel. Het hals element kan je wat warmer, donkerder krijgen, het brugelement kan het scherpe kwijt raken en het middelste is lekker voor funk zonder toneregeling.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Braml
15 augustus 2016, 09:39
Ja misschien dat ik de toonregeling nog daadwerkelijk ga gebruiken voor de bridge pickup. Hij kan soms inderdaad wat schel klinken.

Da Vinci
15 augustus 2016, 09:50
Volgens mij is standaard de mid + bridge pup aangesloten op de tonepot maar is het een redelijk veelgebruikte mod om de tone alleen op de bridge pup te zetten. In mijn Eric Johnson strat zit dat standaard zo.

The Lo Lands
15 augustus 2016, 10:23
Een soortgelijke discussie loopt momenteel ook in het volgende draadje:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?171768-Pick-ups-minder-fel-maken