PDA

View Full Version : Pick-ups minder fel maken



Henri K
13 augustus 2016, 15:02
Even een vraag. Nu ben ik in het bezit van een Fender RoadWorn 60s stratocaster, Pickups heb ik vervangen voor Bare Knuckle irish tour Set. Mooi gitaartje speelt fijn, pickups ben ik ook tevreden over,zit best wel wat power in, karakter is ook goed, en veel output alleen zijn ze mij soms wat te fel, te scherp in het gehoor. Vooral het brug element kan wel wat snijden in het gehoor. Misschien dat het ook wel wat aan de gitaar ligt, ( Gitaar klink van zichzelf al wel fel.) Pickups vervangen wil ik ook nog niet direct doen. Nu zat ik te denken, als je de tone potmeter een kwart dicht draait dan is de scherpe rand er wel af, maar de brug element heeft geen tone potmeter. Is het misschien mogelijk dat ik via de output van de gitaar een mini switch met een weerstandje ertussen zet dat ik het effect van een iets wat dichtgedraaide potmeter behaal. Dat het geluid wat minder scherp en fel word, zonder dat het karakter van de pickups achteruit gaat. En wat zo ik daar dan voor een weerstand voor nodig hebben ?
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd wat ik bedoel. Alvast bedankt...

Tabula Rasa
13 augustus 2016, 15:04
Hals en mid een gedeelde tonepot geven en de brug een eigen tonepot is het makkelijkste


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
13 augustus 2016, 15:17
Jarenlang last van gehad!

Op welke amp speel je?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Joost de Ruig
13 augustus 2016, 15:24
Kijk eens naar dit filmpje:
https://youtu.be/3xIXw9JIqjk. Dit is de Seymour Duncan pickup booster, waarmee je single coils een meer humbucker achtig geluid krijgen. Interessant!

raabje
13 augustus 2016, 15:25
Mijn USA strat heeft (standaard) een gedeelde tone pot op brug en midden, met no load (bypass) stand, en een tonepot op het nek element.

Pepe
13 augustus 2016, 15:40
Bekende mod ook bekend als Jimmy Vaughan wiring, tonepots op 1+2 en 3+4. Googles genoeg.

Scherpe bright is een bekend fenomeen bij vooral nieuwe gitaren maar geef het 40 jaar.
Er zijn wel pickups die dit counter fenomen zoals Duncans antiquity en zijn Alnico 2's. De BN Irish Tour staan in mijn boekje genoteerd als vrij agressief hoog, evenals de Tex Mex die (waarschijnlijk) er origineel in zaten. Toevallig dat je net pickups gekozen hebt die sterk lijken op wat er in zat.

no 1 hops
13 augustus 2016, 15:50
krulsnoer kopen die waarschijnlijk een iets hogere eigen weerstand heeft en daarom je hoog kost ;-)

Pepe
13 augustus 2016, 16:03
Maar dan heb je het effect op alle pickups.

telerocker
13 augustus 2016, 16:21
Het is altijd lastig met singlecoils. Combinatie gitaar, pickups, amp etc. Niet alles werkt altijd fijn in die chain. Scott Henderson draait ook altijd de tone van zijn brugsinglecoil iets terug.

De Jimmy Vaughan-mod zoals Pepe suggereert, is een goede oplossing.
Een andere mogelijkheid is een drie- of vierknob booster ervoor en het hoog er iets afhalen.

Ik heb zelf trouwens Irish Tours. Ze zijn transparant, maar ik vind ze niet te agressief of een nasty tophoog hebben. Op een Fender-buizenbak die vaak al een scooped voicing heeft, misschien wel, zeker als je gitaar ook nog eens erg bright is.

Henri K
13 augustus 2016, 18:33
Versterker is een Kool & Elfring Ace top met bijpassende Openback kast 2x12.
Gitaar heb ik nog niet zo heel lang, eind oktober/november 2015 ergens, en in februari ergens de pick-ups vervangen, maar ik moet wel eerlijk zijn, Ben meer een humbucker en p90 liefhebber, Met strats heb ik altijd wel een haat liefde verhouding. Heb al verschillende gehad, Squier, londoncity, Deze Fender, en altijd denk ik naar een tijdje, nee is het toch niet helemaal, dan meer verkopen, en naar een poosje begint hem weer te missen. Daarom wil ik deze ook niet meer weg doen.( Denk ik , al zit ik wel een beetje te azen op een Jazzmaster ) misschien waren de Bare Knuckle Irish Tour dan ook wel niet de beste keus voor deze gitaar ( achteraf ) maar dat is ook wel moeilijk kiezen, zonder dat je ze ergens kan testen hier in de beurt, dus ga je maar op de site en Youtube filmpjes af. Is niet dat ik er ontevreden over ben klinken super, alleen als dat top hoog iets minder kon waren ze perfect , daarom dacht ik iets met een weerstandje dan is dat opgelost, net als een potmeter die voor een kwart is dicht gedraaid. maar als dat er niet is ga ik denk ik toch wat anders bedenken.

FruscianteFan
13 augustus 2016, 18:42
Misschien kun je de pickups iets omlaag schroeven. Heb je wel ook gelijk minder output.

Anders zou ik, zoals genoemd, inderdaad de brug pickup zijn eigen tonepot geven. Kan prima werken. Of een weerstandje en condensator vanaf de brug lead naar de aarde, bereik je hetzelfde effect. Beetje wat je zelf al suggereerde, maar dan zonder mini-switch - kan ook.

Een tonepot is een variabele weerstand met een condensator. Dan kun je het hoog wegdraaien. Je kunt dus ook één vaste waarde gebruiken of met een schakelaar kiezen. Net wat je zelf wilt.

Erik de Perik
13 augustus 2016, 19:30
Wat mankeerde er aam de originele pick-ups? Heb je al eens geprobeerd om je pick-ups een stukje omlaag te draaien?

Oh dat stond al op pagina 2 ;)

telerocker
14 augustus 2016, 00:51
Wat mankeerde er aam de originele pick-ups? Heb je al eens geprobeerd om je pick-ups een stukje omlaag te draaien?

Oh dat stond al op pagina 2 ;)

Oh, had ik ook nog moeten zeggen in mijn post, maar Erik was me voor. Oh nee, toch niet. :soinnocent: Scatterwound pickups zijn erg gevoelig voor de hoogte. Eén mm maakt soms al een heel verschil. Misschien nog een beetje experimenteren.

Brad
14 augustus 2016, 03:16
Ik zou zeggen een clean boost met een toonregeling zodat je het hoog wat kunt afzwakken . Vrijwel alle boost pedalen hebben wel een tone knop

Lijkt me beter dan de tone knop van je gitaar terugdraaien , dat gaat toch wel erg ten koste van je geluid

Pepe
14 augustus 2016, 03:38
Die tone knob zit er niet voor niks. Op je amp gebruik je ze ook alleen werken ze daar voor het totaal. Gebruik je oren zou ik zeggen.

The Lo Lands
14 augustus 2016, 09:04
Naast de eerder genoemde afstelling 'pick up height' werkt het ook om je volume iets dicht te draaien! Dus niet de volume standaard op 10 zetten maar ergens tussen 8 en 9 helpt vaak al om de treble pieken iets te verminderen.

alias
14 augustus 2016, 09:37
Wat nog niet genoemd is, behalve in de vorm van het krulsnoer, is gewoon een beetje capaciteit toevoegen aan het brugelement. Kleine condensator parallel aan element dus. Dan schuift de resonantiefrequentie wat meer naar de lage kant. Al dan niet gecombineerd met eerder genoemde voorstellen.

the sure thing
14 augustus 2016, 09:57
Het is de combinatie der dingen, wat al eerder is gezegd. Elementen icm gitaar icm amp.

Sinds ik een Haar strat had icm Suhr V60LP elementen, was ik van het schelle af. Heerlijk dik geluid.

En dan vooral op niet-Fender amps.

Jouw versterker ken ik qua karakter niet


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

pasqual
14 augustus 2016, 10:21
Hals en mid een gedeelde tonepot geven en de brug een eigen tonepot is het makkelijkste

Bovenstaande dus! Er zijn genoeg schema's te vinden. Uiteraard kun je ook eens met de hoogte van de pups experimenteren.

Henri K
14 augustus 2016, 12:42
Weet nog niet wat ik doe. Pickups heb ik al aardig laag staan, eerst eens ander snaren der op 011 inplaats van 010, kijken of dat iets helpt. Volume terug draaien helpt niet bij deze gitaar volume Mod erop zitten, blijft zijn tone houden. Zal ook eens kijken naar dat Jimmy Vaughan wiring schema, misschien ook wel een optie, of toch ander pickups er in , Smitty Pickups ook goede verhalen over gehoord. Of ik geef de hele gitaar een drukkert, en ruil hem in voor een Jazzmaster….Haha ben nog neit helemaal over uit wat ik ga doen. Nouja het heeft geen haast…

Joost de Ruig
14 augustus 2016, 13:11
Die Smitty pu's zijn erg goed. Ik heb ze zelf in een Tele zitten, maar ook diverse Strats bij hem mee getest. Clean en crunch zijn beide erg goed daar uit te halen.

FruscianteFan
14 augustus 2016, 13:13
Ik zou zeggen een clean boost met een toonregeling zodat je het hoog wat kunt afzwakken . Vrijwel alle boost pedalen hebben wel een tone knop

Lijkt me beter dan de tone knop van je gitaar terugdraaien , dat gaat toch wel erg ten koste van je geluid

Ik zou persoonlijk eerder ervoor proberen te zorgen dat de gitaar zonder extra pedalen in je setup past. Een extra pedaal dat je alleen (en altijd) gebruikt bij een bepaalde gitaar, terwijl je in feite ook die onderdelen passief in de gitaar kunt verwerken... dan is dat pedaal zonde van je geld, ruimte en moeite.

Bovendien boeit het dus geen reet of je die tone knop in een pedaal of in je gitaar hebt. Verschil is dat je met een 'boost' de illusie van meer tone hebt omdat je het signaal oppompt. Meer volume dus.

Tabula Rasa
14 augustus 2016, 13:14
Krijg wel regelmatig het idee dat mensen hun gitaar ideale willen laten klinken met alle knoppen op 10.

Vreemd eigenlijk. Wanneer alles het beste klinkt op standje 8, dan kan je nog alle kanten op


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Brad
14 augustus 2016, 13:27
Een gitaar klinkt ook vaak het beste met de volume en tone knop op tien

Joost de Ruig
14 augustus 2016, 13:37
Krijg wel regelmatig het idee dat mensen hun gitaar ideale willen laten klinken met alle knoppen op 10.

Vreemd eigenlijk. Wanneer alles het beste klinkt op standje 8, dan kan je nog alle kanten op


Juist! En met het PBT-systeem van G&L dat ik in een van mijn Strats heb, heb je zelfs van 0-10 op de bass en treble knob een zeer bruikbaar geluid.

Tabula Rasa
14 augustus 2016, 13:42
Een gitaar klinkt ook vaak het beste met de volume en tone knop op tien
Je weet dat je op een versterker ook het een en ander kan instellen? Het een beïnvloed het ander. Vaak klinkt bij mij alles op 10 lekkerder omdat het harder is. Je kan ook de versterker harder zetten.

Gitaarvolume op 8 betekent dat je Clean en crunch onder je knop hebt. Tone op 8 betekent ook dat je alle kanten op kan. Die knoppen zitten er niet voor niets.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

jutter
14 augustus 2016, 13:43
Een gitaar klinkt ook vaak het beste met de volume en tone knop op tien

Ik hoop dat je wat tegen kritiek kan, maar met deze stelling ben ik het echt niet met je eens. En die knoppen zitten er niet voor niks op. Waarom zouden die knoppen er op zitten denk je?

Brad
14 augustus 2016, 13:46
Ach daar zijn de meningen over verdeeld er zijn gitaristen die die hele boel eruit hebben gesloopt . De verschillen tussen lichte en zware crunch maak ik liever met de afstelling van de overdrive in mijn programmeerbare effect processor

En het aanpassen van de klankkleur doe ik per geluid met de equalizer die erin zit

jutter
14 augustus 2016, 13:50
Ach daar zijn de meningen over verdeeld er zijn gitaristen die die hele boel eruit hebben gesloopt . De verschillen tussen lichte en zware crunch maak ik liever met de afstelling van de overdrive in mijn programmeerbare effect processor

Heb je alweer gelijk!

Brad
14 augustus 2016, 13:53
Voor mezelf in elk geval wel

Tabula Rasa
14 augustus 2016, 13:54
Brad heeft altijd gelijk.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

jutter
14 augustus 2016, 13:57
Brad heeft altijd gelijk.

Verbazingwekkend! Wat weet de beste man veel!

Joost de Ruig
14 augustus 2016, 13:58
De verschillen tussen lichte en zware crunch maak ik liever met de afstelling van de overdrive in mijn programmeerbare effect processor

En het aanpassen van de klankkleur doe ik per geluid met de equalizer die erin zit


Logisch: waarom zou je live iets gebruiken dat onder handbereik zit en ook nog eens variabel is? Nee, vooraf programmeren en dan een statisch standje met je voet kiezen is altijd een betere optie.

Brad
14 augustus 2016, 13:59
Brad heeft altijd gelijk.

Nou ik moet toegeven dat ik gemerkt heb dat dat ik op een bepaald terrein nog veel van je kan opsteken


Logisch: waarom zou je live iets gebruiken dat onder handbereik zit en ook nog eens variabel is? Nee, vooraf programmeren en dan een statisch standje met je voet kiezen is altijd een betere optie

Ieder heeft zijn voorkeur , ik vind dat het geluid erg achteruit gaat wanneer je de de toon en / of de volumeknop terugdraait en heb er zelfs aan gedacht ook dat spul door een technicus weg te laten halen omdat ik het toch niet gebruik
Verder heb ik zeker vijf verschillen geluiden als basis geprogrammeerd met verschillende gradaties aan vervorming

Van semi clean tot zwaar vervormd , dat is voldoende naar mijn mening

Verder kan ik met een Roland EV 5 pedaal aangesloten op mijn effect processor het volume van een geluid regelen
Het geluid op zich word daardoor niet slechter alleen het mastervolume van het geluid pas je aan , dat werk veel beter dan een gewoon volume pedaal tussen je gitaar en je rig

jutter
14 augustus 2016, 14:03
Wel slim van je Brad! Jammer dat ik geen programmeerbare effectprocessor heb. Ik moet nog alles met die knoppen op de gitaar regelen. Maar ja, ik ben dan natuurlijk ook hopeloos ouderwets.

The Lo Lands
14 augustus 2016, 14:07
Je weet dat je op een versterker ook het een en ander kan instellen? Het een beïnvloed het ander. Vaak klinkt bij mij alles op 10 lekkerder omdat het harder is. Je kan ook de versterker harder zetten.

Gitaarvolume op 8 betekent dat je Clean en crunch onder je knop hebt. Tone op 8 betekent ook dat je alle kanten op kan. Die knoppen zitten er niet voor niets.

Inderdaad, zet je versterker met drive kanaal eens lekker open en draai je volume van je gitaar terug naar standje 5-6 en je hebt opeens een mooi gebroken clean, schroef je volume op naar standje 7-8 en je hebt een fraaie dynamische drive en op standje 9 of voluit kun je helemaal los gaan :-) Gebruik met dezelfde volume standen en drive kanaal van je versterker nog een extra fuzz of overdrive en er is nog veel meer mogelijk qua sound en dynamiek. Een gitarist die roept dat zijn gitaar lekkerder klinkt met volume en toon op standje 10 en zijn volume en sound regelt met de versterker en effectpedaal laat imo veel bruikbare en creatieve mogelijkheden liggen.

Tabula Rasa
14 augustus 2016, 14:09
The lo lands: Amen!


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

D3nnis
14 augustus 2016, 14:19
Ik ben het niet oneens met brad.
Ik heb een sterke voorkeur voor een 3- of 4-kanaals amp om meerdere sounds te creëeren ipv met de volumeknop en toonknop te werken, vooral omdat ik clean vaak een andere sound zoek dan wat ik bereik met de gitaarpotmeters.
De toonknop gebruik ik nog weleens als een "verrek het klinkt hier schel, laat ik eens aan dat ding draaien" knop. De volumeknop meestal alleen open of dicht. Tenzij ik over andermans backline speel waar bv alleen een 1 kanaals amp is.

The Lo Lands
14 augustus 2016, 14:36
Ik ben het niet oneens met brad.
Ik heb een sterke voorkeur voor een 3- of 4-kanaals amp om meerdere sounds te creëeren ipv met de volumeknop en toonknop te werken, vooral omdat ik clean vaak een andere sound zoek dan wat ik bereik met de gitaarpotmeters.
De toonknop gebruik ik nog weleens als een "verrek het klinkt hier schel, laat ik eens aan dat ding draaien" knop. De volumeknop meestal alleen open of dicht. Tenzij ik over andermans backline speel waar bv alleen een 1 kanaals amp is.

Het blijft een eigen keuze natuurlijk, ook wat je zelf prettig vind. In mijn beginjaren raakte ik de toon- en volumeknop van mijn gitaar ook niet aan. Maar een uitspraak dat je gitaar het beste klinkt met alles vol open is imo wat kort door de bocht. Vroeger had ik ook een aparte overdrive en distortion pedaal. Maar als je wel met je volumeknop gaat spelen kan je fuzz of distortion pedaal ook zomaar fungeren als overdrive of clean met een randje zodat je met één pedaal af kunt. En dit geldt ook voor je versterker waardoor je met twee kanalen al veel kanten op kan. En de toon knop heb ik vaak op een vaste stand staan, zeker voor je bridge pup staat deze met mijn strat op een standje 5-6 zodat deze niet te scherp klinkt. Keuzes :-)

telerocker
14 augustus 2016, 14:39
Alle potmeters op je gitaar vol open kan natuurlijk, maar als je op een groot podium met flink wat volume speelt en wanneer de mids en highs dus prominenter worden, is het in mijn ervaring toch handig als je op je gitaar het tophoog iets kan afronden.

Brum
14 augustus 2016, 14:40
Ik zou zeggen een clean boost met een toonregeling zodat je het hoog wat kunt afzwakken . Vrijwel alle boost pedalen hebben wel een tone knop

Lijkt me beter dan de tone knop van je gitaar terugdraaien , dat gaat toch wel erg ten koste van je geluid

Eh... Nee en nee.

FruscianteFan
14 augustus 2016, 14:42
Ik ben het in dezen 100% eens met Brad.

Gepiel met volumeknoppen vind ik irritant. Tijdens een show moet ik aan 100.000 dingen tegelijk denken, moet er niet aan denken dat daar nog bij zou komen dat ik elke keer dat ik 'clean' wil, ik een draaiknop precies ergens op de goede plek moet zetten met de hand waarmee ik ook aansla. Dan heb ik liever vier pedalen om te variëren tussen clean, crunch, distortion, boost et cetera.

Natuurlijk kun je je versterker zo afstellen dat je gitaar het lekkerste klinkt op volume 8/10. Ik heb liever dat-ie op 10/10 goed klinkt, zodat je niet steeds hoeft te zoeken.

Maar goed, ieder zijn voorkeur.

Het argument dat het er niet voor niets zit, is kul. Mijn staartbeen heeft ook geen enkel nut, en toch zit het er. En inderdaad, afgezien van mijn Gretsch heeft geen enkele gitaar die ik gebruik een tonepot ;)

The Lo Lands
14 augustus 2016, 14:59
Ik ben het in dezen 100% eens met Brad.

Gepiel met volumeknoppen vind ik irritant. Tijdens een show moet ik aan 100.000 dingen tegelijk denken, moet er niet aan denken dat daar nog bij zou komen dat ik elke keer dat ik 'clean' wil, ik een draaiknop precies ergens op de goede plek moet zetten met de hand waarmee ik ook aansla. Dan heb ik liever vier pedalen om te variëren tussen clean, crunch, distortion, boost et cetera.

Natuurlijk kun je je versterker zo afstellen dat je gitaar het lekkerste klinkt op volume 8/10. Ik heb liever dat-ie op 10/10 goed klinkt, zodat je niet steeds hoeft te zoeken.

Maar goed, ieder zijn voorkeur.

Het argument dat het er niet voor niets zit, is kul. Mijn staartbeen heeft ook geen enkel nut, en toch zit het er. En inderdaad, afgezien van mijn Gretsch heeft geen enkele gitaar die ik gebruik een tonepot ;)

Ik heb een paar jaar terug met mijn eigen werk band meegedaan aan 'helden spelen helden' festival. Onze zanger was groot fan van de band Live en dus speelden wij een set van een half uur alleen maar Live nummers. Ik ben zelf geen groot fan maar dat terzijde :-) Ik gebruikt mijn strat en alleen een germanium fuzz pedaal op een 1-kanaals Marshall versterker. Hiermee vond ik de sound die ik tof vind en toch goed in de buurt kwam van het typische Live geluid. Door te spelen met de volumeknop van mijn gitaar en een een fuzz die de hele tijd aan stond waarbij de drive ook voluit staat kon ik prima van gebroken clean naar crunch tot lekkere vuige drive met genoeg sustain voor solo's krijgen. Dit vond ik toen zo bevrijdend spelen dat ik vanaf dat moment meer met mijn volumeknop van mijn gitaar ben gaan spelen. Het kan soms best lastig zijn maar soms moet je de imperfecties van het 'schakelen' tussen volumestanden voor lief nemen. Het heeft namelijk te maken met controle willen hebben, laat dat los en er gaat een nieuwe wereld voor je open, althans bij mij was dat het geval ;-)

Dutch66
14 augustus 2016, 15:03
Inderdaad, zet je versterker met drive kanaal eens lekker open en draai je volume van je gitaar terug naar standje 5-6 en je hebt opeens een mooi gebroken clean, schroef je volume op naar standje 7-8 en je hebt een fraaie dynamische drive en op standje 9 of voluit kun je helemaal los gaan :-) Gebruik met dezelfde volume standen en drive kanaal van je versterker nog een extra fuzz of overdrive en er is nog veel meer mogelijk qua sound en dynamiek. Een gitarist die roept dat zijn gitaar lekkerder klinkt met volume en toon op standje 10 en zijn volume en sound regelt met de versterker en effectpedaal laat imo veel bruikbare en creatieve mogelijkheden liggen.

Psies, met (wat mij betreft) de aanvulling dat dit nog lekkerder werkt met 'iets' van een boost
ervoor, waardoor je amp een laagohmig signaal 'ziet' en het opschonen iets smoother verloopt,
bovendien zonder noemenswaardig verlies van tone.

En inderdaad e.e.a. is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de wiring van je gitaar!

Maar goed, het kan natuurlijk ook prima en/en zijn, dus een aantal presets die je bovendien
'on-the-fly' qua tone en drive intensiteit met de knoppen op je gitaar kunt aanpassen.

In theorie zou het (geheel) verwijderen van de pot's en cap's, inderdaad ietsjes meer signaal
(en hoog) moeten opleveren, maar ik twijfel of je er echt iets van gaat merken.
Mocht het toch significant verschil opleveren, zou je ook kunnen zeggen dat de waarde van
de pot's in beginsel al fout gekozen waren. Tenzij dit natuurlijk een bewuste keuze in het
ontwerp was om de geselecteerde PU's wat minder vel te maken...

Jeetje, daarmee zijn we ook weer meteen on-topic ;)

D3nnis
14 augustus 2016, 15:45
Dat spelen met de volumeknop om te schakelen van clean naar drive etc. geloof ik alleen van strat-spelers ☺
Op een LP zitten die knoppen veel te ver weg!

FruscianteFan
14 augustus 2016, 15:47
Ik heb een paar jaar terug met mijn eigen werk band meegedaan aan 'helden spelen helden' festival. Onze zanger was groot fan van de band Live en dus speelden wij een set van een half uur alleen maar Live nummers. Ik ben zelf geen groot fan maar dat terzijde :-) Ik gebruikt mijn strat en alleen een germanium fuzz pedaal op een 1-kanaals Marshall versterker. Hiermee vond ik de sound die ik tof vind en toch goed in de buurt kwam van het typische Live geluid. Door te spelen met de volumeknop van mijn gitaar en een een fuzz die de hele tijd aan stond waarbij de drive ook voluit staat kon ik prima van gebroken clean naar crunch tot lekkere vuige drive met genoeg sustain voor solo's krijgen. Dit vond ik toen zo bevrijdend spelen dat ik vanaf dat moment meer met mijn volumeknop van mijn gitaar ben gaan spelen. Het kan soms best lastig zijn maar soms moet je de imperfecties van het 'schakelen' tussen volumestanden voor lief nemen. Het heeft namelijk te maken met controle willen hebben, laat dat los en er gaat een nieuwe wereld voor je open, althans bij mij was dat het geval ;-)

Zoals gezegd: ieder zijn ding. Ik heb ook weleens voor 'projectjes' iets vergelijkbaars geprobeerd. Maar het werkt voor mij juist heel benauwend. Voor een paar repetities kan het leuk zijn - ofwel omdat ik te lui ben om te sjouwen, ofwel omdat je vaak toch eerst je partijen moet beheersen en de nuances van je sound later komen.

Maar goed, ik ben vaak meer werk en energie kwijt met mijn pedalen dan met de daadwerkelijke partijen. Ieder zijn ding ;)

jutter
14 augustus 2016, 16:20
Dat spelen met de volumeknop om te schakelen van clean naar drive etc. geloof ik alleen van strat-spelers ☺
Op een LP zitten die knoppen veel te ver weg!

Onzin! je kan spelen of niet! https://www.youtube.com/watch?v=2ATolIMMqZM

Joost de Ruig
14 augustus 2016, 16:29
Dat spelen met de volumeknop om te schakelen van clean naar drive etc. geloof ik alleen van strat-spelers ☺
Op een LP zitten die knoppen veel te ver weg!

Ik moet toegeven dat ik op mijn 2 en 3 knoppige Fenders live makkelijker mijn sound finetune dan op de 4 knoppige gitaren.

Erik de Perik
14 augustus 2016, 20:02
Ik heb jarenlang in verschillende bands met een stereo setup gespeeld. Sis was een 2 x 2 12 kast, een effectprocessor en een stereo eindversterker. Details zal ik jullie besparen, daar zit niemand op te wachten (al zijn ze uniek....!!! ;) )
Voor iedere song bijna had ik een ander soundje. Tot ik opeens een andere keuze deed. Leende een opgepepte Sovtek top, sloot 'm aan op een Vintage 30 in open kast en maakte mijn lead geluid clean met m'n volume pot. Had wel wat effecten in een kastje bij me middels een Zoom mezussemezo, maar die deed het niet. Compleet kaal dus ook zonder galm ging het ook. Beetje kwestie van doen, denk ik. Zo geloof ik ook dat veel gekochte zekerheid, via bekende merken, tegenwoordig niets meer zegt. Het zit allemaal in je vingers...... toch...???

Plant
14 augustus 2016, 20:16
ik ben meer voor aanpak bij de bron. Als het geluid van de pickup niet bevalt, stop er dan een in die wel bevalt i.p.v. allerlei kunstgrepen uit te halen.

Als je het geluid van een ES-335 wilt koop je ook geen Tele die je net zo lang gaat modden en voorzien van externe elektronica tot ze als een ES-335 klinkt. Toch?

edit: Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, je kunt in de praktijk doorgaans niet zomaar ongelimiteerd van alles uitproberen (eraan solderen) en kostenloos weer omruilen als het niet bevalt.

Erik de Perik
14 augustus 2016, 20:21
ik ben meer voor aanpak bij de bron. Als het geluid van de pickup niet bevalt, stop er dan een in die wel bevalt i.p.v. allerlei kunstgrepen uit te halen.

Als je het geluid van een ES-335 wilt koop je ook geen Tele die je net zo lang gaat modden en voorzien van externe elektronica tot ze als een ES-335 klinkt. Toch?

Daar heb je het 'probleem' wel bij de nek. Ik denk ook dat de TS een pick-up set heeft gekozen die qua reviews lekker lag ipv eerst eens kijken waarom je überhaupt van pick-up wisselt.

D3nnis
14 augustus 2016, 21:53
Onzin! je kan spelen of niet!


Klopt. Ik niet.
Maar die vent zou op een strat sneller kunnen schakelen denk ik; vind dat ie hier best lang werk heeft.

telerocker
14 augustus 2016, 23:22
Daar heb je het 'probleem' wel bij de nek. Ik denk ook dat de TS een pick-up set heeft gekozen die qua reviews lekker lag ipv eerst eens kijken waarom je überhaupt van pick-up wisselt.

En of de bewuste gitaar geschikt is voor een bepaald type pickup.

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 06:17
Als ik terug kijk naar de eerste post en het idee hierin kan je het volgende doen:

Haal de slagplaat los. Vanaf de schakelaar gaat er 1 draadje naar de tonepotmeter van het middelste element. Soldeer deze los, en soldeer hem weer vast aan het lege lipje ernaast.

Nu heb je geen tone op het middenelement maar wel op de brug. Stel hem in zodat het scherpe randje eraf is.

Pak een multimetertje en stel hem in op 2000k. Meet de waarde tussen het middelste lipje en het lipje dat aan de schakelaar verbonden is. Uitkomst zal ergens tussen 0k ohm en 250 kOhm zijn.

Soldeer het draadje naar de tonepot weer op de oude plek.

Neem een weerstandje dat je meting het meest benaderd en soldeer dat op de schakelaar op het losse lipje dat bij het brugelement hoort en de andere kant soldeer je rechtstreeks aan een van de twee condensators. Maakt niet uit welke, zolang het maar direct aan de kant is die niet aan de massa zit.

Terugbrengen in originele staat doe je gewoon met een nagelknipper door die weerstand los te knippen. Uurtje werk en kost je 10 cent voor een weerstandje.

Op deze manier blijft je bedrading origineel, de werking zoals het altijd was en heb je alleen een klein, vast, hoog-af filtertje op je brugelement.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Noid
15 augustus 2016, 08:46
Ik denk dat het beste antwoord op de vraag net hierboven gegeven is. Duidelijke uitleg van wat en hoe. Dat moet goedkomen! Je kunt ook stoppen na stap 1 (het omsolderen) zodat je altijd een tone pot voor de brug hebt. Blijft raar dat fender dat niet zo had bedacht.

Nog even off topic. Mijn ervaring is dat freubelen met toon en volumepots alleen werkt in bands met 1 gitarist. Met 2 gitaristen werkt het niet lekker, omdat je elkaar dan telkens te zacht en te hard hoort. Hoe lossen jullie dat op?

D3nnis
15 augustus 2016, 09:25
e kunt ook stoppen na stap 1 (het omsolderen) zodat je altijd een tone pot voor de brug hebt. Blijft raar dat fender dat niet zo had bedacht.


Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, waarom ze het oorspronkelijk zo bedacht hebben.Het middelste element gebruik ik nooit alleen, omdat ik dat nergens naar vind klinken. Zou dan in de midden stand liever het brug- plus halselement hebben.

Trouwens, de enige keer dat ik de toonregeling op het midden element nuttig vond, was toen ik mijn eerste gitaar en eerste versterker had, toen gebruikte ik nog weleens het brugelement plus middenelement, met de toon op het middenelement helemaal dicht.
Ben bbenieuwd of er mensen zijn die toonregeling op het middenelement wel nuttig vinden.

FruscianteFan
15 augustus 2016, 10:14
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, waarom ze het oorspronkelijk zo bedacht hebben.Het middelste element gebruik ik nooit alleen, omdat ik dat nergens naar vind klinken. Zou dan in de midden stand liever het brug- plus halselement hebben.

Trouwens, de enige keer dat ik de toonregeling op het midden element nuttig vond, was toen ik mijn eerste gitaar en eerste versterker had, toen gebruikte ik nog weleens het brugelement plus middenelement, met de toon op het middenelement helemaal dicht.
Ben bbenieuwd of er mensen zijn die toonregeling op het middenelement wel nuttig vinden.

Omdat de Strat een ontwerp is uit de jaren 1950. Voordat je pedaaltjes had om je solo's te boosten ;).

Er zit geen tonepot op de brug omdat de brug dan nog net wat feller klinkt en beter kan prikken.

Oh en oorspronkelijk had je geen tussenstandjes op je strat. Daarnaast: volgens mij heeft Frusciante op Stadium Arcadium een aantal keer de middenpickup met tone dicht gebruikt, en daar een dikke fuzz of English Muff'n overheen gegooid ofzo. Especially in Michigan volgens mij, onder andere.

The Lo Lands
15 augustus 2016, 10:17
Als ik terug kijk naar de eerste post en het idee hierin kan je het volgende doen:

Haal de slagplaat los. Vanaf de schakelaar gaat er 1 draadje naar de tonepotmeter van het middelste element. Soldeer deze los, en soldeer hem weer vast aan het lege lipje ernaast.

Nu heb je geen tone op het middenelement maar wel op de brug. Stel hem in zodat het scherpe randje eraf is.

Pak een multimetertje en stel hem in op 2000k. Meet de waarde tussen het middelste lipje en het lipje dat aan de schakelaar verbonden is. Uitkomst zal ergens tussen 0k ohm en 250 kOhm zijn.

Soldeer het draadje naar de tonepot weer op de oude plek.

Neem een weerstandje dat je meting het meest benaderd en soldeer dat op de schakelaar op het losse lipje dat bij het brugelement hoort en de andere kant soldeer je rechtstreeks aan een van de twee condensators. Maakt niet uit welke, zolang het maar direct aan de kant is die niet aan de massa zit.

Terugbrengen in originele staat doe je gewoon met een nagelknipper door die weerstand los te knippen. Uurtje werk en kost je 10 cent voor een weerstandje.

Op deze manier blijft je bedrading origineel, de werking zoals het altijd was en heb je alleen een klein, vast, hoog-af filtertje op je brugelement.

Zeer goede tip en uitleg!!

Afgelopen week haalde ik mijn pre-wired en loaded slagplaat van mijn eigen custom strat af en zag dat ze deze opzet ook hebben toegepast. Bij deze is de setup: toon op de brug- en midden element en een weerstand zonder toon regeling op het neck element. Mijn andere strat heeft toon op de brug en neck en het midden element heeft geen toon maar ook geen extra weerstand. Deze klinkt hierdoor wel lekker open en edgy maar heeft hierdoor ook iets meer output. Met afstellen van de hoogte heb ik deze iets lager geplaatst waardoor deze qua output matched met de andere twee pups. Meerdere opties mogelijk dus...

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 10:39
Dat is ook het mooie van het ontwerp van ome Leo. Het is net Lego.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

TeleK
15 augustus 2016, 10:40
Een tone potmeter werkt precies andersom als een volume pot. Een vol pot werkt net als een kraan: 0= dicht en 10 is helemaal open. Maar een tone pot is precies andersom aangesloten: 0 [max laag]= helemaal open en 10 [max hoog]=dicht. De truc van de toonregeling is de condensator die er achter zit. Die laat hoog door en houdt laag tegen. Dus op 10 [max hoog] staat deze dus juist helemaal dicht en laat geen signaal door naar de condensator en er lekt geen enkel hoog weg. En op 0 [max laag] staat de tone pot helemaal open en kan alle signaal naar de tone pot die al het hoog eruit filtert.
Iets met een weerstand doen om het hoog uit het signaal te krijgen heeft dus geen zin.
1. zorg inderdaad dat de brug PU separaat op de achterste tone pot wordt aangesloten [maar als het goed is is dat al het geval bij de 60ties Road Worn Strat]
2. check de waarde van deze achterste tone pot: als deze 500 k mocht zijn, vervang dan door 250 k [niet wwaarschijnlijk in een Strat maar je weet maar nooit]
3. als de waarde van de condensator van de achterste tone pot 0.022 is, verander deze naar 0.047, deze geeft een wat donkerder toon. Als beide tone pots samen 1 condensator delen [hoogstwaarschijnljk 0.022], sluit dan een aparte 0.047 op de achterste tone pot aan [tussen het middelste pootje en massa].

Pepe
15 augustus 2016, 10:54
Dat is een goed uitgangspunt denk ik.

Ik denk dat er veel meer winst gehaald kan worden door te experimenteren met elektronica (afgezien dat het ook veel goedkoper en effectiever is)
De Herritage Les Paul komt origineel met 250k volume en 100k tone pots en enkel die pots naar 500k veranderen geeft een dramatisch verschil wat je met geen enkele pickup swap voor elkaar kan krijgen.

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 11:05
Dat is een goed uitgangspunt denk ik.

Ik denk dat er veel meer winst gehaald kan worden door te experimenteren met elektronica (afgezien dat het ook veel goedkoper en effectiever is)
De Herritage Les Paul komt origineel met 250k volume en 100k tone pots en enkel die pots naar 500k veranderen geeft een dramatisch verschil wat je met geen enkele pickup swap voor elkaar kan krijgen.
Hier ben ik het volledig mee eens. Er is zoveel winst te behalen met andere waarde pots, een condensatortje van een paar dubbeltjes of een paar draadjes verleggen etc.. . En het mooie is, het kost een fractie van wat een andere elementen zou kosten.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

alias
15 augustus 2016, 14:46
Geen tonepot meer aan mid, wel aan brug, zoals Tabula Rasa en Noid schetsten, heb ik met mijn strat (met no load tonepot) ook gedaan. Zeer nuttig om op mid helderder en toch mild geluid te hebben)

Mbt het gebruik van de volumeregelaar om het geluid te regelen zou ik willen zeggen: Kijk eens naar de oude grootheden (BB King, Roy Buchanan, Jimmy Page, Snowy White en nog veel meer) Je ziet ze zowat na iedere frase de volumepot bijstellen. Zouden ze dat nou alleen voor de show doen of om héél misschien toch om steeds een iets andere expressie te hebben)

obiwanjacobi
15 augustus 2016, 15:12
Ik heb een complete bypass -die de elementen direct aan de uitgang knopen- op een van mijn gitaren. Hoor je ook goed!

E-J
15 augustus 2016, 15:16
Geen tonepot meer aan mid, wel aan brug, zoals Tabula Rasa en Noid schetsten, heb ik met mijn strat (met no load tonepot) ook gedaan. Zeer nuttig om op mid helderder en toch mild geluid te hebben)

Mbt het gebruik van de volumeregelaar om het geluid te regelen zou ik willen zeggen: Kijk eens naar de oude grootheden (BB King, Roy Buchanan, Jimmy Page, Snowy White en nog veel meer) Je ziet ze zowat na iedere frase de volumepot bijstellen. Zouden ze dat nou alleen voor de show doen of om héél misschien toch om steeds een iets andere expressie te hebben)
Het laatste. De gitaristen die je noemt hebben een heel dynamisch spel, gebruiken nauwelijks pedalen en halen daarom de verschillen in klank, mate van volume en oversturing uit de twee of vier knopjes op hun gitaar.

fred dons
15 augustus 2016, 16:01
nauwelijks pedalen ? :D
http://equipboard.com/pros/jimmy-page/#effects-pedals
http://equipboard.com/pros/snowy-white/#effects-pedals

Maar ik begrijp wat je bedoelt, ik merk overigens wel op dat een aantal van de gitaristen die steeds aan hun knoppen draaien gewoon OCD hebben (met name John Sykes is permanent bezig een volume knop die al open staat open te draaien)

Joost de Ruig
15 augustus 2016, 16:17
Ik ken eigenlijk geen beroepsgitaristen die zonder pedaaltjes werken. Daarvoor moet je toch echt een tijd terug in de tijd. Zo kan ik mij voorstellen dat in de jaren '70 bluesheren als Muddy Waters en Freddie King nog zonder pedaaltjes werkten. Ik vermoed dat Big Freddie je een enorme schop onder je kont had gegeven als je met een pedaaltje bij hem was aangekomen. Zijn versterker stond gewoon hard en met de pots op zijn 345/355 regelde hij zijn sound. En wat voor een!



https://youtu.be/lBI9vFx42rk

the sure thing
15 augustus 2016, 16:43
(...)

Maar ik begrijp wat je bedoelt, ik merk overigens wel op dat een aantal van de gitaristen die steeds aan hun knoppen draaien gewoon OCD hebben (met name John Sykes is permanent bezig een volume knop die al open staat open te draaien)

Klopt. Let maar eens op. Een forse OCD bij de meeste gitaristen (ik doe er volop aan mee)



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

FruscianteFan
15 augustus 2016, 16:54
Het laatste. De gitaristen die je noemt hebben een heel dynamisch spel, gebruiken nauwelijks pedalen en halen daarom de verschillen in klank, mate van volume en oversturing uit de twee of vier knopjes op hun gitaar.

Ik geloof er werkelijk geen reet van. Ik zie ook veel gitaristen vaak nét ff iets bijstellen op hun gitaar. Doe ik ook weleens. Is niks mis mee, al doe je dat meestal meer voor jezelf dan voor je publiek. Dat boeit het echt niet of je nu net wat meer of minder sustain hebt omdat je je gitaar volume op 8,5 hebt ipv op 7,8. Wel zal het best zo zijn dat jij je net ff wat beter voelt omdat je die lick net zo laat klinken als je wilt, maar soit.

Waar ik nog minder ene reet van geloof is dat er werkelijk pro's zijn die met hun gitaarknoppen werken in plaats van pedalen. Zelfs Eddie Vedder (die notoire pedalenhater is, en wat dankzij nog 2 gitaristen in zijn band ook prima werkt) heeft vast wel iets voor z'n neus staan. Eric Clapton pakt het ook leuk aan, die heeft zijn broodnodige boost gewoon in zijn gitaar. Wel handig op zich, hoeft-ie niet op zijn plek te staan voor hij die solo inzet.

Gitaristen die in de puurheid van de tone geloven, schakelen eerder over op loopers dan dat ze minder pedalen gebruiken.

The Lo Lands
15 augustus 2016, 17:22
Is ook onzin! Juist met pedalen en gebruik van je volumeknop kun je diverse mate van dynamiek en kleuring maken. Gebruik van je volumeknop is echt geen vereiste maar met bijvoorbeeld een fuzz pedaal zul je toch wel je volumeknop gebruiken voor een juiste balans. Voor mij was de opmerking eerder gepost door Brat, dat alle knoppen op 10 je gitaar het beste laat klinken juist de onzin zin... Dat zou hetzelfde zijn te roepen dat je versterker met alle knoppen op 10 je versterker het beste laat klinken. Nope nada not!

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 17:34
Nouja, onzin? Het is maar hoe je het beleeft. Ik vind het zelf redelijk beperkt om zomaar alles op 10 te laten staan. Deed ik wel, maar wanneer je wat meer aan gaat klooien kan je mening wel veranderen. Ik heb er een hoop van geleerd voor mijzelf en dan nog weet ik maar 10% van wat er allemaal te doen is met volume en toon. Er zit een hele wereld van verschillen achter die paar knoppen .


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Brad
15 augustus 2016, 17:39
Eric Clapton pakt het ook leuk aan, die heeft zijn broodnodige boost gewoon in zijn gitaar. Wel handig op zich, hoeft-ie niet op zijn plek te staan voor hij die solo inzet.



Ik vind Clapton zijn toon de laatste jaren te clean en te stijf , die mag wel wat meer melt hebben

obiwanjacobi
15 augustus 2016, 17:57
Draai je volume en tone op je gitaar op half en stel dan pas je versterker af hoe je het lekker vindt. Op die manier heb je ook werkelijk iets om aan te draaien...

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 17:59
Draai je volume en tone op je gitaar op half en stel dan pas je versterker af hoe je het lekker vindt. Op die manier heb je ook werkelijk iets om aan te draaien...
Klopt, maar het is makkelijk te denken dat alles maximaal het beste is. We willen tenslotte alles "meer" want "meer" , "meest" is beter en best.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

FruscianteFan
15 augustus 2016, 18:09
Ik vind Clapton zijn toon de laatste jaren te clean en te stijf , die mag wel wat meer melt hebben

Ik vind hem ook veel lekkerder klinken op zijn ES-335 dan op zijn Strats, maar dat was mijn punt nie ;)

@ Tabula: ik vind het gebruik van je pots niet per se onzin. Zeker met mijn Fuzz Probe is dat erg leuk speelgoed. Ik vind het een onzinnige aanname dat veel gitaristen geen pedalen gebruiken omdat ze goed met die knoppen kunnen omgaan.

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 18:13
Oh, daar ben ik het dan volledig met je mee eens!


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

The Lo Lands
15 augustus 2016, 18:43
Nouja, onzin? Het is maar hoe je het beleeft. Ik vind het zelf redelijk beperkt om zomaar alles op 10 te laten staan. Deed ik wel, maar wanneer je wat meer aan gaat klooien kan je mening wel veranderen. Ik heb er een hoop van geleerd voor mijzelf en dan nog weet ik maar 10% van wat er allemaal te doen is met volume en toon. Er zit een hele wereld van verschillen achter die paar knoppen .

Ik doelde op onzin dat gitaristen die veel met hun volumeknop spelen geen pedalen zouden gebruiken of nodig hebben :-) Juist met gebruik van pedalen is gebruik van je volumeknop (of toon) een zeer creatieve en muzikale aanvulling. Dus niet standaard alles op 10.

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 18:47
Ja, jouw punt had ik sowieso door en het is inderdaad een aanvulling. Hoop fuzz en of pedaaltjes reageren juist mooi op het signaal dat erin gaat.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
15 augustus 2016, 18:49
Gaat er ook om hoe iemand het beleeft. Ik bedoelde dat het geen onzin is voor iemand die halsstarrig alles op 10 zet en daarin blijft hangen. Van mij mag dat best. Als je dat beleeft als het maximale, prima lekker doen.

Ik sluit me meer aan bij jouw visie


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

guitarkid2
15 augustus 2016, 18:53
eerst die gorilla transistor amp de de deur uit

The Lo Lands
15 augustus 2016, 20:34
Gaat er ook om hoe iemand het beleeft. Ik bedoelde dat het geen onzin is voor iemand die halsstarrig alles op 10 zet en daarin blijft hangen. Van mij mag dat best. Als je dat beleeft als het maximale, prima lekker doen.

Ik sluit me meer aan bij jouw visie

Is ook zo en dat vind ik ook verder prima :-) Als je basisgeluid en versterker/effecten hier allemaal op afgestemd is dan werkt dit waarschijnlijk goed en zal het ook aardig klinken. Ik zag onlangs nog een video op jouwtube van een gitarist die ook steevast verkondigde dat die drie knoppen op een strat overbodig zijn en je geluid alleen maar negatief beïnvloed. Beleving inderdaad maar imho geen gitarist om lering uit te trekken ;-)

the sure thing
15 augustus 2016, 21:15
Gitaristen zijn vreselijk conservatief. Getuige dat we al 60 jaar op dezelfde modellen (strat, LP, tele) spelen


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Pepe
15 augustus 2016, 22:36
Het is geen iPhone hè, ti's gewoon een tool. Je koopt toch ook geen nieuwe hamer omdat er nieuwe modellen zijn?

maxdb
15 augustus 2016, 22:41
En we hebben allemaal een ander geluid in gedachten en een andere gitaar en andere pick-ups :D
Eigenlijk zou er maar 1 model gitaar met 1 element en 1 versterker moeten zijn, en dan luisteren wat de klankverschillen zijn :P

hulst
15 augustus 2016, 22:45
Eigenlijk zou er maar 1 model gitaar met 1 element en 1 versterker moeten zijn, en dan luisteren wat de klankverschillen zijn :P

Maar dan nog hebben we verschillende kabels en pedalen. Wat dat betreft heb ik altijd respect voor trompettisten; hij die het mooiste kan blazen wint!

Pepe
16 augustus 2016, 00:09
De mate van expressie is bij een elektrische gitaar tamelijk groot, meer dan bij welk instrument dan ook. Bluesbenden, chuncken, schredden, comping, shoegazing.... pickups, gitaren, kabels en amps hebben een plek maar vallen in het niet bij hoe je die 6 snaren benadert. In die zin zijn vingers en brains 90%.
Maar die overige 10% zijn natuurlijk om te gillen zo leuk.

telerocker
16 augustus 2016, 01:00
De mate van expressie is bij een elektrische gitaar tamelijk groot, meer dan bij welk instrument dan ook. Bluesbenden, chuncken, schredden, comping, shoegazing.... pickups, gitaren, kabels en amps hebben een plek maar vallen in het niet bij hoe je die 6 snaren benadert. In die zin zijn vingers en brains 90%.
Maar die overige 10% zijn natuurlijk om te gillen zo leuk.

Well spoken. Gelukkig nog 10 procent, anders krijgen we hier geen forumpaginaatje vol.

FruscianteFan
16 augustus 2016, 11:07
De mate van expressie is bij een elektrische gitaar tamelijk groot, meer dan bij welk instrument dan ook. Bluesbenden, chuncken, schredden, comping, shoegazing.... pickups, gitaren, kabels en amps hebben een plek maar vallen in het niet bij hoe je die 6 snaren benadert. In die zin zijn vingers en brains 90%.
Maar die overige 10% zijn natuurlijk om te gillen zo leuk.

Meer dan wel instrument dan ook? Dat waag ik te betwijfelen.

Verder ben ik heilig overtuigd van de interactie tussen de elementen die jij nu onderscheidt :)

Pepe
16 augustus 2016, 13:37
Nouja, noem dan eens wat op?

Het ding met gitaar is, als studio muzikant kon je vroeger voor elke klus gevraagd worden, je had je specialiteiten maar zo'n Chet Atkins zat s'ochtends in een country sessie, s'middags een jazz ding en s'avond een filmscore. Maar tegenwoordig zijn specialiteiten zo divers en uitgekristalliseerd dat je gewoon niet alles meer kan behappen in 1 mensenleven.

FruscianteFan
16 augustus 2016, 16:55
Nouja, noem dan eens wat op?

Het ding met gitaar is, als studio muzikant kon je vroeger voor elke klus gevraagd worden, je had je specialiteiten maar zo'n Chet Atkins zat s'ochtends in een country sessie, s'middags een jazz ding en s'avond een filmscore. Maar tegenwoordig zijn specialiteiten zo divers en uitgekristalliseerd dat je gewoon niet alles meer kan behappen in 1 mensenleven.

Nouja, een elektrische gitaar blijft toch een elektrische gitaar. Uit, ik noem maar iets vergelijkbaars, een altviool kun je vast dezelfde variatie toveren. Alleen doen minder mensen dat.

Op de laatste song van ons nieuwe album spelen de violiste en ik nogal door elkaar. Op een paar takes gaat de viool ook door mijn effecten. Hoor je echt niet meer wat wat is.

En dan heb ik het nog niet over synthesizers. Of geprepareerde piano's (al zijn piano's relatief gehandicapped omdat je weinig controle hebt).

De gitaar is heel veelzijdig, ja, maar ligt dat aan de gitaar, of aan degene die erop speelt? Misschien heeft het iets te maken dat gitaarspelen heel makkelijk is?

Pepe
16 augustus 2016, 17:21
Gitaarspelen makkelijk? Misschien als je aan de oppervlakte blijft.

Een viool is een expressief instrument in de zin dat je een aangeslagen noot kan manipuleren maar een gitaar kan elke vioolpartij in principe spelen, andersom houd het snel op wegens beperkte polyfonie. Het heeft een reden dat een conservatorium piano als bij-instrument verplicht stelt behalve voor gitaar.

Synthesizers ontwikkelen zich steeds verder en het is mogelijk om SOMMIGE partijen van gitaren te imiteren maar dan hebben we het over gitaren die al synthesized klinken. Ik moet het keyboard nog tegenkomen die niet te onderscheiden is van een flamenco of gypsy gitaar. Die technieken en die sound, dat trekt een keyboard gewoon niet.