PDA

View Full Version : Friedman BE-OD pedaal



herrieman
13 augustus 2016, 08:45
Yep, de pre-order ligt bij Thomann.

Voor die keren dat ik wel een clean kanaal op mijn EVH-LBX nodig heb. De BE-OD in de return en gaan.


https://www.youtube.com/watch?v=NVotKbmlDic&feature=youtu.be

Joost de Ruig
13 augustus 2016, 09:05
Ik had hem iets meer "plexi" verwacht en zou hem graag willen horen met een lagere drive-stand.

fred dons
13 augustus 2016, 09:49
ik heb een keer geprobeerd alleen de return van de evh lbx te gebruiken als slave zodat ik hem ook clean kon gebruiken maar het werd 1 groot piep en feedback feest :(

anyway mooie brown sound alleen dat doet de lbx al :D

the sure thing
13 augustus 2016, 10:03
Ik ben ook benieuwd hoe het pedaal met enkelspoelers klinkt


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Dutch66
13 augustus 2016, 10:09
Net even over knappe speakers geluisterd, maar indrukwekkende sounds hoor!
Het stukje 'low-gain crunch' is wat mij betreft net niet low-gain genoeg, maar
goed daar zijn dan weer andere trappers voor ;)

Tabula Rasa
13 augustus 2016, 10:21
Wow. Dat is een vet pedaaltje.

Brad
13 augustus 2016, 11:56
Die demo klinkt veelbelovend . Puntig , direct , strak en tevens harmonisch en natuurlijk

the sure thing
13 augustus 2016, 12:22
Net even over knappe speakers geluisterd, maar indrukwekkende sounds hoor!
Het stukje 'low-gain crunch' is wat mij betreft net niet low-gain genoeg, maar
goed daar zijn dan weer andere trappers voor ;)

Mee eens


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
13 augustus 2016, 12:24
Ze moeten echt ophouden nou met het maken van die toffe drive pedalen :-/ GAS!

herrieman
13 augustus 2016, 12:28
Net even over knappe speakers geluisterd, maar indrukwekkende sounds hoor!
Het stukje 'low-gain crunch' is wat mij betreft net niet low-gain genoeg, maar
goed daar zijn dan weer andere trappers voor ;)

Er zit hiervoor nog een potmetertje in het pedaal om de voor jouw gewenste "gain" bandbreedte in te stellen.
Dit Frietmannetje denkt ook aan alles!

Dutch66
13 augustus 2016, 17:45
Er zit hiervoor nog een potmetertje in het pedaal om de voor jouw gewenste "gain" bandbreedte in te stellen.
Dit Frietmannetje denkt ook aan alles!


Gek, ik kan op de Friedman site niks vinden over dit pedaal....

Brad
13 augustus 2016, 18:04
Dat ding is nog niet uit dat zal het wel wezen . Ik heb zelfs wel vaker gewacht op spullen waar wel al een prototype van bestond maar die nooit echt in productie zijn genomen

Dat zal met dit pedaal wel niet het geval zijn als je een pre order kunt plaatsen

the sure thing
13 augustus 2016, 18:32
Gek, ik kan op de Friedman site niks vinden over dit pedaal....

Vreemd idd...


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
14 augustus 2016, 01:13
Wat een wreed pedaal. 't Is meer een distortion dan een overdrive in deze demo. Ik hoop op een demoduel: de Friedman vs de Bogner La Grange.

arjanb01
14 augustus 2016, 07:30
Gaaf pedaal. Het beste klinkt hij zoals in het filmpje, alle regelaars in het midden op 12 uur. Het is volle bak of niks bij dit pedaal. Voor heavy rock ideaal, crunch en blues kan je vergeten bij dit ding.
Wat zal hij gaan kosten?

SloeGin
14 augustus 2016, 08:51
Wat zal hij gaan kosten?

199 euro bij Thomann
https://www.thomann.de/be/friedman_amplification_be_od.htm?ref=search_rslt_f riedman+od_395410_0

Da Vinci
14 augustus 2016, 11:06
Wat een wreed pedaal. 't Is meer een distortion dan een overdrive in deze demo. Ik hoop op een demoduel: de Friedman vs de Bogner La Grange.

Ik ook! Die La Grange is te gek en die boost is een leuke extra optie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
14 augustus 2016, 11:46
Ik ook! Die La Grange is te gek en die boost is een leuke extra optie.


Hoewel ik van Joyo op een paar juweeltjes van €30 ben gestuit, is het toch vaak zo dat de echt gave pedalen serieus doekoe kosten. Ook die La Grange kost €280 en ik ben nog steeds in dubio over de ubercoole Keeley Monterey van €375. Of meer in afwachting van het groeien van die geldboom in mijn tuin. Anders had ik heb allang gehad.

arjanb01
14 augustus 2016, 11:57
Die la Grange vind ik dan weer tegenvallen als ik de demo's zo beluister.
Misschien is het smaak maar die Friedman sound is echt te gek!
Als ik hem zou gebruiken, zou ik crunch sounds uit m'n amp halen en de lead sound uit dat pedaal!
Hij is pas in oktober leverbaar bij thomann, dus nog ff geduld🙈

Brum
14 augustus 2016, 12:02
Het lijkt mij ook een tof pedaal, evenals de Bogner La Grange. En toch... the real deal... Er is nou eenmaal wel verschil tussen buizen en transistors. Maar voor kleinere gigs. Combootje, clean kanaal, laag volume, nice!

Er staat overigens ook een nieuwe Friedman top aan te komen. De Runt-50. Schijnt een 50 watt versie te zijn, gebaseerd op de BE-100, maar PCB en dus goedkoper. Interessant!:)

arjanb01
14 augustus 2016, 12:13
Nice!
Dat ga ik strak in de gaten houden💪
Als ze die voor rond de 1000 euro kunnen aanbieden zou mooi zijn!

Brum
14 augustus 2016, 12:20
Nou... Ga maar gerust van het dubbele uit.;)

telerocker
14 augustus 2016, 14:55
Hoewel ik van Joyo op een paar juweeltjes van €30 ben gestuit, is het toch vaak zo dat de echt gave pedalen serieus doekoe kosten. Ook die La Grange kost €280 en ik ben nog steeds in dubio over de ubercoole Keeley Monterey van €375. Of meer in afwachting van het groeien van die geldboom in mijn tuin. Anders had ik heb allang gehad.

Als het een serieus te wauw pedaal is, is het een keeper waar je vele jaren elke dag plezier aan beleeft. Je kan natuurlijk eens een gitaar minder kopen, dan heb je pegels om je pedalboard op te leuken. :ok:

Dutch66
14 augustus 2016, 15:28
Als het een serieus te wauw pedaal is, is het een keeper waar je vele jaren elke dag plezier aan beleeft. Je kan natuurlijk eens een gitaar minder kopen, dan heb je pegels om je pedalboard op te leuken. :ok:

Juistem! (en nog wat zodat ik aan de 10 zit...)

SloeGin
26 augustus 2016, 22:20
Hier nog een lekker filmpje!


https://www.youtube.com/watch?v=BeKQtf0QJCM

herrieman
7 september 2016, 16:20
Wachten tot 15 oktober blijkt niet nodig bij Grote T. De BE-OD gaat vandaag op de post!
Oh... inmiddels is de prijs verhoogd naar € 229,=. Als je al besteld had dan betaal je nog €199,=

Ben benieuwd hoe dit pedaaltje klinkt met mijn amps en of er met de BE-OD eindelijk uit mijn Snax Ultra echt goede sounds en feel te toveren zijn! Zou zomaar de beste update ever kunnen worden ;-)

Kom tzt nog wel met een berichtje!

arjanb01
7 september 2016, 16:48
Lekkere aankoop!
Sound clips posten graag!

herrieman
7 september 2016, 17:11
Tot die tijd.....

https://www.youtube.com/watch?v=QJV0BEsCIdU

The Lo Lands
7 september 2016, 17:34
Als je in classic heavy metal oftewel 80's hair band music bent dan zal dit pedaal je goed bedienen! Klinkt als een opgefokte Marshall.

Fusion
7 september 2016, 20:05
Als je in classic heavy metal oftewel 80's hair band music bent dan zal dit pedaal je goed bedienen! Klinkt als een opgefokte Marshall.
Classic heavy metal is nou niet echt hetzelfde als hair metal hoor...

MarkS
7 september 2016, 20:41
Bruut. I want one.

Dutch66
8 september 2016, 09:25
Beetje jammer dat hij niet even de hele gain 'range' goed laat horen, erg benieuwd naar,
want daar heb ik nu ongeveer 3 pedalen voor nodig...

telerocker
8 september 2016, 11:26
Beetje jammer dat hij niet even de hele gain 'range' goed laat horen, erg benieuwd naar,
want daar heb ik nu ongeveer 3 pedalen voor nodig...

Wat ik in verschillende filpmjes hoor is dat er bakken gain inzitten. Zelfs met de gain bijna dicht heb je al een stevige rocksound te pakken.

MarkS
8 september 2016, 11:53
Idd gain zat.
Mijn lijst aan drives is als volgt (ook qua gain):
EHX Bass Soul Food (vanwege de blend optie)
T Jauernig DGTM
Rockett Animal.
(En nog een pure clean boost aan het eind maar die tel ik even niet mee, is bedoeld als volumeboost en spicing up my overall sound)
Dacht ff de Animal te vervangen door een Alexander Silver Jubilee voor een hotrodded Marshall sound, maar ga denk ik in plaats daarvan de Friedman (evt erbij) nemen.

Beetje jammer dat hij niet even de hele gain 'range' goed laat horen, erg benieuwd naar,
want daar heb ik nu ongeveer 3 pedalen voor nodig...

MarkS
8 september 2016, 11:54
2e clip met dropped D doet me niks, maar de eerste clip van Thorn en die derde clip zijn voor mij doorslaggevende smaakmakers.

Rick trodat
8 september 2016, 12:07
Voor een friedman is ie nog niet eens zo duur en kan ie zelfs mee met het aanbod van andere pedalen. Persoonlijk vind ik ( aan de hand van de filmpjes) nou niet dat het pedaal meer biedt, of minder dan bijvoorbeeld de bogner ecstasy of de purple plexi

Dutch66
8 september 2016, 12:39
Wat ik in verschillende filpmjes hoor is dat er bakken gain inzitten. Zelfs met de gain bijna dicht heb je al een stevige rocksound te pakken.

Ja precies, maar zo eentje heb ik er al (Radial London Bones), en dan nog 2 die met respectievelijk iets minder,
en nog ietsjes minder ook overeind blijven. Er zijn gainy 'brownsounds' genoeg, maar nu eentje die zich ook laat temmen...

Brum
8 september 2016, 17:51
Ja precies, maar zo eentje heb ik er al (Radial London Bones), en dan nog 2 die met respectievelijk iets minder,
en nog ietsjes minder ook overeind blijven. Er zijn gainy 'brownsounds' genoeg, maar nu eentje die zich ook laat temmen...

Carl Martin Plexitone kan het, de drie-kanaals versie. De plexi stand is prima te temmen, tot volle bak brown sound. Ik vind het Friedman pedaal best een tof pedaal, maar de CM Plexitone is wel even wat breder inzetbaar.

The Lo Lands
8 september 2016, 20:31
Inmiddels enkele vergelijkingsvideo's gezien en alle andere pedalen zoals Angry Charly (AT) en de MXR 5150 vond ik steeds de betere overdrive tov de Friedman. Ik vind de Friedman persoonlijk te middy klinken en de andere pedalen lenen zich tevens beter voor lead tones. De Friedman is mogelijk perfect voor slag maar heeft niet meer te bieden tov de andere amp-in-a-box pedalen. Leuk dat Pete Thorn de hype heeft gestart, maar er zijn zat (betere) alternatieven.

Dutch66
9 september 2016, 08:43
Carl Martin Plexitone kan het, de drie-kanaals versie. De plexi stand is prima te temmen, tot volle bak brown sound. Ik vind het Friedman pedaal best een tof pedaal, maar de CM Plexitone is wel even wat breder inzetbaar.

Ik weet eigenlijk niet goed meer waarom de Plexitone (destijds) voor mij afviel, misschien dat de teleurstelling van hun DC Drive mijn beeld een beetje heeft vertroebeld, want het Thorn promo filmpje laat inderdaad wel een veelzijdig (gain varianten) pedaal zien. Volgens mij was er ook iets met de voeding
(12 VAC?), wat ik niet op m'n board beschikbaar had. Ik zie dat er inmiddels ook een 'low-gain' Plexitone beschikbaar is, misschien moet ik die maar eens aan de tand voelen.

dml
9 september 2016, 12:58
Ik weet eigenlijk niet goed meer waarom de Plexitone (destijds) voor mij afviel, misschien dat de teleurstelling van hun DC Drive mijn beeld een beetje heeft vertroebeld, want het Thorn promo filmpje laat inderdaad wel een veelzijdig (gain varianten) pedaal zien. Volgens mij was er ook iets met de voeding
(12 VAC?), wat ik niet op m'n board beschikbaar had. Ik zie dat er inmiddels ook een 'low-gain' Plexitone beschikbaar is, misschien moet ik die maar eens aan de tand voelen.

De DC Drive is echt een ander pedaal dan de 2 ch. Plexitone, klinkt behoorlijk anders.
De 2 ch. Plexitone is 230V, dat mag toch geen probleem zijn op je pedalboard? Heb er ook eentje, is al jaren mijn all time favo, zit standaard in mijn gitaartas, waar ik ook naar toe ga.

Thorn heeft een hype gestart? Die beste man maakt zoveel goede filmpjes dat hij op basis daarvan iedere week een hype start.
Sluit me aan bij wat hierboven gezegd wordt, het Friedman pedaal is niet heel bijzonder, er vissen meer van dat soort pedalen in dezelfde vijver. Dat er Friedman op staat doet misschien nog wel meer bij de gitaristenkudde dan de overall sound.
En over een paar jaar zijn we Friedman vergeten en is er wel weer een nieuwe super-Marshall-kloon-booeoeoeh-tiek-bouwer die voor een hype zorgt.

Dutch66
9 september 2016, 13:22
De DC Drive is echt een ander pedaal dan de 2 ch. Plexitone, klinkt behoorlijk anders.
De 2 ch. Plexitone is 230V, dat mag toch geen probleem zijn op je pedalboard? Heb er ook eentje, is al jaren mijn all time favo, zit standaard in mijn gitaartas, waar ik ook naar toe ga.

Thorn heeft een hype gestart? Die beste man maakt zoveel goede filmpjes dat hij op basis daarvan iedere week een hype start.
Sluit me aan bij wat hierboven gezegd wordt, het Friedman pedaal is niet heel bijzonder, er vissen meer van dat soort pedalen in dezelfde vijver. Dat er Friedman op staat doet misschien nog wel meer bij de gitaristenkudde dan de overall sound.
En over een paar jaar zijn we Friedman vergeten en is er wel weer een nieuwe super-Marshall-kloon-booeoeoeh-tiek-bouwer die voor een hype zorgt.

Tuurlijk, de DC Drive is ook een wezenlijk ander pedaal, eerder juist een 'transparante' overdrive,
maar was voor mij gewoon een miskleun, kon er echt niks mee...

the sure thing
10 september 2016, 08:38
(...)

Thorn heeft een hype gestart? Die beste man maakt zoveel goede filmpjes dat hij op basis daarvan iedere week een hype start.
Sluit me aan bij wat hierboven gezegd wordt, het Friedman pedaal is niet heel bijzonder, er vissen meer van dat soort pedalen in dezelfde vijver. Dat er Friedman op staat doet misschien nog wel meer bij de gitaristenkudde dan de overall sound.
En over een paar jaar zijn we Friedman vergeten en is er wel weer een nieuwe super-Marshall-kloon-booeoeoeh-tiek-bouwer die voor een hype zorgt.

+101




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

arjanb01
10 september 2016, 08:52
Maar dat is toch al jaren zo?
In de gitaar techniek zijn er weinig vernieuwingen te ontdekken qua sound, en datgene wat nieuw is verkoopt niet en verdwijnt van de markt. Gitaristen zijn nu eenmaal conservatief dus vragen om dit soort pedalen en sound. So be it...

The Lo Lands
10 september 2016, 13:30
Op TGP werd de Friedman al vergeleken met een RAT met EQ regeling. Ik vind hem zelf ook te 'raspy' klinken op basis van de diverse vergelijkingsvideo's. Als dat de sound is die je zoekt dan is dat helemaal prima natuurlijk, maar als ik verder lees dat het bereik van de gain knop beperkt is en het pedaal niet goed opschoont, plus het feit dat dit Friedman zijn eerste poging is tot het maken van een AIAB pedaal zou ik terughoudend zijn in aanschaf en de hype even afwachten. Voor een meer MIAB pedaal zijn er imo al geruime tijd veel betere varianten op de markt. Ik denk dat we over een half jaar het Friedman pedaal op de tweedehands websites gaan terug zien :-)

the sure thing
11 september 2016, 07:27
En? Al iemand in zijn bezit?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

arjanb01
11 september 2016, 08:15
Help me ff maar ben ik heel dom als ik niet weet wat MIAB en AIAB is?

D3nnis
11 september 2016, 09:05
Ik denk "marshall in a box" en "amp in a box"; die termen zie je nog weleens voorbij komen.

arjanb01
11 september 2016, 09:35
Ah oke.... Thanx!

telerocker
11 september 2016, 10:21
Ik voel nog geen aanvechting om te bestellen bij de Duitse dozenschuiver. Ik heb een Suhr Riot, Emma Reezafratzitz en een Brunetti MB2. Ik denk niet dat de Friedman aan dat arsenaal iets toevoegt. Gisteren de Riot tijdens een gig gebruikt op het cleane kanaal. Does is for me.

herrieman
11 september 2016, 22:16
Pedaaltje is binnen maar nog niet echt kunnen testen.

Alleen even kort zitten klooien met de BE-OD in de loop van mijn Snax Ultra met alleen een CAB IR ;-) Klinkt nu al stukken beter dan de Friedman cloon van Ractal in de Snax. Meest opvallend is dat bij het reduceren van de gitaarvolume met de BEOD in de loop het geluid vol en vet blijft. Eerste indruk meer en betere attack, voller en levendiger geluid. Soort Quantum-update :seriousf:

Iets anders is dat Friedman bezig is met een Pedaaltje van de Dirty Shirtly amp. Zal meer een overdrive pedaaltje worden. En hij zit ook al te denken over een wat uitgebreider BE-OD pedaaltje. Kortom er komt nog een hoop Friedman spul.

herrieman
11 oktober 2016, 10:03
In de loop van mijn oude Ultra en koptelefoon of met een volumeboxje direct in the Poweramp van mijn EVH LBX voor het creëren van een clean channel. Dit ding doet wat het moet doen! OK hij kan maar 1 ding maar dat doet ie ook heeeel erg goed.


https://www.youtube.com/watch?v=qVTDhg8Qgoo#t=148

Dirk_Hendrik
11 oktober 2016, 17:37
met een RAT met EQ regeling.

Niet echt.... ;-)
http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=7&t=27775

Dutch66
12 oktober 2016, 09:26
Heerlijk spannend 'jongensboek' weer!, kan niet wachten op het hoofdstuk 'verified'...