PDA

View Full Version : Minor of minor pentatonic



Sonny
9 augustus 2016, 20:36
Hoi allemaal, Ik zit met een vraagje. Stel dat ik blues in A-mineur wil spelen. Moet ik dan de A-minor pentatonic scale gebruiken of kan ik ook gewoon alle noten gebruiken die horen bij A-minor?

Ik heb namelijk altijd geleerd dat je de pentatonic scales moet gebruiken. Maar hierin mis ik dan de noten B en F. Nu vraag ik me ook af wat het nut is om 5 noten boven 7 noten te verkiezen. Kan iemand me dat ook alsjeblieft uitleggen?

terrasbeest
10 augustus 2016, 09:15
Je moet niets, maar bij een blues hoort een blues-toonladder. Waarom ? Omdat het kenmerkend is voor deze muziek. Net zoals bvb Flamenco z'n eigen voorkeurtoonladder heeft.

Gesualdo
10 augustus 2016, 11:47
Je moet inderdaad helemaal niets. Van mij part speel je ook noten die niet eens in de A mineur toonladders voorbijkomen. Maar zoals terrasbeest zegt krijg je het bluesgeluid door bues te spelen en daar heeft de blues toonladder een groot aandeel in.

5 noten is makkelijker is dan 7 ;) De voornaamste reden is dat het de botsing voorkomt tussen noten met een halve toonafstand (anhemitonisch). Een A mineur pentatonisch zul je vaak zien boven een I - IV - V progressie. De V is een E, er is geen F die hiermee botst. In de IV is er geen F die kan botsen met de terts (F#).

Hoewel de pentatonische blues 6 noten heeft; de extra b5 die het 'extra' bluesy maakt.

Die 5 of 6 noten is geen wet van Meden en Perzen. Je ziet heel vaak de 2 voorbijkomen in een 1 > 2 bend of een b3 > 2 > 1 runnetje.

Uiteindelijk gaat het erom of het goed klinkt, het doel heiligt in dit geval de middelen.

Fusion
10 augustus 2016, 13:36
Volgens mij is anhemitonisch niet hetzelfde als een halve toon, maar staat het voor meer dan één halve tonen in sequentie ;) Een majeur toonladder is ook gewoon hemitonisch (omdat daar ook geen halve-toons intervallen na elkaar komen)

Gesualdo
10 augustus 2016, 14:27
In de majeur toonladder heb je de M7 dus dat is toch een halve-toonafstand ivm de tonica? Of was het een typo?

Anhemitonisch is idd niet geijk aan een 'halve toon', het betekent juist géén halve toon ;)

Fusion
10 augustus 2016, 14:49
Wat ik bedoel is dat t onderscheid zit in of er meer dan twee hele-toons intervallen zitten tussen de halve-toons intervallen. Als je twee halve-toons intervallen na elkaar hebt, of er zit slecht één hele-toons interval tussen, dan is het anhemitonisch. Volgens mij

Gesualdo
10 augustus 2016, 15:09
Volgens mij strikt genomen ook ;)

Ik gebruik de term wat ruimer als in: 'geen halve toonafstand punt' ipv 'geen halve toonafstand binnen een toonladder'.

Dat laatste bedoel je volgens mij toch?

Fusion
10 augustus 2016, 15:28
Nope :) Zou ook niet weten wat t verschil is tussen je twee beweringen haha.

Ik bedoelde "Als je twee halve-toons intervallen na elkaar hebt, of er zit slecht één hele-toons interval tussen, dan is het anhemitonisch." Dus de majeur toonladder is gewoon hemitonisch.


Maar heb even Wiki gevraagd en ik ben in de war. Jij hebt gelijk. Anhemitonisch beteken idd dat er geen halve-toons intervallen in voorkomen. Ik was in de war met COhemitonisch en AN-COhemitonisch.

Pfff....

;)

terrasbeest
10 augustus 2016, 16:00
Hemitonisch. Weer bijgeleerd ( en intussen alweer vergeten :soinnocent:).

Ik weet niet hoever TS gevorderd is ( zit al 10 jaar op GN.... ),maar ik meen me te herinneren dat dit een goeie ' tutorial' is :

https://www.youtube.com/watch?v=_519cKMj6J0

en over de pentatonische toonladder :

https://www.youtube.com/watch?v=Sm_VSjadCiU

Sonny
11 augustus 2016, 22:34
Ik zit inderdaad al 10 jaar op het forum, maar er zijn periodes geweest dat ik meerdere jaren geen noot heb gespeeld. (Erg eigenlijk hè!)

Ik weet dus echt niet waar jullie het over hebben.

Erik de Perik
11 augustus 2016, 22:43
Tja da's het risico met een onschuldige vraag.... dan springen er gelijk een paar freaks op je nek. :D

Maar goed..... er is meer dan pentatonisch en als je echt muzikaal wilt spelen dan speel je wat je wil. Kom je er veel later achter dat al die tijd ladders speelde ;)

Fusion
12 augustus 2016, 08:47
Het werkt n beetje twee kanten op. Vaak kom je er idd later achter dat de theorie een naam heeft voor wat je al speelde, maar vaker nog (zeker als je muziek wat de complexere kant opgaat) heb je de theorie toch wel nodig om je te leiden. Eigenlijk is dat niet anders dan (online) lessen volgen: je laat je leiden door mensen die meer ervaring hebben en bepaalde zaken die ons oor mooi vindt goed kunnen verwoorden en overbrengen.

terrasbeest
12 augustus 2016, 09:18
Ik zit inderdaad al 10 jaar op het forum, maar er zijn periodes geweest dat ik meerdere jaren geen noot heb gespeeld. (Erg eigenlijk hè!)

Ik weet dus echt niet waar jullie het over hebben.

Laat dat geen beletsel zijn. Kijk naar de filmpjes.En de 1000 andere op YouTube.