PDA

View Full Version : Lichte brom Fender blues junior tweed



Sonny
9 augustus 2016, 20:14
Onlangs heb ik een nieuwe fender blues junior gekocht in de laquered tweed uitvoering.

Er komt een heel mooi soundje uit, maar het is mij opgevallen dat er een hele lichte brom uit de versterker komt. Zelfs als ik geen gitaar op de versterker aansluit en zowel de master als het gewone volume volledig uitdraai.

Ik heb helemaal geen verstand van versterkers, maar is zoiets normaal?

postbus31
9 augustus 2016, 20:42
Nee, dat is niet normaal. Voeding dingetje. Nieuwe zeg je? Ik zou aanspraak op garantie maken.


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

Sonny
9 augustus 2016, 20:52
Ja, hij is splinternieuw. Maar hoort er helemaal niets hoorbaar te zijn dan als er geen gitaar en effecten aan de versterker hangen en het mastervolume en het gewone volume op nul staan??

FruscianteFan
9 augustus 2016, 21:11
Ja, hij is splinternieuw. Maar hoort er helemaal niets hoorbaar te zijn dan als er geen gitaar en effecten aan de versterker hangen en het mastervolume en het gewone volume op nul staan??

Als het mastervolume dicht staat, moet er geen geluid uitkomen. Tenzij je honderd boostpedalen ervoor hebt en het volume vol open, dan lekt het een beetje.

the sure thing
9 augustus 2016, 21:22
Als het mastervolume dicht staat, moet er geen geluid uitkomen. Tenzij je honderd boostpedalen ervoor hebt en het volume vol open, dan lekt het een beetje.

... Ik hoor toch altijd wel een ruis...


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

cluseau
9 augustus 2016, 22:33
Geringe brom is wel normaal bij deze amp maar wat is gering? Een ongedefinieerd iets dus je zal moeten meten wat het bromniveau is wat er uit de amp komt.

Probeer eens het volgende:

Als de amp koud is houd je je oor bij de speaker. Ik vermoed dat je direct bij inschakelen de brom hoort waar je last van hebt.

Ontstaat de brom pas als hij warm is kan het zijn dat je geen setje eindbuizen hebt maar dat er verschil in zit. De brom zal dan echter 100Hz zijn.

Verder kan er 50Hz brom ontstaan in de preamp buizen. Een voor een er uit trekken kan al wat aan het licht brengen.

edit: dat laatste kun je in dit geval negeren, met de master dicht zou er geen brom uit de preamp kunnen komen.

FruscianteFan
9 augustus 2016, 22:42
... Ik hoor toch altijd wel een ruis...


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Voorzover ik me kan heugen (en ik heb er heel erg veel aan gezeten), hoor ik bij mijn Blues Junior geen verschil tussen "uit" en "aan met master dicht".

Frits van Mourik
9 augustus 2016, 23:02
t Zou misschien ook zomaar "mechanische" brom van je PT kunnen zijn... Even -met alles op nul- de speakerplug lostrekken!

Sonny
10 augustus 2016, 01:10
Geringe brom is wel normaal bij deze amp maar wat is gering? Een ongedefinieerd iets dus je zal moeten meten wat het bromniveau is wat er uit de amp komt.

Probeer eens het volgende:

Als de amp koud is houd je je oor bij de speaker. Ik vermoed dat je direct bij inschakelen de brom hoort waar je last van hebt.

Ontstaat de brom pas als hij warm is kan het zijn dat je geen setje eindbuizen hebt maar dat er verschil in zit. De brom zal dan echter 100Hz zijn.

Verder kan er 50Hz brom ontstaan in de preamp buizen. Een voor een er uit trekken kan al wat aan het licht brengen.

edit: dat laatste kun je in dit geval negeren, met de master dicht zou er geen brom uit de preamp kunnen komen.

Ik heb het uitgeprobeerd en de brom is na ongeveer 8-10 seconden hoorbaar. Want je zegt: "Ontstaat de brom pas als hij warm is kan het zijn dat je geen setje eindbuizen hebt maar dat er verschil in zit. De brom zal dan echter 100Hz zijn."

Wat betekend dit dan??

Verder valt het me zojuist op dat de brom harder is wanneer ik het mastervolume op nul zet en dat de brom zachter is wanneer het mastervolume op rond de 3 staat.

Sonny
10 augustus 2016, 01:12
t Zou misschien ook zomaar "mechanische" brom van je PT kunnen zijn... Even -met alles op nul- de speakerplug lostrekken!

Ik heb zojuist de speakerplug losgetrokken terwijl de hele versterker uitstond. Daarna weer er in gedaan, maar de brom is er nog steeds. Wat is een PT eigenlijk?

cluseau
10 augustus 2016, 01:27
PT staat voor power transformer ofwel je voedingstrafo.

Als hij pas bromt als hij warm wordt dan is er elektronisch iets aan de hand. Maar..... zo stil zijn die dingen niet hoor. Het is bekend dat de bias welke vast ligt erg hoog staat, een van de oorzaken. Dit klinkt wel lekker maar vreet buizen. Het ligt er maar net aan hoe erg hij bromt maar als je echt denkt dat het niet normaal is dan terugsturen. Ik ben alleen bang dat de volgende niet veel beter is. Helaas kan ik zo niet vaststellen of er een afwijking is omdat we over rekbare begrippen praten. Alleen meetgegevens geven een nauwkeurig beeld. Is het zo dat de brom binnen de specificatie valt maar toch niet naar je zin is kan er best wat aan gedaan worden. Het kost je alleen je garantie.

Sonny
11 augustus 2016, 22:19
PT staat voor power transformer ofwel je voedingstrafo.

Als hij pas bromt als hij warm wordt dan is er elektronisch iets aan de hand. Maar..... zo stil zijn die dingen niet hoor. Het is bekend dat de bias welke vast ligt erg hoog staat, een van de oorzaken. Dit klinkt wel lekker maar vreet buizen. Het ligt er maar net aan hoe erg hij bromt maar als je echt denkt dat het niet normaal is dan terugsturen. Ik ben alleen bang dat de volgende niet veel beter is. Helaas kan ik zo niet vaststellen of er een afwijking is omdat we over rekbare begrippen praten. Alleen meetgegevens geven een nauwkeurig beeld. Is het zo dat de brom binnen de specificatie valt maar toch niet naar je zin is kan er best wat aan gedaan worden. Het kost je alleen je garantie.

Bedoel je dat wanneer de bias hoog ligt dat het wel lekker klinkt, maar dat het buizen vreet?

Wat is er precies aan te doen en hoeveel zou zoiets me kosten?

FruscianteFan
11 augustus 2016, 22:44
Bedoel je dat wanneer de bias hoog ligt dat het wel lekker klinkt, maar dat het buizen vreet?

Wat is er precies aan te doen en hoeveel zou zoiets me kosten?

ga naar Billm audio's site. Tjokvol met mods voor de blues junior. Alhoewel, de bias mod die ik heb gedaan heb ik elders gevonden. Ik raad het niet aan om dat zelf te doen, maar soit. In mijn geval was het echt heel simpel, als je in amps solderen simpel noemt: kwestie van 1 weerstandje vervangen. Wel de goede weerstand, en door de goede waarde vervangen ;).

Als je het nog beter wilt aanpakken, kun je de bias instelbaar maken. Want als ik nu nieuwe buizen neem, is het steeds maar een gok of de bias nog een beetje klopt (gelukkig hoeft dat ook weer niet zo vaak).

En als die bias de brom kan veroorzaken, kan dat ook verklaren dat ik er geen last van heb.

cluseau
12 augustus 2016, 10:55
Bedoel je dat wanneer de bias hoog ligt dat het wel lekker klinkt, maar dat het buizen vreet?
Kort gezegd "ja"





Wat is er precies aan te doen en hoeveel zou zoiets me kosten?
Dat ligt er maar net aan wat de oorzaak is,wel handig als je een beetje met een meter en scoop kan omgaan. Je zal toch eerst moeten vaststellen waar het probleem zit. Het is namelijk helemaal niet gezegd dat je een ongelijke set eindbuizen hebt maar noem dat slechts als een mogelijke oorzaak. Ik zei ook dat de blues junior / pro junior van huis uit niet zo stil zijn als je zou willen. Ik heb eens zo'n ding stil moeten maken voor studio opnamen en kwam daarna op een brom niveau van 25mVtt. Als jij nu kan vaststellen dat je veel hoger zit is het mogelijk daar wat aan te doen maar je moet eerst weten over welk niveau we praten. Ik zou iig niet in het wildeweg gaan modificeren omdat het toevallig op internet staat. Meten is weten!

gitaargod
9 september 2016, 10:18
Ik weet niet of je het al hebt opgelost? Ik heb namelijk ook eenzelfde versterker, en deze zijn erg gevoelig voor storing veroorzaakt van "buitenaf". Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld dimmers, computers, koelkasten, ....
Als bij mij thuis iemand de verlichting in de douche aan doet (met een goedkope dimmer en op dezelfde stroomgroep) dan bromt de versterker vreselijk. Als ik in de kamer waar de amp staat de verlichting aan doe (met een betere dimmer en op dezelfde stroomgroep) dan bromt het een beetje. Doe ik de computer aan dan wordt het weer erger. Als ik ergens anders ben, zonder koelkasten, dimmers, etc. dan is hij mooi stil.
Dit probleem heb ik eigenlijk bij alle moderne hot rod achtige versterkers gehad, bij andere fender type versterkers (ptp) heb ik dit niet of veel minder.

cluseau
9 september 2016, 10:35
Ik weet niet of je het al hebt opgelost? Ik heb namelijk ook eenzelfde versterker, en deze zijn erg gevoelig voor storing veroorzaakt van "buitenaf".

Die brom komt van buitenaf en is dan weer een kwestie van afscherming. Gebruik van randaarde is daarbij een vereiste.

Brom van de bj zelf (dus niet van buitenaf opgepikt) kan komen uit gloeidraadvoeding, te hoge bias instelling, verkeerd gekozen positie van OT etc.

Sonny
9 september 2016, 21:08
Ik ga even een nieuw topic openen. Heb namelijk inmiddels de versterker omgeruild en sinds gisteren een nieuwe blues junior thuis staan..