PDA

View Full Version : Strat: Farida Soundtrack en Koreaanse Squier?



raabje
9 augustus 2016, 15:16
hallo Forum,

Ik ben niet in de markt voor een nieuwe gitaar, maar ik liep net langs een Used Products hier in de buurt, en ze hadden hangen:

Farida Sounddtrack stratocaster, zwart met soort van parelmoer slagplaat, Floyd achtige tremelo en locking op de nut, brug en hals element een Farida humbucker, en midden element een Farida single coil. En er zat een schakelaar op, en batterijhouder aan de achterkant, booster o.i.d. Gitaar zag er niet al te fris uit, maar hals was wel o.k, headstock heeft de Fender vorm, vraagprijs 159,-

En er hing een Koreaanse zwarte Squier strat. Serienummer CN431070 (uit 1994, volgens de Fender website), gitaar zag er nog best aardig uit, beetje dof/mat, en was ongelofelijk licht, zal wel iets van multiplex zijn? Vraagprijs 109,-

Foto's volgen nog, dat kan ik vanavond pas doen.

Die Squier zal niks zijn, die Farida is misschien nog wel interessant (voor een lagere prijs), als basis om flink te verbouwen? Kent iemand de Farida Soundtrack? Ik werk niet voor U.P, mocht iemand dat denken :-)

telerocker
9 augustus 2016, 17:08
Ik ken de Soundtrack niet, maar onze bassist heeft een Farida Jazzbass. Die was ergens rond de 300 euro en daar speelt ie bijna altijd op, terwijl hij Fenders en handgebouwde bassen heeft. Er zitten dus goede exemplaren tussen. Gewoon testen, zou ik zeggen.

raabje
9 augustus 2016, 17:46
Farida
http://i1315.photobucket.com/albums/t591/raabje_123/IMG_1989_zpskdaozmxs.jpg

http://i1315.photobucket.com/albums/t591/raabje_123/IMG_1990_zpscp7fwwoe.jpg

http://i1315.photobucket.com/albums/t591/raabje_123/IMG_1991_zpsekcop2ac.jpg

http://i1315.photobucket.com/albums/t591/raabje_123/IMG_1992_zps7shwn20q.jpg

Squier
http://i1315.photobucket.com/albums/t591/raabje_123/IMG_1993_zps5kwwx06p.jpg

http://i1315.photobucket.com/albums/t591/raabje_123/IMG_1994_zpsbk8hztwq.jpg

almarvk
10 augustus 2016, 10:17
Gezien de afwerking lijkt het wel alsof die Farida uit dezelfde fabriek komt van London City gitaartjes.

Wat zou je er flink aan willen verbouwen? Qua bouwkwaliteit en materiaal lijken ze me allebei uit dezelfde klasse te komen. Dan kan je ook een simpel Squiertje van Marktplaats afhalen voor een nog lagere prijs.

raabje
10 augustus 2016, 11:14
Ja, ik heb wat gezocht op internet, weinig te vinden over Farida, maar het is wel een hele grote fabriek in China die veel bouwt voor andere merken, en inderdaad ook de London City gitaren.

Op de website van The String in Amsterdam (toen die nog niet down was) stonden 2e hands Farida strats die als zeer goed werden omgeschreven.

Als de body alder is en de frets nog goed zijn, dan is het misschien een leuke basis. Verbouwen is inderdaad een wat te zware woordkeus, maar ik zou in ieder geval de elementen (high gain, Dimarzio super distortion, of iets van SD) willen aanpassen, en die locking nut repareren. En als die Floyd Rose niet goed werkt omdat het rommel is, een betere er op zetten. Of er een Frankenstrat van maken, beetje strippen (niet de kleuren en strepen).

Maar goed, ik heb nog niet zo lang een nieuwe USA standard strat, dus ik moet hier eigenlijk helemaal niet over nadenken...

MarkS
10 augustus 2016, 13:49
Farida is in mijn herinnering in ieder geval hetzelfde als Richwood, of dat ook geldt voor London City weet ik niet.

Plant
10 augustus 2016, 23:46
Farida schijnt leuke dingen gemaakt te hebben voor het geld. Een ex-collega heeft weleens een standaard Stratje in handen te hebben gehad en dat viel hem zeker niet tegen. De bekende Nederlandse jazzgitarist Anton Goudsmit schaamt zich er niet voor met een goedkope akoestische Farida op te treden.

Maar om nou achter een budget gitaar met Floyd Rose trem en locking nut rommel aan te gaan... zeker als je al niet in de markt bent voor een gitaar... ik snap wel dat de verleiding groot kan zijn en je de gok wilt wagen. Het verlies is niet heel groot als het niks is, maar toch.

raabje
11 augustus 2016, 09:43
Eens hoor.... Ik had ooit bij the String gelezen op de site dat Farida te goed was, rechtzaak met Fender o.i.d. Dus ik had gehoopt dat Farida een sleeper is, beter dan de gemiddelde strat clone. Maar er is echt bijna niks over te vinden, alleen berichten dat het iets minder of gelijk is aan London City.

Ik laat hem lekker hangen daar, wie weet score ik ooit nog eens een echte 80's super strat, als ik er aan toe ben.

JVGM-music
11 augustus 2016, 10:07
Bij diezelfde winkel in Dordrecht staan ook altijd wel wat gitaren....een weekje terug een witte paarlemoer Hondo strat. Die er heel vermoeid uitzag....roest op de snaren,vlekken in het lakwerk...en dan bedoel ik geen kleine vlekjes maar echt een megaverkleuring.
Nou ja, dan moet je jezelf toch dwingen om dat ding niet te kopen...want het bedrag was het niet.
(Er stonden ook nog een SX strat met de snaren ondersteboven en een Koreaanse gitaar van het merk Action.)

Brad
11 augustus 2016, 16:17
Maar waarom zou je een Hondo willen hebben als je waarschijnlijk al een goede gitaar hebt . Ik heb niks tegen Hondo , dat merk heeft een hoop jonge gasten een bruikbaar instapmodel bezorgd

Maar voor dat geld kun je toch beter een pedaal kopen of zoiets

Tabula Rasa
11 augustus 2016, 16:37
Hondo voor een prikkie kan best leuk zijn. Een stratje is altijd wel makkelijk te modden en een leuke basis om dingetjes op uit te proberen. Tref je een Hondo H76 met van die iets te grote singlecoil met metalen baseplate met gaatjes dan heb je best lekkere elementen in een gitaar voor een prikkie. Kan me goed voorstellen dat je zo'n ding zou aanschaffen, ook al heb je al een erg goed instrument in huis.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

JVGM-music
11 augustus 2016, 17:27
Inderdaad.

Tabula Rasa
11 augustus 2016, 17:29
Inderdaad.
Leuk plan hoor. Je kan er een hoop kanten mee op. Zelf eens zo'n h76 gehad en was op zich een prima plank. Later een andere hals op gezet, daarna een p90 en wat andere fratsen. Leuk speelgoed.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

raabje
11 augustus 2016, 18:18
Is een Hondo dan weer beter dan een Farida? Beetje jammer is ook wel dat spul bij U.P. overprized is. Als die Farida nu net zo goed was als b.v een Tokai (wat dus niet zo is), en er valt nog wat af te dingen i.v.m gebreken, dan heb je een mooie deal.

Aan de gitaren bij UP mankeert altijd wel wat, ouwe vieze snaren, missende snaren, en geen amp in de winkel, kopen blijft dan toch een gok.

Tabula Rasa
11 augustus 2016, 18:52
Hondo is gewoon low budget troep, maar wel leuke low budget troep. Die van mij was gewoon multiplex met een scheve neckpocket, maar oh, Oh, Oh wat heb ik er een lol mee gehad. Die dingen kosten haast niets dus je kan lekker los gaan.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

raabje
15 september 2016, 15:35
Farida Soundtrack verkocht. Ik ging even langs puur uit nieuwsgierigheid. Iemand van het forum toevallig?

Farida is dus de fabriek die ook Squier Classic Vibe maakt, misschien zegt dat iets over de kwaliteit.