PDA

View Full Version : Slick guitars!



jutter
8 augustus 2016, 12:18
De gitaren van Earl Slick trekken mijn aandacht. Maar die dingen zijn zo vreselijk goedkoop dat ik er aan twijfel of het wel iets kan zijn. Wie heeft weleens zo'n gitaar in handen gehad?

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/img_2945_zpsgqxzjib2.jpg


http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/F5rDGNX_zpsrxcqsizj.jpg

zjanke
8 augustus 2016, 12:22
Vind ze ook wel iets hebben, zijn deze ergens in NL te krijgen? (en wat kost nou een plank met een knop en een element :))

jutter
8 augustus 2016, 12:24
Souman in Hattemerbroek heeft ze. Prijs iets van 260,-

Tabula Rasa
8 augustus 2016, 12:29
199 dollar bij gfs. Qua materiaal kan het inderdaad best goedkoop wanneer je zoals zij, groot inkoopt.

Ik vind ze wel tof en zou best die gok willen nemen. Kan het zelf niet bouwen voor dat bedrag.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Nellyrocks
8 augustus 2016, 12:30
Misschien heel stom en het zullen ongetwijfeld goede gitaren zijn maar ik knap totaal af op de headstock/ lettertype. Op een of andere manier is dat voor mij toch de smoel van een gitaar. Nogmaals, ik wil niets afdoen aan het fijt dat dit waarschijnlijk hele goeie gitaren zijn voor het geld.

Joost de Ruig
8 augustus 2016, 12:33
Ziet er best geinig uit voor zijn prijs. Nadeel (op het oog) vind ik de gouden hardware en de headstock.

Maar euhh Jut, we kunnen er samen wel een gezellig ritje naar Hattemerbroek aan wagen deze week :)

jutter
8 augustus 2016, 12:44
Ziet er best geinig uit voor zijn prijs. Nadeel (op het oog) vind ik de gouden hardware en de headstock.

Maar euhh Jut, we kunnen er samen wel een gezellig ritje naar Hattemerbroek aan wagen deze week :)

Ik zit al helemaal in de pronk! Tot straks!

jutter
8 augustus 2016, 12:46
De headstock vind ik trouwens niks mis mee.

arjanb01
8 augustus 2016, 12:46
Gewoon een Ikea tafel met 1 pick-up.
Bij de Ikea heb je die voor de helft 😂

Joost de Ruig
8 augustus 2016, 12:48
Ik zit al helemaal in de pronk! Tot straks!

Vandaag nog? Toch wel open op maandag he? Ok, laterrrrrr

Tabula Rasa
8 augustus 2016, 12:51
Gewoon een Ikea tafel met 1 pick-up.
Bij de Ikea heb je die voor de helft 😂
Tafeltjes uit de Lack serie gaan zelfs voor 5.99 per stuk.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Da Vinci
8 augustus 2016, 13:52
Zit er gaaf uit!

Twijfel nog een beetje tussen de groene, de gele of dat ding helemaal links...

http://www.slickguitars.com/images/SL52/sl60_all3.jpg

Pepe
8 augustus 2016, 15:24
Die Slick lijn is al weer een paar jaar, ik dacht dat ie er al weer uit was maar misschien zijn dat alleen zijn straps.

Ja, hij speelt er zelf niet op maar dat geldt voor meer gitaren met zijn signature. Kachel moet branden en van Bowie kan ie ook al niet meer op aan dus help Slick de winter door en laat die euro's rollen.

Tabula Rasa
8 augustus 2016, 15:47
As ik bij gfs de specs bekijk kan ik alleen maar onder de indruk zijn. Swampash body, palissander toets, zware brug, dunne lak.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Kakihara
8 augustus 2016, 16:04
Mij doen ze wat aan Gordon Smith denken...

Pepe
8 augustus 2016, 16:10
Ik dacht dat zijn dc melodymaker model had gestaan.

Duhsjaak
8 augustus 2016, 17:02
't Is wel een beetje mijn soort van ding. Niet te duur rammelgitaartje voor het maken van rammelmuziek. Met een paar fatsoenlijke P90's?
Dan kun je wel nijver doorsparen maar ja, waarvoor zou je?

Headstock niet zo mooi? Kijk je daar dan naar bij het spelen? Of naar de willige mevrouwen op de eerste rij.
Ik roep maar iets.
Zonder er ook maar op gespeeld te hebben zeg ik: wat heb je meer nodig dat zoiets als dit?
Vriendelijke groet, Gus

Da Vinci
8 augustus 2016, 17:08
Ik ben iig serieus nieuwsgierig. Op GFS 229 dollar. Lukt me alleen niet om daar de verzendkosten te berekenen.
Ben wel benieuwd naar het oordeel van Jut. En als Joost mee gaat, daar bij die toko hebben ze de 2 P90 variant hangen. Ben benieuwd wat je daarvan vindt in vergelijking tot jouw Special.

barno
8 augustus 2016, 17:13
tof gitaartje. Aangezien er geen halshoek in zit, zouden ze voor niet veel meer neckthrough kunnen maken, dan zou je helemaal een winner hebben

telerocker
8 augustus 2016, 17:22
Leuk hoor, zo'n poor man's Melody Maker. Gewoon kopen voor dat geld, ondanks de niet zo flashy headstock.

D3nnis
8 augustus 2016, 17:28
Ik heb geen moeite met de headstock.

Een neckthrough, en dan met humbuckers (of in ieder geval humbucker routing) lijkt me wel wat!

jutter
8 augustus 2016, 17:56
Souman had er nog 3 stuks:
telecaster
dc met 1 P90
en de LP.

Alle 3 geprobeert:
de tele klonk enorm schel, zelfs met de treble bijna dicht. Niet mijn cup of tea. Neck profiel is okay maar de scherpe fretuiteindes verpesten het speelplezier. Snel terug gelegd...

De DC met 1xP90. Erg gaaf! De neck voelde op de één of andere manier wat breed aan, iets waar Joost anders over dacht. De P90 is wel geschikt voor dirty maar niet voor clean. Ook met overdrive vond ik hem niet dat smeuïge geluid hebben. Volgens mij lag dit aan het slordig geplaatste element......jammer!!!

De LP. Nee, dat is het niet voor mij. Die heb ik ook maar 2 tellen in handen gehad. De neck profiel voelde niet lekker en het geluid vond ik niet om over naar huis te schrijven.

Jammer dat Souman niet de DC met 2xP90 meer hadden. Dan had het zomaar kunnen zijn dat ik er één had meegenomen: de P90 in de neck voor het cleane en een goed afgestelde P90 in de brug voor het ruigere werk.

Dit zijn van die typische gitaren waar je om de juiste moet zoeken; tussen al die gitaren zit er wel een fijn en goed exemplaar tussen. Misschien dat ik weer terug ga als Souman de Slick DC 2xP90 weer heeft!

Joost de Ruig
8 augustus 2016, 18:02
Vanmiddag met Jutter naar Souman geweest. Ze hadden de LP-versie met 2 hb's maar zonder top. Mat zwart, relic. Niets voor mij. Verder hadden ze de Tele uitvoering in hetzelfde matte zwart en relic. Niet op gespeeld (Jutter wel), maar ik vond hem schel klinken.

Dan het P90 gitaartje waarvoor we kwamen. Het was zeg maar de 2de van rechts van het plaatje van Da Vinci, maar dan met 1 ipv 2 pu's. De body vond ik meer een stuk geschaaft stijgerhout qua looks en dat is niet bepaald mijn smaak. De uitvoeringen in surfgreen, of misschien ook de sunburst, spreken mij (vanaf de foto tenminste) meer aan. Halsje is redelijk afgewerkt maar de fretjes en topkam mogen wat mooier afgerond. Verder is de hals afgewerkt met een satin lak en dat spreekt de ene meer aan dan de ander.

De P90 klinkt ok, maar niet meer dan dat. Als ik zo'n gitaartje zou hebben, zou ik deze óf afstellen als slidegitaar, of alleen voor een crunch/drive sound gebruiken. Clean kan ik zelf niet zoveel met 1 P90 waarvan geen tonepot beschikbaar is. P90 zat er ook een beetje scheef in, maar met een reepje schuim onder een zijde valt ook dat wel op te lossen. Ik heb wel eens op zo'n 1x P90 PRS gespeeld (en die zie je voor weinig op MP voorbij komen) en dat vind ik een serieuzere gitaar.

Souman zou voor Jutter nagaan of de versie met 2x P90 in de gewenste kleur nog leverbaar is. De prijs zou in dat geval €295,- zijn.

Conclusie: gitaren zouden nix voor mij zijn omdat deze niets toevoegen aan mijn huidige quiver. Mag deze ook totaal niet vergeleken worden met mijn Special. Dat zou gewoon geen eerlijk vergelijk zijn. Voor €260,- zijn het wel aardige gitaartjes en moet je ook niet echt zeuren. Ik hou bv niet van gouden hardware en de satin hals zou ik direct een schuurpapiertje over gooien. Fretjes en topkam netjes afronden en dan heb je best een leuk raggitaartje, waar je niet zuinig op hoeft te zijn. De versie met 2x P90 lijkt mij interessanter, maar ook deze heeft zeg maar de Cabronita electronica en dus ook geen tonepot.

Tabula Rasa
8 augustus 2016, 18:08
Door de grote frezing bij die Junior achtige dingen kan je in een handomdraai een tonepot plaatsten. Dat scheelt al.

Hoe was de kwaliteit van de tuners en brug?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Joost de Ruig
8 augustus 2016, 18:23
Hoe was de kwaliteit van de tuners en brug?

Jutter heeft gestemd, dus ik heb de tuners niet aangeraakt. De brug zag er eigenlijk wel prima uit. Zou mij niet verassen als deze van koper of brons is. Leek solide in ieder geval.

Tabula Rasa
8 augustus 2016, 18:30
Volgens gfs is ie brass, wat volgens mij messing is.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
8 augustus 2016, 19:07
Ik dacht dat Earl tegenwoordig op Framus speelde. In de jaren 80 vond ik hem wel een vette sound hebben toen ie met Stray Cats drummer en bassist een rocktrio vormde:


https://www.youtube.com/watch?v=74BzHwoFV38

Masod
8 augustus 2016, 19:58
Ik vind de gitaren wel wat hebben, ik kick alleen vaak af op Slicks YouTube filmpjes van GFS. Of ik ben knetterdoof of zijn gitaren zijn vrijwel altijd vals bij de filmpjes...

Tupelo
8 augustus 2016, 20:20
Vind de headstock wel in orde, heb veel verschrikkelijker gezien dan dat.
Ennuh....
Hmmm slidegitaartje dus he ?
Hoog afstellen, niet te pietluttig over doen en zijn ?
Als ik niet aan mijn quotum zat zou het stof tot nadenken zijn; vind ze er tof uit zien.

Rogueny
8 augustus 2016, 21:21
Ik woon in Hattem, misschien maar een keertje naar souman fietsen. Meer uit nieuwsgierigheid dan, want ik denk niet dat ze iets aan de collectie zullen toevoegen.

Duhsjaak
8 augustus 2016, 21:26
Ik zou hoe dan ook graag opteren voor een 2maalP90 configuratie.
Ik heb daaraan wel eens eerder gedacht, en misschien moet ik daaraan maar eens een draadje wagen, ben ik nou de enige simpele ziel, die 1 (zegge en schrijve één maal in de afgelopen 2000 opnames een gitaar in (uitsluitend) brug pup heb gezet?

Hals element? Check...
Beide pups? Check...
Bij 3maalP90 brug en halspup? Check...

Maar alleen de brugpup? Alleen bij de Yamaha weetikveel311. Staat nog ergens in Sounds ook.

Te zien aan de status van de juniors, ben ik een roepende in GN.
Ook de quasi P90 (Zijn het niet hoor) van jazzmaster is met alleen een brugpup in mijn oren geen topper.

Ik zal half GN wel over me heen krijgen, maar ik vind een gitaar met alleen een brugpup geen feest. Daarom ook geen junior.
En ook geen Slick met één pup.
Maar misschien komt dat doordat ik relatief veel P90's heb die geen onderscheid kennen qua impedantie tussen hals en brug.

Voor het geld zou het moeten kunnen, een prettig splende en klinkende gitaar. Bijna al mijn gitaren zijn in de 300 tot 450 range. Simpele gitaren voor simpele muziek. Een match made in haven.
Jammer alleen dat de rekening hier moet worden betaald.

Ik vind dat het voor dat geld mogelijk moet zijn om een prettige gitaar te maken. Met de aandachtsspanne van een mug, wie wil er nog een gitaar die 50 jaar in je bezit blijft???
Vriendelijke groet, Gus

Joost de Ruig
8 augustus 2016, 21:55
Ik ga best een stuk met je mee Gus. Eén P90 gitaar zou ik dus het liefst gebruiken voor slide afgesteld. Verder speel ik op mijn overige gitaren clean ook niet veel op alleen het brugelement. De Strats sowieso nooit, de Tele's wel eens en de Special en X175 ook wel eens in. Rockabilly soundje die laatste 2.

Tabula Rasa
8 augustus 2016, 22:25
Uit 1 goeie p90 en een 50-ties wiring kan je zo veel sounds halen. Het dwingt je je rechterhand te verplaatsen en de positie en hoek van je plectrum aan te passen. Moet je wel leuk vinden. Het is een hoop geklooi.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Duhsjaak
9 augustus 2016, 06:53
Precies, dat is ook de reden waarom ik met een heel dun plectrum speel. Omdat ie recht/en dus slap een heel ander geluid mogelijk maakt dan gebogen/stijver.

En naar mijn smaak is er niet veel dat daarvoor beter geschikt is dan een lekkere P90.

Plaats en hoek maak ik zeker gebruik van, alleen niet of heel zelden met alleen de brugpup. En sorry voor de off topic, maar dat is de reden waarom ik er niet snel toe zal overgaan een gitaar te kopen met alleen zo'n pup.
Het is dus niet zo dat ik het perse niet mooi vind, maar ik vind het niet mooi als ik er wat mee doe.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
9 augustus 2016, 12:51
Een blok mahonie met een P90 er in geschroefd is een ijzersterk recept. Hoewel een LP junior weer behoorlijk anders klinkt dan een SG junior of een Epi Coronet, in basis blijft het min of meer hetzelfde. Het enige wat Slick moet doen met zo'n gitaar is zorgen dat de neck geen dode punten heeft, de frets netjes zijn afgewerkt en een paar degelijke tuners er op zetten.
Als ie DAT voor 300 euro kan aanbieden is het een no brainer maar een simpel recept kan je ook slecht uitvoeren en dan is het een waste of money.

RS-Rik
9 augustus 2016, 20:20
Geinige gitaartjes maar jammer van de gedeelde top op de naturel gekleurden. Zoiets wil je toch in 2 delen door 't midden op zn minst.


Met schaamteloze zelfpromotie: mijn ontwerp (gedaan zonder wetenschap van de Slicks) vind ik nog wel een tandje vetter:


http://i67.tinypic.com/34shurk.jpg


http://i64.tinypic.com/2zflqac.jpg


http://i63.tinypic.com/34o7zgh.jpg

Joost de Ruig
9 augustus 2016, 20:29
Geinige gitaartjes maar jammer van de gedeelde top op de naturel gekleurden. Zoiets wil je toch in 2 delen door 't midden op zn minst.


Gedeelde top? De drie die ik in mijn handen heb gehad hadden geen top.... gewoon een platte plank, die ik eerder omschreef als geschaafd steigerhout.

RS-Rik
9 augustus 2016, 20:33
ah juist, nu zie ik het. I stand corrected.

De body mooi in t midden dan :) van vooraf gezien iig.