PDA

View Full Version : Andy Summers Soundje



Dutch66
6 augustus 2016, 12:16
Ik moet volgende week een paar nummers van The Police spelen, en ik vind het eigenlijk
best leuk om er ook qua sound wat extra aandacht aan te besteden.

Ik zal natuurlijk sowieso aan de tele moeten, maar ik heb hier eigenlijk alleen een Squier
met een hotrail in de brug. Niet ideaal, maar ja het is eenmalig, en het feit dat ik überhaupt
met een tele de planken op stap is al een persoonlijke doorbraak..., (no pun intended!)

De backline is van een andere band, maar ik begreep dat er i.i.g. een Twin beschikbaar is,
dus een prima platform om met pedalen m'n geluid te maken.

Wat ik gisteren even snel geprobeerd (en beschikbaar) heb is;

Mooer Yellow Comp - Fulltone Full Drive - MXR M234 - EHX Memory Boy.

Ik heb echter het idee dat ik de MXR (chorus) beter voor 'iets' van een flanger kan vervangen,
zeker bij 'Walking on the Moon' klinkt het net niet 'Summers' genoeg.

Weet iemand wat hij in werkelijkheid gebruikt (Electric Mistress?), of zou ik met zo'n Neo variant
ook weg kunnen komen? Het is een eenmalig iets dus ik wil er verder niet te veel aan uitgeven...

Brad
6 augustus 2016, 12:25
Bij het Synchronicity concert speelt hij anders op een stratocaster , klinkt nog steeds Summers

grayfink
6 augustus 2016, 12:30
Een Zoom CDR 70 heeft een heleboel leuke modulatie effecten. Die zou je dus ook kunnen houden voor eigen toepassingen.
Heeft Thomann geen Harley Benton Flanger?

tmms
6 augustus 2016, 12:30
Electric Mistress inderdaad.

edit: in de CDR70 zit ie, maar Mooer heeft 'm ook.

grayfink
6 augustus 2016, 12:36
Ik zou denk ik de Joyo/HB nemen voor 29€
https://www.thomann.de/nl/ (https://www.thomann.de/nl/harley_benton_classic_flanger.htm)harley_benton_cl assic_flanger.htm

Of zou die heel anders klinken?
https://youtu.be/zg4SeowRPuQ

tmms
6 augustus 2016, 12:39
Tis niet te geloven, 29 euro:strat:

Plant
6 augustus 2016, 12:43
Bij het Synchronicity concert speelt hij anders op een stratocaster , klinkt nog steeds Summers

en een rooie Hamer double cut (Slammer) mag ook hoor.

the sure thing
6 augustus 2016, 13:21
Andy speelde op Tele's, strats en in the early days op LP achtige gitaren. Sound zit vooral in z'n vingers...

Electric Mistress gebruikte ie vroeger veel.

De reunie tour was een strat.

Z'n sound is gebaseerd op een chorus/delay en soms een flanger.

Welke nrs moet je, naast Walking on the moon, spelen?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

mountainman
6 augustus 2016, 13:37
Die Joyo/HB heeft alle knoppen die een flanger hoort te hebben. Daar moet je zeker een Andy Summers geluid mee kunnen instellen. Bij die mini dingen wordt wel eens een knop of wat weggelaten en dan is het toch meer een one-trick pony.

Het belangrijkste is dat er een delay time (heet ook wel manual) knop op zit: Langere delay = chorus-achtig, kortere delay = flanger straaljager tonen.

Verder moet je voor het chorus effect de "regen" (feedback) laag kunnen houden.

telerocker
6 augustus 2016, 15:26
De MXR Micro Flanger doet dat kunstje ook. Ik gebruik voor Police-covers een oude Boss BF-2, die ik meestal als doubler instel. Werkt ook.

MarkS
6 augustus 2016, 20:10
Ik heb diverse flangers geprobeerd voor het Summers soundje, MXR, BF-2, FL9, FL-99, maar de DEM kwam voor mij toch echt het dichtste bij. (ook voor Pink Floyd, The Cult) Weggedaan omdat ie lomp groot is. Toevallig vandaag een Mooer Eleclady besteld. Ook omdat ik flanger niet veel gebruik, dus ergens op een klein hoekje van mijn board is prima. Schijnt minder fijn te zijn met drives, maar daar wil ik em dan ook niet voor gebruiken. Overvliegende straaljagers heb ik verder ook niets mee.

Pepe
7 augustus 2016, 01:56
klik (http://www.watersish.com/archives/2015/05/andy-summers-rig-the-police-years.html)
............http://www.watersish.com/media/pedalboard-1.jpg

the sure thing
7 augustus 2016, 08:02
Oh ja! Een compressor....


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Dutch66
7 augustus 2016, 12:58
Qua plank maakt het allemaal niet zo heel veel uit inderdaad, in die zin dat het met een Strat
waarschijnlijk ook wel gaat lukken, maar ik associeer Andy Summers nu eenmaal met een Tele.
Bovendien, als ik een humbucker in de nek nodig (zou) hebben, dan heb ik eigenlijk alleen een
LP beschikbaar. Oftewel wordt vervolgd..

Verder, we staan eigenlijk vrij om 5 of 6 Police 'hitjes' te kiezen, ik denk dat het meeste wel van
Regatta de Blanc & Outlandos d'Amour zal komen, maar goed we gaan morgenavond aan de gang.
Het zal er ook aan liggen wat lekker (snel) met de band gaat werken.

Nu qua flanger, ik heb gisteren even het nodige geprobeerd en zowel de Electric Mistress als de
Neo variant waren (clean) eigenlijk meteen raak. Echter met een (randje) drive kwamen de
spreekwoordelijke straaljagers al gauw om de hoek kijken, echt jammer dat je die dingen niet
goed kunt temperen. Ik denk dan ook een beetje aan mogelijke toepassingen na het Police
avontuur..

De Joyo was bij Bax niet op voorraad, een andere el-cheapo de Eno (nog wat) vond ik echt
helemaal niets. De Mooer Electric Lady, die inderdaad heel dicht bij de Electric Mistress komt,
had alleen het zelfde 'euvel' met een drive signaal, maar misschien is dit wel inherent aan het
type flanger.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de MXR Micro flanger die ook met een (beetje) drive redelijk
'rond en warm' bleef, wel wat meer uitgegeven dan de bedoeling was, maar goed het is MXR
dus ook weer redelijk snel van de hand te doen.

De Fulldrive ga ik trouwens niet gebruiken, hij snoepte toch wat teveel laag, deze heeft nu
plaats gemaakt voor een Distortion+ waarmee ik op zich ook prima uit de voeten kan.
Qua compressie gebruik ik de Mooer Yellow Comp, lekker klein, 'knijpt' desgewenst, en ik zag
eigenlijk geen voordeel in een Ross-variant zoals de Dynacomp.

EDIT. : @MarkS, ik zie nu je post mbt drive/straaljagers, die had ik even gemist...

Brad
7 augustus 2016, 13:08
Bij Summers luistert het allemaal niet zo nauw . Ik speel zelf regelmatig mee met Police nummers en mijn favoriete chorus instelling klinkt ook prima op Message in a bottle en Walking on the moon

Anders maar niet slechter

Als de delay tijd maar goed is ingesteld bij Walking on the moon

telerocker
7 augustus 2016, 17:43
Goede keuze Dutch. Lekker compact en komt in de buurt van Summers sound. Regeneration op 10-11 uur en je bent er. Live gaat geen hond horen dat het geen EHX Electric Mistress is.

MarkS
7 augustus 2016, 20:26
Ik refereerde met straaljagers niet zozeer aan het onbedoelde bij-effect van de ehx/mooer bij drives, maar juist als beoogd flanger-effect.

Bernardduur
8 augustus 2016, 10:19
De flanger voor de drive sectie zetten zorgt voor minder dat 'Jet' effect

Ik heb hem graag in de FX loop omdat hij dan net iets lekkerder klinkt........

the sure thing
8 augustus 2016, 10:39
Qua plank maakt het allemaal niet zo heel veel uit inderdaad, in die zin dat het met een Strat
waarschijnlijk ook wel gaat lukken, maar ik associeer Andy Summers nu eenmaal met een Tele.
Bovendien, als ik een humbucker in de nek nodig (zou) hebben, dan heb ik eigenlijk alleen een
LP beschikbaar. Oftewel wordt vervolgd..

Verder, we staan eigenlijk vrij om 5 of 6 Police 'hitjes' te kiezen, ik denk dat het meeste wel van
Regatta de Blanc & Outlandos d'Amour zal komen, maar goed we gaan morgenavond aan de gang.
Het zal er ook aan liggen wat lekker (snel) met de band gaat werken.

Nu qua flanger, ik heb gisteren even het nodige geprobeerd en zowel de Electric Mistress als de
Neo variant waren (clean) eigenlijk meteen raak. Echter met een (randje) drive kwamen de
spreekwoordelijke straaljagers al gauw om de hoek kijken, echt jammer dat je die dingen niet
goed kunt temperen. Ik denk dan ook een beetje aan mogelijke toepassingen na het Police
avontuur..

De Joyo was bij Bax niet op voorraad, een andere el-cheapo de Eno (nog wat) vond ik echt
helemaal niets. De Mooer Electric Lady, die inderdaad heel dicht bij de Electric Mistress komt,
had alleen het zelfde 'euvel' met een drive signaal, maar misschien is dit wel inherent aan het
type flanger.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de MXR Micro flanger die ook met een (beetje) drive redelijk
'rond en warm' bleef, wel wat meer uitgegeven dan de bedoeling was, maar goed het is MXR
dus ook weer redelijk snel van de hand te doen.

De Fulldrive ga ik trouwens niet gebruiken, hij snoepte toch wat teveel laag, deze heeft nu
plaats gemaakt voor een Distortion+ waarmee ik op zich ook prima uit de voeten kan.
Qua compressie gebruik ik de Mooer Yellow Comp, lekker klein, 'knijpt' desgewenst, en ik zag
eigenlijk geen voordeel in een Ross-variant zoals de Dynacomp.

EDIT. : @MarkS, ik zie nu je post mbt drive/straaljagers, die had ik even gemist...

Klinkt goed! Zoals al is voorgesteld: je kan nog met de volgorde pedalen experimenteren om het "jet effect" van de flanger bij gebruik van de drive te verminderen. Ik heb ook goede ervaringen om IN DIT GEVAL de flanger vóór de drive te zetten.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Dutch66
15 augustus 2016, 16:25
UPDATE

Uiteindelijk werd het dus de Strat, simpelweg omdat dit gewoon m'n main gitaar is,
en omdat nummers van The Police toch redelijk 'out of my comfort zone' zijn leek
me dit beter. Ik heb ook eigenlijk geen knappe Tele, dus dat speelde natuurlijk ook mee....

Wel gaaf groot (bedrijfs)feest waar we als verrassingsact uiteindelijk 7 nummers
gespeeld hebben, en behalve een paar minor fuck-ups, ging het eigenlijk best goed.
Ook erg leerzaam in die zin dat we met de band normaliter uitsluitend eigen werk spelen
en ik tijdens optredens nauwelijks (meer) hoef na te denken wat ik speel.
Tja, dan was dit toch wel even andere koek...

Ook meer dan tevreden over m'n geluid, voor mij heel belangrijk want als dat kut is heeft
dat zeker z'n weerslag op m'n spel. Ik kan zoiets maar bar slecht 'loslaten', het duurt
dan vaak ook echt een aantal nummers voordat ik eindelijk in m'n optreed mode zit...
Tijdens de soundcheck s'middag even Message in a Bottle gespeeld, en dat klonk in combi
met de Twin eigenlijk direct prima, dan begin ik toch heel anders aan zo'n mini setje
van 7 nummers...

Joost de Ruig
15 augustus 2016, 16:32
Goed man, leuk om te lezen!

Zo heb ik ook een keer op het bedrijfsfeest van mijn werkgever gespeeld. Dat was in Studio 21 in Hilversum voor 1000 man en daarmee wel een van onze grootste optredens. Ons eerste nummer, was tevens het laatste nummer van de Bn'er die ook een serje had gedraaid. Dat was Ruth Jacott met wie we So Excited speelden.

the sure thing
15 augustus 2016, 16:35
Leuk dat het goed gegaan is! Message in a bottle toch wel in de originele brede vingerzetting gespeeld he (niet met power akkoorden)


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Joost de Ruig
15 augustus 2016, 16:55
Leuk dat het goed gegaan is! Message in a bottle toch wel in de originele brede vingerzetting gespeeld he (niet met power akkoorden)

Haha, ik werd daar laatst fijntjes op gewezen door onze Harald, toen ik zeg maar de luie variant koos :D

Dutch66
15 augustus 2016, 18:40
Leuk dat het goed gegaan is! Message in a bottle toch wel in de originele brede vingerzetting gespeeld he (niet met power akkoorden)


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk


Nee nee, de volledig originele versie, inderdaad een fijne vingerbreker, maar ik ben blij om te vernemen
dat dit (dus) niet aan mij ligt.

Als ik eerlijk ben is daar ik ook zo'n beetje mijn gehele voorbereiding in gaan zitten...

En die volkomen ruk solo in 'So Lonley', best lastig om dat net zo onbeholpen te spelen :seriousf:

Dutch66
15 augustus 2016, 18:46
Goed man, leuk om te lezen!

Zo heb ik ook een keer op het bedrijfsfeest van mijn werkgever gespeeld. Dat was in Studio 21 in Hilversum voor 1000 man en daarmee wel een van onze grootste optredens. Ons eerste nummer, was tevens het laatste nummer van de Bn'er die ook een serje had gedraaid. Dat was Ruth Jacott met wie we So Excited speelden.

Nou dit waren er wel wat minder hoor, ik denk 300 man of zo, maar goed wel eigen kleedkamer met
fijn gevulde koelkast, catering, en zo waar roadies, nou had ik alleen een gitaar en een paar pedalen
bij me....

Maar goed, fijne afwisseling op de JC's waar we meestal spelen, dat dan weer wel.

the sure thing
15 augustus 2016, 20:16
Nee nee, de volledig originele versie, inderdaad een fijne vingerbreker, maar ik ben blij om te vernemen
dat dit (dus) niet aan mij ligt.

Als ik eerlijk ben is daar ik ook zo'n beetje mijn gehele voorbereiding in gaan zitten...

En die volkomen ruk solo in 'So Lonley', best lastig om dat net zo onbeholpen te spelen :seriousf:


De kunst van So Lonely is om het niet als een reggae nr te laten klinken.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk