PDA

View Full Version : 2x15" gitaarcab van stevig frame met dun multiplex



Smeigel_12000
4 augustus 2016, 12:39
Na mijn 2x10" kabinet waar ik redelijk tevreden over ben, wil ik nu een 2x15 gaan bouwen om daaronder te zetten. Ik wil echter dat het kabinet nog redelijk draagbaar is. Nu dacht ik een houten frame te maken, waarop relatief dunne platen multiplex worden gemonteerd. Denken jullie dat dit qua geluid gaat werken? wat voor eigenschappen zal een dunne wand geven op de toon?

Ik twijfel ook nog aan een open of een gesloten kast.

cluseau
4 augustus 2016, 20:27
Dat werkt voor geen meter. De speaker zal zich afzetten tegen het dunne wandje wat tegengesteld aan de speaker gaat meebewegen.

Plant
4 augustus 2016, 20:49
Een kruis van balken met de uiteinden bevestigd tegen het midden van de alle grote panelen, dat houdt het meewapperen wel een beetje tegen.

http://www.visaton.com/bilder/explosion/gross/sub_t36_ex.jpg

johanb
5 augustus 2016, 19:48
De tweed fender versterkers zijn toch ook van "dun" hout gemaakt. Ik heb zelf een 2x12 Jensen P12R gemaakt van 12 mm multiplex, en heb geen last van bijgeluiden. Het gewicht van het totaal is wel 19 kg incl de ingebouwde bandmaster. Ik heb de 2x12 wel gebouwd op de tweed twin manier de luidsprekers schuin boven elkaar, ik weet niet of dat uitmaakt.

Smeigel_12000
8 augustus 2016, 15:17
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er vergeten bij te vermelden dat de baffle wel van 18mm multiplex zal worden. Waarschijnlijk wordt het een open achterkant, gevuld met twee WGS G15C speakers.

Dus de vraag is, heeft het dunne zij- en achterhout veel invloed op de uiteindelijke toon van de kast?

Plant
9 augustus 2016, 02:45
Ja, best wel. In het ergste geval gaat het zelfs staan klapperen als je niks verstevigt.

KoenB
9 augustus 2016, 16:14
Ik heb zelf geen ervaring met het bouwen van speakerkasten, maar wat ik je wel kan vertellen is dat de stijfheid van een balk of plaat enorm toeneemt met de dikte. Maak je een plaat 2 keer zo dik, dan wordt ie 2^3 = 8 keer zo stijf. Een plaat van 18 mm multiplex is dus (18/12)^3 = 3.375 keer zo stijf als een 12 mm plaat, terwijl de dikte (en dus het gewicht) maar 1.5 keer zo hoog is. Je kan dus beter naar een lichter (en potentieel minder sterk) materiaal zoeken wat toch 18 mm dik is. Zoek eens naar populieren multiplex, dat is van zichzelf erg licht.

Edit: ik zie net dat er ook balsahout multiplex bestaat. Weegt helemaal geen donder, maar ik vraag me af hoe stijf dat eigenlijk is. Zal ook wat lastiger te krijgen zijn.

7ender
12 augustus 2016, 18:19
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er vergeten bij te vermelden dat de baffle wel van 18mm multiplex zal worden. Waarschijnlijk wordt het een open achterkant, gevuld met twee WGS G15C speakers.

Dus de vraag is, heeft het dunne zij- en achterhout veel invloed op de uiteindelijke toon van de kast?

Voor gitaargebruik kan er ( indien je voor de baffle 18mm - , en voor de hoekverbindingen balkjes gebruikt ) , echt weinig mee mis gaan.
Dat komt omdat de laagste frequenties van een elektrische gitaar niet in een kritisch gebied komen waarbij je goed moet opletten qua constructie en parameters van de speakers.
Zolang je gitaar-speakers gebruikt kun je 't maken zoals je 't wilt hebben.
De klank is wel afhankelijk van de consrtuctie , grootte en dikte van het materiaal.
Alle energie die in trilling van de kast wordt omgezet geeft weliswaar een kleuring van het geluid , maar tevens ook rendement-verlies ( , evenals kiezen voor een gesloten kast).

Het gaat natuurlijk niet slagen als je de boel slap in elkaar zet ( balkjes voor de paneel-verbindingen , schroeven en witte (watervaste) houtlijm zijn een must.
Gebruik maken van spaanplaat = ronduit gezegd knoeiwerk !

Gebruik je voor de baffle bijv beton-plex , dan dien je die bruine laag eerst zeer goed te schuren , want anders hecht de lijm niet.

Succes ! ;)