PDA

View Full Version : HNGD Fender Telecaster Thinline '72 r.i.



Joost de Ruig
3 augustus 2016, 14:34
Al meer dan 30 jaar Tele adept, maar nog nooit een thinline in het bezit gehad. Ook nog nooit gitaar met een Fender humbucker trouwens. De '72 r.i. stond al jaren op de wishlist, maar is er tot nu toe nooit van gekomen. Nieuw zijn ze trouwens enorm duur geworden (€1399,- bij Bax) en dat vind ik wel veel geld voor een Mexicaan. Zoals zovaak bood Marktplaats uitkomst. Vorige week werd er een voordelig aangeboden: acht jaar oud, maar z.g.a.n. en voor een prijsje waar ik hem niet voor kon laten staan. Bleek van een erg aardige beroepsmuzikant/schrijver/producer te zijn en de deal was dan ook snel rond.

Hoewel het een thinline is, is deze Tele ongeveer net zo zwaar als mijn andere Tele's. Dat had ik vooraf anders ingeschat. De 7.25 radius en vintage frets zal niet iedereen aanspreken, maar ik be het gewend op meerdere van mijn Tele's en Strats en kan er prima mee uit de voeten. De HB's hebben het typische, ietwat nasale, mid en met name standje 2 en 3 voegen echt iets toe aan mijn soundpalet. Brugelement heeft natuurlijk niet het spanky treble van een reguliere Tele, maar is erg bruikbaar. Het halselement is lekker jazzy en de tussenstand misstaat niet in een funky slagpartijtje. Kortom: erg breed inzetbaar.

Aardig feitje: een masterbuilder van Rickenbacker stapte eind jaren '60 over naar Fender en is verantwoordelijk voor het ontwerp van deze gitaar. De constructie van de body en het f-gat zijn gelijk aan Rickenbackers van voor zijn overstap. Met name de sound van het halselement heb ik vandaag vergeleken met een Rickenbacker en hoewel daar van die hot sq's in zitten, is de overeenkomst frapant.


https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13932858_925055317616560_2677656492861670683_n.jpg ?oh=57e56af3232c5453ad451104d54ca9b6&oe=5857F597

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13686711_925055344283224_5102842191981515543_n.jpg ?oh=39f9264365a8fe901bfc89084bffafd4&oe=585B850A

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13680801_925055324283226_4374197249319452063_n.jpg ?oh=3aed15652ed378cf0fe3b25c05febd93&oe=581177C6

jutter
3 augustus 2016, 14:51
Gefeliciteerd Joost, prachtig mooi exemplaar! Ik kan geen naadje ontdekken: keurig!

telerocker
3 augustus 2016, 15:04
Congratulations! Ze zijn idd vrij prijzig geworden.

Pepe
3 augustus 2016, 15:40
Inderdaad, dat bedrag betaalde ik voor de USA versie, 2 jaar geleden (maar dat was wel een actie geloof ik).
De pickups zijn ontworpen door Seth Lover, u weet wel, die. Dat waren toch andere pickups, de originele wide range. Te duur om nu nog te maken dus propt Fender er gewone "gevoicde" humbuckers in. Ik heb de Japanse versie gehad en dus nu de USA versie die weer "opnieuw gevoiced zijn" en die kinken inderdaad meer richting oude Wide Range hoewel ik nog steeds de warmte mis. Hoe de Mexicaanse Wide range klinken geen idee, de Japanse waren mij te schel.
Door de pickups die het midden houden tussen een Fender en een Gibson sound in een semi hollow geven het een sound die overal ergens tussen in zit, net zoals een Duesenberg trouwens. Ik vind het ook gelijk een beetje het nadeel want ik pik ze er nooit uit op gehoor. Maar gefeliciteerd dus!

Da Vinci
3 augustus 2016, 15:48
Kijk, nou wordt het interessant. Joost doet nl. aan één erin één eruit zei hij me laatst. Gezien het tempo waarin hij momenteel gitaren aanschaft en het feit dat ik zowel die Jazzmaster, LP Special en Kauffmann strat wel zie zitten kan dit wel eens een mooi kwartaal worden :cheerup:

vulvasonic
3 augustus 2016, 15:49
Gefeliciteerd mienjong. Zie ik het goed dat die gitaar een S1 schakelaar heeft, of i.i.g. een indrukbaar volumepotmetertje? :)

Joost de Ruig
3 augustus 2016, 16:00
Kijk, nou wordt het interessant. Joost doet nl. aan één erin één eruit zei hij me laatst. Gezien het tempo waarin hij momenteel gitaren aanschaft en het feit dat ik zowel die Jazzmaster, LP Special en Kauffmann strat wel zie zitten kan dit wel eens een mooi kwartaal worden :cheerup:

Weet iedereen al dat Da Vinci eigenlijk een wolf in schaapskleren is, oftewel een enorme aikel? Hij weet drommelsgoed dat het genoemde trio niet te koop is. De zgan Classic Player 50 met cs-pu's staat op de nominatie om eruit te gaan en is via de achterdeur aan Da Vinci aangeboden, maar meneer verzwijgt dat doodleuk..... Jammer......

Pepe
3 augustus 2016, 16:02
Met zulke forum vrienden heb je geen forum trollen nodig!

Joost de Ruig
3 augustus 2016, 16:03
Gefeliciteerd mienjong. Zie ik het goed dat die gitaar een S1 schakelaar heeft, of i.i.g. een indrukbaar volumepotmetertje? :)

Een S1 switch op een r.i.? Gelukkig niet!
maar gelukkig begin je niet over mij steeds verder terugtrekkende haarlijn die je nog net kan waarnemen in de hals pu....

Da Vinci
3 augustus 2016, 16:18
Weet iedereen al dat Da Vinci eigenlijk een wolf in schaapskleren is, oftewel een enorme aikel? Hij weet drommelsgoed dat het genoemde trio niet te koop is. De zgan Classic Player 50 met cs-pu's staat op de nominatie om eruit te gaan en is via de achterdeur aan Da Vinci aangeboden, maar meneer verzwijgt dat doodleuk..... Jammer......

hahaha ja daar heb je een punt Joost. Over die CP dan. En dat ik een eikel ben.
Maar die CP heb ik dan ook weer het enige waar ik weinig gevoel bij heb.
Ik wil ooit nog iets met P90's, vandaar de Special.
En qua strat is die EJ heel goed, maar die zie ik me nog wel eens wisselen voor een ordinaire nep-mojo strat met deuken, butsen, putten etc. Daar hou ik gewoon van. Dan is jouw Kauffie wel een goede optie. Een nieuwe Kauffie vind ik dan weer minder vanwege de headstock. Maar zoals ik heb verteld opent een goede kennis van me binnenkort een nieuwe gitaarzaak. Misschien dat we elkaar eens willen matsen en ik m'n EJ utieindelijk inruil op een Nash ofzo. Of ik hou 'm gewoon. Weet ik veel.

vulvasonic
3 augustus 2016, 16:25
Ik zag zojuist toevallig in de weerspiegeling van het halselement dat je een wel zeer ernstig terugtrekkende haarlijn hebt. Misschien moet je eens een paar flesjes alpacin proberen? :eek:

FruscianteFan
3 augustus 2016, 16:29
Inderdaad, dat bedrag betaalde ik voor de USA versie, 2 jaar geleden (maar dat was wel een actie geloof ik).
De pickups zijn ontworpen door Seth Lover, u weet wel, die. Dat waren toch andere pickups, de originele wide range. Te duur om nu nog te maken dus propt Fender er gewone "gevoicde" humbuckers in. Ik heb de Japanse versie gehad en dus nu de USA versie die weer "opnieuw gevoiced zijn" en die kinken inderdaad meer richting oude Wide Range hoewel ik nog steeds de warmte mis. Hoe de Mexicaanse Wide range klinken geen idee, de Japanse waren mij te schel.
Door de pickups die het midden houden tussen een Fender en een Gibson sound in een semi hollow geven het een sound die overal ergens tussen in zit, net zoals een Duesenberg trouwens. Ik vind het ook gelijk een beetje het nadeel want ik pik ze er nooit uit op gehoor. Maar gefeliciteerd dus!

Ach, dat ze er qua balans tussenin zitten zegt nog niks over karakter. P90 en Filtertrons zitten er ook tussenin.

Wel heb ik het idee dat - net als met filtertrons trouwens - je wel je best moet doen om de juiste sound eruit te krijgen. Een aantal gitaristen lukt het (https://www.youtube.com/watch?v=eUvApC0bwUk)

Veel gitaristen lukt het ook niet. Thom Yorke en Daniel Johns horen daarbij. Toch twee artiesten die ik gigantisch bewonder.

dimi19
3 augustus 2016, 16:38
Knappe Tele hoor!

Pepe
3 augustus 2016, 16:47
Ach, dat ze er qua balans tussenin zitten zegt nog niks over karakter. P90 en Filtertrons zitten er ook tussenin.

Ik heb toch wel vaak het idee dat je gewoon niet goed leest wat ik schrijf? Ik heb het nergens over balans of karakter :D

Een P90 zit gewoon links van het Gibson Spectrum, vrij extreem pickupje hoor. Mijn mening met 4 P90 gitaren.

FruscianteFan
3 augustus 2016, 17:03
Ik heb toch wel vaak het idee dat je gewoon niet goed leest wat ik schrijf? Ik heb het nergens over balans of karakter :D

Een P90 zit gewoon links van het Gibson Spectrum, vrij extreem pickupje hoor. Mijn mening met 4 P90 gitaren.

ik verwoord het alleen anders. "tussen fender en gibson in" = vrij vertaald "in balans". "Ik pik ze er nooit uit op gehoor" = vrij vertaald "geen karakter".

Ik vind P90's niet heel extreem. Prima in balans met mijn Gretsch...

(that said: ik speel op een Gretsch, Jackson met P90 en tegenwoordig zo'n Kawai/Teisco.)

Pepe
3 augustus 2016, 17:15
Ik vind P90's niet heel extreem. Prima in balans met mijn Gretsch...

Ja, daar ga je al. Ik heb het over klankkleur. P90 is een zweterig middy pickupje met flubby bas, een filtertron is een scooped strakke twangert met een bijtend hoog. Dat kan prima in balans zijn maar je hoort toch wel een enorm verschil tussen beide mag ik hopen.

De wide range heeft een output als een P90 maar klinkt vrij nondescript, een piek in het midhoog zou je kunnen zeggen, meer niet. Maar dat maakt hem veelzijdiger.
De wide range in de brug positie is mijn favoriete overdrive sound maar clean not so much.

Masod
3 augustus 2016, 17:18
Verrekt mooie plank! Zag laatst in een kroegje iemand spelen met een thinline, geen idee welke versie het was maar het viel me op hoe breed inzetbaar de gitaar was.. van spanky tot rock tot bombastisch U2.
Lekker!

FruscianteFan
3 augustus 2016, 17:21
Ja, daar ga je al. Ik heb het over klankkleur. P90 is een zweterig middy pickupje met flubby bas, een filtertron is een scooped strakke twangert met een bijtend hoog. Dat kan prima in balans zijn maar je hoort toch wel een enorm verschil tussen beide mag ik hopen.

De wide range heeft een output als een P90 maar klinkt vrij nondescript, een piek in het midhoog zou je kunnen zeggen, meer niet. Maar dat maakt hem veelzijdiger.
De wide range in de brug positie is mijn favoriete overdrive sound maar clean not so much.

fair enough...

joh@ndederde
3 augustus 2016, 19:14
Te gekke gitaar is dit. Heb zelf recent ook een tweede hands gekocht: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?171197-HNGD-Fender-72-Thinline-Telecaster-Reissue Tot nu toe nog steeds m'n main gitaar. Heerlijke veelzijdig.

Gefeliciteerd met deze pracht gitaar :ok:

Joost de Ruig
3 augustus 2016, 19:55
Te gekke gitaar is dit. Heb zelf recent ook een tweede hands gekocht: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?171197-HNGD-Fender-72-Thinline-Telecaster-Reissue Tot nu toe nog steeds m'n main gitaar. Heerlijke veelzijdig.

Gefeliciteerd met deze pracht gitaar :ok:

Mooi broertje heb je, maar dat had ik al gezegd in jouw topic ;)

mountainman
3 augustus 2016, 22:46
Wat een mooie Tele! Gefeliciteerd. Die vintage frets en 7.25 radius heb ik ook op mijn japanse Tele. Je moet dan inderdaad wat harder werken. Maar heb je daar even geen zin in dan pak je gewoon een andere gitaar toch? :supercool:

Blijft jouw gitaar trouwens goed in zo'n muurbeugel hangen? Bij mij glijdt een Tele daar uit vanwege zijn smalle kop. Dan blijft hij met een beetje geluk nog net op de stemknop hangen. :nervous:

Tupelo
3 augustus 2016, 22:56
Zwak voor deze gitaren.
Al zo vaak geprobeerd, en altijd heb ik er een klik mee, en toch heb ik er nog nooit eentje aangeschaft.
Radius zou ik ook geen moeite mee hebben.
Als je toch aan het uitbreiden bent, geen slechte keuze.
Zou ik geen limiet kennen voor mezelf, dan had ik er al lang één; congrats !!

:jam:

Joost de Ruig
3 augustus 2016, 23:31
Blijft jouw gitaar trouwens goed in zo'n muurbeugel hangen? Bij mij glijdt een Tele daar uit vanwege zijn smalle kop. Dan blijft hij met een beetje geluk nog net op de stemknop hangen. :nervous:

Nooit iets van gemerkt :confused: misschien een ander merk beugel.

Erik de Perik
3 augustus 2016, 23:56
Mooie gitaar hoor Joost!

Pepe
3 augustus 2016, 23:59
Draai wat tape over de beugel en daarover weer een sok. Heb je gelijk geen last dat de Gibsons met die kunststof inbranden.

Stoffel43
4 augustus 2016, 00:13
Congratz! Nog nooit een thinline in handen gehad dus ik weet niet hoe die klinkt of hoe die speelt, maar tegenvallen kan het bijna niet. Mooie tekening in het hout ook. Veel plezier er mee!

MikeD
4 augustus 2016, 07:41
Jij Blij.. een klasgenoot van mij had er zo-een in de seventies (toen ik hem in 2005 sprak had ie m nog steeds) en dat was een geweldig apparaat... speelde als een tierelier en het geluid was onovertroffen; rocken als een gek met dat ding wat mij bijstaat is ook de supervolle sound die hij d'r uit wist te halen. Ben geen grote fan van Tele's maar zo'n thinline met die humbuckers... zit nog steeds in m'n achterhoofd. Maar ik begrijp dat de r.i. nou weer net niet 'die' humbuckers heeft dus het zal wel nooit wat worden tussen Tele's en mij....Desalnietteplus... enjoy!

Da Vinci
4 augustus 2016, 09:16
Nooit iets van gemerkt :confused: misschien een ander merk beugel.

Of geen smalle kop ;)

oh, wacht, hij had het over de Tele... :soinnocent:

Joost de Ruig
4 augustus 2016, 09:34
Of geen smalle kop ;)

oh, wacht, hij had het over de Tele... :soinnocent:

Ik weet dat ik een dikke kop heb, maar dat hoef ik niet van jou te horen. Da's je tweede lullige posting in dit topic....aikel.....

soundbound
4 augustus 2016, 10:11
Toffe tele weer Joost. Je begint wel een aardig setje bij elkaar te sparen, gaaf man! Enjoy!

episua
5 augustus 2016, 15:01
Heb de gitaar in handen gehad deze week. Mooi afgewerkt en klinkt akoestisch heel rijk, veel sustain ook! Wederom gefeliciteerd Joost!

Joost de Ruig
5 augustus 2016, 16:02
Heb de gitaar in handen gehad deze week. Mooi afgewerkt en klinkt akoestisch heel rijk, veel sustain ook! Wederom gefeliciteerd Joost!

Dank! Dat was een bijzonder sessie deze week. Nog nooit een Gibson 345 in de Steinberger uitvoering gezien. Mijn gitaarhart bloedde.... :eek:

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 16:11
Dank! Dat was een bijzonder sessie deze week. Nog nooit een Gibson 345 in de Steinberger uitvoering gezien. Mijn gitaarhart bloedde.... :eek:
Zoiets als de ovation die ik een paar maanden geleden in huis had? Au!


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Joost de Ruig
5 augustus 2016, 16:14
2016 v.o.s. , zelden zo'n mooi instrument gezien, maar nu headless..... :(

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 16:18
Gewoon laten fixen. Er is geen kopbreuk die niet gerepareerd kan worden.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Joost de Ruig
5 augustus 2016, 16:47
Gewoon laten fixen. Er is geen kopbreuk die niet gerepareerd kan worden.

Klopt, maar zijn duurste gitaar halveert wel in waarde zo ongeveer..... Bovendien lullig dat het op een leeg podium is gebeurd, terwijl de band backstage was en natuurlijk niemand iets gezien heeft :(

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 16:54
Kak! Dat is zuur, dus ook geen verzekering om het op te verhalen lijkt me.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Joost de Ruig
5 augustus 2016, 16:59
Kak! Dat is zuur, dus ook geen verzekering om het op te verhalen lijkt me.

Zowel de evenementenverzekeraar (het was op een vrij groot festival), als zijn eigen bedrijfsverzekering zijn aangesproken. Herstelkosten zal wel geen probleem zijn, de waardevermindering zal veel lastiger liggen.

Mitch
5 augustus 2016, 21:55
Ik ben ontzettend verliefd geweest op de Roadworn Tele, zo'n sexy witte body met zwarte slagplaat, Wide range, lekkere grote kop: helemaal stoer. Getest bij een winkel en helemaal gedesillusioneerd, zag er nep uit en de elementen klonken brak om van de functie van de pots nog maar te zwijgen. Amper bruikbaar, doffer, dofst. :nervous:
Zo'n goeie shiny poly reissue is veel beter, dat waren de originele ook. Maar afhankelijk van hoe de gitaar bevalt moet ik je toch aanraden eens naar een moderne upgrade van de pickups te kijken, want er zijn genoeg aanbieders die knap dichtbij komen. En die sound is zoals gezegd écht something else.

Joost de Ruig
5 augustus 2016, 22:08
Ik ben ook wel eens verliefd geweest op een sexy blondje en geloof me, die had geen upgrade nodig. Was leuk voor even, maar on the long run, bleek een soulmate veel bevredigender. Waarom denk je dat ik mijn JV52 al 32 jaar heb? :D