PDA

View Full Version : Getik met TS808 en pots op 0



Jippe vD
3 augustus 2016, 00:23
Hoi,

Ben een beetje nieuw hier, in 't kort: ik ben Jippe, speel al een tijdje gitaar en verdiep me laatste tijd meer in elektrische gitaar naast elektrische bas, dat ik al wat langer doe.

De vraag:

Mijn TS808 tubescreamer kraakt onder de volgende omstandigheden:

-De ts808 zelf staat uit. Wel in de schakeling, met opgeladen batterij, maar uit, dus 't rode lichtje brandt niet. (als ik 'm aanzet gaat 't weg)
-M'n stratocaster (traditionele wiring) heeft een of meerdere pots dicht staan (dus of de tone van mid/bridge of master volume op 0) het maakt niet uit of een dichte tone pot ook bij de geselecteerde pickup hoort (bijv: neck-tone is dicht, bridge pickup is geselecteerd, maar alsnog kraakt de ts808 )
-dit gebeurt niet zonder de tubescreamer in de schakeling, dus als ik m'n gitaar direct in m'n amp plug
-het gekraak verdwijnt als ik de pots ook maar 't geringst open draai, dus 't volume van 't kraken neemt niet geleidelijk af, maar verdwijnt direct
-het maakt niet uit of de gitaar geaard is (dus of ik m aanraak of niet)

Mijn huidige setup is mijn stratocaster (sss met 1 vol en 2 tone) -> ts808 -> fender blues deluxe.

Het gekraak is trouwens eigenlijk meer een soort inconsistent getik. Het volume ervan neemt niet toe of af met de knobs van de tubescreamer.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft. Mocht meer informatie nodig zijn, dan laat ik dat maar al te graag weten!

Leuk forum hebben jullie hier trouwens! ;)

Groeten!
Jippe

Plant
3 augustus 2016, 00:44
Hoi,

Ben een beetje nieuw hier, in 't kort: ik ben Jippe, speel al een tijdje gitaar en verdiep me laatste tijd meer in elektrische gitaar naast elektrische bas, dat ik al wat langer doe.

welkom!


De vraag:

Mijn TS808 tubescreamer kraakt onder de volgende omstandigheden:

-De ts808 zelf staat uit. Wel in de schakeling, met opgeladen batterij, maar uit, dus 't rode lichtje brandt niet. (als ik 'm aanzet gaat 't weg)

De TS808 heeft in 'uit' stand 2 signaalbuffers, er zit dus altijd aktieve elektronica tussen in en uitgang. Echt 'uit' is ie nooit.


-M'n stratocaster (traditionele wiring) heeft een of meerdere pots dicht staan (dus of de tone van mid/bridge of master volume op 0) het maakt niet uit of een dichte tone pot ook bij de geselecteerde pickup hoort (bijv: neck-tone is dicht, bridge pickup is geselecteerd, maar alsnog kraakt de ts808 )
-dit gebeurt niet zonder de tubescreamer in de schakeling, dus als ik m'n gitaar direct in m'n amp plug
-het gekraak verdwijnt als ik de pots ook maar 't geringst open draai, dus 't volume van 't kraken neemt niet geleidelijk af, maar verdwijnt direct
-het maakt niet uit of de gitaar geaard is (dus of ik m aanraak of niet)

Mijn huidige setup is mijn stratocaster (sss met 1 vol en 2 tone) -> ts808 -> fender blues deluxe.

Het gekraak is trouwens eigenlijk meer een soort inconsistent getik. Het volume ervan neemt niet toe of af met de knobs van de tubescreamer.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft. Mocht meer informatie nodig zijn, dan laat ik dat maar al te graag weten!

Ik vermoed dat het oscillatie / instabiliteit is. Ik lees iets over een opgeladen batterij. Oplaadbare batterijen hebben in volle toestand doorgaaans een lagere klemspanning dan niet-oplaadbare batterijen, in het ergste geval 7,2V, als je geluk hebt 8,4V i.p.v. 9V. Mogelijk is de te lage spanning het euvel. Probeer het eens met een 9V alkaline batterij of een netadapter.


Leuk forum hebben jullie hier trouwens! ;)

We doen ons best :)


Groeten!
Jippe

Bernardduur
3 augustus 2016, 10:46
Zit je telefoon in je zak als je speelt?

Ik heb hetzelfde probleem met mijn setup als ik vergeet mn telefoon uit mn zak te halen.

KoenB
3 augustus 2016, 10:51
Zit je telefoon in je zak als je speelt?

Ik heb hetzelfde probleem met mijn setup als ik vergeet mn telefoon uit mn zak te halen.

Een mechanisch horloge wil ook nog wel eens tikken veroorzaken als je 'm dicht bij de elementen houdt.



-het maakt niet uit of de gitaar geaard is (dus of ik m aanraak of niet)


Zit je versterker wel in een geaard stopcontact?

Jippe vD
3 augustus 2016, 18:21
@plant
Ik zei opgeladen batterij, maar daarmee bedoelde ik gewoon een volle, niet-oplaadbare, excuus. Als ik weer thuis ben zal ik 't eens met een andere batterij proberen, maar ik geloof niet dat 't daar aan ligt, want ik heb 'm al eens vervangen en toen bleef 't.
Wat zou ik kunnen doen aan zo'n oscillatie?

@bernardduur
Nee, 't ligt niet aan m'n telefoon, noch aan m'n pc of andere versterkers oid. Dat heb ik gecheckt... Helaas, dat zou namelijk makkelijk op te lossen zijn :)

@KoenB
Aan een horloge ligt 't ook niet. Dat zou ook niet de invloed van de pots verklaren in 't geluid.
Mijn versterker is niet aangesloten op een geaard stopcontact, ik heb er daar helaas geen van.... :( Maar 't probleem doet zich niet voor als de pots omhoog gedraaid zijn dus 't lijkt me echt een probleem dat zich afspeelt tussen de tubescreamer en de gitaar... niet zozeer de amp dus.

Dank voor alle reacties, hopelijk vinden we een oplossing en kan ik jullie op m'n blote knietjes bedanken voor het speelbaar maken van mn setup ;)

Groeten!
Jippe

Tabula Rasa
3 augustus 2016, 18:47
De randaarde zit aan het chassis van de versterker en dus aan de input en via de kabels dus helemaal totaan je brug.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

D3nnis
3 augustus 2016, 20:13
Zit er op dezelfde groep, of zelfs fase, als waar je versterker op zit wellicht nog iets met een elektromotor te draaien? Cv pomp, of wasmachine?
Ik heb bv een rolluikmotor dichtbij mijn zooi, en als die geactiveerd is hoor je ook van alles.
Hoe dat elektrisch te verklaren is weet ik niet, maar nasty rotdingen zijn het, elektromotoren.

Heynis
3 augustus 2016, 21:40
Ik heb wel eens een TS-9 gehad waarbij de gainknop met een lipje tegen de behuizing aangedraaid was, waarbij ook vreemde dingen gebeurden als die dicht stond. Doet het probleem zich ook voor met alléén de gainknop dicht?

Tabula Rasa
3 augustus 2016, 21:47
Wacht ff.... dus alleen gekraak als de ts uit staat? En dan alleen als een potmeter, maakt niet uit welke, helemaal dichtgedraaid is?

Raar probleem. Zal wel in die ts zitten ergens in het circuit. Optie kan zijn om hem in een looppedaaltje te hangen, dan is ie gelijk true bypass en is het probleem weg of nooit een pot helemaal dicht zetten, desnoods een tonepot aanpassen met een weerstandje zodat ie altijd een heel klein beetje lekt. Is wel een wat laffe quick fix, maar zou moeten werken.

Edit: vergeet het verhaal van de weerstand. Ik denk nog ff verder.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Duhsjaak
3 augustus 2016, 21:50
Een jaar of 5 geleden, heb ik na enig gepuzzel geroepen tegen iemand hier: leef je op een boerderij en hebben je ouders soms schrikdraad?
Dat bleek het geval.

En noem mij rustig een schrikdraadidioot, maar: zit er soms een puls ding voor schrikdraad op je stoppenkast of - groep?
Zou zo maar kunnen....

Vriendelijke groet, Gus

Jippe vD
3 augustus 2016, 23:02
Wederom een boel reacties, waarvoor dank.

@D3nnis
In dezelfde groep zit niets raars aangesloten, hetzij met elektromotoren, hetzij zonder. Dat zou ook niet verklaren waarom deze specifieke configuratie van pedaal en gitaar het geluid zou triggeren... Elektromotoren zijn echter inderdaad rare beestjes, heb daar eerder gedoe mee gehad

@Heynis
Ik heb 't pedaal nog nooit opengemaakt, maar als ik thuis kom over anderhalve week zal ik er eens naar kijken (wilde 'm toch al eens gaan openschroeven, gewoon uit nieuwsgierigheid). Met de pots dichtgedraaid bedoelde ik echter de pots van de gitaar, en dus niet die van de TS. Als ik thuis kom zal ik echter eens kijken of de knobs van de TS en kijken of die invloed hebben op 't geluid. Ik dacht me te herinneren dat ze geen invloed hadden, maar ik zal 't nog een nakijken.

@Tabula Rasa
Dat klopt. Raar hè?

Zo'n looppedaaltje zat ik ook aan te denken, of een true bypassmod... Dat zou 't probleem wel kunnen omzeilen, maar echt een oplossing is 't niet... (dat vind ik niet zo charmant, ben een beetje perfectionistisch wat dat betreft) Bovendien kost zo'n looppedaaltje of een mod ook allemaal geld, iets wat ik liever nog even in m'n zak houd. Als 't echter niet op te lossen is, zal dat uiteindelijk m'n plan worden.
Ik ben benieuwd naar je verdere ideeën :). Volgend jaar ga ik elektrotechniek studeren in delft, dus een beetje geklooi met weerstandjes ben ik niet vies van en klinkt spannend (no pun intended)

@DuhSjaak
Nee, ik heb geen schrikdraad. Een vriend van mij legt zich echter inmiddels toe op nickelback, dus wellicht is schrikdraad geen slecht idee...

Ik zal je geen schrikdraadidioot noemen hoor, maar nee, dat is niet 't probleem ;)

Fijne avond allemaal
Jippe

Bernardduur
4 augustus 2016, 09:20
Check ook even of je pluggen wel voldoende contact maken met de aarde van het chassis van het pedaal. Ik heb dit soort problemen ook wel eens gezien bij een onvoldoende aarding (door vieze jacks) waardoor het pedaal begon te oscilleren. Betere pluggen werkte toen perfect, maar het schoonmaken met wat alcohol uiteindelijk was de oplossing.

Dat van het lipje tegen de behuizing heb ik ook wel eens gehad.

Tabula Rasa
4 augustus 2016, 10:13
Check ook even of je pluggen wel voldoende contact maken met de aarde van het chassis van het pedaal. Ik heb dit soort problemen ook wel eens gezien bij een onvoldoende aarding (door vieze jacks) waardoor het pedaal begon te oscilleren. Betere pluggen werkte toen perfect, maar het schoonmaken met wat alcohol uiteindelijk was de oplossing.

Dat van het lipje tegen de behuizing heb ik ook wel eens gehad.
Met de jacks, massa ingang niet verbonden aan massa uitgang bedoel je?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Bernardduur
4 augustus 2016, 10:39
Met de jacks, massa ingang niet verbonden aan massa uitgang bedoel je?

Yep! Of dat er een weerstand ontstond tussen massa ingang en uitgang

Aandraaien van jacks helpt soms ook maar ik heb al meerdere malen bij een Boss pedaal gezien dat het connector naar de plug gewoon viezig was

Tabula Rasa
4 augustus 2016, 13:22
Klinkt logisch en zou weleens heel goed het probleem kunnen zijn.

Makkelijk te testen ook met een lang stukje koperdraad of een uitgevouwen paperclip.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
4 augustus 2016, 20:38
@plant
Ik zei opgeladen batterij, maar daarmee bedoelde ik gewoon een volle, niet-oplaadbare, excuus. Als ik weer thuis ben zal ik 't eens met een andere batterij proberen, maar ik geloof niet dat 't daar aan ligt, want ik heb 'm al eens vervangen en toen bleef 't.
Wat zou ik kunnen doen aan zo'n oscillatie?

Als gebruiker niks. Je kunt alleen extern alle voorwaarden wegnemen, een te lage batterijspanning kan een voorwaarde voor instabiliteit zijn. Als je een volle batterij gebruikt moet het verder goed zijn.


-De ts808 zelf staat uit. Wel in de schakeling, met opgeladen batterij, maar uit, dus 't rode lichtje brandt niet. (als ik 'm aanzet gaat 't weg)

Dat laatste is opmerkelijk. Als het alleen tikt in 'bypass', zou het erop duiden dat het getik in het pedaal ontstaat buiten het fx-circuit. Tussen de gemeenschappelijke ingangs- en uitgangsbuffer zit daar in 'bypass' effectief alleen een doorverbinding en.... de schakelfets Q102 / Q104 (2SK44SP), aangestuurd door het fx/bypass circuit.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/dc/83/28/dc8328d490a63a3059c78a961d33fdc0.jpg

Waarschijnlijk lekt een van die fets of is er sprake van detectie (radio ontvangst) wat je terughoort als tikken.

Jippe vD
4 augustus 2016, 22:54
Ik blijf 't zeggen: dank voor de reacties.

Ik hoop dat 't dan iets te maken heeft met die jacks. Van de elektronica van pedalen heb ik niet zoveel verstand. Kan iemand aub dit een beetje uitleggen over wat 't probleem inhoudt en hoe ik 't kan troubleshooten? Woorden als 'massa ingang' zeggen mij niet zoveel...

Ik zal onderhand ook eens gaan kijken of ik nog iets van een factuur heb, want als de problemen serieus zijn wil ik natuurlijk graag een vervanger. Is er een manier om erachter te komen of 't inderdaad 't non-fx circuit is dat radio opvangt? Dat ik 't zeker kan weten? En zou ik daar iets aan kunnen doen?

Groeten,
Jippe

Plant
4 augustus 2016, 23:16
Nee, kun je niks aan doen. Het is al een oeroud ontwerp en als het ding gevoelig is voor RF-storing van buitenaf helpt daar zonder re-design niets tegen. Als het een defect is (lekkende FET) moet je hem maar omruilen als je nog garantie hebt.

Als het aan de jacks ligt, doet ie het met het effect ingeschakeld ook. Je schrijft dat dat niet zo is, dus die optie kun je wegstrepen.

Als je trouwens googlet naar 'TS808 ticking noise' kom je meer van dit soort klachten tegen. Echter nooit met oorzaak of oplossing.

Jippe vD
5 augustus 2016, 09:07
Maar hoe verklaar je dan dat dat getik alleen ontstaan als een of meerdere van de potmeters van de gitaar op 0 staan?

no 1 hops
5 augustus 2016, 09:09
ik weet niet of het mogelijk is maar om storing vanuit het stroomnet uit te sluiten, kan je de set ook eens ergens anders proberen?
daarbij, als je nog een gitaar hebt of kan lenen, probeer het ook eens daarmee, daarmee sluit je dan een mogelijke oorzaak in de gitaar ook uit.
kabels die op de grond liggen pikken soms ook wat op als de kabels zelf niet goed afgeschermd zijn.

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 10:32
Maar hoe verklaar je dan dat dat getik alleen ontstaan als een of meerdere van de potmeters van de gitaar op 0 staan?
Gebeurt het ook als je het brugelement selecteert en dan een van de tonepots op 0 zet? Moet je strat wel standaard zijn met de brug pup zonder tonepot.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 10:35
Oké, eerst post nog ff bekeken. Ieder element staat in verbinding met een tonepot of volume. Wat je potmeters doen is feitelijk je signaalkant van een element verbinden met de massa, dus kortsluiten.

Is je strat helemaal origineel? Zijn er dingen veranderd die hiermee te maken kunnen hebben? Shielding aangebracht?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dutch66
5 augustus 2016, 12:09
Ontstaat het probleem sinds kort?, is er wellicht recent iets in je chain veranderd?,
(hoe on noemenswaardig dit wellicht ook lijkt!)

Plant
5 augustus 2016, 18:33
Maar hoe verklaar je dan dat dat getik alleen ontstaan als een of meerdere van de potmeters van de gitaar op 0 staan?

Dus er moet een potmeter (maakt niet uit welke) van de gitaar op 0 staan, de TS808 moet in de keten zitten en 'uit' staan. Alleen onder die condities tikt het.
TS808 werkt op volle batterij, dus voeding / lichtnet is geen issue.

Ik ga hier nog eens heel hard over nadenken.

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 18:46
Dus er moet een potmeter (maakt niet uit welke) van de gitaar op 0 staan, de TS808 moet in de keten zitten en 'uit' staan. Alleen onder die condities tikt het.
TS808 werkt op volle batterij, dus voeding / lichtnet is geen issue.

Ik ga hier nog eens heel hard over nadenken.
En het gebeurt zelf bij een tonepot van den element dat niet geselecteerd is, dus geen signaal krijgt vanaf de switch.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
5 augustus 2016, 20:01
Nee, 't ligt niet aan m'n telefoon, noch aan m'n pc of andere versterkers oid. Dat heb ik gecheckt... Helaas, dat zou namelijk makkelijk op te lossen zijn :)

OK, in het kader van uitsluiten is dit blijkbaar gedaan...


ik weet niet of het mogelijk is maar om storing vanuit het stroomnet uit te sluiten, kan je de set ook eens ergens anders proberen?
daarbij, als je nog een gitaar hebt of kan lenen, probeer het ook eens daarmee, daarmee sluit je dan een mogelijke oorzaak in de gitaar ook uit.
kabels die op de grond liggen pikken soms ook wat op als de kabels zelf niet goed afgeschermd zijn.

... andere gitaar, andere kabel(s), andere locatie en niet te vergeten een andere TS808 nog niet. In een aantal van deze opties zie ik geen logische oorzaak van het probleem, maar uitsluiten wat het niet kan zijn lijkt op dit moment de enige methode om er achter te komen waar het wèl kan zitten.

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 20:26
Even een hele rare brainfart. Heb je een stereo instrument kabel? Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Output gitaar is Mono input ts is is toch stereo om massa te verbinden op de schacht van de jack?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

AC3D
8 augustus 2016, 02:02
Even een hele rare brainfart. Heb je een stereo instrument kabel? Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Output gitaar is Mono input ts is is toch stereo om massa te verbinden op de schacht van de jack?

de massa van de batterij wordt inderdaad via de jack-plug verbonden aan aarde, maar dat betekend dat het hele pedaal niet aan gaat als er een stereo kabel wordt gebruikt, het circuit is dan immers open.

Jippe vD
3 september 2016, 11:34
Hallo allemaal, terug van vakantie en ontgroeningen heb ik weer even een blik kunnen werpen op m'n rig. Batterijspanning van de TS808 was nogal laag, dus die heb ik vervangen. Het probleem is niet verdwenen, maar lijkt nu wel enigszins normaler. Ik weet niet waarom het probleem eerst niet voorkwam toen de TS808 aanstond, maar nu tikt hij in ieder geval ook als hij aanstaat (dat het eerder niet gebeurde onder die omstandigheden zal wel met de batterijspanning te maken hebben gehad). Dus de condities opnieuw opsommend (gecorrigeerd)

- Het maakt niet uit of de TS808 uit of aan staat.
-M'n stratocaster (traditionele wiring) heeft een of meerdere pots dicht staan (dus of de tone van mid/bridge of master volume op 0) het maakt niet uit of een dichte tone pot ook bij de geselecteerde pickup hoort (bijv: neck-tone is dicht, bridge pickup is geselecteerd, maar alsnog kraakt de ts808 )
-dit gebeurt niet zonder de tubescreamer in de schakeling, dus als ik m'n gitaar direct in m'n amp plug
-het gekraak verdwijnt als ik de pots ook maar 't geringst open draai, dus 't volume van 't kraken neemt niet geleidelijk af, maar verdwijnt direct
-het maakt niet uit of de gitaar geaard is (dus of ik m aanraak of niet)

@Tabula Rasa Ik kan me wel herinneren dat ik stereokabels heb gebruikt... Ik moest sowieso nieuwe kabels gaan kopen, dus binnenkort zal ik nieuwe monokabels hebben en alles opnieuw nog eens checken...

Iemand verder ideeën?