PDA

View Full Version : Het kiezen van een multi effect processor



tom1984
2 augustus 2016, 12:53
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goeie Multi FX processor.
Nu ik heb enkele losse pedalen, maar op repetities zijn multibakjes toch wel ietsje handiger.

De vraag is welke.

Ik heb reeds een POD HD500x gehad maar ik vond deze eigenlijk niet zo wauw.
Vooral omdat de pre-amps mijn versterker geluid totaal vervormde.
Verder klonken ook niet alle effecten (droog zonder amp sim) goed.

Is er een goede multi effect pedaal die jullie mij van harte kunnen aanbevelen?

postbus31
2 augustus 2016, 13:00
Tja, lastig. Waar de één zich lens in vreet wil de ander geen bek op zetten.
Zelf tevreden met de Line 6 amplifi fx100. Vind het prettig dat je met een app (smartphone of tablet) alles maar dan ook echt alles kunt instellen en finetunen. Nadeel kan zijn dat je niet live ff snel eea wijzigt.

https://youtu.be/oJNRizcfNI0


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

arjanb01
2 augustus 2016, 13:17
Tc electronic nova system, tweedehands voor 200-250 te krijgen. Ideaal in de fx loop en super handig in te stellen met presets.

tom1984
2 augustus 2016, 15:00
how straks eens kijken.
Alleen bleek de laatste keer de fx loop van mijn bassbreaker 15 niet erg goed te werken. Veel gezoem/geruis.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

harrie-beton
2 augustus 2016, 15:36
De NOVA is ontwikkeld tussen een gitaar en vóór de versterker en niet voor in de FX loop. De NOVA is niet zo duur omdat het een eenvoudige floor processor is. De Nova heeft geen fx loop.

Kies dan een G major 2 of een G system.

postbus31
2 augustus 2016, 16:35
Boss me-25

https://youtu.be/J-frUwKOQ-Q


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

arjanb01
2 augustus 2016, 16:53
De NOVA is ontwikkeld tussen een gitaar en vóór de versterker en niet voor in de FX loop. De NOVA is niet zo duur omdat het een eenvoudige floor processor is. De Nova heeft geen fx loop.

Kies dan een G major 2 of een G system.

Dan zou ik ff goed de handleiding lezen. De nova kan je gewoon in de loop gooien hoor. Onze 2e gitarist heeft hem, super handig! Ikzelf heb de gmajor inderdaad.

Brad
2 augustus 2016, 17:41
Ik zou er eentje kiezen met een of meerdere programmeerbare effect loops zodat je een paar pedaaltjes in die loops kunt zetten

Maar dan zit je vaak al in de duurdere prijsklasse

tom1984
2 augustus 2016, 18:44
Behalve de boss zijn het wel echt amp modellers. Dat is nu net waar ik geen goede ervaring mee heb over een lampenbak.

Moet je dan niet over een full range speaker in plaats van een versterker.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Aca Ilic
2 augustus 2016, 18:57
...... een G system.

+1

vind ik een van de beste. Je kunt een paar goede overdrives/distortions in eff. loop plaatsen, waardoor je het beste van beide werelden ( analoog+digitaal) krijgt, 4x 9v adapter aansluitingen voor externe pedalen, goede digitale effecten met name delay en andere modulatie effecten, boostfunctie etc etc .....

arjanb01
2 augustus 2016, 19:14
Jongens, een g-system is 1500 euro nieuw, ik denk niet dat de ts daarnaar opzoek is.
Als je maar weinig fx gebruikt heb je goedkopere alternatieven, en de delays, reverbs en chorussen van tc zijn live echt prima bruikbaar.

tnijland
2 augustus 2016, 19:33
Ik zou zeker geen Nova systeem gebruiken omdat deze de klank teveel beïnvloed. Ik heb hem 2 maal weggedaan voor deze reden. Een G-system is prima mits je de latere versie met het speciale circuit neemt. Van Line6 zijn alleen de delays redelijk goed, de rest is matig... De M9 is echter wel erg handig in gebruik.

Als alternatief zou je ook een Eventide H9 in combinatie met wat pedalen kunnen nemen. De H9 is echt heel erg goed, biedt complexe effecten en dat hoor je terug. Misschien wel het beste apparaat van deze tijd.

Ga je puur voor een zeer goed en makkelijk inzetbaar multi-Fx dan is de FX-8 van fractal audio misschien iets voor je.

telerocker
2 augustus 2016, 19:54
Een Zoom G3 of G5?

Da Vinci
2 augustus 2016, 20:07
Dan zou ik ff goed de handleiding lezen. De nova kan je gewoon in de loop gooien hoor. Onze 2e gitarist heeft hem, super handig! Ikzelf heb de gmajor inderdaad.

Het jammere is dat het een van de twee is. En fx loop voor 4 kabelmethode was gezien de aangeboden effecten (overdrive en modulatie) zeer welkom geweest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
2 augustus 2016, 20:10
Vandaag wat YouTube filmpjes bekennen en iemand gaf aan als tip twee van die dingen te kopen. Nog altijd een flink stuk voordeliger dan een ander opvolgend model van 1400 pond. Vond het heen gek idee


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Joost de Ruig
2 augustus 2016, 21:06
Voor repetities heb ik een Zoom G3 en die kosten nog maar €135 nieuw tegenwoordig. Ook leuk voor thuis, hetzij 's nachts met koptelefoon ff helemaal uit je dak gaan, hetzij overdag met een subtiele shuffle uit de ingebouwde drumpaternmachine effectjes stapelen die je op je floorboard niet hebt. Veel waar voor je geld.

ErikE
2 augustus 2016, 21:14
Die HD500x is qua effecten overigens dikke prima hoor, dat gaat echt niet per se beter worden met een TC Electronic of Boss. Laatstgenoemde zijn wel wat makkelijker/intuitiever in te stellen, ik denk eerder dat daar de ogenschijnlijke winst zou zitten. (zelf o.a. een Nova en GT3 gehad en nu een HD500x)

edje kadetje
2 augustus 2016, 22:23
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goeie Multi FX processor.
Nu ik heb enkele losse pedalen, maar op repetities zijn multibakjes toch wel ietsje handiger.

De vraag is welke.

Ik heb reeds een POD HD500x gehad maar ik vond deze eigenlijk niet zo wauw.
Vooral omdat de pre-amps mijn versterker geluid totaal vervormde.
Verder klonken ook niet alle effecten (droog zonder amp sim) goed.

Is er een goede multi effect pedaal die jullie mij van harte kunnen aanbevelen?

Kun je wat je niet wil gebruiken (de preamps) niet gewoon uitzetten?

Braml
2 augustus 2016, 22:33
how straks eens kijken.
Alleen bleek de laatste keer de fx loop van mijn bassbreaker 15 niet erg goed te werken. Veel gezoem/geruis.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Heb ik onlangs een topic over gestart in het versterkers forum. Ik heb ook contact opgenomen met Fender, ze zeggen dat dat inderdaad een veel voorkomend probleem is met de bassbreaker 15. Dit komt door de transformator en het feit dat de omvang van de versterker hiervoor te klein is ofzo. Fender zegt dat het probleem op te lossen is door alle kabels links langs de versterker te leiden, ipv rechts.

Dutch66
3 augustus 2016, 00:05
+1

vind ik een van de beste. Je kunt een paar goede overdrives/distortions in eff. loop plaatsen, waardoor je het beste van beide werelden ( analoog+digitaal) krijgt, 4x 9v adapter aansluitingen voor externe pedalen, goede digitale effecten met name delay en andere modulatie effecten, boostfunctie etc etc .....

Ja, hier sluit ik me helemaal bij aan, als het binnen je budget past zou dit een serieuze kandidaat moeten zijn!

Da Vinci
3 augustus 2016, 09:19
Vandaag wat YouTube filmpjes bekennen en iemand gaf aan als tip twee van die dingen te kopen. Nog altijd een flink stuk voordeliger dan een ander opvolgend model van 1400 pond. Vond het heen gek idee

Ja die zag ik ook. Maar dat is natuurlijk een tikkeltje vreemd. Het handige van zo'n apparaat vind ik als minimaal effect gebruiker juist dat je alles in één unit hebt zitten zodat je niet een heel pedalboard hoeft te bouwen met kabels, voedingen etc. Plus dat je met één druk op de knop ineens je boost, compressor en delay kan oproepen. En dan is 500 euro best een prima bedrag.

Als ik nu 2 van die dingen moet kopen heb je een behoorlijke surfplank als pedalboard nodig (er zal ook nog ergens een wah en footswitch van m'n versterker bij moeten). Je weer niet je boost + delay onder één knop aanroepen. Dan gaan er toch een hoop voordelen van dat ding verloren. En voor 1000 euro kan je ook vrij aardig slagen voor een paar losse pedalen.

Brad
3 augustus 2016, 14:04
Als je niet zo nodig honderd amp models en vijftig effecten nodig hebt dan is een oude multi effectenbak tweede hands ook een aardige optie

De Boss Me 10 is bijvoorbeeld een aardige bak . De compressor , de overdrive en de distortion die erin zitten zijn analoog en de modulatie effecten digitaal

Met een Roland EV 5 expressie pedaal erop aangesloten kun je ook wah wah effecten maken

De mogelijkheden zijn in tegenstelling tot de huidige multi effect processors beperkt maar de basisklank van vooral de scheureffecten is erg goed

Fusion
3 augustus 2016, 20:54
Amp modelling aanzetten als je over n gitaarversterker gaat is niet echt slim :)

Je moet gewoon lekker zelf op onderzoek uit gaan. Lekker uitproberen in de muziekwinkel, YouTube reviews kijken etc. Wij kennen je smaak niet.

Ik persoonlijk vind de Boss GT100 wel oké. De Amp modeling zuigt, maar die heb je toch niet nodig. De effecten variëren van matig tot oké tot heel goed. Veel programmeerbare opties maken t dingen super bruikbaar.

Maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat iemand de HD500X niet kan waarderen. Heb je verder ervaring met sounds programmeren op zo'n multi fx? Presets moet je overigens nooit gebruiken, die zijn altijd bagger.

Brad
3 augustus 2016, 21:01
Met die oude bakken wel zoals de Roland GP 8 en de Boss mE 10 . Ik heb erg veel tijd gestopt in het programmeren van eigen geluiden

Ik vond die presets ook helemaal niks op een enkele uitzondering na

Ook in het imiteren van geluiden van platen waar ik graag op meespeelde en speel heb ik best wel veel tijd gestopt

Dat intro van Shine on you crazy diamond bijvoorbeeld , daar moet toch echt veel compressie en galm op

Fusion
3 augustus 2016, 21:19
Overigens heb ik n Roland VG88v2 te koop voor 85 EUR Één van de beste multi fx ooit. En dat meen ik. De Wah/volume pedal doet 't niet, maar is volgens mij een simpele reparatie. Mocht je willen heb ik er een op maat gemaakte koffer bij voor een zacht prijsje!

Brad
3 augustus 2016, 21:31
Ik zelf ben nu tevreden met wat ik heb als het om effecten gaat , maar misschien heeft iemand anders interesse

tom1984
3 augustus 2016, 21:57
Amp modelling aanzetten als je over n gitaarversterker gaat is niet echt slim :)

Je moet gewoon lekker zelf op onderzoek uit gaan. Lekker uitproberen in de muziekwinkel, YouTube reviews kijken etc. Wij kennen je smaak niet.

Ik persoonlijk vind de Boss GT100 wel oké. De Amp modeling zuigt, maar die heb je toch niet nodig. De effecten variëren van matig tot oké tot heel goed. Veel programmeerbare opties maken t dingen super bruikbaar.

Maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat iemand de HD500X niet kan waarderen. Heb je verder ervaring met sounds programmeren op zo'n multi fx? Presets moet je overigens nooit gebruiken, die zijn altijd bagger.
Hey fusion,

Die amp sims heb ik toen inderdaad uitgezet en eigenlijk de hd gaan gebruiken als gewoon multieffecten bord.

Ik kreeg de effecten toen ook niet goed.
Ik had over 4 kabels via de effecten loop moeten gaan, maar had geen effectenloop toen.

Misschien waren de programmeerbare opties voor mij te uitgebreid? Ik kon er niet mee overweg, maar moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet mega veel tijd heb ingestoken.

misschien dom van mij om hem toen weg te doen wie zal het zeggen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Fusion
4 augustus 2016, 16:27
Het is altijd ff wennen met je eerste (neem ik aan?) multi fx. Maar die HD500X is in die prijsklasse echt zo'n beetje te beste wat er is hoor, samen met de Boss GT100.

Maar eh... interesse in die Roland? :) Prima keuze, super geluid, geen geld!

@Brad: had t uiteraard niet tegen jou maar tegen de TS ;)