PDA

View Full Version : Multieffect integreren in pedal board



telecastermaster
2 augustus 2016, 12:41
Vroeger (eigenlijk nog niet zo heel lang geleden) was er een scherpe scheiding der geesten tussen gebruikers van multi fx processors en pedaaltjes. In het kort kwam het hier op neer: fx processors geven kwantiteit (veel effecten van matige kwaliteit) en pedaaltjes kwaliteit (weinig effecten van goede kwaliteit). Maar de processor rekenkracht neemt jaar op jaar toe en inmiddels zijn multi effects kwalitatief net zo goed als pedaaltjes. De Boss GT-100 bijvoorbeeld, of de TC Electronics Nova system hebben gewoon een aantal effecten ingebouwd die ook los als pedaaltje te koop zijn ( de TC flashback bv). Eigenlijk worden multi fx's daardoor steeds interessanter en krijg je met een multi fx in feite meer waar voor je geld. Je zou verwachten dat steeds meer mensen een multi fx integreren in hun pedal board maar ik heb de indruk dat dat niet gebeurt. Waarom niet? En wie heeft er wel een multi fx in zijn board geintegreerd?

maxdb
2 augustus 2016, 15:20
Voor mij werkt het al jaren, met mijn ouwe maar trouwe GT-6, flinke plank wel zo maar wel alles wat ik maar wil bedienen met Tap of Expressie pedaal.., Pas nog een kleinere multi FX van line6 geprobeerd maar weer terug bij dit
http://imageshack.com/a/img922/4711/CkmBY9.jpg

Edit:
de comp, Ts, en Fuzz staan voor de amp.
de GT6 en de 2 eq(boosts) in de loop, ik gebruik nagenoeg geen drive en comp uit de GT6, alleen modulatie delay en reverb

edje kadetje
2 augustus 2016, 18:53
Voor mij werkt het al jaren, met mijn ouwe maar trouwe GT-6, flinke plank wel zo maar wel alles wat ik maar wil bedienen met Tap of Expressie pedaal.., Pas nog een kleinere multi FX van line6 geprobeerd maar weer terug bij dit
http://imageshack.com/a/img922/4711/CkmBY9.jpg

Edit:
de comp, Ts, en Fuzz staan voor de amp.
de GT6 en de 2 eq(boosts) in de loop, ik gebruik nagenoeg geen drive en comp uit de GT6, alleen modulatie delay en reverb

Kun je de losse stomps wel goed intrappen zo?
Zouden twee losse borden naast elkaar niet praktischer zijn?

En zou je de loop(s) van de GT-6 kunnen gebruiken om de stomps in en uit de keten te kunnen halen? Zou tapdansen kunnen schelen?

En vooral ook: kun je de eq's niet uit de gt halen? lijkt mij veel praktischer, dan maak je ze integraal onderdeel van een patch van de gt-6.

maxdb
2 augustus 2016, 19:49
Kun je de losse stomps wel goed intrappen zo?
Zouden twee losse borden naast elkaar niet praktischer zijn?

En zou je de loop(s) van de GT-6 kunnen gebruiken om de stomps in en uit de keten te kunnen halen? Zou tapdansen kunnen schelen?

En vooral ook: kun je de eq's niet uit de gt halen? lijkt mij veel praktischer, dan maak je ze integraal onderdeel van een patch van de gt-6.

Naast elkaar wordt het zo breed dat het niet handig trapt.

Intrappen is geen nu enkel probleem door de trap vorm, hoe verder naar achter hoe hoger.

De loop gebruiken komt in de knoop met mijn preset keuzes, ik gebruik de hele distortion/OD groep niet en die is ook niet meer toegewezen een een pedaal. Het voordeel zou minder tonesuck zijn maar ik heb daar weinig last van.En als ik ze aan zou willen hebben moet ik dat programmeren en alsnog de keuze uit de pedalen maken op de pedalen zelf..

De eq zou dan ook een pedaal toegewezen moeten krijgen, bovendien kan ik nu ten alle tijde mijn volume(boost) aan te passen met het handje zonder in het menu te duiken.Ik gebruik de EQ's nu alleen voor soloboost(de linker) en voor master volume aanpassing (de rechter)

edje kadetje
2 augustus 2016, 22:12
Naast elkaar wordt het zo breed dat het niet handig trapt.

Intrappen is geen nu enkel probleem door de trap vorm, hoe verder naar achter hoe hoger.

De loop gebruiken komt in de knoop met mijn preset keuzes, ik gebruik de hele distortion/OD groep niet en die is ook niet meer toegewezen een een pedaal. Het voordeel zou minder tonesuck zijn maar ik heb daar weinig last van.En als ik ze aan zou willen hebben moet ik dat programmeren en alsnog de keuze uit de pedalen maken op de pedalen zelf..

De eq zou dan ook een pedaal toegewezen moeten krijgen, bovendien kan ik nu ten alle tijde mijn volume(boost) aan te passen met het handje zonder in het menu te duiken.Ik gebruik de EQ's nu alleen voor soloboost(de linker) en voor master volume aanpassing (de rechter)

OK, ik stelde mijn vraag vanuit mijn eigen benadering. Ik werk het liefst met patch-changes. Ik verander met één druk op de knop compleet van geluid. Binnen een patch doe ik alleen maar enkele voorgeprogrammeerde wijzigingen met losse switches.

Dutch66
2 augustus 2016, 23:51
Als je de OD-groep van de GT-6 niet gebruikt, zou ik juist de FX loop voor bijvoorbeeld
de TS gebruiken. Je kunt dan de plek in de chain per preset bepalen, en desgewenst
de settings van de TS 'on-the-fly' gewoon aanpassen.

Dit kan omdat het bij de GT-6 of de OD-groep of de FX loop is, allebei tegelijlk kan
(helaas) niet.... Maar goed, de drives van de GT gebruik je niet.

EDIT: qua integratie van losse pedalen is de GT-6 dus veels te beperkt, en daar ging
het de TS geloof ik om, sorry....

telecastermaster
3 augustus 2016, 09:52
EDIT: qua integratie van losse pedalen is de GT-6 dus veels te beperkt, en daar ging
het de TS geloof ik om, sorry....

Het ging mij er ook om dat multi fx eigenlijk een steeds betere bang for the buck worden omdat ze kwalitatief eigenlijk net zo goed zijn geworden als losse pedaaltjes. Toch hebben niet veel mensen een multi fx in hun board geintegreerd.

Ik ben ben ook benieuwd of je de 4cm (vier cable method) toepast als je er wel een hebt. :-)Ik vermoed dat niet veel mensen dat doen omdat de meeste toch losse drive pedals gebruiken ipv de drives van de mulit fx.

JanVrm
3 augustus 2016, 11:05
Gitaar -> EHX Pitch Fork -> EHX OD Glove -> Joyo US Dream -> Boss GT8.
Ik speel dan idd met 4cm: in mijn ogen absoluut noodzakelijk om vooral delay goed uit de verf te laten komen.
Verder zie je nog een DIY switchbox om manual settings of tuner van de GT8 aan/uit te schakelen en een footswitch van mijn Mesa Boogie DC-3.

Bij repetities gebruik ik de GT8 via de headphone output rechtstreeks naar de Jamhub.

Ik gebruik de OD van de GT8 zelden of nooit. De OD Glove voor de zachtere overdrive, de Mesa voor de lekkere vette buizenoverdrive, evt. met EQ en de Joyo voor al het vieze.

http://i1217.photobucket.com/albums/dd386/JanVrm/IMG_2073.jpg

Pearl
3 augustus 2016, 11:36
Interessamt topic dit. Ik ben nog maar beginnend en heb alleen een multifx en een losse overdrive. Vraag me af hoe en waar ik wat op welke plek moet zetten. Mijn multifx heeft geen fx loop (digitech rp360). Kan zon switchboard (of hoe heet zoiets) uitkomst bieden in die zin dat je de multifx in of uit kan schakelen of op andere plaatsen in de chain kan zetten? Of wordt mijn digitech waardeloos zodra ik meer losse peNdalen heb?

paulusdeBKB
3 augustus 2016, 12:08
Je Digitech wordt pas waardeloos wanneer je voor alle functies waarover de Digitech beschikt, een beter alternatief hebt. Over het algemeen sluiten gitaristen hun multiFX aan in de effect send/return van hun versterker. Een los overdrive pedaaltje gaat juist voor de versterker. Dus: gitaar --> overdrive --> ingang versterker --> send --> digitech --> return.

Doe je het op deze manier, dan komen de modulatie, delay en reverb van de RP360 NA de oversturing van het pedaaltje (en eventueel de versterker). Mensen vinden het op deze manier over het algemeen beter klinken.

Trouwens... gebruik je eigenlijk een versterker? Of alleen de RP360 met een koptelefoon of zo?

Brad
3 augustus 2016, 13:33
Een multi effect uitgerust met midi kan je natuurlijk uitstekend combineren met losse effecten wanneer je er ook nog een midi schakelsysteem met loops erbij hebt

Je kunt het pedaal van het schakelsysteem gebruiken om program change messages naar die effect processor te sturen of je kan die effectprocessor als basis nemen als het schakelsysteem uitgerust is met een midi in

Je kunt hoe dan ook allerlei effect combinaties oproepen waarbij je effect programma s uit de effect processor kunt combineren met de pedalen

De klankmogelijkheden zijn eindeloos

Dutch66
3 augustus 2016, 14:32
Ik denk dat de meeste mensen juist aan het 'pedalboarden' slaan om zelf te kunnen
bepalen welke pedalen (merk/type) je in je chain wil hebben... Ik ben zeker met je eens
dat Multieffecten door de jaren heen steeds beter zijn geworden, neem bijvoorbeeld
de Line6 Helix of de TC G system. Maar voor beide geld dat bijvoorbeeld 'hun' chorus in
mijn eigen ogen niet per definitie ook de 'beste' chorus is. Bovendien verander ik
nogal eens van mening/smaak en wil ik de flexibiliteit hebben om te kunnen switchen.

Daarmee vervalt voor mij ook eigenlijk de toegevoegde waarde van een multiFX op een
pedalboard. In de praktijk zou ik slechts een aantal effecten uit zo'n multidoos halen
en de rest toch echt via mijn (favoriete) trappers. Bovendien scheelt het qua bediening
dan al niet zo heel veel meer dan een gave collectie trappers met een uitgebreide
(programmeerbare) looper.

Ik heb trouwens wel een M5 op m'n board staan, voor effecten die ik eigenlijk sporadisch
gebruik en waarvoor de lat dus gewoon wat minder hoog ligt.

Ik heb niet zolang geleden uitvoerig met de Helix mogen 'kloten' en ik moet eerlijk
zeggen dat ik danig onder de indruk was. Niet alleen klankmatig maar ook zeker de
(multi) inzetbaarheid. Ik denk dat ik live met (alleen) de Helix wel weg zou kunnen
komen, ik zou dan wel aan een heel andere monitoring 'iets' moeten gaan denken...

Zowel de TC als de Helix hebben beide 4 geïntegreerde loops, als dat voor jouw voldoende
is zou ik ze zeker overwegen. Maar goed, dan heb je het juist meer over het 'integreren'
van pedalen in een multifx, dan een multiFX op een pedalboard...

eh....., das eigenlijk hetzelfde realiseer ik me nu! :seriousf:

FruscianteFan
3 augustus 2016, 17:16
Ik denk dat het wel degelijk gebeurt, alleen niet de alomvattende multi-fx. Of, soms ook wel trouwens.

Alleen: meestal is het ofwel multi-fx met één of twee losse dingen erbij, ofwel multi-in-single-kleren. Dat je je delays uit een multi haalt (Strymon, anyone? Line6, TC), misschien je modulatie en reverb ook, maar je drives dan weer uit je oude vertrouwde OCD of Box of Rock.

zjanke
3 augustus 2016, 17:23
Dat doe ik dus: TC Novasystem, OCD, Flowerbooster en een Wah. Ook nog wel andere dingen erbij gehad, maar momenteel alleen dit dus.

Pearl
3 augustus 2016, 19:49
Trouwens... gebruik je eigenlijk een versterker? Of alleen de RP360 met een koptelefoon of zo?
De rp360 gaat een mengpaneel in waarop actieve monitoren zijn aangesloten. De send/return zal ik eens proberen, dat moet te doen zijn met mijn mengpaneel.

harrie-beton
3 augustus 2016, 21:12
Ik gebruik ook pedalen en FX, ik heb een tuner, handwired vox wahwah, T-rex buizen-compressor en mad professor overdrive (little green wonder) op een pedalenbord. De chorus, delay enzovoort haal ik uit mijn Gmajor 2 in de effect loop.
Ik heb ook regelmatig mijn gitaar direct in de versterker en gebruik dan alleen de FX.

Mijn FX kan ook mijn versterker schakelen maar dat gebruik ik nog niet zo veel.

D3nnis
4 augustus 2016, 06:54
Harrie-beton, gebruik je nog een midipedaal op je board om de g major te schakelen?

harrie-beton
4 augustus 2016, 12:17
jazeker, heb een tweedehands FCB1010 gekocht voor 60 euro en er zelf een andere chip in gezet. Het midi pedaal is veel te groot vind ik..
Dat is nog een sluitpost maar het werkt.

D3nnis
4 augustus 2016, 12:50
Vroeger had je naast de g major ook een g minor voetpedaal. Geen idee wat de functionaliteit van dat ding is, maar misschien kan die genoeg voor wat je nodig hebt voor de g major?

Jyuuga
8 augustus 2016, 17:46
YMMV. Misschien een makkelijk antwoord, maar ik denk er wel zo over. Het is maar net of het op dat moment doet wat jij wilt dat het moet doen, en als het dat goed doet, dan is dat.. goed? :p

Maar zelf gebruik in losse effecten op het moment. Idd omdat je dan kan switchen tussen de verschillende units en je dan ook een leuk plankje hebt.. In plaats van zo'n lelijk multi-ding ;)