PDA

View Full Version : Jullie favoriete 'exotische toonladder'



Gesualdo
1 augustus 2016, 23:38
Ik was een paar dagen terug een beetje aan het improviseren toen ik per abuis de 5de modus van de harmonische majeur speelde (kwam ik later achter :D). Nu vind ik deze zelf erg mooi klinken, vanwege de 1,5 toonafstand tussen de b2 en 3 wat dat mooie 'harmonische' cq exotische geluid geeft, maar dan met een majeur tonaliteit.

Daarnaast bevat het de b7 zoals het good ol' mixolydische laddertje.

https://youtu.be/bbLd7IMuJYw

Even zoeken op naam leverde dus al gauw op: mixolydian b2 ofwel dus de 5de modus van de harmonische majeur. Ga binnenkort maar hier een solootje op bouwen denk ik.

Welke 'exotische toonladders' vinden jullie erg mooi of gebruiken jullie zelfs vaak tijdens het improviseren?

Ben benieuwd of er mooie ladders voorbijkomen hier :)

Brad
2 augustus 2016, 02:24
Ik ga binnenkort eens een Japanse ladder proberen . Die staat in een heel apart boek dat ik heb , Het gitaareffecten kookboek

Er staat in hoe je op je elektrische gitaar een koto kunt imiteren . Nou zit ik daar niet op te wachten maar die ladder lijkt me interessant

De band Japan combineerde ook al popmuziek met Oosterse klanken met een erg mooi resultaat

Bazzey
2 augustus 2016, 14:52
Ik liep vorig jaar door een medegitarist tegen de mishberach ladder aan.
Hij had het over een Dorian ladder met #4
Word gebruikt in Klezmer muziek.

B C# D F F# G# A B

Kon niet veel op youtube vinden erover , maar hier iets waardoor je er een beetje idee van krijgt kwa geluid:

https://www.youtube.com/watch?v=P8h7Fwjde-o

:) ik ben ook benieuwd wat er nog meer voor ladders hier opduiken.

Brad
2 augustus 2016, 17:11
Die Japanse ladder waar ik het over had is de Hira yoshi toonladder . Je zou het kunnen zien als een Lydische ladder waarbij de grote secunde en de grote sext ontbreken

Het is dus een ladder die uit vijf tonen bestaat

De formule van die ladder volgens de westerse theorie is : 1 3 kruis 4 5 7

Je krijgt dan bijvoorbeeld : f a b c e

Zeker als je het staccato speelt klinkt het inderdaad Oosters

pimmetje
2 augustus 2016, 17:33
Ik liep vorig jaar door een medegitarist tegen de mishberach ladder aan.
Hij had het over een Dorian ladder met #4
Word gebruikt in Klezmer muziek.

B C# D F F# G# A B

Kon niet veel op youtube vinden erover , maar hier iets waardoor je er een beetje idee van krijgt kwa geluid:

https://www.youtube.com/watch?v=P8h7Fwjde-o

:) ik ben ook benieuwd wat er nog meer voor ladders hier opduiken.
Geinig. Even mee zitten pielen en ik merkte dat als ik even niet duidelijk met een B als grondtoon dacht, direct die grondtoon naar de C# schoof, waardoor je een soort mixolydisch met verlaagde 6 kreeg. Nog steeds leuk midden-oosten sausje, maar toch anders (vertrouwder voor mijn westerse oortjes :D).

Dat vanuit die B ga ik nog eens vaker thuis proberen te brengen :ok:.

Gesualdo
2 augustus 2016, 17:51
B C# D F F# G# A B



Klein puntje; ik zou ipv F de E# noteren, wordt ook direct duidelijk dat het een #4 bevat ;)

Hier een filmpje over de Dorian #4:

https://youtu.be/KfyED1oAUTk

Bazzey
2 augustus 2016, 18:57
Klein puntje; ik zou ipv F de E# noteren, wordt ook direct duidelijk dat het een #4 bevat ;)

Ik snap je gedachtengang hier , maar dat is voor mijzelf onduidelijker omdat E# niet bestaat en F wel.
Tenminste in theorie dus wel maar niet op die hals zeg maar. :p
Snappie em nog?

En voor alle meelezers: Post je favoriete exotische ladder!!!

Pepe
2 augustus 2016, 19:27
Ik heb geen idee hoe de toonladder heet maar ik gebruik vrij vaak in een mineur (bijv in Em)

E (F) F# G A (A#) B C (D) D# E

De noten tussen haakjes zijn dan doorgaande noten.

Ik heb hem gejat van Ribot en nou leidt ie een eigen leven op de gitaar van Pepe.


https://www.youtube.com/watch?v=uGSI8CuH1nQ

Gesualdo
2 augustus 2016, 19:37
Ik heb geen idee hoe de toonladder heet maar ik gebruik vrij vaak in een mineur (bijv in Em)

E (F) F# G A (A#) B C (D) D# E

De noten tussen haakjes zijn dan doorgaande noten.

Ik heb hem gejat van Ribot en nou leidt ie een eigen leven op de gitaar van Pepe.


https://www.youtube.com/watch?v=uGSI8CuH1nQ

Harmonische mineur met veel chromatiek :D

Pepe
2 augustus 2016, 19:45
De "key" zit vooral in E F D# C B maar good enough for me!

guitarkid2
3 augustus 2016, 22:41
Harmonische mineur met veel chromatiek :D

aah de chromatische oplossing Bassisten zijn er dol op

Fusion
5 augustus 2016, 12:25
Vind de Octotonische ladders mooi :) En ook Lydisch Dominant, zeker als je 'm vooraf laat gaan door een maj 7 over een VII akkoord, of zelfs als die toon de tonica is. Dus bijv een Bb Lydisch Dominant spelen maar beginnen met een A (die niet in Bb Lydisch Dominant voorkomt!) als het stuk in een soort van A mineur staat :)

Fusion
8 augustus 2016, 20:42
En de meest 'off klinkende' vind ik nog altijd de altered scale. En de combinatie van harmonisch mineur met Hongaars harmonisch mineur is niet zo 'off' maar wel erg mooi. Erg vaak gebruikt in mijn geliefde Balkan muziek.

mountainman
8 augustus 2016, 21:33
Ik gebruik vaak deze toonladder: E F# G A# B C# D# E. Ik kon er niet achter komen wat dit nu precies is, dus hopelijk kunnen jullie me wijzer maken. Het lijkt wel wat op de Hongaarse zigeunerladder maar dan zou er een C in plaats van een C# gespeeld moeten worden.

Het mooie van deze toonladder is dat je er totaal verschillende sferen mee kan neerzetten. Zoals bijvoorbeeld in dit stukje dat ik laatst heb gemaakt: Journey of the Drama Queen (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8951343/mp3/Broadcasting%20from%20Cygnus%20A/Journey%20of%20the%20Drama%20Queen.mp3)

Fusion
8 augustus 2016, 22:00
Moest m ff opzoeken maar dat heet Lydisch Verminderd. Dat Lydisch is logisch, maar Verminderd snap ik niet helemaal. Alleen de terts is klein... vreemd.

Gesualdo
9 augustus 2016, 10:44
Beetje een misnomer idd om die toonladder een 'diminished' kwalificatie te geven. Misschien omdat er al zoiets bestaat als de 'lydian minor', wat een logischere naam zou zijn m.i.

Een lydian b3 dekt de lading beter dan lydian diminished. Maar goed, die namen zijn vrij generiek allemaal, dus veel maakt het niet uit als je maar uitlegt aan je medemuzikanten welke noten je speelt.

terrasbeest
9 augustus 2016, 12:17
Beetje een misnomer idd om die toonladder een 'diminished' kwalificatie te geven. Misschien omdat er al zoiets bestaat als de 'lydian minor', wat een logischere naam zou zijn m.i.

Een lydian b3 dekt de lading beter dan lydian diminished. Maar goed, die namen zijn vrij generiek allemaal, dus veel maakt het niet uit als je maar uitlegt aan je medemuzikanten welke noten je speelt.

Klopt. De benaming ' diminished' is voorbehouden voor symmetrische toonladders.Maar idd: what's in a name.... ' half diminished ' ( min7b5 ) is ook een courante benaming, maar niet correct volgens de theorie politie.

Schrevel
9 augustus 2016, 17:30
Een soort extended frygische blues ladder:
E F G G# Bb B D E

De hypercorrecten mogen 'm schrijven als:
E F G Ab Bb Cb D E
maar dat maakt 'm niet begrijpelijker.

Hij is als volgt opgebouwd:
E7 met toegevoegde bluesy kleine terts (te schrijven als E7+9) is ook te zien als een samenvoeging van Emaj + Gmaj (E G# B + G B D).
Deze twee zijn uit te breiden naar E7 + G7 waardoor de F erbij komt; zowel de E als G krijgen hierdoor ook een frygische sekunde erbij (resp. F en G#).
En omdat de E er een kleine terst bij heeft moet de G er ook een krijgen om de ladder compleet te krijgen, vandaar de Bb (die natuurlijk ook in de gewone bluesladder van E zit.)

(Je kunt 'm ook zien als een samenvoeging van E7-9 + G7-9 + Bb7-9)

Hij klinkt enigszins Led Zeppelinnig: overdreven en melodramatisch.

Gesualdo
9 augustus 2016, 18:26
Als je met hypercorrect correct bedoelt dan vind ik die diatonische notitie wat makkelijker te lezen, helemaal als het genoteerd staat op bladmuziek. Anywho...

Bijzondere toonladder zeg, heeft veel weg van 'superlocrian', alleen heb je ipv b6 een bb6 wat enharmonisch weer de reine kwint is. Als die Cb een C was had je dus superlocrian.

Kun je met deze ladder überhaupt een melodie bouwen die mooi klinkt? :D

Schrevel
9 augustus 2016, 18:52
Kun je met deze ladder überhaupt een melodie bouwen die mooi klinkt? :D

Doordat zowel de E als de G als tonica klinken loopt een melodie als een stoptreintje dat voortdurend halt houdt. Maar dat kan ook aan mijn manier van spelen liggen. Het is wel een perfecte ladder voor allerlei riffs omdat je die lekker heen en weer kunt schuiven terwijl elke riff afzonderlijk vreemd genoeg klinkt om te kunnen herhalen zonder dat ie verveelt.

edje kadetje
8 februari 2021, 15:40
Voor mij nu:

Lokrisch.

Zelf een nummer gemaakt in lokrisch en nu ben ik bezig om Comfortably numb van Pink Floyd in B-lokrisch in te studeren/opnemen.

Remork1970
8 februari 2021, 18:09
Wat een theoretische kennis hier! Hebben jullie dat door zelfstudie verkregen of door les te nemen?

edje kadetje
8 februari 2021, 18:47
Wat een theoretische kennis hier! Hebben jullie dat door zelfstudie verkregen of door les te nemen?

Zelfstudie.
Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo in die jazzy hoek zit en dus bij de toevoegingen op een akkoord en daar dan weer verlagingen en verhogingen op, al snel de draad kwijtraak. Maar de kerktoonladders (de ladders die je kunt maken als je een gewone majeurtoonladder in de vingers hebt, door simpelweg de startnoot te veranderen) vond ik goed te doen.

En zo kwam ik erachter dat een riffje dat ik speelde - en waar een gekke noot in zat - eigenlijk in een mixolydische toonladder past. Ik gebruik die wetenschap vervolgens om makkelijker bijpassende akkoorden te zoeken (en te vinden).

Erik de Perik
8 februari 2021, 19:27
Het is nog weel steeds "locrisch."

NLF
9 februari 2021, 20:43
Volgens de regels van de logika

piezo
10 februari 2021, 10:46
Het is nog weel steeds "locrisch."Ach, steeds als jij kweelt, dan kwel je ons.

Rinze
10 februari 2021, 11:44
Ach, steeds als jij kweelt, dan kwel je ons.😂1234567890

Remork1970
10 februari 2021, 12:44
Is EDP de nieuwe brad hier?

edje kadetje
10 februari 2021, 16:04
Het is nog weel steeds "locrisch."

Dat is fijn, ik houd wel van accoorden, en andere c-woorden.

Erik de Perik
10 februari 2021, 19:09
Is EDP de nieuwe brad hier?

Zeker weten, ik grossier in niet kloppende muziektheorie, Bowie en Pink Floyd studies waar ik niets van laat horen, daklozen-onzin, wonen in de Pijp als vegan en bestook forumleden met PM's.

Fabrieksinstellingen
10 februari 2021, 20:27
In theorieboeken is het zoweel locrisch als lokrisch.
Locrisch is wel wat meer gebruikt.

tnijland
26 februari 2021, 23:20
Ik heb geen idee hoe de toonladder heet maar ik gebruik vrij vaak in een mineur (bijv in Em)

E (F) F# G A (A#) B C (D) D# E

De noten tussen haakjes zijn dan doorgaande noten.

Ik heb hem gejat van Ribot en nou leidt ie een eigen leven op de gitaar van Pepe.


https://www.youtube.com/watch?v=uGSI8CuH1nQ

Teveel ladders zeggen me niet zoveel. Ik heb al moeite om alles te onthouden. Als het maar lekker klinkt en daarom sluit ik me liever aan bij die prachtige clip van pepe ;-)

edje kadetje
1 april 2021, 20:31
Voor mij nu:

Lokrisch.

Zelf een nummer gemaakt in lokrisch en nu ben ik bezig om Comfortably numb van Pink Floyd in B-lokrisch in te studeren/opnemen.

Ziehier het resultaat.
Het spel en de opname zijn een stuk minder dan op youtube gebruikelijk is bij thuisopnames. Het zij zo, dit is wat ik kan.
Ik vind het een geinig experiment en leuk om te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=tQhp8SFWtdQ

edje kadetje
5 april 2021, 15:48
Bij het gebruik van een bijzondere toonladder in melodie of riff, gebruiken jullie dan ook de aangepaste akkoorden die bij zo'n toonladder horen?

Ik heb bijvoorbeeld een nummer geschreven rondom een riff die in A frygisch dominant staat. Ben ik pas 20 jaar nadat ik de riff bedacht achter gekomen overigens. Maar toen ik me realiseerde dat het inderdaad een speciffieke toonladder was, ben ik de akkoorden ook gaan omwerken naar die toonladder.
Het F-akkoord dat ik gebruik, heeft dan een verhoogde 5 (c#), terwijl de Em flat5 is.

Jullie ook voorbeelden?

edje kadetje
10 april 2021, 16:24
Bij het gebruik van een bijzondere toonladder in melodie of riff, gebruiken jullie dan ook de aangepaste akkoorden die bij zo'n toonladder horen?

Ik heb bijvoorbeeld een nummer geschreven rondom een riff die in A frygisch dominant staat. Ben ik pas 20 jaar nadat ik de riff bedacht achter gekomen overigens. Maar toen ik me realiseerde dat het inderdaad een speciffieke toonladder was, ben ik de akkoorden ook gaan omwerken naar die toonladder.
Het F-akkoord dat ik gebruik, heeft dan een verhoogde 5 (c#), terwijl de Em flat5 is.

Jullie ook voorbeelden?

En nog iets ...

Dat frygisch dominant, dat is natuurlijk niks anders dan de 5e modus van harmonisch mineur. Toch, eens?

Hoe worden de andere modi van harmonisch mineur genoemd?
Ik kon er niet zo snel iets van vinden op www.

Hier op gitaarnet heeft Jeroen het erover:

'probeer ook eens 4e trap: 1 2 b3 #4 5 6 b7 (Roumanian Minor)'

edje kadetje
10 april 2021, 16:43
En nog iets ...

Dat frygisch dominant, dat is natuurlijk niks anders dan de 5e modus van harmonisch mineur. Toch, eens?

Hoe worden de andere modi van harmonisch mineur genoemd?
Ik kon er niet zo snel iets van vinden op www.

Hier op gitaarnet heeft Jeroen het erover:

'probeer ook eens 4e trap: 1 2 b3 #4 5 6 b7 (Roumanian Minor)'

Ik wil dit weten voor een 'vriend' die nóg een riff heeft van lang geleden. Eerst had hij er een in frygisch dominant. Daar heeft hij nu eindelijk een heel nummer van gemaakt. Gebruikmakend van akkoorden die je kunt vormen met die frygsich dominante schaal.

Hij heeft ook nog een riff die behoorlijk ge-ent lijkt op de 2e trap van de harmonisch mineur toonladder. En nu lijkt het hem leuk om te weten hoe je die specifieke toonladder noemt. Het vormen van die akkoorden lukt wel, het gaat me om de naam van de schaal.

Hij is trouwens in c#. Dus c#-d-e-f#-g-bes-b-c#.
(of is het logischer om die bes een a# te noemen?).
(en ten slotte, het maffe is dus dat de tonic opnieuw een diminshed akkoord is (c#-e-g), net als in uncomfortably numb).

edje kadetje
11 april 2021, 20:10
En nog iets ...

Dat frygisch dominant, dat is natuurlijk niks anders dan de 5e modus van harmonisch mineur. Toch, eens?

Hoe worden de andere modi van harmonisch mineur genoemd?
Ik kon er niet zo snel iets van vinden op www.

Hier op gitaarnet heeft Jeroen het erover:

'probeer ook eens 4e trap: 1 2 b3 #4 5 6 b7 (Roumanian Minor)'

En de derde modus wordt https://www.youtube.com/watch?v=wNWDjhDo2Ak hier lydian augmented genoemd.
Edit: oh nee, toch niet. Hier gaat het om de derde modus van melodic minor.

edje kadetje
11 april 2021, 20:43
Ik wil dit weten voor een 'vriend' die nóg een riff heeft van lang geleden. Eerst had hij er een in frygisch dominant. Daar heeft hij nu eindelijk een heel nummer van gemaakt. Gebruikmakend van akkoorden die je kunt vormen met die frygsich dominante schaal.

Hij heeft ook nog een riff die behoorlijk ge-ent lijkt op de 2e trap van de harmonisch mineur toonladder. En nu lijkt het hem leuk om te weten hoe je die specifieke toonladder noemt. Het vormen van die akkoorden lukt wel, het gaat me om de naam van de schaal.

Hij is trouwens in c#. Dus c#-d-e-f#-g-bes-b-c#.
(of is het logischer om die bes een a# te noemen?).
(en ten slotte, het maffe is dus dat de tonic opnieuw een diminshed akkoord is (c#-e-g), net als in uncomfortably numb).

Edit: ik ben nu youtube-filmpjes tegengekomen waar deze schaal (de 2e modus van harmonic minor) de locrian #6 wordt genoemd.
Kennelijk heb ik dus iets met locrian. En nee, ik ga niet comfortably numb opnieuw doen, maar dan in locrian #6. Of ...