PDA

View Full Version : Geef je digitale effect pedalen een extra dosis analoge warmte!



The Lo Lands
1 augustus 2016, 13:57
Ik lees hier regelmatig dat bepaalde forumleden digitale effecten koud en kill vinden klinken. EHX heeft hier de perfecte oplossing voor gevonden in pedaal vorm! En wel de Electro Harmonix Analogizer boost pedaal. Net zoals in de Tel Sell reclames van de jaren negentig beloofd dit pedaal al uw digitale pedalen extra analoge warmte, en wie wil dit nu niet!! Nooit meer last van digitaal klinkende pedalen! Briljant toch :seriousf:

Algemeen
Gaat uw gitaargeluid te digitaal klinken of mist u om een andere reden de nodige warmte? De Electro Harmonix Analogizer boost het signaal op een warme, organische manier, waardoor de koude sound van een reeks digitale effect-pedalen terstond ontdooit! Zo klinken bijvoorbeeld uw solo's met de EHX Analogizer niet alleen sterker (0 tot 26 dB), maar bovenal een heel stuk vetter. Het pedaal werkt op een 9 volt-batterij of een optionele adapter.

Electro Harmonix Analogizer boost pedaal (http://www.bax-shop.nl/booster/electro-harmonix-analogizer-boost-pedaal/product-details.html)

Pepe
1 augustus 2016, 13:59
Een booster met een toonregeling, zo kan je het ook noemen.

The Lo Lands
1 augustus 2016, 14:04
Een booster met een toonregeling, zo kan je het ook noemen.

Nee Pepe, dat is het zeker niet ;-) Het is 'de oplossing' voor je digitaal klinkende pedalen. Als iemand op dit forum nu nog klaagt over kil en koud klinkende digitale effecten, of dat digitaal niet warm klinkt, dan raad ik die persoon dit pedaal van harte aan.

Pepe
1 augustus 2016, 14:07
Oja........

the sure thing
1 augustus 2016, 14:13
Wat een BRILJANT pedaal. Het ONTDOOIT je koude kille digitale geluid!!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
1 augustus 2016, 14:15
Oja........

Jahaa ;-) Ik had zelf last van te warm klinkende analoge effect pedalen! Dus ik heb een pedaal aangeschaft die mijn analoge effect pedalen digitaal en koeler laat klinken. Alleen zit daar geen boost op wat wel prettig zou zijn om juist die extra koeling in je geluid te kunnen draaien. Er zal tzt vast wel een mark II versie van komen...

the sure thing
1 augustus 2016, 14:17
Ik dacht even dat dit pedaal een grap was, maar het bestaat ècht! Wat een briljante mensen bij EHX toch


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Pepe
1 augustus 2016, 14:20
Tis nou wachten op een anti suck pedaal.

tmms
1 augustus 2016, 14:27
Dat bedoelen ze ook, is een complot, ze bedoelen vooraan dat ding, anti-sucked zoveel dat je wat verkoeling van een digitale nodig hebt.

The Lo Lands
1 augustus 2016, 14:29
Ik dacht even dat dit pedaal een grap was, maar het bestaat ècht! Wat een briljante mensen bij EHX toch

Ik kwam dit pedaal bij toeval tegen en moest meteen aan enkele personen hier denken haha. Het is wel aan te raden dit pedaal in een echte fysieke winkel te kopen en niet digitaal online te bestellen! In een review heb ik gelezen dat digitaal bestelde pedalen toch koeler klinken!


Tis nou wachten op een anti suck pedaal.
Inderdaad, suck pedalen zijn er inmiddels wel genoeg ;-)

The Lo Lands
1 augustus 2016, 14:36
Je zou tevens even de reviews bij Bax moeten lezen betreffende dit pedaal :-) Ik ben benieuwd hoe snel dit pedaal na vandaag is uitverkocht :)

Dutch66
1 augustus 2016, 16:09
Ik hoorde ooit , van mijn gitaarleraar , toen ik nog funk speelde , dat 'een niet nader te noemen' fabrikant
een pedaal heeft ontwikkeld , waarmee de frasering van mijn spel eigenlijk best wel mee zou vallen.....

Pepe
1 augustus 2016, 18:06
Ja, later werd dat delay genoemd.

Da Vinci
1 augustus 2016, 18:44
Timo Somers (en ongetwijfeld anderen) zet een pedaaltje met een buisje voor z'n Kemper om het 'buizengeluid' erin te krijgen. Geen idee of het werkt. Ik heb het nooit getest. Zij wel en zeggen dat het werkt....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
1 augustus 2016, 18:53
Je zou tevens even de reviews bij Bax moeten lezen betreffende dit pedaal :-) Ik ben benieuwd hoe snel dit pedaal na vandaag is uitverkocht :)

Naar het schijnt heeft Bax tot nu toe nog maar eentje verkocht. Is opgestuurd naar de nieuwe vestiging, in Amsterdam.

miyaru
1 augustus 2016, 18:57
Tja........ naar een vestiging in Amsterdam.........
:)

Robin.

lcvanderhelm
1 augustus 2016, 19:30
1 verkocht en3 revieuws dat is knap.

Brad
1 augustus 2016, 19:32
Eentje verkocht in Amsterdam , dat is misschien Dutch want die gebruikt een digitale versterker van Dynacord . Hoewel ik het een mooi idee vind heb ik hem niet nodig

Ik gebruik toch al vrijwel alleen analoge pedalen

Brum
1 augustus 2016, 19:32
1 verkocht en3 revieuws dat is knap.

Nee hoor. Gezien het postgemiddelde van betreffende persoon alhier is dat nog weinig zelfs.

the sure thing
1 augustus 2016, 20:20
Timo Somers (en ongetwijfeld anderen) zet een pedaaltje met een buisje voor z'n Kemper om het 'buizengeluid' erin te krijgen. Geen idee of het werkt. Ik heb het nooit getest. Zij wel en zeggen dat het werkt....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Timo heeft toch een endorsement met Koch?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
1 augustus 2016, 20:40
Hoewel ik het een mooi idee vind heb ik hem niet nodig

Ik gebruik toch al vrijwel alleen analoge pedalen

Ik heb zo'n 50/50 digitaal/analoge pedalen op mijn plank en vind toch vaak de analoge pedalen te warm :-/ Heb jij dat niet Brad? Ik heb een redelijk koele aanslag maar dat is net niet koel genoeg om de analoge pedalen minder warm te laten klinken. Ik denk dat ik al mijn warme analoge pedalen ga verkopen en vervangen voor koele digitale pedalen om deze met de EHX weer warmer te maken. Je hebt uiteindelijk dan toch meer controle over je warmte, en die extra boost is echt vet heet ;-)

telerocker
1 augustus 2016, 21:17
Je kunt natuurlijk ook je digitale meuk in de hens zetten, dan komt de analoge warmte vanzelf. :ok:

Brad
1 augustus 2016, 21:18
:seriousf:

The Lo Lands
1 augustus 2016, 21:20
Je kunt natuurlijk ook je digitale meuk in de hens zetten, dan komt de analoge warmte vanzelf. :ok:

Is vuur analoog dan? Ik zeg dat vaak ook van koele mensen, steek ze in de fik dan heb je er nog een beetje warmte van.

telerocker
1 augustus 2016, 21:26
Is vuur analoog dan? Ik zeg dat vaak ook van koele mensen, steek ze in de fik dan heb je er nog een beetje warmte van.

Vuur dateert van ver voor het digitale tijdperk, me dunkt. Maar mensen in de fik zetten, een vredelievend type als ik zou dan weer nooit zover gaan. Heethoofden afkoelen met ijsblokjes is dan weer minder gevaarlijk. :) Ik voel een icebucketchallenge aankomen...

Erik de Perik
1 augustus 2016, 21:44
Eentje verkocht in Amsterdam , dat is misschien Dutch want die gebruikt een digitale versterker van Dynacord . Hoewel ik het een mooi idee vind heb ik hem niet nodig

Ik gebruik toch al vrijwel alleen analoge pedalen

Welke versterker is dat?

The Lo Lands
1 augustus 2016, 21:49
Vuur dateert van ver voor het digitale tijdperk, me dunkt. Maar mensen in de fik zetten, een vredelievend type als ik zou dan weer nooit zover gaan. Heethoofden afkoelen met ijsblokjes is dan weer minder gevaarlijk. :) Ik voel een icebucketchallenge aankomen...

Ik heb nog zo'n dvd met haardvuur, echt heel koel!! Zeggen en doen zijn twee verschillende dingen inderdaad ;-)

BamBuFan1
1 augustus 2016, 23:51
Ik lees hier regelmatig dat bepaalde forumleden digitale effecten koud en kill vinden klinken. EHX heeft hier de perfecte oplossing voor gevonden in pedaal vorm! En wel de Electro Harmonix Analogizer boost pedaal. Net zoals in de Tel Sell reclames van de jaren negentig beloofd dit pedaal al uw digitale pedalen extra analoge warmte, en wie wil dit nu niet!! Nooit meer last van digitaal klinkende pedalen! Briljant toch :seriousf:

Weet je zeker dat het niet de opvolger is van dit ding?


https://youtu.be/f1kiUlUJnjE

The Lo Lands
1 augustus 2016, 23:57
Weet je zeker dat het niet de opvolger is van dit ding?

Hahahah, geweldig!! Hier moest ik serieus aan denken toen ik dit onzinnige topic plaatste vandaag :-)

telerocker
2 augustus 2016, 00:21
Weet je zeker dat het niet de opvolger is van dit ding?


https://youtu.be/f1kiUlUJnjE

En buig nu maar eens goed voorover Bert en kijk wat de Emerchandiser nog meer kan... :D

Dutch66
2 augustus 2016, 09:39
Welke versterker is dat?

Ik denk dat Brad aan dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170911-Audio-Dynamic-versterker) draadje refereerde, ook hier had hij weer 'iets' gehoord wat 'iemand' ooit beweerde...

Da Vinci
2 augustus 2016, 09:52
Timo heeft toch een endorsement met Koch?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Volgens mij speelde hij eerst in Delain vooral op een Rectifier. Weet dat hij een tijdje wat met een Kemper gedaan heeft maar of dat nog steeds is en in de studio of live etc.... geen idee. Hij heeft wel een behoorlijk aantal endorsements tegenwoordig dsu wellcht inmiddels ook met Koch.

Brad
2 augustus 2016, 11:16
Ik denk dat Brad aan dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170911-Audio-Dynamic-versterker) draadje refereerde, ook hier had hij weer 'iets' gehoord wat 'iemand' ooit beweerde...

Nou nee hoor , ik heb zelf over die versterker gespeeld en ik vond het een vreselijk geluid , als er niets anders te krijgen zou zijn dan dat dan zou ik dat pedaal die de boel opwarmt zeker aanschaffen

tmms
2 augustus 2016, 11:29
Eens een Kitty Hawk geprobeerd, Mesa mk-x kopie, kon er niet mee worden, wat een tering ding. Kwam slechts doordat de sound wat moeilijk te vinden is icm mijn speelstijl die erg leunde op powerchords. Hoe dan ook blij, stel je voor dat je per ongeluk het Metallica geluid reproduceert:D. Ik bedoel, het is allemaal zo, zo, zo, relatief:dontgeti:.

Brad
2 augustus 2016, 12:18
Ik vond die Kitty Hawks toch wel goed en dan vooral de Supreme daar zat toch wel een erg mooi helder warm clean geluid in . Dus als basis voor je effecten vond ik die dingen toch best goed

FruscianteFan
2 augustus 2016, 12:25
Is vuur analoog dan? Ik zeg dat vaak ook van koele mensen, steek ze in de fik dan heb je er nog een beetje warmte van.

Ah vandaar de term brandhout. Cheape gitaren blijken dus gewoon digitaal te zijn, vandaar dat ze zo koud klinken.

Overigens, voor het beste resultaat: zet de analogizer vóór én na elk digitaal pedaal! Pas wel op dat je niet teveel global warming in de hand werkt, met zoveel warmte.

telecastermaster
2 augustus 2016, 12:31
Sjong, iedereen begint hier weer maar wat te roepen. Heeft iemand de moeite genomen om zich een beetje verdiept in dit apparaat?

The Analogizer is essentially a combination of two effects: a very short analogue delay and an overdrive. The volume knob sets the overall output level, while the gain control sets the amount of overdrive, with a very healthy 26dB of gain available. At lower settings, the gain knob does a good job of gently fattening up the signal without getting overtly dirty. At higher settings, there's some moderate overdrive on offer, with hints of edgy, square-wave distortion on signal peaks.

http://www.soundonsound.com/reviews/electro-harmonix-analogizer

tmms
2 augustus 2016, 13:22
Ik vond die Kitty Hawks toch wel goed en dan vooral de Supreme daar zat toch wel een erg mooi helder warm clean geluid in . Dus als basis voor je effecten vond ik die dingen toch best goed

Ja hoor, prima bakken. Heb toen een Marshall combo'tje gekocht, vergeten welk type, maar ik herinner 'm als een jcm800, compromisloze scheurbak. Had er toen nog niet de ballen verstand van, alleen dat ie twee EL34's had, en pas na een kwartier flink raggen die onmiskenbare sound kreeg. Toen m'n AC30, vier baksels verder is ie eindelijk af, op een kleinigheidje na:soinnocent:, Brian May kanaal plus top-boost kanaal. Maar die moet je hebben als je van clean houdt:).

Dutch66
2 augustus 2016, 13:45
Sjong, iedereen begint hier weer maar wat te roepen. Heeft iemand de moeite genomen om zich een beetje verdiept in dit apparaat?

The Analogizer is essentially a combination of two effects: a very short analogue delay and an overdrive. The volume knob sets the overall output level, while the gain control sets the amount of overdrive, with a very healthy 26dB of gain available. At lower settings, the gain knob does a good job of gently fattening up the signal without getting overtly dirty. At higher settings, there's some moderate overdrive on offer, with hints of edgy, square-wave distortion on signal peaks.

http://www.soundonsound.com/reviews/electro-harmonix-analogizer


Kijk das verdiepen, ff een 'quootje' copy paste, en dan verder verwijzen naar het artikel zelf... :seriousf:

Dutch66
2 augustus 2016, 13:46
Nou nee hoor , ik heb zelf over die versterker gespeeld en ik vond het een vreselijk geluid , als er niets anders te krijgen zou zijn dan dat dan zou ik dat pedaal die de boel opwarmt zeker aanschaffen

Tja dat Brad, dat krijg je als je niet simultaan jokt ;)

Joost de Ruig
2 augustus 2016, 15:29
Is het alweer 1 april?

Brad
2 augustus 2016, 16:29
Kijk das verdiepen, ff een 'quootje' copy paste, en dan verder verwijzen naar het artikel zelf... :seriousf:

Ik vind zijn post anders de meest zinnige op dit topic . Er is niets mis met een link naar informatie over dit pedaal

telecastermaster + 1

Dirk_Hendrik
2 augustus 2016, 18:03
Sjong, iedereen begint hier weer maar wat te roepen. Heeft iemand de moeite genomen om zich een beetje verdiept in dit apparaat

Klaarblijkelijk niet Peter. Het apparaat wordt ook gebracht als het nieuwste en hipste snufje uit de EHX stal, ongetwijfeld voorzien van gestylede baard, tarwegrassmoothie en reissue VW-bus. Terwijl het ding toch al weer een jaar of 3 op de markt is.

FruscianteFan
2 augustus 2016, 18:05
Klaarblijkelijk niet Peter. Het apparaat wordt ook gebracht als het nieuwste en hipste snufje uit de EHX stal, ongetwijfeld voorzien van gestylede baard, tarwegrassmoothie en reissue VW-bus. Terwijl het ding toch al weer een jaar of 3 op de markt is.

Ik heb me destijds wel degelijk verdiept in dit pedaal, onder het mom van "wat de fuk krijgen we nou weer?". Maar vond het niet de moeite waard om een topic over te openen.

Erik de Perik
2 augustus 2016, 18:25
Ik denk dat Brad aan dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170911-Audio-Dynamic-versterker) draadje refereerde, ook hier had hij weer 'iets' gehoord wat 'iemand' ooit beweerde...

Ja, dat Dynacord combo heb ik ook een paar jaar gehad. Prima buizenbakje. Het digitale geluid werd door de standaard EV luidspreker veroorzaakt. Celestion d'r in, probleem opgelost. Speelde in die tijd redelijk veel, zo'n 3 à 4 keer per week en kreeg vaak complimenten over mijn volle gitaarsound.

Kitty Hawks is een heel ander verhaal, maar daar heb ik al eens het e.e.a. over geschreven hier.

TimoSomers
4 augustus 2016, 13:19
Timo Somers (en ongetwijfeld anderen) zet een pedaaltje met een buisje voor z'n Kemper om het 'buizengeluid' erin te krijgen. Geen idee of het werkt. Ik heb het nooit getest. Zij wel en zeggen dat het werkt....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Yooo
Ik gebruik inderdaad een buizen overdrive voor mijn kemper om de tube sag terug te krijgen alsmede een wat lossere feel en dikker midden. Ik gebruikt hier vroeger een tube overdrive van Palmer voor maar ben nu heel erg blij met een EBS Valvedrive. Dit is eigenlijk een buizen DI/drive voor basgitaar maar EBS heeft voor mij de voicing wat meer naar gitaar geplaatst. Kan dit enorm aanraden! Krijg bijna iedere tour de vraag van andere bands wat ik met mijn kemper sound doe. Het antwoord is de buizen drive en eenn Aristides :).

Wat betreft de endorsement vraag die ik voorbij zag komen: Delain heeft een deal met Kemper, ikzelf heb een deal met Mesa Boogie. Ik gebruik de kemper naast live met Delain ook om te tracken in m'n studio.

Lekker Offtopic ook :p
Mijn 2 cents: mij lijkt dat als je een digitale versterker analoog probeert te maken je het moet zoeken bij een buisje. Als je digitale effecten alleen analoog probeert te krijgen zou dit pedaal kunnen werken, maar ik zie dan niet in wat dit pedaal heeft ten opzichte van een analoog eq pedaal of een warme overdrive/boost.

The Lo Lands
4 augustus 2016, 13:37
Yooo
Ik gebruik inderdaad een buizen overdrive voor mijn kemper om de tube sag terug te krijgen alsmede een wat lossere feel en dikker midden. Ik gebruikt hier vroeger een tube overdrive van Palmer voor maar ben nu heel erg blij met een EBS Valvedrive. Dit is eigenlijk een buizen DI/drive voor basgitaar maar EBS heeft voor mij de voicing wat meer naar gitaar geplaatst. Kan dit enorm aanraden! Krijg bijna iedere tour de vraag van andere bands wat ik met mijn kemper sound doe. Het antwoord is de buizen drive en eenn Aristides :).

Wat betreft de endorsement vraag die ik voorbij zag komen: Delain heeft een deal met Kemper, ikzelf heb een deal met Mesa Boogie. Ik gebruik de kemper naast live met Delain ook om te tracken in m'n studio.

Lekker Offtopic ook :p
Mijn 2 cents: mij lijkt dat als je een digitale versterker analoog probeert te maken je het moet zoeken bij een buisje. Als je digitale effecten alleen analoog probeert te krijgen zou dit pedaal kunnen werken, maar ik zie dan niet in wat dit pedaal heeft ten opzichte van een analoog eq pedaal of een warme overdrive/boost.

Duidelijk verhaal Timo!

Ik ben van mening dat als je versterker niet digitaal (Kemper) maar analoog (buizen of solid state) is en je effecten wel digitaal zijn je hetzelfde resultaat bereikt met de analoge versterker. Ik heb thuis voor opnames een buizen preamp van Universal Audio. Voordat ik mijn digitale RME geluidskaart in ga zit daar de analoge buizen preamp van UA nog voor, voor net dat beetje extra diepte, drive en 'analoge karakter'.

Plant
4 augustus 2016, 22:44
Wat een gezwets weer allemaal. Een pedaal dat van kil 'digitaal' geluid warm 'analoog' geluid maakt :soinnocent:

Hebben we in de jaren '80 in de HiFi-wereld ook gehad toen de cd speler op de markt kwam. Allerlei circuits achter de DA-converter tot en met buizen aan toe om het geluid weer 'analoog' en 'organisch' te krijgen.

Eind van het liedje is dat we weer gewoon terug zijn bij de grammofoonplaat waaraan niets kan tippen :hide:

harrie-beton
4 augustus 2016, 23:08
Je kan van een frikandel geen biefstuk meer maken inderdaad Plant.

Brad
5 augustus 2016, 01:34
Het is anders wel zo dat wanneer je een steriel klinkende oude I pod op een warm klinkende buizenversterker aansloot het geluid sterk verbeterde

Dat was ook het idee achter de Fatman i tube set . Een docking station gecombineerd met een buizenversterker

Dirk_Hendrik
5 augustus 2016, 07:36
Nee Brad, Dat "is" niet zo. Dat vind jij. Met jou eigen, gekleurde en exmplarisch subjectieve mening.

Fusion
5 augustus 2016, 09:15
Vreemd dat men t bericht van telecastermaster n beetje afserveert, en vreemd dat men als Timo volgens mij precies t zelfde soort pedaaltje schijnt te gebruiken dan weer stil is....

Een beetje lol is prima, maar kan best zo zijn dat dit pedaal gewoon een goede 'analoge feel' toevoegt toch?

apekop
5 augustus 2016, 09:40
Ik heb niet alles gelezen, maar er zijn nogal veel vooroordelen en ongenuanceerde meningen zonder dat mensen hem zelf getest hebben.

Ik heb dat pedaal dit jaar gekregen voor mijn verjaardag. Ik vond het wel een leuk pedaal eigenlijk. Je kan hem gebruiken als slapback delay, als 'spreidings' pedaal, als overdrive, als boost en dus om je signaal wat warmer te laten klinken. Dat laatste is een soort van equalizer/tone shaper en het werkt wel echt. Je geluid wordt er zeker anders van. Het wordt gezegd dat je hem bijvoorbeeld achter je digatale delay kan zetten om een analoge delay sound te krijgen. Of je van die toon houdt moet je zelf bepalen, maar het had zeker iets. De overdrive was ook zeker goed en bruikbaar. Ik heb hem toch weer weg gedaan omdat ik het liefst een zo clean mogelijk signaal heb en omdat ik al genoeg effecten heb en ook een Axe fx. Maar zeker een leuk pedaal en ook veelzijdig dat het proberen waard is.

Dus mensen eerst zelf testen en dan pas je mening geven! ;)

The Lo Lands
5 augustus 2016, 10:04
Wat een gezwets weer allemaal. Een pedaal dat van kil 'digitaal' geluid warm 'analoog' geluid maakt :soinnocent:

Hebben we in de jaren '80 in de HiFi-wereld ook gehad toen de cd speler op de markt kwam. Allerlei circuits achter de DA-converter tot en met buizen aan toe om het geluid weer 'analoog' en 'organisch' te krijgen.

Eind van het liedje is dat we weer gewoon terug zijn bij de grammofoonplaat waaraan niets kan tippen :hide:

Deze discussie gaat als we niet oppassen weer snel dezelfde kant op als reeds eerder gevoerde topics betreffende digitaal klinkt digitaal dus 'kil' en analoog klinkt analoog en dus 'warm'. Ik ben dit topic met een knipoog gestart voor diegene die altijd weer digitale effecten als kil, steriel, klinisch of ander onprettig gevoel vind klinken. De EHX is echt 'de oplossing' voor die mensen! Niet dat ik dat vind, maar wel wat de maker van dit pedaal beloofd :-)

FruscianteFan
5 augustus 2016, 10:30
Het is anders wel zo dat wanneer je een steriel klinkende oude I pod op een warm klinkende buizenversterker aansloot het geluid sterk verbeterde

Dat was ook het idee achter de Fatman i tube set . Een docking station gecombineerd met een buizenversterker

Tsjah, ik heb ook weleens zoiets gedaan. Film kijken op laptop, en op buizenversterker aansluiten omdat dat ff de makkelijkste optie was om niet de laptopspeakers te hoeven gebruiken. Klonk erg warm ja. Beetje compressie (line-level, dus sowieso keiharde input voor de versterker), veel mids, veel volume.

Het geluid was duidelijk niet beter. Minder natuurgetrouw. Maar wel warm ja.


Ik heb niet alles gelezen, maar er zijn nogal veel vooroordelen en ongenuanceerde meningen zonder dat mensen hem zelf getest hebben.

Ik heb dat pedaal dit jaar gekregen voor mijn verjaardag. Ik vond het wel een leuk pedaal eigenlijk. Je kan hem gebruiken als slapback delay, als 'spreidings' pedaal, als overdrive, als boost en dus om je signaal wat warmer te laten klinken. Dat laatste is een soort van equalizer/tone shaper en het werkt wel echt. Je geluid wordt er zeker anders van. Het wordt gezegd dat je hem bijvoorbeeld achter je digatale delay kan zetten om een analoge delay sound te krijgen. Of je van die toon houdt moet je zelf bepalen, maar het had zeker iets. De overdrive was ook zeker goed en bruikbaar. Ik heb hem toch weer weg gedaan omdat ik het liefst een zo clean mogelijk signaal heb en omdat ik al genoeg effecten heb en ook een Axe fx. Maar zeker een leuk pedaal en ook veelzijdig dat het proberen waard is.

Dus mensen eerst zelf testen en dan pas je mening geven! ;)

De mening, in elk geval die van mij, gaat over de naam van het pedaal en de suggestie die je daarmee wekt. Dat het een analoge delay met EQ is en dat dat positief effect kan hebben op je sound, wil ik best geloven.

Dutch66
5 augustus 2016, 11:43
Vreemd dat men t bericht van telecastermaster n beetje afserveert, en vreemd dat men als Timo volgens mij precies t zelfde soort pedaaltje schijnt te gebruiken dan weer stil is....

Een beetje lol is prima, maar kan best zo zijn dat dit pedaal gewoon een goede 'analoge feel' toevoegt toch?

De EBS is natuurlijk een totaal ander pedaal, eigenlijk een volledige buizen pre-amp in een
klein doosje, en zeker niet ontwikkeld als 'digi-undo-dingetje' zoals de EHX, maar goed...

Ik ben zeker een fan van EHX, maar behalve een aantal klassiekers hebben ze ook een
aantal, nou ja..., minder 'toegankelijke' trappers in de markt gezet. Tot welke categorie
de Analogizer behoort is (wederom) puur subjectief.

Ze zijn op de site van EHX ook niet echt scheutig met info over dit pedaal, een paar linkjes
naar externe reviews, en de 'funky modulation demo's' zijn off-line... Way to go EHX!
.

Erik de Perik
5 augustus 2016, 11:48
Vreemd dat men t bericht van telecastermaster n beetje afserveert, en vreemd dat men als Timo volgens mij precies t zelfde soort pedaaltje schijnt te gebruiken dan weer stil is....

Een beetje lol is prima, maar kan best zo zijn dat dit pedaal gewoon een goede 'analoge feel' toevoegt toch?

Kan goed zijn dat mensen een preamp met een buisje erin wat anders inschatten dan een pedaaltje met een chip, die het allemaal analoog moet maken. Beetje logica vs verkoop bullshit.

FruscianteFan
5 augustus 2016, 11:56
Vreemd dat men t bericht van telecastermaster n beetje afserveert, en vreemd dat men als Timo volgens mij precies t zelfde soort pedaaltje schijnt te gebruiken dan weer stil is....

Een beetje lol is prima, maar kan best zo zijn dat dit pedaal gewoon een goede 'analoge feel' toevoegt toch?

Je bedoelt dat iemand die de productpagina citeert om te zeggen dat het pedaal ook daadwerkelijk iets doet (namelijk boosten en delay toevoegen), met volgens mij nog een redelijk cynische ondertoon, niet helemaal letterlijk en serieus wordt genomen?

Of dat we Timo, een van de weinige professionele muzikanten hier, wel serieus nemen als hij zegt dat hij een buizenpedaal gebruikt om zijn modelling wat meer leven te geven?

Brad
5 augustus 2016, 12:15
Goed verhaal van Apekop , mocht ik toch weer gaan optreden en voor de handzaamheid een compacte modeling floor processor gaan gebruiken waar alles in zit dan zal ik dit pedaal zeker overwegen

Fusion
5 augustus 2016, 12:41
Je bedoelt dat iemand die de productpagina citeert om te zeggen dat het pedaal ook daadwerkelijk iets doet (namelijk boosten en delay toevoegen), met volgens mij nog een redelijk cynische ondertoon, niet helemaal letterlijk en serieus wordt genomen?

Of dat we Timo, een van de weinige professionele muzikanten hier, wel serieus nemen als hij zegt dat hij een buizenpedaal gebruikt om zijn modelling wat meer leven te geven?Ik las geen cynische ondertoon in Telecastermaster's verhaal :?

En ik ga er even van uit dat het gewreekte pedaal analoge oversturing/boost levert, dus is het principe toch gelijk aan wat Timo doet? Namelijk analoge boost voor een digitale chain stoppen?

Erik de Perik
5 augustus 2016, 12:54
Ik las geen cynische ondertoon in Telecastermaster's verhaal :?

En ik ga er even van uit dat het gewreekte pedaal analoge oversturing/boost levert, dus is het principe toch gelijk aan wat Timo doet? Namelijk analoge boost voor een digitale chain stoppen?

Natuurlijk is dat niet hetzelfde. In principe is een Rembrandt ook alleen maar wat Vlaams linnen met olieverf, toch ziet het er in de winkel anders uit, zo in die tubes en op rol.

Fusion
5 augustus 2016, 13:03
Je bedoelt dat het karakter van buizen boost en analoge chips heel anders is?

FruscianteFan
5 augustus 2016, 13:13
Je bedoelt dat het karakter van buizen boost en analoge chips heel anders is?

Precies dat ja.

Fusion
5 augustus 2016, 13:23
Vandaar dat ik ook schreef 'in principe' ;)

telecastermaster
5 augustus 2016, 14:21
Ik las geen cynische ondertoon in Telecastermaster's verhaal :?



Dank. Ik had geen cynische intenties. (Nou ja, een piepklein beetje. Maar echt klein beetje).

Ik gebruik zelf overigens een Effectrode buizen compressor (http://www.bestguitareffects.com/effectrode-pc-2a-compressor-review-best-optical-tube-compression-pedal/)voor een beetje buizenwarmte en een beetje (buizen)compressie-gevoel.

Erik de Perik
6 augustus 2016, 00:49
Ik gebruik buizen voor het buizengevoel.

the sure thing
6 augustus 2016, 07:18
Ik gebruik buizen voor het buizengevoel.

De beste reden die er is 👍


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

TimoSomers
6 augustus 2016, 16:20
Ik streef eigenlijk niet eens echt naar een 'analoge' sound, maar meer naar een lossere feel die ik associeer met buizen (tube sag) en tegelijk wat dikker, warmer midden (wat ook doorgaands geassocieerd wordt met buis). Ik doe t dus echt voor 't buisje. Dat is inderdaad het grote verschil tussen het EHX pedaal en wat ik doe. Ik denk dat de EHX een stukje serieuzer werd genomen als hij door een buisje werd aangestuurd (ongeacht of dat dan ook beter klinkt of niet).

Erik de Perik
6 augustus 2016, 16:43
Is ook weer zo, niet alles met een buis klinkt goed en dat geldt ook omgekeerd natuurlijk.

FruscianteFan
6 augustus 2016, 17:14
Ik streef eigenlijk niet eens echt naar een 'analoge' sound, maar meer naar een lossere feel die ik associeer met buizen (tube sag) en tegelijk wat dikker, warmer midden (wat ook doorgaands geassocieerd wordt met buis). Ik doe t dus echt voor 't buisje. Dat is inderdaad het grote verschil tussen het EHX pedaal en wat ik doe. Ik denk dat de EHX een stukje serieuzer werd genomen als hij door een buisje werd aangestuurd (ongeacht of dat dan ook beter klinkt of niet).

EHX heeft ook een aantal pedalen met buizen. Probleem daarvan is dat ze vrij prijzig zijn. Althans, ik vermoed dat de analogizer een andere doelgroep heeft: voor het geld van een English Muff'n koop je tegenwoordig al wel (of bijna) een buizenampje.

The Lo Lands
6 augustus 2016, 17:20
buis = buizengevoel 'losser'
transistor = transexueel gevoel 'ergens in het midden'
analoog = analogisch gevoel 'warm'
digitaal = digitalistisch gevoel 'kil'

Kijk, zo breiden we ons vocabulair op dit forum ook een beetje uit ;-)

Joost de Ruig
6 augustus 2016, 17:25
En waar valt de veel gebruikte term "organisch" onder? :)

The Lo Lands
6 augustus 2016, 17:28
En waar valt de veel gebruikte term "organisch" onder? :)

organisch = organisch gevoel 'levendig'

TimoSomers
6 augustus 2016, 17:49
Voordeel van digitaal is vaak de directheid. Voor slagpartijen vind ik goed klinkend digitaal vaak heel lekker spelen omdat t zo direct is. Met een buizenamp voelt de respons vaak wat slomer. Dat is niet altijd makkelijker spelen maar zorgt wel voor meer beleving. Alles heeft z'n voor en nadeel. M'n favoriete tones ziin zowel axe fx geluiden als ouwe brakke buizen bakken. Een beetje afwisselen en combineren kan nooit kwaad.

Brad
6 augustus 2016, 17:59
Daarom ben ik zo blij met mijn Orange micro dark versterker . Is heel direct en klinkt toch natuurlijk warm en organisch

Zeker op slaapkamer volume

The Lo Lands
6 augustus 2016, 18:42
Voordeel van digitaal is vaak de directheid. Voor slagpartijen vind ik goed klinkend digitaal vaak heel lekker spelen omdat t zo direct is. Met een buizenamp voelt de respons vaak wat slomer. Dat is niet altijd makkelijker spelen maar zorgt wel voor meer beleving. Alles heeft z'n voor en nadeel. M'n favoriete tones ziin zowel axe fx geluiden als ouwe brakke buizen bakken. Een beetje afwisselen en combineren kan nooit kwaad.

Hangt ook af van de opbouw en de dempingsfactor van een x-versterker. Een Mesa Boogie versterker heeft ook meer dat 'directe' en een Orange versterker weer meer een 'slomere' feel. Dit maakt de ene buizenversterker beter geschikt voor een bepaald genre en stijl dan anderen. Ik vraag me dus wel af of buizen of digitaal qua feel nou echt zoveel verschillen. Maar misschien kan een Kemper speler met een digitale Kemper sim x-buizenversterker en de echte x-buizenversterker daarbinnen meer duidelijkheid geven? Is de feel digitaal echt anders 'directer' dan bij de 'echte' buizenversterker?

TimoSomers
6 augustus 2016, 19:23
Nou ik speel dus met mijn eigen gemaakte mesa Dual Rectifier profile van mijn eigen mesa en de feel met spelen is echt COMPLEET anders indd. Grof gezegd en beetje ter illustratie: met de kemper voel ik totaal niet zo wat ik speel. Maar bij m'n echte recto voel ik t altijd. Maar, ik heb wel vaak dat ik met de kemper een track speel en het helemaal niet voel en dat ik het terug hoor en het heel vet vindt. Anderszijds speel ik soms op m'n recto en voelt het geweldig en denk ik dat het de shit is en dan valt het wel mee :p. Heel gek is dat.

D3nnis
6 augustus 2016, 19:29
en denk ik dat het de shit is en dan valt het wel mee :p. Heel gek is dat.

Ik denk ook vaak dat wat ik speel de shit is, maar dat is het achteraf nooit. En ik kan niet eens een versterker de schuld geven, is nl. met alle amps zo 😁

Erik de Perik
6 augustus 2016, 19:57
Ik denk ook vaak dat wat ik speel de shit is, maar dat is het achteraf nooit. En ik kan niet eens een versterker de schuld geven, is nl. met alle amps zo ��

Dan ligt het aan je gitaar!

Joost de Ruig
6 augustus 2016, 19:59
Dan ligt het aan je gitaar!


Of aan je delay, die niet zo organisch klinkt als je zou willen.

Erik de Perik
6 augustus 2016, 20:14
Snoertje wel ok?

Tabula Rasa
6 augustus 2016, 20:29
Waar is je plectrum van gemaakt? Natuurlijke organische kleurstoffen?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
6 augustus 2016, 20:30
Je gitaar een week onder een piramide leggen geeft ook mooie resultaten.

Tabula Rasa
6 augustus 2016, 20:34
Je gitaar een week onder een piramide leggen geeft ook mooie resultaten.
Insmeren met speciale snake oil & mojosauce kan ook. Ik verkoop die flesjes. 100 ml nu voor €79.95.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Joost de Ruig
6 augustus 2016, 20:59
Insmeren met speciale snake oil & mojosauce kan ook. Ik verkoop die flesjes. 100 ml nu voor €79.95.

Pepticon? BB King zong ooit de commercial in :)

TimoSomers
6 augustus 2016, 21:02
Mijn gebakken lucht overdrive klinkt wel het allerdikst hoor. Virtual reality kwaliteit, fuck digitaal.

Han S
6 augustus 2016, 21:22
Voordeel van digitaal is vaak de directheid. Voor slagpartijen vind ik goed klinkend digitaal vaak heel lekker spelen omdat t zo direct is. Met een buizenamp voelt de respons vaak wat slomer. Dat is niet altijd makkelijker spelen maar zorgt wel voor meer beleving. Alles heeft z'n voor en nadeel. M'n favoriete tones ziin zowel axe fx geluiden als ouwe brakke buizen bakken. Een beetje afwisselen en combineren kan nooit kwaad.

Terwijl de buis (vuurfles) veel sneller is dan de transistor en digitale electronica werkt met gigantische hoeveelheden transistoren. Bovendien moet er gerekend worden en dat kost tijd. Dus je zou moeten denken dat een buizenamp de snelste is.

Hopelijk word ik niet gecorrigeerd door D.H.

Duhsjaak
6 augustus 2016, 21:33
Omdat ik een vox stompbox heb met veel knoppen, die ik nog steeds niet gebruik omdat ik er de ballen van begrijp, de volgende aanvechtbare:
Ik gebruik met veel plezier de EHX soulfood. Zie het YouTube demo filmpje. Ik probeer dit erin te plakken, maar dat gaat niet, gek genoeg.

Maar goed, mijn mening dan maar:
Open for discussion? Absoluut.
Mijn indruk is dat het Haarlemmer olie pedaal een soulfood pedaal is met een randje slapback. Of slaapbank volgens de Apple Mafia.

Dat ding staat altijd aan. Ietsje hoog erbij. Schaller had in 1965 een treble booster en dat idee ben ik nooit helemaal kwijt geraakt.
Treble op 1 uur van de soulfood. Gain dicht voor slagpartijen en 9 tot 1 uur voor wat voor de solo partij door moet gaan.

Duidelijkst hoorbaar op 'als de pil valt'. Op sounds dus.

Werkt het? Ja, zolang je in slaapkameropnamerecorderstudiocondities werkt.
Op podium zou ik mijn handen er niet voor in het vuur willen steken.
Woon je in udderburen? Met buren op 1500 meter? Dan is een lekker Fender cabinetje veruit te verkiezen.

En een heel kort slapbackje zoals Chris Spedding. Dit pedaaltje is net een face lift van Audi: je plaatst de ventieldop 2.5 MM naar het noorden en je noemt het een nieuw model.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
6 augustus 2016, 21:38
Fuck sowieso alles wat ik niet heb!



Denk dat je wel een punt hebt, Han.

Joost de Ruig
6 augustus 2016, 21:45
Bedoel je deze Gus?
https://youtu.be/KLa8FkZyzlI

Fusion
6 augustus 2016, 22:01
Digitale elementen combineren met analoog hout. Probleem opgelost.

The Lo Lands
6 augustus 2016, 23:08
Nou ik speel dus met mijn eigen gemaakte mesa Dual Rectifier profile van mijn eigen mesa en de feel met spelen is echt COMPLEET anders indd. Grof gezegd en beetje ter illustratie: met de kemper voel ik totaal niet zo wat ik speel. Maar bij m'n echte recto voel ik t altijd. Maar, ik heb wel vaak dat ik met de kemper een track speel en het helemaal niet voel en dat ik het terug hoor en het heel vet vindt. Anderszijds speel ik soms op m'n recto en voelt het geweldig en denk ik dat het de shit is en dan valt het wel mee :p. Heel gek is dat.

Met alle gekheid op een stokje hier. Dat klinkt mij niet vreemd in de oren Timo. Eigelijk geef je aan dat de Kemper nog niet de 'real deal' kan benaderen. Ik denk ook dat een buizneversterker digitaal 'kopiëren' gewoon heel veel digitale rekenkracht kost. Ik werk zelf wel met twee buizenversterkers een Suhr Reactive Load in een UA buizen preamp naar een RME AD converter en gebruik vervolgens binnen Logic Pro Impulse Responses van Ownhammer wat uiteraard zich ook volledig in het digitale domein bevind. Dit werkt voor mijn doeleinden prima maar ook daarbij is het nog niet helemaal hetzelfde. Niemand zal het verschil horen maar het 'voelt' toch ietsjes anders. Uiteraard ook omdat je speelt over je studio monitoren, meer een hifi feeling zeg maar :-) Maar dat dit in deze tijd kan vind ik wel te gek, dat zal jij ook met de Kemper hebben denk ik?

Maar goed dit topic starte ik met een EHX pedaal wat digitale effecten analoger maakt ;-)

Plant
7 augustus 2016, 19:27
Voordeel van digitaal is vaak de directheid. Voor slagpartijen vind ik goed klinkend digitaal vaak heel lekker spelen omdat t zo direct is. Met een buizenamp voelt de respons vaak wat slomer. Dat is niet altijd makkelijker spelen maar zorgt wel voor meer beleving. Alles heeft z'n voor en nadeel. M'n favoriete tones ziin zowel axe fx geluiden als ouwe brakke buizen bakken. Een beetje afwisselen en combineren kan nooit kwaad.

Ergens wel tegenstrijdig om te lezen. Digitale processing staat bijna synoniem voor latency. Zodra we wat digitaal willen opnemen en afspelen struikelt iedereen over de milliseconden latency (met name veroorzaakt tijdens AD / DA omzetting), maar zodra het een fx pedaal betreft waarin dit ook gebeurt is het ineens direkter dan analoog en klinkt analoog 'slomer' :???:

TimoSomers
7 augustus 2016, 21:42
Het is niet zozeer de daadwerkelijke 'vroegte of late' waarmee het eruit komt (latency) maar meer de directheid van de respons tussen de aanslag van je plectrum en wat je hoort.
Wat ik bedoel met dat een buizenamp minder direct is is dat als je aanslaat je eerst door een soort buizen compressie gaat ofzo. Je hoort en voelt eerst de oomph van de aanslag en dan komt daarna echt de tone. 't voelt een beetje alsof je ergens doorheen moet. Bij een kemper heb ik t idee dat als ik aansla ik meteen 'bij de noot ben' en niet nog ergens doorheen moet. In die zin directer. Dit heeft volgens mij de term tube sag. Misschien is het wel gewoon daadwerkelijke buizen compressie.
Het is een vaag verhaal maar 't is ook moeilijk om gevoel over tone te omschrijven haha.

The Lo Lands
8 augustus 2016, 01:03
Leg iemand maar eens uit hoe een augurk smaakt ;-)

the sure thing
8 augustus 2016, 22:53
Het is niet zozeer de daadwerkelijke 'vroegte of late' waarmee het eruit komt (latency) maar meer de directheid van de respons tussen de aanslag van je plectrum en wat je hoort.
Wat ik bedoel met dat een buizenamp minder direct is is dat als je aanslaat je eerst door een soort buizen compressie gaat ofzo. Je hoort en voelt eerst de oomph van de aanslag en dan komt daarna echt de tone. 't voelt een beetje alsof je ergens doorheen moet. Bij een kemper heb ik t idee dat als ik aansla ik meteen 'bij de noot ben' en niet nog ergens doorheen moet. In die zin directer. Dit heeft volgens mij de term tube sag. Misschien is het wel gewoon daadwerkelijke buizen compressie.
Het is een vaag verhaal maar 't is ook moeilijk om gevoel over tone te omschrijven haha.

Dat veschrijven doe je anders goed!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk