PDA

View Full Version : Headroom



Brad
1 augustus 2016, 13:41
Dag mensen ,

Ik beleef veel plezier aan mijn Orange Micro Dark . Opvallend is wel dat je hem erg moeilijk clean houd wanneer je gitaar een erg hoge output heeft

Toevallig zat ik gisteren een pedaaltje uit te proberen en het viel me op dat het rauwe randje volledig verdwenen was ook wanneer hij uit staat . Ik ben dus gaan kijken of dat pedaaltje een volume drop veroorzaakte . Nou was dat wel enigszins het geval maar niet noemenswaardig

Sterker nog , wanneer ik het volume nog wat opkrikte met een booster ervoor bleef het ook gewoon vrijwel clean klinken

Ik vraag me af hoe dat komt

groeten

the sure thing
1 augustus 2016, 14:18
Om welk pedaaltje gaat het of heb je weer principiële redenen om dat niet te noemen?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
1 augustus 2016, 15:32
Om welk pedaaltje gaat het of heb je weer principiële redenen om dat niet te noemen?

+1 Welk pedaal?

Dutch66
1 augustus 2016, 15:55
Erg handig , ik heb gelijk een goedkoop Behringer pedaal op laten sturen naar die vestiging , ik ga hem morgen ophalen

:seriousf:

FruscianteFan
1 augustus 2016, 16:38
Dat pedaaltje (welke is het?) zal een buffer hebben. Dat kan goed werken, zeker met veel true bypass pedalen of 2 kabels van 6 meter - om maarwat te noemen.

Het verandert echter wel het type signaal. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij komt er uit je gitaar (welke dan ook) een signaal met hoge impedantie (/weerstand/ohmage). Een buffer maakt er een signaal van met lage impedantie. Dat verhaaltje zorgt er ook voor dat vooral fuzz-pedalen vaak heel anders reageren afhankelijk van of ze een buffer zien of niet. Mijn ZVEX fuzz probe bijvoorbeeld: dat hele probe-verhaal werkt niet als ik mijn stemapparaat vóór de fuzz zet.

the sure thing
1 augustus 2016, 17:12
* pakt bier en chips en wacht op reactie van TS *


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Tabula Rasa
1 augustus 2016, 17:19
Net als de vraag in het grote Behringer topic van ts, zal dit de buffer zijn. Het signaal zal ergens door een stukje circuit gaan. True bypass is echt van input, via schakelaar naar de output, dus heel direct langs alle elektronische zooi. Dan blijft je signaal identiek. Hoe het exact werkt, geen idee maar het zal te maken hebben met het hoge, lage impedantie verhaal.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
1 augustus 2016, 19:21
Net als de vraag in het grote Behringer topic van ts, zal dit de buffer zijn. Het signaal zal ergens door een stukje circuit gaan. True bypass is echt van input, via schakelaar naar de output, dus heel direct langs alle elektronische zooi. Dan blijft je signaal identiek. Hoe het exact werkt, geen idee maar het zal te maken hebben met het hoge, lage impedantie verhaal.

Als TS een écht gericht antwoord wil, zal hij toch op de proppen moeten komen met het pendaal.

* gooit wat frikandellen in de frituur *


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
1 augustus 2016, 19:25
True-bypass werkt ook zonder stroomvoorziening.

10us
1 augustus 2016, 19:26
* trekt zakje chips open *

postbus31
1 augustus 2016, 19:58
*Net op tijd terug is met pinda's en borrelnootjes*

TS, kom d'r maar in.


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

the sure thing
1 augustus 2016, 21:42
Hmmmm.... TS is in een ander topic wel actief...

*zet frituurpan uit en gaat met de hond wandelen *


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Tabula Rasa
1 augustus 2016, 21:50
Hmmmm.... TS is in een ander topic wel actief...

*zet frituurpan uit en gaat met de hond wandelen *


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
Tsja, het is bijna zonde van de tijd om inhoudelijk te reageren.

True-bypass werkt ook zonder stroomvoorziening.
Liet ik daar wat ongelijkheid over open? Sorry, is logisch. Schakelaar schakelt de route via de elektronika of direct alleen via de schakelaar van input naar output.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Han S
1 augustus 2016, 21:58
Heren, ik houd echt wel van jullie, maar we weten waar dit naartoe gaat en het wordt best wel vervelend. Dat ligt niet alleen aan de TS, onieda?

Tabula Rasa
1 augustus 2016, 22:10
Heren, ik houd echt wel van jullie, maar we weten waar dit naartoe gaat en het wordt best wel vervelend. Dat ligt niet alleen aan de TS, onieda?
Han, met alle respect: ik zie toch echt wel een paar inhoudelijke reacties, waaronder die van mij.

Ik heb me voorgenomen om alleen maar inhoudelijk te reageren en niet bot te zijn op het open deel van het forum naar eerdere tip van Pim.

Zelf krijg ik alleen het gevoel dat ts een balletje opgooit en achterover leunt om te kijken wat voor narigheid er weer allemaal van gaat komen.

Jammer want het kan een leuk interessant topic zijn, met iets meer info om welk pedaaltje het gaat.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
1 augustus 2016, 22:17
Han heeft ook wel een béétje gelijk hoor... Er is spanning voelbaar

* zet bier koud *

Erik de Perik
1 augustus 2016, 22:19
Ik ben me van geen kwaad bewust.

Tabula Rasa
1 augustus 2016, 22:19
Han heeft ook wel een béétje gelijk hoor... Er is spanning voelbaar

* zet bier koud *
Zullen we dan gewoon eens, helemaal voor de grap, gewoon wachten op de naam van het pedaal en zolang dat er niet is, helemaal niet reageren. Wedden dat het topic doodbloed en meteen naar beneden zakt.

Zolang het pedaaltje niet bekend is haak ik hier af.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

D3nnis
1 augustus 2016, 22:22
Maar zorgt een lage impedantie nou inderdaad voor een versterker die langer clean blijft, of ligt dat ook weer aan de versterker?

The Lo Lands
1 augustus 2016, 22:38
Dag mensen ,

Ik beleef veel plezier aan mijn Orange Micro Dark . Opvallend is wel dat je hem erg moeilijk clean houd wanneer je gitaar een erg hoge output heeft

Toevallig zat ik gisteren een pedaaltje uit te proberen en het viel me op dat het rauwe randje volledig verdwenen was ook wanneer hij uit staat . Ik ben dus gaan kijken of dat pedaaltje een volume drop veroorzaakte . Nou was dat wel enigszins het geval maar niet noemenswaardig

Sterker nog , wanneer ik het volume nog wat opkrikte met een booster ervoor bleef het ook gewoon vrijwel clean klinken

Ik vraag me af hoe dat komt

groeten

Als je volumeknop van je gitaar teruggedraaid is dan klinkt inderdaad in beiden gevallen (pedaal aan/of uit) je versterker meer 'clean'. Opschonen heet dat Brad. Zo, probleem opgelost :ok:

*Het bier, borrelnootjes en chips mogen terug in de (koel)kast*

FruscianteFan
1 augustus 2016, 23:39
Heren, ik houd echt wel van jullie, maar we weten waar dit naartoe gaat en het wordt best wel vervelend. Dat ligt niet alleen aan de TS, onieda?

Vindt TS blijkbaar zelf ook, want hij heeft me per PM inmiddels gezegd om welk pedaal het gaat.

En inderdaad, is niet true bypass ;). Rest mag Brad zelf komen vertellen, want ik ga de discussie niet voor hem voeren.

(NB: geef die jongen een kans, blijkbaar vindt-ie al dat ontopic gelul niet zo chill...)

Duhsjaak
1 augustus 2016, 23:45
Heren, ik houd echt wel van jullie, maar we weten waar dit naartoe gaat en het wordt best wel vervelend. Dat ligt niet alleen aan de TS, onieda?

Han,
ik hou meer van jou en van je lief dan je ook maar weet. En Bloem en 10 tallen meer, ook.
En dat moeten we lekker houwen zo.

Je weet dat ik bijna mijn hele leven veggie ben en dat ik mij bij de uitbarstingen van deze mijnheer daar bijna voor schaam?
Dat de mijnheer in de sectie 'Je eigen songteksten' zonder aanleiding begint te bazelen over vage teksten en gezwollen bedoelingen. Vage mataforen, zonder provocatie of wat dan ook.

Dat deze mijnheer bijna in zijn eentje heeft gezorgd voor totale ontvolking van het allerbeste van GN?

Ik heb alle begrip ervoor dat jij de laatste tijd wel wat anders aan je hoofd hebt gehad.
Maar begrijp ik nou goed dat jij de bal legt bij de slachtoffers in plaats van bij de daders?

In dat geval hoeven wij HaroldA's noodklok (dat GN compu technisch op instorten staat - als ik zijn oproep goed begrijp) niet eens meer af te wachten.

Als je mij niet gelooft? Soit! Kan ik mee leven.
Maar een gast als Tabula heeft toch zeker wel genoeg credibility? Of McW, die zich vrijwillig een ban op de hals haalde?

Kom op zeg. Wie is hier de bad guy?
Mijn idee? Ga kijken wat je lief en jijzelf nodig hebben. En concentreer je daarop!

En laat dit effe in de capabele handen van (??pimmetje??)
Ik ben te dom om te weten wie hier nog meer mod. Wie het dan ook is, hats off.

Ik kan daar een wetenschappelijke verklaring voor geven voor dat ik de naam kwijt ben, maar laat het daar maar even bij.....

We love you
zongen De Stones
maar wie weet dat nog... Jij en ik.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
1 augustus 2016, 23:48
Vindt TS blijkbaar zelf ook, want hij heeft me per PM inmiddels gezegd om welk pedaal het gaat.

En inderdaad, is niet true bypass ;). Rest mag Brad zelf komen vertellen, want ik ga de discussie niet voor hem voeren.

(NB: geef die jongen een kans, blijkbaar vindt-ie al dat ontopic gelul niet zo chill...)

kan best zijn dat onze berichten elkaar hebben gekruist.

Ik ben er diverse keren vanaf gehaald....
Als dat zo is, aan jou mijn verontschuldiging.

Wie wat nou precies niet zo relaxed vindt, laat ik maar in het midden.

Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
1 augustus 2016, 23:59
Maar een gast als Tabula heeft toch zeker wel genoeg credibility?

Gus, laten we eerlijk zijn. Op het moment dat ik ergens iets zie staan waarvan ik weet dat het lulkoek is, dan hak ik daar vrij bot op in, en soms maak ik er een schaakspelletje van waarbij ik iemand met een paar posten klem zet, net als laatst waar Pim ingreep en een paar posts snel, overigens terecht verwijderde.

Hiermee ben ik zelf ook deel van het probleem en met mij enkele anderen. Reageren is te makkelijk.

Edit: het Wat eten wij vanavond topic.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Duhsjaak
2 augustus 2016, 00:19
Max Headroom was de echte, eerste virtuele Vjockey van MTV. Zo'n 26 jaar geleden.
Ik ook maar chips.
Ben niet zo van de frikandellen.
Maar hoe meer ik er niet eet, des te meer zijn er voor jou, sure thing. En ze zijn je gegund....

Vriendelijke groet, gus

Plant
2 augustus 2016, 00:44
Net als de vraag in het grote Behringer topic van ts, zal dit de buffer zijn. Het signaal zal ergens door een stukje circuit gaan. True bypass is echt van input, via schakelaar naar de output, dus heel direct langs alle elektronische zooi. Dan blijft je signaal identiek. Hoe het exact werkt, geen idee maar het zal te maken hebben met het hoge, lage impedantie verhaal.

Op zich klopt je stelling dat het signaal bij TB identiek blijft, maar het is ook gevoelig voor tonesuck - de reden waarom we vaak toch graag 1 buffer aan het begin van de signaalketen hebben.

TB (hoge uitgangsimpedantie) maakt juist het signaal afhankelijk van de belasting, een buffer (lage uitgangsimpedantie) niet. Denk bv. aan de eindversterker met lage dempingsfaktor (hoge uitgangsimpedantie). De versterker heeft onvoldoende controle over de speaker, de speaker bepaalt deels zelf hoe deze beweegt. Zo ook TB. De pedalen en versterker bepalen bij TB de signaaloverdracht.

Een pure buffer voegt niks toe en verzwakt niet. Signaal in = signaal uit qua spanningsniveau, echter door de lage uitgangsimpedantie heeft na de buffer niks meer invloed op het signaal in tegenstelling tot TB.

Daarom vind ik het tegenstrijdig dat juist met een buffer sprake lijkt te zijn van een volumedrop. Het is logischer dat dat gebeurt bij een bron met hoge uitgangsimpedantie die (te) laagohmig is afgesloten. Dan vormt de bron met belasting een spanningsdeler en heb je verzwakking. Met een buffer is er geen invloed door de belasting meer die een verzwakking teweeg brengt.

Ik zie bij dit mysterieuze pedaal 3 mogelijkheden:

1) De buffer laat verzwakking toe en is heel slecht ontworpen, men had deze beter achterwege gelaten.
2) Er zit behalve de buffer nog meer (passieve) elektronica in het signaalpad naar de uitgang die de boel verzwakt.
3) Er is geen buffer maar het is ook geen TB, er zit (passieve) elektronica in het signaalpad naar de uitgang die de boel verzwakt.

Mitch
2 augustus 2016, 08:00
Als producent zou ik er een marketing nonsens term aanhangen als 'automatic cleanup of your signal' om het aan te prijzen als een unique selling point, maar inderdaad, dit is gewoon niet zo goed. Tone suck in zijn simpelste vorm, Lo Lands, FrsucianteFan en Plant hebben het al meer dan prima uitgelegd.
Zonder chips en bier, die overbodig waren. Sfeer op een forum maak of breek je met zijn allen, niet met een enkeling. :harmony:

Dirk_Hendrik
2 augustus 2016, 08:46
Vindt TS blijkbaar zelf ook, want hij heeft me per PM inmiddels gezegd om welk pedaal het gaat.


Thanks.
Maar nou ben ik het effe beu. Als ik ergen echt de pestschurft aan heb zijn het topics met inside information die via PM op de achtergrond wordt gedeeld maar blijkbaar niet in het draadje terecht mag komen. Zie ook het "boefjes van kemper" topic in OT.

Of je forumt met z'n allen, of je doet dat niet.