PDA

View Full Version : hulp bij stemmen !!!



local_bum
26 juli 2003, 21:35
hallo dit klinkt waarschijnlijk dom maar ik krijg me gitaar niet gestemd

ik heb een ibanez 370 bl met een edge pro II (L) bridge
het probleem: elke keer als ik mijn laatste snaar gestemd heb, staat de eerste trug vals

alvast bedankt

Anders Destium
26 juli 2003, 21:53
Welkom in de wereld die Floyd Rose heet, vrijwel iedereen met zo'n brug heeft soortgelijke problemen (vooral nadat je een snaar hebt gebroken of snaren gaat vervangen).

Het is niet ongebruikelijk dat je een keer of 4/5 het hele riedeltje moet doorlopen (dus snaar voor snaar stemmen). Als je gitaar ook niet gestemd blijft zou ik terug gaan naar de winkel, bij een relatief nieuwe gitaar mag zoiets niet gebeuren...

Hier staat ook hoe je mogelijke problemen de baas kunt...
http://www.ibanezrules.com/namm/2003/trems.htm#REVIEW

iwan
28 juli 2003, 16:46
Je kan je probleem eenvoudig oplossen:
plaats een blokje hout of gummetje tussen de brug en de body van je gitaar als je hem nog helemaal niet gestemd hebt. Een floyd zweeft namelijk in evenwicht als alle snaren goed gestemd zijn, maar als je er eerst eentje stemt en dan de volgende enz verander je steeds de totale trekkracht van de zes snaren steeds, met als gevolg dat je floyd uit evenwicht raakt en je snaren even hard weer fout gestemd staan.

Goed: brug fixeren met gummetje/blokje (beschadig de body niet!) zodat de bodemplaat van de floyd evenwijdig aan de body van je gitaar staat. Zorg ervoor dat de fine-tuners op de brug halverwege staan, want dan kan je bij het fijnstemmen nog omhoog en omlaag stemmen. Dan alle snaren ongeveer op stemming brengen. Blokje verwijderen. Als je floyd goed is afgesteld en je de juiste snaren voor die afstemming hebt, dan blijft de floyd goed staan en de gitaar redelijk gestemd. Locking nuts aandraaien met de inbussleutel. Fijnstemmen. Klaar.

P.S. Ook bij het verwisselen van 1 snaar (na bijvoorbeeld breuk) moet je de floyd fixeren of met de hand parallel aan de body houden, anders blijf je stemmen.....

Veel speelplezier!

iwan
29 juli 2003, 13:54
Oh trouwens:
op http://www.carvin.com/manuals/Original-Floyd-Rose.pdf
vind je een manual....

bert k
29 juli 2003, 14:13
P.S. Ook bij het verwisselen van 1 snaar (na bijvoorbeeld breuk) moet je de floyd fixeren of met de hand parallel aan de body houden, anders blijf je stemmen.....

Veel speelplezier!

:???: Dacht ik toch niet... Als ik een snaar breek staat idd alles vals, dan, hup, nieuwe snaar erop, stemmen, alles zuiver. Als je geen andere dikte monteert blijft de totale spanning ongewijzigd.

Bij een nieuwe set inderdaad, net wat Anders zegt, gewoon 3, 4 keer de hele zaak stemmen. Zonder blokje hout lijkt me.

SiNiSTRaL
29 juli 2003, 17:21
:???: Dacht ik toch niet... Als ik een snaar breek staat idd alles vals, dan, hup, nieuwe snaar erop, stemmen, alles zuiver. Als je geen andere dikte monteert blijft de totale spanning ongewijzigd.


niet als je snaar er al 2 maanden ofzo opzit en is 'uitgerekt'

bert k
29 juli 2003, 17:54
Nee, das ook weer waar. Weinig kans dat mijn snaren zo oud worden..