PDA

View Full Version : Verschil fender usa vs mex altijd zo groot?



YannickH
1 augustus 2016, 12:01
Ik heb 2 maal een fender jim root telecaster gehad (witte en zwarte)
Deze waren made in mexico.
Allebij waren ze verschrikkelijk qua afwerking.
De witte was het ergste...
Ze hebben een mahony body maar waren superlicht qua gewicht.
Vinger opengesneden door uitstekende frets.
Sidedots superscheef! Brug pickup scheef enzo kan ik nog wel effe doorgaan...


Ik ben nu in het bezit van een fender jim root strat (zwarte versie made in usa)
Wat een verschil!
Eerste dat me opviel is dat deze 3x zoveel weegt! Ik dacht dat ik een lp custom in mijn handen had :p
Afwerking echt heel goed! Klank heel goed en op gebied van spelen heeeel fijn!
Er zit maar een 100 euro verschil tussen de mexicaanse tele en de usa strat maar als je ze bespeeld zit er 1000 euro verschil tussen.

Nu vroeg ik mij af of er altijd zoveel verschil zit op een usa of mexicaan.
Dit vooral op de traditionele fenders.
De jim root is echt gericht op metal.

Puur voor de toekomst zou ik dit willen weten.
Dit gaat niet mijn laatste fender zijn daarom ;)

beruk
1 augustus 2016, 12:25
De mexen die ik heb (Telecaster en stratocaster) zijn qua afwerking niet beter of slechter dan de american standards. Hardware is een ander ding. Die pickups uit de strat waren heel matig en van een zinken tremolo block werd ik ook niet blij. Tegenwoordig zitten er standaard pickups in die ok zijn.

arjanb01
1 augustus 2016, 12:27
Maandagmorgen model gehad lijkt me. De Mexicaanse fenders zijn over het algemeen goed afgewerkt. Zeker de classic player en de laquer serie, die strats kosten bijna 1100 euro nieuw.

Rutger Molenberghs
1 augustus 2016, 12:30
Zowel bij de Mexicanen als bij de Amerikanen ga je rotte appels vinden. De slechtste gitaar (qua afwerking en bouwkwaliteit) die ik ooit in mijn handen gehad heb, was een Fender Eric Johnson strat. En dat is absoluut geen goedkope gitaar.

Pepe
1 augustus 2016, 12:37
Geef eens een linkje naar je USA model want ik ken de Root enkel als Squier en Mex.

grayfink
1 augustus 2016, 12:41
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-jim-root-stratocaster-flat-black-eb#specificaties

Pepe
1 augustus 2016, 12:43
Ik denk een fout bij Bax.

Assembled in the usa blijkbaar, 011 product code.

grayfink
1 augustus 2016, 12:44
Ook een Jazzmasterversie. http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-jim-root-jazzmaster-elektrische-gitaar#specificaties
Maf ding. :)

The Lo Lands
1 augustus 2016, 12:48
Mexicaanse Fender spullen zijn vaker in afwerking en Quality Control iets minder goed. Ik heb een Mexicaanse Telecaster Deluxe die in vergelijking tot mijn Amerikaanse Fenders toch wat minder verfijnd is in afwerking. Daarnaast heb ik een Fender HRD ML versterker uit Mexico waarbij de Tolex niet heel netjes is afgewerkt. In de werking en speelwijze merk je misschien weinig verschil maar wel in de afwerking en afstelling. Dat laatste kun je zelf vaak nog wel herstellen.

grayfink
1 augustus 2016, 12:49
Ik denk een fout bij Bax.

Assembled in the usa blijkbaar.

Ik lees dit bij een review van de tele:

One thing to keep in mind though, if you are in the market for the Jim Root sound is that this Telecaster is actually made in Mexico. This was undoubtedly a conscience decision by Fender to keep costs low, making the guitar more affordable. Being that this guitar is an artist series, guitarists can probably still expect high quality construction and playability but unfortunately, owners of this awesome ax do not get piece of mind from reading “Made in the U.S.A.” on the back of the headstock. You’ll have to spring for the Jim Root Stratocaster to get that.

Bron: http://www.guitar-muse.com/jim-root-fender-telecaster-1771

Pepe
1 augustus 2016, 13:05
Ja wat ik zei, 011 product code.

grayfink
1 augustus 2016, 13:24
En dat is alleen assemblage dus? Grootkans dat het nog steeds door een Mexicaan in elkaar wordt geknutseld is dan. :D

Pepe
1 augustus 2016, 13:37
Nee, dat is Corona. Voor assemblage ken ik geen code als die er al is.

YannickH
1 augustus 2016, 13:42
Ik dacht ook eerst een maandagmorgend model te hebben van tele maar dit 2 maal? Plus een goeie maat van me had ook de zwarte tele en had dezelfdz problemen... Van miserie verkocht

De strat is wel een hele verbetering vergeleken met de tele.
Eigenlijk is het zeer jammer want een tele is mijn favoriete bodystyle

Joost de Ruig
1 augustus 2016, 14:10
Ik heb momenteel nog drie Mexicanen (Lacquer Jazzmaster, '72 r.i. Thinline en CP50 Strat) en allen zijn erg goed afgewerkt. Zijn natuurlijk wel uit het hogere FenderMex segment. Maar ik heb ook een Cabronita uit Mexico gehad van €500 en daar was ook niets op aan te merken.

YannickH
1 augustus 2016, 14:16
Ik heb deze post niet gemaakt om mexicaanse fenders af te kraken ofzo.
Ik vroeg me dit gewoon af omdat het zo'n groot verschil was. Het zou raar zijn als het enkel bij de jim root lijn is...
En voor de mex tele van hem betaalde je bijna 1300 euro was niet weinig is

Nu zoals hier verteld werd dat op de hardware een groot verschil zit,
Bij de usa en mexicaan zit alles hetzelfde op.
Zelfde brug, zelfde tuners, zelfde pickups...

Hendrik1970
1 augustus 2016, 14:19
Doe mij de Aziatische fenders maar, stukken netter en beter.:stop:

Philippe
1 augustus 2016, 14:32
Doe mij de Aziatische fenders maar, stukken netter en beter.:stop:

+1 MIJ/CIJ fenders zijn echt te gek, en zelfs de Chinese exemplaren zijn goed (Squier CV anyone?)

barno
1 augustus 2016, 14:38
at TS: haal je nu zwaar mahonie aan als een plus? kenmerk van goede vintage en high end gitaren is juist zo licht mogelijk mahonie. Is ook veel lastiger te vinden

YannickH
1 augustus 2016, 14:45
als ik mahony las dacht ik altijd aan zwaar(vroeger veel gibsons enzo gehad)
Nu bij die tele vond ik het net klinken of die hol was vanbinnen.
Dat heb ik bij de strat niet. En ik vind een zware gitaar veel fijner dan een licht ding rond mijn nek. (Over een jaar of 10 gaat dit waarschijnlijk veranderen ;) )

humbucker
1 augustus 2016, 14:49
Ik heb zelf een mexicaanse tele en een amerikaanse strat. Beide 62 reissues.
De afwerking is grotendeels gelijkaardig. Al voel je wel verschil - de US voelt iets degelijker.

Grootste verschil is de lak volgens mij (nitro vs poly). Hardware is grotendeels hetzelfde (op de pickups na - die heb ik dan ook vervangen). Verder komt de US met een case, de MEX niet.

Ik vind mijn tele zelf te zwaar (+4 kg). Mijn strat heeft wel een fijn gewicht. Misschien dat daar ook nog wel een verschil zit, maar ik denk niet dat Fender bewust lichter hout naar de US fabriek stuurt - de customshop is wellicht een ander verhaal.

Overal denk ik dat je gewoon pech hebt met 2 slechte mexicanen. Ik heb het gevoel dat Fender de laatste jaren behoorlijk consistente kwaliteit aflevert, ongeacht het land van herkomst.

fred dons
1 augustus 2016, 14:58
van de Fenders weet ik het niet (al een hele tijd geen mex strat meer in mijn handen gehad maar ik was aangenaam verrast door de Mex Charvels (die uit dezelfde fabriek komen) original floyd, seymour duncan pickups, gotoh mechanieken en fret- en lakwerk op hetzelfde Niveau als een Suhr (serieus)

Da Vinci
1 augustus 2016, 15:39
van de Fenders weet ik het niet (al een hele tijd geen mex strat meer in mijn handen gehad maar ik was aangenaam verrast door de Mex Charvels (die uit dezelfde fabriek komen) original floyd, seymour duncan pickups, gotoh mechanieken en fret- en lakwerk op hetzelfde Niveau als een Suhr (serieus)

Ook nog wel eens naar gekeken als scheurijzer, zo'n gifgroene San Dimas. Bedankt voor de GAS Fred :mad:

Harry
1 augustus 2016, 17:29
bij budgetgitaren cq B-merken moet je de juiste gitaar eruit halen. Als je al voelt dat die gitaar niet goed is koop je hem toch niet? Dan pak je die andere. Als de winkel er maar 1 heeft lekker laten liggen en naar een andere winkel gaan. Of zeg ik iets doms?

humbucker
1 augustus 2016, 18:38
Een mexicaanse Fender zie ik nu toch niet echt als een budget/B-merk.

Voor dat geld - toch rap 6-700€ - hoort een gitaar gewoon in orde te zijn.

humbucker
1 augustus 2016, 18:38
Een mexicaanse Fender zie ik nu toch niet echt als een budget/B-merk.

Voor dat geld - toch rap 6-700€ - hoort een gitaar gewoon in orde te zijn.

edit: Voor de rest ben ik het volledig met je eens.

Mr.Fingers
1 augustus 2016, 18:48
Ik vind mijn tele zelf te zwaar (+4 kg). Mijn strat heeft wel een fijn gewicht. Misschien dat daar ook nog wel een verschil zit, maar ik denk niet dat Fender bewust lichter hout naar de US fabriek stuurt - de customshop is wellicht een ander verhaal.

De jouwe weegt een ton. De mijne, dewelke dezelfde is, zonder fancy top dan, is al bij al een lichte gitaar.

the sure thing
1 augustus 2016, 23:40
Ik heb lange tijd een Fender MIM tele gehad. Was uitstekend afgewerkt, niets mis mee. Ik miste IMHO wel wat sustain ten opzichte van de USA versies. Maar ik heb nooit een A/B test gedaan. Maar de afwerking moet goed zijn.

pasqual
2 augustus 2016, 00:36
Ik heb een Strat CP'50 uit 2006. Toch een gitaar uit het duurdere mexicaanse segment maar de afwerking is gewoon goed te noemen (op de slagplaat na....wat een slap goedkoop ding!).
Afstelwerk mocht beter maar gelukkig kan ik dat zelf:)

telerocker
2 augustus 2016, 01:28
Ach Mex of USA. De verschillen zijn subtiel. Afgeronde fretboardkanten, mogelijk iets beter hout en hardware. Pickups kun je snel vervangen. Je moet er gewoon een oppakken en als dat goed voelt, meteen inpakken. De Baja-tele's lijken me erg leuke tele's voor het geld, maar voor die modelserie uitkwam, had ik al een American Series telecaster. En nog steeds, want het is een fijne gitaar met een zeer goede afwerking en een behoorlijke sustain. Ik heb er wel een Suhr T-set ingezet. Maar een Baja komt er wellicht nog eens bij.

whoosh
2 augustus 2016, 08:38
Ik heb 1 mexicaanse Strat, een Jimmy Vaughan signature. Ooit eens tweedehands gekocht en dat halsje is echt helemaal top!

humbucker
2 augustus 2016, 09:46
De jouwe weegt een ton. De mijne, dewelke dezelfde is, zonder fancy top dan, is al bij al een lichte gitaar.

Klopt. Mijn LP is lichter! Omwille van het gewicht zou ik ze wel weg willen doen, maar ze heeft zo'n fijne nek vind ik. Voelt altijd als 'thuiskomen'.


Ik heb 1 mexicaanse Strat, een Jimmy Vaughan signature. Ooit eens tweedehands gekocht en dat halsje is echt helemaal top!

Die staan dan ook als "heel goed" (understatement) bekend on de interwebz.

vulvasonic
2 augustus 2016, 20:44
Het zal wel aan mij liggen (en aan de zwakke euro), maar voor het eerst sinds Bill Schultz met zijn compaan (Dan Smith?) de boel heeft overgenomen van CBS vind ik dat het bedrijf aardig achteruit aan het hobbelen is. Het aanbod is kut, de kwaliteit lijkt achteruit te gaan, ze maken keuzes die voor mij iig niet te begrijpen zijn (terwijl Fender juist daar zo goed in was) en zelfs de Custom Shoppers spreken me absoluut niet meer aan.

Van Gibson wéét je dat ze niet snappen wat hun achterban wilt (waarbij ik een uitzondering wil maken op hun aanbod van akoestische gitaren, die me meer doen dan die van Martin, terwijl ik toch echt een groot liefhebber was van Martin & Co), maar dat Fender zo snel achteruit gaat.... ik zou er bijna emotioneel van worden. :eek:

telerocker
2 augustus 2016, 20:50
Ik vind dat Fender vooral prijstechnisch achteruit hobbelt. Als je ziet wat een Deluxe (niet meer dan een standard met wat bling-bling) tegenwoordig kost... Kennelijk verkoopt het toch.

Pepe
2 augustus 2016, 20:56
Toch moet ik zeggen, bij gebrek aan een Aziatische lijn (Orville is domestic) doen ze (Gibson) die budget lijn zelf en er IS verschil tussen een Les Paul van 1000 euro en 3000 euro (mag je ook hopen) maar niet heel veel hoor.
Heb je ooit een volwassen Firebird kunnen kopen voor 1000 euro? Als Aziaat zakt de moet je dan toch wel in de schoenen.

Dat met die Fender CS heb ik ook, het staat me steeds meer tegen, opgeblazen lucht. Als ik nou iemand op een podium zie staan met zo'n ding van 4000 denk ik sucker ipv cool. Dat kan toch niet de bedoeling zijn zou je zeggen.