PDA

View Full Version : Iemand bekend met de Fender Villager 12 snarig USA 1968?



Hombra
31 juli 2016, 03:48
Hallo,
Iemand enige ervaring met de Fender Villager 12 snarig USA 1968?
Alle info is welkom zowel positief als negatief!!
12 snarige moeilijk om te stemmen?

Mvg
Hombra

gitaargerrit
31 juli 2016, 08:39
staat op marktplaats nietwaar? al gekocht soms?
Fender akoestische gitaren zijn nooit bijster populair geworden helaas, ze zijn wel mooi om naar te kijken.
ik heb zelf 4 12snarige gitaren, en weet inmiddels dat het probleem de vaak te grote afstand tussen frets en snaren is
meestal te wijten aan het feit dat de brug omhoog gekomen is, of de hals krom geworden is.
alleen te verhelpen door de brug, of het brug beentje te verlagen (als dat nog kan)
vaak kan er nog een paar milimeter hout van de dikte van de brug geschaafd worden....

als dat niet meer kan helpt alleen een neck-reset nog. duur!

over de fender: als ie lekker speelt, ook hoger op de hals , en de hals is nog recht, OK.
een 12 snarige is niet moeilijker te stemmen, het duurt alleen langer.....

een betere keus zou zijn: Ovation, de duurdere zijn prima 12 snarige gitaren!
of een Epiphone EJ212, dat is een geweldige gitaar, die heeft zelfs in de hals een metalen verstevigings construktie.
Guild is een goede gitaar, maar erg duur.
een ovation 1615 is wel te koop vanaf 600 euro, als een 12 snarige oudere gitaar nog recht is na al die jaren ,dan blijft ie dat ook nog wel even.
ook de Ibanez Concord modellen zijn heel goed, maar die zijn inmiddels onbetaalbaar in goede staat.
succes er mee!

Hombra
31 juli 2016, 09:52
Hoi hoi
Nee hoor nog niets gekocht! ��
Nou trekt mij de Epiphone EJ212 ook wel. Even op you tube aan het snuffelen geweest.
Maar is volgens mij nergens meer te koop? Of weet jij nog of er nog aangeboden worden?
Hoe vindt jij de Ovation legend 1866 12 string?
Maar ik moet zeggen dat de Epiphone nu erg in mijn hoofd spookt!!
Mvg
Hombra

LRS
31 juli 2016, 10:10
Geen ervaring met acoustische Fenders. heb zelf drie weken terug voor €200,- een Seagull 12 snaar gekocht. Erg veel gitaar voor het geld. Na verlagen brugzadel goed bespeelbaar, zoals hierboven ook reeds gesuggereerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

gitaargerrit
31 juli 2016, 11:48
ik zag er 2 aangeboden op mp, de oudste was gereserveerd, vandaar dat ik dacht dat je em gekocht had.
zo'n epiphone is heel moeilijk te vinden, ze zijn al wat ouder nietwaar? een moderne weet ik niet of die zo goed zijn.
ik heb voor de gein een namaak J200 12 string uit china gekocht, toch wel een redelijke gitaar voor 350 euro, en heel mooi gemaakt voor die prijs.
klinkt ook nog goed, bijna net zo als mijn epiphone.
de 1866 ken ik helaas niet, alleen de 1615, die heb ik zelf, is te koop trouwens.
je mag wel es langskomen om eea te zien......
heb ook een oude gibson B2512 sunburst uit 1965.....

Hombra
31 juli 2016, 12:03
Weet jij of dit de goede uitvoering is?

Epiphone EJ-212 CE VS Limited Edition
== nuovo
12 strings cutaway Jumbo
Vintage sunburst
Gold hardware
25-1/2 scale
1.6 nut width
Set maple neck
Body, neck, and headstock binding
Under-bridge piezo pickup system
Rosewood fingerboard with crown inlays
Maple jumbo body with select spruce top

Mvg
Hombra

gitaargerrit
31 juli 2016, 14:21
het is iig een moderne, waarschijnlijk in china gemaakt, want hij heeft een cutaway.
gewoon gaan uitproberen, of moet ie van ver komen?

Hombra
31 juli 2016, 14:24
het is iig een moderne, waarschijnlijk in china gemaakt, want hij heeft een cutaway.
gewoon gaan uitproberen, of moet ie van ver komen?

Ja vanuit Italië! Maar dat VS waar staat dat voor?
Of zeg jij niet aan beginnen?
Mvg
Hombra

gitaargerrit
31 juli 2016, 15:23
vs= vintage sunburst
als ie niet bevalt zit je ermee.....
ik zou hem per se willen bespelen voor ik hem kocht!
wat kost ie eigenlijk? en is ie hier niet te koop? thomann ofzo?

Hombra
31 juli 2016, 15:54
Hoi
Kun je een paar foto's sturen en prijs van de gitaar of gitaren die jij te koop hebt??
Mag naar mijn email: hombr8ten@gmail.com
Mvg
Lies

Hombra
31 juli 2016, 19:31
Ik zit te slapen, verkeerde email.
hombr8ten@gmail.com
Sorry
Mvg
Hombra

nodewu
23 augustus 2016, 17:17
De allerbeste 12string nek is die van Framus modellen zoals Ranger .
De nek is in de lengte gelamineerd,10-tallen fijne houtstrips zijn over de lengte van de nek + kop samengeperslijmd en vormen zo een onverwoestbare balk.
Die grotere uitvoeringen verlijmde balken zie je soms bij hangaarbouw ,sporthallen en zwembaden : oerstevig.
Daarin zit ook nog een trussrod ,maar die heb je echt nooit nodig.
Je kan je snaren gewoon 'electrisch laag' bespelen en da's puur comfort met zo'n machine.
Er zijn nog wel 12str. die genieten van dit voordeel,Welson,Hopf,Hofner...kan er 1tje naastzitten ook hoor.
Duidelijk herkenbaar patroon,kan er geentje missen op een date.
De benaming in de folders was 'Everstraight neck' en dat waren nogal eens tijden.
Tegenwoordig daarentegen...

Mr.Fingers
23 augustus 2016, 20:29
De Villager XII is een product van CBS-Fender, in een krampachtige poging mee te liften op de folkboom van de zestiger jaren. Maar Fender is een bouwer van elektrische instrumenten, en ze hadden dus niet al te veel kaas gegeten van hoe een akoestische gitaar te maken. Ze werden dus gemaakt op de manier van een elektrische. De hals is een aangepaste hals van een Fender Electric XII, met een langere hiel en een concaaf einde ipv een convex. Ze zijn ontworpen door Roger Rossmeisl, de man achter de 300-reeks van Rickenbacker, en bij Fender verantwoordelijk voor de Coronado, Telecaster Thinline,...

Ze zijn niet veel waard, maar als 12-string zijn ze best acceptabel. Een akoestische 12-string is sowieso al erg sterk gebouwd om om te kunnen gaan met de extra snaarspanning, en die extra sterkte zorgt voor een akoestisch "dood" instrument. De Villager XII is geen uitzondering, al zijn ze beter gewaardeerd als de 6-string variant. Voordeel van de bolt-on hals, is dat een neckhoek (opnieuw) instellen een fluitje van een cent is, gewoon met een schroevendraaier en wat shims en een half uurtje tijd is het geklonken.